Dagordning | |
  Regionstyrelsen_2019-02-11_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
A. Regiondirektör Karin Stikå-Mjöberg
Skriftlig rapport
B. Ekonomidirektör Peter Hansson
Ekonomisk information
C. Information från revisorerna
LD18/04872
Regionens revisorer samt extern revisor från Helseplan Tina Björn-Rasmussen
Information med anledning av Uppföljningsgranskning av styrelsens ansvar för upprättande av landstingsplanen. Se ärende 8
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga A
B) Övriga chefer
Bilaga B
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Prisjustering Kollektivtrafiken Dalarna |
Diarienummer: LD18/00171 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige:
1. Förslag till prisjustering, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen senaste prisjustering för Dalatrafik genomfördes 2018-05-01. Nu föreslås en ytterligare prisjustering från och med 2019-04-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Prisjusteringsförslag
c) Prisutvecklingen över tid för Dalatrafik
d) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2018-11-27
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen senaste prisjustering för Dalatrafik genomfördes 2018-05-01. Nu föreslås en ytterligare prisjustering från och med 2019-04-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Prisjusteringsförslag
c) Prisutvecklingen över tid för Dalatrafik
d) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2018-11-27 | | |
| | |
| | | |   |
5 Tillägg till Avtal Hälsoval avseende tillfälligt listningsstopp |
Diarienummer: LD18/03119 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Tillägg till Avtal Hälsoval enligt bilaga b) punkt 11.1 godkänns.
2. Regionstyrelsen är beslutande instans avseende tillfälligt listningsstopp.
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsdrivna vårdcentralerna. Enligt villkor kan Avtal Hälsoval revideras.
Hälsovalsberedningen föreslår ett tillägg i Avtal Hälsoval som innebär möjligheten för vårdcentraler att ansöka om ett tillfälligt listningsstopp vid särskilda skäl. Under listningsstoppet ska vårdcentralen följa en godkänd handlingsplan för att efter listningsstoppet åter kunna ta emot patienter som väljer att lista sig hos dem.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utdrag ur Avtal Hälsoval Dalarna 2019
c) Protokollsutdrag hälsovalsberedningen 2018-12-11 §8
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsdrivna vårdcentralerna. Enligt villkor kan Avtal Hälsoval revideras.
Hälsovalsberedningen föreslår ett tillägg i Avtal Hälsoval som innebär möjligheten för vårdcentraler att ansöka om ett tillfälligt listningsstopp vid särskilda skäl. Under listningsstoppet ska vårdcentralen följa en godkänd handlingsplan för att efter listningsstoppet åter kunna ta emot patienter som väljer att lista sig hos dem.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utdrag ur Avtal Hälsoval Dalarna 2019
c) Protokollsutdrag hälsovalsberedningen 2018-12-11 §8 | | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av regionstyrelsens reglemente samt val till POLSAM |
Diarienummer: RD19/00552 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Regionstyrelsens reglementes 42 § 2 st ändras till "Regionstyrelsen ska utse två ledamöter som ska representera Region Dalarna i varje POLSAM."
Regionstyrelsen beslutar under förutsättning att regionfullmäktige fastställer punkt 1 ovan
2. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Falu kommun.
3. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Borlänge kommun.
4. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Säters kommun.
5. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Hedemora kommun.
6. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Avesta kommun.
7. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Smedjebackens kommun.
8. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Ludvika kommun.
9. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Vansbro kommun.
10. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Malung-Sälens kommun.
11. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Älvdalens kommun.
12. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Mora kommun.
13. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Orsa kommun.
14. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Rättviks kommun.
15. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Leksands kommun.
16. Med mandatperiod från och med 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde har sitt första sammanträde utses Namn Namn (x) och Namn Namn (X) till POLSAM Gagnefs kommun.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige fastställde 2018-12-10 ett reviderat reglemente för regionstyrelsen från och med 2019-01-01. En del av revideringen avsåg att införa ett Politiskt Samverkansråd (POLSAM) med länets kommuner. Till varje POLSAM ska regionstyrelsen välja tre ledamöter ur regionstyrelsen att företräda Region Dalarna. Regionstyrelsen önskar ändra den skrivningen till att det ska utses två ledamöter per kommun istället för tre. Regionstyrelsen väljer dessa ur gruppen förtroendevalda inom Region Dalarna.
Regionstyrelsen utser därför, under förutsättning att fullmäktige fastställer föreslagen ändring, representanter med mandatperiod från och med fullmäktiges sammanträde 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)RS - Särskilda bestämmelser § 42
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige fastställde 2018-12-10 ett reviderat reglemente för regionstyrelsen från och med 2019-01-01. En del av revideringen avsåg att införa ett Politiskt Samverkansråd (POLSAM) med länets kommuner. Till varje POLSAM ska regionstyrelsen välja tre ledamöter ur regionstyrelsen att företräda Region Dalarna. Regionstyrelsen önskar ändra den skrivningen till att det ska utses två ledamöter per kommun istället för tre. Regionstyrelsen väljer dessa ur gruppen förtroendevalda inom Region Dalarna.
