Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2018-11-06_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Förvaltningschef hälso- och sjukvården tillika Landstingsdirektör Karin Stikå-Mjöberg inleder. Skriftligt underlag tillkommer.
B. Ekonomisk information
Åse Golles, chef verksamhetsnära ekonomistöd, informerar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Avtal mellan Landstinget Dalarna och kommunerna om långsiktigt och hållbart stöd till utveckling av evidensbaserad praktik inom socialtjänsten och närliggande hälso- och sjukvård |
Diarienummer: LD18/04062 |
Ordförandens förslag:
1. Teckna avtal till långsiktigt hållbar stödstruktur inom socialtjänst och närliggande hälso - och sjukvård mellan Landstinget Dalarna och samtliga 15 kommuner i Dalarnas län. Avtalet träder i kraft under förutsättning av att Landstinget Dalarna och länets samtliga kommuner tecknar och vidmakthåller likalydande avtal, inklusive bilagor, och finansierar sina respektive delar av stödstrukturen enligt avtalet.
Sammanfattning:
Sedan 2010 har det pågått ett arbete för att utveckla regionala samverkans- och stödstrukturer för kunskapsutveckling (evidensbaserad praktik ) inom socialtjänsten samt angränsande hälso - och sjukvård. Region Dalarnas direktion beslutade, 2014-06-08 § 143, att rekommendera medlemmarna att fatta beslut om stödstruktur för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten och närliggande hälso - och sjukvård, samt långsiktig ekonomisk finansiering. Dessa avtal sträcker sig fram till 2018-12-31. Från och med 1 januari 2019 bildar Region Dalarna och Landstinget Dalarna en region. För att vidmakthålla och utveckla stödstrukturer för kunskapsutveckling behöver nya avtal mellan Landstinget (från den 1 januari 2019 Region Dalarna) tecknas med samtliga kommuner.
Avtalstid 2019-01-01 - 2022-12-3. Finansiering inom nuvarande ram.
Verksamheten som har bedrivits på enheten hälsa och välfärd, flyttas därmed över till hälso - och sjukvårdsenheten i Centrala förvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal
c) Medlemsavgifter Hälsa och Välfärd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sedan 2010 har det pågått ett arbete för att utveckla regionala samverkans- och stödstrukturer för kunskapsutveckling (evidensbaserad praktik ) inom socialtjänsten samt angränsande hälso - och sjukvård. Region Dalarnas direktion beslutade, 2014-06-08 § 143, att rekommendera medlemmarna att fatta beslut om stödstruktur för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten och närliggande hälso - och sjukvård, samt långsiktig ekonomisk finansiering. Dessa avtal sträcker sig fram till 2018-12-31. Från och med 1 januari 2019 bildar Region Dalarna och Landstinget Dalarna en region. För att vidmakthålla och utveckla stödstrukturer för kunskapsutveckling behöver nya avtal mellan Landstinget (från den 1 januari 2019 Region Dalarna) tecknas med samtliga kommuner.
Avtalstid 2019-01-01 - 2022-12-3. Finansiering inom nuvarande ram.
Verksamheten som har bedrivits på enheten hälsa och välfärd, flyttas därmed över till hälso - och sjukvårdsenheten i Centrala förvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal
c) Medlemsavgifter Hälsa och Välfärd | | |
| | |
| | | |   |
5 Delårsbokslut 2018, Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD18/00083 |
Ordförandens förslag:
1. Delårsbokslut 2018 för förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Resultatet för förvaltningen är 600 tkr sämre än budgeterat resultat för perioden. Prognosen för helåret är justerad till - 1,7 mkr. Hörcentralen uppfyller vårdgarantin när det gäller telefontillgänglighet och påbörjad behandling, men dock inte gällande väntetid till första bedömningsbesök. Syncentralen erbjuder alla patienter tid till kurator och arbetsterapeut inom 3 månader, dock råder en viss väntetid till optiker. Pedagogiska hörselvården erbjuder alla patienter tid inom tre månader. Tolkcentralen uppfyller nästan målet med att utföra 95 % av beställda tolkuppdrag. Under våren har sjukfrånvaron, ett av förvaltningens prioriterade områden, minskat både på den totala sjukfrånvaron samt på korttidsfrånvaron.
