Dagordning | |
  Regionstyrelsens Arbetsutskott_2019-10-21_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Dialog med revisorerna
Ledningen informerar:
B. Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
C. Ekonomisk information
Budgetchef Anna Skogberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss från Socialstyrelsen - belopp för utskrivningsklara patienter för år 2020 |
Diarienummer: RD19/04543 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna lämnar inget svar på remissen.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Ansökan från Dalarnas museum om övertagande av arkivhandlingar från Hushållningssällskapets samling |
Diarienummer: RD19/04733 |
Ordförandens förslag:
1. Ansökan från Dalarnas museum om övertagande av arkivhandlingar från Hushållningssällskapets samling avslås.
Sammanfattning:
Region Dalarna har tagit emot en ansökan från Dalarnas Museum om att regionen övertar arkivhandlingar från Dalarnas Museum. Arkivet som avses är Kopparbergs läns Hushållningssällskap.
Förslaget är avslag, eftersom det finns företag och föreningar som erbjuder motsvarande tjänster som är inriktade mot såväl regioner, kommuner och föreningar/organisationer m.fl. Vid ett avslag har Dalarnas museum möjlighet att låta arkivet kvarstå hos museet eller vända sig till en privat aktör.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dalarnas museums förslag om övertagande av arkivmaterial
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har tagit emot en ansökan från Dalarnas Museum om att regionen övertar arkivhandlingar från Dalarnas Museum. Arkivet som avses är Kopparbergs läns Hushållningssällskap.
Förslaget är avslag, eftersom det finns företag och föreningar som erbjuder motsvarande tjänster som är inriktade mot såväl regioner, kommuner och föreningar/organisationer m.fl. Vid ett avslag har Dalarnas museum möjlighet att låta arkivet kvarstå hos museet eller vända sig till en privat aktör.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dalarnas museums förslag om övertagande av arkivmaterial | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Regionplan med budget 2020 och finansplan 2020-2022 |
Diarienummer: RD19/02425 |
Ordförandens förslag: Beslutsunderlag och bilagor publiceras efter avslutad handläggning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Revidering finanspolicy - föreskrifter och direktiv |
Diarienummer: RD19/04963 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Ny finanspolicy godkänns och träder i kraft 2019-12-01.
2. Föreskrifter för finansförvaltning 2019 med bilagorna c-j) godkänns.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument är antagna i olika omgångar. Förändringar föreslås i föreskrifter för finansförvaltning, placeringsdirektiv för pensionsmedel och placeringsdirektiv för donationsmedel. Smärre förändringar förekommer i texten när innehållet uppdateras. Begreppet Landsting bytes ut till Region. Kontokredit kan ökas och minskas i ett intervall mellan 0 och 400 mkr. Det är ingen ökning utifrån nuvarande nivå utan möjlighet till minskning. Ett nytt dokument Finanspolicy tillkommer för att harmoniera med övrig struktur för policys och riktlinjer inom Region Dalarna. Skrivning avseende miljö och etik är uppdaterad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finanspolicy
c) Finansförvaltning 2019
d) Finansförvaltning 2018 med ändringar markerade
e) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2018 med ändringar markerade
f) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2019
g) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2018 med ändringar markerade
h) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2019
i) Bilaga 3 Definitioner 2018 med ändringar markerade
j) Bilaga 3 Definitioner 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument är antagna i olika omgångar. Förändringar föreslås i föreskrifter för finansförvaltning, placeringsdirektiv för pensionsmedel och placeringsdirektiv för donationsmedel. Smärre förändringar förekommer i texten när innehållet uppdateras. Begreppet Landsting bytes ut till Region. Kontokredit kan ökas och minskas i ett intervall mellan 0 och 400 mkr. Det är ingen ökning utifrån nuvarande nivå utan möjlighet till minskning. Ett nytt dokument Finanspolicy tillkommer för att harmoniera med övrig struktur för policys och riktlinjer inom Region Dalarna. Skrivning avseende miljö och etik är uppdaterad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finanspolicy
c) Finansförvaltning 2019
d) Finansförvaltning 2018 med ändringar markerade
e) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2018 med ändringar markerade
f) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2019
g) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2018 med ändringar markerade
h) Bilaga 2 Placeringsdirektiv Donationsmedel 2019
i) Bilaga 3 Definitioner 2018 med ändringar markerade
j) Bilaga 3 Definitioner 2019 | | |
| | |
| | | |   |
6 Köp av ALMI |
Diarienummer: RD19/02361 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Regionen köper 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner GävleDala AB (556875-0482), nedan Bolaget, från kommunförbundet Region Dalarna i likvidation för en köpeskilling om en krona (1 SEK) per 2020-01-01.
