Dagordning | |
  Tandvårdsnämnden_2019-02-26_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. Carina Källström utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om
A) Verksamhet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Av ordförande fattade beslut:
a) Avskrivna tandvårdsfakturor 2018-10-01-2018-12-31. Dnr: LD18/00532
b) Avslag bisyssla. Dnr: LD18/03928
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
Inga ärenden anmälda inför mötet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Övriga beslutsärenden Tandvårdsförvaltningen |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Bokslut 2018 |
Diarienummer: RD19/00302 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna årsredovisningen och bokslut 2018 för Tandvårdsförvaltningen.
2. Överlämna den omfattande verksamhetsberättelsen till Region Dalarnas centrala ekonomienhet och revision
3. Det resultat som genererats med -3,0 mkr medför ingen avsättning till Tandvårdsförvaltningen, eftersom avkastningskravet på 6,2 mkr ej uppnåtts.
Sammanfattning:
Enligt kommunallagen skall regionstyrelsen, med samtliga nämnders redovisning som grund, avsluta räkenskaperna (bokslutet) och sammanfatta dessa i en årsredovisning som skall överlämnas till regionfullmäktige och revisorerna senast den 15 april (KL 11kap 20§). Regionfullmäktige ska före utgången av juni besluta om ansvarsfrihet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tandvårdsförvaltningens bokslut 2018
c) Verksamhetsberättelse
d) Verksamhetsberättelse EFT
e) Patientsäkerhetsberättelse 2018
f) Miljöredovisning 2018
g) Uppföljning av styrkort och handlingsplan 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt kommunallagen skall regionstyrelsen, med samtliga nämnders redovisning som grund, avsluta räkenskaperna (bokslutet) och sammanfatta dessa i en årsredovisning som skall överlämnas till regionfullmäktige och revisorerna senast den 15 april (KL 11kap 20§). Regionfullmäktige ska före utgången av juni besluta om ansvarsfrihet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tandvårdsförvaltningens bokslut 2018
c) Verksamhetsberättelse
d) Verksamhetsberättelse EFT
e) Patientsäkerhetsberättelse 2018
f) Miljöredovisning 2018
g) Uppföljning av styrkort och handlingsplan 2018 | | |
| | |
| | | |   |
6 Intern styrning och kontroll 2018 - uppföljning |
Diarienummer: RD19/00338 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänner föreliggande redovisning av genomförd intern styrning och kontroll under 2018.
Sammanfattning:
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport intern styrning och kontroll 2018
c) Särskilda internkontrollområden 2018
d) Bilaga 1 Rehabiliteringsprocessen
e) Bilaga 2 Service och kontroll på medicintekniska produkter
f) Bilaga 3 Informationssäkerhet
g) Bilaga 4 Aktiviteter i styrkort och riskanalys
h) Bilaga 5 Risk för oegentligheter inom kontanthantering
i) Bilaga 6 Risk för oegentligheter - administration och korrigeringar i T4
j) Bilaga 7 Läkemedelsdistribution
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport intern styrning och kontroll 2018
c) Särskilda internkontrollområden 2018
d) Bilaga 1 Rehabiliteringsprocessen
e) Bilaga 2 Service och kontroll på medicintekniska produkter
f) Bilaga 3 Informationssäkerhet
g) Bilaga 4 Aktiviteter i styrkort och riskanalys
h) Bilaga 5 Risk för oegentligheter inom kontanthantering
i) Bilaga 6 Risk för oegentligheter - administration och korrigeringar i T4
j) Bilaga 7 Läkemedelsdistribution | | |
| | |
| | | |   |
7 Investeringsbudget Folktandvården 2019-2022 - justerad |
Diarienummer: RD19/00359 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänner den föreliggande investeringsbudgeten för 2019-2022
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har anslagit en total investeringsbudget för Tandvårdsförvaltningen på totalt 9mkr. Den planerade sammanslagningen av Folktandvården Domnarvet och Folktandvården Jakobsgårdarna, tidigare beslutad 2018-05-29, kommer p.g.a. svårigheter att hitta lämplig lokal att skjutas till 2020. Tandvårdsförvaltningen har därmed valt att skifta investeringarna gällande 2019 och 2020, så att de investeringar som låg i plan för 2020 kommer att ske under 2019 och sammanslagning Borlänge ske 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Investeringsbudget Folktandvården 2019-2022 - justerad
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har anslagit en total investeringsbudget för Tandvårdsförvaltningen på totalt 9mkr. Den planerade sammanslagningen av Folktandvården Domnarvet och Folktandvården Jakobsgårdarna, tidigare beslutad 2018-05-29, kommer p.g.a. svårigheter att hitta lämplig lokal att skjutas till 2020. Tandvårdsförvaltningen har därmed valt att skifta investeringarna gällande 2019 och 2020, så att de investeringar som låg i plan för 2020 kommer att ske under 2019 och sammanslagning Borlänge ske 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Investeringsbudget Folktandvården 2019-2022 - justerad | | |
| | |
| | | |   |
8 Omfattning av tandvård samt rätt till subventionerad tandvård för vissa oförsäkrade patienter – och barns rätt till tandvård. |
Diarienummer: RD19/00203 |
Ordförandens förslag:
Tandvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige.