Arbetsmiljö finns på dagordningen inom alla verksamheter och är ett fokusområde för förvaltningen. Riskidentifiering och riskbedömning har genomförts på alla avdelningarna tillsammans med medarbetarna. Fokus har varit arbetsmiljö och oegentligheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsbokslut 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Resultatet för förvaltningen är 600 tkr sämre än budgeterat resultat för perioden. Prognosen för helåret är justerad till - 1,7 mkr. Hörcentralen uppfyller vårdgarantin när det gäller telefontillgänglighet och påbörjad behandling, men dock inte gällande väntetid till första bedömningsbesök. Syncentralen erbjuder alla patienter tid till kurator och arbetsterapeut inom 3 månader, dock råder en viss väntetid till optiker. Pedagogiska hörselvården erbjuder alla patienter tid inom tre månader. Tolkcentralen uppfyller nästan målet med att utföra 95 % av beställda tolkuppdrag. Under våren har sjukfrånvaron, ett av förvaltningens prioriterade områden, minskat både på den totala sjukfrånvaron samt på korttidsfrånvaron.
Arbetsmiljö finns på dagordningen inom alla verksamheter och är ett fokusområde för förvaltningen. Riskidentifiering och riskbedömning har genomförts på alla avdelningarna tillsammans med medarbetarna. Fokus har varit arbetsmiljö och oegentligheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsbokslut 2018
| | |
| | |
| | | |   |
6 Delårsbokslut 2018, Hälso-och sjukvårdsförvaltning Dalarna |
Diarienummer: LD18/02997 |
Ordförandens förslag:
1. Delårsbokslut 2018 för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b) och c) fastställs.
Sammanfattning:
I delårsbokslutet görs en bedömning av Hälso- och sjukvårdens ekonomiska resultat och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2018.
Prognosen för 2018 är ett underskott på 126 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsbokslut 2018 för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
c) Delårsbokslut 2018 för respektive division
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsbokslutet görs en bedömning av Hälso- och sjukvårdens ekonomiska resultat och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2018.
Prognosen för 2018 är ett underskott på 126 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsbokslut 2018 för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
c) Delårsbokslut 2018 för respektive division | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på remiss från Socialdepartementet SOU 2018:39 God och Nära vård - en primärvårdsreform |
Diarienummer: LD18/02791 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna tillstyrker betänkandets förslag till fortsatt utveckling av svensk hälso- och sjukvård till en mer modern, jämlik, tillgänglig och effektiv hälso - och sjukvård med fokus på primärvården. Det är välkommet att primärvårdsbegreppet breddas. Det föreslagna nationella grunduppdraget för primärvården är en förutsättning för en framgångsrik utveckling. Landstinget Dalarna instämmer i behovet av strukturförändringar som främjar professionernas möjlighet till en mer personcentrerad vård, och samverkan mellan olika delar i hälso - och sjukvårdssystemet inklusive kommunal vård och omsorg samt samverkan med civilsamhället. Landstinget Dalarna ser också att utbildning och forskning behöver utvecklas i takt med primärvårdens utveckling till en nära vård. Som utredningen påpekar finns behov att se över administrativa uppgifter och signering.
Landstinget Dalarna ställer sig inte bakom utredningens förslag gällande val av fast läkare och de uppsatta kriterier som finns beskrivna för denna funktion. Landstinget Dalarna anser att det individuella behovet av fast läkare ska vara vägledande i ett system med personcentrerat förhållningssätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2018/06/SOU-2018_39_webb.pdf
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna tillstyrker betänkandets förslag till fortsatt utveckling av svensk hälso- och sjukvård till en mer modern, jämlik, tillgänglig och effektiv hälso - och sjukvård med fokus på primärvården. Det är välkommet att primärvårdsbegreppet breddas. Det föreslagna nationella grunduppdraget för primärvården är en förutsättning för en framgångsrik utveckling. Landstinget Dalarna instämmer i behovet av strukturförändringar som främjar professionernas möjlighet till en mer personcentrerad vård, och samverkan mellan olika delar i hälso - och sjukvårdssystemet inklusive kommunal vård och omsorg samt samverkan med civilsamhället. Landstinget Dalarna ser också att utbildning och forskning behöver utvecklas i takt med primärvårdens utveckling till en nära vård. Som utredningen påpekar finns behov att se över administrativa uppgifter och signering.
