Dagordning | |
  Regionstyrelsens Arbetsutskott_2019-03-25_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
Ledningen informerar:
A. Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
RD19/00243
Delredovisning av Översyn av Central Förvaltning - ärendet behandlades av arbetsutskottet 28 januari 2019
Bitr regiondirektör Lars-Olof Björkqvist
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
Informationen omfattar även investeringar inför 2020
Information om nya redovisningslagen fr o m 2019
Redovisningschef Ewa Samuelsson
Lägesrapport från upphandlingsavdelningen
Upphandlingschef Joel Valtanen
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Bokslut och årsredovisning 2018 |
Diarienummer: LD18/04971 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Primärvårdens resultat i egen regi inom ramen för hälsoval fastställs till ett överskott på 17,4 som överförs till 2019.
2. Folktandvårdens resultat fastställs till ett underskott på 9,2 mnkr som överförs till 2019
3. Hjälpmedel Dalarnas resultat fastställs till 0,2 mnkr som överförs till 2019.
4. Årsredovisning 2018 enlig bilaga b) och verksamhetsberättelser 2018 förvaltningar enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
2018 års ekonomiska resultat är 65 mnkr vilket är 38 mnkr sämre än det budgeterade resultatet på 103 mnkr samt 181 mnkr sämre än föregående års resultat. Resultatet innebär att landstinget vid utgången av 2018 hade ett positivt eget kapital på 59 mnkr.
I årsredovisningen lämnas en redogörelse av måluppfyllelsen för landstinget verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument: Bilaga b) är inte helt klar i layout.
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2018
c) Bilaga till årsredovisning; Verksamhetsberättelser 2018 förvaltningar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
2018 års ekonomiska resultat är 65 mnkr vilket är 38 mnkr sämre än det budgeterade resultatet på 103 mnkr samt 181 mnkr sämre än föregående års resultat. Resultatet innebär att landstinget vid utgången av 2018 hade ett positivt eget kapital på 59 mnkr.
I årsredovisningen lämnas en redogörelse av måluppfyllelsen för landstinget verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument: Bilaga b) är inte helt klar i layout.
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2018
c) Bilaga till årsredovisning; Verksamhetsberättelser 2018 förvaltningar
| | |
| | |
| | | |   |
3 Rapportering enligt program för uppföljning av privata utförare |
Diarienummer: RD19/00969 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Rapportering för 2017 och 2018 enligt Program för uppföljning av och insyn i verksamhet som utförs av privata utförare, godkänns.
2. Uppföljning av privata utförare inkluderas fr.o.m. 2019 som särskilt avsnitt inom ram för Region Dalarnas årsredovisning.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade i oktober 2017 om ett program för uppföljning av och insyn i verksamhet som utförs av privata utförare (LD17/03424).
Bifogad rapport med bilagor är den första uppföljningen enligt programmet för Region Dalarna och omfattar både 2017 och 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport 2017-2018
c) Uppföljning grupp A, förslag
d) Uppföljning grupp B, förslag
e) Uppföljning grupp C, förslag
f) Uppföljning grupp D, förslag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade i oktober 2017 om ett program för uppföljning av och insyn i verksamhet som utförs av privata utförare (LD17/03424).
Bifogad rapport med bilagor är den första uppföljningen enligt programmet för Region Dalarna och omfattar både 2017 och 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport 2017-2018
c) Uppföljning grupp A, förslag
d) Uppföljning grupp B, förslag
e) Uppföljning grupp C, förslag
f) Uppföljning grupp D, förslag | | |
| | |
| | | |   |
4 Revidering av vissa reglementen i Region Dalarna |
Diarienummer: RD19/01207 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Regionstyrelsens reglemente revideras enligt bilaga b).
2. Kultur- och bildningsnämndens särskilda bestämmelser revideras enligt bilaga c).
3. 25 § Tandvårdsnämndens reglemente revideras enligt bilaga d).
4. 28 § Patientnämndens reglemente revideras enligt bilaga e).
5. 3 och 4 §§ reglementet för Region Dalarnas Pensionärsråd (RPR) revideras enligt bilaga f).
6. 3 och 4 §§ reglementet för Funktionshinderrådet i Dalarna (FRID) revideras enligt bilaga g).
