Dagordning | |
  Regionfullmäktige_2019-11-18_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Tillkännagivande och praktisk information inför mötet |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Tillkännagivande, ordningsregler, schema, placering, debattregler, handledning för voteringsanläggning och instruktion för gästnätverk |
|
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Fullmäktigesammanträdets öppnande |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: Val av två protokolljusterare samt bestämmande av tid och plats för justering av fullmäktigesammanträdets protokoll: onsdag 27 november kl 13.00 på regionkontoret, Vasagatan 27, Falun
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Upprop |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Information |
|
Ordförandens förslag: Information lämnas av regionstyrelsens ordförande Ulf Berg
Sören Bertilsson, ordförande för Regionens revisorer, informerar om revisorernas rapport "Granskning av rådgivning och stöd till patienten kring vårdgarantin"
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Frågor, Interpellationer och motioner |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Frågor |
|
Ordförandens förslag: Inga frågor har kommit in.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Interpellationer inklusive kompletterande handlingar |
|
Ordförandens förslag: Fullmäktige beslutar
1. Interpellationerna godkänns.
2. Svar på interpellationerna lämnas senare under sammanträdet.
RD19/04470
A. Interpellation från Bigitta Sohlberg (S): Kommer ni säkerställa en fungerande akutbil?
Bilaga
RD19/05380
B. Interpellation från Elin Norén (S): Ställer majoriteten upp på att ta tillbaka lagerhållning och distribution i egen regi?
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Inkomna motioner fr o m 24 september och redovisning av motioner som inte är färdigbehandlade |
|
Ordförandens förslag: Fullmäktige beslutar
1. Motionerna godkänns och remitteras till Regionstyrelsen.
2. Redovisningen läggs till handlingarna.
A. RD19/05088
Motion från Johan Persson (SD) och Fredrik Trygg (SD) om organ- och vävnadsdonation
Bilaga
B. RD19/04999
Motion från Johan Persson (SD) om att införa ett kulturarvsstipendium i Region Dalarna
Bilaga
C. RD19/05145
Motion från Mats Nordberg (SD) om plan för att öka produktiviteten i sjukvården
Bilaga
D. RD19/05146
Motion från Mats Nordberg (SD) om att tillhandahålla bostäder för nyanställda i bristyrken
Bilaga
Fullmäktiges presidium föreslår att motionerna godkänns.
E. Motioner lämnade till Region Dalarnas kansli men ännu ej färdigbehandlade av fullmäktige
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Fullmäktige beslutar
1. Anmälda redovisningar, rapporter beslut m m läggs till handlingarna.
A. RD19/00195
Transitio Protokoll 2019: Anteckningar från möte nr 14 med AB Transitios ägarråd 2019-09-12 och styrelseprotokoll samma datum
Delårsrapport 20190101--0831
Revisionsrapporterna nedan finns publicerade:
https://www.regiondalarna.se/politik/revision/rapporter/
B. RD19/04949
Granskning av brandskyddsarbetet
C. RD19/05328
"Granskning av rådgivning och stöd till patienten kring vårdgarantin"
D. RD19/05329
Granskning av regionens arbete med kompetensförsörjning av specialistsjuksköterskor
E. RD19/05326
Förstudie om regional utveckling och regionala utvecklingsnämndens uppdrag
F. RD19/04906
Länsstyrelsens beslut 2019-10-04 att med mandatperiod t o m 14 oktober 2022 inte utse ny ersättare efter Karin Herko (S).
G. RD19/05336
Länsstyrelsens beslut 2019-10-28 att med mandatperiod fr o m 23 oktober 2019 t o m 14 oktober 2022 utse Heidi Löppönen (KD) som ny ersättare efter Lena Johansson (KD).
H. RD19/01556
Protokoll från Förbundsdirektionen Kommunalförbundet Svensk Luftambulans 2019-10-10 med bl a § 54 Godkännande av delårsrapport 2, januari-augusti 2019
I. RD19/05479
Kallelse och handlingar till Förbundsfullmäktige Svenskt Ambulansflyg 7 november 2019 Bl a Delårsrapport, Budget, Protokoll
RD19/05424
Revisorernas granskning och bedömning av delårsrapporten per augusti 2019 Svenskt ambulansflyg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Av regionstyrelsen beredda ärenden med förslag till beslut |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Delårsrapport 2019 för Region Dalarna |
Diarienummer: RD19/04574 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Delårsrapport för Region Dalarna per augusti 2019, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av regionens ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per augusti samt prognos för hela verksamhetsåret 2019. Prognosen för 2019 är ett överskott på 87 mnkr. Ett av de fyra finansiella målen förväntas inte uppnås, ett förväntas att uppnås helt och övriga två delvis. Majoriteten av de nämndövergripande målen för 2019 bedöms kunna uppnås helt eller delvis.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Delårsrapport augusti 2019
c) Bilaga förvaltningar
d) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av regionens ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per augusti samt prognos för hela verksamhetsåret 2019. Prognosen för 2019 är ett överskott på 87 mnkr. Ett av de fyra finansiella målen förväntas inte uppnås, ett förväntas att uppnås helt och övriga två delvis. Majoriteten av de nämndövergripande målen för 2019 bedöms kunna uppnås helt eller delvis.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Delårsrapport augusti 2019
c) Bilaga förvaltningar
d) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
Revisorernas granskning av delårsrapport |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Revisorernas granskning av resultatet 2019-08-31 |
|
Ordförandens förslag:
