Dagordning | |
  Regionstyrelsens Arbetsutskott_2019-01-28_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A) Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
B. Ekonomisk information
Information lämnas av budgetchef Anna Skogberg
C) Information från personalenheten
Information lämnas av regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
D ) Information rörande Krisledningsnämndens uppdrag
Informationen lämnas av beredskapssamordnare Ingela Boberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss från Justitiedepartementet: Betänkandet nya regler om faderskap och föräldraskap (SOU 2018:68) |
Diarienummer: LD18/03412 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra Region Dalarnas svar till Justitiedepartementet
Sammanfattning:
Region Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen Nya regler om faderskap och föräldraskap (SOU 2018:68).
Utredningens förslag syftar till att bidra till en mer jämlik föräldrabalk som bortser från kön, sexuell läggning eller könstillhörighet.
Utredningen förslår en enklare hantering och modernisering av bekräftelse av faderskap genom elektronisk bekräftelse inom 14 dagar från barnets födelse.
Vidare föreslås att föräldraskapet för en make eller registrerad partner vid assisterad befruktning bör presumeras på motsvarande sätt som faderskapet i dag presumeras för en gift man. Föräldraskapspresumtionen i dessa fall ska även omfatta fall då en av makarna eller båda har ändrat könstillhörighet.
Utredningen föreslår också en ny lag om rättsgenetisk undersökning som ska ersätta lagen (1958:642) om blodundersökning vid faderskapsutredning. Utredningen föreslår Rättsmedicinalverket som den enda aktör som ska utföra DNA analyser. Kostnaden för undersökning ska tillfalla staten. Utredningen föreslår mot bakgrund av rättspraxis i Europadomstolen att rättsgenetisk undersökning vid fastställande av faderskap ska kunna avse vävnadsprover också från en avliden man. Sådana prover kan bland annat finnas sparade i syftet vård och behandling men också i biobank för andra syften, däribland forskning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning av förslaget
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen Nya regler om faderskap och föräldraskap (SOU 2018:68).
Utredningens förslag syftar till att bidra till en mer jämlik föräldrabalk som bortser från kön, sexuell läggning eller könstillhörighet.
Utredningen förslår en enklare hantering och modernisering av bekräftelse av faderskap genom elektronisk bekräftelse inom 14 dagar från barnets födelse.
Vidare föreslås att föräldraskapet för en make eller registrerad partner vid assisterad befruktning bör presumeras på motsvarande sätt som faderskapet i dag presumeras för en gift man. Föräldraskapspresumtionen i dessa fall ska även omfatta fall då en av makarna eller båda har ändrat könstillhörighet.
Utredningen föreslår också en ny lag om rättsgenetisk undersökning som ska ersätta lagen (1958:642) om blodundersökning vid faderskapsutredning. Utredningen föreslår Rättsmedicinalverket som den enda aktör som ska utföra DNA analyser. Kostnaden för undersökning ska tillfalla staten. Utredningen föreslår mot bakgrund av rättspraxis i Europadomstolen att rättsgenetisk undersökning vid fastställande av faderskap ska kunna avse vävnadsprover också från en avliden man. Sådana prover kan bland annat finnas sparade i syftet vård och behandling men också i biobank för andra syften, däribland forskning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning av förslaget
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
3 Översyn av Central Förvaltning |
Diarienummer: RD19/00243 |
Ordförandens förslag:
1. Regiondirektören ges i uppdrag att genomföra en organisatorisk översyn och effektivisering inom central förvaltning.
Sammanfattning:
Mot bakgrund av att Landstinget Dalarna 2019-01-01 ändrade form och blev Region Dalarna och tidigare genomfört arbete avseende utveckling av ledningssystem, genomlysning och centralisering av delar av administrationen ses förutsättningar till ytterligare utveckling av central förvaltning över. Detta även ur ett regionövergripande strategiskt ledings- och effektiviserings- samt förbättringsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Mot bakgrund av att Landstinget Dalarna 2019-01-01 ändrade form och blev Region Dalarna och tidigare genomfört arbete avseende utveckling av ledningssystem, genomlysning och centralisering av delar av administrationen ses förutsättningar till ytterligare utveckling av central förvaltning över. Detta även ur ett regionövergripande strategiskt ledings- och effektiviserings- samt förbättringsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Budget och verksamhetsplan för Central Förvaltning 2019 |
Diarienummer: LD18/04976 |
Ordförandens förslag:
1. Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen:
