Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2019-08-27_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om närvarorätt vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde |
|
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarnas politiska sekreterare medges närvarorätt vid hälso-och sjukvårdsnämndens sammanträde 2019-08-27
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
A Förvaltningschef Hälso- och Sjukvården Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport samt eventuella frågor till divisionscheferna angående deras rapporter där budgetuppföljning ska ingå.
-Förvaltningschef Hörsel och Syn Helena Strandberg
-Skriftlig rapport
B Divisionschefernas rapport
Bilaga
a) Division Medicin
b) Division Medicinsk Service
c) Division Primärvård
d) Division Kirurgi
e) Division Psykiatri
f) Hälso-och sjukvårdsförvaltningen gemensam
C Ekonomisk information
Åse Golles, chef verksamhetsnära ekonomistöd
Skriftlig rapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag.
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet
A) Ordförande
B) Förvaltningschef
C) Ekonomidirektör
D) Upphandlingschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Sammanträdesplan hälso- och sjukvårdsnämnden 2020 |
Diarienummer: RD19/01420 |
Ordförandens förslag:
1. Sammanträdesdatum för hälso- och sjukvårdsnämnden 2020 är 16 januari, 12 mars, 12 maj, 25 augusti, 8 oktober och 1 december.
Sammanfattning:
Nämnder inom Region Dalarna ska, enligt deras respektive reglemente, årligen upprätta en plan över sina sammanträden och beredningar. Planen ska lämnas till nämndens ledamöter och ersättare. Den utgör kallelse till sammanträdena.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nämnder inom Region Dalarna ska, enligt deras respektive reglemente, årligen upprätta en plan över sina sammanträden och beredningar. Planen ska lämnas till nämndens ledamöter och ersättare. Den utgör kallelse till sammanträdena.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan | | |
| | |
| | | |   |
6 Antagande av Nationellt vårdprogram för cancerrehabilitering |
Diarienummer: RD19/01092 |
Ordförandens förslag:
1. Anta Nationellt vårdprogram 2019 för cancerrehabilitering enligt bilaga b)
2. Uppdra till förvaltningschefen för Hälso-och sjukvården att återkomma till nämnden med en handlingsplan för implementering av vårdprogrammet.
Sammanfattning:
Enligt Vården i siffror får 60 000 personer per år en cancerdiagnos. Tack vare tidig diagnostik och förbättrade behandlingar har risken att avlida i cancer gradvis sjunkit de senaste decennierna samt att många lever med en cancer som kronisk sjukdom. Detta innebär att många drabbas av biverkningar och lever med hälsoproblem efter genomgången cancerbehandling.
Cancerrehabilitering syftar till att förebygga och reducera de fysiska, psykiska, sociala och existentiella följderna av cancersjukdom och dess behandling. Rehabiliteringsinsatserna ska ge patient och närstående stöd och förutsättningar att leva ett så bra liv som möjligt.
Definitionen av cancerrehabilitering och tidpunkten för att initiera rehabiliterande insatser förändrades i samband med ett nytt nationellt vårdprogram för cancerrehabilitering som publicerades 2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerrehabilitering, Nationellt vårdprogram 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt Vården i siffror får 60 000 personer per år en cancerdiagnos. Tack vare tidig diagnostik och förbättrade behandlingar har risken att avlida i cancer gradvis sjunkit de senaste decennierna samt att många lever med en cancer som kronisk sjukdom. Detta innebär att många drabbas av biverkningar och lever med hälsoproblem efter genomgången cancerbehandling.
Cancerrehabilitering syftar till att förebygga och reducera de fysiska, psykiska, sociala och existentiella följderna av cancersjukdom och dess behandling. Rehabiliteringsinsatserna ska ge patient och närstående stöd och förutsättningar att leva ett så bra liv som möjligt.
Definitionen av cancerrehabilitering och tidpunkten för att initiera rehabiliterande insatser förändrades i samband med ett nytt nationellt vårdprogram för cancerrehabilitering som publicerades 2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerrehabilitering, Nationellt vårdprogram 2019
| | |
| | |
| | | |   |
7 Antagande av Politisk viljeriktning för vård vid Endometrios |
Diarienummer: RD19/03632 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna ställer sig bakom den politiska viljeriktningen för vård vid endometrios
Sammanfattning:
Endometrios drabbar upp till var tionde kvinna i fertil ålder. Det innebär att ungefär 250 000 kvinnor i Sverige har sjukdomen, men alla har inte svåra symtom. Det första tecknet på endometrios är ofta svår mensvärk. Andra symtom kan vara besvär från urinvägarna, smärta vid tarmtömning, djup samlagssmärta eller ofrivillig barnlöshet. Endometrios orsakar lidande under stora delar av mångas liv, och sjukfrånvaron kostar samhället mycket pengar. Svår mensvärk går dock oftast att göra något åt med tidigt insatt behandling.
Dessa nationella riktlinjer ger rekommendationer till framför allt beslutsfattare om vård vid endometrios. De omfattar bland annat insatser vid tidiga symtom, diagnostik, farmakologisk, icke-farmakologisk och kirurgisk behandling, graviditetsrelaterad smärtlindring, uppföljning och betydelsen av ett multiprofessionellt omhändertagande.
Socialstyrelsen har också tagit fram broschyrer, filmer och en webbaserad utbildning om endometrios utifrån de nationella riktlinjerna. Materialet ska stödja hälso- och sjukvården att implementera riktlinjerna, och öka kunskapen om sjukdomen både hos hälso- och sjukvårdspersonal och hos allmänheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Politisk viljeinriktning för vård vid Endometrios, Samverkansnämnden
c) GAP-analys Region Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Endometrios drabbar upp till var tionde kvinna i fertil ålder. Det innebär att ungefär 250 000 kvinnor i Sverige har sjukdomen, men alla har inte svåra symtom. Det första tecknet på endometrios är ofta svår mensvärk. Andra symtom kan vara besvär från urinvägarna, smärta vid tarmtömning, djup samlagssmärta eller ofrivillig barnlöshet. Endometrios orsakar lidande under stora delar av mångas liv, och sjukfrånvaron kostar samhället mycket pengar. Svår mensvärk går dock oftast att göra något åt med tidigt insatt behandling.
