Dagordning | |
  Regionstyrelsens Arbetsutskott_2019-09-24_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
Ledningen informerar:
A. Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
B. Ekonomisk information med Delårsbokslut för både Region Dalarna och Central Förvaltning
Budgetchef Anna Skogberg
C. Information från Säkerhet- och miljö
Information för ärendena 5-6
Säkerhet- och miljöchef Anders Nordahl
Beredskapssamordnare Ingela Boberg
Handläggare Björn Guström
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets fördelningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Fördelning av motioner |
|
Ordförandens förslag:
1. 1. Av fullmäktige godkända motioner fördelas enligt nedanstående förslag.
A. RD19/04532
Motion från Maja Gilbert Westholm (V) med fler: Utlys klimatnödläge för Dalarna
Förslag; Regionstyrelsen
B. RD19/04530
Motion från Maja Gilbert Westholm (V) med fler: Inför 6 timmars arbetsdag/30 timmars arbetsvecka på försök på två enheter i Region Dalarna
Förslag; Personalutskottet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Yttrande till JO med anledning av anmälan 4557-2019 |
Diarienummer: RD19/03730 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande med anledning av JO-anmälan, JO:s dnr 4557-2019 enligt bilaga b), godkänns.
2. Regiondirektören uppdras att redovisa vidtagna åtgärder för att förhindra upprepningar i liknande ärenden.
3. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
JO har remitterat en anmälan för synpunkter från Region Dalarna. Anmälan avser en önskad behandling som patienten har uppfattat vara godkänd, men där begärd remiss inte skickats. Arbetsutskottet beklagar den bristfälliga hanteringen av ärendet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande till JO med anledning av anmälan (JO:s ärende 4557-2019) 2019-09-24 (Bilagor till yttrandet lyder under sekretess publiceras inte, visas på sammanträdet)
c) JO:s remiss 2019-07-05 (uppgifter som lyder under sekretess publiceras inte, visas på sammanträdet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
JO har remitterat en anmälan för synpunkter från Region Dalarna. Anmälan avser en önskad behandling som patienten har uppfattat vara godkänd, men där begärd remiss inte skickats. Arbetsutskottet beklagar den bristfälliga hanteringen av ärendet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande till JO med anledning av anmälan (JO:s ärende 4557-2019) 2019-09-24 (Bilagor till yttrandet lyder under sekretess publiceras inte, visas på sammanträdet)
c) JO:s remiss 2019-07-05 (uppgifter som lyder under sekretess publiceras inte, visas på sammanträdet) | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Kulturdepartementet: En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket |
Diarienummer: RD19/03592 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss godkänns enligt bilaga b)
Sammanfattning:
Region Dalarna tillstyrker utkastets förslag till lagrådsremiss angående en konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket. Region Dalarna månar om sin samiska befolkning och ser positivt på inrättandet av en särskild lag för att ge det samiska folket större inflytande och delaktighet.
Region Dalarna ställer sig bakom förslaget, att vid ärenden som är av särskild betydelse för samerna, ska regionerna konsultera Sametinget, som företrädare för det samiska folket. Om ett ärende dessutom kan få särskild betydelse för en sameby ska även samebyn konsulteras.
Region Dalarna ställer sig inte bakom bedömningen, att särskilda medel inte behöver tillföras regionerna. Ekonomiska medel måste tillföras om det vidgade uppdraget ska kunna genomföras.
Region Dalarna vill påpeka att förslaget i övrigt är osammanhängande beträffande förhållandet mellan lagen om nationella minoriteter och konsultationsordningen kopplat till samrådsförfarandena. Region Dalarna understryker vidare att det kommer innebära praktiska svårigheter att samordna dessa båda samrådsförfaranden.
Region Dalarna förordar även att det ska finnas ekonomisk ersättning för samebyar och organisationer när de konsulteras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på remiss från Kulturdepartementet: En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket 2019-09-24.
c) Utkast till lagrådsremiss En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna tillstyrker utkastets förslag till lagrådsremiss angående en konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket. Region Dalarna månar om sin samiska befolkning och ser positivt på inrättandet av en särskild lag för att ge det samiska folket större inflytande och delaktighet.
Region Dalarna ställer sig bakom förslaget, att vid ärenden som är av särskild betydelse för samerna, ska regionerna konsultera Sametinget, som företrädare för det samiska folket. Om ett ärende dessutom kan få särskild betydelse för en sameby ska även samebyn konsulteras.
Region Dalarna ställer sig inte bakom bedömningen, att särskilda medel inte behöver tillföras regionerna. Ekonomiska medel måste tillföras om det vidgade uppdraget ska kunna genomföras.
Region Dalarna vill påpeka att förslaget i övrigt är osammanhängande beträffande förhållandet mellan lagen om nationella minoriteter och konsultationsordningen kopplat till samrådsförfarandena. Region Dalarna understryker vidare att det kommer innebära praktiska svårigheter att samordna dessa båda samrådsförfaranden.
Region Dalarna förordar även att det ska finnas ekonomisk ersättning för samebyar och organisationer när de konsulteras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på remiss från Kulturdepartementet: En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket 2019-09-24.
c) Utkast till lagrådsremiss En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2018-2022. |
Diarienummer: RD19/03251 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen
1. Beslut om antagande av Region Dalarnas risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2018-2022 enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Regioner ska enligt lagen (2006:544) om Kommuner och landstings (regioners) åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB föreskriver i MSBFS 2015:4 om att senast den 31 oktober, det första kalenderåret efter ordinarie val till landsting/regionfullmäktige, ställa samman och rapportera resultatet av RSA-arbetet till MSB, Socialstyrelsen och Länsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2018-2022 (sekretessbelagt, redovisas på sammanträdet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regioner ska enligt lagen (2006:544) om Kommuner och landstings (regioners) åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB föreskriver i MSBFS 2015:4 om att senast den 31 oktober, det första kalenderåret efter ordinarie val till landsting/regionfullmäktige, ställa samman och rapportera resultatet av RSA-arbetet till MSB, Socialstyrelsen och Länsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2018-2022 (sekretessbelagt, redovisas på sammanträdet) | | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering kris- och katastrofmedicinsk beredskapsplan. |
Diarienummer: RD19/02174 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Godkänna Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap med innehållande 11 delplaner.
Sammanfattning:
Den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen är en ramplan för hur hälso- och sjukvård ska organiseras och ledas vid särskild händelse, extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Planen är reviderad från 2013.
För att vi ska klara av att hantera särskilda händelser eller svår påfrestning, måste vi veta vilka risker som finns inom det egna länet, vilka konsekvenser en händelse kan få och vilka resurser som finns tillgängliga inom länet, men också inom angränsande län/region.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt 11 delplaner
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen är en ramplan för hur hälso- och sjukvård ska organiseras och ledas vid särskild händelse, extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Planen är reviderad från 2013.
För att vi ska klara av att hantera särskilda händelser eller svår påfrestning, måste vi veta vilka risker som finns inom det egna länet, vilka konsekvenser en händelse kan få och vilka resurser som finns tillgängliga inom länet, men också inom angränsande län/region.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt 11 delplaner | | |
| | |
| | | |   |
|