Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2019-03-26_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om närvarorätt vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Region Dalarnas politiska sekreterare medges närvarorätt vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2019-03-26.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Öppna jämförelser-folkhälsa
Hälso-och sjukvårdsdirektör Elisabet Franson
Information om e-Hälsa
Avdelningschef e-Hälsa Helene Richardsson
Utvärdering av projektet Nya Nära Vården
Projektledare Annichen Kringstad
B Ekonomisk information
Åse Golles, chef verksamhetsnära ekonomistöd
Informationen omfattar bl.a. uppföljning av budget t.o.m. februari 2019, verksamhetsberättelse/årsredovisning 2018
C Förvaltningen Hörsel- och syn
Förvaltningschef Hörsel- och syn, Helena Strandberg
Skriftlig rapport
D Ledningen informerar
Karin Stikå Mjöberg, förvaltningschef hälso- och sjukvården
Skriftlig rapport
Budgetdialog 2020 tillsammans med cheferna för division kirurgi, division primärvård, division medicin, division psykiatri och division medicinsk service
E Personalinformation
T.f Personaldirektör Pär Jonsson
Underlag för sommarplanering 2019 i hälso- och sjukvården
Förhandlingschef Olle Lundén
F Information från Patientnämnden
T.f chef patientnämnden Charlotta Borelius
LD17/01269 HSN beslutade 29/8-17 att Åtgärder för att minska vårdskador - det systematiska patientsäkerhetsarbetet - ska följas upp i nämnden några gånger per år. Den senaste uppföljningen gjordes i form av ett anmälningsärende till nämnden den 28/8-18.
G RD19/00490
Ändrade rutiner gällande vårdgarantin
LD17/04229
Fördjupad analys om förlossning och BB
Bilaga
Analyschef och t.f Divisionschef Medicinsk service Tobias Dahlström
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B) Förvaltningschef
C) Ekonomidirektör
D) Verksamhetschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Budgetuppföljning 2019 |
|
Ordförandens förslag:
Sammanfattning av ärendet
Hälso- och sjukvårdsnämnden behandlade 22 januari 2019 ärendet ”Handlingsplan avseende ekonomi i balans för Hälso- och sjukvården” varvid bl.a beslutades:
Uppdra åt förvaltningschefen för hälso- och sjukvården att senast till hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde i mars 2019 återkomma med konsekvensanalyser av sparförslagen, med fokus på såväl patienter som personal, samt eventuella undanträngningseffekter.
I Beslutsunderlaget informeras om att uppföljning sker på varje sammanträde med hälso- och sjukvårdsnämnden
Varje divisionschef föredrar sina konsekvensanalyser utifrån handlingsplanen för ekonomi i balans utifrån frågeställningarna från dialogdagen den 4 mars.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Budget för kris- och traumamottagning och asyl- och migranthälsa |
Diarienummer: RD19/01334 |
Ordförandens förslag:
1. Asyl- och migranthälsan finansieras med 6 mnkr med medel för särskild ersättning för asylvård.
2. Kris- och traumamottagningen finansieras med 3 mnk med medel för särskild ersättning för asylvård.
Sammanfattning:
Budget för avdelningarna Asyl och migranthälsa har inte funnits med i tidigare beslut. Därför har avdelningarna varit ofinansierade.
Ledningsgrupp Hälso- och sjukvård har ställt sig bakom förslaget att det finns ett behov av att fortsätta verksamheten och att ett beslut om budget behöver tas.
Ett förslag till organisering av Kris och traumamottagningen och Asyl- och migranthälsa i Dalarna har tagits fram.
Verksamheterna finansieras genom medel från särskild ersättning för asylvård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Budget för avdelningarna Asyl och migranthälsa har inte funnits med i tidigare beslut. Därför har avdelningarna varit ofinansierade.
Ledningsgrupp Hälso- och sjukvård har ställt sig bakom förslaget att det finns ett behov av att fortsätta verksamheten och att ett beslut om budget behöver tas.
Ett förslag till organisering av Kris och traumamottagningen och Asyl- och migranthälsa i Dalarna har tagits fram.