Dessa nationella riktlinjer ger rekommendationer till framför allt beslutsfattare om vård vid endometrios. De omfattar bland annat insatser vid tidiga symtom, diagnostik, farmakologisk, icke-farmakologisk och kirurgisk behandling, graviditetsrelaterad smärtlindring, uppföljning och betydelsen av ett multiprofessionellt omhändertagande.
Socialstyrelsen har också tagit fram broschyrer, filmer och en webbaserad utbildning om endometrios utifrån de nationella riktlinjerna. Materialet ska stödja hälso- och sjukvården att implementera riktlinjerna, och öka kunskapen om sjukdomen både hos hälso- och sjukvårdspersonal och hos allmänheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Politisk viljeinriktning för vård vid Endometrios, Samverkansnämnden
c) GAP-analys Region Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på remiss Strategi samisk hälsa |
Diarienummer: RD19/03155 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga e), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna förordar strategins förslag om en hälso- och sjukvård som bidrar till god och jämlik hälsa för samer. Arbetet är inlett men det är välkommet med en fortsatt utveckling som ska ge en ökad tillgång till en språk- och kulturanpassad vård för den samiska patienten.
Region Dalarna instämmer med strategins analys beträffande framgångsfaktorer för goda resultat, där strategin identifierar faktorerna tydligt stöd från ledande funktioner, en länsfunktion med kulturkompetens, fortsatt samarbete mellan regionerna, övergripande samordning, regionala kompetensnätverk samt samisk delaktighet.
Region Dalarna ser också att den strategiska inriktningen för måluppfyllelse är viktiga horisontella kriterier, där samer enligt Urfolksdeklarationen har rättigheter som relaterar till vård och hälsa, att samer omfattas av rätten till en god hälsa och en vård på lika villkor enligt Hälso- och sjukvårdslagen och Patientlagen samt att det fortsatta arbetet ska bedrivas genom regional samverkan och med samisk delaktighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi för samisk hälsa -en hälso- och sjukvård som bidrar till en god och jämlik hälsa för samer 2020-2030
c) Urfolksdeklarationen
d) ILO 169
e) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna förordar strategins förslag om en hälso- och sjukvård som bidrar till god och jämlik hälsa för samer. Arbetet är inlett men det är välkommet med en fortsatt utveckling som ska ge en ökad tillgång till en språk- och kulturanpassad vård för den samiska patienten.
Region Dalarna instämmer med strategins analys beträffande framgångsfaktorer för goda resultat, där strategin identifierar faktorerna tydligt stöd från ledande funktioner, en länsfunktion med kulturkompetens, fortsatt samarbete mellan regionerna, övergripande samordning, regionala kompetensnätverk samt samisk delaktighet.
Region Dalarna ser också att den strategiska inriktningen för måluppfyllelse är viktiga horisontella kriterier, där samer enligt Urfolksdeklarationen har rättigheter som relaterar till vård och hälsa, att samer omfattas av rätten till en god hälsa och en vård på lika villkor enligt Hälso- och sjukvårdslagen och Patientlagen samt att det fortsatta arbetet ska bedrivas genom regional samverkan och med samisk delaktighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi för samisk hälsa -en hälso- och sjukvård som bidrar till en god och jämlik hälsa för samer 2020-2030
c) Urfolksdeklarationen
d) ILO 169
e) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på remiss: Socialstyrelsens förslag till ändring i bilagan till Socialstyrelsens föreskrifter (HSLF-FS 2018:43) om behörighet för sjuksköterskor att förskriva och ordinera läkemedel |
Diarienummer: RD19/03127 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enligt bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen har skickat ut en förfrågan till landets Regioner om yttrande på remissen med förslag på ändringar i bilagan till Socialstyrelsens föreskrifter (HSLF- FS 2018:43) om behörighet för sjuksköterskor att förskriva och ordinera läkemedel. Förslagen i remissen syftar till att uppdatera listan med läkemedel som får förskrivas av sjuksköterskor för en god och säker vård.
Socialstyrelsen har mottagit önskemål från fyra läkemedelsföretag samt Läkemedelskommittén i Region Halland om att lägga till vissa specificerade läkemedel på läkemedelslistan. Därutöver har Läkemedelsverket uppmärksammat behov av tre ändringar i bilagan. Två av dem kommer sig av att nya produkter tillkommit under de ATC koder som anges i bilagan och därmed blivit möjliga att förskriva av sjuksköterska utan att någon bedömning har gjorts av om så är lämpligt. I ett fall har produktinformation uppdaterats i fråga om ålder för barn.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Konsekvensutredning - förslag till ändring i bilagan till Socialstyrelsens föreskrifter (HSLF-FS 2018:43) om behörighet för sjuksköterskor att förskriva och ordinera läkemedel. RD19/03127
c) Bilaga till Socialstyrelsens föreskrifter (HSLF-FS 2018:43) om behörighet för sjuksköterskor att förskriva och ordinera läkemedel.
d) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen har skickat ut en förfrågan till landets Regioner om yttrande på remissen med förslag på ändringar i bilagan till Socialstyrelsens föreskrifter (HSLF- FS 2018:43) om behörighet för sjuksköterskor att förskriva och ordinera läkemedel. Förslagen i remissen syftar till att uppdatera listan med läkemedel som får förskrivas av sjuksköterskor för en god och säker vård.