1. Revisorernas bedömning av resultatet 2019-08-31 antecknas till protokollet.
RD19/05364 och RD19/05420
Sammanfattning:
Ordförande informerar om att fullmäktiges presidium föreslår fullmäktige besluta att revisorernas bedömning av resultatet 2019-08-31 antecknas till protokollet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Revisorernas bedömning av resultatet 2019-08-31
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ordförande informerar om att fullmäktiges presidium föreslår fullmäktige besluta att revisorernas bedömning av resultatet 2019-08-31 antecknas till protokollet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Revisorernas bedömning av resultatet 2019-08-31 | | |
| | |
| | | |   |
Av regionstyrelsen beredda ärenden med förslag till beslut, forts |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Skattesats 2020 |
Diarienummer: RD19/04575 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Skattesatsen för år 2020 behålls oförändrad, d.v.s. 11,63 öre per skattekrona
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Region Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad jämfört med 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Region Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad jämfört med 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
13 Regionplan med budget 2020 och finansplan 2020-2022 |
Diarienummer: RD19/02425 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Regionplan 2020 inklusive finansplan 2020-2022 och budget 2020 enligt bilaga d*) fastställs
2. Investeringsram om 780 mnkr fastställs för 2020
3. Uppdra till Regionstyrelsen att säkerställa att investeringarnas bidrar till att övergripande mål uppnås och leder till ökad nytta för regionens invånare
4. Regionfullmäktige fattar ingångsättningsbeslut för investeringar om mer än 50 mnkr
5. Regionstyrelsen fattar igångsättningsbeslut för investeringar om mer än 10 mnkr och säkerställer nödvändig effekthemtagning
6. Partistöd 2020 beviljas med totalt 11 510 060 kr varav 10 procent utgör grundstöd
7. Uppdra till regionstyrelsen att utreda om regionen i högre omfattning kan använda finansieringsmodellen anslagsfinansiering för en bättre ekonomistyrning
8. Delegera till regionstyrelsen att under 2020 fatta beslut om fördelning till förvaltningar ur övergripande utvecklingsram hos Finansförvaltningen
9. Regionstyrelsen medges under år 2020 rätt att nyupplåna, dvs. öka regionens skulder under år 2020, med högst 300 000 000 kr. Volymen är utöver kontokredit.
10. Regionstyrelsen medges under år 2020 rätt att omsätta lån, dvs. låna upp belopp motsvarande belopp på de lån som förfaller till betalning under år 2020.
* Bilaga d) till Regionstyrelsens paragraf 123
Sammanfattning:
Regionplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan inkl. budget och finansplan 2020-2022 av Dalasamverkan justerad vid Regionstyrelsens sammanträde 4 november
c) Socialdemokraternas/Vänsterpartiets förslag till ”Regionplan och budget 2020. Finansplan 2020-2022
d) Regionstyrelsens paragraf
e) Sverigedemokraternas förslag till budget 2020 ”Återinför Tryggheten i Dalarna”
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan inkl. budget och finansplan 2020-2022 av Dalasamverkan justerad vid Regionstyrelsens sammanträde 4 november
c) Socialdemokraternas/Vänsterpartiets förslag till ”Regionplan och budget 2020. Finansplan 2020-2022
d) Regionstyrelsens paragraf
e) Sverigedemokraternas förslag till budget 2020 ”Återinför Tryggheten i Dalarna” | | |
| | |
| | | |   |
14 Höjning av avgift till patienthotellet |
Diarienummer: RD19/02845 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Avgifter enligt bilaga b) fastställs
Sammanfattning:
Avgifterna för övernattande närstående har inte reviderats sedan 2013. Vid en översyn konstateras att Region Dalarna därmed har lägre priser än jämförbara patienthotell i andra regioner. Förslaget innebär att avgiften för närstående höjs, men också att anhöriga barn 13-17 år betalar en lägre avgift än idag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till avgiftshöjning
c) Protokollsutdrag HSN § 85
d) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avgifterna för övernattande närstående har inte reviderats sedan 2013. Vid en översyn konstateras att Region Dalarna därmed har lägre priser än jämförbara patienthotell i andra regioner. Förslaget innebär att avgiften för närstående höjs, men också att anhöriga barn 13-17 år betalar en lägre avgift än idag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till avgiftshöjning
c) Protokollsutdrag HSN § 85
d) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
15 Revidering Avtal Hälsoval Dalarna |
Diarienummer: RD19/04158 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna med tillhörande bilagor b), c) och d) godkänns
2. Uttagande av patientavgift om 100 kr för Hälsosamtal godkänns
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och regiondrivna vårdcentralerna. Avtalet och tillhörande bilagor revideras årligen.
Revideringen av Avtal Hälsoval inför 2020 innebär en ökning av vårdgivarnas ersättning för att stimulera tillgängligheten för patienterna. Detta gäller både ersättning för distanskontakter via video och utökning av yrkeskategorin sjuksköterskor vid kvalificerade telefonkontakter.Vårdgivare som etablerar vårdcentral i Dalarna erhåller ett nystartsbidrag motsvarande 300 000 kr per månad under maximalt 3 månaders tid.
En särskild glesbygdsersättning ska hjälpa vårdgivare ekonomiskt på landsbygden, dessa vårdcentraler tar ofta ett större ansvar för sina listade patienter exempelvis p.g.a. avstånd till sjukhus.
Momskompensation kommer att betalas ut för att få mer konkurrensneutralt mellan regiondrivna och privatdrivna vårdcentraler.
Ersättningen till jourmottagningen behöver ökas för att täcka in kostnader för eventuella laboratorie- och röntgenkostnader.
Erbjudandet om Hälsoundersökning/samtal för alla 50-åringar i Dalarna implementeras under år 2020, om en utökning av hälsovalsramen sker. En patientavgift föreslås om 100 kr för detta hälsosamtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval 2020
c) Bilaga Ersättning 2020
d) Bilaga Uppföljning 2020
e) Protokollsutdrag HVB § 7
f) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och regiondrivna vårdcentralerna. Avtalet och tillhörande bilagor revideras årligen.
