Dagordning | |
  Arbetsutskott_2020-01-27_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Ledningen informerar
Regiondirektör Karin Stikå-Mjöberg
B. Ekonomisk information
Tf Ekonomidirektör Magnus Claesson
C. Information om enkät av BDU
Processledare Ulrika Öhrn och utredare Helena Thelin Österberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Hantering av ägda bolag som en konsekvens av regionbildningen |
Diarienummer: RD19/02748 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Region Dalarna (org.nr. 232100-0180) förvärvar samtliga fastigheter i bolaget Dalatrafik Service AB (org.nr. 556215-1984) för en sammanlagd köpeskilling uppgående till 117 050 000 kronor. Samtliga fastigheter och fördelning av köpeskilling framgår av bilaga c.
2. Köpeskilling för fastigheter i punkt ovan görs med en revers på hela beloppet.
3. Kvarvarande rättigheter och skyldigheter i Dalatrafik Service AB överlåts till Region Dalarna.
4. Mellanskillnaden mellan revers och skuldebrev betalas in till det fusionerade Dalatrafik, uppgående till max 20 000 000 kr. Revers på 117 050 000 kr och Dalatrafik ABs (org. nr 556206-2470) tidigare lån på 100 000 000 kr regleras i sin helhet.
5. I samband med avveckling av bolagen får kvarvarande tillgångar och skulder utöver fastigheter föras över till Region Dalarna, alternativt säljas respektive lösas in, till ett maximalt belopp om 10 000 000 kr vardera.
6. Fastighetsnämndens investeringsbudget utökas med 121 980 000 kronor samt att driftbudgeten utökas med 15 650 000 kr.
7. Region Dalarna beslutar att bolagen i Dalatrafik-koncernen ska fusioneras.
8. Delegera till regionstyrelsen att vidta efterföljande åtgärder för att färdigställa förändringar enligt inriktningen i detta beslut och KPMGs rapport bilaga d).
9. Delegera till regionstyrelsen att avgöra om det tömda aktiebolaget ska avyttras som lagerbolag eller behållas av regionen som vilande bolag utan verksamhet.
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen besluta för egen del
10. I det fall regionfullmäktige beslutar att delegera till regionstyrelsen att vidta efterföljande åtgärder för att färdigställa förändringar enligt inriktningen i detta beslut och KPMGs rapport bilaga d), så delegerar regionstyrelsen till regiondirektör att verkställa besluten, samt att lämna erforderliga instruktioner till ombud på stämmor.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslöt 2017-09-25, §27, att nuvarande helägda trafikbolag, AB Dalatrafik ska avbolagiseras och övergå i egen förvaltning. Dalatrafik har två helägda dotterbolag; Dalatrafik Service AB och Dalabuss AB.
Beslutet verkställs stegvis, där huvuddelen av verksamheten redan överförts till RD, men där det kvarstår att till RD överlåta fastigheterna samt kvarvarande tillgångar och skulder i bolagen.
En arbetsgrupp som bestående av representanter från fastighetsförvaltningen, central förvaltning (finans, redovisning och juridik) och kollektivtrafikförvaltningen har tagit fram förslaget. En utredning har tagits fram av KPMG AB samt en marknadsvärdering av fastigheterna av Svefa AB.
Genomförandet av avvecklingen enligt huvudalternativet sker genom att fastigheterna köps av RD enligt marknadsvärdering för ca 117 mnkr, med en revers. Bolagens balansräkningar tömmes. Bolagen i Dalatrafik-koncernen fusioneras. Befintligt lån och revers regleras genom att mellanskillnaden på ca 17 mnkr betalas in till det fusionerade Dalatrafik från RDs likvida medel. Efter att processen är klar har verksamheten inom Dalatrafik AB-koncernen avvecklats och förts över till Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fördelar med avbolagisering
c) Sammanställning fastigheter
d) KPMG rapport
e) KPMG text frivillig skattskyldighet
f) Budgetförändringar fastighetsnämnden, siffror
g) Budgetförändringar fastighetsnämnden, text
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslöt 2017-09-25, §27, att nuvarande helägda trafikbolag, AB Dalatrafik ska avbolagiseras och övergå i egen förvaltning. Dalatrafik har två helägda dotterbolag; Dalatrafik Service AB och Dalabuss AB.
