Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2019-03-21_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
- Verksamhetsberättelse 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Inget anmält inför mötet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Inget anmält inför mötet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Förändring av skolkortens giltighet |
Diarienummer: RD19/01279 |
Ordförandens förslag:
1. Ändra giltigheten på skolkorten både vad gäller omfattning och att gälla även på tåg.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen ser en optimering av skoltrafiken genom att flytta gymnasie- och högstadieelever från buss till tåg.
Detta är också en del av det arbete förvaltningen genomför med att ta bort parallell busstrafik längs stråken.
Det finns också en effektivisering av skoltrafiken genom att begränsa giltigheten till två resor/dag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen ser en optimering av skoltrafiken genom att flytta gymnasie- och högstadieelever från buss till tåg.
Detta är också en del av det arbete förvaltningen genomför med att ta bort parallell busstrafik längs stråken.
Det finns också en effektivisering av skoltrafiken genom att begränsa giltigheten till två resor/dag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
5 Långsiktig plan för tågtrafiken |
Diarienummer: RD19/01282 |
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafikförvaltningen ges möjlighet att långsiktigt planera tågtrafiken.
Sammanfattning:
Att planera tågtrafik är en lång process jämfört med att planera busstrafik. Ny eller förändrad tågtrafik kan innebära att det krävs fler fordon och då är risken att processen utökas till 4-6 år.
Politiska förutsättningar förändras efter mandatperioderna och därför är en långsiktig plan för regionens tågtrafik nödvändig för Kollektivtrafikförvaltningens arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Att planera tågtrafik är en lång process jämfört med att planera busstrafik. Ny eller förändrad tågtrafik kan innebära att det krävs fler fordon och då är risken att processen utökas till 4-6 år.
Politiska förutsättningar förändras efter mandatperioderna och därför är en långsiktig plan för regionens tågtrafik nödvändig för Kollektivtrafikförvaltningens arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Utökning av trafik till T20 |
Diarienummer: RD19/01283 |
Ordförandens förslag:
1. Ansöka om tillägg för tågläge till T20.
Sammanfattning:
Planerande av tågtrafik är en lång process och ansökan om tågläge ska vara tillhanda Trafikverket i början av april. Ärendet gäller två tillägg till T20.
2015 genomfördes en tilläggsbeställning av dåvarande Region Dalarna av en dubbeltur mellan Falun - Stockholm. Turen finansierades av Sala, Avesta, Hedemora, Säter, Borlänge och Faluns kommuner tillsammans med Region Dalarna. Mellan åren 2015-2017 har turen gått med avtal mellan berörda parter. Därefter har turen ändå trafikerat men utan avtal. Berörda kommuner anser att turen ska ingå i den allmänna trafikplikten.
En del av besparingspaketet genomfördes 2017 där en effektivisering och optimering av kollektivtrafiken i kommunerna längs Siljansbanan utreddes. För att kunna genomföra denna och samtidigt göra en stor besparing på fordon fordras ansökan om fem nya dubbelturer mellan Mora och Borlänge. En ansökan i april kan återtas utan erinringar fram till i slutet av augusti.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tidpunkter på nya avgångar
c) Tidtabell
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Planerande av tågtrafik är en lång process och ansökan om tågläge ska vara tillhanda Trafikverket i början av april. Ärendet gäller två tillägg till T20.
2015 genomfördes en tilläggsbeställning av dåvarande Region Dalarna av en dubbeltur mellan Falun - Stockholm. Turen finansierades av Sala, Avesta, Hedemora, Säter, Borlänge och Faluns kommuner tillsammans med Region Dalarna. Mellan åren 2015-2017 har turen gått med avtal mellan berörda parter. Därefter har turen ändå trafikerat men utan avtal. Berörda kommuner anser att turen ska ingå i den allmänna trafikplikten.
En del av besparingspaketet genomfördes 2017 där en effektivisering och optimering av kollektivtrafiken i kommunerna längs Siljansbanan utreddes. För att kunna genomföra denna och samtidigt göra en stor besparing på fordon fordras ansökan om fem nya dubbelturer mellan Mora och Borlänge. En ansökan i april kan återtas utan erinringar fram till i slutet av augusti.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tidpunkter på nya avgångar
c) Tidtabell | | |
| | |
| | | |   |
7 Verksamhetsplan 2019 Kollektivtrafikförvaltningen |
Diarienummer: LD18/04289 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa revidering av Verksamhetsplan 2019/20 med tillhörande styrkort efter återremiss med reviderat årshjul och ledstång.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen har gjort en revidering av befintlig verksamhetsplan för bättre anpassning till Landstingets arbetssätt och värderingar. Verksamhetsplanen innehåller en inledande text samt tillhörande styrkort. På styrkortet finns förvaltningens övergripande strategiska mål, men även framgångsfaktorerna för att nå dit, fördelade på avdelningsnivå. Styrkortet har fyra olika perspektiv: Resa och Resenär, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Inledande text Verksamhetsplan
c) Styrkort
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen har gjort en revidering av befintlig verksamhetsplan för bättre anpassning till Landstingets arbetssätt och värderingar. Verksamhetsplanen innehåller en inledande text samt tillhörande styrkort. På styrkortet finns förvaltningens övergripande strategiska mål, men även framgångsfaktorerna för att nå dit, fördelade på avdelningsnivå. Styrkortet har fyra olika perspektiv: Resa och Resenär, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Inledande text Verksamhetsplan
c) Styrkort | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|