Revideringen av Avtal Hälsoval inför 2020 innebär en ökning av vårdgivarnas ersättning för att stimulera tillgängligheten för patienterna. Detta gäller både ersättning för distanskontakter via video och utökning av yrkeskategorin sjuksköterskor vid kvalificerade telefonkontakter.Vårdgivare som etablerar vårdcentral i Dalarna erhåller ett nystartsbidrag motsvarande 300 000 kr per månad under maximalt 3 månaders tid.
En särskild glesbygdsersättning ska hjälpa vårdgivare ekonomiskt på landsbygden, dessa vårdcentraler tar ofta ett större ansvar för sina listade patienter exempelvis p.g.a. avstånd till sjukhus.
Momskompensation kommer att betalas ut för att få mer konkurrensneutralt mellan regiondrivna och privatdrivna vårdcentraler.
Ersättningen till jourmottagningen behöver ökas för att täcka in kostnader för eventuella laboratorie- och röntgenkostnader.
Erbjudandet om Hälsoundersökning/samtal för alla 50-åringar i Dalarna implementeras under år 2020, om en utökning av hälsovalsramen sker. En patientavgift föreslås om 100 kr för detta hälsosamtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval 2020
c) Bilaga Ersättning 2020
d) Bilaga Uppföljning 2020
e) Protokollsutdrag HVB § 7
f) Regionstyrelsens paragraf
| | |
| | |
| | | |   |
16 Reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst |
Diarienummer: RD19/01857 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Godkänna reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst
2. Reglementet ska träda i kraft 2020-01-01
Sammanfattning:
Regionfullmäktige valde att återremittera färdtjänstreglementet till kollektivtrafiknämnden med motiveringen att utreda konsekvensen av att ta bort subventionen av arbets- och utbildningsresor. Återremissen har hanteras på kollektivtrafiknämnden 2019-10-03.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst
c) Resandeunderlag
d) Protokollsutdrag RF 2019-09-23 § 80
e) Protokollsutdrag KTN 2019-10-03 § 43
f) Regionstyrelsens paragraf
g) Skrivelse från Synskadades Riksförbund
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige valde att återremittera färdtjänstreglementet till kollektivtrafiknämnden med motiveringen att utreda konsekvensen av att ta bort subventionen av arbets- och utbildningsresor. Återremissen har hanteras på kollektivtrafiknämnden 2019-10-03.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst
c) Resandeunderlag
d) Protokollsutdrag RF 2019-09-23 § 80
e) Protokollsutdrag KTN 2019-10-03 § 43
f) Regionstyrelsens paragraf
g) Skrivelse från Synskadades Riksförbund | | |
| | |
| | | |   |
17 Justering av egenavgifter Färdtjänst |
Diarienummer: RD19/03291 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Förslag till justering av egenavgift för färdtjänst enligt bilaga b), fastställs
2. Färdtjänstberättigade erbjuds möjlighet att åka avgiftsfritt i den allmänna kollektivtrafiken.
Sammanfattning:
Egenavgiften för färdtjänst är inte höjd sedan 2007. Grundavgiften är i dag 40 kr vilket är lägre i jämförelse med angränsande län. Färdtjänsten är en produkt med länsgiltighet vilket gör det möjligt att resa över hela länet. En enkelbiljett för en vanlig kollektivtrafikresenär har höjts med 65% sedan 2007. Egenavgiften för sjukresa med taxi eller specialfordon är f.n. 150 kr. Det är därför motiverat med en justering av även egenavgiften för Färdtjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till justering av egenavgift färdtjänst
c) Protokollsutdrag KTN § 41
d) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Egenavgiften för färdtjänst är inte höjd sedan 2007. Grundavgiften är i dag 40 kr vilket är lägre i jämförelse med angränsande län. Färdtjänsten är en produkt med länsgiltighet vilket gör det möjligt att resa över hela länet. En enkelbiljett för en vanlig kollektivtrafikresenär har höjts med 65% sedan 2007. Egenavgiften för sjukresa med taxi eller specialfordon är f.n. 150 kr. Det är därför motiverat med en justering av även egenavgiften för Färdtjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till justering av egenavgift färdtjänst
c) Protokollsutdrag KTN § 41
d) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
18 Tåg i Bergslagen - Fördelningsmodell |
Diarienummer: RD19/04624 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Under förutsättning att övriga delägare fattar likalydande beslut antas ny ”Fördelningsmodell för Tåg i Bergslagen” enligt bilaga b)
Sammanfattning:
Genom att införa dimensionerande fordon som en parameter vid fördelning av Tåg i Bergslagens underskott skapas bättre förutsättningar för respektive ägare att genomföra förändringar av trafikutbudet, som kräver fler fordon. Incitamentet att hushålla med de gemensamma fordonsresurserna stärks också.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Underlag till ny fördelningsmodell tåg
c) Protokoll Hållbarhetsnämnden Region Gävleborg § 110
d) Protokollsutdrag KTN § 40
e) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Genom att införa dimensionerande fordon som en parameter vid fördelning av Tåg i Bergslagens underskott skapas bättre förutsättningar för respektive ägare att genomföra förändringar av trafikutbudet, som kräver fler fordon. Incitamentet att hushålla med de gemensamma fordonsresurserna stärks också.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Underlag till ny fördelningsmodell tåg
c) Protokoll Hållbarhetsnämnden Region Gävleborg § 110
d) Protokollsutdrag KTN § 40
e) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
19 Godkännande av Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen som medlemmar i Svensk Luftambulans |
Diarienummer: RD19/05021 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Godkänna reviderad förbundsordning, enligt bilaga b).
2. Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalens ansökningar om medlemskap i kommunalförbundet Svensk Luftambulans godkänns.