Beslutet verkställs stegvis, där huvuddelen av verksamheten redan överförts till RD, men där det kvarstår att till RD överlåta fastigheterna samt kvarvarande tillgångar och skulder i bolagen.
En arbetsgrupp som bestående av representanter från fastighetsförvaltningen, central förvaltning (finans, redovisning och juridik) och kollektivtrafikförvaltningen har tagit fram förslaget. En utredning har tagits fram av KPMG AB samt en marknadsvärdering av fastigheterna av Svefa AB.
Genomförandet av avvecklingen enligt huvudalternativet sker genom att fastigheterna köps av RD enligt marknadsvärdering för ca 117 mnkr, med en revers. Bolagens balansräkningar tömmes. Bolagen i Dalatrafik-koncernen fusioneras. Befintligt lån och revers regleras genom att mellanskillnaden på ca 17 mnkr betalas in till det fusionerade Dalatrafik från RDs likvida medel. Efter att processen är klar har verksamheten inom Dalatrafik AB-koncernen avvecklats och förts över till Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fördelar med avbolagisering
c) Sammanställning fastigheter
d) KPMG rapport
e) KPMG text frivillig skattskyldighet
f) Budgetförändringar fastighetsnämnden, siffror
g) Budgetförändringar fastighetsnämnden, text | | |
| | |
| | | |   |
3 Gemensamt sjukvårdsregionalt regelverk för boende för patienter och anhöriga/närstående vid vård utanför det egna länet |
Diarienummer: RD19/05097 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Sjukvårdsregionalt regelverk för boende för patienter och anhöriga enligt bilaga b) godkänns och tillämpas från 2020-04-01
Sammanfattning:
Samverkansnämnden har initierat en översyn av regelverk för anhörigboende för att skapa jämlika förutsättningar vid vård utanför det egna länet. Kartläggningen visar att sjukvårdsregionen har ett relativt gemensamt synsätt och ett gemensamt regelverk är framtaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Gemensamt sjukvårdsregionalt regelverk för boende för patienter och anhöriga/närstående vid vård utanför det egna länet
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-12-03
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samverkansnämnden har initierat en översyn av regelverk för anhörigboende för att skapa jämlika förutsättningar vid vård utanför det egna länet. Kartläggningen visar att sjukvårdsregionen har ett relativt gemensamt synsätt och ett gemensamt regelverk är framtaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Gemensamt sjukvårdsregionalt regelverk för boende för patienter och anhöriga/närstående vid vård utanför det egna länet
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-12-03
| | |
| | |
| | | |   |
4 Översyn intygsnivåer |
Diarienummer: RD19/05207 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Fastställa avgifter för intyg enligt följande (avgifter är inkl. moms);
(enligt tabell i Hälso- och sjukvårdsnämndens paragraf 101)
Sammanfattning:
På uppdrag av Samverkansnämndens beredningsgrupp har den regionala arbetsgruppen för patientavgifter genomfört en översyn av gällande regelverk och tagit fram nytt förslag om höjda avgifter för intyg och timtaxa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansnämndens rekommendation om intygsnivåer
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-12-03
d) Protokoll Samverkansnämnden 2019-09-27
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av Samverkansnämndens beredningsgrupp har den regionala arbetsgruppen för patientavgifter genomfört en översyn av gällande regelverk och tagit fram nytt förslag om höjda avgifter för intyg och timtaxa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansnämndens rekommendation om intygsnivåer
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-12-03
d) Protokoll Samverkansnämnden 2019-09-27
| | |
| | |
| | | |   |
5 Prisjustering Kollektivtrafik |
Diarienummer: RD19/04584 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige
1. Prisjustering om 4% med avrundning till jämn krona fr.o.m. 2020-04-01.
2. Vid köp av årskort erhålls 2 gratismånader mot tidigare 3 månader.
3. Införa en avgift på 500 kr/månad för giltighet på SJ:s fjärrtåg. Dalatrafiks periodkort tillsammans med tågtillägg gäller för resor med SJ:s fjärrtåg mellan de zoner periodkortet är giltigt för.
