Dagordning | |
  Regionstyrelsens Personalutskott_2019-08-21_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Information från Arbetsmiljöverket
Ett hållbart arbetsliv - Politikerinformation 2019. RD19/01026
B. Information från regiondirektören
Allmän information om pågående rekryteringar av divisionschefer och direktörer samt förvaltningschef för Hälso- och sjukvården
Regiondirektör Karin Stikå-Mjöberg
C. Lägesrapport Personal
Statistik, skriftlig rapport.
Mailas ut med övriga presentationer.
D. Information om chefsprogrammet
Programansvarig Jannica Hell
E. Information om uppdraget för de politiska sekreterarna.
Administrativ chef Eva Dahlander
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktiges beslutsärenden> |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Ny arbetsmiljöpolicy |
Diarienummer: LD18/03609 |
Ordförandens förslag:
Personalutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Reviderad arbetsmiljöpolicy, enligt bilaga c, godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna måste enligt gällande lagstiftning ha en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsgivarens verksamhet ska vara för att ohälsa och olycksfall i arbetet ska förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsmiljöpolicyn ska årligen ses över för att säkerställa dess relevans. Den nu gällande arbetsmiljöpolicyn är senast reviderad 2006. Landstingsdirektör har uppdragit till personaldirektör att uppdatera policyn. Förslag till ny policy kommer att kompletteras med direktiv och rutiner inom arbetsmiljöområdet.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Återrapportering Ledningens genomgång LD18/03161
C) Arbetsmiljöpolicy LD18/03609
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna måste enligt gällande lagstiftning ha en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsgivarens verksamhet ska vara för att ohälsa och olycksfall i arbetet ska förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsmiljöpolicyn ska årligen ses över för att säkerställa dess relevans. Den nu gällande arbetsmiljöpolicyn är senast reviderad 2006. Landstingsdirektör har uppdragit till personaldirektör att uppdatera policyn. Förslag till ny policy kommer att kompletteras med direktiv och rutiner inom arbetsmiljöområdet.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Återrapportering Ledningens genomgång LD18/03161
C) Arbetsmiljöpolicy LD18/03609 | | |
| | |
| | | |   |
3 Förslag till bestämmelser om omställningsstöd, pension samt familjeskydd till förtroendevalda |
Diarienummer: LD18/03487 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens personalutskott föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige:
1. Anta SKLs cirkulär 18:31 ”Förslag till bestämmelser om omställningsstöd, pension samt familjeskydd till förtroendevalda (OPF-KL18) med tillhörande bilagor samt kommentarer antas gälla fr.o.m. 2019-10-01 och ersätter tidigare antagna OPF-KL14 d.nr LD13/03489.
2. Regionstyrelsen är pensionsmyndighet för förtroendevalda.
3. OPF-KL 18 gäller förtroendevalda som tidigare omfattats av OPF-KL14 eller som tillträdde vid valet 2018 eller senare och som inte omfattas eller har rätt till egenpensionsförmåner enligt PBF, PRF-KL eller äldre bestämmelser/reglementen för förtroendevalda i Region Dalarna f.d. Landstinget Dalarna.
4. Kvalifikationstid för omställningsstöd beräknas endast på uppdragstid i Region Dalarna f.d. Landstinget Dalarna.
5. Aktiva omställningsinsatser beslutas i varje enskilt fall av pensionsmyndigheten, enligt bilaga c.
6. Ekonomiskt omställningsstöd beräknas på den förtroendevaldes årsarvode året innan avgångstidpunkt. Finns inte helt kalenderår görs beräkningen enligt § 4.
7. Efterlevandeskydd är obligatoriskt men kan väljas bort vi ansökan om utbetalning av avgiftsbestämd ålderspension (pensionsbehållning), enligt bilaga c.
8. Vid sjuk- eller aktivitetsersättning under efterskyddstid (270 kalenderdagar) avsätts pensionsavgift.
9. Ansökan om förmåner enligt OPF-KL skall ske skriftligt enligt pensionsmyndighetens anvisningar, enligt bilaga c.
10. Uppdragstiden för regionråd och oppositionsråd skall valår gälla till och med årets slut.
11. Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor, enligt bilaga d.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige antog 2014-09-22 OPF-KL (14) d.nr 13/03489 att gälla från valet 2014 för förtroendevald som inte omfattas eller har rätt till egenpensionsförmåner enligt PBF, PRF-KL eller äldre bestämmelser eller reglementen för förtroendevalda i Landstinget Dalarna.
SKL har lämnat förslag till reviderade bestämmelser om omställningsstöd, pensionsbestämmelser samt bestämmelser om familjeskydd i OPF-KL18.
OPF-KL18 gäller fr.o.m. 2019-10-01 för förtroendevald som tidigare omfattades av OPF-KL14.
Region Dalarna erbjuder förtroendevald som omfattas av OPF-KL med uppdrag på minst 40% av heltid möjlighet att arvodesväxla i enlighet med Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor fr.o.m. 2020-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) SKLs cirkulär 18:31 ”Förslag till bestämmelser om omställningsstöd, pension samt familjeskydd till förtroendevalda (OPF-KL18) med tillhörande bilagor samt kommentarer
C) Anvisningar vid ansökan OPF-KL
D) Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige antog 2014-09-22 OPF-KL (14) d.nr 13/03489 att gälla från valet 2014 för förtroendevald som inte omfattas eller har rätt till egenpensionsförmåner enligt PBF, PRF-KL eller äldre bestämmelser eller reglementen för förtroendevalda i Landstinget Dalarna.
