Dagordning | |
  Regionstyrelsen_2019-09-09_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar:
A. Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport, bilaga
B. Ekonomisk information
Budgetchef Anna Skogberg
C. Information från Personalenheten
T.f. Personaldirektör Pär Jonsson
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Regiondirektör/bitr regiondirektör
Bilaga
C) Förvaltningschef
Bilaga
D) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst |
Diarienummer: RD19/01857 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Godkänna reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst bilaga b).
Sammanfattning:
Beslut om att godkänna reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst togs vid Kollektivtrafiknämndens möte 2019-05-17 och 2019-08-19 och godkändes med undantag för punkten gällande delen som avser begränsning på 3 mil utanför länsgränsen, som förvaltningen ombads undersökas vidare och som hänsköts till nästa möte. Det önskades att kostnaderna för begränsningen synliggjordes.
Beslutet kompletteras även med att innehavare av färdtjänsttillstånd berättigas att åka avgiftsfritt i den allmänna kollektivtrafiken i Dalarnas län.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Reglementet för Färdtjänst och Riksfärdtjänst
c) Protokollsutdrag från Kollektivtrafiknämnden 2019-08-19, § 32
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Beslut om att godkänna reglemente för Färdtjänst och Riksfärdtjänst togs vid Kollektivtrafiknämndens möte 2019-05-17 och 2019-08-19 och godkändes med undantag för punkten gällande delen som avser begränsning på 3 mil utanför länsgränsen, som förvaltningen ombads undersökas vidare och som hänsköts till nästa möte. Det önskades att kostnaderna för begränsningen synliggjordes.
Beslutet kompletteras även med att innehavare av färdtjänsttillstånd berättigas att åka avgiftsfritt i den allmänna kollektivtrafiken i Dalarnas län.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Reglementet för Färdtjänst och Riksfärdtjänst
c) Protokollsutdrag från Kollektivtrafiknämnden 2019-08-19, § 32 | | |
| | |
| | | |   |
5 Region Norrbottens ansökan om medlemskap i Svensk Luftambulans |
Diarienummer: RD19/03515 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Förslag till reviderad förbundsordning, enligt bilaga c, godkänns.
2. Region Norrbottens ansökan om medlemskap i kommunalförbundet Svensk Luftambulans godkänns.
3. Bevilja Svensk Luftambulans rätt att utnyttja option i upphandlingsavtal för att avropa en ny helikopter till Region Norrbotten.
4. Svensk Luftambulans har rätt att uppta lån för finansiering av en helikopter Airbus H 145, till Region Norrbotten.
Regionstyrelsen beslutar för egen del, under förutsättningen att fullmäktige beslutar enligt ovan
5. Samverkansavtal medlemmar, enligt bilaga d, godkänns.
6. Samverkansavtal finansiering och driftskostnadsfördelning, enligt bilaga e, godkänns.
Sammanfattning:
Region Norrbotten har ansökt om att bli medlem i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Regionen står själv för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver tydligare regleras i två kompletterande samverkansavtal. Beslutet innebär även begäran om rätt att avropa en ny helikopter till Region Norrbotten.
I ärendet redovisas följande dokument
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse om godkännande av medlemskap från Svensk Luftambulans
c) Förslag till reviderad förbundsordning
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar
e) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnadsfördelning
f) Protokoll från direktionens sammanträde 2019-05-29
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Norrbotten har ansökt om att bli medlem i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Regionen står själv för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver tydligare regleras i två kompletterande samverkansavtal. Beslutet innebär även begäran om rätt att avropa en ny helikopter till Region Norrbotten.
I ärendet redovisas följande dokument
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse om godkännande av medlemskap från Svensk Luftambulans
c) Förslag till reviderad förbundsordning
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar
e) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar angående finansiering och driftskostnadsfördelning
f) Protokoll från direktionens sammanträde 2019-05-29 | | |
| | |
| | | |   |
6 Ny arbetsmiljöpolicy |
Diarienummer: LD18/03609 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige:
1. Reviderad arbetsmiljöpolicy, enligt bilaga c, godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna måste enligt gällande lagstiftning ha en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsgivarens verksamhet ska vara för att ohälsa och olycksfall i arbetet ska förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsmiljöpolicyn ska årligen ses över för att säkerställa dess relevans. Den nu gällande arbetsmiljöpolicyn är senast reviderad 2006. Landstingsdirektör har uppdragit till personaldirektör att uppdatera policyn. Förslag till ny policy kommer att kompletteras med direktiv och rutiner inom arbetsmiljöområdet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återrapportering Ledningens genomgång LD18/03161
c) Arbetsmiljöpolicy LD18/03609
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna måste enligt gällande lagstiftning ha en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsgivarens verksamhet ska vara för att ohälsa och olycksfall i arbetet ska förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsmiljöpolicyn ska årligen ses över för att säkerställa dess relevans. Den nu gällande arbetsmiljöpolicyn är senast reviderad 2006. Landstingsdirektör har uppdragit till personaldirektör att uppdatera policyn. Förslag till ny policy kommer att kompletteras med direktiv och rutiner inom arbetsmiljöområdet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återrapportering Ledningens genomgång LD18/03161
c) Arbetsmiljöpolicy LD18/03609 | | |
| | |
| | | |   |
7 Antikorruptionspolicy - Mutor, jäv och korruption |
Diarienummer: LD18/04813 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Förslaget till Antikorruptionspolicy antas.
Sammanfattning:
Inom kommuner, landsting och regioner arbetar vi på medborgarnas uppdrag och i deras intresse. Demokrati, rättssäkerhet och effektivitet är grundläggande värden för all offentlig verksamhet.
Antikorruptionsarbetet syftar till att motverka, upptäcka och agera vid förekomst av mutor, jäv och korruption. Alla medarbetare och förtroendevalda deltar i och har ett ansvar för detta arbete.
Denna policy beskriver övergripande principer för regionens antikorruptionsarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Antikorruptionspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inom kommuner, landsting och regioner arbetar vi på medborgarnas uppdrag och i deras intresse. Demokrati, rättssäkerhet och effektivitet är grundläggande värden för all offentlig verksamhet.
Antikorruptionsarbetet syftar till att motverka, upptäcka och agera vid förekomst av mutor, jäv och korruption. Alla medarbetare och förtroendevalda deltar i och har ett ansvar för detta arbete.
Denna policy beskriver övergripande principer för regionens antikorruptionsarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Antikorruptionspolicy | | |
| | |
| | | |   |
8 Ny Informationssäkerhetspolicy |
Diarienummer: RD19/03265 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Reviderad informationssäkerhetspolicy, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Informationssäkerhetspolicyn anger Region Dalarnas övergripande mål och inriktning på verksamhetens arbete med informationssäkerhet i syfte att säkerställa informationstillgångarnas tillgänglighet, riktighet, konfidentialitet och spårbarhet. Informationssäkerhetspolicyn utgör regionens gemensamma plattform för detta arbete.
Region Dalarnas informationssäkerhetspolicy, fastställd av fullmäktige
2018-06-20 föreslås revideras med att ta bort ansvar på tjänstemannanivå samt mindre redaktionella ändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad Informationssäkerhetspolicy
c) Tidigare beslutad informationssäkerhetspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Informationssäkerhetspolicyn anger Region Dalarnas övergripande mål och inriktning på verksamhetens arbete med informationssäkerhet i syfte att säkerställa informationstillgångarnas tillgänglighet, riktighet, konfidentialitet och spårbarhet. Informationssäkerhetspolicyn utgör regionens gemensamma plattform för detta arbete.