Regionstyrelsen utser därför, under förutsättning att fullmäktige fastställer föreslagen ändring, representanter med mandatperiod från och med fullmäktiges sammanträde 2019-02-25 till och med det datum som föregår den dag då fullmäktige som valts 2022 har sitt första sammanträde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)RS - Särskilda bestämmelser § 42 | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på motion från Jenny Nordahl (SD) med flera: Inför gratis screening/PSA-prov för de män över 45 år som önskar, för att hitta prostatacancer i tid |
Diarienummer: LD18/00647 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Motionen är med som anförts besvarad.
2. Region Dalarna deltar i det nationella projektet avseende organiserad PSA-testning för män i vissa åldersgrupper.
Sammanfattning:
Jenny Nordahl (SD) har i en motion yrkat att Landstinget Dalarna (nuvarande Region Dalarna) skyndsamt utreder möjligheten att införa screening/PSA-prov gratis till de män över 45 år som så önskar.
Motionssvaret återremitterades på hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2018-08-28 i väntan på rekommendationer från Socialstyrelsen avseende screening för prostatacancer med PSA-prov. Rekommendationen från socialstyrelsen kom i oktober 2018 och motionssvaret kan därigenom kompletteras med detta underlag.
Socialstyrelsen skriver i sin rekommendation att: ”Hälso- och sjukvården bör inte erbjuda screening för prostatacancer med enbart PSA-prov” samt: ”Underlaget för bedömning av screening för prostatacancer med PSA-prov kompletterat med annat test behöver kompletteras.”.
I grunden kvarstår alltså rekommendationen att inte börja med screening för prostatacancer med motiveringen att: ”Fler skulle få diagnos och behandling i onödan vid screening med enbart PSA-prov.”.
Regionala cancercentrum i samverkan (RCC) har fått i uppdrag av regeringen att ta fram ett underlag för hur strukturerad PSA-testning kan organiseras för att möjliggöra utvecklandet av en bättre organisation och information om PSA-testning i landstingen och regionerna. Region Dalarna avser att tillsammans med sjukvårdsregionens övriga landsting/regioner delta i detta arbete som syftar till att utreda förutsättningarna för att i organiserad form erbjuda PSA-tester i ökad omfattning utan att det rör sig om screeningprogram.
I och med Socialstyrelsens rekommendationer finner inte Region Dalarna anledning till att utreda saken vidare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag § 56 Hälso- och sjukvårdsnämnden 2018-08-28
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Jenny Nordahl (SD) har i en motion yrkat att Landstinget Dalarna (nuvarande Region Dalarna) skyndsamt utreder möjligheten att införa screening/PSA-prov gratis till de män över 45 år som så önskar.
Motionssvaret återremitterades på hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2018-08-28 i väntan på rekommendationer från Socialstyrelsen avseende screening för prostatacancer med PSA-prov. Rekommendationen från socialstyrelsen kom i oktober 2018 och motionssvaret kan därigenom kompletteras med detta underlag.
Socialstyrelsen skriver i sin rekommendation att: ”Hälso- och sjukvården bör inte erbjuda screening för prostatacancer med enbart PSA-prov” samt: ”Underlaget för bedömning av screening för prostatacancer med PSA-prov kompletterat med annat test behöver kompletteras.”.
I grunden kvarstår alltså rekommendationen att inte börja med screening för prostatacancer med motiveringen att: ”Fler skulle få diagnos och behandling i onödan vid screening med enbart PSA-prov.”.
Regionala cancercentrum i samverkan (RCC) har fått i uppdrag av regeringen att ta fram ett underlag för hur strukturerad PSA-testning kan organiseras för att möjliggöra utvecklandet av en bättre organisation och information om PSA-testning i landstingen och regionerna. Region Dalarna avser att tillsammans med sjukvårdsregionens övriga landsting/regioner delta i detta arbete som syftar till att utreda förutsättningarna för att i organiserad form erbjuda PSA-tester i ökad omfattning utan att det rör sig om screeningprogram.
I och med Socialstyrelsens rekommendationer finner inte Region Dalarna anledning till att utreda saken vidare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag § 56 Hälso- och sjukvårdsnämnden 2018-08-28 | | |
| | |
| | | |   |
8 Införande av screening för cancer i tjocktarm och ändtarm i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD18/04747 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Screening för cancer i tjocktarm och ändtarm införs.
2. Finansiering sker inom fastställd budgetram för hälso- och sjukvårdsnämnden.
Sammanfattning:
Varje år insjuknar cirka 240 patienter i Dalarna med cancer i tjocktarm eller ändtarm. Drygt 100 personer i Dalarna avlider varje år av denna cancersjukdom, som är den näst vanligaste cancern hos både män och kvinnor. 5% av befolkningen beräknas få en cancer i tjock- ändtarm under sin livstid.
Utvecklingen av denna cancer tar lång tid och förstadier kan identifieras och tas bort med kameraundersökning (endoskopi).
Europeiska Unionen (EU), Socialstyrelsen och Regionala Cancercentrum rekommenderar införande av screening för denna cancerform.
Den i Sverige rekommenderade screeningmetodiken är att undersöka alla invånare mellan 60 och 74 år för förekomst av blod i avföringen och gå vidare med kameraundersökning om blod påvisas.