Landstinget Dalarna ställer sig inte bakom utredningens förslag gällande val av fast läkare och de uppsatta kriterier som finns beskrivna för denna funktion. Landstinget Dalarna anser att det individuella behovet av fast läkare ska vara vägledande i ett system med personcentrerat förhållningssätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2018/06/SOU-2018_39_webb.pdf
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på remiss SOU 2018:53 från Socialdepartementet: Översyn av maskinell dos. extempore, prövningsläkemedel m.m. |
Diarienummer: LD18/03224 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över SOU 2018:53 Översyn av maskinell dos, extempore, prövningsläkemedel m.m.
Landstingen och regionerna inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion; Landstinget Dalarna, Landstinget Sörmland, Landstinget i Värmland samt Region Gävleborg, Region Västmanland, Region Uppsala län och Region Örebro län har gemensamt tagit fram ett yttrande.
Landstinget Dalarna välkomnar och ställer sig i huvudsak bakom utredningens förslag men lämnar kompletterande synpunkter enligt nedan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss: innehållsförteckning och sammanfattning
Länk till remissen: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2018/06/sou-201853/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över SOU 2018:53 Översyn av maskinell dos, extempore, prövningsläkemedel m.m.
Landstingen och regionerna inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion; Landstinget Dalarna, Landstinget Sörmland, Landstinget i Värmland samt Region Gävleborg, Region Västmanland, Region Uppsala län och Region Örebro län har gemensamt tagit fram ett yttrande.
Landstinget Dalarna välkomnar och ställer sig i huvudsak bakom utredningens förslag men lämnar kompletterande synpunkter enligt nedan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss: innehållsförteckning och sammanfattning
Länk till remissen: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2018/06/sou-201853/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Att förebygga och behandla undernäring i hälso- och sjukvård och socialtjänst |
Diarienummer: LD18/03595 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till remissvar, enligt bilaga c), fastställs.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen har under 2018 tagit fram en remissversion av ett kunskapsstöd som syftar till att stödja de verksamheter som bedriver hälso- och sjukvård, samt verksamheter som tillhandahåller hemtjänst, särskilda boenden för äldre samt bostäder med särskild service för personer med funktionsnedsättning i deras arbete mot undernäring.
Kunskapsstödet beskriver hur undernäring kan förebyggas och behandlas med ett gott nutritionsomhändertagande, samt de krav som finns på vårdens och omsorgens verksamheter att säkra kvaliteten i omhändertagandet.
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2014:10) om förebyggande av och behandling vid undernäring är vägledande för kunskapsstödet.
Landstinget Dalarna lämnar ett remissvar där synpunkter från dietisterna i verksamheten har beaktats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - sammanfattning och innehållsförteckning http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/21083/2018-9-19.pdf
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen har under 2018 tagit fram en remissversion av ett kunskapsstöd som syftar till att stödja de verksamheter som bedriver hälso- och sjukvård, samt verksamheter som tillhandahåller hemtjänst, särskilda boenden för äldre samt bostäder med särskild service för personer med funktionsnedsättning i deras arbete mot undernäring.
Kunskapsstödet beskriver hur undernäring kan förebyggas och behandlas med ett gott nutritionsomhändertagande, samt de krav som finns på vårdens och omsorgens verksamheter att säkra kvaliteten i omhändertagandet.
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2014:10) om förebyggande av och behandling vid undernäring är vägledande för kunskapsstödet.
Landstinget Dalarna lämnar ett remissvar där synpunkter från dietisterna i verksamheten har beaktats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - sammanfattning och innehållsförteckning http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/21083/2018-9-19.pdf
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på remiss från Socialdepartementet: Utveckling av verksamheter som bedrivs enligt lagen om läkarvårdsersättning och lagen om ersättning för fysioterapi |
Diarienummer: LD18/02856 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till remissvar, enligt bilaga c), fastställs
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har emottagit en remiss från Socialdepartementet för ett yttrande till promemorian Ds 2018:31. Promemorian innehåller förslag till ändringar i lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning (LOL) och lagen (1993:1652) om ersättning för fysioterapi (LOF). Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2019.
