Dagordning | |
  Regionstyrelsen_2019-12-09_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Ledningen informerar
A. Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport
B. Ekonomisk information
Tf Ekonomidirektör Magnus Claesson
C. Information från Personalenheten
Tf Personaldirektör Pär Jonsson
D. Information civilt försvar
Signalskyddschef Tobias Dicander
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B) Förvaltningschef
C) Personaldirektör
D) Upphandlingschef
E) Hälsovalschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Regionstyrelsens svar på revisionens granskning av delårsrapport 2019-08-31 |
Diarienummer: RD19/05420 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna enligt bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen har tillsammans med övriga nämnder och styrelser mottagit revisionens utlåtande avseende granskning av delårsrapporten per 2019-08-31.
Regionstyrelsen vill med bilagd skrivelse lämna sitt svar med kommentarer kring revisionens iakttagelser och rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens svar på revisionsrapport avseende delårsrapport 2019
c) Revisorernas utlåtande
d) Granskningen från KPMG
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen har tillsammans med övriga nämnder och styrelser mottagit revisionens utlåtande avseende granskning av delårsrapporten per 2019-08-31.
Regionstyrelsen vill med bilagd skrivelse lämna sitt svar med kommentarer kring revisionens iakttagelser och rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens svar på revisionsrapport avseende delårsrapport 2019
c) Revisorernas utlåtande
d) Granskningen från KPMG | | |
| | |
| | | |   |
5 Verksamhetsplan och Budget för Regionstyrelsen 2020 inklusive redovisning av målformulering utifrån regionplanen |
Diarienummer: RD19/05581 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan för regionstyrelsen 2020-2022, enligt bilaga b, antas.
2. Förslag till budgetfördelning i verksamhetsplanen, för central förvaltning, finansförvaltningen och hälsoval, godkänns.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige beslutade 2019-11-18 om en regionplan och budget för Region Dalarna. Regionstyrelsen ska som en konsekvens av detta besluta om en verksamhetsplan samt budgetfördelning för dess verksamheter.
Den övergripande verksamhetsplanen ska ligga till grund för motsvarande planer på enhetsnivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2020-2022
c) Bilaga förklaring Agenda 2030
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige beslutade 2019-11-18 om en regionplan och budget för Region Dalarna. Regionstyrelsen ska som en konsekvens av detta besluta om en verksamhetsplan samt budgetfördelning för dess verksamheter.
Den övergripande verksamhetsplanen ska ligga till grund för motsvarande planer på enhetsnivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2020-2022
c) Bilaga förklaring Agenda 2030 | | |
| | |
| | | |   |
6 Internkontrollplan för regionstyrelsen 2020 |
Diarienummer: RD19/05990 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2020 för regionstyrelsen, enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt enligt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Enligt 6 kap. 11 § ska regionstyrelsen sedan ha ett övergripande ansvar och se till att bl a den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg är att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 7 kontrollpunkter inom regionstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv och omfattar allt från ett arbetsmiljöperspektiv till att se över den stödjande rollen mot förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) ISK-plan för regionstyrelsen 2020
c) Riskanalys för huvudprocesshavare inom Central förvaltning (finns tillgänglig hos sekreterare)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt enligt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Enligt 6 kap. 11 § ska regionstyrelsen sedan ha ett övergripande ansvar och se till att bl a den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg är att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 7 kontrollpunkter inom regionstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv och omfattar allt från ett arbetsmiljöperspektiv till att se över den stödjande rollen mot förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) ISK-plan för regionstyrelsen 2020
c) Riskanalys för huvudprocesshavare inom Central förvaltning (finns tillgänglig hos sekreterare) | | |
| | |
| | | |   |
7 Länsövergripande överenskommelse gällande samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. |
Diarienummer: RD19/05680 |
Ordförandens förslag:
1. Länsövergripande överenskommelse mellan Region Dalarna och Kommunerna i Dalarna enligt bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Överenskommelsen har sin grund i lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) och gäller fr.o.m. 2018-01-01. Överenskommelsen ersätter tidigare överenskommelse om samordnad vårdplanering som tecknats mellan regionen och respektive kommun.
