Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2018-11-05_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar:
A) Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
B) Allmän information om läget i tandvården; Nuläge, Utmaningar, Handlingsplan
Förvaltningschef Tandvårdsförvaltningen, Karin Gunnars-Hellgren
C) Allmän information Kultur och bildningsförvaltningen,
Förvaltningschef Kultur och Bildning, Malin Lagergren
D) Fastighetsutvecklingsplan för Falu lasarett samt kompletterande information
Kristina Appelberg och Marika Bladin, förvaltningschef för landstingsfastigheter
E) Ekonomisk och personal information
Ekonomidirektör Peter Hansson och Personaldirektör Anna Cederlöf
F) Information om skrivelse från konkurrensverket
Biträdande Landstingsdirektör Lars-Olof Björkqvist
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Övriga
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Landstingsplan och budget 2019. Finansplan 2019-2021. |
Diarienummer: LD18/01623 |
Ordförandens förslag:
Ordförandens förslag
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Regionplan 2019 inklusive finansplan 2019-2021 och budget 2019, enligt bilaga b), fastställs
2. Struktur- och förändringsplanens besparingskrav 2019 för Hälso- och sjukvården fullföljs inte, därutöver utökas Hälso- och sjukvårdens ram med 50 mnkr för att öka produktiviteten och tillgängligheten som i sin tur ska leda till minskade köer
3. Investeringsram om 731 mnkr, varav 168 mnkr avser pågående investeringar från 2018 års beslut, fastställs. Fyra preciserade strategiska investeringar ingår i ramen.
4. Partistöd 2019 beviljas med totalt 11 262 290 kr varav 10 procent utgör grundstöd
5. Hälso- och sjukvårdsnämnden ges i uppdrag att i samband med budgetfördelning av 2019 års ramar senast 15 januari 2019 presentera en handlingsplan för ekonomi i balans.
6. Kollektivtrafiknämnden ges i uppdrag att i samband med budgetfördelning av 2019 års ramar senast 15 januari 2019 presentera en handlingsplan för ekonomi i balans då det föreligger prognoser med hög kostnadsutveckling under året.
7. Delegera till regionstyrelsen att under 2019 fatta beslut om fördelning till förvaltning ur övergripande ram hos Finansförvaltningen.
8. Ge generellt uppdrag till alla nämnder att under 2019 eftersträva ökad effektivitet och produktion samt en hållbar ekonomi för att möta den tillkommande ekonomiska utmaningen under 2020-2021
Sammanfattning:
Regionplanen Ett hälsosamt Dalarna är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan 2019 inklusive finansplan 2019-2021 och budget 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen Ett hälsosamt Dalarna är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan 2019 inklusive finansplan 2019-2021 och budget 2019 | | |
| | |
| | | |   |
5 Strategi för hantering av pensionsskuld |
Diarienummer: LD18/03393 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Ny strategi för hantering av pensionsskuld baserad på bilaga b), godkänns.
2. Uppdaterade föreskrifter för finansförvaltning, samt uppdaterade placeringsdirektiv för pensionsmedel, enligt bilaga e) och f), godkänns. Förändringarna beskrivs i bilaga d).
3. Ny målbild är att placera 400 mnkr per år till pensionsmedel under en 10-års period.
4. Nytt finansiellt mål enligt bilaga g) nedan, godkänns
Sammanfattning:
En ny strategi för hantering av pensionsskuld föreslås. Den går ut på att sätta av likvida medel till pensionsmedel regelbundet under en 10-års period och följa upp att så sker med ett nytt finansiellt mål. Strategin baseras på en rapport. Pensionskostnader och utbetalningar kommer att öka framöver. Förslaget väntas ge en positiv resultateffekt på lång sikt, men stor variation på kort sikt. Placeringsdirektiv och föreskrifter för finansförvaltning uppdateras. För att få ett överskott av likvida medel att investera behövs det tas med i budgetarbetet och Landstinget Dalarna uppvisa positiva resultat. Om frågan inte hanteras på ett adekvat sätt nu kan Landstinget Dalarna få mycket svårt att hantera kostnaderna framöver.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport pensionsskuld
c) Kommentarer till rapport pensionsskuld
d) Förändringar i föreskrifter och direktiv
e) Föreskrifter för finansförvaltning
f) Placeringsdirektiv för pensionsmedel
g) Nytt finansiellt mål
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En ny strategi för hantering av pensionsskuld föreslås. Den går ut på att sätta av likvida medel till pensionsmedel regelbundet under en 10-års period och följa upp att så sker med ett nytt finansiellt mål. Strategin baseras på en rapport. Pensionskostnader och utbetalningar kommer att öka framöver. Förslaget väntas ge en positiv resultateffekt på lång sikt, men stor variation på kort sikt. Placeringsdirektiv och föreskrifter för finansförvaltning uppdateras. För att få ett överskott av likvida medel att investera behövs det tas med i budgetarbetet och Landstinget Dalarna uppvisa positiva resultat. Om frågan inte hanteras på ett adekvat sätt nu kan Landstinget Dalarna få mycket svårt att hantera kostnaderna framöver.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport pensionsskuld
c) Kommentarer till rapport pensionsskuld
d) Förändringar i föreskrifter och direktiv
e) Föreskrifter för finansförvaltning
f) Placeringsdirektiv för pensionsmedel
g) Nytt finansiellt mål | | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av direktiv för donationsmedel |
Diarienummer: LD18/03394 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Uppdaterade placeringsdirektiv för donationsmedel, enligt bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter antogs av fullmäktige 2015-11-23 - 24.
