Dagordning | |
  Regionstyrelsen_2019-11-04_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
A. Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
Lägesinformation
B Ekonomisk information
T.f Ekonomidirektör Magnus Claesson
C Information från personalenheten
T.f. Personaldirektör Pär Jonsson
D. Information från Patientnämnden
Statistik, Förvaltningschef Anna Sörebö-Boman
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Regiondirektör
B) Regionjurist
C) Ordförande
D) Regionstyrelsens utskott
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Regionplan med budget 2020 och finansplan 2020-2022 |
Diarienummer: RD19/02425 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Regionplan 2020 inklusive finansplan 2020-2022 och budget 2020 enligt bilaga b) fastställs
2. Investeringsram om 780 mnkr fastställs för 2020
3. Uppdra till Regionstyrelsen att säkerställa att investeringarnas bidrar till att övergripande mål uppnås och leder till ökad nytta för regionens invånare
4. Regionfullmäktige fattar ingångsättningsbeslut för investeringar om mer än 50 mnkr
5. Regionstyrelsen fattar igångsättningsbeslut för investeringar om mer än 10 mnkr och säkerställer nödvändig effekthemtagning
6. Partistöd 2020 beviljas med totalt 11 510 060 kr varav 10 procent utgör grundstöd
7. Uppdra till regionstyrelsen att utreda om regionen i högre omfattning kan använda finansieringsmodellen anslagsfinansiering för en bättre ekonomistyrning
8. Delegera till regionstyrelsen att under 2020 fatta beslut om fördelning till förvaltningar ur övergripande utvecklingsram hos Finansförvaltningen
9. Regionfullmäktige beslutar, att regionstyrelsen under år 2020 har rätt att nyupplåna, dvs. öka regionens skulder under år 2020, med högst 300 000 000 kr. Volymen är utöver kontokredit.
10. Regionfullmäktige beslutar, att regionstyrelsen under år 2020 har rätt att omsätta lån, dvs. låna upp belopp motsvarande belopp på de lån som förfaller till betalning under år 2020.
11. Regionstyrelsen beslutar, under förutsättning att regionfullmäktige fastställer punkt 1-10, fatta beslut om punkterna 11-14 för egen del:
12. Delegera till ekonomidirektören att efter avslutad löneöversyn fatta beslut om fördelning av centralt löneutrymme hos Finansförvaltningen.
13. Delegera till ekonomidirektören att fatta beslut om utfördelning ur omställningsanslaget hos Finansförvaltningen
14. Regionstyrelsen beslutar, att ekonomidirektören har rätt, att för regionstyrelsens räkning under år 2020 nyupplåna, dvs. öka kommunens skulder under år 2020, med totalt 300 000 000 kr . Volymen är utöver kontokredit.
15. Regionstyrelsen beslutar, att ekonomidirektören har rätt, att för regionstyrelsens räkning under år 2020 omsätta lån, dvs. låna upp belopp motsvarande belopp på de lån som förfaller till betalning under år 2020
Sammanfattning:
Regionplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan inkl. budget och finansplan 2020-2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan inkl. budget och finansplan 2020-2022 | | |
| | |
| | | |   |
5 Köp av ALMI |
Diarienummer: RD19/02361 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Regionen köper 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner GävleDala AB (556875-0482), nedan Bolaget, från kommunförbundet Region Dalarna i likvidation för en köpeskilling om en krona (1 SEK) per 2020-01-01.
2. Regionstyrelsen uppdras att förhandla med kommunerna hur anslagsfinansieringen ska ske.
3. Region Dalarna erlägger 43 %, motsvarande 2 570 tkr av Bolagets anslagsfinansiering, för verksamhetsåret 2019.
4. Uppdra till Regionstyrelsen att vidta nödvändiga åtgärder för ägandeförändring.
Regionstyrelsen beslutar under förutsättning av Regionfullmäktiges beslut enligt ovan
5. Central förvaltning får i uppdrag att verkställa fullmäktiges beslut.
Sammanfattning:
Region Dalarna förslås att köpa 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner Gävle Dala AB (nedan Bolaget) för en krona. Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Övriga delägare är Region Gävleborg med 24,5 % och det statliga moderbolaget med 51 %. Kreditstocken ägs av det statliga moderbolaget, som också äger 51 % av aktierna i Bolaget. Resterande 24,5 % ägs av Region Gävleborg. Samverkansavtal mellan ägarna i Bolaget är tecknat, gällande fram t.o.m. 2021-12-31.
Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Vid förvärv av aktierna övergår ansvaret för ägartillskott till den nye ägaren från och med tidpunkten för övertagandet.