2. Regionstyrelsen uppdras att förhandla med kommunerna hur anslagsfinansieringen ska ske.
3. Region Dalarna erlägger 43 %, motsvarande 2 570 tkr av Bolagets anslagsfinansiering, för verksamhetsåret 2019.
4. Uppdra till Regionstyrelsen att vidta nödvändiga åtgärder för ägandeförändring.
Regionstyrelsen beslutar under förutsättning av Regionfullmäktiges beslut enligt ovan
5. Central förvaltning får i uppdrag att verkställa fullmäktiges beslut.
Sammanfattning:
Region Dalarna förslås att köpa 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner Gävle Dala AB (nedan Bolaget) för en krona. Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Övriga delägare är Region Gävleborg med 24,5 % och det statliga moderbolaget med 51 %. Kreditstocken ägs av det statliga moderbolaget, som också äger 51 % av aktierna i Bolaget. Resterande 24,5 % ägs av Region Gävleborg. Samverkansavtal mellan ägarna i Bolaget är tecknat, gällande fram t.o.m. 2021-12-31.
Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Vid förvärv av aktierna övergår ansvaret för ägartillskott till den nye ägaren från och med tidpunkten för övertagandet.
Kommunalförbundet Region Dalarna hade t.o.m. 2018-12-31 det regionala utvecklingsansvaret i länet, som också omfattat delägaransvaret för Bolaget. I och med nu aktuell överlåtelse fullföljs övergången av sakområdesansvaret till Region Dalarna.
Vid årsskiftet 2018/2019 försattes kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation och det regionala utvecklingsansvaret övergick till dagens Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Kommunalförbundet i likvidation har tecknat avtal om ägartillskott till Bolaget avseende verksamhetsåret 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktionsmöte, beslut om överlåtelse av aktier, 2018-12-05, § 118
c) Rapport från Oebergs ang. avveckling av kommunalförbundet Region Dalarna
d) Anmälan med anledning av förköpsbestämmelser, förlaga
e) Almi GävleDala bolagsordning
f) Almi GävleDala aktiebok
g) Avräkningsnota, förlaga
h) Direktionsmöte, beslut ägaranvisning, 2018-12-05, § 117
i) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
j) ALMI tjänsteskrivelse 2018-03-28 förlängning avtal
k) Samverkansavtal
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna förslås att köpa 24,5 % av aktierna i ALMI Företagspartner Gävle Dala AB (nedan Bolaget) för en krona. Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Övriga delägare är Region Gävleborg med 24,5 % och det statliga moderbolaget med 51 %. Kreditstocken ägs av det statliga moderbolaget, som också äger 51 % av aktierna i Bolaget. Resterande 24,5 % ägs av Region Gävleborg. Samverkansavtal mellan ägarna i Bolaget är tecknat, gällande fram t.o.m. 2021-12-31.
Bolagets drift är anslagsfinansierat av ägarna. Vid förvärv av aktierna övergår ansvaret för ägartillskott till den nye ägaren från och med tidpunkten för övertagandet.