Förändringar föreslås i Placeringsdirektiv för donationsmedel. Befintligt arbetssätt angående återinvestering av utdelningar skrivs in i placeringsdirektivet. Föreslaget tillägg innebär att stiftelserna återinvesterar 10 % av årets utdelningar, under förutsättning att statuterna inte säger något annat. Vidare revideras även mindre delar av direktivet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv för donationsmedel 2018
c) Placeringsdirektiv för donationsmedel 2018 ändringar markerade
d) Granskning revisorer stiftelser
e) Granskning revisorer svar
f) Landstingsrevision 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter antogs av fullmäktige 2015-11-23 - 24.
Förändringar föreslås i Placeringsdirektiv för donationsmedel. Befintligt arbetssätt angående återinvestering av utdelningar skrivs in i placeringsdirektivet. Föreslaget tillägg innebär att stiftelserna återinvesterar 10 % av årets utdelningar, under förutsättning att statuterna inte säger något annat. Vidare revideras även mindre delar av direktivet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv för donationsmedel 2018
c) Placeringsdirektiv för donationsmedel 2018 ändringar markerade
d) Granskning revisorer stiftelser
e) Granskning revisorer svar
f) Landstingsrevision 2017
| | |
| | |
| | | |   |
7 Omfattning av hälso- och sjukvård samt rätt till subventionerad hälso- och sjukvård för vissa oförsäkrade patienter - och barns rätt till hälso-och sjukvård.
|
Diarienummer: LD17/03123 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. I avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets handläggning av uppehållstillstånd och folkbokföring ska både oförsäkrade barn som stadigvarande vistas i Dalarna, erhålla vård i samma omfattning som folkbokförda barn, och oförsäkrade vuxna som stadigvarande vistas i Dalarna, erhålla vård i samma omfattning som asylsökande.
2. Patientavgifter vid vård enligt ovan tas ut som för folkbokförda.
3. Vid planerad vård ska kvitto på ansökan om uppehållstillstånd/ folkbokföring uppvisas.
4. Beslutet omfattar inte EES-patienter, turister, forskare, studenter, arbetskraftsinvandrare och deras anhöriga (vilka förutsätts ha möjlighet till andra försäkringslösningar). Papperslösa, asylsökande och kvotflyktingar omfattas av andra lagar och beslut (bland annat LF2018-02-12 §7)
5. Kostnader som uppstår med anledning av beslutet, ca 100 000 kr, ska finansieras inom anvisad ram.
Sammanfattning:
Asyl- och migranthälsa har uppmärksammat att långa handläggningstider vid migrationsverket och skatteverket leder till felaktiga faktureringar och restföringar hos kronofogden - vilket försvårar integrationsprocessen.
Oförsäkrade barn och vuxna personer som stadigvarande vistas i Dalarna och väntar på beslut om uppehållstillstånd eller folkbokföring i vissa fall faktureras samtliga vårdkostnader - eftersom hälso- och sjukvårdspersonalen hanterar dessa barn och vuxna på samma sätt som turister, i avvaktan på migrationsverket eller skatteverkets beslut. Man kan först i efterhand konstatera att faktureringarna i vissa fall är både felaktiga och rättsosäkra.
Utländska medborgare som, varken är asylsökande, papperslösa, från EU/EES-området inklusive Schweiz eller omfattas av någon sjukvårdskonvention, har inte någon lagstadgad rätt till subventionerad vård av landstingen.
Regelverket är komplicerat bland annat gällande vilken omfattning av vård som får erbjudas olika personkretsar. I vissa fall ska patienten själv betala hela vårdkostnaden. Hälso- och sjukvårdsanställda ska i princip utföra de utredningar som Migrationsverket eller Skatteverket ännu inte hunnit handlägga, för att klarlägga betalningsansvar och vilken omfattning av vård som får erbjudas. Inte sällan ges vårdsökande fel information. Vårdkostnader som faktureras de vårdsökande själva kan vara mycket höga och leda till att och barn och gravida kvinnor riskerar att undanhållas t.ex. vaccinationer och annan vård. Integrationsarbetet försvåras vid felaktiga krav som går vidare till kronofogden. Felaktiga registreringar och felaktig information leder också till ökad administration.