Kommunalförbundet Region Dalarna hade t.o.m. 2018-12-31 det regionala utvecklingsansvaret i länet, som också omfattat delägaransvaret för Bolaget. I och med nu aktuell överlåtelse fullföljs övergången av sakområdesansvaret till Region Dalarna.
Vid årsskiftet 2018/2019 försattes kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation och det regionala utvecklingsansvaret övergick till dagens Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Kommunalförbundet i likvidation har tecknat avtal om ägartillskott till Bolaget avseende verksamhetsåret 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktionsmöte, beslut om överlåtelse av aktier, 2018-12-05, § 118
c) Rapport från Oebergs ang. avveckling av kommunalförbundet Region Dalarna
d) Anmälan med anledning av förköpsbestämmelser, förlaga
e) Almi GävleDala bolagsordning
f) Almi GävleDala aktiebok
g) Avräkningsnota, förlaga
h) Direktionsmöte, beslut ägaranvisning, 2018-12-05, § 117
i) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
j) ALMI tjänsteskrivelse 2018-03-28 förlängning avtal
k) Samverkansavtal
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna förslås att köpa 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner Gävle Dala AB (nedan Bolaget) för en krona. Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Övriga delägare är Region Gävleborg med 24,5 % och det statliga moderbolaget med 51 %. Kreditstocken ägs av det statliga moderbolaget, som också äger 51 % av aktierna i Bolaget. Resterande 24,5 % ägs av Region Gävleborg. Samverkansavtal mellan ägarna i Bolaget är tecknat, gällande fram t.o.m. 2021-12-31.
Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Vid förvärv av aktierna övergår ansvaret för ägartillskott till den nye ägaren från och med tidpunkten för övertagandet.
Kommunalförbundet Region Dalarna hade t.o.m. 2018-12-31 det regionala utvecklingsansvaret i länet, som också omfattat delägaransvaret för Bolaget. I och med nu aktuell överlåtelse fullföljs övergången av sakområdesansvaret till Region Dalarna.
Vid årsskiftet 2018/2019 försattes kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation och det regionala utvecklingsansvaret övergick till dagens Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Kommunalförbundet i likvidation har tecknat avtal om ägartillskott till Bolaget avseende verksamhetsåret 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktionsmöte, beslut om överlåtelse av aktier, 2018-12-05, § 118
c) Rapport från Oebergs ang. avveckling av kommunalförbundet Region Dalarna
d) Anmälan med anledning av förköpsbestämmelser, förlaga
e) Almi GävleDala bolagsordning
f) Almi GävleDala aktiebok
g) Avräkningsnota, förlaga
h) Direktionsmöte, beslut ägaranvisning, 2018-12-05, § 117
i) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
j) ALMI tjänsteskrivelse 2018-03-28 förlängning avtal
k) Samverkansavtal | | |
| | |
| | | |   |
6 Ägaranvisning och finansiering av ALMI Företagsutveckling Gävle-Dala AB |
Diarienummer: RD19/04702 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Godkänna tecknande av ägaranvisning för verksamhetsåret 2020, för Almi Företagspartner GävleDala AB, innebärande en finansiering om 5.978 tkr,
2. Godkänna målbild för Almi Företagspartner GävleDala AB avseende år 2020
Sammanfattning:
Det statliga moderbolaget Almi Företagspartner AB har efter överläggningar med delägaren Region Gävleborg respektive blivande delägare Region Dalarna (se RD19/0236), översänt bifogade förslag till ägaranvisning och målbild för Almi Företagspartner GävleDala AB avseende år 2020.
Dialog mellan Almi moderbolag och de regionala ägarna kring ägaranvisning och anslag sker årligen. Därutöver tillkommer medel för projekt och uppdrag, initierade och finansierade av ägarna gemensamt eller var och en för sig enligt särskilda överenskommelser.
Vid årsskiftet 2018 / 2019 överfördes det regionala utvecklingsansvaret till Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Det innebär att Region Dalarna förvärvar 24,5% av Almi Företagspartner GävleDala AB och därmed också övertar ansvaret för anslagsfinansiering av driften, tillsammans med övriga ägare, moderbolaget (51%) och Region Gävleborg (24,5%).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
c) Målstruktur för verksamhetsåret 2019, Affärsområde Företagspartner
d) Almi Företagspartner GävleDala AB - överenskommelse mellan ägare om finansiering av verksamheten 2020
e) Protokollsutdrag RUN § 72
f) Beslutsunderlag RUN
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det statliga moderbolaget Almi Företagspartner AB har efter överläggningar med delägaren Region Gävleborg respektive blivande delägare Region Dalarna (se RD19/0236), översänt bifogade förslag till ägaranvisning och målbild för Almi Företagspartner GävleDala AB avseende år 2020.