Kommunalförbundet Region Dalarna hade t.o.m. 2018-12-31 det regionala utvecklingsansvaret i länet, som också omfattat delägaransvaret för Bolaget. I och med nu aktuell överlåtelse fullföljs övergången av sakområdesansvaret till Region Dalarna.
Vid årsskiftet 2018/2019 försattes kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation och det regionala utvecklingsansvaret övergick till dagens Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna). Kommunalförbundet i likvidation har tecknat avtal om ägartillskott till Bolaget avseende verksamhetsåret 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktionsmöte, beslut om överlåtelse av aktier, 2018-12-05, § 118
c) Rapport från Oebergs ang. avveckling av kommunalförbundet Region Dalarna
d) Anmälan med anledning av förköpsbestämmelser, förlaga
e) Almi GävleDala bolagsordning
f) Almi GävleDala aktiebok
g) Avräkningsnota, förlaga
h) Direktionsmöte, beslut ägaranvisning, 2018-12-05, § 117
i) Ägaranvisning för Almi Företagspartner GävleDala AB
j) ALMI tjänsteskrivelse 2018-03-28 förlängning avtal
k) Samverkansavtal | | |
| | |
| | | |   |
7 Samverkansavtal gällande regional utveckling |
Diarienummer: RD19/04701 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Godkänna föreslaget samverkansavtal, villkorat av att samtliga kommuner godkänner avtalet.
Sammanfattning:
Den 1 januari 2018 överfördes ansvaret för kollektivtrafiken till Landstinget Dalarna, numera Region Dalarna. I samband därmed genomfördes en skatteväxling. Ett antal poster omfattades inte av skatteväxlingen, däribland
kostnaderna för färdtjänstenheten samt
kommunernas fortsatta delfinansiering av det anslagsfinansierade bolaget Almi Företagspartner GävleDala AB,
tillnyktringsplatser och
evidensbaserad praktik.
Genom tecknande av föreslaget samverkansavtal regleras posterna.
De två sistnämnda två kostnadsposterna regleras i tidsbegränsade avtal som föreslås förlängas och i övrigt gälla på oförändrade villkor. Avtalet om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster (bilaga f) upphör att gälla.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal
c) Beslut Kommunalförbundet Region Dalarna
d) Avtal tillnyktringsplatser
e) Avtal evidensbaserad praktik
f) Avtal om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den 1 januari 2018 överfördes ansvaret för kollektivtrafiken till Landstinget Dalarna, numera Region Dalarna. I samband därmed genomfördes en skatteväxling. Ett antal poster omfattades inte av skatteväxlingen, däribland
kostnaderna för färdtjänstenheten samt
kommunernas fortsatta delfinansiering av det anslagsfinansierade bolaget Almi Företagspartner GävleDala AB,
tillnyktringsplatser och
evidensbaserad praktik.
Genom tecknande av föreslaget samverkansavtal regleras posterna.
De två sistnämnda två kostnadsposterna regleras i tidsbegränsade avtal som föreslås förlängas och i övrigt gälla på oförändrade villkor. Avtalet om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster (bilaga f) upphör att gälla.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal
c) Beslut Kommunalförbundet Region Dalarna
d) Avtal tillnyktringsplatser
e) Avtal evidensbaserad praktik
f) Avtal om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering av forskningspolicy |
Diarienummer: RD19/04796 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Forskningspolicy enligt bilaga c) fastställs och ersätter regionens forskningspolicy som fastställdes i landstingsfullmäktige 2014-11-24--25 § 134.