Överenskommelsen föreslås gälla från 2020-01-01 - 2022-01-01 och bygger på lagen om samverkan från sluten hälso och sjukvård (2017:612) och kan ses som en förlängning av de tidigare gällande länsövergripande överenskommelsen med samma ekonomiska reglering som gällt under 2019.
Syftet med lagen och med den länsövergripande överenskommelsen är att säkra den enskildes rätt till trygghet, delaktighet och inflytande när vård, omsorg och stöd planeras och genomförs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Länsövergripande överenskommelse mellan Region Dalarna och Kommunerna i Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelsen har sin grund i lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) och gäller fr.o.m. 2018-01-01. Överenskommelsen ersätter tidigare överenskommelse om samordnad vårdplanering som tecknats mellan regionen och respektive kommun.
Överenskommelsen föreslås gälla från 2020-01-01 - 2022-01-01 och bygger på lagen om samverkan från sluten hälso och sjukvård (2017:612) och kan ses som en förlängning av de tidigare gällande länsövergripande överenskommelsen med samma ekonomiska reglering som gällt under 2019.
Syftet med lagen och med den länsövergripande överenskommelsen är att säkra den enskildes rätt till trygghet, delaktighet och inflytande när vård, omsorg och stöd planeras och genomförs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Länsövergripande överenskommelse mellan Region Dalarna och Kommunerna i Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
8 Mål och handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samerna |
Diarienummer: RD19/04590 |
Ordförandens förslag:
1. Anta mål och handlingsplan 2020 för nationella minoriteter och urfolket samerna enligt bilaga, b)
Sammanfattning:
Region Dalarna har ett uppdrag i relation till Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk och ingår i förvaltningsområdet för de samiska språken och finska. Regionen har ett årligt statsbidrag från Sametinget. Sedan förstärkningen av lagen 2019 behöver Region Dalarna nu anta mål för sitt minoritetspolitiska arbete samt upprätta strukturerade samråd med minoriteter och urfolket samerna. Därutöver ska Region Dalarna stödja användningen av de samiska språken och finska, skydda och främja de historiska minoriteternas kultur och språk samt informera om lagen. Ett utvecklingsarbete behöver göras så att Region Dalarna inom sina verksamhetsområden kan vidta lämpliga åtgärder så att lagens intentioner uppfylls. Mål för 2020 rör stärkt lagefterlevnaden, ökad intern information, stärkt nätverkande och samverkan, skydd och främjande av språk och kultur.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Mål och handlingsplan 2020 för nationella minoriteter och urfolket samerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har ett uppdrag i relation till Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk och ingår i förvaltningsområdet för de samiska språken och finska. Regionen har ett årligt statsbidrag från Sametinget. Sedan förstärkningen av lagen 2019 behöver Region Dalarna nu anta mål för sitt minoritetspolitiska arbete samt upprätta strukturerade samråd med minoriteter och urfolket samerna. Därutöver ska Region Dalarna stödja användningen av de samiska språken och finska, skydda och främja de historiska minoriteternas kultur och språk samt informera om lagen. Ett utvecklingsarbete behöver göras så att Region Dalarna inom sina verksamhetsområden kan vidta lämpliga åtgärder så att lagens intentioner uppfylls. Mål för 2020 rör stärkt lagefterlevnaden, ökad intern information, stärkt nätverkande och samverkan, skydd och främjande av språk och kultur.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Mål och handlingsplan 2020 för nationella minoriteter och urfolket samerna | | |
| | |
| | | |   |
9 Redovisning av risk och sårbarhet för mandatperiod 2014-2018 |
Diarienummer: RD19/03251 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarnas risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2014-2018 enligt bilaga b), antas.