Dialog mellan Almi moderbolag och de regionala ägarna kring ägaranvisning och anslag sker årligen. Därutöver tillkommer medel för projekt och uppdrag, initierade och finansierade av ägarna gemensamt eller var och en för sig enligt särskilda överenskommelser.
Vid årsskiftet 2018 / 2019 överfördes det regionala utvecklingsansvaret till Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Det innebär att Region Dalarna förvärvar 24,5% av Almi Företagspartner GävleDala AB och därmed också övertar ansvaret för anslagsfinansiering av driften, tillsammans med övriga ägare, moderbolaget (51%) och Region Gävleborg (24,5%).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
c) Målstruktur för verksamhetsåret 2019, Affärsområde Företagspartner
d) Almi Företagspartner GävleDala AB - överenskommelse mellan ägare om finansiering av verksamheten 2020
e) Protokollsutdrag RUN § 72
f) Beslutsunderlag RUN | | |
| | |
| | | |   |
7 Samverkansavtal gällande regional utveckling |
Diarienummer: RD19/04701 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Godkänna föreslaget samverkansavtal, villkorat av att samtliga kommuner godkänner avtalet.
Sammanfattning:
Den 1 januari 2018 överfördes ansvaret för kollektivtrafiken till Landstinget Dalarna, numera Region Dalarna. I samband därmed genomfördes en skatteväxling. Ett antal poster omfattades inte av skatteväxlingen, däribland
kostnaderna för färdtjänstenheten samt
kommunernas fortsatta delfinansiering av det anslagsfinansierade bolaget Almi Företagspartner GävleDala AB,
tillnyktringsplatser och
evidensbaserad praktik.
Genom tecknande av föreslaget samverkansavtal regleras posterna.
De två sistnämnda två kostnadsposterna regleras i tidsbegränsade avtal som föreslås förlängas och i övrigt gälla på oförändrade villkor. Avtalet om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster (bilaga f) upphör att gälla.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal
c) Beslut Kommunalförbundet Region Dalarna
d) Avtal tillnyktringsplatser
e) Avtal evidensbaserad praktik
f) Avtal om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den 1 januari 2018 överfördes ansvaret för kollektivtrafiken till Landstinget Dalarna, numera Region Dalarna. I samband därmed genomfördes en skatteväxling. Ett antal poster omfattades inte av skatteväxlingen, däribland
kostnaderna för färdtjänstenheten samt
kommunernas fortsatta delfinansiering av det anslagsfinansierade bolaget Almi Företagspartner GävleDala AB,
tillnyktringsplatser och
evidensbaserad praktik.
Genom tecknande av föreslaget samverkansavtal regleras posterna.
De två sistnämnda två kostnadsposterna regleras i tidsbegränsade avtal som föreslås förlängas och i övrigt gälla på oförändrade villkor. Avtalet om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster (bilaga f) upphör att gälla.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal
c) Beslut Kommunalförbundet Region Dalarna
d) Avtal tillnyktringsplatser
e) Avtal evidensbaserad praktik
f) Avtal om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering finanspolicy - föreskrifter och direktiv |
Diarienummer: RD19/04963 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Ny finanspolicy godkänns och träder i kraft 2019-12-01.
2. Föreskrifter för finansförvaltning 2019 med bilagorna c-j) godkänns.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument är antagna i olika omgångar. Förändringar föreslås i föreskrifter för finansförvaltning, placeringsdirektiv för pensionsmedel och placeringsdirektiv för donationsmedel. Smärre förändringar förekommer i texten när innehållet uppdateras. Begreppet Landsting bytes ut till Region. Kontokredit kan ökas och minskas i ett intervall mellan 0 och 400 mkr. Det är ingen ökning utifrån nuvarande nivå utan möjlighet till minskning. Ett nytt dokument Finanspolicy tillkommer för att harmoniera med övrig struktur för policys och riktlinjer inom Region Dalarna. Skrivning avseende miljö och etik är uppdaterad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finanspolicy
c) Finansförvaltning 2019
d) Finansförvaltning 2018 med ändringar markerade
e) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2018 med ändringar markerade
f) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2019
g) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2018 med ändringar markerade
h) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2019
i) Bilaga 3 Definitioner 2018 med ändringar markerade
j) Bilaga 3 Definitioner 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument är antagna i olika omgångar. Förändringar föreslås i föreskrifter för finansförvaltning, placeringsdirektiv för pensionsmedel och placeringsdirektiv för donationsmedel. Smärre förändringar förekommer i texten när innehållet uppdateras. Begreppet Landsting bytes ut till Region. Kontokredit kan ökas och minskas i ett intervall mellan 0 och 400 mkr. Det är ingen ökning utifrån nuvarande nivå utan möjlighet till minskning. Ett nytt dokument Finanspolicy tillkommer för att harmoniera med övrig struktur för policys och riktlinjer inom Region Dalarna. Skrivning avseende miljö och etik är uppdaterad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finanspolicy
c) Finansförvaltning 2019