Sammanfattning:
Region Dalarna är en hälso- och sjukvårdsorganisation men även en kunskapsorganisation med tydligt fokus på utbildning och forskning. Långsiktiga satsningar och en utvecklad strategi för forskning bidrar till att skapa en kunskapsbas som bygger på bästa tillgängliga kunskap att använda sig av i mötet med patienten. Den forskning som bedrivs inom landstinget ska vara av så god kvalitet att den bidrar till generell kunskapsuppbyggnad via systematiska litteraturöversikter och nationella riktlinjer. Det ska finnas möjligheter för alla professioner att bedriva egen forskning eller delta i forskningsprojekt. Det främjar rekrytering och behåller kompetens i landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande forskningspolicy fastställd av LF 2014-11-24--25 §134
c) Förslag till reviderad policy för forskning i Region Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna är en hälso- och sjukvårdsorganisation men även en kunskapsorganisation med tydligt fokus på utbildning och forskning. Långsiktiga satsningar och en utvecklad strategi för forskning bidrar till att skapa en kunskapsbas som bygger på bästa tillgängliga kunskap att använda sig av i mötet med patienten. Den forskning som bedrivs inom landstinget ska vara av så god kvalitet att den bidrar till generell kunskapsuppbyggnad via systematiska litteraturöversikter och nationella riktlinjer. Det ska finnas möjligheter för alla professioner att bedriva egen forskning eller delta i forskningsprojekt. Det främjar rekrytering och behåller kompetens i landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande forskningspolicy fastställd av LF 2014-11-24--25 §134
c) Förslag till reviderad policy för forskning i Region Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
9 Region Dalarnas hållbarhetspolicy |
Diarienummer: RD19/03346 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Hållbarhetspolicy, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Framtagande av en hållbarhetspolicy för Region Dalarna utgör en av delarna i regionens arbete med Agenda 2030. Hållbarhetspolicyn utgör det övergripande ramverket för Region Dalarnas hållbarhetsarbete som kommer att följas av ett hållbarhetsprogram. Arbetet med att ta fram ett hållbarhetsprogram pågår och kommer att resultera i ett program som beräknas beslutas under senare delen av 2020.
Hållbarhetpolicyn beskriver vad som krävs av Region Dalarna för ett effektivt genomförande av Agenda 2030 och Globala målen.
Hållbarhetspolicyn kommer att ersätta nuvarande miljöpolicy så i samband med att hållbarhetspolicyn beslutas kommer regionens miljöpolicy att upphävas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Framtagande av en hållbarhetspolicy för Region Dalarna utgör en av delarna i regionens arbete med Agenda 2030. Hållbarhetspolicyn utgör det övergripande ramverket för Region Dalarnas hållbarhetsarbete som kommer att följas av ett hållbarhetsprogram. Arbetet med att ta fram ett hållbarhetsprogram pågår och kommer att resultera i ett program som beräknas beslutas under senare delen av 2020.
Hållbarhetpolicyn beskriver vad som krävs av Region Dalarna för ett effektivt genomförande av Agenda 2030 och Globala målen.
Hållbarhetspolicyn kommer att ersätta nuvarande miljöpolicy så i samband med att hållbarhetspolicyn beslutas kommer regionens miljöpolicy att upphävas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetspolicy | | |
| | |
| | | |   |
10 Regional energi- och klimatstrategi |
Diarienummer: RD19/01206 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Region Dalarna antar den regionala energi- och klimatstrategin ”På väg mot ett energiintelligent och klimatsmart Dalarna 2045”, enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Den regionala energi- och klimatstrategin har tagits fram inom Energiintelligent Dalarna och syftar till att påvisa våra gemensamma principer och prioriteringar samt vad regionen särskilt vill samarbeta kring under de kommande åren. Energi och klimatstrategin är en övergripande vägvisande strategi och innehåller endast övergripande åtgärder.
Genomförandet av strategin organiseras i sju prioriterade områden där ansvariga organisationer tar ansvar, visar ledarskap och inspirerar. De sju områdena är konsumtion, varor och tjänster, produktion, byggande och boende, transporter, energisystem, samt jord- och skogsbruk.
Visionen i strategin är ”Att leva och verka energiintelligent och klimatsmart är naturligt och enkelt i Dalarna 2045”.
