Dagordning | |
  Regionstyrelsens Arbetsutskott_2019-11-25_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
Ledningen informerar:
A. Regiondirektör Karin Stikå-Mjöberg
Information innehåller bl.a:
Återkoppling av Regiondirektörens uppdrag att redovisa åtgärder för att förhindra upprepningar i enlighet med yttrande till JO om försenade remisser till specialister utanför Dalarna.
B. Ekonomisk information
Budgetchef Anna Skogberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Arbetsutskottets fördelningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Fördelning av motioner |
|
Ordförandens förslag: 1. Av fullmäktige godkända motioner fördelas enligt nedanstående förslag.
A. RD19/04999 Motion från Johan Persson (SD): Inför ett kulturarvsstipendium i Region Dalarna
Förslag; Kultur och Bildningsnämnden
A. RD19/05088 Motion från Fredrik Trygg (SD) och Johan Persson (SD) Om organ- och vävnadsdonation.
Förslag: Fördelas till Hälso- och sjukvårdsnämnden
B. RD19/05146 Motion från Mats Nordberg (SD) om att tillhandahålla bostäder för nyanställda i bristyrken
Förslag: Fördelas till Regionstyrelsen
C. RD19/05145 Motion från Mats Nordberg (SD) om plan för att öka produktiviteten i sjukvården.
Förslag: Fördelas till Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Regionstyrelsens svar på revisionens granskning av delårsrapport 2019-08-31 |
Diarienummer: RD19/05420 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna enligt bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen har tillsammans med övriga nämnder och styrelser mottagit revisionens utlåtande avseende granskning av delårsrapporten per
2019-08-31.
Regionstyrelsen vill med bilagd skrivelse lämna sitt svar med kommentarer kring revisionens iakttagelser och rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens svar på revisionsrapport avseende delårsrapport 2019
c) Revisorernas utlåtande
d) Granskningen från KPMG
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen har tillsammans med övriga nämnder och styrelser mottagit revisionens utlåtande avseende granskning av delårsrapporten per
2019-08-31.
Regionstyrelsen vill med bilagd skrivelse lämna sitt svar med kommentarer kring revisionens iakttagelser och rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens svar på revisionsrapport avseende delårsrapport 2019
c) Revisorernas utlåtande
d) Granskningen från KPMG | | |
| | |
| | | |   |
4 Verksamhetsplan och Budget för Regionsstyrelsen 2020 inklusive redovisning av målformulering utifrån regionplanen.
|
Diarienummer: RD19/05581 |
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet och hänskjuter ärendet till Regionstyrelsen för beslut.
Tobias Dahlström föredrar ärendet
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Förstärkning av akutsjukvården i Västerbergslagen |
Diarienummer: RD19/03156 |
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet och hänskjuter ärendet till Regionstyrelsen för beslut.
Roger Larsson föredrar ärendet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Länsövergripande överenskommelse gällande samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. |
Diarienummer: RD19/05680 |
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet och hänskjuter ärendet till Regionstyrelsen för beslut.
Sammanfattning:
Anledningen till att ärendet hänskjuts till Regionstyrelsen för slutgiltigt beslut är för att ärendet ska informeras och diskuteras av BDU den 27 november först, därefter till Regionstyrelsen för slutligt beslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag till Regionstyrelsen 2019-12-09
b) Länsövergripande överenskommelse mellan Region Dalarna och Kommunerna i Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Anledningen till att ärendet hänskjuts till Regionstyrelsen för slutgiltigt beslut är för att ärendet ska informeras och diskuteras av BDU den 27 november först, därefter till Regionstyrelsen för slutligt beslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag till Regionstyrelsen 2019-12-09
b) Länsövergripande överenskommelse mellan Region Dalarna och Kommunerna i Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
7 Mål och handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samerna |
Diarienummer: RD19/04590 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Anta mål och handlingsplan 2020 för nationella minoriteter och urfolket samerna enligt bilaga, b)
Sammanfattning:
Region Dalarna har ett uppdrag i relation till Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk och ingår i förvaltningsområdet för de samiska språken och finska. Regionen har ett årligt statsbidrag från Sametinget. Sedan förstärkningen av lagen 2019 behöver Region Dalarna nu anta mål för sitt minoritetspolitiska arbete samt upprätta strukturerade samråd med minoriteter och urfolket samerna. Därutöver ska Region Dalarna stödja användningen av de samiska språken och finska, skydda och främja de historiska minoriteternas kultur och språk samt informera om lagen. Ett utvecklingsarbete behöver göras så att Region Dalarna inom sina verksamhetsområden kan vidta lämpliga åtgärder så att lagens intentioner uppfylls. Mål för 2020 rör stärkt lagefterlevnaden, ökad intern information, stärkt nätverkande och samverkan, skydd och främjande av språk och kultur.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Mål och handlingsplan 2020 för nationella minoriteter och urfolket samerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har ett uppdrag i relation till Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk och ingår i förvaltningsområdet för de samiska språken och finska. Regionen har ett årligt statsbidrag från Sametinget. Sedan förstärkningen av lagen 2019 behöver Region Dalarna nu anta mål för sitt minoritetspolitiska arbete samt upprätta strukturerade samråd med minoriteter och urfolket samerna. Därutöver ska Region Dalarna stödja användningen av de samiska språken och finska, skydda och främja de historiska minoriteternas kultur och språk samt informera om lagen. Ett utvecklingsarbete behöver göras så att Region Dalarna inom sina verksamhetsområden kan vidta lämpliga åtgärder så att lagens intentioner uppfylls. Mål för 2020 rör stärkt lagefterlevnaden, ökad intern information, stärkt nätverkande och samverkan, skydd och främjande av språk och kultur.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Mål och handlingsplan 2020 för nationella minoriteter och urfolket samerna | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering av Regional plan krisberedskap och katastrofmedicinsk beredskap |
Diarienummer: RD19/02174 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår Regionstyrelsen