2. Styrkort för Central förvaltning 2019, enligt bilaga b), fastställs.
3. Driftbudgetramar per basenhet inom Central förvaltning, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Central förvaltnings styrkort 2019 följer det koncernövergripande styrkortet för Region Dalarna. De övergripande målen härrör från Regionplanen och är satta utifrån fyra perspektiv - Medborgare/kund, Process/verksamhet, Medarbetare och Ekonomi/finans.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2018 om driftbudget 2019 till Central förvaltning på 305 733 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2019 ytterligare krav på besparingar motsvarande 900 tkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort
c) Driftbudget per basenhet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Central förvaltnings styrkort 2019 följer det koncernövergripande styrkortet för Region Dalarna. De övergripande målen härrör från Regionplanen och är satta utifrån fyra perspektiv - Medborgare/kund, Process/verksamhet, Medarbetare och Ekonomi/finans.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2018 om driftbudget 2019 till Central förvaltning på 305 733 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2019 ytterligare krav på besparingar motsvarande 900 tkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort
c) Driftbudget per basenhet | | |
| | |
| | | |   |
5 Omdisponering inom budget 2019 |
Diarienummer: LD18/01623 |
Ordförandens förslag:
1. Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
2. Hälso- och sjukvårdsnämnden kan ianspråkta totalt 30 mnkr ur övergripande ram/utvecklingsanslag avseende medicinsk utveckling där 29 mnkr avser Hälso och sjukvårdsförvaltningen och 1 mnkr avser Hörsel och Syn region Dalarna.
3. Hälso- och sjukvårdsnämnden kan ianspråkta 30 mnkr ur Finansförvaltningen centrala lönepott för att möta kostnader för landstingsinterna prisjusteringar i samband med löneöversyn.
4. Central förvaltning ska överföra 7 mnkr till Finansförvaltning avseende anställningsförmåner/Friskvårdspeng för 2019.
Sammanfattning:
I samband med fastställande av region- inkl finansplan fick Hälso- och sjukvårdsnämnden och Kollektivtrafiknämnden i uppdrag att senast 15 januari 2019 återkomma med en plan för budget i balans. Efter att nämnderna återredovisat arbetet föreslås att Hälso- och sjukvårdsnämnden får ianspråkta 30 mnkr vardera ur övergripande ram/utvecklingsmedel samt ur den centrala lönepotten för 2019. Central förvaltning ska, avseende anställningsförmån/friskvårdspeng, överföra 7 mnkr till Finansförvaltningen för senare fördelning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I samband med fastställande av region- inkl finansplan fick Hälso- och sjukvårdsnämnden och Kollektivtrafiknämnden i uppdrag att senast 15 januari 2019 återkomma med en plan för budget i balans. Efter att nämnderna återredovisat arbetet föreslås att Hälso- och sjukvårdsnämnden får ianspråkta 30 mnkr vardera ur övergripande ram/utvecklingsmedel samt ur den centrala lönepotten för 2019. Central förvaltning ska, avseende anställningsförmån/friskvårdspeng, överföra 7 mnkr till Finansförvaltningen för senare fördelning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på revisionsrapport: Granskning av hot och våld inom hälso- och sjukvården |