Sammanfattning:
I Regionstyrelsens reglemente föreslås att vissa bestämmelser bryts ut och överförs till delegeringsbestämmelser respektive ett annat reglemente. I några andra reglementen föreslås smärre uppdateringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag Regionstyrelsens reviderade bestämmelser.
c) Förslag Kultur- och bildningsnämndens särskilda bestämmelser.
d) Förslag 25 § Tandvårdsnämndens reglemente.
e) Förslag 28 § Patientnämndens reglemente.
f) Förslag 3 och 4 §§ reglementet för RPR.
g) Förslag 3 och 4 §§ reglementet för FRID.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionstyrelsens reglemente föreslås att vissa bestämmelser bryts ut och överförs till delegeringsbestämmelser respektive ett annat reglemente. I några andra reglementen föreslås smärre uppdateringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag Regionstyrelsens reviderade bestämmelser.
c) Förslag Kultur- och bildningsnämndens särskilda bestämmelser.
d) Förslag 25 § Tandvårdsnämndens reglemente.
e) Förslag 28 § Patientnämndens reglemente.
f) Förslag 3 och 4 §§ reglementet för RPR.
g) Förslag 3 och 4 §§ reglementet för FRID. | | |
| | |
| | | |   |
5 Reglemente för Krisledningsnämnden |
Diarienummer: RD19/01358 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Reglemente för krisledningsnämnden enligt bilaga c) fastställs.
2. Som en följd av att krisledningsnämnden blir en självständig nämnd med reglemente enligt bilaga c), görs konsekvensjusteringar i de allmänna bestämmelserna i övriga nämnders reglementen enligt bilaga d).
3. Med mandatperiod från 2019-04-29 till och med dagen innan fullmäktiges första sammanträde efter ordinarie val 2022 utses ledamöter och ersättare enligt förslag.
4. Med samma mandatperiod som i punkt 3 utses Ordförande, förste vice ordförande och andre vice ordförande enligt förslag.
Sammanfattning:
Bestämmelserna i regionstyrelsens reglemente om krisledningsnämnd har brutits ut ur styrelsens reglemente och införlivats i ett särskilt reglemente för krisledningsnämnden. Reglementet är strukturerat på samma sätt som övriga nämndreglementen i Region Dalarna. De särskilda bestämmelserna har kompletterats med några nya bestämmelser hämtade ur lagen om extraordinära händelser och omvärldsbevakning samt en skyldighet att öva kris- och beredskapsledning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utdrag ur Regionstyrelsens reglemente: 22, 27 och 28 §§
c) Förslag reglemente för Krisledningsnämnden
d) Konsekvensändringar i de allmänna bestämmelserna i övriga nämnders reglementen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bestämmelserna i regionstyrelsens reglemente om krisledningsnämnd har brutits ut ur styrelsens reglemente och införlivats i ett särskilt reglemente för krisledningsnämnden. Reglementet är strukturerat på samma sätt som övriga nämndreglementen i Region Dalarna. De särskilda bestämmelserna har kompletterats med några nya bestämmelser hämtade ur lagen om extraordinära händelser och omvärldsbevakning samt en skyldighet att öva kris- och beredskapsledning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utdrag ur Regionstyrelsens reglemente: 22, 27 och 28 §§
c) Förslag reglemente för Krisledningsnämnden
d) Konsekvensändringar i de allmänna bestämmelserna i övriga nämnders reglementen | | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av AB Transitios bolagsdokument |
Diarienummer: RD19/00736 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Förslag till beslut om justeringar av bolagsdokumenten för AB Transitio ; aktieägaravtal, bolagsordning, instruktion för valberedning, instruktion för ägarrådet, ägardirektiv och instruktion för verkställande direktör godkänns.