d) Finansförvaltning 2018 med ändringar markerade
e) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2018 med ändringar markerade
f) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2019
g) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2018 med ändringar markerade
h) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2019
i) Bilaga 3 Definitioner 2018 med ändringar markerade
j) Bilaga 3 Definitioner 2019 | | |
| | |
| | | |   |
9 Höjning av egenavgift till patienthotellet. |
Diarienummer: RD19/02845 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Avgifter enligt bilaga b) fastställs
Sammanfattning:
Avgifterna för övernattande närstående har inte reviderats sedan 2013. Vid en översyn konstateras att Region Dalarna därmed har lägre priser än jämförbara patienthotell i andra regioner. Förslaget innebär att avgiften för närstående höjs, men också att anhöriga barn 13-17 år betalar en lägre avgift än idag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till avgiftshöjning
c) Protokollsutdrag HSN § 85
d) Beslutsunderlag HSN
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avgifterna för övernattande närstående har inte reviderats sedan 2013. Vid en översyn konstateras att Region Dalarna därmed har lägre priser än jämförbara patienthotell i andra regioner. Förslaget innebär att avgiften för närstående höjs, men också att anhöriga barn 13-17 år betalar en lägre avgift än idag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till avgiftshöjning
c) Protokollsutdrag HSN § 85
d) Beslutsunderlag HSN | | |
| | |
| | | |   |
10 Revidering av arvodesreglementet |
Diarienummer: RD19/05197 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Arvodesreglementet revideras enligt bilaga b).
2. Ändringarna träder i kraft 2020-01-01.
Sammanfattning:
En förändring i 3 § arvodesreglementet föreslås för att legalisera utbetalning av sammanträdesarvoden för deltagande i fullmäktigesammanträden också för förtroendevalda som har 100 % månadsarvode. De extra disponibla ersättarna i fullmäktige utökas till 3 för partier med fler än 10 mandat i fullmäktige och till 2 för partier med 10 mandat eller färre genom en justering i 17 §.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Arvodesreglementet med föreslagna ändringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En förändring i 3 § arvodesreglementet föreslås för att legalisera utbetalning av sammanträdesarvoden för deltagande i fullmäktigesammanträden också för förtroendevalda som har 100 % månadsarvode. De extra disponibla ersättarna i fullmäktige utökas till 3 för partier med fler än 10 mandat i fullmäktige och till 2 för partier med 10 mandat eller färre genom en justering i 17 §.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Arvodesreglementet med föreslagna ändringar | | |
| | |
| | | |   |
11 Revidering av forskningspolicy |
Diarienummer: RD19/04796 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Forskningspolicy enligt bilaga c) fastställs och ersätter regionens forskningspolicy som fastställdes i landstingsfullmäktige 2014-11-24--25 § 134.
Sammanfattning:
Region Dalarna är en hälso- och sjukvårdsorganisation men även en kunskapsorganisation med tydligt fokus på utbildning och forskning. Långsiktiga satsningar och en utvecklad strategi för forskning bidrar till att skapa en kunskapsbas som bygger på bästa tillgängliga kunskap att använda sig av i mötet med patienten. Den forskning som bedrivs inom landstinget ska vara av så god kvalitet att den bidrar till generell kunskapsuppbyggnad via systematiska litteraturöversikter och nationella riktlinjer. Det ska finnas möjligheter för alla professioner att bedriva egen forskning eller delta i forskningsprojekt. Det främjar rekrytering och behåller kompetens i landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande forskningspolicy fastställd av LF 2014-11-24--25 §134
c) Förslag till reviderad policy för forskning i Region Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna är en hälso- och sjukvårdsorganisation men även en kunskapsorganisation med tydligt fokus på utbildning och forskning. Långsiktiga satsningar och en utvecklad strategi för forskning bidrar till att skapa en kunskapsbas som bygger på bästa tillgängliga kunskap att använda sig av i mötet med patienten. Den forskning som bedrivs inom landstinget ska vara av så god kvalitet att den bidrar till generell kunskapsuppbyggnad via systematiska litteraturöversikter och nationella riktlinjer. Det ska finnas möjligheter för alla professioner att bedriva egen forskning eller delta i forskningsprojekt. Det främjar rekrytering och behåller kompetens i landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande forskningspolicy fastställd av LF 2014-11-24--25 §134
c) Förslag till reviderad policy för forskning i Region Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
12 Revidering Avtal Hälsoval Dalarna |
Diarienummer: RD19/04158 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna med tillhörande bilagor b), c) och d) godkänns
2. Uttagande av patientavgift om 100 kr för Hälsosamtal godkänns
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och regiondrivna vårdcentralerna. Avtalet och tillhörande bilagor revideras årligen.
