Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2019-09-25_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: .
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: .
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: .
1. /Namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsperson. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Läget i investeringsprojekt
B. Träbyggnadsstrategi
C. Borlänge sjukhus
- hyresförhandling
- förvaltningsuppdrag
D. Sjukhemsfastighet, avslutad förhandling
E. Driftavtal, ersättningsanspråk
F. Problem med UPS-kraft
G. Avbrott i kylleveransen för Falu lasarett
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäls följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen
§ 18/2017 och Fastighetsnämnden § 47/2018 fattade beslut.
A. Av presidieberedningen fattade beslut.
B. Av fastighetschefen fattade beslut.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
A. Remissvar angående På väg mot ett Energiintelligent och klimatsmart Dalarna 2045. RD19/01206.
B. Anmälan angående under 2019 signerade verksamhetsbeskrivningar för lokalförändring (VBL).
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Delårsbokslut januari - augusti och helårsprognos 2019 |
Diarienummer: RD19/04566 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna delårsrapport för januari-augusti 2019 samt prognos för helår 2019.
Sammanfattning:
Resultatet per 31 augusti 2019 är 33,7 mnkr, 8,2 mnkr bättre än budgeterat. Prognosen för helår 2019 är 40,6 mnkr i resultat och budgeterat avkastningskrav är 36,6 mnkr. Avskrivningar och räntor ser ut att bli lägre än budgeterat till följd av lägre investeringsvolym 2018 och 2019 än planerat.
Målen enligt landstingplanen och fastighetsnämndens uppdrag kommer att uppfyllas, sånär som på investeringsvolym där prognosen visar ett utfall på ca 77 procent jämfört med budget 2019. Även sjukfrånvaron är högre än målet, detta beror på en långtidssjukskrivning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport januari-augusti 2019, lämnas vid mötet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Resultatet per 31 augusti 2019 är 33,7 mnkr, 8,2 mnkr bättre än budgeterat. Prognosen för helår 2019 är 40,6 mnkr i resultat och budgeterat avkastningskrav är 36,6 mnkr. Avskrivningar och räntor ser ut att bli lägre än budgeterat till följd av lägre investeringsvolym 2018 och 2019 än planerat.
Målen enligt landstingplanen och fastighetsnämndens uppdrag kommer att uppfyllas, sånär som på investeringsvolym där prognosen visar ett utfall på ca 77 procent jämfört med budget 2019. Även sjukfrånvaron är högre än målet, detta beror på en långtidssjukskrivning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport januari-augusti 2019, lämnas vid mötet. | | |
| | |
| | | |   |
8 Mora lasarett, Regionservice norra, etapp 1. Städcentral och yttre logistik, förslagshandling |
Diarienummer: RD19/03502 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna föreliggande förslagshandling, daterad 2019-08-19.
2. Uppdra till fastighetsförvaltningen att utföra fortsatt projektering, upphandling och igångsättning av etapp 1, under förutsättning att verksamheten godkänner hyreskostnaden.
Sammanfattning:
Behovet av en utökning av Regionservice lokaler vid Mora lasarett för att möta dagens och framtidens behov av service vid Mora lasarett är kopplat till möjligheterna att bedriva rationell produktion/hantering, införa rena/orena flöden med högre hygienkrav samt förbättra servicepersonalens arbetsmiljö.
VBLen som dåvarande landstingsservice skrev 2016 delas upp i två etapper vad avser förslaghandling och genomförande. Etapp 1 föreslår lösning vad gäller städcentral, lokaler för yttre skötsel/transport, personalutrymmen samt omläggning lokalgata förbi lastkajsområdet. Förslaget innebär ingen nybyggnadsyta utan innebär en anpassning av ambulansens tidigare lokaler.
Projektets investeringskostnad är beräknad till ca 25,4 mkr för etapp 1, exklusive kostnader för lös utrustning och inredning.
Projektet finns upptaget i regionens investeringsplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Behovet av en utökning av Regionservice lokaler vid Mora lasarett för att möta dagens och framtidens behov av service vid Mora lasarett är kopplat till möjligheterna att bedriva rationell produktion/hantering, införa rena/orena flöden med högre hygienkrav samt förbättra servicepersonalens arbetsmiljö.
VBLen som dåvarande landstingsservice skrev 2016 delas upp i två etapper vad avser förslaghandling och genomförande. Etapp 1 föreslår lösning vad gäller städcentral, lokaler för yttre skötsel/transport, personalutrymmen samt omläggning lokalgata förbi lastkajsområdet. Förslaget innebär ingen nybyggnadsyta utan innebär en anpassning av ambulansens tidigare lokaler.
Projektets investeringskostnad är beräknad till ca 25,4 mkr för etapp 1, exklusive kostnader för lös utrustning och inredning.
Projektet finns upptaget i regionens investeringsplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling | | |
| | |
| | | |   |
9 Mora lasarett, rivning hus 16 |
Diarienummer: RD19/03504 |
Ordförandens förslag:
1. Uppdra till fastighetsförvaltningen att riva byggnad 16 på Mora lasarett.
Sammanfattning:
Mora lasarett byggnad 16 omfattar 287 kvm och byggdes år 1957. Byggnaden uppfördes som bostadshus och har fungerat som villaboende för personal vid Mora lasarett ända fram till i dag.
Bostadshuset är placerad öster om centralblocket vid Mora lasarett, placering och ändamål följer inte Fastighetsutvecklingsplanens strategier. Planerad utbyggnad av lokaler för habilitering och vårdcentral vid Mora lasarett innebär att hus 16 måste rivas.
Bokfört värde per 2019-07-30 är ca 28 Tkr.
Rivningskostnad av hus 16 är beräknat till ca 400 Tkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Mora lasarett byggnad 16 omfattar 287 kvm och byggdes år 1957. Byggnaden uppfördes som bostadshus och har fungerat som villaboende för personal vid Mora lasarett ända fram till i dag.
Bostadshuset är placerad öster om centralblocket vid Mora lasarett, placering och ändamål följer inte Fastighetsutvecklingsplanens strategier. Planerad utbyggnad av lokaler för habilitering och vårdcentral vid Mora lasarett innebär att hus 16 måste rivas.
Bokfört värde per 2019-07-30 är ca 28 Tkr.
Rivningskostnad av hus 16 är beräknat till ca 400 Tkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
10 Sammanträdesplan Fastighetsnämnden 2020 |
Diarienummer: RD19/04084 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa sammanträdesplan för 2020.
Sammanfattning:
Ett förslag till sammanträdesplan för 2020 har upprättats. Nämndens möten börjar kl 10.00 om inte annat anges och kan komma att kombineras med studie-/platsbesök i verksamheten.
Onsdag 19 februari
Torsdag 6 maj
Onsdag 23 september
Torsdag 18 november
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett förslag till sammanträdesplan för 2020 har upprättats. Nämndens möten börjar kl 10.00 om inte annat anges och kan komma att kombineras med studie-/platsbesök i verksamheten.
Onsdag 19 februari
Torsdag 6 maj
Onsdag 23 september
Torsdag 18 november
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|