Sammanfattning:
AB Transitio utgör en gemensam resurs för landets samtliga huvudmän för den regionala rälsbundna kollektivtrafiken. Bolagets uppdrag är att anskaffa, finansiera och hyra ut spårfordon till ägarna som i sin tur ansvarar för trafiken. Bolaget ansvarar även för tungt underhåll av fordonen. Vid AB Transitio´s årsmöte i maj 2018 beslutades om förändringar i några av bolagets styrdokument. För att förändra styrdokumenten krävs godkännande av samtliga delägares högsta beslutande organ. Ändringarna beskrivs punktvis i skrivelse från AB Transitio. Styrelsens förslag till ändringar fastställdes vid bolagets årsstämma med undantag av ändringar avseende VD´s anställningsvillkor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från AB Transitio 2018-06-07 med bilagor
1) Tabell över ändringsförslag (med markerade ändringsförslag)
2) Aktieägaravtal (med markerade ändringsförslag)
3) Bolagsordning (med markerade ändringsförslag)
4) Instruktion för valberedning (med markerade ändringsförslag)
5) Instruktion för ägarrådet (med markerade ändringsförslag)
6) Ägardirektiv (med markerade ändringsförslag)
7) Instruktioner för verkställande direktör (med markerade ändringsförslag)
8) Ändringsavtal (för respektive ägare att underteckna efter beslut på årsstämma samt os högsta beslutande organ i den egna organisationen)
9) Protokoll årsstämma 2018-05-24
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
AB Transitio utgör en gemensam resurs för landets samtliga huvudmän för den regionala rälsbundna kollektivtrafiken. Bolagets uppdrag är att anskaffa, finansiera och hyra ut spårfordon till ägarna som i sin tur ansvarar för trafiken. Bolaget ansvarar även för tungt underhåll av fordonen. Vid AB Transitio´s årsmöte i maj 2018 beslutades om förändringar i några av bolagets styrdokument. För att förändra styrdokumenten krävs godkännande av samtliga delägares högsta beslutande organ. Ändringarna beskrivs punktvis i skrivelse från AB Transitio. Styrelsens förslag till ändringar fastställdes vid bolagets årsstämma med undantag av ändringar avseende VD´s anställningsvillkor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från AB Transitio 2018-06-07 med bilagor
1) Tabell över ändringsförslag (med markerade ändringsförslag)
2) Aktieägaravtal (med markerade ändringsförslag)
3) Bolagsordning (med markerade ändringsförslag)
4) Instruktion för valberedning (med markerade ändringsförslag)
5) Instruktion för ägarrådet (med markerade ändringsförslag)
6) Ägardirektiv (med markerade ändringsförslag)
7) Instruktioner för verkställande direktör (med markerade ändringsförslag)
8) Ändringsavtal (för respektive ägare att underteckna efter beslut på årsstämma samt os högsta beslutande organ i den egna organisationen)
9) Protokoll årsstämma 2018-05-24 | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V): Inför klimatbokslut för Region Dalarna |
Diarienummer: RD19/00370 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Maja Gilbert Westholm (V) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför ett klimatbokslut.
Utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser bidrar till att jordens klimat blir allt varmare. Det är det som kallas växthuseffekten. Det varmare klimatet skapar stora miljö- och hälsoproblem både på kort och på lång sikt.
I regionplanen anges att Region Dalarna ska bedriva ett långsiktigt hållbart miljöarbete och att regionen ska bidra till att uppfylla nationella och internationella klimatmål. För att följa vår klimatpåverkan och att kunna fokusera på åtgärder som gör största nytta måste Region Dalarna genomföra mätningar och beräkningar och sammanställa dessa till ett klimatbokslut.
Årligen följs de övergripande miljömålen upp via en miljöredovisning som beslutas i samband med fullmäktige i juni. I miljöredovisningen för 2018 kommer det att finnas ett kapitel som belyser landstingets (innan organisationsförändringen) klimatpåverkan utifrån CO2-ekvivalenter. I regionplanen finns ett uppdrag i att ta fram ett hållbarhetsprogram. Ett klimatbokslut förslås att ingå i en kommande hållbarhetsredovisning när regionen har ett hållbarhetsprogram som ska följas upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Maja Gilbert Westholm (V) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför ett klimatbokslut.
Utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser bidrar till att jordens klimat blir allt varmare. Det är det som kallas växthuseffekten. Det varmare klimatet skapar stora miljö- och hälsoproblem både på kort och på lång sikt.
I regionplanen anges att Region Dalarna ska bedriva ett långsiktigt hållbart miljöarbete och att regionen ska bidra till att uppfylla nationella och internationella klimatmål. För att följa vår klimatpåverkan och att kunna fokusera på åtgärder som gör största nytta måste Region Dalarna genomföra mätningar och beräkningar och sammanställa dessa till ett klimatbokslut.
Årligen följs de övergripande miljömålen upp via en miljöredovisning som beslutas i samband med fullmäktige i juni. I miljöredovisningen för 2018 kommer det att finnas ett kapitel som belyser landstingets (innan organisationsförändringen) klimatpåverkan utifrån CO2-ekvivalenter. I regionplanen finns ett uppdrag i att ta fram ett hållbarhetsprogram. Ett klimatbokslut förslås att ingå i en kommande hållbarhetsredovisning när regionen har ett hållbarhetsprogram som ska följas upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Uppföljning av internkontrollplan 2018 för Central Förvaltning. |
Diarienummer: LD18/00078 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen
1. Uppföljning av ISK-plan för 2018, Central förvaltning, godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen beslutade 2018-02-12, § 19, att fastställa ISK-plan (intern styrning och kontroll) för Central förvaltning. Varje nämnd ska fastställa en ISK-plan per årsbasis. Den uppföljning som ska göras följer den beslutade planen och kommenteras särskilt.