Region Dalarnas informationssäkerhetspolicy, fastställd av fullmäktige
2018-06-20 föreslås revideras med att ta bort ansvar på tjänstemannanivå samt mindre redaktionella ändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad Informationssäkerhetspolicy
c) Tidigare beslutad informationssäkerhetspolicy | | |
| | |
| | | |   |
9 Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion |
Diarienummer: RD19/03631 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Förlänga nuvarande avtal om regional samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion till 2020-12-31, och att ta fram ett nytt avtal med giltighetstid 2021-01-01-2024-12-31 med möjlighet till förlängning 12 månader i taget.
Sammanfattning:
I mål för samverkan i Uppsala-Örebroregionen fastställs att det övergripande målet är att erbjuda invånarna en jämlik hälso- och sjukvård av god kvalitet på lika villkor och bidra till en god hälsa, samt till ett effektivt resursutnyttjande av sjukvårdsregionens hälso- och sjukvård.
Regionerna ska gemensamt värna och utvecklauniversitetssjukhusen och andra enheter inom Uppsala-Örebrosjukvårdsregion som utgör centra för regionvård, forskning, utveckling och utbildning.
Detta avtal ligger i linje med Uppsala-Örebro sjukvårdsregions mål om att patienter utifrån behov av hälso- och sjukvård fritt och utan godkännande ska kunna söka öppen och sluten vård inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion utifrån ett gemensamt regelverk.
Samverkan kan förstärkas genom nya samverkansområden och nya gemensamma verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019
c) Avtal om vård vid universitetssjukhus mellan landsting och regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I mål för samverkan i Uppsala-Örebroregionen fastställs att det övergripande målet är att erbjuda invånarna en jämlik hälso- och sjukvård av god kvalitet på lika villkor och bidra till en god hälsa, samt till ett effektivt resursutnyttjande av sjukvårdsregionens hälso- och sjukvård.
Regionerna ska gemensamt värna och utvecklauniversitetssjukhusen och andra enheter inom Uppsala-Örebrosjukvårdsregion som utgör centra för regionvård, forskning, utveckling och utbildning.
Detta avtal ligger i linje med Uppsala-Örebro sjukvårdsregions mål om att patienter utifrån behov av hälso- och sjukvård fritt och utan godkännande ska kunna söka öppen och sluten vård inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion utifrån ett gemensamt regelverk.
Samverkan kan förstärkas genom nya samverkansområden och nya gemensamma verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019
c) Avtal om vård vid universitetssjukhus mellan landsting och regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion | | |
| | |
| | | |   |
10 Regiongemensam hantering av kundförluster och avskrivning av kundfordringar |
Diarienummer: RD19/01215 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Regiongemensam hantering av kundförluster och avskrivningar av kundfordringar införs i Region Dalarna innebärande att regionstyrelsen är beslutande instans för samtliga sådana ärenden.
2. I 31 § särskilda bestämmelserna regionstyrelsens reglemente, läggs följande punktsats till styrelsens beslutsbemyndiganden ”besluta om avskrivning av osäkra fordringar inom Region Dalarnas samtliga verksamhetsområden.”
3. I samtliga nämnders reglementen, tas sista stycket ”Styrelsen/Nämnden äger rätt att avskriva osäkra fordringar inom sitt eget verksamhetsområde.” bort från 15 § i de allmänna bestämmelserna,
4. Styrelsens och nämndernas delegeringsbestämmelser ska revideras i enlighet med detta beslut.
Under förutsättning att fullmäktige beslutar ovanstående förändring, beslutar regionstyrelsen för egen del
5. Delegeringen till ekonomidirektören i punkten 5.3.1 regionstyrelsens delegeringsbestämmelser justeras så att rätten att besluta om nedskrivning och avskrivning av fordringar höjs från maximalt två prisbasbelopp till maximalt 100 000 kr per gäldenär.
6. Kommentaren till punkt 5.3.1 i regionstyrelsens delegeringsbestämmelser tas bort;
”Enligt 15 §, de allmänna bestämmelserna i varje nämnds reglemente, äger resp. nämnd/styrelse rätt att avskriva osäkra fordringar inom sitt eget verksamhetsområde. Nämnden har enligt 6 kap. 37 § och 7 kap. 5 § kommunallagen rätt att delegera uppgiften med önskade begränsningar till nämndens utskott, ledamot, ersättare eller anställd inom regionen.”
Sammanfattning:
Region Dalarna har en gemensam kundreskontra och en gemensam kreditpolicy för hela regionen. Respektive verksamhet får sin intäkt och eventuell kundförlust men kundfordringen bokförs centralt. Kunden är regionens kund - inte en enskild förvaltnings eller enhets.
Hantering av kundförluster, av- och nedskrivningar bör därför vara regionstyrelsens ansvarsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens reglemente
c) Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har en gemensam kundreskontra och en gemensam kreditpolicy för hela regionen. Respektive verksamhet får sin intäkt och eventuell kundförlust men kundfordringen bokförs centralt. Kunden är regionens kund - inte en enskild förvaltnings eller enhets.
Hantering av kundförluster, av- och nedskrivningar bör därför vara regionstyrelsens ansvarsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens reglemente
c) Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
11 Köp av Kommunernas Hus AB |
Diarienummer: RD19/02360 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige:
1. Region Dalarna (232100-0180) köper samtliga aktier (10 000 st) i fastighetsbolaget Kommunernas Hus i Dalarna AB (556110-9769) av Kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation (222000-1446), för en köpeskilling uppgående till 12 193 000 kr.
2. Uppdra till Regionstyrelsen att fullfölja köpet av Kommunernas hus AB.
Under förutsättning att fullmäktige beslutar enligt ovanstående förändring beslutar Regionstyrelsen för egen del:
3. Uppdra till Regiondirektören att fullfölja köpet av Kommunernas hus AB.
Sammanfattning:
Region Dalarna har erbjudits att köpa samtliga aktier i det av Kommunalförbundet Region Dalarna ägda fastighetsbolaget Kommunernas Hus i Dalarna AB, till en köpeskilling av 12 193 000 SEK. Priset har satts i en avvägning som utgår från oberoende värderingar och är justerat för bolagets nettoskuld. Region Dalarna föreslås köpa fastighetsbolaget.
Försäljningen sker mellan två organisationer där den ena, kommunalförbundet Region Dalarna, genom verksamhetsövergång har gått upp i den andra, Landstinget Dalarna, för att bilda en ny organisation Region Dalarna. Region Dalarna har behov av lokalerna. Det har inte bedömts vara rationellt att bjuda ut fastigheten på den öppna marknaden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut om försäljning i Kommunalförbundet Region Dalarnas direktion 2018-12-05, § 120
c) Värdering Oebergs
d) Värdering Bryggan
e) Värdering Svefa
f) Kvartalsrapport 3/2018 för Kommunernas Hus i Dalarna AB
g) Avräkningsnota mall
h) Rapport KPMG Kommunernas Hus AB
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har erbjudits att köpa samtliga aktier i det av Kommunalförbundet Region Dalarna ägda fastighetsbolaget Kommunernas Hus i Dalarna AB, till en köpeskilling av 12 193 000 SEK. Priset har satts i en avvägning som utgår från oberoende värderingar och är justerat för bolagets nettoskuld. Region Dalarna föreslås köpa fastighetsbolaget.