Diarienummer: LD18/03418 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen
1. Svar på revisorernas granskning, enligt bilaga b, godkänns.
2. Föreslagna åtgärder genomförs för att höja säkerheten inom hälso- och sjukvården.
Sammanfattning:
Regionens (dåvarande landstingets) revisorer överlämnade 2018-09-11 en revisionsrapport avseende granskning av våld och hot inom hälso- och sjukvården, utförd av Kontigo, med begäran om yttrande från landstingsstyrelsen avseende ett antal rekommendationer. Syftet med granskningen var att ge underlag för att kunna bedöma om landstingsstyrelsen respektive hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med att förebygga och hantera situationer med våld och hot inom hälso- och sjukvården är ändamålsenlig.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på revisionsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionens (dåvarande landstingets) revisorer överlämnade 2018-09-11 en revisionsrapport avseende granskning av våld och hot inom hälso- och sjukvården, utförd av Kontigo, med begäran om yttrande från landstingsstyrelsen avseende ett antal rekommendationer. Syftet med granskningen var att ge underlag för att kunna bedöma om landstingsstyrelsen respektive hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med att förebygga och hantera situationer med våld och hot inom hälso- och sjukvården är ändamålsenlig.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på revisionsrapport | | |
| | |
| | | |   |
7 Internkontrollplan 2019 för Central förvaltning |
Diarienummer: LD18/04964 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Internkontrollplan 2019 för regionstyrelsens förvaltning, Central förvaltning, enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Enligt 6 kap. 11 § ska regionstyrelsen sedan ha ett övergripande ansvar och se till att bl a den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg är att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 7 kontrollpunkter inom regionstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019 för regionstyrelsens förvaltning, Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Enligt 6 kap. 11 § ska regionstyrelsen sedan ha ett övergripande ansvar och se till att bl a den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg är att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 7 kontrollpunkter inom regionstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019 för regionstyrelsens förvaltning, Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
8 Överlåtelse av kollektivavtalsgrundad förmånsbestämd pensionsförsäkring i samband med regionbildningen
|
Diarienummer: LD18/04652 |
Ordförandens förslag:
1. KPA Pensionsförsäkring AB upprättade förslag, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Lagenlig verksamhetsövergång enligt 6 b § lagen om anställningsskydd (LAS) har ägt rum 2019-01-01 genom Region Dalarnas (f d Landstinget Dalarna hädanefter Landstinget) (org.nr 232100-0180) övertagande av verksamhet och personal i f d Region Dalarna (hädanefter Region Dalarna) (org.nr 222000-1446). I anledning av det har Landstinget att från Region Dalarna överta äganderätten och ansvaret för att säkra kollektivavtalade utfästelser om förutbestämda pensionsförmåner.
Den närmare innebörden av detta övertagande och ansvar framgår av ett sedan 2004 gällande försäkringsavtal mellan Region Dalarna och KPA Pensionsförsäkring AB (hädanefter KPA) om fortlöpande betalning av så kallad kompletteringspremie.
Kompletteringspremie avser förmånsbestämda pensioner och ska betalas till KPA, om de förmåner som den försäkrade erhåller vid ett visst tillfälle inte fullt ut motsvarar de pensionsförmåner den försäkrade vid detta tillfälle har rätt till enligt tillämpligt pensionsavtal.
KPA gör bedömningen att Landstinget under överskådlig tid inte kommer att få några tillkommande kostnader för kompletteringspremien p g a att indexeringsuppräkningen bedöms kunna täckas av överskottet i KPA kollektiva överskottsfond.
KPA har som en konsekvens av verksamhetsövergången upprättat ett förslag till Avtal om överlåtelse av kollektivavtalsgrundad förmånsbestämd pensionsförsäkring mellan Region Dalarna och Landstinget.
Enligt en av KPA aktualiserad personalförteckning är det ett drygt 60-tal förmånstagare i Region Dalarna som berörs av överlåtelsen.
Efter verksamhetsövergången har Landstinget i övrigt att betala avgifter för Region Dalarnas personal i enlighet med gällande pensionsavtal, KAP-Kl och AKAP-KL.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Överlåtelseavtal
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Lagenlig verksamhetsövergång enligt 6 b § lagen om anställningsskydd (LAS) har ägt rum 2019-01-01 genom Region Dalarnas (f d Landstinget Dalarna hädanefter Landstinget) (org.nr 232100-0180) övertagande av verksamhet och personal i f d Region Dalarna (hädanefter Region Dalarna) (org.nr 222000-1446). I anledning av det har Landstinget att från Region Dalarna överta äganderätten och ansvaret för att säkra kollektivavtalade utfästelser om förutbestämda pensionsförmåner.