Förslaget rör patienter som har bedömts behandlas rättsosäkert utifrån gällande regelsystem. Lagtillämpningen beträffande dessa situationer är svår och utredningsansvaret för hälso- och sjukvårdsanställda i avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets beslut, är orimligt.
Förslaget syftar till att göra vården mer jämlik och rättssäker, förenkla och förtydliga reglerna och samtidigt öka patientsäkerheten för både nyanlända och personer som stadigvarande vistas i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM
c) Landstingsfullmäktiges beslut 2018-02-26, 9 §, beslutsunderlag
d) SKL´s skrivelse till Social- och Arbetsmarknadsdepartementet 2017-11-14 dnr 17/05739
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Asyl- och migranthälsa har uppmärksammat att långa handläggningstider vid migrationsverket och skatteverket leder till felaktiga faktureringar och restföringar hos kronofogden - vilket försvårar integrationsprocessen.
Oförsäkrade barn och vuxna personer som stadigvarande vistas i Dalarna och väntar på beslut om uppehållstillstånd eller folkbokföring i vissa fall faktureras samtliga vårdkostnader - eftersom hälso- och sjukvårdspersonalen hanterar dessa barn och vuxna på samma sätt som turister, i avvaktan på migrationsverket eller skatteverkets beslut. Man kan först i efterhand konstatera att faktureringarna i vissa fall är både felaktiga och rättsosäkra.
Utländska medborgare som, varken är asylsökande, papperslösa, från EU/EES-området inklusive Schweiz eller omfattas av någon sjukvårdskonvention, har inte någon lagstadgad rätt till subventionerad vård av landstingen.
Regelverket är komplicerat bland annat gällande vilken omfattning av vård som får erbjudas olika personkretsar. I vissa fall ska patienten själv betala hela vårdkostnaden. Hälso- och sjukvårdsanställda ska i princip utföra de utredningar som Migrationsverket eller Skatteverket ännu inte hunnit handlägga, för att klarlägga betalningsansvar och vilken omfattning av vård som får erbjudas. Inte sällan ges vårdsökande fel information. Vårdkostnader som faktureras de vårdsökande själva kan vara mycket höga och leda till att och barn och gravida kvinnor riskerar att undanhållas t.ex. vaccinationer och annan vård. Integrationsarbetet försvåras vid felaktiga krav som går vidare till kronofogden. Felaktiga registreringar och felaktig information leder också till ökad administration.
Förslaget rör patienter som har bedömts behandlas rättsosäkert utifrån gällande regelsystem. Lagtillämpningen beträffande dessa situationer är svår och utredningsansvaret för hälso- och sjukvårdsanställda i avvaktan på migrationsverkets och skatteverkets beslut, är orimligt.
Förslaget syftar till att göra vården mer jämlik och rättssäker, förenkla och förtydliga reglerna och samtidigt öka patientsäkerheten för både nyanlända och personer som stadigvarande vistas i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM
c) Landstingsfullmäktiges beslut 2018-02-26, 9 §, beslutsunderlag
d) SKL´s skrivelse till Social- och Arbetsmarknadsdepartementet 2017-11-14 dnr 17/05739 | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering Avtal Hälsoval Dalarna |
Diarienummer: LD18/03119 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår landstingsfullmäktige
1. Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna med tillhörande bilagor b), c) och d) godkänns.
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsdrivna vårdcentralerna. Avtalet revideras årligen.
I Avtal Hälsoval 2019
Under Uppdrag har följande villkor tillkommit 1. vårdcentralens öppettider, 14. internetbaserad vård och behandling och 15. läkarbemanning i Min vård.
Under Patientnämnd har villkor tillkommit om att vårdgivarens verksamhet ska organiseras så att processen med Patientnämndens analyser understödjs.
Villkor om att vårdgivaren ska meddela invånare om registrerad listning har tillkommit.
I Bilaga Ersättning
Några av ersättningsnivåerna är inte angivna eftersom de är möjliga att beräkna först efter beslutad ram.
I Bilaga Uppföljning
Uppföljningsområdet om primärvårdens kvalitetsbokslut tas bort, område psykisk ohälsa förstärks och tillgänglighet uppdateras enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Två uppföljningsområden har tillkommit; standardiserade vårdförlopp och riskbruk/missbruk.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval Dalarna
c) Bilaga Ersättning
d) Bilaga Uppföljning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsdrivna vårdcentralerna. Avtalet revideras årligen.