3. Bevilja Svensk Luftambulans rätt att utnyttja option i upphandlingsavtal för att avrop av helikoptrar till Region Västerbotten, Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
4. Svensk Luftambulans får uppta lån för att finansiera helikoptrar för Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt för reservhelikopter, utifrån § 13.2, underställande av beslut i förbundsordningen för kommunalförbundet Svensk Luftambulans.
Sammanfattning:
Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen har ansökt om att bli medlemmar i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Regionerna står själva för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver tydligare regleras i två kompletterande samverkansavtal. Beslutet innebär även begäran om rätt att avropa nya helikoptrar till Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderad förbundsordning.
c) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar.
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnader.
e) Protokoll från direktionens sammanträde 2019-10-10 (kompletteras).
f) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen har ansökt om att bli medlemmar i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Regionerna står själva för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver tydligare regleras i två kompletterande samverkansavtal. Beslutet innebär även begäran om rätt att avropa nya helikoptrar till Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderad förbundsordning.
c) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar.
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnader.
e) Protokoll från direktionens sammanträde 2019-10-10 (kompletteras).
f) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
20 Köp av ALMI |
Diarienummer: RD19/02361 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Regionen köper 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner GävleDala AB (556875-0482), nedan Bolaget, från kommunförbundet Region Dalarna i likvidation för en köpeskilling om en krona (1 SEK) per 2020-01-01.
2. Regionstyrelsen uppdras att förhandla med kommunerna hur anslagsfinansieringen ska ske.
3. Region Dalarna erlägger 43 %, motsvarande 2 570 tkr av Bolagets anslagsfinansiering, för verksamhetsåret 2019.
4. Uppdra till Regionstyrelsen att vidta nödvändiga åtgärder för ägandeförändring.
Sammanfattning:
Region Dalarna förslås att köpa 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner Gävle Dala AB (nedan Bolaget) för en krona. Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Övriga delägare är Region Gävleborg med 24,5 % och det statliga moderbolaget med 51 %. Kreditstocken ägs av det statliga moderbolaget, som också äger 51 % av aktierna i Bolaget. Resterande 24,5 % ägs av Region Gävleborg. Samverkansavtal mellan ägarna i Bolaget är tecknat, gällande fram t.o.m. 2021-12-31.
Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Vid förvärv av aktierna övergår ansvaret för ägartillskott till den nye ägaren från och med tidpunkten för övertagandet.
Kommunalförbundet Region Dalarna hade t.o.m. 2018-12-31 det regionala utvecklingsansvaret i länet, som också omfattat delägaransvaret för Bolaget. I och med nu aktuell överlåtelse fullföljs övergången av sakområdesansvaret till Region Dalarna.
Vid årsskiftet 2018/2019 försattes kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation och det regionala utvecklingsansvaret övergick till dagens Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Kommunalförbundet i likvidation har tecknat avtal om ägartillskott till Bolaget avseende verksamhetsåret 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktionsmöte, beslut om överlåtelse av aktier, 2018-12-05, § 118
c) Rapport från Oebergs ang. avveckling av kommunalförbundet Region Dalarna
d) Anmälan med anledning av förköpsbestämmelser, förlaga
e) Almi GävleDala bolagsordning
f) Almi GävleDala aktiebok
g) Avräkningsnota, förlaga
h) Direktionsmöte, beslut ägaranvisning, 2018-12-05, § 117
i) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
j) ALMI tjänsteskrivelse 2018-03-28 förlängning avtal
k) Samverkansavtal
l) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna förslås att köpa 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner Gävle Dala AB (nedan Bolaget) för en krona. Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Övriga delägare är Region Gävleborg med 24,5 % och det statliga moderbolaget med 51 %. Kreditstocken ägs av det statliga moderbolaget, som också äger 51 % av aktierna i Bolaget. Resterande 24,5 % ägs av Region Gävleborg. Samverkansavtal mellan ägarna i Bolaget är tecknat, gällande fram t.o.m. 2021-12-31.
Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Vid förvärv av aktierna övergår ansvaret för ägartillskott till den nye ägaren från och med tidpunkten för övertagandet.
Kommunalförbundet Region Dalarna hade t.o.m. 2018-12-31 det regionala utvecklingsansvaret i länet, som också omfattat delägaransvaret för Bolaget. I och med nu aktuell överlåtelse fullföljs övergången av sakområdesansvaret till Region Dalarna.
Vid årsskiftet 2018/2019 försattes kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation och det regionala utvecklingsansvaret övergick till dagens Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Kommunalförbundet i likvidation har tecknat avtal om ägartillskott till Bolaget avseende verksamhetsåret 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktionsmöte, beslut om överlåtelse av aktier, 2018-12-05, § 118
c) Rapport från Oebergs ang. avveckling av kommunalförbundet Region Dalarna
d) Anmälan med anledning av förköpsbestämmelser, förlaga
e) Almi GävleDala bolagsordning
f) Almi GävleDala aktiebok
g) Avräkningsnota, förlaga
h) Direktionsmöte, beslut ägaranvisning, 2018-12-05, § 117
i) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
j) ALMI tjänsteskrivelse 2018-03-28 förlängning avtal
k) Samverkansavtal
l) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
21 Ägaranvisning och finansiering av ALMI Företagsutveckling Gävle-Dala AB |
Diarienummer: RD19/04702 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Godkänna tecknande av ägaranvisning för verksamhetsåret 2020, för Almi Företagspartner GävleDala AB, innebärande en finansiering om 5.978 tkr,
2. Godkänna målbild för Almi Företagspartner GävleDala AB avseende år 2020
Sammanfattning:
Det statliga moderbolaget Almi Företagspartner AB har efter överläggningar med delägaren Region Gävleborg respektive blivande delägare Region Dalarna (se RD19/0236), översänt bifogade förslag till ägaranvisning och målbild för Almi Företagspartner GävleDala AB avseende år 2020.