Sammanfattning:
En översyn av våra produkter och priser visar att en justering av priset är nödvändigt för att kompensera kostnadsökningar. Prisjustering är möjlig att genomföra tre månader efter att ett beslut fattats. En ledtid om tre månader behövs för att berörda parter skall hinna informeras och för uppdatering av våra tekniska system.
Kollektivtrafiknämnden vill årligen kunna besluta om justering av biljettpriserna så att de anpassas efter det index som används vid ersättning i avtalen med trafikföretagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till prislista
c) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden 2019-12-05
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En översyn av våra produkter och priser visar att en justering av priset är nödvändigt för att kompensera kostnadsökningar. Prisjustering är möjlig att genomföra tre månader efter att ett beslut fattats. En ledtid om tre månader behövs för att berörda parter skall hinna informeras och för uppdatering av våra tekniska system.
Kollektivtrafiknämnden vill årligen kunna besluta om justering av biljettpriserna så att de anpassas efter det index som används vid ersättning i avtalen med trafikföretagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till prislista
c) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden 2019-12-05 | | |
| | |
| | | |   |
6 Fordonsanskaffning i Tåg i Bergslagen |
Diarienummer: RD20/00147 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Anta föreslagen fordonanskaffning för Tåg i Bergslagens verksamhet med upp till sex fordon.
2. Beslutet gäller under förutsättning att övriga delägare fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
För att möjliggöra Tåg i Bergslagens ägares ambitioner samt att skapa en robust och effektiv trafik har ägarna gemensamt upprättat ett långsiktigt gemensamt program för trafiksystemet och med fokus på fordonsanskaffning.
Med nödvändig ersättning av fordon av äldre modell behöver samt planerade trafikförändringar i respektive ägares region, behöver anskaffning av fem fordon ske år 2023 och ytterligare ett fordon år 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att möjliggöra Tåg i Bergslagens ägares ambitioner samt att skapa en robust och effektiv trafik har ägarna gemensamt upprättat ett långsiktigt gemensamt program för trafiksystemet och med fokus på fordonsanskaffning.
Med nödvändig ersättning av fordon av äldre modell behöver samt planerade trafikförändringar i respektive ägares region, behöver anskaffning av fem fordon ske år 2023 och ytterligare ett fordon år 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Region Dalarnas hållbarhetspolicy |
Diarienummer: RD19/03346 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Hållbarhetspolicy, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Framtagande av en hållbarhetspolicy för Region Dalarna utgör en av delarna i regionens arbete med Agenda 2030. Hållbarhetspolicyn utgör det övergripande ramverket för Region Dalarnas hållbarhetsarbete som kommer att följas av ett hållbarhetsprogram. Arbetet med att ta fram ett hållbarhetsprogram pågår och kommer att resultera i ett program som beräknas beslutas under senare delen av 2020.
Hållbarhetpolicyn beskriver vad som krävs av Region Dalarna för ett effektivt genomförande av Agenda 2030 och Globala målen.
Hållbarhetspolicyn kommer att ersätta nuvarande miljöpolicy så i samband med att hållbarhetspolicyn beslutas kommer regionens miljöpolicy att upphävas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Framtagande av en hållbarhetspolicy för Region Dalarna utgör en av delarna i regionens arbete med Agenda 2030. Hållbarhetspolicyn utgör det övergripande ramverket för Region Dalarnas hållbarhetsarbete som kommer att följas av ett hållbarhetsprogram. Arbetet med att ta fram ett hållbarhetsprogram pågår och kommer att resultera i ett program som beräknas beslutas under senare delen av 2020.
Hållbarhetpolicyn beskriver vad som krävs av Region Dalarna för ett effektivt genomförande av Agenda 2030 och Globala målen.
Hållbarhetspolicyn kommer att ersätta nuvarande miljöpolicy så i samband med att hållbarhetspolicyn beslutas kommer regionens miljöpolicy att upphävas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetspolicy | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering av fullmäktiges arbetsordning och styrelsens reglemente samt styrelsens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: RD20/00178 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Revidering av 30 § regionfullmäktiges arbetsordning, enligt bilaga b), fastställs.
