Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2019-05-17_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Förvaltningschefens rapport:
- Ekonomi i balans.
- SJ-avtalet.
- Besparingspaketet.
- Inlandsbanan.
- Tåg i Bergslagen, kvällståget samt tåganskaffning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Bilaga
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Ny depå i Ludvika |
Diarienummer: RD19/02012 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna förslagshandling för projekt Ludvika, Ny bussdepå för fortsatt projektering.
2. Uppdra åt fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för genomförande enligt Byggprocessen
Sammanfattning:
Befintlig bussdepå i Ludvika ska rivas för att ge plats för en ny cirkulationsplats på genomfart Ludvika. Ny lokalisering har anvisats på Gonäs industriområde.
Projektet är kostnadsberäknat till 70 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Förslagshandling ny bussdepå Ludvika, daterad mars 2019
Beslut från Regionfastigheter
Projektkalkyl
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintlig bussdepå i Ludvika ska rivas för att ge plats för en ny cirkulationsplats på genomfart Ludvika. Ny lokalisering har anvisats på Gonäs industriområde.
Projektet är kostnadsberäknat till 70 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Förslagshandling ny bussdepå Ludvika, daterad mars 2019
Beslut från Regionfastigheter
Projektkalkyl | | |
| | |
| | | |   |
5 Förändringar i stråktrafiken |
Diarienummer: RD19/00337 |
Ordförandens förslag:
1. godkänna trafikeringsförslaget för förändringar i stråktrafiken.
Sammanfattning:
Stommen i Dalatrafiks trafiksystem utgörs av den så kallade Stråktrafiken, bestående av tåg och direktbussar som förbinder länets huvudorter. I dagsläget körs trafik på fyra olika tåglinjer samt nio direktbusslinjer, varav fem trafikerar sträckor som går parallellt med tågtrafikens linjer.
Kollektivtrafikförvaltningen har gjort en sammanställning av vilka åtgärder som skulle kunna genomföras för att effektivisera trafiken i de regionala stråken. I dagsläget körs bussar och tåg på samma sträckor, ofta i motsvarande tidslägen. En stor andel av befintliga resenärer bedöms kunna hänvisas till tåget, som erbjuder en snabbare resa med högre komfort jämfört med busstrafiken. Genom detta minskar behovet av att köra parallell direktbusstrafik.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Nytt trafikeringsförslag för stråktrafiken i Dalarnas län (rapport
Nulägesanalys
Remiss trafikeringsförslag
Remissyttranden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Stommen i Dalatrafiks trafiksystem utgörs av den så kallade Stråktrafiken, bestående av tåg och direktbussar som förbinder länets huvudorter. I dagsläget körs trafik på fyra olika tåglinjer samt nio direktbusslinjer, varav fem trafikerar sträckor som går parallellt med tågtrafikens linjer.
Kollektivtrafikförvaltningen har gjort en sammanställning av vilka åtgärder som skulle kunna genomföras för att effektivisera trafiken i de regionala stråken. I dagsläget körs bussar och tåg på samma sträckor, ofta i motsvarande tidslägen. En stor andel av befintliga resenärer bedöms kunna hänvisas till tåget, som erbjuder en snabbare resa med högre komfort jämfört med busstrafiken. Genom detta minskar behovet av att köra parallell direktbusstrafik.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Nytt trafikeringsförslag för stråktrafiken i Dalarnas län (rapport
Nulägesanalys
Remiss trafikeringsförslag
Remissyttranden | | |
| | |
| | | |   |
6 Nytt trafikeringsförslag för landsbygdstrafiken i Ludvika och Smedjebackens kommuner |
Diarienummer: RD19/01985 |
Ordförandens förslag:
1. Trafikeringsförslaget för landsbygdstrafiken i Ludvika och Smedjebackens kommuner godkännes.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen har tagit fram ett nytt trafikeringsförslag för landsbygdstrafiken i Ludvika och Smedjebackens kommuner. Förslaget baseras på en utredning som Tåg i Bergslagen gjorde under hösten 2016. Genom att öka spridningen på skolornas start- och sluttider minskar resurs-åtgången under morgon och eftermiddag. Delar av resurserna som frigörs kan istället återinvesteras i ett bättre och tätare turutbud på sträckor där det finns potential till ett ökat resande. Det tidigare separata skolskjutssystemet i Smedjebackens kommun införlivas i Dalatrafiks utbud från och med höstterminen 2019, för att möjliggöra samordning mellan olika trafikslag och öka det kollektiva resandet.