Revideringen av Avtal Hälsoval inför 2020 innebär en ökning av vårdgivarnas ersättning för att stimulera tillgängligheten för patienterna. Detta gäller både ersättning för distanskontakter via video och utökning av yrkeskategorin sjuksköterskor vid kvalificerade telefonkontakter.
En särskild glesbygdsersättning ska hjälpa vårdgivare ekonomiskt på landsbygden, dessa vårdcentraler tar ofta ett större ansvar för sina listade patienter exempelvis p.g.a. avstånd till sjukhus.
Momskompensation kommer att betalas ut för att få mer konkurrensneutralt mellan regiondrivna och privatdrivna vårdcentraler.
Ersättningen till jourmottagningen behöver ökas för att täcka in kostnader för eventuella laboratorie- och röntgenkostnader.
Erbjudandet om Hälsoundersökning/samtal för alla 50-åringar i Dalarna implementeras under år 2020, om en utökning av hälsovalsramen sker. En patientavgift föreslås om 100 kr för detta hälsosamtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval 2020
c) Bilaga Ersättning 2020
d) Bilaga Uppföljning 2020
e) Protokollsutdrag HVB § 7
f) Beslutsunderlag HVB
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och regiondrivna vårdcentralerna. Avtalet och tillhörande bilagor revideras årligen.
Revideringen av Avtal Hälsoval inför 2020 innebär en ökning av vårdgivarnas ersättning för att stimulera tillgängligheten för patienterna. Detta gäller både ersättning för distanskontakter via video och utökning av yrkeskategorin sjuksköterskor vid kvalificerade telefonkontakter.
En särskild glesbygdsersättning ska hjälpa vårdgivare ekonomiskt på landsbygden, dessa vårdcentraler tar ofta ett större ansvar för sina listade patienter exempelvis p.g.a. avstånd till sjukhus.
Momskompensation kommer att betalas ut för att få mer konkurrensneutralt mellan regiondrivna och privatdrivna vårdcentraler.
Ersättningen till jourmottagningen behöver ökas för att täcka in kostnader för eventuella laboratorie- och röntgenkostnader.
Erbjudandet om Hälsoundersökning/samtal för alla 50-åringar i Dalarna implementeras under år 2020, om en utökning av hälsovalsramen sker. En patientavgift föreslås om 100 kr för detta hälsosamtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval 2020
c) Bilaga Ersättning 2020
d) Bilaga Uppföljning 2020
e) Protokollsutdrag HVB § 7
f) Beslutsunderlag HVB
| | |
| | |
| | | |   |
13 Revidering av Regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen |
Diarienummer: RD19/04874 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. 40 § regionstyrelsens reglemente ändras enligt bilaga b), innebärande att det även ska utses 5 ersättare till forskningsberedningen.
Sammanfattning:
Forskningsberedningen har sedan sin tillkomst inte haft några ersättare utan endast bestått av fem ledamöter. Det har ofta förekommit att flera ledamöter inte kunnat närvara vid beredningens möten. Det finns därför ett stort behov av att ha ersättare för att beredningen ska kunna fullgöra sin politiska funktion. Ett tillägg i 40 § regionstyrelsens reglemente som möjliggör tillsättande av ersättare föreslås därför. Beslut om ersättare i forskningsberedningen sker vid Regionfullmäktiges sammanträde 2019-11-18-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till ändring i regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Forskningsberedningen har sedan sin tillkomst inte haft några ersättare utan endast bestått av fem ledamöter. Det har ofta förekommit att flera ledamöter inte kunnat närvara vid beredningens möten. Det finns därför ett stort behov av att ha ersättare för att beredningen ska kunna fullgöra sin politiska funktion. Ett tillägg i 40 § regionstyrelsens reglemente som möjliggör tillsättande av ersättare föreslås därför. Beslut om ersättare i forskningsberedningen sker vid Regionfullmäktiges sammanträde 2019-11-18-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till ändring i regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen | | |
| | |
| | | |   |
14 Regional energi- och klimatstrategi |
Diarienummer: RD19/01206 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Region Dalarna antar den regionala energi- och klimatstrategin ”På väg mot ett energiintelligent och klimatsmart Dalarna 2045”, enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Den regionala energi- och klimatstrategin har tagits fram inom Energiintelligent Dalarna och syftar till att påvisa våra gemensamma principer och prioriteringar samt vad regionen särskilt vill samarbeta kring under de kommande åren. Energi och klimatstrategin är en övergripande vägvisande strategi och innehåller endast övergripande åtgärder.
