Dagordning | |
  Regionstyrelsens Arbetsutskott_2019-05-13_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Överläggning med regionens revisorer
Revisionschef Kjell Johansson
B. Ledningen informerar
Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
C. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Arbetsutskottets fördelningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Fördelning av motioner |
|
Ordförandens förslag:
1. Av fullmäktige godkända motioner fördelas enligt nedanstående förslag.
A. Motion från David Örnberg (V) Inför försäljning av Resplusbiljett i länets bussar
Förslag: Kollektivtrafiknämnden
B. Motion från Maja Gilbert Westholm (V) Gratis kollektivtrafik för skolungdomar på sommarlovet 2019
Förslag: Kollektivtrafiknämnden, svar i fullmäktige 2019-06-10
C. Motion från Benny Rosengren (SD) - Införande av organiserad screening för prostatacancer genom Stockholm3-testet
Förslag: Hälso- och sjukvårdsnämnden
D. Motion från Maja Gilbert Westholm (V), David Örnberg (V), Elin Norén (S) och Abbe Ronsten (S) om att bedriva kollektivtrafik i egen regi
Förslag: Kollektivtrafiknämnden
E. Motion från Elin Norén (S) Inför ett högkostnadsskydd för hjälpmedel
Förslag: Hälso- och sjukvårdsnämnden och Hjälpmedelsnämnden i Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Yttrande till JO i ärende 440-2019 |
Diarienummer: RD19/01419 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra Region Dalarnas svar till JO med anledning av JO-anmälan JO´s dnr 440-2019
2. Regiondirektören uppdras att vidta åtgärder för att säkerställa att funktioner med administrativa uppgifter har erforderliga kunskaper om regionens delegeringsbestämmelser och offentlighetsprincipen
3. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Ärendet rör klagomål på bristande handläggning vid begäran om utlämnande av allmänna handlingar.
Morgan Johansson har begärt utlämnande av utredning om kränkande särbehandling. Efter det att verksamhetschefen av hänsyn till berörd personal, beslutat att inte utlämnat begärda handlingar, begärde Morgan Jonsson ett formellt, skriftligt och överklagbart beslut.
Vid prövning av begäran om utlämnande i enlighet med dåvarande landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser punkt 1.2.7, beslutade regionjurist Lena Jönsson 2018-07-19 att handlingarna inte omfattades av sekretess och därför skulle lämnas ut, inklusive tillhörande kodlista som angav namn på de personer som i pseudonymiserad form förekom i utredningen. Beslutet delgavs biträdande verksamhetschef Margaretha Lindberg, som åtog sig att verkställa beslutet.
Regionjuristen underrättade Morgan Jonsson om att handlingarna skulle utlämnas i enlighet med hans begäran.
Oaktat detta, har biträdande verksamhetschef Margareta Lindberg i samråd med divisionschefen Pär Lennart Ågren beslutat att vid utlämnandet undanta kodlistan.
Morgan Jonsson underrättades varken om kodlistans existens, eller det förhållandet att handlingen inte utlämnades. Någon besvärshänvisning lämnades således inte heller.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande
d) Bilagor till yttrandet
e) VCchef yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet rör klagomål på bristande handläggning vid begäran om utlämnande av allmänna handlingar.
Morgan Johansson har begärt utlämnande av utredning om kränkande särbehandling. Efter det att verksamhetschefen av hänsyn till berörd personal, beslutat att inte utlämnat begärda handlingar, begärde Morgan Jonsson ett formellt, skriftligt och överklagbart beslut.
Vid prövning av begäran om utlämnande i enlighet med dåvarande landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser punkt 1.2.7, beslutade regionjurist Lena Jönsson 2018-07-19 att handlingarna inte omfattades av sekretess och därför skulle lämnas ut, inklusive tillhörande kodlista som angav namn på de personer som i pseudonymiserad form förekom i utredningen. Beslutet delgavs biträdande verksamhetschef Margaretha Lindberg, som åtog sig att verkställa beslutet.
Regionjuristen underrättade Morgan Jonsson om att handlingarna skulle utlämnas i enlighet med hans begäran.