Den närmare innebörden av detta övertagande och ansvar framgår av ett sedan 2004 gällande försäkringsavtal mellan Region Dalarna och KPA Pensionsförsäkring AB (hädanefter KPA) om fortlöpande betalning av så kallad kompletteringspremie.
Kompletteringspremie avser förmånsbestämda pensioner och ska betalas till KPA, om de förmåner som den försäkrade erhåller vid ett visst tillfälle inte fullt ut motsvarar de pensionsförmåner den försäkrade vid detta tillfälle har rätt till enligt tillämpligt pensionsavtal.
KPA gör bedömningen att Landstinget under överskådlig tid inte kommer att få några tillkommande kostnader för kompletteringspremien p g a att indexeringsuppräkningen bedöms kunna täckas av överskottet i KPA kollektiva överskottsfond.
KPA har som en konsekvens av verksamhetsövergången upprättat ett förslag till Avtal om överlåtelse av kollektivavtalsgrundad förmånsbestämd pensionsförsäkring mellan Region Dalarna och Landstinget.
Enligt en av KPA aktualiserad personalförteckning är det ett drygt 60-tal förmånstagare i Region Dalarna som berörs av överlåtelsen.
Efter verksamhetsövergången har Landstinget i övrigt att betala avgifter för Region Dalarnas personal i enlighet med gällande pensionsavtal, KAP-Kl och AKAP-KL.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Överlåtelseavtal | | |
| | |
| | | |   |
9 Reviderad sammanträdesplan 2019 för Regionstyrelsen och arbetsutskottet |
Diarienummer: LD18/01218 |
Ordförandens förslag:
1. Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
2. Reviderad sammanträdesplan för regionstyrelsen och regionstyrelsens arbetsutskott, bilaga b, fastställs.
Sammanfattning:
Den tidigare beslutade sammanträdesplanen är i behov av revidering. Det sker en förtätning av sammanträdena och därmed en utökning av antalet sammanträden till totalt 8 stycken under 2019 för både arbetsutskottet och regionstyrelsen. De nya datumen är för regionstyrelsen 11/3, 7/10 och 9/12 och för arbetsutskottet 22/2, 24/9 och 25/11.
Vidare ändras även arbetsutskottets sammanträde i maj från den 6/5 till den 13/5.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den tidigare beslutade sammanträdesplanen är i behov av revidering. Det sker en förtätning av sammanträdena och därmed en utökning av antalet sammanträden till totalt 8 stycken under 2019 för både arbetsutskottet och regionstyrelsen. De nya datumen är för regionstyrelsen 11/3, 7/10 och 9/12 och för arbetsutskottet 22/2, 24/9 och 25/11.
Vidare ändras även arbetsutskottets sammanträde i maj från den 6/5 till den 13/5.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2019 | | |
| | |
| | | |   |
10 Laglighetsprövning enligt kommunallagen |
Diarienummer: RD19/00098 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande till förvaltningsrätten, bilaga b, godkänns.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2018-11-18, § 134, i avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets handläggning av uppehållstillstånd och folkbokföring, ska oförsäkrade barn som stadigvarande vistas i Dalarna erhålla vård i samma omfattning som folkbokförda barn och oförsäkrade vuxna som stadigvarande vistas i Dalarna, erhålla vård i samma omfattning som asylsökande. Patientavgifter uttas som för folkbokförda patienter i båda fallen.
Med anledning av beslutet har en begäran om laglighetsprövning inlämnats till förvaltningsrätten i Falun.
Den klagande anser att beslutet tillkommit på lagligt sätt och/eller annars strider mot lag eller annan författning.
Region Dalarna har fått anstånd med att inkomma med yttrandet till 2019-02-11. Därav krävs en omedelbar justering i regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande till förvaltningsrätten
c) Protokollsutdrag från 2018-11-18 §134
d) SKL´s skrivelse 2017-11-14 ref nr 17/05739 ”Brister och oklarheter i lagstiftningen….”