Genomförandet av strategin organiseras i sju prioriterade områden där ansvariga organisationer tar ansvar, visar ledarskap och inspirerar. De sju områdena är konsumtion, varor och tjänster, produktion, byggande och boende, transporter, energisystem, samt jord- och skogsbruk.
Visionen i strategin är ”Att leva och verka energiintelligent och klimatsmart är naturligt och enkelt i Dalarna 2045”.
Med antagande av denna strategi visas Region Dalarna är beredd att aktivt verka för att Dalarna bidrar till att begränsa den globala klimatpåverkan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional energi- och klimatstrategi
c) Protokollsutdrag RS-AU § 71
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den regionala energi- och klimatstrategin har tagits fram inom Energiintelligent Dalarna och syftar till att påvisa våra gemensamma principer och prioriteringar samt vad regionen särskilt vill samarbeta kring under de kommande åren. Energi och klimatstrategin är en övergripande vägvisande strategi och innehåller endast övergripande åtgärder.
Genomförandet av strategin organiseras i sju prioriterade områden där ansvariga organisationer tar ansvar, visar ledarskap och inspirerar. De sju områdena är konsumtion, varor och tjänster, produktion, byggande och boende, transporter, energisystem, samt jord- och skogsbruk.
Visionen i strategin är ”Att leva och verka energiintelligent och klimatsmart är naturligt och enkelt i Dalarna 2045”.
Med antagande av denna strategi visas Region Dalarna är beredd att aktivt verka för att Dalarna bidrar till att begränsa den globala klimatpåverkan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional energi- och klimatstrategi
c) Protokollsutdrag RS-AU § 71 | | |
| | |
| | | |   |
15 Reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst |
Diarienummer: RD19/01857 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Godkänna reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst
2. Reglementet ska träda i kraft 2020-01-01
Sammanfattning:
Regionfullmäktige valde att återremittera färdtjänstreglementet till kollektivtrafiknämnden med motiveringen att utreda konsekvensen av att ta bort subventionen av arbets- och utbildningsresor. Återremissen ska hanteras på kollektivtrafiknämnden 2019-10-03.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst
c) Resandeunderlag
d) Protokollsutdrag RF 2019-09-23 § 80
e) Protokollsutdrag KTN 2019-10-03 § 43
f) Beslutsunderlag KTN
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige valde att återremittera färdtjänstreglementet till kollektivtrafiknämnden med motiveringen att utreda konsekvensen av att ta bort subventionen av arbets- och utbildningsresor. Återremissen ska hanteras på kollektivtrafiknämnden 2019-10-03.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst
c) Resandeunderlag
d) Protokollsutdrag RF 2019-09-23 § 80
e) Protokollsutdrag KTN 2019-10-03 § 43
f) Beslutsunderlag KTN | | |
| | |
| | | |   |
16 Justering av egenavgifter Färdtjänst |
Diarienummer: RD19/03291 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Förslag till justering av egenavgift för färdtjänst enligt bilaga b), fastställs
2. Färdtjänstberättigade erbjuds möjlighet att åka avgiftsfritt i den allmänna kollektivtrafiken.
Sammanfattning:
Egenavgiften för färdtjänst är inte höjd sedan 2007. Grundavgiften är i dag 40 kr vilket är lägre i jämförelse med angränsande län. Färdtjänsten är en produkt med länsgiltighet vilket gör det möjligt att resa över hela länet. En enkelbiljett för en vanlig kollektivtrafikresenär har höjts med 65% sedan 2007. Egenavgiften för sjukresa med taxi eller specialfordon är f.n. 150 kr. Det är därför motiverat med en justering av även egenavgiften för Färdtjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till justering av egenavgift färdtjänst
c) Protokollsutdrag KTN § 41
d) Beslutsunderlag KTN
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Egenavgiften för färdtjänst är inte höjd sedan 2007. Grundavgiften är i dag 40 kr vilket är lägre i jämförelse med angränsande län. Färdtjänsten är en produkt med länsgiltighet vilket gör det möjligt att resa över hela länet. En enkelbiljett för en vanlig kollektivtrafikresenär har höjts med 65% sedan 2007. Egenavgiften för sjukresa med taxi eller specialfordon är f.n. 150 kr. Det är därför motiverat med en justering av även egenavgiften för Färdtjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till justering av egenavgift färdtjänst
c) Protokollsutdrag KTN § 41
d) Beslutsunderlag KTN | | |
| | |
| | | |   |
17 Tåg i Bergslagen - Fördelningsmodell |
Diarienummer: RD19/04624 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Under förutsättning att övriga delägares fattar likalydande beslut antas ny ”Fördelningsmodell för Tåg i Bergslagen” enligt bilaga b)
Sammanfattning:
Genom att införa dimensionerande fordon som en parameter vid fördelning av Tåg i Bergslagens underskott skapas bättre förutsättningar för respektive ägare att genomföra förändringar av trafikutbudet, som kräver fler fordon. Incitamentet att hushålla med de gemensamma fordonsresurserna stärks också.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Underlag till ny fördelningsmodell tåg
c) Protokoll Hållbarhetsnämnden Region Gävleborg § 110
d) Protokollsutdrag KTN § 40
e) Beslutsunderlag KTN
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Genom att införa dimensionerande fordon som en parameter vid fördelning av Tåg i Bergslagens underskott skapas bättre förutsättningar för respektive ägare att genomföra förändringar av trafikutbudet, som kräver fler fordon. Incitamentet att hushålla med de gemensamma fordonsresurserna stärks också.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Underlag till ny fördelningsmodell tåg
c) Protokoll Hållbarhetsnämnden Region Gävleborg § 110
d) Protokollsutdrag KTN § 40
e) Beslutsunderlag KTN | | |
| | |
| | | |   |
18 Godkännande av Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen som medlemmar i Svensk Luftambulans |
Diarienummer: RD19/05021 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Godkänna reviderad förbundsordning, enligt bilaga b).
2. Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalens ansökningar om medlemskap i kommunalförbundet Svensk Luftambulans godkänns.
3. Bevilja Svensk Luftambulans rätt att utnyttja option i upphandlingsavtal för att avrop av helikoptrar till Region Västerbotten, Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
4. Svensk Luftambulans får uppta lån för att finansiera helikoptrar för Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt för reservhelikopter, utifrån § 13.2, underställande av beslut i förbundsordningen för kommunalförbundet Svensk Luftambulans.
Regionstyrelsen arbetsutskott föreslår regionstyrelsen besluta för egen del, under förutsättningen att fullmäktige beslutar enligt ovan
5. Samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar, enligt bilaga c), godkänns.
6. Samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnadsfördelning, enligt bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen har ansökt om att bli medlemmar i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Regionerna står själva för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver tydligare regleras i två kompletterande samverkansavtal. Beslutet innebär även begäran om rätt att avropa nya helikoptrar till Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderad förbundsordning.
c) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar.
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnader.
e) Protokoll från direktionens sammanträde 2019-10-10
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen har ansökt om att bli medlemmar i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Regionerna står själva för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver tydligare regleras i två kompletterande samverkansavtal. Beslutet innebär även begäran om rätt att avropa nya helikoptrar till Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderad förbundsordning.
c) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar.
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnader.
e) Protokoll från direktionens sammanträde 2019-10-10 | | |
| | |
| | | |   |
19 Strategi samisk hälsa |
Diarienummer: RD19/00249 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Anta strategi för samisk hälsa enligt bilaga, b)
Sammanfattning:
Visionen för föreliggande strategi är en god och jämlik hälsa, liksom en vård på lika villkor, för urfolket samerna enligt Hälso- och sjukvårdslagen, Patientlagen, Minoritetslagen samt Urfolksdeklarationen. Detta innebär en hälso- och sjukvård som aktivt tar hänsyn till samisk kultur, språk och den samiska patientens behov och livsvillkor. Målet är en kulturanpassad hälso- och sjukvård som aktivt bidrar till en god hälsa och en vård på lika villkor för det samiska folket i Sverige.
När projektet Kunskapsnätverk för samisk hälsa inleddes 2017 var det resultatet av flera års samverkan mellan regionerna Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Härjedalen och Dalarna, Sametinget, samiska organisationer och andra aktörer. Samarbetet tog sin utgångspunkt i samernas rätt till en kulturanpassad vård, men också i de identifierade kunskapsluckor och brister som hälso- och sjukvården har i relation till det samiska folket. Kunskapsnätverket för samisk hälsa har sedan dess arbetat för att öka vårdgivares kunskap om samiska patienters rättigheter och behov liksom för att stödja vården i utvecklingen av en kulturanpassad hälso- och sjukvård.
Arbetet för att skapa en hälso- och sjukvård som bidrar till god och jämlik hälsa för samer har således inletts. Framgång kräver emellertid långsiktighet och en fortsatt stark samverkan, både mellan regionerna och med det samiska folket. Föreliggande strategi är framtagen av Kunskapsnätverket för samisk hälsa och syftar till att stödja regionerna i deras fortsatta arbete med samisk hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi Samisk Hälsa
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Visionen för föreliggande strategi är en god och jämlik hälsa, liksom en vård på lika villkor, för urfolket samerna enligt Hälso- och sjukvårdslagen, Patientlagen, Minoritetslagen samt Urfolksdeklarationen. Detta innebär en hälso- och sjukvård som aktivt tar hänsyn till samisk kultur, språk och den samiska patientens behov och livsvillkor. Målet är en kulturanpassad hälso- och sjukvård som aktivt bidrar till en god hälsa och en vård på lika villkor för det samiska folket i Sverige.