Fullt utbyggd beräknas minst 10 liv räddas årligen i Dalarna.
För att klara denna screening behöver kapaciteten för endoskopi byggas ut i Dalarna (utförs i Falun, Mora och Avesta). Först behöver dock dessutom kapaciteten anpassas till dagens behov.
Hälsoekonomisk beräkning ger en kostnad på 10 000 kr/QALY (kvalitetsjusterat levnadsår) vid screening 60-69 år och en utvidgning till 74 år kostnadsbesparande! (färre som behöver operation och annan sjukvård).
Fullt utbyggd beräknas kostnaden till 5 500 tkr årligen. Det bedöms dock ta flera år att bygga upp full erforderlig kapacitet. Kostnad under 2019 beräknas till 2 000 tkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning ”Screening för kolorektalcancer i Landstinget Dalarna”
c) ”Screening för tjock- och ändtarmscancer. Rekommendation och bedömningsunderlag” Socialstyrelsen art. nr. 2014-2-31.
d) ”Införande av allmän tarmscreening - Slutrapport och rekommendation u.o.” Regionala Cancercentra i Samverkan, 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Varje år insjuknar cirka 240 patienter i Dalarna med cancer i tjocktarm eller ändtarm. Drygt 100 personer i Dalarna avlider varje år av denna cancersjukdom, som är den näst vanligaste cancern hos både män och kvinnor. 5% av befolkningen beräknas få en cancer i tjock- ändtarm under sin livstid.
Utvecklingen av denna cancer tar lång tid och förstadier kan identifieras och tas bort med kameraundersökning (endoskopi).
Europeiska Unionen (EU), Socialstyrelsen och Regionala Cancercentrum rekommenderar införande av screening för denna cancerform.
Den i Sverige rekommenderade screeningmetodiken är att undersöka alla invånare mellan 60 och 74 år för förekomst av blod i avföringen och gå vidare med kameraundersökning om blod påvisas.
Fullt utbyggd beräknas minst 10 liv räddas årligen i Dalarna.
För att klara denna screening behöver kapaciteten för endoskopi byggas ut i Dalarna (utförs i Falun, Mora och Avesta). Först behöver dock dessutom kapaciteten anpassas till dagens behov.
Hälsoekonomisk beräkning ger en kostnad på 10 000 kr/QALY (kvalitetsjusterat levnadsår) vid screening 60-69 år och en utvidgning till 74 år kostnadsbesparande! (färre som behöver operation och annan sjukvård).
Fullt utbyggd beräknas kostnaden till 5 500 tkr årligen. Det bedöms dock ta flera år att bygga upp full erforderlig kapacitet. Kostnad under 2019 beräknas till 2 000 tkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning ”Screening för kolorektalcancer i Landstinget Dalarna”
c) ”Screening för tjock- och ändtarmscancer. Rekommendation och bedömningsunderlag” Socialstyrelsen art. nr. 2014-2-31.
d) ”Införande av allmän tarmscreening - Slutrapport och rekommendation u.o.” Regionala Cancercentra i Samverkan, 2018 | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på revisionsrapport: Uppföljningsgranskning av styrelsens ansvar för upprättande av landstingsplanen |
Diarienummer: LD18/04872 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på revisorernas uppföljningsgranskning av styrelsens ansvar för upprättande av landstingsplan enligt bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Under 2018 inkom revisorernas Uppföljningsgranskning av styrelsens ansvar för upprättande av landstingsplanen. Syftet med granskningen var att ge underlag för bedömning avseende dels om införandet, av den, i november 2015, beslutade planerings- och styrmodellen, fortsatt, dels om målet med den nya modellen uppnåtts.
I skrivelsen från regionens revisorer begär man en överläggning med styrelsen för redovisning av iakttagelserna samt en dialog kring dessa. En komplettering med frågor och funderingar har inkommit från revisorerna den 31 januari 2019, och dialog kommer att ske vid regionstyrelsen möte den 11 februari.
Regionstyrelsen har valt att besvara granskningen, trots att revisorerna inte begärt ett svar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på uppföljningsgranskning av styrelsens ansvar för upprättande av landstingsplanen
c) Skrivelse från revisionen
d) Revisionsrapport: Uppföljning av landstingsplanen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Under 2018 inkom revisorernas Uppföljningsgranskning av styrelsens ansvar för upprättande av landstingsplanen. Syftet med granskningen var att ge underlag för bedömning avseende dels om införandet, av den, i november 2015, beslutade planerings- och styrmodellen, fortsatt, dels om målet med den nya modellen uppnåtts.
I skrivelsen från regionens revisorer begär man en överläggning med styrelsen för redovisning av iakttagelserna samt en dialog kring dessa. En komplettering med frågor och funderingar har inkommit från revisorerna den 31 januari 2019, och dialog kommer att ske vid regionstyrelsen möte den 11 februari.