I Avtal Hälsoval 2019
Under Uppdrag har följande villkor tillkommit 1. vårdcentralens öppettider, 14. internetbaserad vård och behandling och 15. läkarbemanning i Min vård.
Under Patientnämnd har villkor tillkommit om att vårdgivarens verksamhet ska organiseras så att processen med Patientnämndens analyser understödjs.
Villkor om att vårdgivaren ska meddela invånare om registrerad listning har tillkommit.
I Bilaga Ersättning
Några av ersättningsnivåerna är inte angivna eftersom de är möjliga att beräkna först efter beslutad ram.
I Bilaga Uppföljning
Uppföljningsområdet om primärvårdens kvalitetsbokslut tas bort, område psykisk ohälsa förstärks och tillgänglighet uppdateras enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Två uppföljningsområden har tillkommit; standardiserade vårdförlopp och riskbruk/missbruk.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval Dalarna
c) Bilaga Ersättning
d) Bilaga Uppföljning | | |
| | |
| | | |   |
9 Revidering av landstingets/regionens reglementshäfte |
Diarienummer: LD18/04012 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Region Dalarnas reglementshäfte med nedanstående förändringar i förhållande till Landstinget Dalarnas nuvarande reglementshäfte ska träda i kraft 2019-01-01 med undantag enligt punkterna 4 och 7.
2. Regionfullmäktiges arbetsordning kompletteras med bestämmelser om råd och politiska sekreterare enligt bilaga b).
3. Regionstyrelsens reglemente revideras enligt bilaga c) vad gäller arbetsutskottet och personalutskottet, genom borttagande av regionberedningen samt genom överföring av vissa uppgifter som tidigare åvilat de lokala hälso- och sjukvårdsberedningarna och införande av en möjlighet att inrätta tidsbegränsade råd.
4. Bestämmelserna om utskotten i Landstingsstyrelsens reglemente
32-36 §§ enligt bilaga d) ska träda i kraft när fullmäktiges protokoll har justerats.
5. Hälso- och sjukvårdsnämndens reglemente revideras enligt bilaga e) genom borttagande av hälso- och sjukvårdsberedningarna och tolk- och hörselrådet, överföring av ansvaret för E-hälsofrågor från styrelsens arbetsutskott samt komplettering med ett välfärdsråd.
6. Arvodesreglementet revideras enligt bilaga f).
7. Bilaga 2 i arvodesreglementet förtydligas enligt bilaga g) och ska gälla med retroaktiv verkan fr.o.m. 2018-10-15 t.o.m. 2018-12-31.
Sammanfattning:
Landstingets reglementshäfte transformeras för att svara mot det nya Region Dalarnas organisation. Förutom redan beslutad namnändring anpassas reglementena till det beslut som fullmäktige har tagit om den politiska organisationen för kommande mandatperiod. Till detta kommer förslag om avveckling av de lokala hälso- och sjukvårdsberedningarna, utökat och förtydligat uppdrag för personalutskottet, reglering av de politiska sekreterarna, råden samt olika samverkansorgan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag nya paragrafer i Regionfullmäktiges arbetsordning
c) Förslag särskilda bestämmelser i Regionstyrelsens reglemente
d) Förslag Landstingsstyrelsens utskott
e) Förslag särskilda bestämmelser i Hälso- och sjukvårdsnämndens reglemente
f) Förslag Arvodesreglementet
g) Bilaga 2 till Arvodesreglementet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets reglementshäfte transformeras för att svara mot det nya Region Dalarnas organisation. Förutom redan beslutad namnändring anpassas reglementena till det beslut som fullmäktige har tagit om den politiska organisationen för kommande mandatperiod. Till detta kommer förslag om avveckling av de lokala hälso- och sjukvårdsberedningarna, utökat och förtydligat uppdrag för personalutskottet, reglering av de politiska sekreterarna, råden samt olika samverkansorgan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag nya paragrafer i Regionfullmäktiges arbetsordning
c) Förslag särskilda bestämmelser i Regionstyrelsens reglemente
d) Förslag Landstingsstyrelsens utskott
e) Förslag särskilda bestämmelser i Hälso- och sjukvårdsnämndens reglemente
f) Förslag Arvodesreglementet
g) Bilaga 2 till Arvodesreglementet. | | |
| | |
| | | |   |
10 Avtal om finansiering av vissa kollektivtrafikskostnader i Dalarna samt tre andra avtalsreglerade poster |
Diarienummer: LD18/04032 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
2. Godkänna avtalet om finansiering av vissa kollektivtrafikkostnader i Dalarnas samt tre andra avtalsreglerade poster
Sammanfattning:
Avtalet innebär en reglering av de kostnadsposter avseende färdtjänstenheten inom kollektivtrafikförvaltningen som inte kom med i skatteväxling av kollektivtrafiken 2018 samt en beskrivning av tre andra regionala utvecklingsavtal som förutsätts tecknas mellan Region Dalarna och länets kommuner i samband med att samgående av landstinget Dalarna och region Dalarna 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal (Avtalsförslag lämnas vid sittande möte).