Ett remissvar har gemensamt sammanställts av Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - innehållsförteckning och sammanfattning - https://data.riksdagen.se/fil/8500D62D-C37F-4842-9041-D19AF5ACCA4A
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har emottagit en remiss från Socialdepartementet för ett yttrande till promemorian Ds 2018:31. Promemorian innehåller förslag till ändringar i lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning (LOL) och lagen (1993:1652) om ersättning för fysioterapi (LOF). Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2019.
Ett remissvar har gemensamt sammanställts av Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - innehållsförteckning och sammanfattning - https://data.riksdagen.se/fil/8500D62D-C37F-4842-9041-D19AF5ACCA4A
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på rekommendation från Sveriges Kommuner och Landstings Sjukvårdsdelegation om nationell finansiering av biobank navelsträngsblod |
Diarienummer: LD18/03494 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna antar Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) rekommendation att till Nationella navelsträngsblod-banken betala 0,95 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2019 t.o.m. 31 december 2021, finansiering sker inom ramen för nuvarande kostnad.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstinget har mellan 2009- 2018 antagit SKLs rekommendationer och betalat till navelsträngsbiobanken Motivet till rekommendationen och följande beslut var att verksamheten har nationell karaktär och att den därmed bör stödjas nationellt av landstingen gemensamt och solidariskt. Patienter som behandlas med stamceller från navelsträngsblodbanken har oftast inget annat behandlingsalternativ.
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 13 september 2018 ånyo beslutat att rekommendera landstingen och regionerna att till Nationella navelsträngsblod-banken betala 0,95 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2019 t.o.m. 31 december 2021. Utbetalning sker två gånger årligen, juni och december, samt att respektive landsting/region uppmanas att senast 15 november 2018 anmäla till Sveriges Kommuner och Landsting hur rekommendationen behandlas.
Dalarnas del av finansiering är 272 000 kr/ år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendationen från Sjukvårdsdelegationen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget har mellan 2009- 2018 antagit SKLs rekommendationer och betalat till navelsträngsbiobanken Motivet till rekommendationen och följande beslut var att verksamheten har nationell karaktär och att den därmed bör stödjas nationellt av landstingen gemensamt och solidariskt. Patienter som behandlas med stamceller från navelsträngsblodbanken har oftast inget annat behandlingsalternativ.
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 13 september 2018 ånyo beslutat att rekommendera landstingen och regionerna att till Nationella navelsträngsblod-banken betala 0,95 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2019 t.o.m. 31 december 2021. Utbetalning sker två gånger årligen, juni och december, samt att respektive landsting/region uppmanas att senast 15 november 2018 anmäla till Sveriges Kommuner och Landsting hur rekommendationen behandlas.
Dalarnas del av finansiering är 272 000 kr/ år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendationen från Sjukvårdsdelegationen | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på meddelande från Sveriges Kommuner och Landstings styrelse: Rekommendation om nationell finansiering av Tobiasregistret |
Diarienummer: LD18/03493 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna antar Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) rekommendation att betala sin del till Tobiasregistret. Finansiering inom ramen för nuvarande kostnad.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 13 september 2018 beslutat att rekommendera landstingen och regionerna att till Tobiasregistret betala 0,75 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2019 t.o.m. 31 december 2021. Utbetalning sker två gånger årligen, juni och december, samt att respektive landsting/region uppmanas att senast 15 november 2018 anmäla till Sveriges Kommuner och Landsting hur rekommendationen behandlas.
Landstinget Dalarnas del i den solidariska finansieringen uppgår till 215 000 kr/år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från SKL:s styrelse - https://skl.se/download/18.69d090bb165e957edb273ae8/1537778095379/11-2018-WEBB-Overenskommelse%20Tobiasregistret.pdf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 13 september 2018 beslutat att rekommendera landstingen och regionerna att till Tobiasregistret betala 0,75 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2019 t.o.m. 31 december 2021. Utbetalning sker två gånger årligen, juni och december, samt att respektive landsting/region uppmanas att senast 15 november 2018 anmäla till Sveriges Kommuner och Landsting hur rekommendationen behandlas.
Landstinget Dalarnas del i den solidariska finansieringen uppgår till 215 000 kr/år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från SKL:s styrelse - https://skl.se/download/18.69d090bb165e957edb273ae8/1537778095379/11-2018-WEBB-Overenskommelse%20Tobiasregistret.pdf | | |
| | |
| | | |   |
|