Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2018-11-22_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: .
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: .
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: .
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Robusthet
B. Investeringsprojekt
C. Driftavtal
D. Periodrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäls följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen
§ 17/2017 och Fastighetsnämnden § 43/2017 fattade beslut.
- Av fastighetschefen fattade beslut.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
A. Svar på brev
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Fastställande av policy |
Diarienummer: LD18/03851 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Hållbarhetspolicy att gälla from 2019-01-01 och tillsvidare.
Sammanfattning:
Redovisad Hållbarhetspolicy är uttryck för politikens vilja och inriktning inom nämndens ansvarsområde. Fastighetsnämnden har det övergripande ansvaret för policydokumentets innehåll och uppföljning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Redovisad Hållbarhetspolicy är uttryck för politikens vilja och inriktning inom nämndens ansvarsområde. Fastighetsnämnden har det övergripande ansvaret för policydokumentets innehåll och uppföljning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetspolicy | | |
| | |
| | | |   |
8 Strategi och verksamhetsplan 2019 |
Diarienummer: LD18/03857 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa strategi och verksamhetsplan Hållbar utveckling 2019, enligt bilaga b.
Sammanfattning:
Strategin syftar till att peka ut inriktningen för de kommande årens utveckling och insatser inom fastighetsnämndens ansvar som fastighetsägare och som ansvarig för att tillhandahålla mark, lokaler och fastighetsanknuten service som behövs för regionens verksamhet.
En viktig utgångspunkt för all planering, styrning och utveckling är att det finns en gemensam bild av förutsättningar och ambitionsnivåer för verksamheten. Bilaga b beskriver i korthet en strategisk del, dvs. uppdrag, vision, värderingar, styrkor, svagheter mm, förutsättningar, strategier och mål. För det andra redovisas kortfattat en allmän del, dvs verksamhetsidé, tjänster, kunder, processer, organisation, medarbetare och även de fysiska resurser som står till förfogade, dvs. egna fastigheter och inhyrda lokaler samt även vilka strategiska partners i form av konsulter, entreprenörer och andra leverantörer som förväntas bidra till måluppfyllelsen. För det tredje en kort beskrivning av ledningssystemet, dvs. en beskrivning av hur planering, genomförande, uppföljning och förbättring sker. Delar av metodiken känns igen från bl.a. miljöledningsstandarden ISO 14001:2015 och lednings-standarden SS 85400:2014. Syftet är att sätta fokus på vad som är prioriterat och angreppssättet för hur det ska förverkligas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbar utveckling 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Strategin syftar till att peka ut inriktningen för de kommande årens utveckling och insatser inom fastighetsnämndens ansvar som fastighetsägare och som ansvarig för att tillhandahålla mark, lokaler och fastighetsanknuten service som behövs för regionens verksamhet.
En viktig utgångspunkt för all planering, styrning och utveckling är att det finns en gemensam bild av förutsättningar och ambitionsnivåer för verksamheten. Bilaga b beskriver i korthet en strategisk del, dvs. uppdrag, vision, värderingar, styrkor, svagheter mm, förutsättningar, strategier och mål. För det andra redovisas kortfattat en allmän del, dvs verksamhetsidé, tjänster, kunder, processer, organisation, medarbetare och även de fysiska resurser som står till förfogade, dvs. egna fastigheter och inhyrda lokaler samt även vilka strategiska partners i form av konsulter, entreprenörer och andra leverantörer som förväntas bidra till måluppfyllelsen. För det tredje en kort beskrivning av ledningssystemet, dvs. en beskrivning av hur planering, genomförande, uppföljning och förbättring sker. Delar av metodiken känns igen från bl.a. miljöledningsstandarden ISO 14001:2015 och lednings-standarden SS 85400:2014. Syftet är att sätta fokus på vad som är prioriterat och angreppssättet för hur det ska förverkligas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbar utveckling 2019 | | |
| | |
| | | |   |
9 Budget 2019 |
Diarienummer: LD18/01182 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa budget 2019 för Fastighetsnämnden samt
2. Överlämna budgeten till Landstingsstyrelsen för kännedom
Sammanfattning:
Landstingsplanen för 2018-2020 anger ett årligt avkastningskrav på 28,7 mkr för Landstingsfastigheter. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 42,6 mkr kan levereras år 2019.