Verksamheterna finansieras genom medel från särskild ersättning för asylvård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Avveckling av reumatologklinikens slutenvårdsavdelning på Falu lasarett |
Diarienummer: LD18/01635 |
Ordförandens förslag:
1. Reumatologklinikens slutenvårdsverksamhet vid avdelning, avd. 12, Falu lasarett avvecklas på grund av långvarig sjuksköterskebrist och ett minskat behov av reumatologisk slutenvård.
Sammanfattning:
Reumatologklinikens slutenvårdsavdelning har varit temporärt stängd sedan i september 2018. P.g.a. den medicinska utvecklingen är behovet av reumatologisk slutenvård numer begränsat. Reumatologens slutenvårdsverksamhet föreslås därför avvecklas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut 2019-01-22
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Reumatologklinikens slutenvårdsavdelning har varit temporärt stängd sedan i september 2018. P.g.a. den medicinska utvecklingen är behovet av reumatologisk slutenvård numer begränsat. Reumatologens slutenvårdsverksamhet föreslås därför avvecklas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut 2019-01-22 | | |
| | |
| | | |   |
8 Verksamhetsberättelse Hälso- och sjukvården 2018 |
Diarienummer: RD19/01315 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2018 för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b) och c) fastställs.
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen sammanfattas verksamhetsåret 2018 utifrån ett verksamhets- ekonomi- och personalperspektiv. Vidare beskrivs följsamhet till struktur- och förändringsplan samt en kort inblick i 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2018 Hälso- och sjukvården och respektive division
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen sammanfattas verksamhetsåret 2018 utifrån ett verksamhets- ekonomi- och personalperspektiv. Vidare beskrivs följsamhet till struktur- och förändringsplan samt en kort inblick i 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2018 Hälso- och sjukvården och respektive division
| | |
| | |
| | | |   |
9 Uppföljning av Hälso- och sjukvårdnämndens internkontrollplan 2018 För Hälso-och sjukvården |
Diarienummer: LD17/04467 |
Ordförandens förslag:
1. Att godkänna föreliggande redovisning av genomförd internkontroll.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden ansvarar för att Region Dalarna lever upp till det lagstadgade krav som ålagts regionen avseende Hälso- och sjukvård. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade på nämndens sammanträde 2017-12-12, § 64 att anta föreslagen internkontrollplan gällande Hälso- och sjukvårdens verksamhet för 2018. Redovisning av utförda kontroller skall ske till Hälso- och sjukvårdsnämnden på sammanträde 2019-03-26.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljning Internkontrollplan 2018 HSN
c) Analys kompetenstillgång 2018
d) Checklista Sommarplanering 2018
e) Internkontroll HoS leg kontroll 2018
f) ID 5 Internkontroll HoS leg kontroll
g) ID 5 Kontroll av uppgifter mot HOSP
h) 50 Intern Styrning och kontroll - rapport 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden ansvarar för att Region Dalarna lever upp till det lagstadgade krav som ålagts regionen avseende Hälso- och sjukvård. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade på nämndens sammanträde 2017-12-12, § 64 att anta föreslagen internkontrollplan gällande Hälso- och sjukvårdens verksamhet för 2018. Redovisning av utförda kontroller skall ske till Hälso- och sjukvårdsnämnden på sammanträde 2019-03-26.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljning Internkontrollplan 2018 HSN
c) Analys kompetenstillgång 2018
d) Checklista Sommarplanering 2018
e) Internkontroll HoS leg kontroll 2018
f) ID 5 Internkontroll HoS leg kontroll
g) ID 5 Kontroll av uppgifter mot HOSP
h) 50 Intern Styrning och kontroll - rapport 2018 | | |
| | |
| | | |   |
10 Internkontrollplan hälso- och sjukvården 2019 |
Diarienummer: LD18/05006 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2019 för Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning
Hälso- och sjukvård, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap 1§ ha uppsikt
över nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet.
Hälso-och sjukvårdsnämnden ska därför årligen, till Regionstyrelsen, rapportera uppföljningen av den interna kontrollen.
I Regionens styrande dokument avseende intern kontroll, fastställt
i landstingsfullmäktige 2017-04-24 35 § ( Policy Intern styrning och kontroll LD1700472) samt i landstingsstyrelsen 2017-04-10 30 § (Målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll LD1700472), ska nämnderna upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll.
Enligt kommunallagen (2017:725) 6 kap 6 §
Nämnderna skall var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De skall också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hälso- och sjukvårdsförvaltningens internkontrollplan 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap 1§ ha uppsikt
över nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet.