Trafikeringsförslaget har förankrats med de båda kommunerna och det kommunala gymnasieförbundet. Under våren 2019 har man beslutat att justera skolornas ramtider enligt de förslag som Kollektivtrafikförvaltningen har lagt fram. Därför är det nu möjligt att gå vidare med föreslagna justeringar i busstrafiken och besluta om trafikplikt på nya och förändrade linjer.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Samordnad kollektivtrafik i Ludvika/Smedjebacken (rapport)
Nytt trafikeringsförslag för kollektivtrafiken i Ludvika/Smedjebacken
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen har tagit fram ett nytt trafikeringsförslag för landsbygdstrafiken i Ludvika och Smedjebackens kommuner. Förslaget baseras på en utredning som Tåg i Bergslagen gjorde under hösten 2016. Genom att öka spridningen på skolornas start- och sluttider minskar resurs-åtgången under morgon och eftermiddag. Delar av resurserna som frigörs kan istället återinvesteras i ett bättre och tätare turutbud på sträckor där det finns potential till ett ökat resande. Det tidigare separata skolskjutssystemet i Smedjebackens kommun införlivas i Dalatrafiks utbud från och med höstterminen 2019, för att möjliggöra samordning mellan olika trafikslag och öka det kollektiva resandet.
Trafikeringsförslaget har förankrats med de båda kommunerna och det kommunala gymnasieförbundet. Under våren 2019 har man beslutat att justera skolornas ramtider enligt de förslag som Kollektivtrafikförvaltningen har lagt fram. Därför är det nu möjligt att gå vidare med föreslagna justeringar i busstrafiken och besluta om trafikplikt på nya och förändrade linjer.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Samordnad kollektivtrafik i Ludvika/Smedjebacken (rapport)
Nytt trafikeringsförslag för kollektivtrafiken i Ludvika/Smedjebacken | | |
| | |
| | | |   |
7 Anläggning av stråkhållplatser, avsiktsförklaring |
Diarienummer: RD19/02096 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna avsiktsförklaringen
Sammanfattning:
Trafikverket fick under 2017 i uppdrag av dåvarande AB Dalatrafik att utreda möjligheterna för att anlägga nya hållplatser i strategiska lägen längs stråktrafikens busslinjer. Syftet är att minska restiderna i de regionala stråken genom att erbjuda en rakare och snabbare linjesträckning. Inför det kommande arbetet med planläggningsprocess för berörda hållplatser önskar Trafikverket en avsiktsförklaring, där Kollektivtrafiknämnden ställer sig bakom den begäran som AB Dalatrafik tidigare har lagt fram.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Hållplatsbegäran Trafikverket (skrivelse från AB Dalatrafik)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Trafikverket fick under 2017 i uppdrag av dåvarande AB Dalatrafik att utreda möjligheterna för att anlägga nya hållplatser i strategiska lägen längs stråktrafikens busslinjer. Syftet är att minska restiderna i de regionala stråken genom att erbjuda en rakare och snabbare linjesträckning. Inför det kommande arbetet med planläggningsprocess för berörda hållplatser önskar Trafikverket en avsiktsförklaring, där Kollektivtrafiknämnden ställer sig bakom den begäran som AB Dalatrafik tidigare har lagt fram.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Hållplatsbegäran Trafikverket (skrivelse från AB Dalatrafik) | | |
| | |
| | | |   |
8 Organisation och kommunikation, Tåg i Bergslagen |
Diarienummer: RD19/02133 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna rapporten.
Sammanfattning:
Region Dalarna är en av fyra ägare i Tåg i Bergslagen. Kollektivtrafikförvaltningen har utrett hur regionens organisation ska arbeta med de förutsättningar som råder samt hur organisationen bör kommunicera. Syftet är att säkerställa Region Dalarnas ansvar i Tåg i Bergslagen samt att tillvarata Dalarnas intresse i dess verksamhet.
Region Dalarna representeras med tre nivåer i Tåg i Bergslagens verksamhet; ägare, styrelse och på tjänstemannanivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna är en av fyra ägare i Tåg i Bergslagen. Kollektivtrafikförvaltningen har utrett hur regionens organisation ska arbeta med de förutsättningar som råder samt hur organisationen bör kommunicera. Syftet är att säkerställa Region Dalarnas ansvar i Tåg i Bergslagen samt att tillvarata Dalarnas intresse i dess verksamhet.
Region Dalarna representeras med tre nivåer i Tåg i Bergslagens verksamhet; ägare, styrelse och på tjänstemannanivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
9 Riktlinjer för Färdtjänst och Riksfärdtjänst |
Diarienummer: RD19/01857 |
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Förändring av skolkortens giltighet |
Diarienummer: RD19/01279 |
Ordförandens förslag:
1. Ändra giltigheten på skolkorten både vad gäller omfattning och att gälla även på tåg.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen ser en optimering av skoltrafiken genom att flytta gymnasie- och högstadieelever från buss till tåg.
Detta är också en del av det arbete förvaltningen genomför med att ta bort parallell busstrafik längs stråken.
Det finns också en effektivisering av skoltrafiken genom att begränsa giltigheten till två resor/dag.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen ser en optimering av skoltrafiken genom att flytta gymnasie- och högstadieelever från buss till tåg.
Detta är också en del av det arbete förvaltningen genomför med att ta bort parallell busstrafik längs stråken.
Det finns också en effektivisering av skoltrafiken genom att begränsa giltigheten till två resor/dag.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|