Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2019-11-06_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Förvaltningschefens rapport.
Besök av SJ.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Sammanträdesplan för Kollektivtrafikförvaltningen 2020 |
Diarienummer: RD19/05141 |
Ordförandens förslag:
1. Bifalla sammanträdesplanen för Kollektivtrafiknämnden 2020 enligt bilaga b)
Sammanfattning:
Det åligger Kollektivtrafiknämnden enligt §2 i Kollektivtrafiknämndens reglemente att upprätta en plan för nästkommande års nämndmöten och beredningsmöten. Nytt inför 2020 är att nämndens möten skall planeras minst 10 dagar innan Regionstyrelsens AU.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Sammanträdesplan för Kollektivtrafiknämnden 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det åligger Kollektivtrafiknämnden enligt §2 i Kollektivtrafiknämndens reglemente att upprätta en plan för nästkommande års nämndmöten och beredningsmöten. Nytt inför 2020 är att nämndens möten skall planeras minst 10 dagar innan Regionstyrelsens AU.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Sammanträdesplan för Kollektivtrafiknämnden 2020 | | |
| | |
| | | |   |
3 SJ-avtal, uppsagt för omförhandling |
Diarienummer: RD19/03688 |
Ordförandens förslag:
1. Återkalla uppsägningen och låt avtalet kring biljettsamverkan med SJ AB fortlöpa tills vidare.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen har gjort en översyn av leverantörsavtal och konstaterar att nuvarande avtal för biljettsamverkan med SJ AB innebär höga kostnader. Förvaltningen betalar cirka 53 kronor för varje resenär. Under hösten 2019 har avtalsförhandlingar genomförts med SJ, men SJ har tydliggjort att det inte finns något utrymme för kostnadsreduceringar. En utredning har därför genomförts för att väga SJ-avtalet mot en förstärkt busstrafik i motsvarande tidslägen. Utredningen visar på att den busstrafik som skulle behöva sättas in endast ger en besparing på 0,9 miljoner kronor per år. Därför föreslås att uppsägningen av SJ-avtalet återkallas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Konsekvenser av upphörd biljettsamverkan med SJ AB
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen har gjort en översyn av leverantörsavtal och konstaterar att nuvarande avtal för biljettsamverkan med SJ AB innebär höga kostnader. Förvaltningen betalar cirka 53 kronor för varje resenär. Under hösten 2019 har avtalsförhandlingar genomförts med SJ, men SJ har tydliggjort att det inte finns något utrymme för kostnadsreduceringar. En utredning har därför genomförts för att väga SJ-avtalet mot en förstärkt busstrafik i motsvarande tidslägen. Utredningen visar på att den busstrafik som skulle behöva sättas in endast ger en besparing på 0,9 miljoner kronor per år. Därför föreslås att uppsägningen av SJ-avtalet återkallas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Konsekvenser av upphörd biljettsamverkan med SJ AB | | |
| | |
| | | |   |
4 Ändrad viljeinriktning för fortsatt arbete kring effektiviseringar i linjetrafiken. |
Diarienummer: RD19/05285 |
Ordförandens förslag:
1. De fem nya dubbelturerna på Siljansbanan avbeställs och de pågående trafikutredningarna för Siljansstråket och Västerdalarna revideras med en förstärkt direktbusstrafik mellan Mora och Borlänge.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen har under 2018 och 2019, som en del av det tidigare beslutade besparingspaketet á 55 miljoner kronor, genomfört trafikutredningar för Siljansstråket (Borlänge-Mora-Orsa/Älvdalen) och Västerdalsstråket (Borlänge-Malung-Sälenfjällen) tillsammans med Tåg i Bergslagen. Utredningarna baseras på viljeinriktningen i det nu gällande trafikförsörjningsprogrammet, som gäller till och med år 2020. Exempelvis har möjligheterna att införa timmestrafik med tåg Mora-Borlänge utretts, vilket har resulterat i ett beslut i Kollektivtrafiknämnden om att ansöka om nya tåglägen inför augusti 2020. Dessa tåglägen är nu beviljade av Trafikverket och inhyrning av två nya tågfordon har avtalats med SJ.