Socialstyrelsen har mottagit önskemål från fyra läkemedelsföretag samt Läkemedelskommittén i Region Halland om att lägga till vissa specificerade läkemedel på läkemedelslistan. Därutöver har Läkemedelsverket uppmärksammat behov av tre ändringar i bilagan. Två av dem kommer sig av att nya produkter tillkommit under de ATC koder som anges i bilagan och därmed blivit möjliga att förskriva av sjuksköterska utan att någon bedömning har gjorts av om så är lämpligt. I ett fall har produktinformation uppdaterats i fråga om ålder för barn.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Konsekvensutredning - förslag till ändring i bilagan till Socialstyrelsens föreskrifter (HSLF-FS 2018:43) om behörighet för sjuksköterskor att förskriva och ordinera läkemedel. RD19/03127
c) Bilaga till Socialstyrelsens föreskrifter (HSLF-FS 2018:43) om behörighet för sjuksköterskor att förskriva och ordinera läkemedel.
d) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på remiss från Socialdepartementet - Särskilt förordnande för läkare |
Diarienummer: RD19/03741 |
Ordförandens förslag:
1. Socialdepartementets förslag till förändringar i patientsäkerhetslagen (2010:659) och Patientsäkerhetsförordningen (2010:2369) enligt bilaga b), godkänns.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
I promemorian föreslås ändringar i patientsäkerhetslagen (2010:659) och i patientsäkerhetsförordningen (2010:1369) som bemyndigar landsting och kommuner som inte ingår i ett landsting att i vissa fall förordna icke legitimerad personal att utöva yrke inom hälso- och sjukvården. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer, får meddela föreskrifter om vilka fall som avses.
Bakgrunden till förslaget är att det i rättstillämpningen har uppmärksammats att regeringens bemyndigande i patientsäkerhetsförordningen saknar stöd i lag.
Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Promemoria- Särskilt förordnande för läkare
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I promemorian föreslås ändringar i patientsäkerhetslagen (2010:659) och i patientsäkerhetsförordningen (2010:1369) som bemyndigar landsting och kommuner som inte ingår i ett landsting att i vissa fall förordna icke legitimerad personal att utöva yrke inom hälso- och sjukvården. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer, får meddela föreskrifter om vilka fall som avses.
Bakgrunden till förslaget är att det i rättstillämpningen har uppmärksammats att regeringens bemyndigande i patientsäkerhetsförordningen saknar stöd i lag.
Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Promemoria- Särskilt förordnande för läkare
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
11 Revidering av Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: RD19/04016 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser enligt bilaga c) fastställes.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen beslutade 2019-03-11 om reviderade delegeringsbestämmelser bl.a. avseende reglerna för bisyssla och rätt att underteckna personuppgiftsbiträdesavtal. Övriga nämnder behöver anpassa sina delegeringsbestämmelser till regionstyrelsens, vilket görs för hälso- och sjukvårdsnämnden i detta förslag. Delegering avseende avskrivning av kundfordringar tas bort ur hälso- och sjukvårdsnämndens bestämmelser, då sådana beslut i ett annat ärende enbart föreslås åvila regionstyrelsen. Samtidigt uppdateras delegeringsbestämmelserna med anledning av regionbildningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser
c) Förslag revidering av Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen beslutade 2019-03-11 om reviderade delegeringsbestämmelser bl.a. avseende reglerna för bisyssla och rätt att underteckna personuppgiftsbiträdesavtal. Övriga nämnder behöver anpassa sina delegeringsbestämmelser till regionstyrelsens, vilket görs för hälso- och sjukvårdsnämnden i detta förslag. Delegering avseende avskrivning av kundfordringar tas bort ur hälso- och sjukvårdsnämndens bestämmelser, då sådana beslut i ett annat ärende enbart föreslås åvila regionstyrelsen. Samtidigt uppdateras delegeringsbestämmelserna med anledning av regionbildningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser
c) Förslag revidering av Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
12 Plan för minskning av växthusgaser under mandatperioden inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsområde |
|
Ordförandens förslag:
1. Aktivitetsplan för att minska utsläpp av växthusgaser under mandatperioden 2018-2022 godkänns.
Sammanfattning:
I Regionplan och budget 2019 (LD18/01623), beslutad av regionfullmäktige vid sammanträdet 2018-11-19/11-20, fastslås att samtliga av regionens nämnder senast den 1 juni 2019 ska redovisa en plan till regionstyrelsen för hur en minskning av växthusgasutsläpp ska ske inom berörda ansvarsområden.
I verkställighetsbeslut RD19/02316 gav Regiondirektören samtliga förvaltningschefer i Region Dalarna i uppdrag att ta fram en plan till styrelsen/nämnden om åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser under mandatperioden. Planen ska ha behandlats av styrelsen/nämnden senast 2019-09-25.
I ärendet presenteras aktiviteter som bidrar till en minskning av växthusgasutsläpp inom ramen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningens och Hörsel-och Syn Region Dalarnas verksamhetsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionplan och budget 2019 (LD18/01623), beslutad av regionfullmäktige vid sammanträdet 2018-11-19/11-20, fastslås att samtliga av regionens nämnder senast den 1 juni 2019 ska redovisa en plan till regionstyrelsen för hur en minskning av växthusgasutsläpp ska ske inom berörda ansvarsområden.
I verkställighetsbeslut RD19/02316 gav Regiondirektören samtliga förvaltningschefer i Region Dalarna i uppdrag att ta fram en plan till styrelsen/nämnden om åtgärder för att minska utsläpp av växthusgaser under mandatperioden. Planen ska ha behandlats av styrelsen/nämnden senast 2019-09-25.
I ärendet presenteras aktiviteter som bidrar till en minskning av växthusgasutsläpp inom ramen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningens och Hörsel-och Syn Region Dalarnas verksamhetsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
13 Uppdrag till förvaltningschef avseende utredning om utvecklad vårdkedja för effektivare och säkrare diagnostisering och vård av prostatacancer i Region Dalarna |
Diarienummer: RD19/04105 |
Ordförandens förslag:
1. Förvaltningschefen för hälso- och sjukvårdsförvaltningen ges i uppdrag att utreda och föreslå hur vårdkedjan för prostatacancer i Dalarna kan effektiviseras och förbättras.
