Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2019-05-09_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Presidiets förslag.
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: Presidiets förslag.
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: Presidiets förslag.
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: Presidiets förslag.
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Läget i investeringsprojekt
B. Falu lasarett, Dahlska huset (ny vårdbyggnad), erfarenhetsåterföring
C. Borlänge sjukhus, pågående hyresförhandling
D. Information lämnad till Regionstyrelsen
E. Tertialrapport (delas ut på mötet)
Månadsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: Presidiets förslag.
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäls följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen
§ 18/2017 och Fastighetsnämnden § 47/2018 fattade beslut.
- Av fastighetschefen fattade beslut.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Presidiets förslag.
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
A. Regionens revisorers granskning av landstingets interna kontroll 2018. RD19/01638.
Regionfastigheter, anmärkning: Under rubrik 3.4 anges att Regionfastigheter endast följt upp 9 av 16 kontrollpunkter, vilket inte är korrekt. Fastighetsnämndens kontrollplan för 2018 består av 17 kontrollområden, varav 16 baseras på genomförd riskanalys, redovisade under 9 rubriker. Samtliga 17 kontrollpunkter har följts upp, genom 27 kontrollmoment, och sammanfattats i en av Fastighetsnämnden beslutad uppföljningsrapport.
B. Regionens revisorers granskning av målstyrning och uppföljning. RD19/01642.
C. Anmälan angående under 2019 signerade verksamhetsbeskrivningar för lokalförändring (VBL).
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Styrkort 2019 |
Diarienummer: RD19/01782 |
Ordförandens förslag: Presidiets förslag
1. Fastställa Regionfastigheters styrkort för 2019, enligt bilaga b.
Sammanfattning:
Regionfastigheters styrkort för 2019 följer det koncernövergripande styrkortet för Region Dalarna. De övergripande målen härrör från huvudmannens uppdrag och Regionplan 2019. Målen är presenterade utifrån fyra perspektiv: Medarbetare/kund, Process/verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi/finans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfastigheters styrkort för 2019 följer det koncernövergripande styrkortet för Region Dalarna. De övergripande målen härrör från huvudmannens uppdrag och Regionplan 2019. Målen är presenterade utifrån fyra perspektiv: Medarbetare/kund, Process/verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi/finans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort 2019 | | |
| | |
| | | |   |
8 Preliminär budget för 2020 |
Diarienummer: RD19/01497 |
Ordförandens förslag: Presidiets förslag
1. Fastställa en preliminär budget 2020 för Fastighetsnämnden samt
2. Överlämna budgeten till Regionstyrelsen för kännedom.
Sammanfattning:
Regionplanen för 2019-2021 anger ett avkastningskrav på 24,2 mnkr för Regionfastigheter år 2019. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 29,3 mnkr kan levereras år 2020 utan att höja hyror för interna hyresgäster i eget ägda fastigheter.
Pågående successiva omfördelning från långtidsplanerat underhåll till reinvestering ger på kort sikt en höjd avkastning. Men om reinvesteringar sker enligt investeringsplanen och underhållskostnader fasas ut i takt med att avskrivningar och räntor ökar, kommer resultatet att hamna på det årliga avkastningskravet igen efter år 2020 utan att höja hyror för infraprojekten som ska genomföras.
Regionfastigheters investeringsplan visar i nuläget ett investeringsbehov på 505 mnkr för år 2020, då ingår även Dalatrafik Service AB med 57 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2020, bilaga 1
c)Investeringsplan i Fastigheter, utrustning/IT och konst för åren 2020-2023. Bilaga 2. (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen för 2019-2021 anger ett avkastningskrav på 24,2 mnkr för Regionfastigheter år 2019. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 29,3 mnkr kan levereras år 2020 utan att höja hyror för interna hyresgäster i eget ägda fastigheter.
Pågående successiva omfördelning från långtidsplanerat underhåll till reinvestering ger på kort sikt en höjd avkastning. Men om reinvesteringar sker enligt investeringsplanen och underhållskostnader fasas ut i takt med att avskrivningar och räntor ökar, kommer resultatet att hamna på det årliga avkastningskravet igen efter år 2020 utan att höja hyror för infraprojekten som ska genomföras.
Regionfastigheters investeringsplan visar i nuläget ett investeringsbehov på 505 mnkr för år 2020, då ingår även Dalatrafik Service AB med 57 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2020, bilaga 1
c)Investeringsplan i Fastigheter, utrustning/IT och konst för åren 2020-2023. Bilaga 2. (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet) | | |
| | |
| | | |   |
9 Falu lasarett, mottagningsstation M1 - M2, igångsättningsbeslut |
Diarienummer: RD19/01499 |
Ordförandens förslag: Presidiets förslag
1. Uppdra åt fastighetsnämndens ordförande, att i samråd med nämndens presidium, upphandla entreprenör för genomförande av projekt Falu lasarett, mottagningsstation M1 och M2, baserat på en investering om 53 mnkr.
Sammanfattning:
Mottagningsstation M2 är en av lasarettets knutpunkter och har i dagsläget ej tillräckliga utrymmen för en komplettering av ställverken utan behöver byggas ut för att inrymma flera anslutningsgrupper i de nya ställverken. Ett nytt LSP-ställverk och ytterligare en transformator inklusive HSP-ställverk.