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2018-11-18, § 134, i avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets handläggning av uppehållstillstånd och folkbokföring, ska oförsäkrade barn som stadigvarande vistas i Dalarna erhålla vård i samma omfattning som folkbokförda barn och oförsäkrade vuxna som stadigvarande vistas i Dalarna, erhålla vård i samma omfattning som asylsökande. Patientavgifter uttas som för folkbokförda patienter i båda fallen.
Med anledning av beslutet har en begäran om laglighetsprövning inlämnats till förvaltningsrätten i Falun.
Den klagande anser att beslutet tillkommit på lagligt sätt och/eller annars strider mot lag eller annan författning.
Region Dalarna har fått anstånd med att inkomma med yttrandet till 2019-02-11. Därav krävs en omedelbar justering i regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande till förvaltningsrätten
c) Protokollsutdrag från 2018-11-18 §134
d) SKL´s skrivelse 2017-11-14 ref nr 17/05739 ”Brister och oklarheter i lagstiftningen….” | | |
| | |
| | | |   |
11 Uppdrag för ett hälsosamt Dalarna |
Diarienummer: RD19/00294 |
Ordförandens förslag:
1. Regiondirektören ges i uppdrag att verkställa de i bilaga b tilldelade uppdragen.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige antog 2018-11-19-20 Regionplan 2019 mot 2021. Planen innehåller en vision om En god hälsa genom trygghet, kvalitet och hållbar utveckling nära invånarna i Dalarna. Regionplanens styrning är strukturerad i sju målformuleringar: Mer närmare vård, Vård utan köer, Vårdkvaliteten ska öka, Fler medarbetare som trivs på jobbet, Minskad påverkan på klimat och miljö, En långsiktigt hållbar ekonomi och Regional utveckling.
Vart och ett av de övergripande målen har ett mått som ska följas upp samt uppdrag som ska verkställas (mellan 6-16 uppdrag per mål).
Regionplanen har tilldelat 62 uppdrag för organisationen att verkställa. Av dessa har 55 uppdrag identifierats som uppdrag inom regionstyrelsens område och sju stycken tilldelas den nämnd respektive ansvarsområde uppdraget tillhör.
Vissa av de 55 uppdragen är redan verkställda, såsom inrättande av central pott för utvecklingsmedel, återuppta målet om 60 tjänster för AT-läkare, nedläggning av Inblick och avvecklandet av de lokala hälso- och sjukvårdsberedningarna.
Regionstyrelsen, som högsta verkställande organ, ger därför regiondirektören i uppdrag att verkställa de 51 kvarvarande uppdragen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan - Bilaga Uppdrag Regionplan 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige antog 2018-11-19-20 Regionplan 2019 mot 2021. Planen innehåller en vision om En god hälsa genom trygghet, kvalitet och hållbar utveckling nära invånarna i Dalarna. Regionplanens styrning är strukturerad i sju målformuleringar: Mer närmare vård, Vård utan köer, Vårdkvaliteten ska öka, Fler medarbetare som trivs på jobbet, Minskad påverkan på klimat och miljö, En långsiktigt hållbar ekonomi och Regional utveckling.
Vart och ett av de övergripande målen har ett mått som ska följas upp samt uppdrag som ska verkställas (mellan 6-16 uppdrag per mål).
Regionplanen har tilldelat 62 uppdrag för organisationen att verkställa. Av dessa har 55 uppdrag identifierats som uppdrag inom regionstyrelsens område och sju stycken tilldelas den nämnd respektive ansvarsområde uppdraget tillhör.
Vissa av de 55 uppdragen är redan verkställda, såsom inrättande av central pott för utvecklingsmedel, återuppta målet om 60 tjänster för AT-läkare, nedläggning av Inblick och avvecklandet av de lokala hälso- och sjukvårdsberedningarna.
Regionstyrelsen, som högsta verkställande organ, ger därför regiondirektören i uppdrag att verkställa de 51 kvarvarande uppdragen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan - Bilaga Uppdrag Regionplan 2019 | | |
| | |
| | | |   |
|