1. Patienter med uppehållstillstånd mindre än 1 år och kvotflyktingar ska
2. under vissa förutsättningar behandlas som folkbokförda
3. I avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets handläggning av uppehållstillstånd och folkbokföring skall oförsäkrade barn som stadigvarande vistas i Dalarna, erhålla tandvård i samma omfattning som folkbokförda barn samt oförsäkrade vuxna som stadigvarande vistas i Dalarna, erhålla tandvård i samma omfattning som asylsökande.
4. Patientavgifter vid tandvård enligt ovan tas ut som för asylsökande.
5. Vid planerad tandvård ska kvitto på ansökan om uppehållstillstånd/ folkbokföring uppvisas.
6. Beslutet omfattar inte EES-patienter, turister, forskare, studenter, arbetskraftsinvandrare och deras anhöriga vilka förutsätts ha möjlighet till andra försäkringslösningar. Papperslösa och, asylsökande omfattas av andra lagar.
7. Kostnader som uppstår med anledningen av beslutet, ca 350tkr för år 2018i, ska finansieras inom anvisad ram.
8. Förändringarna genomförs retroaktivt fr.o.m. 2019-01-01.
Sammanfattning:
Tandvården förbisågs i det förslag som togs fram som underlag ifrån Central förvaltning i samband med det beslut som togs i Landstings-fullmäktige för Hälso- och Sjukvårdens räkning och som omfattar denna grupp. Se bilagor.
Således föreligger samma argument för Tandvårdens patienter som för Hälso- och Sjukvården.
Asyl- och migranthälsa har uppmärksammat att långa handläggningstider vid migrationsverket och skatteverket leder till felaktiga faktureringar och restföringar hos kronofogden - vilket försvårar integrationsprocessen.
Kvotflyktingar, patienter med korta uppehållstillstånd, samt oförsäkrade barn och vuxna personer som stadigvarande vistas i Dalarna och väntar på beslut om uppehållstillstånd eller folkbokföring i vissa fall, faktureras samtliga tandvårdskostnader - eftersom tandvårdspersonalen hanterar dessa barn och vuxna på samma sätt som turister, i avvaktan på migrationsverket eller skatteverkets beslut. Man kan först i efterhand konstatera att faktureringarna i vissa fall är både felaktiga och rättsosäkra.
Utländska medborgare som, varken är asylsökande, papperslösa, från EU/EES-området inklusive Schweiz eller omfattas av någon sjukvårdskonvention, har inte någon lagstadgad rätt till subventionerad tandvård av landstingen.
Regelverket är komplicerat bland annat gällande vilken omfattning av vård som får erbjudas olika personkretsar. I vissa fall ska patienten själv betala hela tandvårdskostnaden. Tandvårdsanställda ska i princip utföra de utredningar som Migrationsverket eller Skatteverket ännu inte hunnit handlägga, för att klarlägga betalningsansvar och vilken omfattning av tandvård som får erbjudas. Inte sällan ges vårdsökande fel information. Tandvårdskostnader som faktureras de vårdsökande själva kan vara mycket höga och leda till att barn riskerar att undanhållas t.ex. akut eller förebyggande tandvård. Integrationsarbetet försvåras vid felaktiga krav som går vidare till kronofogden. Felaktiga registreringar och felaktig information leder också till ökad administration.
Förslaget rör patienter som har bedömts behandlas rättsosäkert utifrån gällande regelsystem. Lagtillämpningen beträffande dessa situationer är svår och utredningsansvaret för tandvårdsanställda i avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets beslut, är orimligt.
