Agenda
Med utgångspunkt från agendan kan Du:
- Expandera ärendet med (+)
- Läsa handlingar kopplade till ärendet.
Handbok
Start
Hjälp
Åter
Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-03-21
Dagordning
Växla till protokoll
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2019-03-21_dagordning.pdf
Samtliga handlingar inför sammanträdet.
Inledning och protokollsjustering
1 Justering av närvarolistan
Ordförandens förslag:
Ledamoten kallar själv sin ersättare. Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se. Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs.
2 Godkännande av dagordning
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
3 Protokollsjustering
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet. Hjälpmedelsnämndens protokoll ska tillkännages på varje samverkande kommuns webbaserade anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 8 kap.12 § och 9 kap. 32 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
Informations- och anmälningsärenden
4 Information
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet. Information lämnas om: A) Bokslutskonferens Bilaga A B) Lokaler Skomakargatan 20 - förstudie och inomhusklimat C) Dagordningsstruktur Bilaga C D) Genomgång av beslutsvägar (utbildningsdel)
I ärendet redovisas följande handlingar:
Bilaga A
Bilaga C
Bilaga A
Bilaga C
Beslutsärenden
5 Ekonomisk månadsrapport Hjälpmedel Dalarna
Diarienummer: RD19/01329
Ordförandens förslag:
Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
Sammanfattning:
Månadsrapport i linje med regionens ekonomiska uppföljning. Utan anmärkning. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Månadsrapport 86
I ärendet redovisas följande handlingar:
Månadsrapport
Beslutsunderlag
Månadsrapport
Beslutsunderlag
Månadsrapport i linje med regionens ekonomiska uppföljning. Utan anmärkning. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Månadsrapport 86
6 Policy för Hjälpmedelsförskrivning i Dalarna
Diarienummer: RD19/00189
Ordförandens förslag:
1. Fastställa redaktionellt uppdaterad Policy för hjälpmedelsförskrivning i Dalarna inom Hjälpmedelsnämndens verksamhetsområde
Sammanfattning:
Sedan 2015 återfinns på uppdrag av Hjälpmedelsnämnden en Policy för hjälpmedelsförskrivning inom Hjälpmedelsnämndens verksamhetsområde. Policy och tidigare riktlinje är nu sammanslagen till ett dokument, ordet riktlinje har bytts ut till vägledning, dokumentets länkar är uppdaterade, ingen revidering har gjorts av sakinnehåll: Dokumentet är uppdaterat med den nya logotypen för Hjälpmedel Dalarna. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Policy för Hjälpmedelsförskrivning i Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Policy för Hjälpmedelsförskrivning i Dalarna
Beslutsunderlag
Policy för Hjälpmedelsförskrivning i Dalarna
Sedan 2015 återfinns på uppdrag av Hjälpmedelsnämnden en Policy för hjälpmedelsförskrivning inom Hjälpmedelsnämndens verksamhetsområde. Policy och tidigare riktlinje är nu sammanslagen till ett dokument, ordet riktlinje har bytts ut till vägledning, dokumentets länkar är uppdaterade, ingen revidering har gjorts av sakinnehåll: Dokumentet är uppdaterat med den nya logotypen för Hjälpmedel Dalarna. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Policy för Hjälpmedelsförskrivning i Dalarna
7 Riktlinje inkontinenshjälpmedel
Diarienummer: RD19/01326
Ordförandens förslag:
1. Riktlinje - Inkontinenshjälpmedel samt urinavledare med tillbehör enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Det förskrivs en stor mängd inkontinenshjälpmedel samt urinavledare med tillbehör i Dalarnas län och en ökad kompetens vid förskrivning samt hjälpmedelshantering behövs ute i verksamheterna. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Riktlinje - Inkontinenshjälpmedel och urinavledare med tillbehör
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Riktlinjer
Beslutsunderlag
Riktlinjer
Det förskrivs en stor mängd inkontinenshjälpmedel samt urinavledare med tillbehör i Dalarnas län och en ökad kompetens vid förskrivning samt hjälpmedelshantering behövs ute i verksamheterna. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Riktlinje - Inkontinenshjälpmedel och urinavledare med tillbehör
8 Prisförändring Hjälpmedel Dalarna
Diarienummer: RD19/01304
Ordförandens förslag:
1. Godkänna föreslagna prisförändringar. Åtgärderna kopplade till hyressortimentet (B) genomförs endast om en hyreshöjning blir aktuell efter slutförd lokalförändringsprocess.
Sammanfattning:
De senaste 25 årens utveckling av hjälpmedelsverksamheten visar på en kontinuerlig ökning av efterfrågan på och behov av hjälpmedel i Dalarna. I takt med att efterfrågan och behoven av hjälpmedel (samt tjänster) har ökat har givetvis verksamheten anpassat sig därefter. Idag upplevs en brytpunkt då dagens lokaler och de arbetssätt som till stor del följer med dem inte lever upp till rådande förväntningar och krav. För att utveckla lokaler och arbetssätt i den mån som bedöms föreslås tre prisförändringar som skulle träda i kraft 2020-01-01. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) DHCs prismodell c) Power Point - Prisförändring d) Beräkningsunderlag retursortiment Vuxen
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Prismodell 2019
DHC Prisförändring 20190321
Beräkningsunderlag
Beslutsunderlag
Prismodell 2019
DHC Prisförändring 20190321
Beräkningsunderlag
De senaste 25 årens utveckling av hjälpmedelsverksamheten visar på en kontinuerlig ökning av efterfrågan på och behov av hjälpmedel i Dalarna. I takt med att efterfrågan och behoven av hjälpmedel (samt tjänster) har ökat har givetvis verksamheten anpassat sig därefter. Idag upplevs en brytpunkt då dagens lokaler och de arbetssätt som till stor del följer med dem inte lever upp till rådande förväntningar och krav. För att utveckla lokaler och arbetssätt i den mån som bedöms föreslås tre prisförändringar som skulle träda i kraft 2020-01-01. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) DHCs prismodell c) Power Point - Prisförändring d) Beräkningsunderlag retursortiment Vuxen
Sändlista
9 Sändlista
Ordförandens förslag:
Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
Sändlista
Sändlista