SKL har lämnat förslag till reviderade bestämmelser om omställningsstöd, pensionsbestämmelser samt bestämmelser om familjeskydd i OPF-KL18.
OPF-KL18 gäller fr.o.m. 2019-10-01 för förtroendevald som tidigare omfattades av OPF-KL14.
Region Dalarna erbjuder förtroendevald som omfattas av OPF-KL med uppdrag på minst 40% av heltid möjlighet att arvodesväxla i enlighet med Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor fr.o.m. 2020-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) SKLs cirkulär 18:31 ”Förslag till bestämmelser om omställningsstöd, pension samt familjeskydd till förtroendevalda (OPF-KL18) med tillhörande bilagor samt kommentarer
C) Anvisningar vid ansökan OPF-KL
D) Arvodesväxling till pensionsbehållning - Allmänna villkor | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Personalutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialdepartementet: Stärkt kompetens i vård och omsorg (SOU 2019:20) |
Diarienummer: RD19/03066 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enligt bilaga b), godkänns
Sammanfattning:
Utredningen ”Reglering av yrket undersköterska” har i april 2019 avlämnat betänkande med den huvudsakliga innebörden att yrket undersköterska ges status av skyddad yrkestitel. De sju regionerna i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har gemensamt tagit fram ett likalydande remissvar.
Utredningens övergripande uppdrag är att föreslå hur yrket undersköterska kan regleras i syfte att öka kvaliteten och säkerheten i hälso- och sjukvården och omsorgen.
Yrkesgruppen undersköterska är en av Sveriges största yrkesgrupper. Det har dock i utredningens kartläggning visat sig finnas relativt utbredda brister i kompetensen hos yrkesgruppen vilket har en direkt effekt på utförandet av arbetsuppgifterna. Det kan ses som en konsekvens av att undersköterskeyrket hittills varit oreglerat vilket innebär att vem som helst kan anställas som undersköterska och bland annat genomföra vårdåtgärder utan relevant utbildning.
Region Dalarna anser att generellt är undersköterskornas kompetens hög, men instämmer i utredningens kartläggning som visar att undersköterskors kompetenser i vissa fall är bristfälliga. Förslaget om att titeln undersköterska skyddas på det sätt som föreslås välkomnas.
Region Dalarna har inget att invända mot att Socialstyrelsen ska få pröva ansökningar om bevis om rätt att använda yrkestiteln undersköterska, och instämmer vidare i utredningens förslag att det ska finnas en ansvarig valideringsmyndighet. Regionen håller sig dock kritisk mot att utredningen inte klargjort hur validering ska gå till och anser att konsekvenserna för arbetsgivarna måste förtydligas.
Viss tvekan föreligger kring utredningens bedömning om de samhällsekonomiska konsekvenserna, detta på grund av svårigheterna med att uppskatta de faktiska effekterna och eventuell kostnadsökning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss- Sammanfattning och innehållsförteckning
Länk till hela remissen https://www.regeringen.se/499507/contentassets/e38875e2c15f4bdc8e10e2a15b177949/starkt-kompetens-i-vard-och-omsorg-sou-2019_20.pdf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Utredningen ”Reglering av yrket undersköterska” har i april 2019 avlämnat betänkande med den huvudsakliga innebörden att yrket undersköterska ges status av skyddad yrkestitel. De sju regionerna i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har gemensamt tagit fram ett likalydande remissvar.
Utredningens övergripande uppdrag är att föreslå hur yrket undersköterska kan regleras i syfte att öka kvaliteten och säkerheten i hälso- och sjukvården och omsorgen.
Yrkesgruppen undersköterska är en av Sveriges största yrkesgrupper. Det har dock i utredningens kartläggning visat sig finnas relativt utbredda brister i kompetensen hos yrkesgruppen vilket har en direkt effekt på utförandet av arbetsuppgifterna. Det kan ses som en konsekvens av att undersköterskeyrket hittills varit oreglerat vilket innebär att vem som helst kan anställas som undersköterska och bland annat genomföra vårdåtgärder utan relevant utbildning.
Region Dalarna anser att generellt är undersköterskornas kompetens hög, men instämmer i utredningens kartläggning som visar att undersköterskors kompetenser i vissa fall är bristfälliga. Förslaget om att titeln undersköterska skyddas på det sätt som föreslås välkomnas.
Region Dalarna har inget att invända mot att Socialstyrelsen ska få pröva ansökningar om bevis om rätt att använda yrkestiteln undersköterska, och instämmer vidare i utredningens förslag att det ska finnas en ansvarig valideringsmyndighet. Regionen håller sig dock kritisk mot att utredningen inte klargjort hur validering ska gå till och anser att konsekvenserna för arbetsgivarna måste förtydligas.
Viss tvekan föreligger kring utredningens bedömning om de samhällsekonomiska konsekvenserna, detta på grund av svårigheterna med att uppskatta de faktiska effekterna och eventuell kostnadsökning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss- Sammanfattning och innehållsförteckning
Länk till hela remissen https://www.regeringen.se/499507/contentassets/e38875e2c15f4bdc8e10e2a15b177949/starkt-kompetens-i-vard-och-omsorg-sou-2019_20.pdf | | |
| | |
| | | |   |
|