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtalet innebär en reglering av de kostnadsposter avseende färdtjänstenheten inom kollektivtrafikförvaltningen som inte kom med i skatteväxling av kollektivtrafiken 2018 samt en beskrivning av tre andra regionala utvecklingsavtal som förutsätts tecknas mellan Region Dalarna och länets kommuner i samband med att samgående av landstinget Dalarna och region Dalarna 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal (Avtalsförslag lämnas vid sittande möte). | | |
| | |
| | | |   |
11 Landstingets Kultur- och bildningsplan 2019-2022 |
Diarienummer: LD17/03997 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår landstingsfullmäktige
1. Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022 antas i sin helhet,
2. Kultur- och bildningsnämnden uppdras att fördela uppdrag och medel till respektive kultur- och bildningsverksamhet med utgångspunkt i Kultur- och bildningsplanen.
Sammanfattning:
Kultur- och bildningsnämnden behandlade ärendet på sammanträdet 2018-10-23. Efter en dragning av ärendet beslutade nämnden att det mindre fel i Kultur- och bildningsplanen skulle rättas till samt att ett tillägg skulle göras i beslutsunderlaget under perspektivet finansiering och ekonomiska konsekvenser inför landstingsstyrelsen. Tillägget är ”En förstärkning av regionala medel är samtidigt en förutsättning för att bli beviljade förstärkta statliga medel.”. Den plan och beslutsunderlag som landstingsstyrelsen har att besluta om har justerats utifrån detta beslut.
Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022 ska ersätta styrdokumentet ”Visa vägen - Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2016-2018. Landstingsfullmäktige antar planen i sin helhet och beslutar därmed om vision, övergripande utvecklingsområden och utvecklingsmöjligheter samt om basuppdrag till alla regionala kultur- och bildningsverksamheter, omfattande tre målgrupper och fyra horisontella perspektiv.
Varje län/region som ingår i Kultursamverkansmodellen ska ta fram en regional tre- eller fyraårig kulturplan som ska utgöra underlag vid dialogen med Statens kulturråd om fördelningen av de statliga kulturmedlen. Kultur- och bildningsnämnden har beslutat att den regionala kulturplanen ska vara fyraårig och även omfatta bildningsområdet i Dalarna (KBN §43 2017). Planen har tagits fram i samverkan med länets kommuner och i dialog med civilsamhälle och professionella kulturskapare. 49 remissvar har inkommit och behandlats, varav 14 av 15 dalakommuner har valt att yttra sig. En tvärpolitisk styrgrupp med representanter från Landstinget Dalarnas Kultur- och bildningsnämnd och Region Dalarna har följt processen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022
c) Bilaga 1. Förteckning av remissvar
d) Omedelbar protokolljustering KBN 2018-10-23
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kultur- och bildningsnämnden behandlade ärendet på sammanträdet 2018-10-23. Efter en dragning av ärendet beslutade nämnden att det mindre fel i Kultur- och bildningsplanen skulle rättas till samt att ett tillägg skulle göras i beslutsunderlaget under perspektivet finansiering och ekonomiska konsekvenser inför landstingsstyrelsen. Tillägget är ”En förstärkning av regionala medel är samtidigt en förutsättning för att bli beviljade förstärkta statliga medel.”. Den plan och beslutsunderlag som landstingsstyrelsen har att besluta om har justerats utifrån detta beslut.
Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022 ska ersätta styrdokumentet ”Visa vägen - Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2016-2018. Landstingsfullmäktige antar planen i sin helhet och beslutar därmed om vision, övergripande utvecklingsområden och utvecklingsmöjligheter samt om basuppdrag till alla regionala kultur- och bildningsverksamheter, omfattande tre målgrupper och fyra horisontella perspektiv.
Varje län/region som ingår i Kultursamverkansmodellen ska ta fram en regional tre- eller fyraårig kulturplan som ska utgöra underlag vid dialogen med Statens kulturråd om fördelningen av de statliga kulturmedlen. Kultur- och bildningsnämnden har beslutat att den regionala kulturplanen ska vara fyraårig och även omfatta bildningsområdet i Dalarna (KBN §43 2017). Planen har tagits fram i samverkan med länets kommuner och i dialog med civilsamhälle och professionella kulturskapare. 49 remissvar har inkommit och behandlats, varav 14 av 15 dalakommuner har valt att yttra sig. En tvärpolitisk styrgrupp med representanter från Landstinget Dalarnas Kultur- och bildningsnämnd och Region Dalarna har följt processen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022
c) Bilaga 1. Förteckning av remissvar
d) Omedelbar protokolljustering KBN 2018-10-23 | | |
| | |
| | | |   |
12 Revidering av bolagsordningen för Tåg i Bergslagen |
Diarienummer: LD18/04047 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Fastställa förslaget till ny bolagsordning och aktieägaravtal, villkorat av att samtliga delägare fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Tåg i Bergslagen AB ägs till lika delar av Landstinget Dalarna, Region Örebro län, Region Västmanland och Region Gävleborg.