Försäljningen sker mellan två organisationer där den ena, kommunalförbundet Region Dalarna, genom verksamhetsövergång har gått upp i den andra, Landstinget Dalarna, för att bilda en ny organisation Region Dalarna. Region Dalarna har behov av lokalerna. Det har inte bedömts vara rationellt att bjuda ut fastigheten på den öppna marknaden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut om försäljning i Kommunalförbundet Region Dalarnas direktion 2018-12-05, § 120
c) Värdering Oebergs
d) Värdering Bryggan
e) Värdering Svefa
f) Kvartalsrapport 3/2018 för Kommunernas Hus i Dalarna AB
g) Avräkningsnota mall
h) Rapport KPMG Kommunernas Hus AB | | |
| | |
| | | |   |
12 Region Dalarnas årsredovisning 2018 och prövning av ansvarsfrihet |
Diarienummer: RD19/03215 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige:
1. Region Dalarnas årsredovisning 2018 enligt bilaga b) godkänns.
2. Bevilja kommunalförbundets förbundsdirektion ansvarsfrihet.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Region Dalarnas likvidationskommitté överlämnar årsredovisning med revisionsberättelse för 2018. Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2018 med revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Region Dalarnas likvidationskommitté överlämnar årsredovisning med revisionsberättelse för 2018. Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2018 med revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
13 Förslag till bestämmelser om omställningsstöd, pension samt familjeskydd till förtroendevalda och arvodesväxling |
Diarienummer: LD18/03487 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige:
1. Anta SKLs cirkulär 18:31 ”Förslag till bestämmelser om omställningsstöd, pension samt familjeskydd till förtroendevalda (OPF-KL18) med tillhörande bilagor samt kommentarer antas gälla fr.o.m. 2019-10-01 och ersätter tidigare antagna OPF-KL14 d.nr LD13/03489.
2. Regionstyrelsen är pensionsmyndighet för förtroendevalda.
3. OPF-KL 18 gäller förtroendevalda som tidigare omfattats av OPF-KL14 eller som tillträdde vid valet 2018 eller senare och som inte omfattas eller har rätt till egenpensionsförmåner enligt PBF, PRF-KL eller äldre bestämmelser/reglementen för förtroendevalda i Region Dalarna f.d. Landstinget Dalarna.
4. Kvalifikationstid för omställningsstöd beräknas endast på uppdragstid i Region Dalarna f.d. Landstinget Dalarna.
5. Aktiva omställningsinsatser beslutas i varje enskilt fall av pensionsmyndigheten, enligt bilaga c.
6. Ekonomiskt omställningsstöd beräknas på den förtroendevaldes årsarvode året innan avgångstidpunkt. Finns inte helt kalenderår görs beräkningen enligt § 4.
7. Efterlevandeskydd är obligatoriskt men kan väljas bort vi ansökan om utbetalning av avgiftsbestämd ålderspension (pensionsbehållning), enligt bilaga c.
8. Vid sjuk- eller aktivitetsersättning under efterskyddstid (270 kalenderdagar) avsätts pensionsavgift.
9. Ansökan om förmåner enligt OPF-KL skall ske skriftligt enligt pensionsmyndighetens anvisningar, enligt bilaga c.
10. Uppdragstiden för regionråd och oppositionsråd skall valår gälla till och med årets slut.
11. Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor, enligt bilaga d.
12.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige antog 2014-09-22 OPF-KL (14) d.nr 13/03489 att gälla från valet 2014 för förtroendevald som inte omfattas eller har rätt till egenpensionsförmåner enligt PBF, PRF-KL eller äldre bestämmelser eller reglementen för förtroendevalda i Landstinget Dalarna.
SKL har lämnat förslag till reviderade bestämmelser om omställningsstöd, pensionsbestämmelser samt bestämmelser om familjeskydd i OPF-KL18.
OPF-KL18 gäller fr.o.m. 2019-10-01 för förtroendevald som tidigare omfattades av OPF-KL14.
Region Dalarna erbjuder förtroendevald som omfattas av OPF-KL med uppdrag på minst 40% av heltid möjlighet att arvodesväxla i enlighet med Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor fr.o.m. 2020-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKLs cirkulär 18:31 ”Förslag till bestämmelser om omställningsstöd, pension samt familjeskydd till förtroendevalda (OPF-KL18) med tillhörande bilagor samt kommentarer
c) Anvisningar vid ansökan OPF-KL
d) Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige antog 2014-09-22 OPF-KL (14) d.nr 13/03489 att gälla från valet 2014 för förtroendevald som inte omfattas eller har rätt till egenpensionsförmåner enligt PBF, PRF-KL eller äldre bestämmelser eller reglementen för förtroendevalda i Landstinget Dalarna.
SKL har lämnat förslag till reviderade bestämmelser om omställningsstöd, pensionsbestämmelser samt bestämmelser om familjeskydd i OPF-KL18.
OPF-KL18 gäller fr.o.m. 2019-10-01 för förtroendevald som tidigare omfattades av OPF-KL14.
Region Dalarna erbjuder förtroendevald som omfattas av OPF-KL med uppdrag på minst 40% av heltid möjlighet att arvodesväxla i enlighet med Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor fr.o.m. 2020-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKLs cirkulär 18:31 ”Förslag till bestämmelser om omställningsstöd, pension samt familjeskydd till förtroendevalda (OPF-KL18) med tillhörande bilagor samt kommentarer
c) Anvisningar vid ansökan OPF-KL
d) Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor | | |
| | |
| | | |   |
14 Revidering av regionala utvecklingsnämndens reglemente |
Diarienummer: RD19/03135 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige:
1. Regionala utvecklingsnämndens reglemente revideras enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Revideringsförslaget innebär smärre justeringar och förtydliganden i nämndens särskilda bestämmelser, 25 §. Vidare görs konsekvensjusteringar i enlighet med fullmäktiges 2019-06-10-11 § 53-54 beslutade ändringar om nämndernas allmänna bestämmelser och inrättandet av krisledningsnämnden.
En ändring görs även gällande nämndens rätt att avskriva osäkra kundfordringar, 15 §. Ändringen innebär att rätten överförs till regionstyrelsen. Ärendet behandlas av fullmäktige 2019-09-23.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag på revidering av reglementet (se förslag på ändringar i rödmarkerad text. Konsekvensjusteringar i enlighet med fullmäktigebeslutet 2019-06-10-11 i grönmarkerad text).
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revideringsförslaget innebär smärre justeringar och förtydliganden i nämndens särskilda bestämmelser, 25 §. Vidare görs konsekvensjusteringar i enlighet med fullmäktiges 2019-06-10-11 § 53-54 beslutade ändringar om nämndernas allmänna bestämmelser och inrättandet av krisledningsnämnden.
En ändring görs även gällande nämndens rätt att avskriva osäkra kundfordringar, 15 §. Ändringen innebär att rätten överförs till regionstyrelsen. Ärendet behandlas av fullmäktige 2019-09-23.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag på revidering av reglementet (se förslag på ändringar i rödmarkerad text. Konsekvensjusteringar i enlighet med fullmäktigebeslutet 2019-06-10-11 i grönmarkerad text). | | |
| | |
| | | |   |
15 Övertagande andel i SKLs pensionsstiftelse |
Diarienummer: RD19/02359 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Region Dalarna (232100-0180) övertar Kommunförbundet Region Dalarna i likvidation (222000-1446) andel i SKL:s Pensionsstiftelse, som tryggar av Kommunalförbundet Region Dalarna gjort pensionsåtagande.