Dialog mellan Almi moderbolag och de regionala ägarna kring ägaranvisning och anslag sker årligen. Därutöver tillkommer medel för projekt och uppdrag, initierade och finansierade av ägarna gemensamt eller var och en för sig enligt särskilda överenskommelser.
Vid årsskiftet 2018 / 2019 överfördes det regionala utvecklingsansvaret till Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Det innebär att Region Dalarna förvärvar 24,5% av Almi Företagspartner GävleDala AB och därmed också övertar ansvaret för anslagsfinansiering av driften, tillsammans med övriga ägare, moderbolaget (51%) och Region Gävleborg (24,5%).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
c) Målstruktur för verksamhetsåret 2019, Affärsområde Företagspartner
d) Almi Företagspartner GävleDala AB - överenskommelse mellan ägare om finansiering av verksamheten 2020
e) Protokollsutdrag RUN § 72
f) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det statliga moderbolaget Almi Företagspartner AB har efter överläggningar med delägaren Region Gävleborg respektive blivande delägare Region Dalarna (se RD19/0236), översänt bifogade förslag till ägaranvisning och målbild för Almi Företagspartner GävleDala AB avseende år 2020.
Dialog mellan Almi moderbolag och de regionala ägarna kring ägaranvisning och anslag sker årligen. Därutöver tillkommer medel för projekt och uppdrag, initierade och finansierade av ägarna gemensamt eller var och en för sig enligt särskilda överenskommelser.
Vid årsskiftet 2018 / 2019 överfördes det regionala utvecklingsansvaret till Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Det innebär att Region Dalarna förvärvar 24,5% av Almi Företagspartner GävleDala AB och därmed också övertar ansvaret för anslagsfinansiering av driften, tillsammans med övriga ägare, moderbolaget (51%) och Region Gävleborg (24,5%).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
c) Målstruktur för verksamhetsåret 2019, Affärsområde Företagspartner
d) Almi Företagspartner GävleDala AB - överenskommelse mellan ägare om finansiering av verksamheten 2020
e) Protokollsutdrag RUN § 72
f) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
22 Revidering finanspolicy - föreskrifter och direktiv |
Diarienummer: RD19/04963 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Ny finanspolicy godkänns och träder i kraft 2019-12-01.
2. Föreskrifter för finansförvaltning 2019 med bilagorna c-j) godkänns.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument är antagna i olika omgångar. Förändringar föreslås i föreskrifter för finansförvaltning, placeringsdirektiv för pensionsmedel och placeringsdirektiv för donationsmedel. Smärre förändringar förekommer i texten när innehållet uppdateras. Begreppet Landsting bytes ut till Region. Kontokredit kan ökas och minskas i ett intervall mellan 0 och 400 mkr. Det är ingen ökning utifrån nuvarande nivå utan möjlighet till minskning. Ett nytt dokument Finanspolicy tillkommer för att harmoniera med övrig struktur för policys och riktlinjer inom Region Dalarna. Skrivning avseende miljö och etik är uppdaterad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finanspolicy
c) Finansförvaltning 2019
d) Finansförvaltning 2018 med ändringar markerade
e) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2018 med ändringar markerade
f) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2019
g) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2018 med ändringar markerade
h) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2019
i) Bilaga 3 Definitioner 2018 med ändringar markerade
j) Bilaga 3 Definitioner 2019
k) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument är antagna i olika omgångar. Förändringar föreslås i föreskrifter för finansförvaltning, placeringsdirektiv för pensionsmedel och placeringsdirektiv för donationsmedel. Smärre förändringar förekommer i texten när innehållet uppdateras. Begreppet Landsting bytes ut till Region. Kontokredit kan ökas och minskas i ett intervall mellan 0 och 400 mkr. Det är ingen ökning utifrån nuvarande nivå utan möjlighet till minskning. Ett nytt dokument Finanspolicy tillkommer för att harmoniera med övrig struktur för policys och riktlinjer inom Region Dalarna. Skrivning avseende miljö och etik är uppdaterad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finanspolicy
c) Finansförvaltning 2019
d) Finansförvaltning 2018 med ändringar markerade
e) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2018 med ändringar markerade
f) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2019
g) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2018 med ändringar markerade
h) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2019
i) Bilaga 3 Definitioner 2018 med ändringar markerade
j) Bilaga 3 Definitioner 2019
k) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
23 Revidering av Avtal för Hjälpmedelsnämnden Dalarna |
Diarienummer: RD19/02948 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Avtal för Hjälpmedelsnämnden Dalarna fastställs under förutsättning att medlemskommunerna lämnar motsvarande godkännande.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna övergick 2019-01-01 till Region Dalarna vilket aktualiserat en revidering av Avtal för Hjälpmedelsnämnden Dalarna från 2013-08-29. Sakinnehåll i stort oförändrat, se dock specifikt § 6 och § 7 Tillägg av blankett för att redovisa externa utförare av Hälso- och sjukvård i respektive kommun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderat Avtal Hjälpmedelsnämnden Dalarna
c) Blankett för redovisning av Externa utförare
d) Tidigare avtal från 2013-08-29
e) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-09-26 § 40
f) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna övergick 2019-01-01 till Region Dalarna vilket aktualiserat en revidering av Avtal för Hjälpmedelsnämnden Dalarna från 2013-08-29. Sakinnehåll i stort oförändrat, se dock specifikt § 6 och § 7 Tillägg av blankett för att redovisa externa utförare av Hälso- och sjukvård i respektive kommun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderat Avtal Hjälpmedelsnämnden Dalarna
c) Blankett för redovisning av Externa utförare
d) Tidigare avtal från 2013-08-29
e) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-09-26 § 40
f) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
24 Revidering av arvodesreglementet |
Diarienummer: RD19/05197 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Arvodesreglementet revideras enligt bilaga b).
2. Ändringarna träder i kraft 2020-01-01.