2. Revidering av 30 och 34 §§ regionstyrelsens reglemente, enligt bilaga c), fastställs.
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen - under förutsättning att regionfullmäktige beslutar om ovanstående förändring i 30 § regionstyrelsens reglemente
3. Punkten 4.2.1 tas bort i Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser, varför följande punkter under punkt 4 får förändrad numrering, enligt bilaga d).
Sammanfattning:
Oppositionen önskar i gruppledardebatterna kunna replikera på varje inlägg som övriga gruppledare gör. För att tillmötesgå önskemålet föreslås en mindre justering i punkten 2 i fullmäktiges debattregler, 30 § regionfullmäktiges arbetsordning.
En återgång till tidigare ordning föreslås vad gäller tillsättning och entledigande av förvaltningschefer och direktörer. Dessa tjänster ska, bortsett från revisionschefen och chefen för Patientnämndens kansli hanteras av regiondirektören som verkställighetsbeslut. Rollen som bitr. regiondirektör har försvunnit i och med tillkomsten av en särskild hälso- och sjukvårdsdirektör och tas bort från 30 § regionstyrelsens reglemente och från regionstyrelsens delegeringsbestämmelser.
Den politiska ledningen önskar en ordning där samtliga ärenden inför regionstyrelsen - även de som beretts av annan nämnd - ska beredas av ettdera arbetsutskottet eller personalutskottet. Förändringen har prövats under senare delen av 2019 och kräver en justering i 34 § styrelsens reglemente.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag revidering av regionfullmäktiges arbetsordning
c) Förslag revidering av regionstyrelsens reglemente
d) Förslag revidering av regionstyrelsens delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Oppositionen önskar i gruppledardebatterna kunna replikera på varje inlägg som övriga gruppledare gör. För att tillmötesgå önskemålet föreslås en mindre justering i punkten 2 i fullmäktiges debattregler, 30 § regionfullmäktiges arbetsordning.
En återgång till tidigare ordning föreslås vad gäller tillsättning och entledigande av förvaltningschefer och direktörer. Dessa tjänster ska, bortsett från revisionschefen och chefen för Patientnämndens kansli hanteras av regiondirektören som verkställighetsbeslut. Rollen som bitr. regiondirektör har försvunnit i och med tillkomsten av en särskild hälso- och sjukvårdsdirektör och tas bort från 30 § regionstyrelsens reglemente och från regionstyrelsens delegeringsbestämmelser.
Den politiska ledningen önskar en ordning där samtliga ärenden inför regionstyrelsen - även de som beretts av annan nämnd - ska beredas av ettdera arbetsutskottet eller personalutskottet. Förändringen har prövats under senare delen av 2019 och kräver en justering i 34 § styrelsens reglemente.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag revidering av regionfullmäktiges arbetsordning
c) Förslag revidering av regionstyrelsens reglemente
d) Förslag revidering av regionstyrelsens delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på motion från Benny Rosengren (SD): Lättakut på Ludvika Lasarett |
Diarienummer: LD18/04632 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen är med vad som angivits besvarad.
Sammanfattning:
Region Dalarna har vid fullmäktigesammanträde 2019-03-11 beslutat att ge regiondirektören i uppdrag att utreda en förstärkning av den akuta sjukvården i Västerbergslagen. Utredningen är sedan dess godkänd av Hälso-och sjukvårdsnämnden, 2019-12-03, och uppdrag är givet till förvaltningschefen för hälso-och sjukvården att tillse öppnandet av en närakut i Ludvika senast 2021-03-31
Det finns inte i nuläget, under pågående uppstart, skäl att föregå denna med ytterligare beslut i frågan varför motionen får anses besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag från Regionstyrelsen 2019-03-11
d) Beslutsunderlag för utredningsuppdrag för den nya nära vården
e) Protokollsutdrag från Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-12-03
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har vid fullmäktigesammanträde 2019-03-11 beslutat att ge regiondirektören i uppdrag att utreda en förstärkning av den akuta sjukvården i Västerbergslagen. Utredningen är sedan dess godkänd av Hälso-och sjukvårdsnämnden, 2019-12-03, och uppdrag är givet till förvaltningschefen för hälso-och sjukvården att tillse öppnandet av en närakut i Ludvika senast 2021-03-31
Det finns inte i nuläget, under pågående uppstart, skäl att föregå denna med ytterligare beslut i frågan varför motionen får anses besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag från Regionstyrelsen 2019-03-11
d) Beslutsunderlag för utredningsuppdrag för den nya nära vården
e) Protokollsutdrag från Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-12-03 | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på motion från David Örnberg (V): Inför försäljning av Resplusbiljetter i länets bussar |
Diarienummer: RD19/01423 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
För att öka servicen till länets innevånare föreslår Vänsterpartiet att resplusbiljetter ska kunna köpas ombord på Dalatrafiks landsbygdsbussar.