Sammanfattning:
Prostatacancervården i Dalarna håller till stora delar en hög kvalitet. I dagsläget upptäcks cirka 20 procent av de omkring 10 000 män som ny-diagnosticeras för sent för att en botande behandling ska vara möjlig. I Dalarna är vården uppdelad på flera aktörer som bättre behöver samarbeta för att klara av att minska antalet inaktiva dagar då patienten bara väntar på besked. Det är sannolikt att män ur socioekonomiskt svagare grupper är överrepresenterade i denna del samtidigt är det en andel män som söker hjälp i onödan för misstänkt prostatacancer. Detta behöver också hanteras på ett bättre sätt så att friska män kan känna trygghet i att vården finns tillgänglig när och om det behövs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Prostatacancervården i Dalarna håller till stora delar en hög kvalitet. I dagsläget upptäcks cirka 20 procent av de omkring 10 000 män som ny-diagnosticeras för sent för att en botande behandling ska vara möjlig. I Dalarna är vården uppdelad på flera aktörer som bättre behöver samarbeta för att klara av att minska antalet inaktiva dagar då patienten bara väntar på besked. Det är sannolikt att män ur socioekonomiskt svagare grupper är överrepresenterade i denna del samtidigt är det en andel män som söker hjälp i onödan för misstänkt prostatacancer. Detta behöver också hanteras på ett bättre sätt så att friska män kan känna trygghet i att vården finns tillgänglig när och om det behövs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
14 Målsättningsarbete inför 2020 utifrån Regionplanen |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens beslut
1. Förvaltningschefen för Hälso-och sjukvården uppdras redovisa målformuleringarna för Hälso-och sjukvårdsnämnden för 2020 utifrån dagens diskussioner till hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 15 oktober.
2. Diskussion i övrigt antecknas till protokollet
Hälso-och sjukvårdsnämndens ledamöter och ersättare diskuterar målformuleringar 2020 för Hälso-och sjukvårdsnämndens verksamhetsområde utifrån Regionplan 2020-2022 som fullmäktige fastställt i § 42 i juni 2019.
Dessa målformuleringar är sedan tongivande för förvaltningens framtagande av verksamhetsplan med tillhörande aktiviteter (Årshjulet/Ledstången).
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion |
Diarienummer: RD19/03631 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden förslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Förlänga nuvarande avtal om regional samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion till 2020-12-31, och att ta fram ett nytt avtal med giltighetstid 2021-01-01-2024-12-31 med möjlighet till förlängning 12 månader i taget.
Sammanfattning:
I mål för samverkan i Uppsala-Örebroregionen fastställs att det övergripande målet är att erbjuda invånarna en jämlik hälso- och sjukvård av god kvalitet på lika villkor och bidra till en god hälsa, samt till ett effektivt resursutnyttjande av sjukvårdsregionens hälso- och sjukvård.
Regionerna ska gemensamt värna och utvecklauniversitetssjukhusen och andra enheter inom Uppsala-Örebrosjukvårdsregion som utgör centra för regionvård, forskning, utveckling och utbildning.
Detta avtal ligger i linje med Uppsala-Örebro sjukvårdsregions mål om att patienter utifrån behov av hälso- och sjukvård fritt och utan godkännande ska kunna söka öppen och sluten vård inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion utifrån ett gemensamt regelverk.
Samverkan kan förstärkas genom nya samverkansområden och nya gemensamma verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019
c) Avtal om vård vid universitetssjukhus mellan landsting och regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I mål för samverkan i Uppsala-Örebroregionen fastställs att det övergripande målet är att erbjuda invånarna en jämlik hälso- och sjukvård av god kvalitet på lika villkor och bidra till en god hälsa, samt till ett effektivt resursutnyttjande av sjukvårdsregionens hälso- och sjukvård.
Regionerna ska gemensamt värna och utvecklauniversitetssjukhusen och andra enheter inom Uppsala-Örebrosjukvårdsregion som utgör centra för regionvård, forskning, utveckling och utbildning.
Detta avtal ligger i linje med Uppsala-Örebro sjukvårdsregions mål om att patienter utifrån behov av hälso- och sjukvård fritt och utan godkännande ska kunna söka öppen och sluten vård inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion utifrån ett gemensamt regelverk.
Samverkan kan förstärkas genom nya samverkansområden och nya gemensamma verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019
c) Avtal om vård vid universitetssjukhus mellan landsting och regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på motion från Benny Rosengren (SD) - Införande av organiserad screening för prostatacancer genom Stockholm3-testet |
Diarienummer: RD19/01935 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen är med det som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Benny Rosengren, Sverigedemokraterna (SD) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför organiserad screening för prostatacancer med Stockholm3-test (STHLM3-test).
Socialstyrelsen kom under hösten 2018 med rekommendationer om att inte införa screening för prostatacancer i Sverige. Grunden för denna rekommendation var att screening skulle innebära en överdiagnostik med påföljande överbehandling av stora grupper patienter, behandlingar som i många fall skulle ge biverkningar som i betydande grad nedsatte deras livskvalitet.
I Socialstyrelsens rekommendationer om screening för prostatacancer ingår STHLM3-test som en del i värderingen som ledde fram till rekommendationen att screening för prostatacancer inte bör införas. Socialstyrelsen bedömer att det krävs fler välgjorda och noggrant avrapporterade studier för att få en säkrare bild av STHLM3-testet.
Region Dalarna avser att följa Socialstyrelsens rekommendationer om screening för prostatacancer vilken inkluderar bedömning av andra prover/undersökningar som tilläggsmetoder till PSA-test. I avvaktan på resultatet av det påbörjade arbetet i RCC´s regi om organiserad PSA-provtagning, finner inte Region Dalarna anledning till att utreda saken vidare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Socialstyrelsens rekommendation
d) Tilläggsmetoder till PSA-test
e) Framtidens cancerscreening
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Benny Rosengren, Sverigedemokraterna (SD) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför organiserad screening för prostatacancer med Stockholm3-test (STHLM3-test).
Socialstyrelsen kom under hösten 2018 med rekommendationer om att inte införa screening för prostatacancer i Sverige. Grunden för denna rekommendation var att screening skulle innebära en överdiagnostik med påföljande överbehandling av stora grupper patienter, behandlingar som i många fall skulle ge biverkningar som i betydande grad nedsatte deras livskvalitet.
I Socialstyrelsens rekommendationer om screening för prostatacancer ingår STHLM3-test som en del i värderingen som ledde fram till rekommendationen att screening för prostatacancer inte bör införas. Socialstyrelsen bedömer att det krävs fler välgjorda och noggrant avrapporterade studier för att få en säkrare bild av STHLM3-testet.