Landstingsfastigheters investeringsplan visar i nuläget ett investeringsbehov på 297 mkr för år 2019. Utöver det tillkommer 115 mkr som avser projekt som beslutats för genomförande i 2018 års investeringsram och påbörjats men inte genomförts enligt planen och därför flyttas resterande belopp till 2019. Totalt är investeringsbehovet 412 mkr för 2019, då ingår även Dalatrafik Service AB med 25 mkr. En stor post som flyttats till 2019 är köpet av ny fastighet till Dalarnas Museum, 55 mkr.
Pågående successiva omfördelning från långtidsplanerat underhåll till reinvestering ger på kort sikt en höjd avkastning. Men om reinvesteringar sker enligt investeringsplanen och underhållskostnader fasas ut i takt med att avskrivningar och räntor ökar, kommer resultatet att hamna på det årliga avkastningskravet igen efter år 2022 utan att höja hyror för infraprojekten.
Nytt för i år är att intäkter för parkeringsavgifter övergår från Landstingsservice till Fastighetsförvaltningen. Landstingsfastigheter ersätter Landstingsservice för de kostnader som de har för parkeringar och översänder därefter resterande belopp till Finansförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2019, bilaga 1
c) Investeringsplan i Fastigheter, utrustning/IT och konst för åren 2019-2022. Bilaga 2. (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplanen för 2018-2020 anger ett årligt avkastningskrav på 28,7 mkr för Landstingsfastigheter. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 42,6 mkr kan levereras år 2019.
Landstingsfastigheters investeringsplan visar i nuläget ett investeringsbehov på 297 mkr för år 2019. Utöver det tillkommer 115 mkr som avser projekt som beslutats för genomförande i 2018 års investeringsram och påbörjats men inte genomförts enligt planen och därför flyttas resterande belopp till 2019. Totalt är investeringsbehovet 412 mkr för 2019, då ingår även Dalatrafik Service AB med 25 mkr. En stor post som flyttats till 2019 är köpet av ny fastighet till Dalarnas Museum, 55 mkr.
Pågående successiva omfördelning från långtidsplanerat underhåll till reinvestering ger på kort sikt en höjd avkastning. Men om reinvesteringar sker enligt investeringsplanen och underhållskostnader fasas ut i takt med att avskrivningar och räntor ökar, kommer resultatet att hamna på det årliga avkastningskravet igen efter år 2022 utan att höja hyror för infraprojekten.
Nytt för i år är att intäkter för parkeringsavgifter övergår från Landstingsservice till Fastighetsförvaltningen. Landstingsfastigheter ersätter Landstingsservice för de kostnader som de har för parkeringar och översänder därefter resterande belopp till Finansförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2019, bilaga 1
c) Investeringsplan i Fastigheter, utrustning/IT och konst för åren 2019-2022. Bilaga 2. (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet) | | |
| | |
| | | |   |
10 Kalkylränta 2019 |
Diarienummer: LD18/03861 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa kalkylräntan för år 2019 till 1,80 procent (2,16) och att en lägre räntesats på 0,9 procent används för energiinvesteringar.
Sammanfattning:
Landstingsfastigheter har sedan många år tillbaka en etablerad modell för att fastställa nivån på kalkyl- och internränta för fastighetsinvesteringar. Modellen syftar till att tydliggöra att investeringar långsiktigt binder kapital, och att detta har ett pris. Trots att det är en långsiktig, trögrörlig ränta så sjunker den som en följd av dagens låga räntenivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ränteutveckling, diagram bilaga 1
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfastigheter har sedan många år tillbaka en etablerad modell för att fastställa nivån på kalkyl- och internränta för fastighetsinvesteringar. Modellen syftar till att tydliggöra att investeringar långsiktigt binder kapital, och att detta har ett pris. Trots att det är en långsiktig, trögrörlig ränta så sjunker den som en följd av dagens låga räntenivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ränteutveckling, diagram bilaga 1 | | |
| | |
| | | |   |
11 Delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: LD18/03858 |
Ordförandens förslag:
1. Förslaget till nya delegeringsbestämmelser för Fastighetsnämnden fastställs och börjar gälla från och med 2019-01-01.
Sammanfattning:
Enligt nämndens reglemente, § 10, får nämnden uppdra åt ledamot, ersättare i nämnd eller åt anställd hos landstinget att på nämndens vägnar besluta i visst ärende eller grupp av ärenden.