Oaktat detta, har biträdande verksamhetschef Margareta Lindberg i samråd med divisionschefen Pär Lennart Ågren beslutat att vid utlämnandet undanta kodlistan.
Morgan Jonsson underrättades varken om kodlistans existens, eller det förhållandet att handlingen inte utlämnades. Någon besvärshänvisning lämnades således inte heller.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande
d) Bilagor till yttrandet
e) VCchef yttrande | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Utbildningsdepartementet - Remittering av betänkandet Att förstå och bli förstådd - ett reformerat regelverk för tolkar i talande språk (SOU 2018:83) |
Diarienummer: RD19/01068 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enligt bilaga c), godkänns
Sammanfattning:
Region Dalarna stödjer i allt väsentligt de föreslagna förändringarna i utredningen och ställer sig även bakom utredningens förslag på följande punkter;
Att staten finansierar färre utbildningsvägar till språktolkar, men ökar den samlade kapaciteten och resurserna, för en utökad tolkutbildning och validering
Att barntolkning förbjuds, dvs där barn tolkar åt sina föräldrar och andra anhöriga
Att regelverk för tillsyn och kvalitetssäkring utvecklas
Att verka för ökad samverkan och koordinering av befintliga resurser
Att tolkyrket värderas och professionaliseras
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna stödjer i allt väsentligt de föreslagna förändringarna i utredningen och ställer sig även bakom utredningens förslag på följande punkter;
Att staten finansierar färre utbildningsvägar till språktolkar, men ökar den samlade kapaciteten och resurserna, för en utökad tolkutbildning och validering
Att barntolkning förbjuds, dvs där barn tolkar åt sina föräldrar och andra anhöriga
Att regelverk för tillsyn och kvalitetssäkring utvecklas
Att verka för ökad samverkan och koordinering av befintliga resurser
Att tolkyrket värderas och professionaliseras
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Länsstyrelsen Dalarna: På väg mot ett energiintelligent och klimatsmart Dalarna 2045 |
Diarienummer: RD19/01206 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Länsstyrelsen Dalarna, enligt bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
Länsstyrelsen i Dalarna har i ett remissförfarande inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter.
Länsstyrelsen ombad remissinstanserna att särskilt beakta följande frågor: Vilka områden kan er organisation medverka inom för att bidra till att nå målen till 2045? Vilka möjligheter och hinder bedömer ni är störst i er bransch/organisation? Vad ser ni är viktigast att lyfta i det fortsatta arbetet med färdplaner?
Region Dalarna har tagit del av remissen och överlämnar synpunkter till Länsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Följebrev
d) Remiss
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Länsstyrelsen i Dalarna har i ett remissförfarande inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter.
Länsstyrelsen ombad remissinstanserna att särskilt beakta följande frågor: Vilka områden kan er organisation medverka inom för att bidra till att nå målen till 2045? Vilka möjligheter och hinder bedömer ni är störst i er bransch/organisation? Vad ser ni är viktigast att lyfta i det fortsatta arbetet med färdplaner?
Region Dalarna har tagit del av remissen och överlämnar synpunkter till Länsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Följebrev
d) Remiss | | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på remiss från finansdepartementet - SOU 2018:74 Lite mer lika. Översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting. |
Diarienummer: RD19/00744 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga b, godkänns
Sammanfattning:
Den kommunalekonomiska utjämningen består av inkomstutjämning, kostnadsutjämning, strukturbidrag, införandebidrag och regleringsbidrag/-avgift. Regeringen gav uppdrag till Kostnadsutjämningsutredningen med Håkan Sörman som utredare att utreda och uppdatera kostnadsutjämningen. I direktiven angavs att översynen skulle överväga om det nuvarande systemet i tillräcklig grad fångar upp större samhällsförändringar och med anledning av det eventuellt föreslå förändringar i de delmodeller som finns, nya delmodeller eller om delmodeller ska utgå. I Uppdraget ingick också att analysera möjligheten att förenkla utjämningen. Håkan Sörman lämnade sitt betänkande 1 oktober 2018. Regeringen sände utredningen på remiss den 8 februari 2018. Myndigheter under regeringen är skyldiga att svara på remissen, för andra innebär remissen en inbjudan att lämna synpunkter.