Region Dalarna avser att följa Socialstyrelsens rekommendationer om screening för prostatacancer vilken inkluderar bedömning av andra prover/undersökningar som tilläggsmetoder till PSA-test. I avvaktan på resultatet av det påbörjade arbetet i RCC´s regi om organiserad PSA-provtagning, finner inte Region Dalarna anledning till att utreda saken vidare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Socialstyrelsens rekommendation
d) Tilläggsmetoder till PSA-test
e) Framtidens cancerscreening | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
17 Överenskommelse om barnhälsovård 2019 |
Diarienummer: RD19/02998 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa överenskommelse barnhälsovård år 2019 enligt bilaga c).
2. Uppdra förvaltningschefen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att i enlighet med överenskommelsen för ökad tillgänglighet i barnhälsovården m.m. 2019 återrapportera aktivitetsplan/ handlingsplan till Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-10-15
Sammanfattning:
Det övergripande målet med överenskommelsen är att öka tillgängligheten i barnhälsovården för grupper som har sämre hälsa, tandhälsa och lägre vaccinationstäckning, genom utökade hembesök eller annan uppsökande verksamhet i främst socioekonomiskt utsatta områden där även följsamheten till vårdprogram kan vara låg. Parterna är överens om målsättningen att ingå överenskommelse med liknande inriktning även 2020. Överenskommelsen för ökad tillgänglighet inom barnhälsovård m.m. innehåller följande områden:
- Insatser för ökad tillgänglighet i barnhälsovården
- Mot en säkrare vård
- Läkemedel
- Långsiktig inriktning för vård och behandling av sällsynta sjukdomar
- Hälso- och sjukvårdens arbete med civilt försvar
- Sexuell och reproduktiv hälsa
Utförlig beskrivning av områdenas inriktning finns i bilaga c).
Fördelning av medel år 2019 följer samma plan som år 2018, se bilaga b).
Sammanlagt 2,7 mkr (2 771 816 kr) ska fördelas inom Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse för ökad tillgänglighet inom barnhälsovården m.m. 2019
c) Sammanställning av medel BHV
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det övergripande målet med överenskommelsen är att öka tillgängligheten i barnhälsovården för grupper som har sämre hälsa, tandhälsa och lägre vaccinationstäckning, genom utökade hembesök eller annan uppsökande verksamhet i främst socioekonomiskt utsatta områden där även följsamheten till vårdprogram kan vara låg. Parterna är överens om målsättningen att ingå överenskommelse med liknande inriktning även 2020. Överenskommelsen för ökad tillgänglighet inom barnhälsovård m.m. innehåller följande områden:
- Insatser för ökad tillgänglighet i barnhälsovården
- Mot en säkrare vård
- Läkemedel
- Långsiktig inriktning för vård och behandling av sällsynta sjukdomar
- Hälso- och sjukvårdens arbete med civilt försvar
- Sexuell och reproduktiv hälsa
Utförlig beskrivning av områdenas inriktning finns i bilaga c).
Fördelning av medel år 2019 följer samma plan som år 2018, se bilaga b).
Sammanlagt 2,7 mkr (2 771 816 kr) ska fördelas inom Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse för ökad tillgänglighet inom barnhälsovården m.m. 2019
c) Sammanställning av medel BHV
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
18 Överenskommelse om kortare väntetider i cancervården |
Diarienummer: RD19/03460 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
2. Uppdra förvaltningschefen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att i enlighet med överenskommelsen om kortare väntetider i cancervården återrapportera aktivitetsplan/ handlingsplan till Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-10-15
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är ett verktyg för att åstadkomma förändringar i hälso- och sjukvården. För 2019 avsätts totalt 446 000 000 kr. Målet med överenskommelsen kortare tider i cancervården är att förbättra tillgängligheten genom att korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna för att skapa en mer jämlik cancervård med ökad kvalitet. Region Dalarna tilldelas 9 552 796 kr och redovisar aktiviteter och användning av medel i enlighet med de krav som ställs i överenskommelsen.
Överenskommelsen belyser att den viktigaste insatsen för regionerna är att fortsätta arbetet med att införa det gemensamma nationella systemet med standardiserade vårdförlopp (SVF). Överenskommelsen belyser även barncancerområdet och ytterligare insatser för förbättringar inom cancerområdet.
SVF-arbetet under 2019 ska fokusera på att nå målen för 2020, och de mål som är uppnådda ska bibehållas eller förbättras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen- Kortare tider i cancervården
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är ett verktyg för att åstadkomma förändringar i hälso- och sjukvården. För 2019 avsätts totalt 446 000 000 kr. Målet med överenskommelsen kortare tider i cancervården är att förbättra tillgängligheten genom att korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna för att skapa en mer jämlik cancervård med ökad kvalitet. Region Dalarna tilldelas 9 552 796 kr och redovisar aktiviteter och användning av medel i enlighet med de krav som ställs i överenskommelsen.
Överenskommelsen belyser att den viktigaste insatsen för regionerna är att fortsätta arbetet med att införa det gemensamma nationella systemet med standardiserade vårdförlopp (SVF). Överenskommelsen belyser även barncancerområdet och ytterligare insatser för förbättringar inom cancerområdet.
SVF-arbetet under 2019 ska fokusera på att nå målen för 2020, och de mål som är uppnådda ska bibehållas eller förbättras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen- Kortare tider i cancervården
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
19 Överenskommelse om investeringar i utvecklande förutsättningar för vårdens medarbetare |
Diarienummer: RD19/03394 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
2. Uppdra förvaltningscheferna för Hälso- och sjukvårdsnämnden att i enlighet med överenskommelsen om investeringar i utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare återrapportera aktivitetsplan/ handlingsplan till Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-10-15
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är ett verktyg för att åstadkomma förändringar i hälso- och sjukvården.
Överenskommelsen omfattar totalt 3 360 miljoner kronor. Av dessa är 3 235 miljoner kronor avsedda som stimulansmedel till regionerna, varav 400 miljoner kronor avsätts för att erbjuda möjligheter för sjuksköterskor att genomgå specialistutbildning. För Region Dalarna innebär det 90 800 000 varav ca 11 000 000 kr är särskilt avsedda för specialistutbildning av sjuksköterskor.
