Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2019-01-31_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Ledamoten kallar själv sin ersättare.
Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet.
Hjälpmedelsnämndens protokoll ska tillkännages på varje samverkande kommuns webbaserade anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 8 kap.12 § och 9 kap. 32 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Revidering av Avtal och Reglemente för Hjälpmedelsnämnden Dalarna. Bilaga A 1-2)
B) Utbildning för ledamöter i Hjälpmedelsnämnden Dalarna (mötet avslutas med utbildning)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
- Av ekonomidirektör fattade beslut
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet
Anmälan av vald ledamot och ersättare till Hjälpmedelsnämnden Dalarna från länets kommuner samt Region Dalarna. Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Bokslut och verksamhetsberättelse 2018 |
Diarienummer: RD19/00296 |
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Verksamhetsberättelse och bokslut 2018 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna, enligt bilagor b9 och c), fastställs.
Sammanfattning av ärendet
Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet, självständighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Tillsammans med länets kommuner tar landstinget (Regionen) ett gemensamt ansvar för att enkelt tillhandahålla hjälpmedel till ett rimligt pris.
2018 har präglats av a) lokal- och arbetssättsrelaterade frågor, b) kompetensförsörjningsutmaningar samt c) analys av ökande hjälpmedelskostnader.
a) Ökade flöden och redan felanpassade ytor samt problem med inomhusmiljö
b) Minskad personalomsättning under året, dock finns mycket svårrekryterade spetskompetenser inom förvaltningen. Arbete med kompetensförsörjningsplan pågår.
c) Ökad efterfrågan på hjälpmedel, byte av stora sortimentsområden (upphandling) samt utrangering av äldre rullstolsmodeller. Dagens hantering av hjälpmedel, där fler delar av inköpen registreras som tillbehör i stället för huvudhjälpmedel, resulterar i ökade hjälpmedelskostnader istället för investeringskostnader. Under andra halvan av året har åtgärder för att stävja de ökade kostnaderna införts och gett resultat.
Vinnovaprojektet med syfte att förbättra förvaltningens förmåga att implementera innovativa lösningar i verksamheten har slutförts med gott resultat. Tjänstedesignmetodiken som introduceras i och med projektet har använts i ett flertal utvecklingsområden bl.a. i lokalförändringsarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse FV 86 2018
c) Rapportblad Hjälpmedel Dalarna 2018
d) Bokslut 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Budget 2019 Hjälpmedelsnämnden Dalarna |
Diarienummer: RD19/00229 |
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Budget 2019 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning av ärendet.
Förvaltningens intäkter och kostnader har räknats upp utifrån den analysen av de senaste årens trend. Framför allt syns skillnader i de ökande hjälpmedelskostnaderna som kommer till följd av en ökad efterfrågan, byte av stora sortimentsområden samt utrangering av äldre rullstolsmodeller.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget 2019 - Hjälpmedel Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Styrkort 2019 |
Diarienummer: LD18/04255 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Styrkort 2019 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna.
Sammanfattning:
Regionens modell för verksamhetsplanering sker i form av styrkort med fyra olika perspektiv: Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans. Tillgänglighet, kompetensförsörjning och målstyrning är prioriterade områden för Hjälpmedel Dalarna under 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort 2019, Hjälpmedel Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionens modell för verksamhetsplanering sker i form av styrkort med fyra olika perspektiv: Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans. Tillgänglighet, kompetensförsörjning och målstyrning är prioriterade områden för Hjälpmedel Dalarna under 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort 2019, Hjälpmedel Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
10 Styrkort 2019 |
Diarienummer: LD18/04255 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Styrkort 2019 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna.
Sammanfattning:
Regionens modell för verksamhetsplanering sker i form av styrkort med fyra olika perspektiv: Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans. Tillgänglighet, kompetensförsörjning och målstyrning är prioriterade områden för Hjälpmedel Dalarna under 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort 2019, Hjälpmedel Dalarna | | |
| | |
| | |
Regionens modell för verksamhetsplanering sker i form av styrkort med fyra olika perspektiv: Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans. Tillgänglighet, kompetensförsörjning och målstyrning är prioriterade områden för Hjälpmedel Dalarna under 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort 2019, Hjälpmedel Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
11 Internkontrollplan 2019. Hjälpmedel Dalarna. |
Diarienummer: RD19/00076 |
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Internkontrollplan 2019 Hjälpmedel Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning
En riskanalys är gjord till grund för internkontrollplanen. Resultatet presenteras på Hjälpmedelsnämndens sammanträde den 31 januari.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019
c) Riskanalys
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Sammanträdesplan 2019 |
Diarienummer: LD18/03127 |
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Revidering av sammanträdesplan för Hjälpmedelsnämnde Dalarnas arbetsutskott och Hjälpmedelnämnden Dalarna enligt förslag fastställs.
Sammanfattning av ärendet
Sammanträdesplan för Hjälpmedelsnämnde Dalarnas arbetsutskott och Hjälpmedelnämnden Dalarna 2019 beslutades av föregående nämnd 2019-09-12. Med anledning av ny mandatperiod föreslås vissa ändringar i sammanträdesplanen enligt beslutsunderlag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Val av arbetsutskott samt 1:e och 2:e vice ordförande |
|
Ordförandens förslag: .
1. Hjälpmedelsnämndens arbetsutskott samt 1:e och 2:e vice ordförande väljs enligt förslag för mandatperioden 2019 - 2022.
Sammanfattning av ärendet
Inom Hjälpmedelsnämnden ska finnas ett arbetsutskott bestående av fem ledamöter, varav ordförande utgör en av dessa, samt fem ersättare som väljs av Hjälpmedelsnämnden (Reglemente § 15). Landstingsfullmäktige väljer ordförande bland landstingets ledamöter för samma tid som ledamöterna i Hjälpmedelsnämnden väljs. Hjälpmedelsnämnden väljer 1:e och 2:e vice ordförande bland kommunernas ledamöter för samma tid som ledamöterna i nämnden väljs (Reglementet § 4, 2 st)
1. Lisbeth Mörk Amnelius (DSP), ledamot tillika ordförande
2. Namn Namn (X), ledamot tillika 1:e vice ordförande
3. Namn Namn (X), ledamot tillika 2:e vice ordförande
4. Namn Namn (X), ledamot
5. Namn Namn (X), ledamot
1. Namn Namn (X), ersättare
2. Namn Namn (X), ersättare
3. Namn Namn (X), ersättare
4. Namn Namn (X), ersättare
5. Namn Namn (X), ersättare
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Sändlista |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Sändlista |
|
Ordförandens förslag: Se bilaga.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|