Under 2015 initierades en revidering av bl. a. bolagsordning och aktieägaravtal avseende Tåg i Bergslagen AB. Registreringen av reviderad bolagsordning avvisades av bolagsverket. Skälet var en felaktighet avseende lekmannarevisorer.
I anledning av regionbildning, ägarbyte och bolagsverkets synpunkter har dokumenten uppdaterats. I sak innebär detta att lekmannarevisorer enligt 10 kap 3§ p.5 Kommunallagen ska utses av regionfullmäktige (punkt 9 i bolagsordningen och punkt 4.6 i aktieägaravtalet).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ny bolagsordning med ändringsmarkering
c) Gällande bolagsordning från 2013
d) Nytt aktieägaravtal med ändringsmarkeringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Tåg i Bergslagen AB ägs till lika delar av Landstinget Dalarna, Region Örebro län, Region Västmanland och Region Gävleborg.
Under 2015 initierades en revidering av bl. a. bolagsordning och aktieägaravtal avseende Tåg i Bergslagen AB. Registreringen av reviderad bolagsordning avvisades av bolagsverket. Skälet var en felaktighet avseende lekmannarevisorer.
I anledning av regionbildning, ägarbyte och bolagsverkets synpunkter har dokumenten uppdaterats. I sak innebär detta att lekmannarevisorer enligt 10 kap 3§ p.5 Kommunallagen ska utses av regionfullmäktige (punkt 9 i bolagsordningen och punkt 4.6 i aktieägaravtalet).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ny bolagsordning med ändringsmarkering
c) Gällande bolagsordning från 2013
d) Nytt aktieägaravtal med ändringsmarkeringar | | |
| | |
| | | |   |
13 Revidering av Finsam-förbundens förbundsordningar |
Diarienummer: LD18/04096 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. De nya förbundsordningarna för Dalarnas sju samordningsförbund fastställs i enlighet med bilagorna i) - o).
Sammanfattning:
De finansiella samordningsförbunden har arbetat fram likartade förbundsordningar för att den gemensamma hanteringen ska underlättas. Den viktigaste sakliga förändringen är att mandattiderna har blivit den samma som för landstingets (regionens) och kommunernas nämnder,
1 januari året efter valår t.o.m. 31 december nästkommande valår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Gamla förbundsordningen för Finsam Borlänge
c) Gamla förbundsordningen för Finsam Falun
d) Gamla förbundsordningen för Finsam Västerdalarna
e) Gamla förbundsordningen för Nedansiljans samordningsförbund
f) Gamla förbundsordningen för Norra Dalarnas samordningsförbund
g) Gamla förbundsordningen för Södra Dalarnas samordningsförbund
h) Gamla förbundsordningen för Västerbergslagens samordningsförbund
i) Nya förbundsordningen för Finsam Borlänge
j) Nya förbundsordningen för Finsam Falun
k) Nya förbundsordningen för Finsam Västerdalarna
l) Nya förbundsordningen för Nedansiljans samordningsförbund
m) Nya förbundsordningen för Norra Dalarnas samordningsförbund
n) Nya förbundsordningen för Södra Dalarnas samordningsförbund
o) Nya förbundsordningen för Västerbergslagens samordningsförbund
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
De finansiella samordningsförbunden har arbetat fram likartade förbundsordningar för att den gemensamma hanteringen ska underlättas. Den viktigaste sakliga förändringen är att mandattiderna har blivit den samma som för landstingets (regionens) och kommunernas nämnder,
1 januari året efter valår t.o.m. 31 december nästkommande valår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Gamla förbundsordningen för Finsam Borlänge
c) Gamla förbundsordningen för Finsam Falun
d) Gamla förbundsordningen för Finsam Västerdalarna
e) Gamla förbundsordningen för Nedansiljans samordningsförbund
f) Gamla förbundsordningen för Norra Dalarnas samordningsförbund
g) Gamla förbundsordningen för Södra Dalarnas samordningsförbund
h) Gamla förbundsordningen för Västerbergslagens samordningsförbund
i) Nya förbundsordningen för Finsam Borlänge
j) Nya förbundsordningen för Finsam Falun
k) Nya förbundsordningen för Finsam Västerdalarna
l) Nya förbundsordningen för Nedansiljans samordningsförbund
m) Nya förbundsordningen för Norra Dalarnas samordningsförbund
n) Nya förbundsordningen för Södra Dalarnas samordningsförbund
o) Nya förbundsordningen för Västerbergslagens samordningsförbund | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Svar till Jo ang. utlämnande av journalhandling i ärende 6419-2018 |