Om utredningens förslag skulle fastställas skulle region Dalarna erhålla ca 1003 kr mer per invånare än nuvarande system. Det är främst inom delmodellen Hälso- och sjukvård som det utökade bidraget återfinns där bland annat ändrade faktorer för glesbygd ingår. Region Dalarna tillstyrker i huvudsak utredningens förslag och förlitar sig också på att det svar Sveriges kommuner och landsting kommer att lämna tar hänsyn till det bästa för Sveriges kommuner och landsting.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande Lite mer lika - översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting
c) Remissmissiv
d) Remiss SOU 2018:74
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den kommunalekonomiska utjämningen består av inkomstutjämning, kostnadsutjämning, strukturbidrag, införandebidrag och regleringsbidrag/-avgift. Regeringen gav uppdrag till Kostnadsutjämningsutredningen med Håkan Sörman som utredare att utreda och uppdatera kostnadsutjämningen. I direktiven angavs att översynen skulle överväga om det nuvarande systemet i tillräcklig grad fångar upp större samhällsförändringar och med anledning av det eventuellt föreslå förändringar i de delmodeller som finns, nya delmodeller eller om delmodeller ska utgå. I Uppdraget ingick också att analysera möjligheten att förenkla utjämningen. Håkan Sörman lämnade sitt betänkande 1 oktober 2018. Regeringen sände utredningen på remiss den 8 februari 2018. Myndigheter under regeringen är skyldiga att svara på remissen, för andra innebär remissen en inbjudan att lämna synpunkter.
Om utredningens förslag skulle fastställas skulle region Dalarna erhålla ca 1003 kr mer per invånare än nuvarande system. Det är främst inom delmodellen Hälso- och sjukvård som det utökade bidraget återfinns där bland annat ändrade faktorer för glesbygd ingår. Region Dalarna tillstyrker i huvudsak utredningens förslag och förlitar sig också på att det svar Sveriges kommuner och landsting kommer att lämna tar hänsyn till det bästa för Sveriges kommuner och landsting.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande Lite mer lika - översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting
c) Remissmissiv
d) Remiss SOU 2018:74 | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Regionplan med budget 2020 och finansplan 2020-2022 |
Diarienummer: RD19/02425 |
Ordförandens förslag: Beslutsunderlag och bilagor publiceras efter avslutad handläggning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Ansvarsfrihet för Förbundsdirektionen Kommunalförbundet Svensk Luftambulans 2018. |
Diarienummer: RD19/01556 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Förbundsstyrelsen beviljas ansvarsfrihet för år 2018
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver
ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt
medlemmarna. Idag ingår Landstinget Dalarna, Landstinget Värmland,
Region Uppsala och Västra Götalandsregionen i förbundet.
Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2018.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas
ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsberättelse
c) Sakkunniges grundläggande granskningsrapport
d) Sakkunniges granskningsrapport
e) Årsredovisning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver
ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt
medlemmarna. Idag ingår Landstinget Dalarna, Landstinget Värmland,
Region Uppsala och Västra Götalandsregionen i förbundet.
Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2018.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas
ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsberättelse
c) Sakkunniges grundläggande granskningsrapport
d) Sakkunniges granskningsrapport
e) Årsredovisning
| | |
| | |
| | | |   |
9 Hantering av Region Dalarnas behov av kontokredit |
Diarienummer: RD19/01447 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Regionstyrelsen får fatta beslut i ett intervall mellan 0 och 400 mnkr, att uppta och avsluta kontokredit vid behov.
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
2. Rätten att besluta om kontokredit delegeras till Arbetsutskottet, under förutsättning att regionfullmäktige delegerar rätten att besluta om kontokredit till Regionstyrelsen enligt punkt 1 ovan.
