Agenda
Med utgångspunkt från agendan kan Du:
- Expandera ärendet med (+)
- Läsa handlingar kopplade till ärendet.
Handbok
Start
Hjälp
Åter
Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-05-16
Dagordning
Växla till protokoll
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2019-05-16_dagordning.pdf
Samtliga handlingar inför sammanträdet.
Inledning och protokollsjustering
1 Justering av närvarolistan
Ordförandens förslag:
Ledamoten kallar själv sin ersättare. Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se. Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs.
2 Godkännande av dagordning
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
3 Protokollsjustering
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet. Hjälpmedelsnämndens protokoll ska tillkännages på varje samverkande kommuns webbaserade anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 8 kap.12 § och 9 kap. 32 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
Informations- och anmälningsärenden
4 Information
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet. Information lämnas om: A) Innovationsprojektet Verksamhetsutvecklare Katarina Nordin Kajblad lämnar en slutrapport från projektet. Bilaga 4 A) B) Introduktion av nya hjälpmedel och utvidgning av brukargrupper Verksamhetschef Linus Nielsen informerar. Bilaga 4 B) C) Ekonomisk information Tertialrapport presenteras på Hjälpmedelsnämnden. D) Patientenkät Förvaltningschef Helena Strandberg och verksamhetschef Linus Nielsen informerar. E) Rapport från Region Dalarnas dialogdagar 1 -2 april Ordförande Lisbeth Mörk-Amnelius och förvaltningschef Helena Strandberg . F) Rapport från Hjälpmedelschefsnätverket, information om leveranser vid Brexit samt Medicintekniska förordningen, MDR Information av verksamhetschef Linus Nielsen. G) Lokaler Skomakargatan 20 Förvaltningschef Helena Strandberg och verksamhetschef Linus Nielsen informerar. H) Information från Funktionshinderrådet och Regionens pensionärsråd Förvaltningschef Helena Strandberg.
I ärendet redovisas följande handlingar:
Blaga 4 A)
Bilaga 4 B)
Blaga 4 A)
Bilaga 4 B)
5 Anmälan av delegeringsbeslut
Ordförandens förslag:
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet. - Av ekonomidirektör fattade beslut A) Bortskrivning av kundförluster kv 4, 2018. RD19/01561.
6 Övriga anmälningsärenden
Ordförandens förslag:
.
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet A) Revisionsrapport: Granskning av målstyrning och uppföljning. RD19/01682. Bilaga 6 A1-2) B) Revisionsrapport: Granskning av landstingets interna kontroll 2018. RD19/01688 Bilaga 6 B 1-2) C) Hjälpmedelnämnden Dalarnas beslut § 20, 2019-03-21, gällande prisförändringar fr.o.m. 2020 är översänt till länets kommuner och Region Dalarna. RD19/01304 Bilaga 6 C)
I ärendet redovisas följande handlingar:
Bilaga 6 A1)
Bilaga 6 A2)
Bilaga 6 C)
Bilaga 6 B2)
Bilaga 6 A1)
Bilaga 6 A2)
Bilaga 6 C)
Bilaga 6 B2)
Beslutsärenden
7 Sammanträdesplan för Hjälpmedelsnämnden Dalarnas arbetsutskott och Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019. Revidering
Diarienummer: LD18/03127
Ordförandens förslag:
1. Ändring av vissa sammanträdesdatum för Hjälpmedelsnämnden Dalarnas arbetsutskott och Hjälpmedelsnämnden Dalarna hösten 2019 enligt förslag. Revidering av sammanträdesplan för 2019, beslutad 2018-09-13. Hjälpmedelsnämnden Dalarnas arbetsutskott: Torsdag den 5 september kl. 09.00-12.00 (ersätter 29 augusti) Torsdag den 24 oktober kl. 09.00-12.00 (ersätter 17 oktober) Hjälpmedelsnämnden Dalarna: Torsdag den 26 september kl. 09.00-16.00 Delårsrapport I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Reviderad sammanträdesplan 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
Bilaga 7 A)
Bilaga 7 B)
Bilaga 7 A)
Bilaga 7 B)
8 Komplettering av delegeringsbestämmelser
Diarienummer: LD18/01040
Ordförandens förslag:
Ordförandes förslag
1. Förslag till komplettering av delegeringsbestämmelser för Hjälpmedelsnämnden Dalarna fastställs enligt bilaga b). 2. Alla delegeringsbeslut ska anmälas till nämnden vid det sammanträde som kommer närmast efter att beslut har upprättats och diarieförts.
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag_LD18-01040_2092_Komplettering delegeringsbestämmelser
Delegeringsbestämmelser för HjmN 2019 revidering
Beslutsunderlag_LD18-01040_2092_Komplettering delegeringsbestämmelser
Delegeringsbestämmelser för HjmN 2019 revidering
Sändlista
9 Sändlista
Ordförandens förslag:
Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
Hjälpmedelsnämnden Dalarna ledamöter lista
Hjälpmedelsnämnden Dalarna ledamöter lista