Diarienummer: LD18/03901 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) godkänns
Sammanfattning:
En person har anfört klagomål i anledning av att begäran om utlämnande av journal tagit alltför lång tid. Begäran avsåg journaluppgifter från flera vårdenheter. Uppgifter från ambulansenheten skickades den 19 september 2018 efter det att kompletta personuppgifter inkommit från klaganden den 17 september 2018. Av misstag vidarebefordrades inte begäran om utlämnande till medicin- och kardiologakuten. Det medförde att dessa uppgifter utlämnandes först 26 september 2017 efter patientens påminnelse. Uppgifterna var spärrade och det innebar att begäran om utlämnande måste hanteras på varje vårdenhetsnivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En person har anfört klagomål i anledning av att begäran om utlämnande av journal tagit alltför lång tid. Begäran avsåg journaluppgifter från flera vårdenheter. Uppgifter från ambulansenheten skickades den 19 september 2018 efter det att kompletta personuppgifter inkommit från klaganden den 17 september 2018. Av misstag vidarebefordrades inte begäran om utlämnande till medicin- och kardiologakuten. Det medförde att dessa uppgifter utlämnandes först 26 september 2017 efter patientens påminnelse. Uppgifterna var spärrade och det innebar att begäran om utlämnande måste hanteras på varje vårdenhetsnivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
15 Lån Dalatrafik |
Diarienummer: LD18/04024 |
Ordförandens förslag:
1. Ansökan från Dalatrafik AB om lån om 50 mnkr, godkänns
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen har enligt § 30 i dess reglemente rätt att utfärda förbindelser, uppta lån och ikläda landstinget borgen eller annan ansvarighet i enlighet med fullmäktiges beslut samt att ge riktlinjer för placering av landstingets medel.
Dalatrafik AB (DT) inkom 2018-10-18 med en ansökan till Landstinget Dalarna om ett lån på 50 mnkr för att lösa befintlig kontokredit. Befintligt lån i form av nyttjad kontokredit hos Nordea byter motpart till landstinget i form av ett lån. Den delen av lånet som överstiger nyttjad kontokredit vid årsskiftet kvarstår i bolaget som likvida medel. Kontokrediten är på max 90 mnkr varav ca 20 mnkr för närvarande är utnyttjat.
Dalatrafik ABs befintliga avtal om kontokredit upphör 2018-12-31. Efter det blir en eventuell kvarvarande kontokredit betydligt dyrare och en onödig kostnad.
Landstingsstyrelsen föreslås, med stöd av § 30, bevilja lånet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan
c) Skuldebrev
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen har enligt § 30 i dess reglemente rätt att utfärda förbindelser, uppta lån och ikläda landstinget borgen eller annan ansvarighet i enlighet med fullmäktiges beslut samt att ge riktlinjer för placering av landstingets medel.
Dalatrafik AB (DT) inkom 2018-10-18 med en ansökan till Landstinget Dalarna om ett lån på 50 mnkr för att lösa befintlig kontokredit. Befintligt lån i form av nyttjad kontokredit hos Nordea byter motpart till landstinget i form av ett lån. Den delen av lånet som överstiger nyttjad kontokredit vid årsskiftet kvarstår i bolaget som likvida medel. Kontokrediten är på max 90 mnkr varav ca 20 mnkr för närvarande är utnyttjat.
Dalatrafik ABs befintliga avtal om kontokredit upphör 2018-12-31. Efter det blir en eventuell kvarvarande kontokredit betydligt dyrare och en onödig kostnad.
Landstingsstyrelsen föreslås, med stöd av § 30, bevilja lånet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan
c) Skuldebrev | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på remiss från Region Dalarna gällande nytt samverkansavtal för Vård och omsorgscollege 2019-2022 |
Diarienummer: LD18/03519 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Region Dalarna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna ser positivt på en förlängning av samverkan inom ramen för Vård- och omsorgscollege Dalarna. Samverkan har utvecklat sina kontakter sedan nystarten 2016 och utgör en viktig arena för samarbete mellan utbildare och arbetsgivare inom vård- och omsorgsområdet. Utan denna arena skulle landstinget behöva finna andra kontaktvägar för dialog gällande främst undersköterskegruppen och det utbildningsutbud som leder fram till anställningsbarhet. Den reglering av undersköterskeyrket som just nu utreds nationellt gör det extra viktigt att ha öppna kontaktvägar till aktörer inom länet.