Målet är att skapa en robust och driftsäker elförsörjning till alla verksamheter på Falu lasarett. Att säkra framtidsbehov och flexibilitet, skapa en säker arbetsmiljö för driftpersonal och minska energiförbrukningen.
Projektets investeringskostnad är beräknad till 53 mnkr. Projektet kommer att pågå under 2019 och 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Mottagningsstation M2 är en av lasarettets knutpunkter och har i dagsläget ej tillräckliga utrymmen för en komplettering av ställverken utan behöver byggas ut för att inrymma flera anslutningsgrupper i de nya ställverken. Ett nytt LSP-ställverk och ytterligare en transformator inklusive HSP-ställverk.
Målet är att skapa en robust och driftsäker elförsörjning till alla verksamheter på Falu lasarett. Att säkra framtidsbehov och flexibilitet, skapa en säker arbetsmiljö för driftpersonal och minska energiförbrukningen.
Projektets investeringskostnad är beräknad till 53 mnkr. Projektet kommer att pågå under 2019 och 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
10 Mora lasarett, nytt luftbehandlingssystem, strömskenor samt hiss hus 01, förslagshandling |
Diarienummer: RD19/01498 |
Ordförandens förslag: Presidiets förslag
1. Godkänna förslagshandling daterad 2018-12-21, för Mora lasarett, nytt luftbehandlingssystem, strömskenor samt hiss hus 01 för fortsatt projektering och genomförande enligt Byggprocessen.
Sammanfattning:
Ventilationen i hus 01 Mora lasarett har brister på grund av ålderstigen installation som inte klarar dagens OVK krav. Därför krävs utbyte av ventilationsaggregat. Elkraftsmatningen via befintliga mycket ålderstigna strömskenor i hus 01 och dess närhet saknar reservdelar och innebär därför en säkerhetsrisk. Ett utbyte av strömskenorna bör därför utföras. Hiss 14 i hus 01 är i behov av utbyte bland annat för att gamla slagdörrar svetsats fast och genomgångs funktion tidigare tagits bort. En uppdatering av hiss 14 för säkrare drift och bättre funktion är angeläget.
Målet är att skapa en bättre inomhusmiljö för patient och personal, en säkrare elförsörjning till verksamheterna i hus 01 och dess närhet samt underlätta för patienter och personals vertikala kommunikation i hus 01.
Den kalkyl som nu är upprättad anger en projektkostnad om totalt ca 16 mnkr. Projektet har sedan VBL skrevs även utökats med beskrivna strömskenor 4 mnkr och utbyte hiss 14 med 2 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Mora lasarett, utbyte av luftbehandlingsaggregat TA/FA171 samt nya canalisskenor för försörjning Hus 01, 04, 05, 07 och 09.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ventilationen i hus 01 Mora lasarett har brister på grund av ålderstigen installation som inte klarar dagens OVK krav. Därför krävs utbyte av ventilationsaggregat. Elkraftsmatningen via befintliga mycket ålderstigna strömskenor i hus 01 och dess närhet saknar reservdelar och innebär därför en säkerhetsrisk. Ett utbyte av strömskenorna bör därför utföras. Hiss 14 i hus 01 är i behov av utbyte bland annat för att gamla slagdörrar svetsats fast och genomgångs funktion tidigare tagits bort. En uppdatering av hiss 14 för säkrare drift och bättre funktion är angeläget.
Målet är att skapa en bättre inomhusmiljö för patient och personal, en säkrare elförsörjning till verksamheterna i hus 01 och dess närhet samt underlätta för patienter och personals vertikala kommunikation i hus 01.
Den kalkyl som nu är upprättad anger en projektkostnad om totalt ca 16 mnkr. Projektet har sedan VBL skrevs även utökats med beskrivna strömskenor 4 mnkr och utbyte hiss 14 med 2 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Mora lasarett, utbyte av luftbehandlingsaggregat TA/FA171 samt nya canalisskenor för försörjning Hus 01, 04, 05, 07 och 09. | | |
| | |
| | | |   |
11 Ludvika, ny bussdepå, förslagshandling |
Diarienummer: LD18/00289 |
Ordförandens förslag: Presidiets förslag
1. Godkänna förslagshandling för projekt Ludvika, Ny bussdepå för fortsatt projektering.
2. Uppdra åt fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för genomförande enligt Byggprocessen, under förutsättning att Kollektivtrafikförvaltningen godkänner hyresavtalet.
Sammanfattning:
Befintlig bussdepå i Ludvika ska rivas för att ge plats för en ny cirkulationsplats på genomfart Ludvika. Ny lokalisering har anvisats på Gonäs industriområde.
Projektet är kostnadsberäknat till 70 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling ny bussdepå Ludvika, daterad mars 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintlig bussdepå i Ludvika ska rivas för att ge plats för en ny cirkulationsplats på genomfart Ludvika. Ny lokalisering har anvisats på Gonäs industriområde.
Projektet är kostnadsberäknat till 70 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling ny bussdepå Ludvika, daterad mars 2019 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|