Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2018-09-26_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: .
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: .
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: .
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Läget i investeringsprojekt
B. Regionalisering
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäls följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen
§ 17/2017 och Fastighetsnämnden § 8/18 fattade beslut.
- Av ordföranden fattade beslut
- Av fastighetschefen fattade beslut.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
A. Revisionsrapport LD18/02535. Granskning av vattenförsörjning vid sjukhusen i Falun, Mora och Avesta.
B. Revisionsrapport LD18/02492. Granskning av Landstinget Dalarnas miljöarbete.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Delårsbokslut januari - juni och helårsprognos 2018 |
Diarienummer: LD18/03074 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna delårsrapport för januari-juni 2018 samt prognos för helår 2018.
Sammanfattning:
Resultatet per 30 juni 2018 är 54,9 mkr, 42,5 mkr bättre än budgeterat. 34,1 mkr är vinst från försäljning av fastigheterna Biskopsgården i Ludvika och Hästberg i Falun. Budgeterat avkastningskrav för helår 2018 är 28,7 mkr. Prognosen för helår 2018 visar på 71,3 mkr i resultat. Prognos utan vinst är 37,2 mkr som är 8,5 mkr bättre än budget. Detta beror på +4,5 mkr på externa inhyrningar, +6 mkr på räntor och avskrivningar och - 2 mkr på planerat underhåll.
Målen enligt landstingplanen och fastighetsnämndens uppdrag kommer att uppfyllas, sånär som på investeringsvolym där prognosen visar ett utfall på ca 70 procent jämfört med budget 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport januari-juni 2018 med helårsprognos.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Resultatet per 30 juni 2018 är 54,9 mkr, 42,5 mkr bättre än budgeterat. 34,1 mkr är vinst från försäljning av fastigheterna Biskopsgården i Ludvika och Hästberg i Falun. Budgeterat avkastningskrav för helår 2018 är 28,7 mkr. Prognosen för helår 2018 visar på 71,3 mkr i resultat. Prognos utan vinst är 37,2 mkr som är 8,5 mkr bättre än budget. Detta beror på +4,5 mkr på externa inhyrningar, +6 mkr på räntor och avskrivningar och - 2 mkr på planerat underhåll.
Målen enligt landstingplanen och fastighetsnämndens uppdrag kommer att uppfyllas, sånär som på investeringsvolym där prognosen visar ett utfall på ca 70 procent jämfört med budget 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport januari-juni 2018 med helårsprognos. | | |
| | |
| | | |   |
8 Avgifter för parkeringsplatser m m i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Parkeringsavgifter, enligt bilaga b, fastställs att börja gälla from 2019-01-01. De arbetsplatser som omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Uppdra till fastighetsförvaltningen att:
Så fort det är möjligt säkerställa att beslut om avgifter kommuniceras såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Utarbeta parkeringsplaner för respektive sjukhusområde för att klargöra lokala förutsättningar och hur parkeringsriktlinjens mål ska uppnås.
Successivt genomföra redovisad aktivitetsplan baserad på den s.k. fyrstegsmodellen, bilaga d, så att balans uppnås mellan tillgång och efterfrågan på parkeringsplatser.
Senast vid utgången av 2019 utvärdera den av landstingsfullmäktige i februari 2018 fastställd parkeringsriktlinje och av fastighetsnämnden i september 2018 fastställda avgifter.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 26 februari 2018 att:
Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i december 2018
Utifrån fullmäktiges beslut, punkterna 2-4 ovan, har fastighetsnämnden att fastställa avgifter för parkeringar. Föreslagna avgifter framgår av bilaga b. Det bör noteras att parkeringstaxan innebär möjlighet till differentierade avgifter genom att bland annat möjligheten till zonindelning införs.
Ärendet har tidigare behandlats av fastighetsnämnden den 28 februari 2018
men återremitterades till fastighetsförvaltningen och 26 april 2018 för komplettering. I beslutsunderlaget har
synpunkter som framkommer i återremitteringsmotiveringen bemötts. I
förekommande fall har även förslaget till parkeringsavgifter, bilaga b, förtydligats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsavgifter mm
c) Parkeringsriktlinje
d) Aktivitetsplan enligt fyrstegsmodellen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 26 februari 2018 att:
Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i december 2018
Utifrån fullmäktiges beslut, punkterna 2-4 ovan, har fastighetsnämnden att fastställa avgifter för parkeringar. Föreslagna avgifter framgår av bilaga b. Det bör noteras att parkeringstaxan innebär möjlighet till differentierade avgifter genom att bland annat möjligheten till zonindelning införs.
Ärendet har tidigare behandlats av fastighetsnämnden den 28 februari 2018
men återremitterades till fastighetsförvaltningen och 26 april 2018 för komplettering. I beslutsunderlaget har
synpunkter som framkommer i återremitteringsmotiveringen bemötts. I
förekommande fall har även förslaget till parkeringsavgifter, bilaga b, förtydligats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsavgifter mm
c) Parkeringsriktlinje
d) Aktivitetsplan enligt fyrstegsmodellen | | |
| | |
| | | |   |
9 Falu lasarett, fastighetsutvecklingsplan (FUP) |
Diarienummer: LD18/01415 |
Ordförandens förslag:
1. Notera och ställa sig bakom upprättat förslag till fastighetsutvecklingsplan för Falu lasarett.
2. Överlämna fastighetsutvecklingsplan till landstingsstyrelsen för kännedom.