När projektet Kunskapsnätverk för samisk hälsa inleddes 2017 var det resultatet av flera års samverkan mellan regionerna Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Härjedalen och Dalarna, Sametinget, samiska organisationer och andra aktörer. Samarbetet tog sin utgångspunkt i samernas rätt till en kulturanpassad vård, men också i de identifierade kunskapsluckor och brister som hälso- och sjukvården har i relation till det samiska folket. Kunskapsnätverket för samisk hälsa har sedan dess arbetat för att öka vårdgivares kunskap om samiska patienters rättigheter och behov liksom för att stödja vården i utvecklingen av en kulturanpassad hälso- och sjukvård.
Arbetet för att skapa en hälso- och sjukvård som bidrar till god och jämlik hälsa för samer har således inletts. Framgång kräver emellertid långsiktighet och en fortsatt stark samverkan, både mellan regionerna och med det samiska folket. Föreliggande strategi är framtagen av Kunskapsnätverket för samisk hälsa och syftar till att stödja regionerna i deras fortsatta arbete med samisk hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi Samisk Hälsa | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på motion från Inge Östlund (SD): Återinför Folkhälsoarbetet i samarbete med Regionen och Kommunen |
Diarienummer: LD18/04844 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen avslås
Sammanfattning:
Inge Östlund har i en motion föreslagit att Region Dalarna ska bidra ekonomiskt med 300tkr per år till varje kommun i Dalarna för att kommunerna ska anställa folkhälsostrateger. Motionären föreslår även att Region Dalarna ska anställa en koordinator/kontaktperson. Kommuner och regioner har i och med folkhälsopolitiska beslut uppdrag att verka för god folkhälsa. Region Dalarna anser att det inte ingår i det regionala uppdraget att tillföra särskilda medel till kommunerna för att utföra folkhälsoarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inge Östlund har i en motion föreslagit att Region Dalarna ska bidra ekonomiskt med 300tkr per år till varje kommun i Dalarna för att kommunerna ska anställa folkhälsostrateger. Motionären föreslår även att Region Dalarna ska anställa en koordinator/kontaktperson. Kommuner och regioner har i och med folkhälsopolitiska beslut uppdrag att verka för god folkhälsa. Region Dalarna anser att det inte ingår i det regionala uppdraget att tillföra särskilda medel till kommunerna för att utföra folkhälsoarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
21 Reviderat avtal mellan Uppsala universitet och Region Dalarna avseende Centrum för Klinisk Forskning (CKF) |
Diarienummer: RD19/04797 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Reviderat avtalsförslag mellan Uppsala Universitet och Region Dalarna angående Centrum för Klinisk Forskning Dalarna enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har sedan 1999 haft ett avtal med Uppsala universitet om att driva Centrum för Klinisk Forskning Dalarna (CKF) i syfte att utveckla forskningsverksamheten inom regionen. Innevarande avtal löper ut 2019-12-31 varför avtalet måste förnyas. Förslag till reviderat avtal har tagits fram i samarbete med företrädare för Uppsala universitet.
Jämfört med innevarande avtal har ett antal smärre förändringar gjorts, t ex
har det tydliggjorts vilken service som forskare vid CKF har tillgång till vid universitetet
tidigare benämning föreståndare vid CKF har ändrats till chef för CKF
forskningschefens roll i regionen har tydliggjorts
benämningen ”styrorgan” för CKFs centrumråd har tagits bort till förmån för en beskrivning av övergripande syfte och uppgifter för centrumrådet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tidigare avtal angående Centrum för Klinisk Forskning Dalarna
c) Aktuellt avtalsförslag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har sedan 1999 haft ett avtal med Uppsala universitet om att driva Centrum för Klinisk Forskning Dalarna (CKF) i syfte att utveckla forskningsverksamheten inom regionen. Innevarande avtal löper ut 2019-12-31 varför avtalet måste förnyas. Förslag till reviderat avtal har tagits fram i samarbete med företrädare för Uppsala universitet.
Jämfört med innevarande avtal har ett antal smärre förändringar gjorts, t ex
har det tydliggjorts vilken service som forskare vid CKF har tillgång till vid universitetet
tidigare benämning föreståndare vid CKF har ändrats till chef för CKF
forskningschefens roll i regionen har tydliggjorts
benämningen ”styrorgan” för CKFs centrumråd har tagits bort till förmån för en beskrivning av övergripande syfte och uppgifter för centrumrådet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tidigare avtal angående Centrum för Klinisk Forskning Dalarna
c) Aktuellt avtalsförslag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|