Sammanfattning:
En förändring i 3 § arvodesreglementet föreslås för att legalisera utbetalning av sammanträdesarvoden för deltagande i fullmäktigesammanträden också för förtroendevalda som har 100 % månadsarvode. De extra disponibla ersättarna i fullmäktige utökas till 3 för partier med fler än 10 mandat i fullmäktige och till 2 för partier med 10 mandat eller färre genom en justering i 17 §.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Arvodesreglementet med föreslagna ändringar
c) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En förändring i 3 § arvodesreglementet föreslås för att legalisera utbetalning av sammanträdesarvoden för deltagande i fullmäktigesammanträden också för förtroendevalda som har 100 % månadsarvode. De extra disponibla ersättarna i fullmäktige utökas till 3 för partier med fler än 10 mandat i fullmäktige och till 2 för partier med 10 mandat eller färre genom en justering i 17 §.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Arvodesreglementet med föreslagna ändringar
c) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
25 Revidering av Regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen |
Diarienummer: RD19/04874 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. 40 § regionstyrelsens reglemente ändras enligt bilaga b), innebärande att det även ska utses 5 ersättare till forskningsberedningen.
Sammanfattning:
Forskningsberedningen har sedan sin tillkomst inte haft några ersättare utan endast bestått av fem ledamöter. Det har ofta förekommit att flera ledamöter inte kunnat närvara vid beredningens möten. Det finns därför ett stort behov av att ha ersättare för att beredningen ska kunna fullgöra sin politiska funktion. Ett tillägg i 40 § regionstyrelsens reglemente som möjliggör tillsättande av ersättare föreslås därför. Beslut om ersättare i forskningsberedningen sker vid Regionfullmäktiges sammanträde 2019-11-18-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till ändring i regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen
c) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Forskningsberedningen har sedan sin tillkomst inte haft några ersättare utan endast bestått av fem ledamöter. Det har ofta förekommit att flera ledamöter inte kunnat närvara vid beredningens möten. Det finns därför ett stort behov av att ha ersättare för att beredningen ska kunna fullgöra sin politiska funktion. Ett tillägg i 40 § regionstyrelsens reglemente som möjliggör tillsättande av ersättare föreslås därför. Beslut om ersättare i forskningsberedningen sker vid Regionfullmäktiges sammanträde 2019-11-18-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till ändring i regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen
c) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
26 Revidering av forskningspolicy |
Diarienummer: RD19/04796 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Forskningspolicy enligt bilaga c), med Regionstyrelsens redaktionella ändringar, fastställs och ersätter regionens forskningspolicy som fastställdes i landstingsfullmäktige 2014-11-24--25 § 134.
Sammanfattning:
Region Dalarna är en hälso- och sjukvårdsorganisation men även en kunskapsorganisation med tydligt fokus på utbildning och forskning. Långsiktiga satsningar och en utvecklad strategi för forskning bidrar till att skapa en kunskapsbas som bygger på bästa tillgängliga kunskap att använda sig av i mötet med patienten. Den forskning som bedrivs inom landstinget ska vara av så god kvalitet att den bidrar till generell kunskapsuppbyggnad via systematiska litteraturöversikter och nationella riktlinjer. Det ska finnas möjligheter för alla professioner att bedriva egen forskning eller delta i forskningsprojekt. Det främjar rekrytering och behåller kompetens i landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande forskningspolicy fastställd av LF 2014-11-24--25 §134
c) Förslag till reviderad policy för forskning i Region Dalarna
d) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna är en hälso- och sjukvårdsorganisation men även en kunskapsorganisation med tydligt fokus på utbildning och forskning. Långsiktiga satsningar och en utvecklad strategi för forskning bidrar till att skapa en kunskapsbas som bygger på bästa tillgängliga kunskap att använda sig av i mötet med patienten. Den forskning som bedrivs inom landstinget ska vara av så god kvalitet att den bidrar till generell kunskapsuppbyggnad via systematiska litteraturöversikter och nationella riktlinjer. Det ska finnas möjligheter för alla professioner att bedriva egen forskning eller delta i forskningsprojekt. Det främjar rekrytering och behåller kompetens i landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande forskningspolicy fastställd av LF 2014-11-24--25 §134
c) Förslag till reviderad policy för forskning i Region Dalarna
d) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
27 Strategi samisk hälsa |
Diarienummer: RD19/00249 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Anta strategi för samisk hälsa enligt bilaga, b)
Sammanfattning:
Visionen för föreliggande strategi är en god och jämlik hälsa, liksom en vård på lika villkor, för urfolket samerna enligt Hälso- och sjukvårdslagen, Patientlagen, Minoritetslagen samt Urfolksdeklarationen. Detta innebär en hälso- och sjukvård som aktivt tar hänsyn till samisk kultur, språk och den samiska patientens behov och livsvillkor. Målet är en kulturanpassad hälso- och sjukvård som aktivt bidrar till en god hälsa och en vård på lika villkor för det samiska folket i Sverige.
När projektet Kunskapsnätverk för samisk hälsa inleddes 2017 var det resultatet av flera års samverkan mellan regionerna Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Härjedalen och Dalarna, Sametinget, samiska organisationer och andra aktörer. Samarbetet tog sin utgångspunkt i samernas rätt till en kulturanpassad vård, men också i de identifierade kunskapsluckor och brister som hälso- och sjukvården har i relation till det samiska folket. Kunskapsnätverket för samisk hälsa har sedan dess arbetat för att öka vårdgivares kunskap om samiska patienters rättigheter och behov liksom för att stödja vården i utvecklingen av en kulturanpassad hälso- och sjukvård.