2. Uppdra till Regionstyrelsen att vidta nödvändiga åtgärder för förändring enligt ovan.
Under förutsättning att fullmäktige beslutar ovanstående förändring, beslutar Regionstyrelsen för egen del;
3. Uppdra till Regiondirektören att vidta nödvändiga åtgärder för förändringar enligt ovan.
Sammanfattning:
Region Dalarna (232100-0180) övertar Kommunförbundet Region Dalarna i likvidation (222000-1446) andel i SKL:s Pensionsstiftelse, som tryggar pensionsåtagande för kommunalförbundet Region Dalarna gentemot de anställda och förtroendevalda som var verksamma i det Dalarnas Kommunförbund som upphörde 2006.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut direktionen pensionsstiftelse 2018-12-05
c) Beslut i SKL pensionsstiftelse styrelse 2019-02-21
d) Årsredovisning 2018 SKL pensionsstiftelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna (232100-0180) övertar Kommunförbundet Region Dalarna i likvidation (222000-1446) andel i SKL:s Pensionsstiftelse, som tryggar pensionsåtagande för kommunalförbundet Region Dalarna gentemot de anställda och förtroendevalda som var verksamma i det Dalarnas Kommunförbund som upphörde 2006.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut direktionen pensionsstiftelse 2018-12-05
c) Beslut i SKL pensionsstiftelse styrelse 2019-02-21
d) Årsredovisning 2018 SKL pensionsstiftelse | | |
| | |
| | | |   |
16 Årsredovisning och revisionsberättelse 2018 för Finsam/Samordningsförbund i Dalarna |
Diarienummer: RD19/02586 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige besluta
1. Styrelsen för Finsam Södra Dalarnas samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
2. Styrelsen för Finsam Falun samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
3. Styrelsen för Finsam Västerbergslagens samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
4. Styrelsen för Finsam Borlänge samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
5. Styrelsen för Finsam Norra Dalarnas samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
6. Styrelsen för Finsam Västerdalarna samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
7. Styrelsen för Finsam Nedansiljans samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
Sammanfattning:
Samordningsförbunden i Dalarna överlämnar sina årsredovisningar och revisionsberättelser för verksamhetsåret 2018. Revisorerna tillstyrker att samtliga förbundsstyrelsers ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse Södra Dalarnas Samordningsförbund inkl. kompletteringar.
c) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Falun
d) Årsredovisning och revisionsberättelse för Västerbergslagens samordningsförbund
e) Årsredovisning och revisionsberättelse för Borlänge Samordningsförbund
f) Årsredovisning och revisionsberättelse för Norra Dalarnas Samordningsförbund
g) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna
h) Årsredovisning och revisionsberättelse för Nedansiljans Samordningsförbund
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbunden i Dalarna överlämnar sina årsredovisningar och revisionsberättelser för verksamhetsåret 2018. Revisorerna tillstyrker att samtliga förbundsstyrelsers ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse Södra Dalarnas Samordningsförbund inkl. kompletteringar.
c) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Falun
d) Årsredovisning och revisionsberättelse för Västerbergslagens samordningsförbund
e) Årsredovisning och revisionsberättelse för Borlänge Samordningsförbund
f) Årsredovisning och revisionsberättelse för Norra Dalarnas Samordningsförbund
g) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna
h) Årsredovisning och revisionsberättelse för Nedansiljans Samordningsförbund | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Benny Rosengren (SD) - Införande av organiserad screening för prostatacancer genom Stockholm3-testet |
Diarienummer: RD19/01935 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen är med det som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Benny Rosengren, Sverigedemokraterna (SD) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför organiserad screening för prostatacancer med Stockholm3-test (STHLM3-test).
Socialstyrelsen kom under hösten 2018 med rekommendationer om att inte införa screening för prostatacancer i Sverige. Grunden för denna rekommendation var att screening skulle innebära en överdiagnostik med påföljande överbehandling av stora grupper patienter, behandlingar som i många fall skulle ge biverkningar som i betydande grad nedsatte deras livskvalitet.
I Socialstyrelsens rekommendationer om screening för prostatacancer ingår STHLM3-test som en del i värderingen som ledde fram till rekommendationen att screening för prostatacancer inte bör införas. Socialstyrelsen bedömer att det krävs fler välgjorda och noggrant avrapporterade studier för att få en säkrare bild av STHLM3-testet.
Region Dalarna avser att följa Socialstyrelsens rekommendationer om screening för prostatacancer vilken inkluderar bedömning av andra prover/undersökningar som tilläggsmetoder till PSA-test. I avvaktan på resultatet av det påbörjade arbetet i RCC´s regi om organiserad PSA-provtagning, finner inte Region Dalarna anledning till att utreda saken vidare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Socialstyrelsens rekommendation
d) Tilläggsmetoder till PSA-test
e) Framtidens cancerscreening
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Benny Rosengren, Sverigedemokraterna (SD) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför organiserad screening för prostatacancer med Stockholm3-test (STHLM3-test).
Socialstyrelsen kom under hösten 2018 med rekommendationer om att inte införa screening för prostatacancer i Sverige. Grunden för denna rekommendation var att screening skulle innebära en överdiagnostik med påföljande överbehandling av stora grupper patienter, behandlingar som i många fall skulle ge biverkningar som i betydande grad nedsatte deras livskvalitet.
I Socialstyrelsens rekommendationer om screening för prostatacancer ingår STHLM3-test som en del i värderingen som ledde fram till rekommendationen att screening för prostatacancer inte bör införas. Socialstyrelsen bedömer att det krävs fler välgjorda och noggrant avrapporterade studier för att få en säkrare bild av STHLM3-testet.
Region Dalarna avser att följa Socialstyrelsens rekommendationer om screening för prostatacancer vilken inkluderar bedömning av andra prover/undersökningar som tilläggsmetoder till PSA-test. I avvaktan på resultatet av det påbörjade arbetet i RCC´s regi om organiserad PSA-provtagning, finner inte Region Dalarna anledning till att utreda saken vidare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Socialstyrelsens rekommendation
d) Tilläggsmetoder till PSA-test
e) Framtidens cancerscreening | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
18 Hälso- och sjukvårdsnämnden, Tandvårdsnämnden och Kollektivtrafiknämnden redogör för plan samt åtgärder som vidtagits för att nå en ekonomi i balans. |
Diarienummer: RD19/04147 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna Hälso- och sjukvårdsnämndens plan samt åtgärder för att nå en ekonomi i balans
2. Godkänna Tandvårdsnämndens plan samt åtgärder för att nå en ekonomi i balans
3. Godkänna Kollektivtrafiknämndens plan samt åtgärder för att nå en ekonomi i balans
Sammanfattning:
Regionstyrelsen beslutade 2019-05-27, § 57, att Hälso- och sjukvårdsnämnden, Tandvårdsnämnden och Kollektivtrafiknämnden ska redogöra för plan samt åtgärder som vidtagits för att nå en ekonomi i balans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-08-27, § 51 B
c) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2019-05-28, § 16
d) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden 2019-09-04, § 34 (Avvaktar omedelbar justering den 4 september)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen beslutade 2019-05-27, § 57, att Hälso- och sjukvårdsnämnden, Tandvårdsnämnden och Kollektivtrafiknämnden ska redogöra för plan samt åtgärder som vidtagits för att nå en ekonomi i balans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-08-27, § 51 B
c) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2019-05-28, § 16
d) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden 2019-09-04, § 34 (Avvaktar omedelbar justering den 4 september) | | |
| | |
| | | |   |
19 Överenskommelse om kortare väntetider i cancervården |
Diarienummer: RD19/03460 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är ett verktyg för att åstadkomma förändringar i hälso- och sjukvården. För 2019 avsätts totalt 446 000 000 kr. Målet med överenskommelsen kortare tider i cancervården är att förbättra tillgängligheten genom att korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna för att skapa en mer jämlik cancervård med ökad kvalitet. Region Dalarna tilldelas 9 552 796 kr och redovisar aktiviteter och användning av medel i enlighet med de krav som ställs i överenskommelsen.