Sammanfattning:
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelse. Ärendet återupptas oförändrat på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Samtliga myndigheter som är rapportmottagare har givit Region Dalarna anstånd med rapportering till den 31 december 2019.
Regioner ska enligt lagen (2006:544) om Kommuner och landstings (regioners) åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB föreskriver i MSBFS 2015:4 om att senast den 31 oktober, det första kalenderåret efter ordinarie val till landsting/regionfullmäktige, ställa samman och rapportera resultatet av RSA-arbetet till MSB, Socialstyrelsen och Länsstyrelsen. Den 23 oktober
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2014-2018 (sekretessbelagt, redovisas på sammanträdet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelse. Ärendet återupptas oförändrat på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Samtliga myndigheter som är rapportmottagare har givit Region Dalarna anstånd med rapportering till den 31 december 2019.
Regioner ska enligt lagen (2006:544) om Kommuner och landstings (regioners) åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB föreskriver i MSBFS 2015:4 om att senast den 31 oktober, det första kalenderåret efter ordinarie val till landsting/regionfullmäktige, ställa samman och rapportera resultatet av RSA-arbetet till MSB, Socialstyrelsen och Länsstyrelsen. Den 23 oktober
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2014-2018 (sekretessbelagt, redovisas på sammanträdet) | | |
| | |
| | | |   |
10 Revidering av Regional plan krisberedskap och katastrofmedicinsk beredskap |
Diarienummer: RD19/02174 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap med innehållande 11 delplaner.
2. Uppdra till Regiondirektören att göra en analys av Region Dalarnas konsekvenser kopplat till problemen med materielförsörjning och återkomma med förslag till åtgärder för att öka sjukvårdens robusthet.
Sammanfattning:
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelsen för ett förtydligande kring ärendet. Ärendet återupptas på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen är en ramplan för hur hälso- och sjukvård ska organiseras och ledas vid särskild händelse, extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Planen är reviderad från 2013.
För att Region Dalarna ska klara av att hantera särskilda händelser eller svår påfrestning, måste inventeras och analyseras vilka risker som finns inom det egna länet, vilka konsekvenser en händelse kan få och vilka resurser som finns tillgängliga inom länet, men också inom angränsande län/region.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt 11 delplaner
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelsen för ett förtydligande kring ärendet. Ärendet återupptas på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen är en ramplan för hur hälso- och sjukvård ska organiseras och ledas vid särskild händelse, extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Planen är reviderad från 2013.
För att Region Dalarna ska klara av att hantera särskilda händelser eller svår påfrestning, måste inventeras och analyseras vilka risker som finns inom det egna länet, vilka konsekvenser en händelse kan få och vilka resurser som finns tillgängliga inom länet, men också inom angränsande län/region.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt 11 delplaner | | |
| | |
| | | |   |
11 Krisledningsnämndens plan för extraordinära händelser |
Diarienummer: RD19/03954 |
Ordförandens förslag:
1. Krisledningsnämndens plan för extraordinära händelser inklusive handlingsplaner för mandatperioden 2019-2022 enligt bilaga b-e) godkänns.
Sammanfattning:
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelsen för ett förtydligande kring ärendet. Ärendet återupptas på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Regionen ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och regioner ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods planer för extraordinär händelse har legat till grund för denna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordförande i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 1c Åtgärdsplan för nämndsekreterare i Krisledningsnämnden
f) Protokollsutdrag regionstyrelsens arbetsutskott § 61
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelsen för ett förtydligande kring ärendet. Ärendet återupptas på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Regionen ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och regioner ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods planer för extraordinär händelse har legat till grund för denna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordförande i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 1c Åtgärdsplan för nämndsekreterare i Krisledningsnämnden
f) Protokollsutdrag regionstyrelsens arbetsutskott § 61 | | |
| | |
| | | |   |
12 Ansökan om nationell högspecialiserad vård vid endometrios |
Diarienummer: RD19/04501 |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|