Arbetet för att skapa en hälso- och sjukvård som bidrar till god och jämlik hälsa för samer har således inletts. Framgång kräver emellertid långsiktighet och en fortsatt stark samverkan, både mellan regionerna och med det samiska folket. Föreliggande strategi är framtagen av Kunskapsnätverket för samisk hälsa och syftar till att stödja regionerna i deras fortsatta arbete med samisk hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi Samisk Hälsa
c) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Visionen för föreliggande strategi är en god och jämlik hälsa, liksom en vård på lika villkor, för urfolket samerna enligt Hälso- och sjukvårdslagen, Patientlagen, Minoritetslagen samt Urfolksdeklarationen. Detta innebär en hälso- och sjukvård som aktivt tar hänsyn till samisk kultur, språk och den samiska patientens behov och livsvillkor. Målet är en kulturanpassad hälso- och sjukvård som aktivt bidrar till en god hälsa och en vård på lika villkor för det samiska folket i Sverige.
När projektet Kunskapsnätverk för samisk hälsa inleddes 2017 var det resultatet av flera års samverkan mellan regionerna Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Härjedalen och Dalarna, Sametinget, samiska organisationer och andra aktörer. Samarbetet tog sin utgångspunkt i samernas rätt till en kulturanpassad vård, men också i de identifierade kunskapsluckor och brister som hälso- och sjukvården har i relation till det samiska folket. Kunskapsnätverket för samisk hälsa har sedan dess arbetat för att öka vårdgivares kunskap om samiska patienters rättigheter och behov liksom för att stödja vården i utvecklingen av en kulturanpassad hälso- och sjukvård.
Arbetet för att skapa en hälso- och sjukvård som bidrar till god och jämlik hälsa för samer har således inletts. Framgång kräver emellertid långsiktighet och en fortsatt stark samverkan, både mellan regionerna och med det samiska folket. Föreliggande strategi är framtagen av Kunskapsnätverket för samisk hälsa och syftar till att stödja regionerna i deras fortsatta arbete med samisk hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi Samisk Hälsa
c) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
28 Regional energi- och klimatstrategi |
Diarienummer: RD19/01206 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna antar den regionala energi- och klimatstrategin ”På väg mot ett energiintelligent och klimatsmart Dalarna 2045”, enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Ärendet återremitterades 2019-11-04 av Regionstyrelsen eftersom man avvaktade Länsstyrelsens besked avseende ändringar som Arbetsutskottet föreslog på sammanträdet 2019-10-21.
Länsstyrelsen Dalarna har i mail 2019-11-05 svarat att de utfört de ändringar som önskat och därmed kan Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige att anta strategin.
Den regionala energi- och klimatstrategin har tagits fram inom Energiintelligent Dalarna och syftar till att påvisa våra gemensamma principer och prioriteringar samt vad regionen särskilt vill samarbeta kring under de kommande åren. Energi och klimatstrategin är en övergripande vägvisande strategi och innehåller endast övergripande åtgärder.
Genomförandet av strategin organiseras i sju prioriterade områden där ansvariga organisationer tar ansvar, visar ledarskap och inspirerar. De sju områdena är konsumtion, varor och tjänster, produktion, byggande och boende, transporter, energisystem, samt jord- och skogsbruk.
Visionen i strategin är ”Att leva och verka energiintelligent och klimatsmart är naturligt och enkelt i Dalarna 2045”.
Med antagande av denna strategi visas Region Dalarna är beredd att aktivt verka för att Dalarna bidrar till att begränsa den globala klimatpåverkan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional energi- och klimatstrategi
c) Protokollsutdrag RS-AU § 71
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet återremitterades 2019-11-04 av Regionstyrelsen eftersom man avvaktade Länsstyrelsens besked avseende ändringar som Arbetsutskottet föreslog på sammanträdet 2019-10-21.
Länsstyrelsen Dalarna har i mail 2019-11-05 svarat att de utfört de ändringar som önskat och därmed kan Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige att anta strategin.
Den regionala energi- och klimatstrategin har tagits fram inom Energiintelligent Dalarna och syftar till att påvisa våra gemensamma principer och prioriteringar samt vad regionen särskilt vill samarbeta kring under de kommande åren. Energi och klimatstrategin är en övergripande vägvisande strategi och innehåller endast övergripande åtgärder.
Genomförandet av strategin organiseras i sju prioriterade områden där ansvariga organisationer tar ansvar, visar ledarskap och inspirerar. De sju områdena är konsumtion, varor och tjänster, produktion, byggande och boende, transporter, energisystem, samt jord- och skogsbruk.
Visionen i strategin är ”Att leva och verka energiintelligent och klimatsmart är naturligt och enkelt i Dalarna 2045”.
Med antagande av denna strategi visas Region Dalarna är beredd att aktivt verka för att Dalarna bidrar till att begränsa den globala klimatpåverkan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional energi- och klimatstrategi
c) Protokollsutdrag RS-AU § 71 | | |
| | |
| | | |   |
29 Svar på motion från Elin Norén (S): Inför ett högkostnadsskydd för hjälpmedel |
Diarienummer: RD19/02189 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Motionen är besvarad utifrån uppdrag beslutat i Regionplan 2020-2022.
Sammanfattning:
Elin Norén (S) skriver i en motion att man i Region Dalarna länge diskuterat ett högkostnadsskydd för hjälpmedel i syfte att det idag tas ut hjälpmedelsavgifter och att många användare har små ekonomiska marginaler. Ett hjälpmedel kan vara det som står emellan att brukaren kan vara aktiv, delaktig och självständig.
I Regionplan 2020-2022 har Hjälpmedel Dalarna fått ett uppdrag att utreda ett högkostnadsskydd för hjälpmedel. I och med den stora komplexiteten i frågan, då många verksamheter förskriver hjälpmedel kommer Hjälpmedelsnämnden att starta en utredning/genomlysning för att se över hjälpmedelsavgifterna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion Inför ett högkostnadsskydd för hjälpmedel
c) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-09-26 § 41
d) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén (S) skriver i en motion att man i Region Dalarna länge diskuterat ett högkostnadsskydd för hjälpmedel i syfte att det idag tas ut hjälpmedelsavgifter och att många användare har små ekonomiska marginaler. Ett hjälpmedel kan vara det som står emellan att brukaren kan vara aktiv, delaktig och självständig.