Regionstyrelsen har valt att besvara granskningen, trots att revisorerna inte begärt ett svar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på uppföljningsgranskning av styrelsens ansvar för upprättande av landstingsplanen
c) Skrivelse från revisionen
d) Revisionsrapport: Uppföljning av landstingsplanen | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på revisionsrapport: Granskning av hot och våld inom hälso- och sjukvården |
Diarienummer: LD18/03418 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på revisorernas granskning, enligt bilaga b, godkänns.
2. Föreslagna åtgärder genomförs för att höja säkerheten inom hälso- och sjukvården.
Sammanfattning:
Regionens (dåvarande landstingets) revisorer överlämnade 2018-09-11 en revisionsrapport avseende granskning av våld och hot inom hälso- och sjukvården, utförd av Kontigo, med begäran om yttrande från landstingsstyrelsen avseende ett antal rekommendationer. Syftet med granskningen var att ge underlag för att kunna bedöma om landstingsstyrelsen respektive hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med att förebygga och hantera situationer med våld och hot inom hälso- och sjukvården är ändamålsenlig.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på revisionsrapport
c) Revisionsrapport: Granskning av hot och våld inom hälso- och sjukvården
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionens (dåvarande landstingets) revisorer överlämnade 2018-09-11 en revisionsrapport avseende granskning av våld och hot inom hälso- och sjukvården, utförd av Kontigo, med begäran om yttrande från landstingsstyrelsen avseende ett antal rekommendationer. Syftet med granskningen var att ge underlag för att kunna bedöma om landstingsstyrelsen respektive hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med att förebygga och hantera situationer med våld och hot inom hälso- och sjukvården är ändamålsenlig.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på revisionsrapport
c) Revisionsrapport: Granskning av hot och våld inom hälso- och sjukvården | | |
| | |
| | | |   |
11 Överlåtelse av kollektivavtalsgrundad förmånsbestämd pensionsförsäkring i samband med regionbildningen |
Diarienummer: LD18/04652 |
Ordförandens förslag:
1. KPA Pensionsförsäkring AB upprättade förslag till överlåtelseavtal, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Lagenlig verksamhetsövergång enligt 6 b § lagen om anställningsskydd (LAS) har ägt rum 2019-01-01 genom Region Dalarnas (f d Landstinget Dalarna hädanefter Landstinget) (org.nr 232100-0180) övertagande av verksamhet och personal i f d Region Dalarna (hädanefter Region Dalarna) (org.nr 222000-1446). I anledning av det har Landstinget att från Region Dalarna överta äganderätten och ansvaret för att säkra kollektivavtalade utfästelser om förutbestämda pensionsförmåner.
Den närmare innebörden av detta övertagande och ansvar framgår av ett sedan 2004 gällande försäkringsavtal mellan Region Dalarna och KPA Pensionsförsäkring AB (hädanefter KPA) om fortlöpande betalning av så kallad kompletteringspremie.
Kompletteringspremie avser förmånsbestämda pensioner och ska betalas till KPA, om de förmåner som den försäkrade erhåller vid ett visst tillfälle inte fullt ut motsvarar de pensionsförmåner den försäkrade vid detta tillfälle har rätt till enligt tillämpligt pensionsavtal.
KPA gör bedömningen att Landstinget under överskådlig tid inte kommer att få några tillkommande kostnader för kompletteringspremien p g a att indexeringsuppräkningen bedöms kunna täckas av överskottet i KPA kollektiva överskottsfond.
KPA har som en konsekvens av verksamhetsövergången upprättat ett förslag till Avtal om överlåtelse av kollektivavtalsgrundad förmånsbestämd pensionsförsäkring mellan Region Dalarna och Landstinget.
Enligt en av KPA aktualiserad personalförteckning är det ett drygt 60-tal förmånstagare i Region Dalarna som berörs av överlåtelsen.
Efter verksamhetsövergången har Landstinget i övrigt att betala avgifter för Region Dalarnas personal i enlighet med gällande pensionsavtal, KAP-Kl och AKAP-KL.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Överlåtelseavtal
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Lagenlig verksamhetsövergång enligt 6 b § lagen om anställningsskydd (LAS) har ägt rum 2019-01-01 genom Region Dalarnas (f d Landstinget Dalarna hädanefter Landstinget) (org.nr 232100-0180) övertagande av verksamhet och personal i f d Region Dalarna (hädanefter Region Dalarna) (org.nr 222000-1446). I anledning av det har Landstinget att från Region Dalarna överta äganderätten och ansvaret för att säkra kollektivavtalade utfästelser om förutbestämda pensionsförmåner.
Den närmare innebörden av detta övertagande och ansvar framgår av ett sedan 2004 gällande försäkringsavtal mellan Region Dalarna och KPA Pensionsförsäkring AB (hädanefter KPA) om fortlöpande betalning av så kallad kompletteringspremie.
Kompletteringspremie avser förmånsbestämda pensioner och ska betalas till KPA, om de förmåner som den försäkrade erhåller vid ett visst tillfälle inte fullt ut motsvarar de pensionsförmåner den försäkrade vid detta tillfälle har rätt till enligt tillämpligt pensionsavtal.
KPA gör bedömningen att Landstinget under överskådlig tid inte kommer att få några tillkommande kostnader för kompletteringspremien p g a att indexeringsuppräkningen bedöms kunna täckas av överskottet i KPA kollektiva överskottsfond.