Hälso-och sjukvårdsnämnden ska därför årligen, till Regionstyrelsen, rapportera uppföljningen av den interna kontrollen.
I Regionens styrande dokument avseende intern kontroll, fastställt
i landstingsfullmäktige 2017-04-24 35 § ( Policy Intern styrning och kontroll LD1700472) samt i landstingsstyrelsen 2017-04-10 30 § (Målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll LD1700472), ska nämnderna upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll.
Enligt kommunallagen (2017:725) 6 kap 6 §
Nämnderna skall var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De skall också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hälso- och sjukvårdsförvaltningens internkontrollplan 2019 | | |
| | |
| | | |   |
11 Verksamhetsberättelse 2018 Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: RD19/01232 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2018 för förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Utfallet för 2018 blev sämre än planerad budget. Detta beror på sjukfrånvaro och ännu ej tillsatta tjänster som medför att lönekostnaderna blev 700 tkr lägre än planerat, men ökade konsulttjänster (audionom och tolk) med 1 300 Tkr. Vilket också har påverkat produktionen och intäkterna är därför 650 tkr lägre än budget.
Hjälpmedelskostnaden, och bl.a. benförankrade hörapparater, ökar kraftigt. Den är 2,5 mnkr högre än budget och 2,0 mnkr högre än samma period föregående år. Sammantaget blev det ett resultat på -3,4 mnkr.
Hörcentralen har mycket glädjande vänt trenden och nu minskar väntetiderna till första bedömningsbesök. Under året har väntetiden minskats med 55 dagar, från 243 dagar till 188 dagar. Väntetiden beror bl.a. på föräldraledighet, otillsatta audionomtjänster, hög sjukfrånvaro, med ökad korttidsfrånvaro samt flera långtidssjukskrivningar samt den demografiska utvecklingen med fler äldre som lever längre och därmed är i behov av hörselhjälpmedel längre.
Syncentralen erbjuder alla patienter tid till kurator och arbetsterapeut inom 3 månader, dock råder en viss väntetid till optiker.
Pedagogiska hörselvården erbjuder alla patienter tid inom tre månader.
Tolkcentralen uppfyller målet med att utföra 95 % av beställda tolkuppdrag.
Arbetsmiljö är på dagordningen inom alla verksamheter och har varit ett fokusområde för förvaltningen. Alla avdelningar har genomfört en arbetsmiljödag under året och en psykosocial arbetsmiljöenkät, vilket genomförs årligen. Riskidentifiering och riskbedömning har genomförts på alla avdelningarna tillsammans med medarbetarna. Fokus har bl.a. varit arbetsmiljö.
Under året har sjukfrånvaron, ett av förvaltningens prioriterade områden, minskat på totalen men ökat något på korttidsfrånvaron. Sjukfrånvaron är dock fortsatt hög p.g.a. fler längre sjukskrivningar, främst privata och medicinska orsaker. Olika rehabiliteringsinsatser har skett enskilt och i grupp. Företagshälsovården har varit inkopplad i flera ärenden. Sjukfrånvaron följs upp månadsvis.
Inför 2018 har en risk- och konsekvensanalys genomförts på förvaltningsnivå. Under 2018, inför 2019 års interkontrollplan, har riskidentifiering- och riskbedömning genomförts på både förvaltnings- och avdelningsnivå. Med lite extra fokus på KPMG:s revision rörande oegentligheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Utfallet för 2018 blev sämre än planerad budget. Detta beror på sjukfrånvaro och ännu ej tillsatta tjänster som medför att lönekostnaderna blev 700 tkr lägre än planerat, men ökade konsulttjänster (audionom och tolk) med 1 300 Tkr. Vilket också har påverkat produktionen och intäkterna är därför 650 tkr lägre än budget.
Hjälpmedelskostnaden, och bl.a. benförankrade hörapparater, ökar kraftigt. Den är 2,5 mnkr högre än budget och 2,0 mnkr högre än samma period föregående år. Sammantaget blev det ett resultat på -3,4 mnkr.