I Regionplan 2020-2022 har Hjälpmedel Dalarna fått ett uppdrag att utreda ett högkostnadsskydd för hjälpmedel. I och med den stora komplexiteten i frågan, då många verksamheter förskriver hjälpmedel kommer Hjälpmedelsnämnden att starta en utredning/genomlysning för att se över hjälpmedelsavgifterna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion Inför ett högkostnadsskydd för hjälpmedel
c) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-09-26 § 41
d) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
30 Svar på motion från Inge Östlund (SD): Återinför Folkhälsoarbetet i samarbete med Regionen och Kommunen |
Diarienummer: LD18/04844 |
Ordförandens förslag: Regionstyrelsens förslag
1. Motionen avslås
Sammanfattning:
Inge Östlund har i en motion föreslagit att Region Dalarna ska bidra ekonomiskt med 300tkr per år till varje kommun i Dalarna för att kommunerna ska anställa folkhälsostrateger. Motionären föreslår även att Region Dalarna ska anställa en koordinator/kontaktperson. Kommuner och regioner har i och med folkhälsopolitiska beslut uppdrag att verka för god folkhälsa. Region Dalarna anser att det inte ingår i det regionala uppdraget att tillföra särskilda medel till kommunerna för att utföra folkhälsoarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Regionstyrelsens paragraf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inge Östlund har i en motion föreslagit att Region Dalarna ska bidra ekonomiskt med 300tkr per år till varje kommun i Dalarna för att kommunerna ska anställa folkhälsostrateger. Motionären föreslår även att Region Dalarna ska anställa en koordinator/kontaktperson. Kommuner och regioner har i och med folkhälsopolitiska beslut uppdrag att verka för god folkhälsa. Region Dalarna anser att det inte ingår i det regionala uppdraget att tillföra särskilda medel till kommunerna för att utföra folkhälsoarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Regionstyrelsens paragraf | | |
| | |
| | | |   |
Framställning utan föregående beredning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
31 Valärenden |
|
Ordförandens förslag: RD19/04766
Fullmäktige beslutar
1. Julia Hållberg (L) entledigas från sina uppdrag som ersättare i stiftelserna Dalarnas Museum, Länsteatern och Musik i Dalarna fr o m 19 november 2019.
2. Boel Högberg (L) väljs som ersättare i stiftelserna Dalarnas Museum, Länsteatern och Musik i Dalarna med mandatperiod fr o m 19 november 2019 t o m 2022-12-31.
Julia Hållberg (L) avsäger sig i brev diariefört 24 september sina uppdrag som ersättare i stiftelserna Dalarnas Museum, Länsteatern och Musik i Dalarna
RD19/04906
Fullmäktige beslutar
3. Karin Herko (S) entledigas som ersättare i Regionfullmäktige fr o m 4 oktober 2019.
Karin Herko (S) avsäger sig i brev 25 september 2019 sitt uppdrag som ersättare i Regionfullmäktige.
RD19/05112
Fullmäktige beslutar
4. X x (C) väljs till ledamot i Kammarrätten i Sundsvall med mandatperiod fr o m 2020-01-01 t o m 2023-12-31
Kammarrätten i Sundsvall meddelar i beslut 15 oktober 2019 att Per Pettersson (C) entledigats från uppdraget som nämndeman i Kammarrätten.
RD19/05336
Fullmäktige beslutar
5. Lena Johansson (KD) entledigas som ersättare i Regionfullmäktige fr o m 23 oktober 2019.
Lena Johansson (KD) avsäger i brev 16 oktober 2019 sitt uppdrag som ersättare i Regionfullmäktige.
RD19/05386
Fullmäktige beslutar
6. Lisa Larsbäck (M) entledigas som ersättare i Regionala utvecklingsnämnden fr o m 19 november 2019.
7. X X (M) väljs som ersättare i Regionala utvecklingsnämnden med mandatperiod fr o m 19 november 2019 t o m 2022-12-31.
Lisa Larsbäck (M) avsäger i brev 23 oktober 2019 sin plats som ersättare i Regionala utvecklingsnämnden med omedelbar verkan.
RD19/05085
Fullmäktige beslutar
8. Ola Storkitt (DSP) entledigas som ersättare i Servicenämnden fr o m 19 november 2019.
9. Ingvar "Nille" Niilimaa (DSP) väljs som ersättare i Servicenämnden med mandatperiod fr o m 19 november 2019 t o m 2022-12-31.
Ola Storkitt (DSP) avsäger i brev diariefört 28 oktober 2019 stt uppdrag som ersättare i Servicenämnden.
RD19/04874
Fullmäktige beslutar
10. Med mandatperiod fr o m 19 november 2019 t o m det datum som föregår den dag då det fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde välja ersättare i Forskningsberedningen:
Fullmäktige förrättade 15 oktober 2018 val av Forskningsberedning (5 ledamöter inkl ordförande - företrädesvis ledamöter eller ersättare i Regionstyrelsen): Bo Brännström (L) Ordförande, Elin Norén (S) ledamot,
Birgitta Sacrédeus (KD) ledamot, Kajsa Fredholm (V) ledamot och Åsa Wikberg (MP) ledamot.
Forskningsberedningens mandatperiod sammanfaller med regionstyrelseledamöternas mandatperiod.
Regionfullmäktige har tidigare idag behandlat ärendet
Revidering av Regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen och därvid beslutat 40 § regionstyrelsens reglemente ändras innebärande att det även ska utses 5 ersättare till forskningsberedningen.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|