Synpunkter kring redan genomförda reduceringar i direktbusstrafiken kopplat till tillförlitligheten i tågtrafiken har föranlett en diskussion om huruvida tågtrafiken ska vara stommen i länets kollektivtrafik eller ej. Viljeinriktningen för fortsatt arbete kring effektiviseringar i linjetrafiken föreslås därför ändras så att trafiksystemet byggs upp kring en utbyggd direktbusstrafik. Detta innebär att de nya tågavgångarna mellan Mora och Borlänge måste avbeställas, eftersom det inte finns ekonomiska förutsättningar till att både erbjuda extra tågavgångar och bibehålla en direktbusstrafik på samma nivå. Den ändrade viljeinriktningen föreslås gälla tills det nya trafikförsörjningsprogrammet har tagits fram.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen har under 2018 och 2019, som en del av det tidigare beslutade besparingspaketet á 55 miljoner kronor, genomfört trafikutredningar för Siljansstråket (Borlänge-Mora-Orsa/Älvdalen) och Västerdalsstråket (Borlänge-Malung-Sälenfjällen) tillsammans med Tåg i Bergslagen. Utredningarna baseras på viljeinriktningen i det nu gällande trafikförsörjningsprogrammet, som gäller till och med år 2020. Exempelvis har möjligheterna att införa timmestrafik med tåg Mora-Borlänge utretts, vilket har resulterat i ett beslut i Kollektivtrafiknämnden om att ansöka om nya tåglägen inför augusti 2020. Dessa tåglägen är nu beviljade av Trafikverket och inhyrning av två nya tågfordon har avtalats med SJ.
Synpunkter kring redan genomförda reduceringar i direktbusstrafiken kopplat till tillförlitligheten i tågtrafiken har föranlett en diskussion om huruvida tågtrafiken ska vara stommen i länets kollektivtrafik eller ej. Viljeinriktningen för fortsatt arbete kring effektiviseringar i linjetrafiken föreslås därför ändras så att trafiksystemet byggs upp kring en utbyggd direktbusstrafik. Detta innebär att de nya tågavgångarna mellan Mora och Borlänge måste avbeställas, eftersom det inte finns ekonomiska förutsättningar till att både erbjuda extra tågavgångar och bibehålla en direktbusstrafik på samma nivå. Den ändrade viljeinriktningen föreslås gälla tills det nya trafikförsörjningsprogrammet har tagits fram.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Prisjustering Kollektivtrafik |
Diarienummer: RD19/04584 |
Ordförandens förslag:
1. Prisjustering om cirka 4% från och med 2020-04-01.
2. Ta bort en av tre gratismånader vid köp av årskort.
3. Ta bort kontantbetalning ombord på buss att gälla hela länet.
4. Inför avgift på 750 kr/månad för giltighet på SJ:s fjärrtåg.
Sammanfattning:
En översyn av våra produkter och priser visar att en justering av priset är nödvändigt för att kompensera kostnadsökningar. Om prisjusteringen genomförs 1/4 2020, som föreslås, så hinner berörda parter informeras och tekniska system uppdateras.
Förslaget att ta bort kontanter på länets samtliga bussar är ett logiskt steg efter att motsvarande åtgärd redan är gjort i Borlänge och Falun i januari 2017. Rådande situation att man idag kan betala kontant på vissa linjer och inte på andra är inte speciellt bra. Det blir svårt att tydligt informera om villkoren för biljettköp när reglerna skiljer sig åt i olika delar av länet. För förarkåren är pengahantering en belastning i arbetet med kassor som ska hanteras och redovisas. Pengakassor ombord på bussen är också en osäkerhetsfaktor där risken för rån alltid måste beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till prislista
c) Inkomna yttranden samråd gällande kontantstopp i länet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En översyn av våra produkter och priser visar att en justering av priset är nödvändigt för att kompensera kostnadsökningar. Om prisjusteringen genomförs 1/4 2020, som föreslås, så hinner berörda parter informeras och tekniska system uppdateras.
Förslaget att ta bort kontanter på länets samtliga bussar är ett logiskt steg efter att motsvarande åtgärd redan är gjort i Borlänge och Falun i januari 2017. Rådande situation att man idag kan betala kontant på vissa linjer och inte på andra är inte speciellt bra. Det blir svårt att tydligt informera om villkoren för biljettköp när reglerna skiljer sig åt i olika delar av länet. För förarkåren är pengahantering en belastning i arbetet med kassor som ska hanteras och redovisas. Pengakassor ombord på bussen är också en osäkerhetsfaktor där risken för rån alltid måste beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till prislista
c) Inkomna yttranden samråd gällande kontantstopp i länet. | | |
| | |
| | | |   |
|