Hörcentralen har mycket glädjande vänt trenden och nu minskar väntetiderna till första bedömningsbesök. Under året har väntetiden minskats med 55 dagar, från 243 dagar till 188 dagar. Väntetiden beror bl.a. på föräldraledighet, otillsatta audionomtjänster, hög sjukfrånvaro, med ökad korttidsfrånvaro samt flera långtidssjukskrivningar samt den demografiska utvecklingen med fler äldre som lever längre och därmed är i behov av hörselhjälpmedel längre.
Syncentralen erbjuder alla patienter tid till kurator och arbetsterapeut inom 3 månader, dock råder en viss väntetid till optiker.
Pedagogiska hörselvården erbjuder alla patienter tid inom tre månader.
Tolkcentralen uppfyller målet med att utföra 95 % av beställda tolkuppdrag.
Arbetsmiljö är på dagordningen inom alla verksamheter och har varit ett fokusområde för förvaltningen. Alla avdelningar har genomfört en arbetsmiljödag under året och en psykosocial arbetsmiljöenkät, vilket genomförs årligen. Riskidentifiering och riskbedömning har genomförts på alla avdelningarna tillsammans med medarbetarna. Fokus har bl.a. varit arbetsmiljö.
Under året har sjukfrånvaron, ett av förvaltningens prioriterade områden, minskat på totalen men ökat något på korttidsfrånvaron. Sjukfrånvaron är dock fortsatt hög p.g.a. fler längre sjukskrivningar, främst privata och medicinska orsaker. Olika rehabiliteringsinsatser har skett enskilt och i grupp. Företagshälsovården har varit inkopplad i flera ärenden. Sjukfrånvaron följs upp månadsvis.
Inför 2018 har en risk- och konsekvensanalys genomförts på förvaltningsnivå. Under 2018, inför 2019 års interkontrollplan, har riskidentifiering- och riskbedömning genomförts på både förvaltnings- och avdelningsnivå. Med lite extra fokus på KPMG:s revision rörande oegentligheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2018 | | |
| | |
| | | |   |
12 Uppföljning av Internkontrollplan 2018 Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/04740 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2018 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
I Internkontrollplan 2018 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna baserades bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes i slutet av 2017. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro samt på dialog och information från Samverkansgruppen.
Uppföljning av internkontrollpunkterna har skett i juni och i december, utan anmärkning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2018
c) Uppföljning av Internkontrollplan 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Internkontrollplan 2018 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna baserades bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes i slutet av 2017. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro samt på dialog och information från Samverkansgruppen.
Uppföljning av internkontrollpunkterna har skett i juni och i december, utan anmärkning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2018
c) Uppföljning av Internkontrollplan 2018 | | |
| | |
| | | |   |
13 Patientsäkerhetsberättelse 2018 |
Diarienummer: RD19/00461 |
Ordförandens förslag:
1. Patientsäkerhetsberättelse för 2018 godkänns
2. Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2019 godkänns (återfinns i bilaga 3 i patientsäkerhetsberättelse för 2018)
Sammanfattning:
Enligt patientsäkerhetslagen (2010:659) ska vårdgivaren årligen upprätta en patientsäkerhetsberättelse. I denna ska framgå hur patientsäkerhetsarbetet bedrivits, vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten samt vilka resultat som uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas landstingets utveckling inom patientsäkerhetsområdet. Underlaget till berättelsen hämtas bland annat från regionens avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamheten, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, Inspektionen för vård och omsorg.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Patientsäkerhetsberättelse Landstinget Dalarna 2018
c) Svar enkät till verksamheterna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt patientsäkerhetslagen (2010:659) ska vårdgivaren årligen upprätta en patientsäkerhetsberättelse. I denna ska framgå hur patientsäkerhetsarbetet bedrivits, vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten samt vilka resultat som uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas landstingets utveckling inom patientsäkerhetsområdet. Underlaget till berättelsen hämtas bland annat från regionens avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamheten, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, Inspektionen för vård och omsorg.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Patientsäkerhetsberättelse Landstinget Dalarna 2018
c) Svar enkät till verksamheterna | | |
| | |
| | | |   |
14 Cancerplan 2019-2021 |
Diarienummer: RD19/00961 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna reviderad Utvecklingsplan för cancervården inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
Sammanfattning:
Regeringen tog i maj 2018 ett inriktningsbeslut där det framfördes att arbetet med cancerstrategin måste vara långsiktig. Den reviderade cancerplanen syftar till att tydligare koncentrera innehållet till faktiska aktiviteter för att uppnå målen i den Nationella Cancerstrategin.
