Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2020-01-16_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Förvaltningschefens rapport.
Resandestatistik Mora-Falun
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda anmälningsärenden antecknas till protokollet.
a) Lista över anmälningsärenden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Internkontrollplan 2020 Kollektivtrafikförvaltningen |
Diarienummer: RD19/05819 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan för 2020 Kollektivtrafiknämnden fastställs
2. enligt bilaga b).
3. Med anledning av pågående revisioner kan Internkontrollplanen komma att revideras.
Sammanfattning:
Nämnderna ska inom sitt verksamhetsområde se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt.
Enligt Region Dalarnas styrande dokument avseende intern kontroll ska nämnderna upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll.
Kollektivtrafiknämndens interna kontrollplan omfattar 7 kontrollområden. Områdena ligger inom områdena avtalsparter, ekonomi, personal, GDPR/ISAK, Jäv-Korruption-Mutor, försörjning el-tele-data samt information till press-internt-externt och förare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Områden för intern styrning och kontroll, ISK-plan, Kollektivtrafik förvaltning 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nämnderna ska inom sitt verksamhetsområde se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt.
Enligt Region Dalarnas styrande dokument avseende intern kontroll ska nämnderna upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll.
Kollektivtrafiknämndens interna kontrollplan omfattar 7 kontrollområden. Områdena ligger inom områdena avtalsparter, ekonomi, personal, GDPR/ISAK, Jäv-Korruption-Mutor, försörjning el-tele-data samt information till press-internt-externt och förare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Områden för intern styrning och kontroll, ISK-plan, Kollektivtrafik förvaltning 2020 | | |
| | |
| | | |   |
4 Plan för minskning av växthusgas under mandatperioden |
Diarienummer: RD19/06314 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna handlingsplan för minskning av växthusgasutsläpp under mandatperioden.
Sammanfattning:
I Regionplan och budget 2019 (LD18/01623), beslutad av regionfullmäktige
vid sammanträdet 2018-11-19-20, fastslås att samtliga av regionens förvaltningar ska redovisa en plan till regionstyrelsen för hur en minskning av växthusgasutsläpp ska ske inom berörda ansvarsområden.
I verkställighetsbeslut RD19/02316 gav Regiondirektören samtliga
förvaltningschefer i Region Dalarna i uppdrag att ta fram en plan till
styrelsen/nämnden om åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser
under mandatperioden.
I ärendet presenteras aktiviteter som bidrar till en minskning av
växthusgasutsläpp inom ramen för kollektivtrafikförvaltningens ansvarsområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionplan och budget 2019 (LD18/01623), beslutad av regionfullmäktige
vid sammanträdet 2018-11-19-20, fastslås att samtliga av regionens förvaltningar ska redovisa en plan till regionstyrelsen för hur en minskning av växthusgasutsläpp ska ske inom berörda ansvarsområden.
I verkställighetsbeslut RD19/02316 gav Regiondirektören samtliga
förvaltningschefer i Region Dalarna i uppdrag att ta fram en plan till
styrelsen/nämnden om åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser
under mandatperioden.
I ärendet presenteras aktiviteter som bidrar till en minskning av
växthusgasutsläpp inom ramen för kollektivtrafikförvaltningens ansvarsområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan | | |
| | |
| | | |   |
5 Ansvar/Finansiering/Samverkansavtal |
Diarienummer: RD20/00062 |
Ordförandens förslag:
1. Beslut om remissutskick till alla länets kommuner.
Sammanfattning:
Beslut om remissförfarande på det arbetsmaterial/ utkast som kollektivtrafikförvaltningen i samarbete med tjänstepersoner från Falun, Borlänge, Hedemora, Säter och Ludvika kommun samt regionens jurist Lena Jönsson, Falu kommuns jurist Leif Nilsson tagit fram.
Ett förtydligande har gjorts av de nuvarande sju avtal som finns mellan Region Dalarna och länets kommuner gällande Regional kollektivtrafik. Sju avtal har blivit ett huvudavtal och fem underavtal.
En Samverkansbilaga med beskrivande samverkansmodell och processer har skapats för att beskriva kommunernas delaktighet och påverkansmöjlighet i arbetet med att driva kollektivtrafiken i länet.
Detta helt i linje med verkställighetsbeslut RD19/ 05675 beslut 126/19.
Remisstiden är enligt avtal tre månader, remissvar sammanställs därefter och originalavtal samt samverkansbilaga skickas ut till alla kommuner för antagande och beslut. Kan om alla parter är enade antas retroaktivt from 1 januari 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Beslut om remissförfarande på det arbetsmaterial/ utkast som kollektivtrafikförvaltningen i samarbete med tjänstepersoner från Falun, Borlänge, Hedemora, Säter och Ludvika kommun samt regionens jurist Lena Jönsson, Falu kommuns jurist Leif Nilsson tagit fram.
Ett förtydligande har gjorts av de nuvarande sju avtal som finns mellan Region Dalarna och länets kommuner gällande Regional kollektivtrafik. Sju avtal har blivit ett huvudavtal och fem underavtal.
En Samverkansbilaga med beskrivande samverkansmodell och processer har skapats för att beskriva kommunernas delaktighet och påverkansmöjlighet i arbetet med att driva kollektivtrafiken i länet.
Detta helt i linje med verkställighetsbeslut RD19/ 05675 beslut 126/19.
Remisstiden är enligt avtal tre månader, remissvar sammanställs därefter och originalavtal samt samverkansbilaga skickas ut till alla kommuner för antagande och beslut. Kan om alla parter är enade antas retroaktivt from 1 januari 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
| | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Fordonsanskaffning i Tåg i Bergslagen |
Diarienummer: RD20/00147 |
Ordförandens förslag:
Under förutsättning av övriga delägares gemensamma beslut föreslå arbetsutskottet att föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. anta föreslagen fordonanskaffning för Tåg i Bergslagens verksamhet.
Sammanfattning:
För att möjliggöra Tåg i Bergslagens ägares ambitioner samt att skapa en robust och effektiv trafik har ägarna gemensamt upprättat ett långsiktigt gemensamt program för trafiksystemet och med fokus på fordonsanskaffning.
Med nödvändig ersättning av fordon av äldre modell behöver samt planerade trafikförändringar i respektive ägares region, behöver anskaffning av fem fordon ske år 2023 och ytterligare ett fordon år 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att möjliggöra Tåg i Bergslagens ägares ambitioner samt att skapa en robust och effektiv trafik har ägarna gemensamt upprättat ett långsiktigt gemensamt program för trafiksystemet och med fokus på fordonsanskaffning.
Med nödvändig ersättning av fordon av äldre modell behöver samt planerade trafikförändringar i respektive ägares region, behöver anskaffning av fem fordon ske år 2023 och ytterligare ett fordon år 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|