För år 2018 finns följande fem (5) kontrollpunkter:
Förberedelse inför regionaliseringen. Kommunikation via intern digitalt stöd. Samverkansprocesser. Samlad organisation för vissa stödfunktioner (ny planerings- och styrprocess). Avtal, beslut och attesträtter inom HR-området.
Uppföljningen av kontrollpunkterna sker löpande genom året eller på det sätt som står angivet i beslutad kontrollplan. Två kontrollpunkter är genomförda, någon är genomförd men återstår implementeringsfasen (avtal, beslut och attesträtter inom HR-området). En punkt om Samverkansutveckling är så omfattande att den förs till 2019 för fortsatt arbete och kommer inte att kunna slutföras förrän 2020. Punkten om Samlad organisation för vissa stödfunktioner är senarelagd pga. att en verksamhet genomförde sen omorganisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga 1 Uppföljning ISK-plan CF 2018
c) Bilaga 2 Förvaltningsberättelse ISK-plan 2018 CF
d) Bilaga 3 Uppföljning ISK-plan 2018 CF Kontrollområde 2 Nytt Intra
e) Bilaga 4 Samordningsutveckling för verksamhetsprocesser Kontrollområde 3
f) Bilaga 5 Samlad organisation för vissa stödområden Kontrollområde 4
g) Bilaga 6 Kontrollområde Beslut och attesträtter inom HR-området, punkt 2 Sommarplanering
h) Bilaga 6 Kontrollområde Avtal, beslut och attesträtter inom HR-området, punkt 2 Processbeskrivning
i) Bilaga 6 Kontrollområde Avtal, beslut och attesträtter inom HR-området, punkt 3 Grundat på särskilda beslut
j) Bilaga 6 Kontrollområde Avtal, beslut och attesträtter inom HR-området, punkt 3 Åtgärd attesträtter
k) Bilaga 6 Kontrollområde Avtal, beslut och attesträtter, punkt 3 Attestinstruktion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen beslutade 2018-02-12, § 19, att fastställa ISK-plan (intern styrning och kontroll) för Central förvaltning. Varje nämnd ska fastställa en ISK-plan per årsbasis. Den uppföljning som ska göras följer den beslutade planen och kommenteras särskilt.
För år 2018 finns följande fem (5) kontrollpunkter:
Förberedelse inför regionaliseringen. Kommunikation via intern digitalt stöd. Samverkansprocesser. Samlad organisation för vissa stödfunktioner (ny planerings- och styrprocess). Avtal, beslut och attesträtter inom HR-området.
Uppföljningen av kontrollpunkterna sker löpande genom året eller på det sätt som står angivet i beslutad kontrollplan. Två kontrollpunkter är genomförda, någon är genomförd men återstår implementeringsfasen (avtal, beslut och attesträtter inom HR-området). En punkt om Samverkansutveckling är så omfattande att den förs till 2019 för fortsatt arbete och kommer inte att kunna slutföras förrän 2020. Punkten om Samlad organisation för vissa stödfunktioner är senarelagd pga. att en verksamhet genomförde sen omorganisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga 1 Uppföljning ISK-plan CF 2018
c) Bilaga 2 Förvaltningsberättelse ISK-plan 2018 CF
d) Bilaga 3 Uppföljning ISK-plan 2018 CF Kontrollområde 2 Nytt Intra
e) Bilaga 4 Samordningsutveckling för verksamhetsprocesser Kontrollområde 3
f) Bilaga 5 Samlad organisation för vissa stödområden Kontrollområde 4
g) Bilaga 6 Kontrollområde Beslut och attesträtter inom HR-området, punkt 2 Sommarplanering
h) Bilaga 6 Kontrollområde Avtal, beslut och attesträtter inom HR-området, punkt 2 Processbeskrivning
i) Bilaga 6 Kontrollområde Avtal, beslut och attesträtter inom HR-området, punkt 3 Grundat på särskilda beslut
j) Bilaga 6 Kontrollområde Avtal, beslut och attesträtter inom HR-området, punkt 3 Åtgärd attesträtter
k) Bilaga 6 Kontrollområde Avtal, beslut och attesträtter, punkt 3 Attestinstruktion | | |
| | |
| | | |   |
9 Uppföljning av intern styrning och kontroll 2018 Landstinget Dalarna |
Diarienummer: RD19/00934 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen
1. Rapport om Uppföljning intern styrning och kontroll 2018, Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Nämnderna återrapporterar uppföljning och resultat avseende arbetet med intern styrning och kontroll 2018 till Regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljning intern styrning och kontroll 2018, Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nämnderna återrapporterar uppföljning och resultat avseende arbetet med intern styrning och kontroll 2018 till Regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljning intern styrning och kontroll 2018, Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
|