Samverkansnämnden har godkänt den reviderade cancerplanen och rekommenderar sjukvårdsregionens regioner att göra detsamma.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerplan 2019-2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen tog i maj 2018 ett inriktningsbeslut där det framfördes att arbetet med cancerstrategin måste vara långsiktig. Den reviderade cancerplanen syftar till att tydligare koncentrera innehållet till faktiska aktiviteter för att uppnå målen i den Nationella Cancerstrategin.
Samverkansnämnden har godkänt den reviderade cancerplanen och rekommenderar sjukvårdsregionens regioner att göra detsamma.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerplan 2019-2020 | | |
| | |
| | | |   |
15 Nationella riktlinjer vård vid Prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor |
Diarienummer: RD19/00960 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna antar nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor.
2. Region Dalarna beaktar att slutversionen innehåller rekommendationer för barn och ungdomar samt vuxna med funktionsnedsättning som inte tidigare har omfattats av riktlinjerna.
3. Region Dalarna samverkar med berörda aktörer för att tillsammans bidra till utveckling av beteendepåverkande insatser för förbättrade levnadsvanor.
4. Region Dalarna fastställer och ska använda Socialstyrelsens indikatorer inom området.
Sammanfattning:
Till ohälsosamma levnadsvanor räknas tobaksbruk, riskbruk av alkohol, ohälsosamma matvanor, otillräcklig fysisk aktivitet. Dessa bidrar till en femtedel av den samlade sjukdomsbördan i Sverige.
Sju framgångsfaktorer har identifierats i arbetet med prevention och behandling av ohälsosamma levnadsvanor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Politisk viljeinriktning Prevention och behandling av ohälsosamma levnadsvanor
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Till ohälsosamma levnadsvanor räknas tobaksbruk, riskbruk av alkohol, ohälsosamma matvanor, otillräcklig fysisk aktivitet. Dessa bidrar till en femtedel av den samlade sjukdomsbördan i Sverige.
Sju framgångsfaktorer har identifierats i arbetet med prevention och behandling av ohälsosamma levnadsvanor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Politisk viljeinriktning Prevention och behandling av ohälsosamma levnadsvanor | | |
| | |
| | | |   |
16 Politisk viljeriktning för nationella riktlinjer vård och stöd vid schizofreni och schizofreniliknande tillstånd |
Diarienummer: RD19/00959 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna antar de nationella riktlinjerna för vård och stöd vid schizofreni eller schizofreniliknande tillstånd
2. Region Dalarna ska utveckla kunskap och kompetens enligt riktlinjernas rekommenderade arbetsmetoder samt utveckla samordning och samverkan för personer med schizofreni
3. Region Dalarna uppmärksammar att det i de slutliga riktlinjerna tillkommit en central rekommendationen om insats gällande psykopedagogiska behandlingsprogram
4. Region Dalarna ska i samarbete med kommunerna implementera det ”nationella Vård och Insatsprogrammet - schizofreni och schizofreniliknande tillstånd”, utarbetat av det Nationella Programområdet Psykisk Hälsa
Sammanfattning:
Socialstyrelsens förslag till nationella riktlinjer för vård och stöd vid schizofreni och schizofreniliknande tillstånd har processats genom dialog med berörda parter. Beslut om politisk viljeinriktning har tagits av Samverkansnämnden och föreliggande underlag ligger för beslut i HSN.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Politisk viljeinriktning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsens förslag till nationella riktlinjer för vård och stöd vid schizofreni och schizofreniliknande tillstånd har processats genom dialog med berörda parter. Beslut om politisk viljeinriktning har tagits av Samverkansnämnden och föreliggande underlag ligger för beslut i HSN.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Politisk viljeinriktning | | |
| | |
| | | |   |
17 Politisk viljeriktning för Nationella riktlinjer för vård vid stroke |
Diarienummer: LD18/00925 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna antar de nationella riktlinjer för vård vid stroke
2. Ge i uppdrag till det nyinrättade rådet för neurologiska sjukdomar att implementera telemedicin för specialistkonsultation i akutskedet till personer med misstänkt stroke
3. Region Dalarna fortsätter utveckla samverkan med kommunerna för att säkerställa en tidigt initierad och uthållig rehabilitering, oavsett huvudmannaskap, med individuellt maximerad livskvalitet som målbild
4. Region Dalarna fastställer och använder Socialstyrelsens indikatorer och målnivåer inom området
Sammanfattning:
Socialstyrelsens förslag till nationella riktlinjer för vård vid stroke har processats genom dialog med berörda parter. Beslut om politisk viljeinriktning har tagits av Samverkansnämnden och föreliggande underlag ligger för beslut i HSN
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Politisk viljeinriktning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsens förslag till nationella riktlinjer för vård vid stroke har processats genom dialog med berörda parter. Beslut om politisk viljeinriktning har tagits av Samverkansnämnden och föreliggande underlag ligger för beslut i HSN
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Politisk viljeinriktning
| | |
| | |
| | | |   |
18 Uppdrag till Hälso-och sjukvårdens förvaltningschef om digitalisering inom hälso-och sjukvården |
Diarienummer: RD19/01550 |
Ordförandens förslag:
1. Förvaltningschefen för Hälso- och sjukvården uppdras att utreda ny organisation för digitalisering inom Hälso och sjukvårdsförvaltningen.