KPA har som en konsekvens av verksamhetsövergången upprättat ett förslag till Avtal om överlåtelse av kollektivavtalsgrundad förmånsbestämd pensionsförsäkring mellan Region Dalarna och Landstinget.
Enligt en av KPA aktualiserad personalförteckning är det ett drygt 60-tal förmånstagare i Region Dalarna som berörs av överlåtelsen.
Efter verksamhetsövergången har Landstinget i övrigt att betala avgifter för Region Dalarnas personal i enlighet med gällande pensionsavtal, KAP-Kl och AKAP-KL.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Överlåtelseavtal | | |
| | |
| | | |   |
12 Laglighetsprövning enligt kommunallagen |
Diarienummer: RD19/00098 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till förvaltningsrätten, bilaga b, godkänns.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2018-11-18, § 134, i avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets handläggning av uppehållstillstånd och folkbokföring, ska oförsäkrade barn som stadigvarande vistas i Dalarna erhålla vård i samma omfattning som folkbokförda barn och oförsäkrade vuxna som stadigvarande vistas i Dalarna, erhålla vård i samma omfattning som asylsökande. Patientavgifter uttas som för folkbokförda patienter i båda fallen.
Med anledning av beslutet har en begäran om laglighetsprövning inlämnats till förvaltningsrätten i Falun.
Den klagande anser att beslutet inte tillkommit på lagligt sätt och/eller annars strider mot lag eller annan författning.
Region Dalarna har fått anstånd med att inkomma med yttrandet till 2019-02-11. Därav krävs en omedelbar justering i regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande till förvaltningsrätten
c) Protokollsutdrag från 2018-11-18 §134
d) SKL´s skrivelse 2017-11-14 ref nr 17/05739 ”Brister och oklarheter i lagstiftningen….”
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2018-11-18, § 134, i avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets handläggning av uppehållstillstånd och folkbokföring, ska oförsäkrade barn som stadigvarande vistas i Dalarna erhålla vård i samma omfattning som folkbokförda barn och oförsäkrade vuxna som stadigvarande vistas i Dalarna, erhålla vård i samma omfattning som asylsökande. Patientavgifter uttas som för folkbokförda patienter i båda fallen.
Med anledning av beslutet har en begäran om laglighetsprövning inlämnats till förvaltningsrätten i Falun.
Den klagande anser att beslutet inte tillkommit på lagligt sätt och/eller annars strider mot lag eller annan författning.
Region Dalarna har fått anstånd med att inkomma med yttrandet till 2019-02-11. Därav krävs en omedelbar justering i regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande till förvaltningsrätten
c) Protokollsutdrag från 2018-11-18 §134
d) SKL´s skrivelse 2017-11-14 ref nr 17/05739 ”Brister och oklarheter i lagstiftningen….” | | |
| | |
| | | |   |
13 Uppdrag för ett hälsosamt Dalarna |
Diarienummer: RD19/00294 |
Ordförandens förslag:
1. Uppdra till regiondirektören att tillse att regionplanens utredningar verkställs
2. Regiondirektören återkommer med tidplan och ev frågeställningar kring ansvaret för punkterna i Regionplanen.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige antog 2018-11-19-20 Regionplan 2019 mot 2021. Planen innehåller en vision om En god hälsa genom trygghet, kvalitet och hållbar utveckling nära invånarna i Dalarna. Regionplanens styrning är strukturerad i sju målformuleringar: Mer närmare vård, Vård utan köer, Vårdkvaliteten ska öka, Fler medarbetare som trivs på jobbet, Minskad påverkan på klimat och miljö, En långsiktigt hållbar ekonomi och Regional utveckling.
Vart och ett av de övergripande målen har ett mått som ska följas upp samt uppdrag som ska verkställas (mellan 6-16 uppdrag per mål).
Regionplanen har tilldelat 62 uppdrag för organisationen att verkställa. Av dessa har 55 uppdrag identifierats som uppdrag inom regionstyrelsens område och sju stycken tilldelas den nämnd respektive ansvarsområde uppdraget tillhör.
Vissa av de 55 uppdragen är redan verkställda, såsom inrättande av central pott för utvecklingsmedel, återuppta målet om 60 tjänster för AT-läkare, nedläggning av Inblick och avvecklandet av de lokala hälso- och sjukvårdsberedningarna.
Regionstyrelsen, som högsta verkställande organ, ger därför regiondirektören i uppdrag att verkställa de 51 kvarvarande uppdragen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan - Bilaga Uppdrag Regionplan 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige antog 2018-11-19-20 Regionplan 2019 mot 2021. Planen innehåller en vision om En god hälsa genom trygghet, kvalitet och hållbar utveckling nära invånarna i Dalarna. Regionplanens styrning är strukturerad i sju målformuleringar: Mer närmare vård, Vård utan köer, Vårdkvaliteten ska öka, Fler medarbetare som trivs på jobbet, Minskad påverkan på klimat och miljö, En långsiktigt hållbar ekonomi och Regional utveckling.