Överenskommelsen belyser att den viktigaste insatsen för regionerna är att fortsätta arbetet med att införa det gemensamma nationella systemet med standardiserade vårdförlopp (SVF). Överenskommelsen belyser även barncancerområdet och ytterligare insatser för förbättringar inom cancerområdet.
SVF-arbetet under 2019 ska fokusera på att nå målen för 2020, och de mål som är uppnådda ska bibehållas eller förbättras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen- Kortare tider i cancervården
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är ett verktyg för att åstadkomma förändringar i hälso- och sjukvården. För 2019 avsätts totalt 446 000 000 kr. Målet med överenskommelsen kortare tider i cancervården är att förbättra tillgängligheten genom att korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna för att skapa en mer jämlik cancervård med ökad kvalitet. Region Dalarna tilldelas 9 552 796 kr och redovisar aktiviteter och användning av medel i enlighet med de krav som ställs i överenskommelsen.
Överenskommelsen belyser att den viktigaste insatsen för regionerna är att fortsätta arbetet med att införa det gemensamma nationella systemet med standardiserade vårdförlopp (SVF). Överenskommelsen belyser även barncancerområdet och ytterligare insatser för förbättringar inom cancerområdet.
SVF-arbetet under 2019 ska fokusera på att nå målen för 2020, och de mål som är uppnådda ska bibehållas eller förbättras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen- Kortare tider i cancervården
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
20 Överenskommelse om investeringar i utvecklande förutsättningar för vårdens medarbetare |
Diarienummer: RD19/03394 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är ett verktyg för att åstadkomma förändringar i hälso- och sjukvården.
Överenskommelsen omfattar totalt 3 360 miljoner kronor. Av dessa är 3 235 miljoner kronor avsedda som stimulansmedel till regionerna, varav 400 miljoner kronor avsätts för att erbjuda möjligheter för sjuksköterskor att genomgå specialistutbildning. För Region Dalarna innebär det 90 800 000 varav ca 11 000 000 kr är särskilt avsedda för specialistutbildning av sjuksköterskor.
Överenskommelsen om en investering för utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare syftar till att öka andelen tid för patientnära arbete och stärka regionernas planering av kompetensförsörjning. Överenskommelsen innehåller krav på att utveckla medarbetarnas arbetssituation och utveckla vårdens verksamheter. Överenskommelsen är uppdelad i två delar. Den ena handlar om stöd till bättre resursutnyttjande och den andra om medarbetarnas förutsättningar och utveckling av vårdens verksamheter. Regionerna får använda överenskommelsens medel till att stärka redan pågående satsningar eller bibehålla effekter av redan gjorda satsningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen- En investering för utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är ett verktyg för att åstadkomma förändringar i hälso- och sjukvården.
Överenskommelsen omfattar totalt 3 360 miljoner kronor. Av dessa är 3 235 miljoner kronor avsedda som stimulansmedel till regionerna, varav 400 miljoner kronor avsätts för att erbjuda möjligheter för sjuksköterskor att genomgå specialistutbildning. För Region Dalarna innebär det 90 800 000 varav ca 11 000 000 kr är särskilt avsedda för specialistutbildning av sjuksköterskor.
Överenskommelsen om en investering för utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare syftar till att öka andelen tid för patientnära arbete och stärka regionernas planering av kompetensförsörjning. Överenskommelsen innehåller krav på att utveckla medarbetarnas arbetssituation och utveckla vårdens verksamheter. Överenskommelsen är uppdelad i två delar. Den ena handlar om stöd till bättre resursutnyttjande och den andra om medarbetarnas förutsättningar och utveckling av vårdens verksamheter. Regionerna får använda överenskommelsens medel till att stärka redan pågående satsningar eller bibehålla effekter av redan gjorda satsningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen- En investering för utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
21 Överenskommelse om en god och nära vård |
Diarienummer: RD19/03396 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är verktyg för att åstadkomma förändring.
Överenskommelserna omfattar vård och insatser som är offentligt finansierade, oavsett vem som utför vården eller insatsen. Det betyder att såväl landsting och kommuner som privata aktörer som bedriver hälso- och sjukvård som är offentligt finansierad omfattas.
Överenskommelsen God och nära vård - En omställning av hälso - och sjukvården med fokus på primärvården består av tre utvecklingsområden:
Omställning till god och nära vård
Förbättra och utveckla tillgängligheten i primärvården
Införandet av patientkontrakt
För att få ta del av medlen inom ramen för överenskommelsen, för Region Dalarnas del är det 67 600 077 kr, ska landstingen uppfylla ett antal grundläggande krav. Arbetet ska utgå från aktuella utvecklingsbehov i Region Dalarna och ha en långsiktig ambition
För att ta del av medlen inom detta utvecklingsområde ska respektive region, med stöd av SKL, lämna in en redovisning av genomförda insatser inom de tre utvecklingsområdena.
Region Dalarna ska dessutom lämna in en nulägesrapport av var regionen befinner sig i omställningen till en god och nära vård.
Redovisning och nulägesrapporter ska ha inkommit till SKL senast den 1 oktober 2019 och Socialstyrelsen senast den 15 oktober 2019. Att rapportera Det är ett krav för ta del av medel för 2020
Under 2019 ska formerna för en mer långsiktig strategisk samverkan utvecklas mellan stat och landsting. I detta ingår det även att se över hur kommunerna bör ingå i det fortsatta gemensamma reformarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen God och nära vård - En omställning av hälso - och sjukvården med fokus på primärvård
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är verktyg för att åstadkomma förändring.
Överenskommelserna omfattar vård och insatser som är offentligt finansierade, oavsett vem som utför vården eller insatsen. Det betyder att såväl landsting och kommuner som privata aktörer som bedriver hälso- och sjukvård som är offentligt finansierad omfattas.
Överenskommelsen God och nära vård - En omställning av hälso - och sjukvården med fokus på primärvården består av tre utvecklingsområden:
Omställning till god och nära vård
Förbättra och utveckla tillgängligheten i primärvården
Införandet av patientkontrakt
För att få ta del av medlen inom ramen för överenskommelsen, för Region Dalarnas del är det 67 600 077 kr, ska landstingen uppfylla ett antal grundläggande krav. Arbetet ska utgå från aktuella utvecklingsbehov i Region Dalarna och ha en långsiktig ambition
För att ta del av medlen inom detta utvecklingsområde ska respektive region, med stöd av SKL, lämna in en redovisning av genomförda insatser inom de tre utvecklingsområdena.
Region Dalarna ska dessutom lämna in en nulägesrapport av var regionen befinner sig i omställningen till en god och nära vård.