Överenskommelsen om en investering för utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare syftar till att öka andelen tid för patientnära arbete och stärka regionernas planering av kompetensförsörjning. Överenskommelsen innehåller krav på att utveckla medarbetarnas arbetssituation och utveckla vårdens verksamheter. Överenskommelsen är uppdelad i två delar. Den ena handlar om stöd till bättre resursutnyttjande och den andra om medarbetarnas förutsättningar och utveckling av vårdens verksamheter. Regionerna får använda överenskommelsens medel till att stärka redan pågående satsningar eller bibehålla effekter av redan gjorda satsningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen- En investering för utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är ett verktyg för att åstadkomma förändringar i hälso- och sjukvården.
Överenskommelsen omfattar totalt 3 360 miljoner kronor. Av dessa är 3 235 miljoner kronor avsedda som stimulansmedel till regionerna, varav 400 miljoner kronor avsätts för att erbjuda möjligheter för sjuksköterskor att genomgå specialistutbildning. För Region Dalarna innebär det 90 800 000 varav ca 11 000 000 kr är särskilt avsedda för specialistutbildning av sjuksköterskor.
Överenskommelsen om en investering för utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare syftar till att öka andelen tid för patientnära arbete och stärka regionernas planering av kompetensförsörjning. Överenskommelsen innehåller krav på att utveckla medarbetarnas arbetssituation och utveckla vårdens verksamheter. Överenskommelsen är uppdelad i två delar. Den ena handlar om stöd till bättre resursutnyttjande och den andra om medarbetarnas förutsättningar och utveckling av vårdens verksamheter. Regionerna får använda överenskommelsens medel till att stärka redan pågående satsningar eller bibehålla effekter av redan gjorda satsningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen- En investering för utvecklade förutsättningar för vårdens medarbetare
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
20 Överenskommelse om en god och nära vård |
Diarienummer: RD19/03396 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdnämnden föreslår regonstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
2. Uppdra förvaltningschefen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att i enlighet med överenskommelsen om en god och nära vård återrapportera aktivitetsplan/ handlingsplan till Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-10-15
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är verktyg för att åstadkomma förändring.
Överenskommelserna omfattar vård och insatser som är offentligt finansierade, oavsett vem som utför vården eller insatsen. Det betyder att såväl landsting och kommuner som privata aktörer som bedriver hälso- och sjukvård som är offentligt finansierad omfattas.
Överenskommelsen God och nära vård - En omställning av hälso - och sjukvården med fokus på primärvården består av tre utvecklingsområden:
Omställning till god och nära vård
Förbättra och utveckla tillgängligheten i primärvården
Införandet av patientkontrakt
För att få ta del av medlen inom ramen för överenskommelsen, för Region Dalarnas del är det 67 600 077 kr, ska landstingen uppfylla ett antal grundläggande krav. Arbetet ska utgå från aktuella utvecklingsbehov i Region Dalarna och ha en långsiktig ambition
För att ta del av medlen inom detta utvecklingsområde ska respektive region, med stöd av SKL, lämna in en redovisning av genomförda insatser inom de tre utvecklingsområdena.
Region Dalarna ska dessutom lämna in en nulägesrapport av var regionen befinner sig i omställningen till en god och nära vård.
Redovisning och nulägesrapporter ska ha inkommit till SKL senast den 1 oktober 2019 och Socialstyrelsen senast den 15 oktober 2019. Att rapportera Det är ett krav för ta del av medel för 2020
Under 2019 ska formerna för en mer långsiktig strategisk samverkan utvecklas mellan stat och landsting. I detta ingår det även att se över hur kommunerna bör ingå i det fortsatta gemensamma reformarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen God och Nära Vård - En omställning av hälso - och sjukvården med fokus på primärvård
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är verktyg för att åstadkomma förändring.
Överenskommelserna omfattar vård och insatser som är offentligt finansierade, oavsett vem som utför vården eller insatsen. Det betyder att såväl landsting och kommuner som privata aktörer som bedriver hälso- och sjukvård som är offentligt finansierad omfattas.
Överenskommelsen God och nära vård - En omställning av hälso - och sjukvården med fokus på primärvården består av tre utvecklingsområden:
Omställning till god och nära vård
Förbättra och utveckla tillgängligheten i primärvården
Införandet av patientkontrakt
För att få ta del av medlen inom ramen för överenskommelsen, för Region Dalarnas del är det 67 600 077 kr, ska landstingen uppfylla ett antal grundläggande krav. Arbetet ska utgå från aktuella utvecklingsbehov i Region Dalarna och ha en långsiktig ambition
För att ta del av medlen inom detta utvecklingsområde ska respektive region, med stöd av SKL, lämna in en redovisning av genomförda insatser inom de tre utvecklingsområdena.
Region Dalarna ska dessutom lämna in en nulägesrapport av var regionen befinner sig i omställningen till en god och nära vård.
Redovisning och nulägesrapporter ska ha inkommit till SKL senast den 1 oktober 2019 och Socialstyrelsen senast den 15 oktober 2019. Att rapportera Det är ett krav för ta del av medel för 2020
Under 2019 ska formerna för en mer långsiktig strategisk samverkan utvecklas mellan stat och landsting. I detta ingår det även att se över hur kommunerna bör ingå i det fortsatta gemensamma reformarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen God och Nära Vård - En omställning av hälso - och sjukvården med fokus på primärvård
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
| | |
| | |
| | | |   |
21 Överenskommelse Psykisk Hälsa 2019 |
Diarienummer: RD19/03397 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
2. Uppdra förvaltningschefen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att i enlighet med överenskommelsen psykisk hälsa 2019 återrapportera aktivitetsplan/ handlingsplan till Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-10-15
Sammanfattning:
Överenskommelsen 2019 gäller innevarande år och bygger på tidigare överenskommelser och är en fortsättning av det långsiktiga arbete som stimulerats av staten.
Inom ramen för utvecklingsinsatserna ska regionerna och kommunerna fortsätta det arbete som påbörjats i 2016-2018 års överenskommelser. Fokus ska vara på att uppnå mål och genomföra insatser som angetts i de planer som tagits fram inom ramen för 2016-2018 års överenskommelser.