3. Regionstyrelsens delegeringsbestämmelser revideras i enlighet med detta beslut.
Sammanfattning:
Region Dalarna (RD) har sedan tidigare en kontokredit på max 400 mnkr. I nuvarande bankavtal har möjligheten till kontokredit inte varit behäftad med en kostnad, förutom vid ett eventuellt utnyttjande av krediten. Ökade kapitaltäckningskrav på banker innebär att RD vid en förlängning av bankavtal, som är aktuellt inom kort, leder till att en fortsatt tillgång till kontokredit kommer att kosta RD i storleksordningen ca 300 - 600 tkr. Mot den bakgrunden föreslås istället följande hantering av tillgång till nödvändig kontokredit.
Förslaget går ut på att RD i normalläget har 0 kr i kontokredit, men att Arbetsutskottet erhåller mandat att uppta och avsluta kontokredit om behov uppstår. Mandatet gäller ett intervall mellan 0 - 400 mnkr. Behov kommer att identifieras på förhand via ordinarie likviditetsprognoser. Det innebär alltså inte en höjning av nuvarande nivå, utan en möjlighet till sänkning, så att nivå motsvarar bedömt framtida behov.
Upplåning sker framöver vid behov i första hand hos Kommuninvest (KI) via traditionella lån. RD ska enligt placeringspolicy och direktiv ha ca 450 mnkr tillgängligt som betalningsberedskap, målbilden framöver är att det ska ske via kontanta medel och ev upplåning hos KI istället för tillgänglig kontokredit.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Anteckningar Avtal med Swedbank
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna (RD) har sedan tidigare en kontokredit på max 400 mnkr. I nuvarande bankavtal har möjligheten till kontokredit inte varit behäftad med en kostnad, förutom vid ett eventuellt utnyttjande av krediten. Ökade kapitaltäckningskrav på banker innebär att RD vid en förlängning av bankavtal, som är aktuellt inom kort, leder till att en fortsatt tillgång till kontokredit kommer att kosta RD i storleksordningen ca 300 - 600 tkr. Mot den bakgrunden föreslås istället följande hantering av tillgång till nödvändig kontokredit.
Förslaget går ut på att RD i normalläget har 0 kr i kontokredit, men att Arbetsutskottet erhåller mandat att uppta och avsluta kontokredit om behov uppstår. Mandatet gäller ett intervall mellan 0 - 400 mnkr. Behov kommer att identifieras på förhand via ordinarie likviditetsprognoser. Det innebär alltså inte en höjning av nuvarande nivå, utan en möjlighet till sänkning, så att nivå motsvarar bedömt framtida behov.
Upplåning sker framöver vid behov i första hand hos Kommuninvest (KI) via traditionella lån. RD ska enligt placeringspolicy och direktiv ha ca 450 mnkr tillgängligt som betalningsberedskap, målbilden framöver är att det ska ske via kontanta medel och ev upplåning hos KI istället för tillgänglig kontokredit.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Anteckningar Avtal med Swedbank | | |
| | |
| | | |   |
10 Revidering av investeringspolicy |
Diarienummer: RD19/02176 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens Arbetsutskott föreslår Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige
1. Reviderad investeringspolicy, enligt bilaga b, fastställs.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2012-05-28 att anta befintlig investeringspolicy. Denna ska revideras utifrån det uppdrag som angivits i Regionplanen 2018-11-19-20 att investeringspolicyn bör ses över.
Investeringsplanen ska vara långsiktigt och spegla verksamhetens behov, samt att investeringsrutiner ska säkerställa god hushållning och för strategiska investeringar ska minst 50% av tillkommande kostnader motsvaras av ökad nytta för befolkningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad Policy Investeringspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2012-05-28 att anta befintlig investeringspolicy. Denna ska revideras utifrån det uppdrag som angivits i Regionplanen 2018-11-19-20 att investeringspolicyn bör ses över.
Investeringsplanen ska vara långsiktigt och spegla verksamhetens behov, samt att investeringsrutiner ska säkerställa god hushållning och för strategiska investeringar ska minst 50% av tillkommande kostnader motsvaras av ökad nytta för befolkningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad Policy Investeringspolicy | | |
| | |
| | | |   |
11 Sammanträdesplan 2020 för regionfullmäktige, regionstyrelsen och dess utskott |
Diarienummer: LD18/04973 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Regionfullmäktige sammanträder under 2020 den 2 mars, 20 april, 15-16 juni, 28 september och 16-17 november.