Redovisning och nulägesrapporter ska ha inkommit till SKL senast den 1 oktober 2019 och Socialstyrelsen senast den 15 oktober 2019. Att rapportera Det är ett krav för ta del av medel för 2020
Under 2019 ska formerna för en mer långsiktig strategisk samverkan utvecklas mellan stat och landsting. I detta ingår det även att se över hur kommunerna bör ingå i det fortsatta gemensamma reformarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen God och nära vård - En omställning av hälso - och sjukvården med fokus på primärvård
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
22 Överenskommelse Psykisk Hälsa 2019 |
Diarienummer: RD19/03397 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
Sammanfattning:
Överenskommelsen 2019 gäller innevarande år och bygger på tidigare överenskommelser och är en fortsättning av det långsiktiga arbete som stimulerats av staten.
Inom ramen för utvecklingsinsatserna ska regionerna och kommunerna fortsätta det arbete som påbörjats i 2016-2018 års överenskommelser. Fokus ska vara på att uppnå mål och genomföra insatser som angetts i de planer som tagits fram inom ramen för 2016-2018 års överenskommelser.
Överenskommelsen föreslås omfatta flera delar, varav merparten utgör stimulansmedel till landsting och i viss utsträckning till kommuner. Vid sidan av detta föreslås en satsning på att skapa förutsättningar för att stärka och stimulera det lokala och regionala brukarinflytandet. Vidare föreslås även fortsatta medel till SKL, men i minskad omfattning, för att stödja utvecklingsarbetet hos huvudmännen samt att fortsätta arbetet med regionala resurscentrum, som påbörjades 2017.
Medlen ska användas för att kommuner och landsting enskilt eller i samverkan, ska ha möjlighet att fortsätta ett långsiktig hållbart utvecklingsarbete inom området.
Av de ca 1,7 miljarder som överenskommelsen innebär tilldelas Region Dalarna 32 591 360 kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen inom området psykisk hälsa 2019
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelsen 2019 gäller innevarande år och bygger på tidigare överenskommelser och är en fortsättning av det långsiktiga arbete som stimulerats av staten.
Inom ramen för utvecklingsinsatserna ska regionerna och kommunerna fortsätta det arbete som påbörjats i 2016-2018 års överenskommelser. Fokus ska vara på att uppnå mål och genomföra insatser som angetts i de planer som tagits fram inom ramen för 2016-2018 års överenskommelser.
Överenskommelsen föreslås omfatta flera delar, varav merparten utgör stimulansmedel till landsting och i viss utsträckning till kommuner. Vid sidan av detta föreslås en satsning på att skapa förutsättningar för att stärka och stimulera det lokala och regionala brukarinflytandet. Vidare föreslås även fortsatta medel till SKL, men i minskad omfattning, för att stödja utvecklingsarbetet hos huvudmännen samt att fortsätta arbetet med regionala resurscentrum, som påbörjades 2017.
Medlen ska användas för att kommuner och landsting enskilt eller i samverkan, ska ha möjlighet att fortsätta ett långsiktig hållbart utvecklingsarbete inom området.
Av de ca 1,7 miljarder som överenskommelsen innebär tilldelas Region Dalarna 32 591 360 kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen inom området psykisk hälsa 2019
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
23 Överenskommelse en ny uppdaterad kömiljard 2019 |
Diarienummer: RD19/03399 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
Sammanfattning:
Överenskommelsen om en uppdaterad kömiljard för 2019 syftar till, tillsammans med tidigare satsningar för området, att åstadkomma förnyad kraft i arbetet med att förbättra tillgängligheten i hälso- och sjukvården.
Överenskommelsen består av två prestationsbundna block.
Det första blocket handlar om att mäta landstingens prestation vad gäller kortare väntetider för förstabesök respektive för operation/åtgärd inom specialistvården. 1 280 000 000 kronor betalas ut i december 2019 och fördelas till Regionerna baserat på förbättringar i form av kortare väntetider inom specialistvården under hösten 2019, jämfört med hösten 2018. Regionerna kan även kvalificera sig för att ta del av medlen genom att ha en hög uppfyllnadsgrad av vårdgarantin.
Det andra blocket handlar om att Regionerna ska förbättra sin rapportering och utveckla uppföljningen av väntetider. Fem kriterier och två ytterligare krav gäller för att Regionerna ska få ta del av överenskommelsens medel inom block två. Det innebär för Region Dalarna 8 983 329 kr för 2019.
Om ett landsting inte lämnar in någon redovisning med en nulägesrapport för 2019 senast den 15 oktober 2019, kommer landstinget inte att kunna ta del av medlen som avses avsättas för 2020. Detsamma gäller om landstinget i slutet av året inte har rapporterat in väntetider enligt uppställda kriterier. Se mer detaljer i avsnitt 4.4. i överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen mellan staten och Sveriges kommuner och landsting (SKL) - En ny uppdaterad kömiljard 2019
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelsen om en uppdaterad kömiljard för 2019 syftar till, tillsammans med tidigare satsningar för området, att åstadkomma förnyad kraft i arbetet med att förbättra tillgängligheten i hälso- och sjukvården.
Överenskommelsen består av två prestationsbundna block.
Det första blocket handlar om att mäta landstingens prestation vad gäller kortare väntetider för förstabesök respektive för operation/åtgärd inom specialistvården. 1 280 000 000 kronor betalas ut i december 2019 och fördelas till Regionerna baserat på förbättringar i form av kortare väntetider inom specialistvården under hösten 2019, jämfört med hösten 2018. Regionerna kan även kvalificera sig för att ta del av medlen genom att ha en hög uppfyllnadsgrad av vårdgarantin.
Det andra blocket handlar om att Regionerna ska förbättra sin rapportering och utveckla uppföljningen av väntetider. Fem kriterier och två ytterligare krav gäller för att Regionerna ska få ta del av överenskommelsens medel inom block två. Det innebär för Region Dalarna 8 983 329 kr för 2019.
Om ett landsting inte lämnar in någon redovisning med en nulägesrapport för 2019 senast den 15 oktober 2019, kommer landstinget inte att kunna ta del av medlen som avses avsättas för 2020. Detsamma gäller om landstinget i slutet av året inte har rapporterat in väntetider enligt uppställda kriterier. Se mer detaljer i avsnitt 4.4. i överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen mellan staten och Sveriges kommuner och landsting (SKL) - En ny uppdaterad kömiljard 2019
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
24 Överenskommelse mellan Staten och Sveriges kommuner och Landsting, En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess. |
Diarienummer: RD19/04024 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
Sammanfattning:
Sedan 2006 har det funnits överenskommelser mellan staten och SKL för att på olika sätt ge sjukskrivningsfrågan högre prioritet i hälso- och sjukvården för att utveckla sjukskrivningsprocessen, den sk sjukskrivningsmiljarden. Det handlar bl. a. om hur hälso- och sjukvården bidrar till en jämställd sjukskrivningsprocess, utvecklar samverkan/ samarbetet med andra berörda aktörer för att förebygga eller förkorta sjukskrivning samt främja kvinnors och mäns återgång i arbete. Insatserna i överenskommelsen bedöms sammantaget höja kvaliteten i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, vilket gagnar såväl den enskilde patienten, hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen. Målet med överenskommelsen 2017- 2018 har varit att slutföra flera av de insatser som har utvecklats genom tidigare överenskommelser. Målet med överenskommelsen 2019 varit att fortsätta med pågående arbete.
Överenskommelsen består av ett antal villkor som ska uppfyllas för att regionerna ska få ta del av medlen. Staten om SKL utbetalar högst 1 326 000 000kr, varav 382 000 000 kr 2019 och 944 000 000 kr 2020.