Överenskommelsen föreslås omfatta flera delar, varav merparten utgör stimulansmedel till landsting och i viss utsträckning till kommuner. Vid sidan av detta föreslås en satsning på att skapa förutsättningar för att stärka och stimulera det lokala och regionala brukarinflytandet. Vidare föreslås även fortsatta medel till SKL, men i minskad omfattning, för att stödja utvecklingsarbetet hos huvudmännen samt att fortsätta arbetet med regionala resurscentrum, som påbörjades 2017.
Medlen ska användas för att kommuner och landsting enskilt eller i samverkan, ska ha möjlighet att fortsätta ett långsiktig hållbart utvecklingsarbete inom området.
Av de ca 1,7 miljarder som överenskommelsen innebär tilldelas Region Dalarna 32 591 360 kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen inom området psykisk hälsa 2019
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelsen 2019 gäller innevarande år och bygger på tidigare överenskommelser och är en fortsättning av det långsiktiga arbete som stimulerats av staten.
Inom ramen för utvecklingsinsatserna ska regionerna och kommunerna fortsätta det arbete som påbörjats i 2016-2018 års överenskommelser. Fokus ska vara på att uppnå mål och genomföra insatser som angetts i de planer som tagits fram inom ramen för 2016-2018 års överenskommelser.
Överenskommelsen föreslås omfatta flera delar, varav merparten utgör stimulansmedel till landsting och i viss utsträckning till kommuner. Vid sidan av detta föreslås en satsning på att skapa förutsättningar för att stärka och stimulera det lokala och regionala brukarinflytandet. Vidare föreslås även fortsatta medel till SKL, men i minskad omfattning, för att stödja utvecklingsarbetet hos huvudmännen samt att fortsätta arbetet med regionala resurscentrum, som påbörjades 2017.
Medlen ska användas för att kommuner och landsting enskilt eller i samverkan, ska ha möjlighet att fortsätta ett långsiktig hållbart utvecklingsarbete inom området.
Av de ca 1,7 miljarder som överenskommelsen innebär tilldelas Region Dalarna 32 591 360 kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen inom området psykisk hälsa 2019
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
22 Överenskommelse en ny uppdaterad kömiljard 2019 |
Diarienummer: RD19/03399 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
2. Uppdra till förvaltningscheferna för Hälso- och sjukvårdsnämnden att i enlighet med överenskommelsen om en ny uppdaterad kömiljard 2019 återrapportera aktivitetsplan/ handlingsplan till Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-10-15
Sammanfattning:
Överenskommelsen om en uppdaterad kömiljard för 2019 syftar till, tillsammans med tidigare satsningar för området, att åstadkomma förnyad kraft i arbetet med att förbättra tillgängligheten i hälso- och sjukvården.
Överenskommelsen består av två prestationsbundna block.
Det första blocket handlar om att mäta landstingens prestation vad gäller kortare väntetider för förstabesök respektive för operation/åtgärd inom specialistvården. 1 280 000 000 kronor betalas ut i december 2019 och fördelas till Regionerna baserat på förbättringar i form av kortare väntetider inom specialistvården under hösten 2019, jämfört med hösten 2018. Regionerna kan även kvalificera sig för att ta del av medlen genom att ha en hög uppfyllnadsgrad av vårdgarantin.
Det andra blocket handlar om att Regionerna ska förbättra sin rapportering och utveckla uppföljningen av väntetider. Fem kriterier och två ytterligare krav gäller för att Regionerna ska få ta del av överenskommelsens medel inom block två. Det innebär för Region Dalarna 8 983 329 kr för 2019.
Om ett landsting inte lämnar in någon redovisning med en nulägesrapport för 2019 senast den 15 oktober 2019, kommer landstinget inte att kunna ta del av medlen som avses avsättas för 2020. Detsamma gäller om landstinget i slutet av året inte har rapporterat in väntetider enligt uppställda kriterier. Se mer detaljer i avsnitt 4.4. i överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen mellan staten och Sveriges kommuner och landsting (SKL) - En ny uppdaterad kömiljard 2019
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelsen om en uppdaterad kömiljard för 2019 syftar till, tillsammans med tidigare satsningar för området, att åstadkomma förnyad kraft i arbetet med att förbättra tillgängligheten i hälso- och sjukvården.
Överenskommelsen består av två prestationsbundna block.
Det första blocket handlar om att mäta landstingens prestation vad gäller kortare väntetider för förstabesök respektive för operation/åtgärd inom specialistvården. 1 280 000 000 kronor betalas ut i december 2019 och fördelas till Regionerna baserat på förbättringar i form av kortare väntetider inom specialistvården under hösten 2019, jämfört med hösten 2018. Regionerna kan även kvalificera sig för att ta del av medlen genom att ha en hög uppfyllnadsgrad av vårdgarantin.
Det andra blocket handlar om att Regionerna ska förbättra sin rapportering och utveckla uppföljningen av väntetider. Fem kriterier och två ytterligare krav gäller för att Regionerna ska få ta del av överenskommelsens medel inom block två. Det innebär för Region Dalarna 8 983 329 kr för 2019.
Om ett landsting inte lämnar in någon redovisning med en nulägesrapport för 2019 senast den 15 oktober 2019, kommer landstinget inte att kunna ta del av medlen som avses avsättas för 2020. Detsamma gäller om landstinget i slutet av året inte har rapporterat in väntetider enligt uppställda kriterier. Se mer detaljer i avsnitt 4.4. i överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen mellan staten och Sveriges kommuner och landsting (SKL) - En ny uppdaterad kömiljard 2019
c) Sammanställning av riktade statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
23 Överenskommelse om ökad tillgänglighet och jämlikhet i mödra- och förlossningsvården samt förstärkta insatser för kvinnors hälsa 2018-2019 |
Diarienummer: RD19/02451 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden föreslås regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
2. Uppdra förvaltningschefen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att i enlighet med överenskommelsen om Förlossningsvård och kvinnors hälsa återrapportera aktivitetsplan/ handlingsplan till Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-10-15
Sammanfattning:
Satsningen för Förlossningsvården och kvinnors hälsa är en flerårig satsning från 2015 till 2022.