Vart och ett av de övergripande målen har ett mått som ska följas upp samt uppdrag som ska verkställas (mellan 6-16 uppdrag per mål).
Regionplanen har tilldelat 62 uppdrag för organisationen att verkställa. Av dessa har 55 uppdrag identifierats som uppdrag inom regionstyrelsens område och sju stycken tilldelas den nämnd respektive ansvarsområde uppdraget tillhör.
Vissa av de 55 uppdragen är redan verkställda, såsom inrättande av central pott för utvecklingsmedel, återuppta målet om 60 tjänster för AT-läkare, nedläggning av Inblick och avvecklandet av de lokala hälso- och sjukvårdsberedningarna.
Regionstyrelsen, som högsta verkställande organ, ger därför regiondirektören i uppdrag att verkställa de 51 kvarvarande uppdragen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan - Bilaga Uppdrag Regionplan 2019 | | |
| | |
| | | |   |
14 Handlingsplan avseende ekonomi i balans för Hälso- och sjukvården. |
Diarienummer: LD18/04978 |
Ordförandens förslag:
1. Omfördelning i budget av 30 mnkr ur övergripande ram i finansförvaltningen för satsningar och medicinsk utveckling enligt bilaga b) handlingsplan för ekonomi i balans godkänns
2. Godkänna Hälso- och sjukvårdsnämndens handlingsplan avseende ekonomi i balans
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2018-11-19-20 i § 130 Regionplanen och budget 2019. Beslutet innefattade ett uppdrag till Hälso- och sjukvårdsnämnden att senast 15 januari 2019 presentera en handlingsplan för ekonomi i balans under 2019.
Med anledning av uppdraget har hälso- och sjukvårdsnämnden haft ett extra sammanträde 2019-01-16 för att informera om förslag till handlingsplan. Hälso- och sjukvårdsnämnden fastställde därefter handlingsplanen vid sammanträdet 2019-01-22.
För att handlingsplanen ska kunna genomföras krävs en ramförstärkning. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade därför vid sitt sammanträde att föreslå regionstyrelsen om en omfördelning av 30 mnkr från finansförvaltningen varav 29 mnkr går till hälso- och sjukvårdsförvaltningen och 1 mnkr går till Hörsel och Syn i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan avseende ekonomi i balans
c) Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige 2018-11-19--20 § 130
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-01-22 § 6
e) Bilaga § 6 c Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-01-22
f) Bilaga § 6 d Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-01-22
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2018-11-19-20 i § 130 Regionplanen och budget 2019. Beslutet innefattade ett uppdrag till Hälso- och sjukvårdsnämnden att senast 15 januari 2019 presentera en handlingsplan för ekonomi i balans under 2019.
Med anledning av uppdraget har hälso- och sjukvårdsnämnden haft ett extra sammanträde 2019-01-16 för att informera om förslag till handlingsplan. Hälso- och sjukvårdsnämnden fastställde därefter handlingsplanen vid sammanträdet 2019-01-22.
För att handlingsplanen ska kunna genomföras krävs en ramförstärkning. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade därför vid sitt sammanträde att föreslå regionstyrelsen om en omfördelning av 30 mnkr från finansförvaltningen varav 29 mnkr går till hälso- och sjukvårdsförvaltningen och 1 mnkr går till Hörsel och Syn i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan avseende ekonomi i balans
c) Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige 2018-11-19--20 § 130
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-01-22 § 6
e) Bilaga § 6 c Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-01-22
f) Bilaga § 6 d Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-01-22 | | |
| | |
| | | |   |
15 Handlingsplan avseende ekonomi i balans för Kollektivtrafiknämnden |
Diarienummer: RD19/00121 |
Ordförandens förslag:
1. Handlingsplan avseende ekonomi i balans för Kollektivtrafiknämnden enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Kollektivtrafiknämndens landstingsbidrag enligt finansplan 2019-2021 LD18/01623 2019 uppgår till 596 890 tkr och att fördela inom Kollektivtrafikförvaltningen. Förvaltningen har i uppdrag att under 2018-2020 effektivisera sin verksamhet så att den, med bibehållen kvalité, kostar 55 mkr mindre fram till 2020. Ett omställningsbidrag återfinns hos landstingets finansförvaltning att rekvirera löpande under året för att möta kostnader som uppstår i samband med omställningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden 2019-01-11 § 7
c) Handlingsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafiknämndens landstingsbidrag enligt finansplan 2019-2021 LD18/01623 2019 uppgår till 596 890 tkr och att fördela inom Kollektivtrafikförvaltningen. Förvaltningen har i uppdrag att under 2018-2020 effektivisera sin verksamhet så att den, med bibehållen kvalité, kostar 55 mkr mindre fram till 2020. Ett omställningsbidrag återfinns hos landstingets finansförvaltning att rekvirera löpande under året för att möta kostnader som uppstår i samband med omställningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden 2019-01-11 § 7
c) Handlingsplan | | |
| | |
| | | |   |
16 Omdisponering inom budget 2019 |
Diarienummer: LD18/01623 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsnämnden kan ianspråkta totalt 30 mnkr ur övergripande ram/utvecklingsanslag avseende medicinsk utveckling där 29 mnkr avser Hälso och sjukvårdsförvaltningen och 1 mnkr avser Hörsel och Syn region Dalarna.