Inför 2020 förväntas överenskommelser för en effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess upphöra. Behov finns att Region Dalarna tar ställning till hur det fortsatta arbetet ska utvecklas inom den egna organisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Handlingsplan
Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sedan 2006 har det funnits överenskommelser mellan staten och SKL för att på olika sätt ge sjukskrivningsfrågan högre prioritet i hälso- och sjukvården för att utveckla sjukskrivningsprocessen, den sk sjukskrivningsmiljarden. Det handlar bl. a. om hur hälso- och sjukvården bidrar till en jämställd sjukskrivningsprocess, utvecklar samverkan/ samarbetet med andra berörda aktörer för att förebygga eller förkorta sjukskrivning samt främja kvinnors och mäns återgång i arbete. Insatserna i överenskommelsen bedöms sammantaget höja kvaliteten i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, vilket gagnar såväl den enskilde patienten, hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen. Målet med överenskommelsen 2017- 2018 har varit att slutföra flera av de insatser som har utvecklats genom tidigare överenskommelser. Målet med överenskommelsen 2019 varit att fortsätta med pågående arbete.
Överenskommelsen består av ett antal villkor som ska uppfyllas för att regionerna ska få ta del av medlen. Staten om SKL utbetalar högst 1 326 000 000kr, varav 382 000 000 kr 2019 och 944 000 000 kr 2020.
Inför 2020 förväntas överenskommelser för en effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess upphöra. Behov finns att Region Dalarna tar ställning till hur det fortsatta arbetet ska utvecklas inom den egna organisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Handlingsplan
Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
25 Överenskommelse om ökad tillgänglighet och jämlikhet i mödra- och förlossningsvården samt förstärkta insatser för kvinnors hälsa 2018-2019 |
Diarienummer: RD19/02451 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
Sammanfattning:
Satsningen för Förlossningsvården och kvinnors hälsa är en flerårig satsning från 2015 till 2022.
Målet med överenskommelsen Förlossningsvård och kvinnors hälsa 2017- 2019 är att uppnå en mer tillgänglig, säker, kunskapsbaserad och jämlik vård inom mödrahälsovården, förlossningsvården, neonatalvården, primärvården och annan hälso- och sjukvård som bidrar till att främja kvinnors hälsa. I överenskommelsen avsätts också medel som kompenserar regionerna för avgiftsfri screening för gynekologisk cellprovtagning.
Fokus i satsningen är att stärka kompetensförsörjningen, däribland bemanningen inom förlossningsvården samt förbättra arbetsmiljön. Medlen får också användas till insatser inom neonatalvården. I paketet ingår även en förstärkning av insatser i primärvården med särskild inriktning på socioekonomiskt utsatta områden.
Parterna är överens om att inriktningen för överenskommelsen år 2017-2019 i stort sett ska vara densamma som tidigare. Två tillägg har tillkommit för 2018-2019.
Under 2019 fördelas 1,59 miljarder kronor till regionerna för fortsatt förbättringsarbete inom överenskommelsens krav. För Region Dalarna blir det 44,6 Mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse- Förlossningsvård och kvinnors hälsa + tilläggsöverenskommelse
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Satsningen för Förlossningsvården och kvinnors hälsa är en flerårig satsning från 2015 till 2022.
Målet med överenskommelsen Förlossningsvård och kvinnors hälsa 2017- 2019 är att uppnå en mer tillgänglig, säker, kunskapsbaserad och jämlik vård inom mödrahälsovården, förlossningsvården, neonatalvården, primärvården och annan hälso- och sjukvård som bidrar till att främja kvinnors hälsa. I överenskommelsen avsätts också medel som kompenserar regionerna för avgiftsfri screening för gynekologisk cellprovtagning.
Fokus i satsningen är att stärka kompetensförsörjningen, däribland bemanningen inom förlossningsvården samt förbättra arbetsmiljön. Medlen får också användas till insatser inom neonatalvården. I paketet ingår även en förstärkning av insatser i primärvården med särskild inriktning på socioekonomiskt utsatta områden.
Parterna är överens om att inriktningen för överenskommelsen år 2017-2019 i stort sett ska vara densamma som tidigare. Två tillägg har tillkommit för 2018-2019.
Under 2019 fördelas 1,59 miljarder kronor till regionerna för fortsatt förbättringsarbete inom överenskommelsens krav. För Region Dalarna blir det 44,6 Mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse- Förlossningsvård och kvinnors hälsa + tilläggsöverenskommelse
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
26 Överenskommelse barnhälsovård 2019 |
Diarienummer: RD19/02998 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa överenskommelse barnhälsovård år 2019 enligt bilaga c).
Sammanfattning:
Det övergripande målet med överenskommelsen är att öka tillgängligheten i barnhälsovården för grupper som har sämre hälsa, tandhälsa och lägre vaccinationstäckning, genom utökade hembesök eller annan uppsökande verksamhet i främst socioekonomiskt utsatta områden där även följsamheten till vårdprogram kan vara låg. Parterna är överens om målsättningen att ingå överenskommelse med liknande inriktning även 2020. Överenskommelsen för ökad tillgänglighet inom barnhälsovård m.m. innehåller följande områden:
-Insatser för ökad tillgänglighet i barnhälsovården
-Mot en säkrare vård
-Läkemedel
-Långsiktig inriktning för vård och behandling av sällsynta sjukdomar
-Hälso- och sjukvårdens arbete med civilt försvar
-Sexuell och reproduktiv hälsa
Utförlig beskrivning av områdenas inriktning finns i bilaga c).
Fördelning av medel år 2019 följer samma plan som år 2018, se bilaga b).
Sammanlagt 2,7 mkr (2 771 816 kr) ska fördelas inom Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse för ökad tillgänglighet inom barnhälsovården m.m. 2019
c) Sammanställning av medel BHV
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det övergripande målet med överenskommelsen är att öka tillgängligheten i barnhälsovården för grupper som har sämre hälsa, tandhälsa och lägre vaccinationstäckning, genom utökade hembesök eller annan uppsökande verksamhet i främst socioekonomiskt utsatta områden där även följsamheten till vårdprogram kan vara låg. Parterna är överens om målsättningen att ingå överenskommelse med liknande inriktning även 2020. Överenskommelsen för ökad tillgänglighet inom barnhälsovård m.m. innehåller följande områden:
-Insatser för ökad tillgänglighet i barnhälsovården
-Mot en säkrare vård
-Läkemedel
-Långsiktig inriktning för vård och behandling av sällsynta sjukdomar
-Hälso- och sjukvårdens arbete med civilt försvar
-Sexuell och reproduktiv hälsa
Utförlig beskrivning av områdenas inriktning finns i bilaga c).
Fördelning av medel år 2019 följer samma plan som år 2018, se bilaga b).
Sammanlagt 2,7 mkr (2 771 816 kr) ska fördelas inom Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse för ökad tillgänglighet inom barnhälsovården m.m. 2019
c) Sammanställning av medel BHV
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
27 Etablering av samverkansmodell för medicinteknik enligt SKL rekommendation |
Diarienummer: RD19/01525 |
Ordförandens förslag:
1. Anta SKL:s rekommendationer om etablering av en samverkansmodell för medicinteknik 2019 - 2020 under förutsättning att regionerna inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion fattar likalydiga beslut.