Målet med överenskommelsen Förlossningsvård och kvinnors hälsa 2017- 2019 är att uppnå en mer tillgänglig, säker, kunskapsbaserad och jämlik vård inom mödrahälsovården, förlossningsvården, neonatalvården, primärvården och annan hälso- och sjukvård som bidrar till att främja kvinnors hälsa. I överenskommelsen avsätts också medel som kompenserar regionerna för avgiftsfri screening för gynekologisk cellprovtagning.
Fokus i satsningen är att stärka kompetensförsörjningen, däribland bemanningen inom förlossningsvården samt förbättra arbetsmiljön. Medlen får också användas till insatser inom neonatalvården. I paketet ingår även en förstärkning av insatser i primärvården med särskild inriktning på socioekonomiskt utsatta områden.
Parterna är överens om att inriktningen för överenskommelsen år 2017-2019 i stort sett ska vara densamma som tidigare. Två tillägg har tillkommit för 2018-2019.
Under 2019 fördelas 1,59 miljarder kronor till regionerna för fortsatt förbättringsarbete inom överenskommelsens krav. För Region Dalarna blir det 44,6 Mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse- Förlossningsvård och kvinnors hälsa + tilläggsöverenskommelse
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Satsningen för Förlossningsvården och kvinnors hälsa är en flerårig satsning från 2015 till 2022.
Målet med överenskommelsen Förlossningsvård och kvinnors hälsa 2017- 2019 är att uppnå en mer tillgänglig, säker, kunskapsbaserad och jämlik vård inom mödrahälsovården, förlossningsvården, neonatalvården, primärvården och annan hälso- och sjukvård som bidrar till att främja kvinnors hälsa. I överenskommelsen avsätts också medel som kompenserar regionerna för avgiftsfri screening för gynekologisk cellprovtagning.
Fokus i satsningen är att stärka kompetensförsörjningen, däribland bemanningen inom förlossningsvården samt förbättra arbetsmiljön. Medlen får också användas till insatser inom neonatalvården. I paketet ingår även en förstärkning av insatser i primärvården med särskild inriktning på socioekonomiskt utsatta områden.
Parterna är överens om att inriktningen för överenskommelsen år 2017-2019 i stort sett ska vara densamma som tidigare. Två tillägg har tillkommit för 2018-2019.
Under 2019 fördelas 1,59 miljarder kronor till regionerna för fortsatt förbättringsarbete inom överenskommelsens krav. För Region Dalarna blir det 44,6 Mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse- Förlossningsvård och kvinnors hälsa + tilläggsöverenskommelse
c) Sammanställning av statsbidrag 2019
d) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
24 Överenskommelse mellan Staten och Sveriges kommuner och Landsting, En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess. |
Diarienummer: RD19/04024 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt bilaga c)
Uppdra förvaltningschefen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen att i enlighet med överenskommelsen om En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings och rehabiliteringsprocess återrapportera aktivitetsplan/ handlingsplan till Hälso-och sjukvårdsnämnden 2019-10-15
Sammanfattning:
Sedan 2006 har det funnits överenskommelser mellan staten och SKL för att på olika sätt ge sjukskrivningsfrågan högre prioritet i hälso- och sjukvården för att utveckla sjukskrivningsprocessen, den sk sjukskrivningsmiljarden. Det handlar bl. a. om hur hälso- och sjukvården bidrar till en jämställd sjukskrivningsprocess, utvecklar samverkan/ samarbetet med andra berörda aktörer för att förebygga eller förkorta sjukskrivning samt främja kvinnors och mäns återgång i arbete. Insatserna i överenskommelsen bedöms sammantaget höja kvaliteten i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, vilket gagnar såväl den enskilde patienten, hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen. Målet med överenskommelsen 2017- 2018 har varit att slutföra flera av de insatser som har utvecklats genom tidigare överenskommelser. Målet med överenskommelsen 2019 varit att fortsätta med pågående arbete.
Överenskommelsen består av ett antal villkor som ska uppfyllas för att regionerna ska få ta del av medlen. Staten om SKL utbetalar högst 1 326 000 000kr, varav 382 000 000 kr 2019 och 944 000 000 kr 2020.
Inför 2020 förväntas överenskommelser för en effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess upphöra. Behov finns att Region Dalarna tar ställning till hur det fortsatta arbetet ska utvecklas inom den egna organisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen
c) Sammanställa av statsbidrag 2019
d) Handlingsplan
e) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sedan 2006 har det funnits överenskommelser mellan staten och SKL för att på olika sätt ge sjukskrivningsfrågan högre prioritet i hälso- och sjukvården för att utveckla sjukskrivningsprocessen, den sk sjukskrivningsmiljarden. Det handlar bl. a. om hur hälso- och sjukvården bidrar till en jämställd sjukskrivningsprocess, utvecklar samverkan/ samarbetet med andra berörda aktörer för att förebygga eller förkorta sjukskrivning samt främja kvinnors och mäns återgång i arbete. Insatserna i överenskommelsen bedöms sammantaget höja kvaliteten i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, vilket gagnar såväl den enskilde patienten, hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen. Målet med överenskommelsen 2017- 2018 har varit att slutföra flera av de insatser som har utvecklats genom tidigare överenskommelser. Målet med överenskommelsen 2019 varit att fortsätta med pågående arbete.
Överenskommelsen består av ett antal villkor som ska uppfyllas för att regionerna ska få ta del av medlen. Staten om SKL utbetalar högst 1 326 000 000kr, varav 382 000 000 kr 2019 och 944 000 000 kr 2020.
Inför 2020 förväntas överenskommelser för en effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess upphöra. Behov finns att Region Dalarna tar ställning till hur det fortsatta arbetet ska utvecklas inom den egna organisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelsen
c) Sammanställa av statsbidrag 2019
d) Handlingsplan
e) Delegeringsbeslut av ordföranden enligt Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser antagna av Regionstyrelsen 2019-03-11 | | |
| | |
| | | |   |
|