Sammanfattning:
Region Dalarna har ett flertal pågående projekt som alla syftar till att effektivisera och utveckla vården med hjälp av digitalisering. Några exempel är 1:a linjens vård, Min Vård, Vårdguiden 1177, 1177s eTjänster, F-VIS (Framtidens vårdinformationssystem), Välfärdsteknik kring Hjälpmedel och eHälsa. Dessa bedrivs på olika förvaltningar och på olika nivåer inom organisationen.
Det finns därav ett stort behov av att samordna dessa insatser för att effektivisera utfallet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har ett flertal pågående projekt som alla syftar till att effektivisera och utveckla vården med hjälp av digitalisering. Några exempel är 1:a linjens vård, Min Vård, Vårdguiden 1177, 1177s eTjänster, F-VIS (Framtidens vårdinformationssystem), Välfärdsteknik kring Hjälpmedel och eHälsa. Dessa bedrivs på olika förvaltningar och på olika nivåer inom organisationen.
Det finns därav ett stort behov av att samordna dessa insatser för att effektivisera utfallet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på granskning av klagomålshanteringen inom hälso- och sjukvården |
Diarienummer: LD18/04520 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
Patientsäkerhetslagen (2010:659) ändrades 2018-01-01, vilket innebar att vårdgivaren tillsammans med Patientnämnden ska fungera som första linjen i klagomålssystemet. Under 2018 genomfördes en granskning av revisorerna och i revisionsrapporten ”Granskning av klagomålshanteringen inom hälso-och sjukvården” framkommer en del brister och rekommendationer för åtgärder.
Revisorerna rekommenderar hälso-och sjukvårdsnämnden att dels säkerställa en fungerande klagomålshantering enligt patientsäkerhetslagens intentioner, dels i arbetet beakta de rekommendationer som lämnats i PWC:s granskning.
Hälso-och sjukvårdsnämnden har säkerställt att det finns ett pågående förbättringsarbete kring klagomålshanteringen och tagit till sig av rekommendationerna som kommit fram i revisionsrapporten. Hälso-och sjukvårdsnämnden behöver ta del av data på aggregerad nivå gällande klagomål och säkerställa att förbättringar vid behov genomförs i syfte att öka kvaliteten på vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar till revisorerna
c) Skrivelse från revisorerna
d) Revisionsrapport PWC
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientsäkerhetslagen (2010:659) ändrades 2018-01-01, vilket innebar att vårdgivaren tillsammans med Patientnämnden ska fungera som första linjen i klagomålssystemet. Under 2018 genomfördes en granskning av revisorerna och i revisionsrapporten ”Granskning av klagomålshanteringen inom hälso-och sjukvården” framkommer en del brister och rekommendationer för åtgärder.
Revisorerna rekommenderar hälso-och sjukvårdsnämnden att dels säkerställa en fungerande klagomålshantering enligt patientsäkerhetslagens intentioner, dels i arbetet beakta de rekommendationer som lämnats i PWC:s granskning.