2. Kostnaderna för 2019 tas inom regionstyrelsens budgetram.
3. Hänskjuter finansiering för 2020 till budgetbeslutet i November.
Sammanfattning:
Regioner/landsting har sedan tio år tillbaka en samverkan med SKL och Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV). Under 2016- 2017 gjordes en förstudie för att utreda förutsättningarna för att även inom medicinteknik få en samverkan. Landstings- och regiondirektörerna ställde sig hösten 2017 bakom finansiering av ett gemensamt arbete med målet att få ett mer samordnat införande av medicintekniska produkter.
Rekommendationernas huvudinriktning är att skapa en nationell och regiongemensam process för införande av ny medicinteknik. Modellen ger även möjlighet till annan mer strukturerad medicinteknisk samverkan även på sjukvårdsregional nivå.
SKL:s förbundsstyrelse har beslutat att rekommendera regionerna ansluta sig till den föreslagna samverkansmodellen för medicinteknik, vilket innebär att aktivt medverka i den, att verka för att dess intentioner uppfylls och att fatta de beslut som behövs i enlighet med rekommendationen
Regionstyrelsens ordförande meddelade 2019-05-15 SKL att Region Dalarna ser positivt på den föreslagna samverkansmodellen och beslutet om att anta rekommendationerna kommer att meddelas SKL.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKL:s rekommendation av etablering av samverkansmodell för medicinteknik.
c) Svarsbrev
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regioner/landsting har sedan tio år tillbaka en samverkan med SKL och Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV). Under 2016- 2017 gjordes en förstudie för att utreda förutsättningarna för att även inom medicinteknik få en samverkan. Landstings- och regiondirektörerna ställde sig hösten 2017 bakom finansiering av ett gemensamt arbete med målet att få ett mer samordnat införande av medicintekniska produkter.
Rekommendationernas huvudinriktning är att skapa en nationell och regiongemensam process för införande av ny medicinteknik. Modellen ger även möjlighet till annan mer strukturerad medicinteknisk samverkan även på sjukvårdsregional nivå.
SKL:s förbundsstyrelse har beslutat att rekommendera regionerna ansluta sig till den föreslagna samverkansmodellen för medicinteknik, vilket innebär att aktivt medverka i den, att verka för att dess intentioner uppfylls och att fatta de beslut som behövs i enlighet med rekommendationen
Regionstyrelsens ordförande meddelade 2019-05-15 SKL att Region Dalarna ser positivt på den föreslagna samverkansmodellen och beslutet om att anta rekommendationerna kommer att meddelas SKL.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKL:s rekommendation av etablering av samverkansmodell för medicinteknik.
c) Svarsbrev | | |
| | |
| | | |   |
28 Plan för minskning av växthusgaser under mandatperioden inom Central förvaltning |
Diarienummer: RD19/03986 |
Ordförandens förslag:
1. Aktivitetsplan för att minska utsläpp av växthusgaser under mandatperioden 2018-2022 godkänns.
2. Regiondirektören får i uppdrag att återkomma med förslag på reviderade ”Föreskrifter för Finansförvaltning”. Målet är att Region Dalarnas placeringar ska bidra till en minskning av växthusgaser.
Sammanfattning:
I Regionplan och budget 2019 (LD18/01623), beslutad av regionfullmäktige vid sammanträdet 2018-11-19-20, fastslås att samtliga av regionens nämnder senast den 1 juni 2019 ska redovisa en plan till regionstyrelsen för hur en minskning av växthusgasutsläpp ska ske inom berörda ansvarsområden.
I verkställighetsbeslut RD19/02316 gav Regiondirektören samtliga förvaltningschefer i Region Dalarna i uppdrag att ta fram en plan till styrelsen/nämnden om åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser under mandatperioden. Planen ska ha behandlats av styrelsen/nämnden senast 2019-09-25.
I ärendet presenteras aktiviteter som bidrar till en minskning av växthusgasutsläpp inom ramen för Central förvaltnings ansvarsområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionplan och budget 2019 (LD18/01623), beslutad av regionfullmäktige vid sammanträdet 2018-11-19-20, fastslås att samtliga av regionens nämnder senast den 1 juni 2019 ska redovisa en plan till regionstyrelsen för hur en minskning av växthusgasutsläpp ska ske inom berörda ansvarsområden.
I verkställighetsbeslut RD19/02316 gav Regiondirektören samtliga förvaltningschefer i Region Dalarna i uppdrag att ta fram en plan till styrelsen/nämnden om åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser under mandatperioden. Planen ska ha behandlats av styrelsen/nämnden senast 2019-09-25.
I ärendet presenteras aktiviteter som bidrar till en minskning av växthusgasutsläpp inom ramen för Central förvaltnings ansvarsområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
29 Avsiktsförklaring SUSSA samverkan för FVIS
(steg innan formellt optionsavrop) |
Diarienummer: LD18/04514 |
Ordförandens förslag:
1. Avsiktsförklaringen för SUSSA/FVIS-deltagande, enligt bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
Enligt LS beslut 2018-11-26 § 134 tilldelning av leverantör FVIS och då avtal nu tecknats av de upphandlande Regionerna, är en avsiktsförklaring för optionsparter, innan avrop av optionen, grund för delaktighet och påverkan för utformningen av gemensam grundkonfiguration av nästa generations vårdinformationsstöd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avsiktsförklaring
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt LS beslut 2018-11-26 § 134 tilldelning av leverantör FVIS och då avtal nu tecknats av de upphandlande Regionerna, är en avsiktsförklaring för optionsparter, innan avrop av optionen, grund för delaktighet och påverkan för utformningen av gemensam grundkonfiguration av nästa generations vårdinformationsstöd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avsiktsförklaring | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
30 Förslag på nya ledamöter och ersättare till Regionala etikprövningsnämnden i Uppsala 2020-2023 |
|
Ordförandens förslag:
1. Med mandatperiod fr.o.m. 2020-01-01 t.o.m. 2023-12-31 nomineras XXX
2. Med mandatperiod fr.o.m. 2020-01-01 t.o.m. 2023-12-31 nomineras XXX
3. Med mandatperiod fr.o.m. 2020-01-01 t.o.m. 2023-12-31 nomineras XXX
4. Med mandatperiod fr.o.m. 2020-01-01 t.o.m. 2023-12-31 nomineras XXX
5. Med mandatperiod fr.o.m. 2020-01-01 t.o.m. 2023-12-31 nomineras XXX
6. Paragrafen förklaras omedelbart justerad
Sammanfattning av ärendet
RD19/03234
Innevarande fyraårsperiod löper från 1 januari 2020 till 31 december 2023. Samtliga ledamöter och ersättare förordnas av Etikprövningsmyndigheten.
Region Uppsala föreslår att respektive region lämnar förslag på fem personer vardera som är intresserade av uppdrag som ledamot/ersättare i den Regionala Etikprövnings-nämnden
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
31 Representant i strukturfondspartnerskapet Norra Mellansverige |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. För återstoden av mandatperioden 2014-01-01-2020-12-31 nomineras XXX
2. För återstoden av mandatperioden 2014-01-01-2020-12-31 nomineras XXX
Sammanfattning av ärendet
RD19/04069
Strukturfondpartnerskapet vill att Region Dalarna nominerar två nya representanter ( en kvinna och en man). Ordförande i strukturfondspartnerskapet kommer sedan att avgöra vem av dessa som blir ledamot.
Strukturfondspartnerskapet för Norra Mellansverige är namnet på det partnerskap för Gävleborg, Dalarna och Värmland som har uppdraget att se till att de EU-medel som är avsatta för regionen används på bästa sätt för att utveckla regionen. Det handlar om att öka regionens konkurrenskraft, entreprenörskap och sysselsättning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|