Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2019-10-31_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Ledamoten kallar själv sin ersättare.
Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se.
Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet.
Hjälpmedelsnämndens protokoll ska tillkännages på varje samverkande kommuns webbaserade anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 8 kap.12 § och 9 kap. 32 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Internkontroll utifrån Riskanalys, se bilaga
B) Inomhusklimat och evakuering
C) Lokalförändring
D) Dialogdagen, se bilaga
E) Månadsrapport
F) Budget 2020
G) Verksamhetsplan 2020, se bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Beslut om godkännande av eller förbud mot bisyssla under perioden 2019 för Hjälpmedelsnämnden |
Diarienummer: RD19/04858 |
Ordförandens förslag: Anmälan av delegeringsbeslut
Ordförandens förslag
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
- Av förvaltningschefen fattade beslut se bilaga
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Riktlinje Dynamiskt ståstöd |
Diarienummer: LD18/03581 |
Ordförandens förslag:
1. Ordförande föreslår att riktlinjen antas.
Sammanfattning:
Dynamiskt ståstöd är ett motoriserat hjälpmedel som erbjuder assisterad rörelse i stående position (och sittande). Hjälpmedlet ger en ökad fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet är en skyddsfaktor och stillasittande är en riskfaktor för många sjukdomar och ohälsotillstånd. Fysisk aktivitet har fysiska, psykiska och kognitiva effekter, samt påverkar utveckling och välbefinnande. Riktlinjen antar version 1 efter publicering.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Riktlinje Dynamiskt ståstöd
C) Prisberäkning Dynamiskt ståstöd
D) Metodrådets rekommendation gällande Innowalk
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dynamiskt ståstöd är ett motoriserat hjälpmedel som erbjuder assisterad rörelse i stående position (och sittande). Hjälpmedlet ger en ökad fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet är en skyddsfaktor och stillasittande är en riskfaktor för många sjukdomar och ohälsotillstånd. Fysisk aktivitet har fysiska, psykiska och kognitiva effekter, samt påverkar utveckling och välbefinnande. Riktlinjen antar version 1 efter publicering.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Riktlinje Dynamiskt ståstöd
C) Prisberäkning Dynamiskt ståstöd
D) Metodrådets rekommendation gällande Innowalk | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|