2. Hälso- och sjukvårdsnämnden kan ianspråkta 30 mnkr ur Finansförvaltningen centrala lönepott för att möta kostnader för landstingsinterna prisjusteringar i samband med löneöversyn.
3. Central förvaltning ska överföra 7 mnkr till Finansförvaltning avseende anställningsförmåner/Friskvårdspeng för 2019.
Sammanfattning:
I samband med fastställande av region- inkl finansplan fick Hälso- och sjukvårdsnämnden och Kollektivtrafiknämnden i uppdrag att senast 15 januari 2019 återkomma med en plan för budget i balans. Efter att nämnderna återredovisat arbetet föreslås att Hälso- och sjukvårdsnämnden får ianspråkta 30 mnkr vardera ur övergripande ram/utvecklingsmedel samt ur den centrala lönepotten för 2019. Central förvaltning ska, avseende anställningsförmån/friskvårdspeng, överföra 7 mnkr till Finansförvaltningen för senare fördelning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I samband med fastställande av region- inkl finansplan fick Hälso- och sjukvårdsnämnden och Kollektivtrafiknämnden i uppdrag att senast 15 januari 2019 återkomma med en plan för budget i balans. Efter att nämnderna återredovisat arbetet föreslås att Hälso- och sjukvårdsnämnden får ianspråkta 30 mnkr vardera ur övergripande ram/utvecklingsmedel samt ur den centrala lönepotten för 2019. Central förvaltning ska, avseende anställningsförmån/friskvårdspeng, överföra 7 mnkr till Finansförvaltningen för senare fördelning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
17 Budget och verksamhetsplan för Central Förvaltning 2019 |
Diarienummer: LD18/04976 |
Ordförandens förslag:
1. Driftbudgetramar per basenhet inom Central förvaltning, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Central förvaltnings styrkort 2019 följer det koncernövergripande styrkortet för Region Dalarna. De övergripande målen härrör från Regionplanen och är satta utifrån fyra perspektiv - Medborgare/kund, Process/verksamhet, Medarbetare och Ekonomi/finans.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2018 om driftbudget 2019 till Central förvaltning på 305 733 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2019 ytterligare krav på besparingar motsvarande 900 tkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort - redovisas inte nu eftersom arbetsutskottet besämt att styrkortet fastställs av regionstyrelsen i mars
c) Driftbudget per basenhet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Central förvaltnings styrkort 2019 följer det koncernövergripande styrkortet för Region Dalarna. De övergripande målen härrör från Regionplanen och är satta utifrån fyra perspektiv - Medborgare/kund, Process/verksamhet, Medarbetare och Ekonomi/finans.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2018 om driftbudget 2019 till Central förvaltning på 305 733 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2019 ytterligare krav på besparingar motsvarande 900 tkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort - redovisas inte nu eftersom arbetsutskottet besämt att styrkortet fastställs av regionstyrelsen i mars
c) Driftbudget per basenhet | | |
| | |
| | | |   |
18 Internkontrollplan 2019 för Central förvaltning |
Diarienummer: LD18/04964 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2019 för regionstyrelsens förvaltning, Central förvaltning, enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Enligt 6 kap. 11 § ska regionstyrelsen sedan ha ett övergripande ansvar och se till att bl a den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg är att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 7 kontrollpunkter inom regionstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019 för regionstyrelsens förvaltning, Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Enligt 6 kap. 11 § ska regionstyrelsen sedan ha ett övergripande ansvar och se till att bl a den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg är att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 7 kontrollpunkter inom regionstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019 för regionstyrelsens förvaltning, Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
19 Reviderad sammanträdesplan 2019 för Regionstyrelsen och arbetsutskottet |
Diarienummer: LD18/01218 |
Ordförandens förslag:
1. Reviderad sammanträdesplan för regionstyrelsen och regionstyrelsens arbetsutskott, bilaga b, fastställs.
Sammanfattning:
Den tidigare beslutade sammanträdesplanen är i behov av revidering. Det sker en förtätning av sammanträdena och därmed en utökning av antalet sammanträden till totalt 8 stycken under 2019 för både arbetsutskottet och regionstyrelsen. De nya datumen är för regionstyrelsen 11/3, 7/10 och 9/12 och för arbetsutskottet 22/2, 24/9 och 25/11.
Vidare ändras även arbetsutskottets sammanträde i maj från den 6/5 till den 13/5.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den tidigare beslutade sammanträdesplanen är i behov av revidering. Det sker en förtätning av sammanträdena och därmed en utökning av antalet sammanträden till totalt 8 stycken under 2019 för både arbetsutskottet och regionstyrelsen. De nya datumen är för regionstyrelsen 11/3, 7/10 och 9/12 och för arbetsutskottet 22/2, 24/9 och 25/11.