1. Godkänna Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap med innehållande 11 delplaner.
2. Uppdra till Regiondirektören att göra en analys av Region Dalarnas konsekvenser kopplat till problemen med materialförsörjning och återkomma med förslag till åtgärder för att öka sjukvårdens robusthet.
Sammanfattning:
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelsen för att göra en analys av händelser liknande den som uppstått kring problemen med materialförsörjning. Skälen kräver djupare analys därför återupptas ärendet efter samråd med politiken med uppdrag till Regiondirektören. I övrigt är planen oförändrad.
Den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen är en ramplan för hur hälso- och sjukvård ska organiseras och ledas vid särskild händelse, extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Planen är reviderad från 2013.
För att Region Dalarna ska klara av att hantera särskilda händelser eller svår påfrestning, måste inventeras och analyseras vilka risker som finns inom det egna länet, vilka konsekvenser en händelse kan få och vilka resurser som finns tillgängliga inom länet, men också inom angränsande län/region.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt 11 delplaner
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelsen för att göra en analys av händelser liknande den som uppstått kring problemen med materialförsörjning. Skälen kräver djupare analys därför återupptas ärendet efter samråd med politiken med uppdrag till Regiondirektören. I övrigt är planen oförändrad.
Den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen är en ramplan för hur hälso- och sjukvård ska organiseras och ledas vid särskild händelse, extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Planen är reviderad från 2013.
För att Region Dalarna ska klara av att hantera särskilda händelser eller svår påfrestning, måste inventeras och analyseras vilka risker som finns inom det egna länet, vilka konsekvenser en händelse kan få och vilka resurser som finns tillgängliga inom länet, men också inom angränsande län/region.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt 11 delplaner | | |
| | |
| | | |   |
9 Redovisning av risk och sårbarhet för mandatperiod 2014-2018 |
Diarienummer: RD19/03251 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår Regionstyrelsen
1. Region Dalarnas risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2014-2018 enligt bilaga b), antas.
Sammanfattning:
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelse. Ärendet återupptas oförändrat på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Samtliga myndigheter som är rapportmottagare har givit Region Dalarna anstånd med rapportering till den 31 december 2019.
Regioner ska enligt lagen (2006:544) om Kommuner och landstings (regioners) åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB föreskriver i MSBFS 2015:4 om att senast den 31 oktober, det första kalenderåret efter ordinarie val till landsting/regionfullmäktige, ställa samman och rapportera resultatet av RSA-arbetet till MSB, Socialstyrelsen och Länsstyrelsen. Den 23 oktober
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2014-2018 (sekretessbelagt, redovisas på sammanträdet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelse. Ärendet återupptas oförändrat på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Samtliga myndigheter som är rapportmottagare har givit Region Dalarna anstånd med rapportering till den 31 december 2019.
Regioner ska enligt lagen (2006:544) om Kommuner och landstings (regioners) åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB föreskriver i MSBFS 2015:4 om att senast den 31 oktober, det första kalenderåret efter ordinarie val till landsting/regionfullmäktige, ställa samman och rapportera resultatet av RSA-arbetet till MSB, Socialstyrelsen och Länsstyrelsen. Den 23 oktober
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2014-2018 (sekretessbelagt, redovisas på sammanträdet) | | |
| | |
| | | |   |
10 Krisledningsnämndens plan för extraordinära händelser |
Diarienummer: RD19/03954 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår Regionstyrelsen
1. Krisledningsnämndens plan för extraordinära händelser inklusive handlingsplaner för mandatperioden 2019-2022 enligt bilaga b-e) godkänns.
Sammanfattning:
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelsen. Ärendet återupptas oförändrat på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Regionen ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och regioner ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods planer för extraordinär händelse har legat till grund för denna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordförande i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 1c Åtgärdsplan för nämndsekreterare i Krisledningsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet återremitterades 2019-10-23 av Regionstyrelsen. Ärendet återupptas oförändrat på arbetsutskottet och regionstyrelsen efter samråd med politikerna.
Regionen ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och regioner ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods planer för extraordinär händelse har legat till grund för denna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordförande i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 1c Åtgärdsplan för nämndsekreterare i Krisledningsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
|