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
2. Regionstyrelsen sammanträder under 2020 den 10 februari, 4 mars, 6 april, 1 juni, 14 september, 28 oktober och 14 december.
3. Arbetsutskottet sammanträder under 2020 den 27 januari, 17 februari, 23 mars, 20 maj, 2 september, 27 oktober och 30 november.
4. Dialogdagarna 2020 är 7-8 april.
5. Bokslutskonferensen är den 18 februari.
Sammanfattning:
En sammanträdesplan för regionfullmäktige, regionstyrelsen och regionstyrelsens utskott tas årligen fram. Planen är även kallelse för styrelsen och utskotten.
I ärendet redovisas till arbetsutskottet följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2020 förslag
c) Sammanträdesplan 2020 alternativt förslag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En sammanträdesplan för regionfullmäktige, regionstyrelsen och regionstyrelsens utskott tas årligen fram. Planen är även kallelse för styrelsen och utskotten.
I ärendet redovisas till arbetsutskottet följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2020 förslag
c) Sammanträdesplan 2020 alternativt förslag | | |
| | |
| | | |   |
12 Miljöredovisning 2018 |
Diarienummer: RD19/01130 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige
1. Miljöredovisning 2018, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Miljöredovisning 2018 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Miljöredovisning 2018 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2018 | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V): Inför klimatbokslut för Region Dalarna |
Diarienummer: RD19/00370 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Maja Gilbert Westholm (V) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför ett klimatbokslut.
Utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser bidrar till att jordens klimat blir allt varmare. Det är det som kallas växthuseffekten. Det varmare klimatet skapar stora miljö- och hälsoproblem både på kort och på lång sikt.
I regionplanen anges att Region Dalarna ska bedriva ett långsiktigt hållbart miljöarbete och att regionen ska bidra till att uppfylla nationella och internationella klimatmål. För att följa vår klimatpåverkan och att kunna fokusera på åtgärder som gör största nytta måste Region Dalarna genomföra mätningar och beräkningar och sammanställa dessa till ett klimatbokslut.
Årligen följs de övergripande miljömålen upp via en miljöredovisning som beslutas i samband med fullmäktige i juni. I miljöredovisningen för 2018 kommer det att finnas ett kapitel som belyser landstingets (innan organisationsförändringen) klimatpåverkan utifrån CO2-ekvivalenter. I regionplanen finns ett uppdrag i att ta fram ett hållbarhetsprogram. Ett klimatbokslut förslås att ingå i en kommande hållbarhetsredovisning när regionen har ett hållbarhetsprogram som ska följas upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Yttrande från Hållbarhetsberedningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Maja Gilbert Westholm (V) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför ett klimatbokslut.
Utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser bidrar till att jordens klimat blir allt varmare. Det är det som kallas växthuseffekten. Det varmare klimatet skapar stora miljö- och hälsoproblem både på kort och på lång sikt.
I regionplanen anges att Region Dalarna ska bedriva ett långsiktigt hållbart miljöarbete och att regionen ska bidra till att uppfylla nationella och internationella klimatmål. För att följa vår klimatpåverkan och att kunna fokusera på åtgärder som gör största nytta måste Region Dalarna genomföra mätningar och beräkningar och sammanställa dessa till ett klimatbokslut.
Årligen följs de övergripande miljömålen upp via en miljöredovisning som beslutas i samband med fullmäktige i juni. I miljöredovisningen för 2018 kommer det att finnas ett kapitel som belyser landstingets (innan organisationsförändringen) klimatpåverkan utifrån CO2-ekvivalenter. I regionplanen finns ett uppdrag i att ta fram ett hållbarhetsprogram. Ett klimatbokslut förslås att ingå i en kommande hållbarhetsredovisning när regionen har ett hållbarhetsprogram som ska följas upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Yttrande från Hållbarhetsberedningen | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|