Med antagande av denna strategi visas Region Dalarna är beredd att aktivt verka för att Dalarna bidrar till att begränsa den globala klimatpåverkan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional energi- och klimatstrategi
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den regionala energi- och klimatstrategin har tagits fram inom Energiintelligent Dalarna och syftar till att påvisa våra gemensamma principer och prioriteringar samt vad regionen särskilt vill samarbeta kring under de kommande åren. Energi och klimatstrategin är en övergripande vägvisande strategi och innehåller endast övergripande åtgärder.
Genomförandet av strategin organiseras i sju prioriterade områden där ansvariga organisationer tar ansvar, visar ledarskap och inspirerar. De sju områdena är konsumtion, varor och tjänster, produktion, byggande och boende, transporter, energisystem, samt jord- och skogsbruk.
Visionen i strategin är ”Att leva och verka energiintelligent och klimatsmart är naturligt och enkelt i Dalarna 2045”.
Med antagande av denna strategi visas Region Dalarna är beredd att aktivt verka för att Dalarna bidrar till att begränsa den globala klimatpåverkan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional energi- och klimatstrategi | | |
| | |
| | | |   |
11 Godkännande av Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen som medlemmar i Svensk Luftambulans |
Diarienummer: RD19/05021 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Godkänna reviderad förbundsordning, enligt bilaga b).
2. Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalens ansökningar om medlemskap i kommunalförbundet Svensk Luftambulans godkänns.
3. Bevilja Svensk Luftambulans rätt att utnyttja option i upphandlingsavtal för att avrop av helikoptrar till Region Västerbotten, Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
4. Svensk Luftambulans får uppta lån för att finansiera helikoptrar för Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt för reservhelikopter, utifrån § 13.2, underställande av beslut i förbundsordningen för kommunalförbundet Svensk Luftambulans.
Regionstyrelsen arbetsutskott föreslår regionstyrelsen besluta för egen del, under förutsättningen att fullmäktige beslutar enligt ovan
5. Samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar, enligt bilaga c), godkänns.
6. Samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnadsfördelning, enligt bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen har ansökt om att bli medlemmar i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Regionerna står själva för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver tydligare regleras i två kompletterande samverkansavtal. Beslutet innebär även begäran om rätt att avropa nya helikoptrar till Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderad förbundsordning.
c) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar.
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnader.
e) Protokoll från direktionens sammanträde 2019-10-10 (kompletteras).
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen har ansökt om att bli medlemmar i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Regionerna står själva för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver tydligare regleras i två kompletterande samverkansavtal. Beslutet innebär även begäran om rätt att avropa nya helikoptrar till Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen samt till reservhelikopter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderad förbundsordning.
c) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar.
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnader.
e) Protokoll från direktionens sammanträde 2019-10-10 (kompletteras). | | |
| | |
| | | |   |
12 Revidering av Regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen samt val av ersättare i beredningen |
Diarienummer: RD19/04874 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. 40 § regionstyrelsens reglemente ändras enligt bilaga b), innebärande att det även ska utses 5 ersättare till forskningsberedningen.