Sammanfattning:
Fastighetsutvecklingsplanen syftar till att skapa förutsättningar för en långsiktig hållbar utveckling beträffande de lokalmässiga och fysiska förutsättningarna för vården.
Arbetet med planen har inkluderat att inventera fastighetens nuläge avseende verksamheter och lokaler, identifiera möjligheter och problem samt att utarbeta strategier som anger inriktningen för fastighetens långsiktiga utveckling. Ett effektmål har varit att ge förutsättningar för att bedriva en god personcentrerad vård med samverkan kring patienten och nyttja resurser på ett effektivt, jämlikt och hållbart sätt.
Det bör noteras att planen i nuläget inte innebär något beslut om genomförande utan ska betraktas som ett inriktningsdokument. Behov av ny-och ombyggnad ska alltid förgås av en fördjupad programstudie. Först därefter beslutar landstinget om och när enskilda projekt kan genomföras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fastighetsutvecklingsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fastighetsutvecklingsplanen syftar till att skapa förutsättningar för en långsiktig hållbar utveckling beträffande de lokalmässiga och fysiska förutsättningarna för vården.
Arbetet med planen har inkluderat att inventera fastighetens nuläge avseende verksamheter och lokaler, identifiera möjligheter och problem samt att utarbeta strategier som anger inriktningen för fastighetens långsiktiga utveckling. Ett effektmål har varit att ge förutsättningar för att bedriva en god personcentrerad vård med samverkan kring patienten och nyttja resurser på ett effektivt, jämlikt och hållbart sätt.
Det bör noteras att planen i nuläget inte innebär något beslut om genomförande utan ska betraktas som ett inriktningsdokument. Behov av ny-och ombyggnad ska alltid förgås av en fördjupad programstudie. Först därefter beslutar landstinget om och när enskilda projekt kan genomföras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fastighetsutvecklingsplan | | |
| | |
| | | |   |
10 Falu lasarett, ombyggnad för Medicinkliniken avdelning 23 och 24 |
Diarienummer: LD18/03076 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna igångsättning av rubricerat projekt baserad på en investering om ca 122 mkr.
Sammanfattning:
Behovet av nya lokaler för Medicinklinikens avdelning 23 och 24, lokaler är slitna och uppfyller inte de krav som finns på modern och effektiv vård.
Målet är att skapa så många 1-patientrum med egen wc/dusch som möjligt.
Projektets investeringskostnad är beräknat till 122 mkr. Projektet kommer att pågå fram till våren 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Behovet av nya lokaler för Medicinklinikens avdelning 23 och 24, lokaler är slitna och uppfyller inte de krav som finns på modern och effektiv vård.
Målet är att skapa så många 1-patientrum med egen wc/dusch som möjligt.
Projektets investeringskostnad är beräknat till 122 mkr. Projektet kommer att pågå fram till våren 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
11 Sammanträdesplan 2019 |
Diarienummer: LD18/03077 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa sammanträdesplan för 2019.
Sammanfattning:
Ett förslag till sammanträdesplan för 2019 har upprättats. Nämndens möten börjar kl 10.00 om inte annat anges och kan komma att kombineras med studie-/platsbesök i verksamheten.
Onsdag 20 februari
Torsdag 9 maj
Onsdag 25 september
Onsdag 27 november
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett förslag till sammanträdesplan för 2019 har upprättats. Nämndens möten börjar kl 10.00 om inte annat anges och kan komma att kombineras med studie-/platsbesök i verksamheten.
Onsdag 20 februari
Torsdag 9 maj
Onsdag 25 september
Onsdag 27 november
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
12 Motion ifrån Ulrik Bergman (M) och Charlotte Wiberg-Gudmundsson (M): Förenkla parkering för patienter vid sjukvårdsbesök |
Diarienummer: LD18/01242 |
Ordförandens förslag:
1. Fastighetsnämnden rekommenderar Landstingsstyrelsen föreslå Landstingsfullmäktige:
2. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Ulrik Bergman (M) och Charlotte Wiberg-Gudmundsson (M) har lämnat en motion om att förenkla parkeringen för patienter vid sjukvårdsbesök. Fullmäktige har den 26 februari 2018 beslutat om en ny parkeringsriktlinje i syfte att förbättra parkeringssituationen vid landstingets anläggningar och mer allmänt utvecklingen av en hållbar och attraktiv miljö. Riktlinjen har kompletterats med ett beslut av fastighetsnämnden 26 september 2018 om avgifter för parkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Aktivitetsplan enligt fyrstegsmodellen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ulrik Bergman (M) och Charlotte Wiberg-Gudmundsson (M) har lämnat en motion om att förenkla parkeringen för patienter vid sjukvårdsbesök. Fullmäktige har den 26 februari 2018 beslutat om en ny parkeringsriktlinje i syfte att förbättra parkeringssituationen vid landstingets anläggningar och mer allmänt utvecklingen av en hållbar och attraktiv miljö. Riktlinjen har kompletterats med ett beslut av fastighetsnämnden 26 september 2018 om avgifter för parkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Aktivitetsplan enligt fyrstegsmodellen | | |
| | |
| | | |   |
|