Detta för att underlätta för resenärer som bor på landsbygden och mindre orter. Enligt motionen skulle detta även underlätta för resenärer som skall åka tåg till sitt vårdbesök.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion från David Örnberg (V), Inför försäljning av Resplusbiljetter i länets bussar
c) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden 2019-12-05
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att öka servicen till länets innevånare föreslår Vänsterpartiet att resplusbiljetter ska kunna köpas ombord på Dalatrafiks landsbygdsbussar.
Detta för att underlätta för resenärer som bor på landsbygden och mindre orter. Enligt motionen skulle detta även underlätta för resenärer som skall åka tåg till sitt vårdbesök.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion från David Örnberg (V), Inför försäljning av Resplusbiljetter i länets bussar
c) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden 2019-12-05
| | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Uppdrag till Regiondirektören att utreda hur upphandlingar får en tydligare politisk kontroll och insyn samt ser över rutinerna för upphandling. |
Diarienummer: RD19/01908 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen
1. Samtliga nämnder uppdras att:
- justera sina delegeringsbestämmelser så att de blir sinsemellan likalydande, med bibehållen politisk kontroll och insynsmöjlighet.
- kalla till sig upphandlingsansvariga tjänstemän för information, i de fall då upphandlingen är av större strategisk eller ekonomisk vikt.
- avgöra när en upphandling är att betrakta som varande av större ekonomisk eller strategisk vikt inom respektive ansvarsområde.
2. Uppdra åt regiondirektören att säkerställa en tydlig kontroll av upphandlingars överensstämmelse med investeringsplanen och ÄSKIL.
3. Uppdra åt regiondirektören att säkerställa återrapporteringsskyldigheten från gemensamma nämnder och andra gemensamma organ där upphandlingar genomförs.
4. Godkänna rapporten avseende vidtagna åtgärder rörande rutinerna för upphandling.
5. Uppdra åt regiondirektören att utreda möjlighet till ökad samverkan med upphandlingar med andra regioner och kommuner.
Sammanfattning:
I ärendet redovisas skäl för, och förslag till, en tydlig politisk insyn i och kontroll av Region Dalarnas upphandlingar samt rutinerna för upphandling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I ärendet redovisas skäl för, och förslag till, en tydlig politisk insyn i och kontroll av Region Dalarnas upphandlingar samt rutinerna för upphandling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
12 Ansökan från Dalarnas Idrottsförbund |
Diarienummer: RD19/04629 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Bifalla Dalarnas idrottsförbunds ansökan.
2. Finansieringen sker inom Regionstyrelsens ram.
Sammanfattning:
Regionstyrelsens AU har överlämna ansökan från Dalarnas idrottsförbund till Hälso- och sjukvårdsnämnden för yttrande.
Hälso- och sjukvårdsnämnden ställer sig positiv till ansatserna i Dalarnas idrottsförbunds ansökan för att möjliggöra ett framtida samarbete kring insatser för föräldrar som deltar i MVC/BVC-verksamheten och finner den som en lämplig utgångspunkt för en stegvis utveckling av strukturer och arbetsformer som på sikt ska kunna inkludera ytterligare delar av civil sektor.
Regionstyrelsens Arbetsutskott ställer sig positiv till Dalarnas idrottsförbunds ansats om insatser för barn och ungas hälsa och förordar att Regionstyrelsen tillstyrker att Dalarnas idrottsförbund genomför förstudierna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan från Dalarnas Idrottsförbund
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-12-03
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens AU har överlämna ansökan från Dalarnas idrottsförbund till Hälso- och sjukvårdsnämnden för yttrande.