Förslaget syftar till att göra tandvården mer jämlik och rättssäker, förenkla och förtydliga reglerna och samtidigt öka patientsäkerheten för både nyanlända och personer som stadigvarande vistas i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKL´s skrivelse till Social- och Arbetsmarknadsdepartementet 2017-11-14 dnr 17/05739
c) PM 2018-11-05
d)Beslutsunderlag Hälso- och sjukvården 2018-11-05
e) Landstingsfullmäktiges beslut 2018-02-26, § 9
f) Landstingsfullmäktiges beslut 2018-11-19 § 134
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Tandvården förbisågs i det förslag som togs fram som underlag ifrån Central förvaltning i samband med det beslut som togs i Landstings-fullmäktige för Hälso- och Sjukvårdens räkning och som omfattar denna grupp. Se bilagor.
Således föreligger samma argument för Tandvårdens patienter som för Hälso- och Sjukvården.
Asyl- och migranthälsa har uppmärksammat att långa handläggningstider vid migrationsverket och skatteverket leder till felaktiga faktureringar och restföringar hos kronofogden - vilket försvårar integrationsprocessen.
Kvotflyktingar, patienter med korta uppehållstillstånd, samt oförsäkrade barn och vuxna personer som stadigvarande vistas i Dalarna och väntar på beslut om uppehållstillstånd eller folkbokföring i vissa fall, faktureras samtliga tandvårdskostnader - eftersom tandvårdspersonalen hanterar dessa barn och vuxna på samma sätt som turister, i avvaktan på migrationsverket eller skatteverkets beslut. Man kan först i efterhand konstatera att faktureringarna i vissa fall är både felaktiga och rättsosäkra.
Utländska medborgare som, varken är asylsökande, papperslösa, från EU/EES-området inklusive Schweiz eller omfattas av någon sjukvårdskonvention, har inte någon lagstadgad rätt till subventionerad tandvård av landstingen.
Regelverket är komplicerat bland annat gällande vilken omfattning av vård som får erbjudas olika personkretsar. I vissa fall ska patienten själv betala hela tandvårdskostnaden. Tandvårdsanställda ska i princip utföra de utredningar som Migrationsverket eller Skatteverket ännu inte hunnit handlägga, för att klarlägga betalningsansvar och vilken omfattning av tandvård som får erbjudas. Inte sällan ges vårdsökande fel information. Tandvårdskostnader som faktureras de vårdsökande själva kan vara mycket höga och leda till att barn riskerar att undanhållas t.ex. akut eller förebyggande tandvård. Integrationsarbetet försvåras vid felaktiga krav som går vidare till kronofogden. Felaktiga registreringar och felaktig information leder också till ökad administration.
Förslaget rör patienter som har bedömts behandlas rättsosäkert utifrån gällande regelsystem. Lagtillämpningen beträffande dessa situationer är svår och utredningsansvaret för tandvårdsanställda i avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets beslut, är orimligt.
Förslaget syftar till att göra tandvården mer jämlik och rättssäker, förenkla och förtydliga reglerna och samtidigt öka patientsäkerheten för både nyanlända och personer som stadigvarande vistas i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKL´s skrivelse till Social- och Arbetsmarknadsdepartementet 2017-11-14 dnr 17/05739
c) PM 2018-11-05
d)Beslutsunderlag Hälso- och sjukvården 2018-11-05
e) Landstingsfullmäktiges beslut 2018-02-26, § 9
f) Landstingsfullmäktiges beslut 2018-11-19 § 134 | | |
| | |
| | | |   |
9 Delegeringsbestämmelser och Tandvårdsnämndens reglemente 2019 |
Diarienummer: RD19/00304 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Tandvårdsförvaltningens delegeringsbestämmelser och reglemente att gälla tillsvidare fr.o.m. 2019-01-01
Sammanfattning:
För Tandvårdsnämnden gäller bestämmelserna om nämnder i kommunallagen, som är en s.k. ramlag. Utöver denna lag finns ett reglemente för tandvårdsnämnden indelat i allmänna, övriga och särskilda bestämmelser.
Ett reviderat förslag till delegeringsbestämmelser och reglemente för Folktandvården har tagits fram med anledning av nya kommunallagen (2017:725).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Folktandvårdens delegeringsbestämmelser och Tandvårdsnämndens reglemente från 2019-01-01
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För Tandvårdsnämnden gäller bestämmelserna om nämnder i kommunallagen, som är en s.k. ramlag. Utöver denna lag finns ett reglemente för tandvårdsnämnden indelat i allmänna, övriga och särskilda bestämmelser.
Ett reviderat förslag till delegeringsbestämmelser och reglemente för Folktandvården har tagits fram med anledning av nya kommunallagen (2017:725).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Folktandvårdens delegeringsbestämmelser och Tandvårdsnämndens reglemente från 2019-01-01 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|