Landstinget är villigt att fortsätta vara arbetsgivare för den regionala samordnaren inom Vård- och omsorgscollege Dalarna, samt stå för arbetsplats och nödvändig utrustning. En möjlig utökning i omfattning av samordnaruppdraget bör utredas baserat på gjorda erfarenheter från innevarande avtalsperiod.
Landstinget anser, att huvudmannaskapet för Vård- och omsorgscollege Dalarna från och med årsskiftet 2018/19 bör åvila den nybildade Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna ser positivt på en förlängning av samverkan inom ramen för Vård- och omsorgscollege Dalarna. Samverkan har utvecklat sina kontakter sedan nystarten 2016 och utgör en viktig arena för samarbete mellan utbildare och arbetsgivare inom vård- och omsorgsområdet. Utan denna arena skulle landstinget behöva finna andra kontaktvägar för dialog gällande främst undersköterskegruppen och det utbildningsutbud som leder fram till anställningsbarhet. Den reglering av undersköterskeyrket som just nu utreds nationellt gör det extra viktigt att ha öppna kontaktvägar till aktörer inom länet.
Landstinget är villigt att fortsätta vara arbetsgivare för den regionala samordnaren inom Vård- och omsorgscollege Dalarna, samt stå för arbetsplats och nödvändig utrustning. En möjlig utökning i omfattning av samordnaruppdraget bör utredas baserat på gjorda erfarenheter från innevarande avtalsperiod.
Landstinget anser, att huvudmannaskapet för Vård- och omsorgscollege Dalarna från och med årsskiftet 2018/19 bör åvila den nybildade Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
17 Personalutskottet inklusive presidium |
|
Ordförandens förslag:
1. Landstingsstyrelsens personalutskott väljs enligt förslag med mandatperiod från och med att fullmäktige godkänt de ändringar i landstingsstyrelsens reglemente avseende personalutskottet, till det datum som föregår den dag då den landstingsstyrelse som valts 2022 har sitt första sammanträde.
2. Beslutet i punkt 1 ovan villkoras av att fullmäktige godkänner de reglementsändringar för landstingsstyrelsen som ska beslutas på fullmäktige 2018-11-19--20,
3. Ordförande, 1:a vice ordförande och 2:a vice ordförande väljs med samma mandatperiod enligt förslag.
Sammanfattning av ärendet
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige på sammanträdet 2018-11-19--20 att besluta om ett nytt reglemente för landstingsstyrelsen. I det nya reglementet får personalutskottet andra valbarhetsvillkor.
I det nya reglementet är inte arbetsutskottet tillika personalutskott utan landstingsstyrelsen kan välja fritt bland landstingsstyrelsens ledamöter.
1. Namn Namn (X), Ledamot tillika Ordförande
2. Namn Namn (X), Ledamot tillika 1:a vice ordförande
3. Namn Namn (X), Ledamot tillika 2:a vice ordförande
4. Namn Namn (X) Ledamot
5. Namn Namn (X) Ledamot
6. Namn Namn (X) Ledamot
7. Namn Namn (X) Ledamot
1. Namn Namn (X) Ersättare
2. Namn Namn (X) Ersättare
3. Namn Namn (X) Ersättare
4. Namn Namn (X) Ersättare
5. Namn Namn (X) Ersättare
6. Namn Namn (X) Ersättare
7. Namn Namn (X) Ersättare
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
18 Nämnden för kostsamverkan |
|
Ordförandens förslag:
1. Nämnden för kostsamverkan väljs enligt förslag med mandatperiod från och med 2019-01-01 till och med 2022-12-31.
Sammanfattning:
Nämnden består av fyra ledamöter och fyra ersättare: två från landstinget och två från Mora kommun. Posten som ordförande respektive vice ordförande roterar mellan parterna. Landstinget ska välja vice ordförande.
Med mandatperiod 2018-01-01--2022-12-31 väljs Nämnden för kostsamverkan.
1. Namn Namn (X) vice Ordförande
2. Namn Namn (X) Ledamot
3. Namn Namn (X) Ersättare
4. Namn Namn (X) Ersättare
| | |
| | |
| | |
Nämnden består av fyra ledamöter och fyra ersättare: två från landstinget och två från Mora kommun. Posten som ordförande respektive vice ordförande roterar mellan parterna. Landstinget ska välja vice ordförande.
Med mandatperiod 2018-01-01--2022-12-31 väljs Nämnden för kostsamverkan.
1. Namn Namn (X) vice Ordförande
2. Namn Namn (X) Ledamot
3. Namn Namn (X) Ersättare
4. Namn Namn (X) Ersättare
| | |
| | |
| | | |   |
19 Läkemedelskommittén |
|
Ordförandens förslag: Ärendet utgår.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|