Hälso- och sjukvårdsnämnden ställer sig positiv till ansatserna i Dalarnas idrottsförbunds ansökan för att möjliggöra ett framtida samarbete kring insatser för föräldrar som deltar i MVC/BVC-verksamheten och finner den som en lämplig utgångspunkt för en stegvis utveckling av strukturer och arbetsformer som på sikt ska kunna inkludera ytterligare delar av civil sektor.
Regionstyrelsens Arbetsutskott ställer sig positiv till Dalarnas idrottsförbunds ansats om insatser för barn och ungas hälsa och förordar att Regionstyrelsen tillstyrker att Dalarnas idrottsförbund genomför förstudierna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan från Dalarnas Idrottsförbund
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-12-03 | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på revisionsrapport: Granskning av brandskyddet |
Diarienummer: RD19/04949 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen
1. Svar till revisorerna enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av brandskyddsarbetet vid regionens sjukhus. Regionens revisorer rekommenderar Regionstyrelsen och Hälso- och sjukvårdsnämnden:
* att vidta åtgärder för att säkerställa att riskbedömningar avseende utrymningskapaciteten vid överbeläggningar genomförs
* att stärka såväl implementering som uppföljning av brandskyddsarbetet
* att i övrigt beakta de rekommendationer som lämnas i KPMG:s granskning
Region Dalarna avser att hörsamma revisionens rekommendationer genom att vidta ett antal åtgärder för att stärka brandskyddet. En del åtgärder är redan vidtagna såsom att förbättra uppföljning via checklista som tillhandahålls av Regionfastigheter samt förtydligande av ansvar via ledningssystemet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas missiv
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av brandskyddsarbetet vid regionens sjukhus. Regionens revisorer rekommenderar Regionstyrelsen och Hälso- och sjukvårdsnämnden:
* att vidta åtgärder för att säkerställa att riskbedömningar avseende utrymningskapaciteten vid överbeläggningar genomförs
* att stärka såväl implementering som uppföljning av brandskyddsarbetet
* att i övrigt beakta de rekommendationer som lämnas i KPMG:s granskning
Region Dalarna avser att hörsamma revisionens rekommendationer genom att vidta ett antal åtgärder för att stärka brandskyddet. En del åtgärder är redan vidtagna såsom att förbättra uppföljning via checklista som tillhandahålls av Regionfastigheter samt förtydligande av ansvar via ledningssystemet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas missiv | | |
| | |
| | | |   |
14 Ansökan om medel ur utvecklingspotten från Hälso- och sjukvårdsnämnden |
Diarienummer: RD19/05700 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Bevilja Hälso-och sjukvårdsnämnden 1 755 000 kr från Regionstyrelsens utvecklingspott för att inrätta konsultteam Barnhälsovården (BHV) Dalarna.
2. Uppdra till Ekonomidirektören att inför budgetarbetet inför år 2021 beakta att medel avsätts för år 2.
Sammanfattning:
Förslag Konsultteam BHV (Barnhälsovård) Dalarna är en verksamhet med riktade indikerade insatser för utredning och stöd till barn i tidig ålder och familjer i behov av ett ökat föräldrastöd. I nuläge behöver ordinarie BVC ”bestämma” till vilken specialistklinik de ska remittera och med ett svar från varje specialitet utan samordning. Upplevelsen blir att barnet ”skickas runt”.
Det övergripande syftet är att bidra till en mer jämlik hälsa och utveckling hos barn. Arbetssättet bygger på samverkan mellan olika professioner, barnhälsovård, primärvård och specialistverksamheter för barn. Remissvägarna förenklas genom en ökad samordning i ett konsultationsteam.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förslag Konsultteam BHV (Barnhälsovård) Dalarna är en verksamhet med riktade indikerade insatser för utredning och stöd till barn i tidig ålder och familjer i behov av ett ökat föräldrastöd. I nuläge behöver ordinarie BVC ”bestämma” till vilken specialistklinik de ska remittera och med ett svar från varje specialitet utan samordning. Upplevelsen blir att barnet ”skickas runt”.
Det övergripande syftet är att bidra till en mer jämlik hälsa och utveckling hos barn. Arbetssättet bygger på samverkan mellan olika professioner, barnhälsovård, primärvård och specialistverksamheter för barn. Remissvägarna förenklas genom en ökad samordning i ett konsultationsteam.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|