Sammanfattning:
Forskningsberedningen har sedan sin tillkomst inte haft några ersättare utan endast bestått av fem ledamöter. Det har ofta förekommit att flera ledamöter inte kunnat närvara vid beredningens möten. Det finns därför ett stort behov av att ha ersättare för att beredningen ska kunna fullgöra sin politiska funktion. Ett tillägg i 40 § regionstyrelsens reglemente som möjliggör tillsättande av ersättare föreslås därför. Beslut om ersättare i forskningsberedningen sker vid Regionfullmäktiges sammanträde 2019-11-18-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till ändring i regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Forskningsberedningen har sedan sin tillkomst inte haft några ersättare utan endast bestått av fem ledamöter. Det har ofta förekommit att flera ledamöter inte kunnat närvara vid beredningens möten. Det finns därför ett stort behov av att ha ersättare för att beredningen ska kunna fullgöra sin politiska funktion. Ett tillägg i 40 § regionstyrelsens reglemente som möjliggör tillsättande av ersättare föreslås därför. Beslut om ersättare i forskningsberedningen sker vid Regionfullmäktiges sammanträde 2019-11-18-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till ändring i regionstyrelsens reglemente avseende forskningsberedningen
| | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Inge Östlund (SD): Återinför Folkhälsoarbetet i samarbete med Regionen och Kommunen |
Diarienummer: LD18/04844 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Inge Östlund har i en motion föreslagit att Region Dalarna ska bidra ekonomiskt med 300tkr per år till varje kommun i Dalarna för att kommunerna ska anställa folkhälsostrateger. Motionären föreslår även att Region Dalarna ska anställa en koordinator/kontaktperson. Kommuner och regioner har i och med folkhälsopolitiska beslut uppdrag att verka för god folkhälsa. Region Dalarna anser att det inte ingår i det regionala uppdraget att tillföra särskilda medel till kommunerna för att utföra folkhälsoarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inge Östlund har i en motion föreslagit att Region Dalarna ska bidra ekonomiskt med 300tkr per år till varje kommun i Dalarna för att kommunerna ska anställa folkhälsostrateger. Motionären föreslår även att Region Dalarna ska anställa en koordinator/kontaktperson. Kommuner och regioner har i och med folkhälsopolitiska beslut uppdrag att verka för god folkhälsa. Region Dalarna anser att det inte ingår i det regionala uppdraget att tillföra särskilda medel till kommunerna för att utföra folkhälsoarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Reviderat avtal mellan Uppsala universitet och Region Dalarna avseende Centrum för Klinisk Forskning (CKF) |
Diarienummer: RD19/04797 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Reviderat avtalsförslag mellan Uppsala Universitet och Region Dalarna angående Centrum för Klinisk Forskning Dalarna enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har sedan 1999 haft ett avtal med Uppsala universitet om att driva Centrum för Klinisk Forskning Dalarna (CKF) i syfte att utveckla forskningsverksamheten inom regionen. Innevarande avtal löper ut 2019-12-31 varför avtalet måste förnyas. Förslag till reviderat avtal har tagits fram i samarbete med företrädare för Uppsala universitet.
Jämfört med innevarande avtal har ett antal smärre förändringar gjorts, t ex
har det tydliggjorts vilken service som forskare vid CKF har tillgång till vid universitetet
tidigare benämning föreståndare vid CKF har ändrats till chef för CKF
forskningschefens roll i regionen har tydliggjorts
benämningen ”styrorgan” för CKFs centrumråd har tagits bort till förmån för en beskrivning av övergripande syfte och uppgifter för centrumrådet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tidigare avtal angående Centrum för Klinisk Forskning Dalarna
c) Aktuellt avtalsförslag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har sedan 1999 haft ett avtal med Uppsala universitet om att driva Centrum för Klinisk Forskning Dalarna (CKF) i syfte att utveckla forskningsverksamheten inom regionen. Innevarande avtal löper ut 2019-12-31 varför avtalet måste förnyas. Förslag till reviderat avtal har tagits fram i samarbete med företrädare för Uppsala universitet.
Jämfört med innevarande avtal har ett antal smärre förändringar gjorts, t ex
har det tydliggjorts vilken service som forskare vid CKF har tillgång till vid universitetet
tidigare benämning föreståndare vid CKF har ändrats till chef för CKF
forskningschefens roll i regionen har tydliggjorts
benämningen ”styrorgan” för CKFs centrumråd har tagits bort till förmån för en beskrivning av övergripande syfte och uppgifter för centrumrådet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tidigare avtal angående Centrum för Klinisk Forskning Dalarna
c) Aktuellt avtalsförslag | | |
| | |
| | | |   |
|