Hälso-och sjukvårdsnämnden har säkerställt att det finns ett pågående förbättringsarbete kring klagomålshanteringen och tagit till sig av rekommendationerna som kommit fram i revisionsrapporten. Hälso-och sjukvårdsnämnden behöver ta del av data på aggregerad nivå gällande klagomål och säkerställa att förbättringar vid behov genomförs i syfte att öka kvaliteten på vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar till revisorerna
c) Skrivelse från revisorerna
d) Revisionsrapport PWC | | |
| | |
| | | |   |
20 Beslut om förlängning av IVPA-avtal ( I väntan på ambulans ) |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer LD18/01585
Ordförandens förslag
1. Ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden ges i uppdrag att besluta om förlängningsavtal med berörda parter.
Sammanfattning
Landstinget Dalarna (numer region Dalarna) kom 2018-05-03 överens med SOS Alarm, Rättviks kommun samt Kommunalförbundet Dala mitt (Gagnef kommun) att i projektform bedriva tidsbegränsad trygghetsskapande verksamhet (dnr LD18/01585). Avtalsperiodens slut var 2019-04-30. Projektet ska utvärderas under och efter avtalstiden. Utvärderingen ska ligga till grund för om de trygghetsskapande åtgärderna ska permanenteras i avtalet mellan Regionen å ena sidan och Dala mitt respektive kommunen gällande utlarmning av IVPA-enhet (se projektavtalets punkt 4 1 st punkt 2.).
Övriga kommuner erbjöds att ansluta sig tillprojektet. Det var enbart två kommuner som antog erbjudandet, Falu kommun och Leksands kommun. Avtalet med dessa kommuner är avhängigt projektavtalets giltighet.
Det finns en politisk vilja att de trygghetsskapande åtgärderna permanenteras. Med anledning av att projektet ännu inte är tillräckligt utvärderat är avtalen i behov av en tillfällig förlängning så att en permanent lösning kan utredas och förankras grundligt. Förlängningen bör ske till och med 2019-12-31. Till dess ska ett tillräckligt underlag finnas för att säkerställa en adekvat lösning på frågan.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
21 Budget nationellt programområde Äldres hälsa 2019 |
Diarienummer: RD19/01361 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår Regionstyrelsen
1. Uppsala-Örebro sjukvårdsregion beviljas 200 tkr i budget för Nationellt programområde för Äldres hälsa under 2019
Sammanfattning:
I regioners gemensamma system för kunskapsstyrning har det fattats beslut om att värdskap för de olika nationella programområdena (NPO) fördelas mellan våra sex sjukvårdsregioner. Respektive värdregion ska tillhandahålla motsvarande 50 procent processledare och 20 procent ordförande enligt bilaga b). Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har tilldelats ytterligare ett NPO -Äldres hälsa. Sjukvårdsregionen innehar sedan tidigare värdskap för tre NPO. Beräknad kostnad för detta är 1.4 miljoner kronor vilket fördelas på sju regioner. Samverkansnämnden rekommenderar landstingen och regionerna inom sjukvårdsregionen att utöka budget för kunskapsstyrningsorganisationen med ovanstående summa för 2019 enligt bilaga c). Region Dalarnas del i de gemensamma resurskostnaderna blir då 200 tkr för 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tjänsteskrivelse budget Nationellt Programområde Äldres hälsa
c) Protokoll från Samverkansnämnden 6-7 december 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I regioners gemensamma system för kunskapsstyrning har det fattats beslut om att värdskap för de olika nationella programområdena (NPO) fördelas mellan våra sex sjukvårdsregioner. Respektive värdregion ska tillhandahålla motsvarande 50 procent processledare och 20 procent ordförande enligt bilaga b). Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har tilldelats ytterligare ett NPO -Äldres hälsa. Sjukvårdsregionen innehar sedan tidigare värdskap för tre NPO. Beräknad kostnad för detta är 1.4 miljoner kronor vilket fördelas på sju regioner. Samverkansnämnden rekommenderar landstingen och regionerna inom sjukvårdsregionen att utöka budget för kunskapsstyrningsorganisationen med ovanstående summa för 2019 enligt bilaga c). Region Dalarnas del i de gemensamma resurskostnaderna blir då 200 tkr för 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tjänsteskrivelse budget Nationellt Programområde Äldres hälsa
c) Protokoll från Samverkansnämnden 6-7 december 2018 | | |
| | |
| | | |   |
|