Vidare ändras även arbetsutskottets sammanträde i maj från den 6/5 till den 13/5.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2019 | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
20 Val till funktionshinderrådet (FRID) |
|
Ordförandens förslag:
1. Fyllnadsval till Funktionshinderrådet i Dalarnas län väljs med mandatperiod från och med 2019-02-11 till och med 2022-12-31 enligt förslag
Sammanfattning:
Funktionshinderrådet i Dalarna är organisatoriskt knutet till Hälso- och Sjukvårdsnämnden
Landstingsstyrelsen utsåg 26 november följande ledamöter och ersättare:
Lisbeth Mörk Amnelius (DSP) Ledamot tillika Ordförande, Sofia Jarl (C) ledamot och Kjell Persson (S) ledamot
Jonas Åsenius (MP) ersättare, Liv Lunde Andersson (S) ersättare och Monica Utter (MP) ersättare
Fyllnadsval behöver därför göras eftersom utifrån reglementsändringen så ska Regionstyrelsen utse 6 ledamöter till FRID. Samt lika många ersättare
Förslag;
4. ledamot
5. ledamot
6. ledamot
4. ersättare
5. ersättare
6. ersättare | | |
| | |
| | |
Funktionshinderrådet i Dalarna är organisatoriskt knutet till Hälso- och Sjukvårdsnämnden
Landstingsstyrelsen utsåg 26 november följande ledamöter och ersättare:
Lisbeth Mörk Amnelius (DSP) Ledamot tillika Ordförande, Sofia Jarl (C) ledamot och Kjell Persson (S) ledamot
Jonas Åsenius (MP) ersättare, Liv Lunde Andersson (S) ersättare och Monica Utter (MP) ersättare
Fyllnadsval behöver därför göras eftersom utifrån reglementsändringen så ska Regionstyrelsen utse 6 ledamöter till FRID. Samt lika många ersättare
Förslag;
4. ledamot
5. ledamot
6. ledamot
4. ersättare
5. ersättare
6. ersättare | | |
| | |
| | | |   |
21 Val till Region Dalarnas pensionärsråd (RPR) |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Fyllnadsval till Region Dalarnas pensionärsråd väljs med mandatperiod från och med 2019-02-11 till och med 2022-12-31 enligt förslag
Sammanfattning av ärendet
Region Dalarnas pensionärsråd är organisatoriskt knutet till hälso- och sjukvårdsnämnden
Landstingsstyrelsen utsåg 26 november följande ledamöter och ersättare:
Ulf Berg (M) Ordförande, Kjell Persson (S) ledamot och 1 ledamot från (Dalasamverkan*) är vakant
Liv Lunde Andersson (S) ersättare och 2 ersättare från (Dalasamverkan*) är vakant
* Dalasamverkan är en partisamverkan mellan Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Dalarnas sjukvårdsparti och Miljöpartiet.
Fyllnadsval behöver därför göras eftersom utifrån reglementsändringen så ska Regionstyrelsen utse 4 ledamöter till RPR. Samt lika många ersättare
Förslag
3. ledamot (Dalasamverkan)
4. ledamot (Opposition)
2. ersättare (Dalasamverkan)
3. ersättare (Dalasamverkan)
4. ersättare (Opposition)
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
22 Val till ordförande för Läkemedelskommittén |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Med mandatperiod från och med 2019-02-11 till och med 2022-12-31 utse Gunnar Domeij till ordförande i Läkemedelskommittén.
Sammanfattning av ärendet
Dalarnas Läkemedelskommitté ska, i enlighet med lagen (1996:1157) om läkemedelskommittéer verka för en tillförlitlig och rationell läkemedelsanvändning inom landstinget.
Ledamöterna utses av Regionstyrelsen efter förslag från verksamheten. Regionstyrelsen utser bland ledamöterna ordförande, vice ordförande samt sekreterare.
Kommittén ska bestå av 13 ledamöter med representation enligt beslut i Landstingsstyrelsen 2018-11-26. Vid beslutet utsågs den tidigare ordföranden tillfälligt till och med 2019-02-28 p g a att ingen kandidat till posten fanns att tillgå. Verksamheten föreslår Gunnar Domeij att ta över ordförandeposten fram till och med 2022-12-31. Gunnar Domeij är läkare inom kardiologi.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
23 Val till IFB, Intresseföreningen Bergslaget |
|
Ordförandens förslag: RD19/00241
Ordförandes förslag
1. Med mandatperioden från årsstämman 2019 till och med dagen före regionfullmäktiges första sammanträde efter regionvalet 2022 nomineras Förnamn Efternamn (KD) och Förnamn Efternamn (DSP) till styrelsen i Intresseföreningen Bergslaget.
Sammanfattning av ärendet
Intresseföreningen Bergslaget erbjuder Region Dalarna att nominera medlemmar till föreningen styrelse 2019
I ärendet redovisas följande dokument
a) Stadgar och nomineringsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
24 Val av två representanter till revidering av planen för stora rovdjur |
|
Ordförandens förslag: RD19/00595
Ordförandes förslag
1. Jonny Jones (C) och Ingemar Hellström (S) utses till representanter till revidering av planen för stora rovdjur.
Sammanfattning av ärendet
Enligt beslut vid Viltförvaltningsdelegationen 181127 ska Region Dalarna utse två representanter till revidering av planen för stora rovdjur.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|