Förra gången nämndens delegationsbestämmelser var uppe till beslut var 2017-11-23. Eftersom ambitionen är att alla styrdokument ska bli föremål för en årlig översyn, föreslås nu efter översyn att bilagda reviderade delegeringsbestämmelser fastställs att gälla from 2019-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbestämmelser Fastighetsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt nämndens reglemente, § 10, får nämnden uppdra åt ledamot, ersättare i nämnd eller åt anställd hos landstinget att på nämndens vägnar besluta i visst ärende eller grupp av ärenden.
Förra gången nämndens delegationsbestämmelser var uppe till beslut var 2017-11-23. Eftersom ambitionen är att alla styrdokument ska bli föremål för en årlig översyn, föreslås nu efter översyn att bilagda reviderade delegeringsbestämmelser fastställs att gälla from 2019-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbestämmelser Fastighetsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
12 Internkontroll 2018, uppföljning |
Diarienummer: LD17/03833 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa kalkylräntan för år 2019 till 1,80 procent (2,16) och att en lägre räntesats på 0,9 procent används för energiinvesteringar.
Sammanfattning:
Landstingsfastigheter har sedan många år tillbaka en etablerad modell för att fastställa nivån på kalkyl- och internränta för fastighetsinvesteringar. Modellen syftar till att tydliggöra att investeringar långsiktigt binder kapital, och att detta har ett pris. Trots att det är en långsiktig, trögrörlig ränta så sjunker den som en följd av dagens låga räntenivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport internkontroll 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfastigheter har sedan många år tillbaka en etablerad modell för att fastställa nivån på kalkyl- och internränta för fastighetsinvesteringar. Modellen syftar till att tydliggöra att investeringar långsiktigt binder kapital, och att detta har ett pris. Trots att det är en långsiktig, trögrörlig ränta så sjunker den som en följd av dagens låga räntenivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport internkontroll 2018 | | |
| | |
| | | |   |
13 Internkontroll 2019, plan |
Diarienummer: LD18/03862 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa internkontrollplan 2019 för Fastighetsnämndens ansvarsområde.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden, senast reviderade gällande fr o m 2018-01-01. I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Planen är upprättad utifrån av landstingsstyrelsen fastställda kontrollområden samt den riskanalys som gjorts för nämndens ansvarsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden, senast reviderade gällande fr o m 2018-01-01. I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Planen är upprättad utifrån av landstingsstyrelsen fastställda kontrollområden samt den riskanalys som gjorts för nämndens ansvarsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019 | | |
| | |
| | | |   |
14 Mix av miljömärkt el, inför 2019 |
Diarienummer: LD18/03863 |
Ordförandens förslag:
1. Köp av miljömärkt elenergi väljs med en mix av sol, vind och vatten dvs. en procent solel, 24 procent vatten och 75 procent vind.
Sammanfattning:
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2018-2030. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2018-2030. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
15 Nybyggnation för Mora vårdcentral och Habilitering mm, vid Mora lasarett. Godkännande av förslagshandling och fortsatt projektering. |
Diarienummer: LD18/01400 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna föreliggande förslagshandling, daterad 2018-03-29.
2. Uppdra till fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för fortsatt projektering och partneringsamverkan.
Sammanfattning:
Rubricerade behov ligger till grund för det i förslagshandlingen redovisade förslaget på en sammanhållen lokallösning.
Den kalkyl som nu är upprättad efter arbetet med förslagshandlingen anger en projektkostnad om totalt ca 455 mkr, exklusive kostnader för lös utrustning och inredning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Mora lasarett, nybyggnation för vårdcentral & habilitering daterad 2018-03-29.
c) Beslut om godkännande av förslagshandling.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Rubricerade behov ligger till grund för det i förslagshandlingen redovisade förslaget på en sammanhållen lokallösning.
Den kalkyl som nu är upprättad efter arbetet med förslagshandlingen anger en projektkostnad om totalt ca 455 mkr, exklusive kostnader för lös utrustning och inredning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Mora lasarett, nybyggnation för vårdcentral & habilitering daterad 2018-03-29.
c) Beslut om godkännande av förslagshandling. | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|