Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2018-09-24_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar:
A) Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
Skriftlig bilaga
B) Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
C) Rapport nationellt forskningsbokslut: Landstinget Dalarna i jämförelse med andra regioner och landsting
Professor och forskningschef Landstinget Dalarna, Lars Wallin
D) Kollektivtrafikförvaltningen, Förvaltningschef Bengt Benjaminson
Allmän presentation av verksamheten viss fördjupning kritiska områden såsom kostnadsutveckling i verksamheten.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Övriga: upphandlingschef/landstingsjurist
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Ändrad beteckning på landstingsfullmäktige och landstingsstyrelse |
Diarienummer: LD18/03164 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. I enlighet med rätt enligt Lag om regionalt utvecklingsansvar vid årsskiftet 2018/2019 ändra beteckningarna landstingsfullmäktige och landstingsstyrelsen till regionfullmäktige och regionstyrelsen
2. Interna styrdokument, såsom policys och riktlinjer, får revideras i enlighet med ändrade beteckningar
Sammanfattning:
Riksdagen beslutade 2018-06-19 att tilldela landstingen det regionala utvecklingsansvaret och reglera det i lag om regionalt utvecklingsansvar (SFS 2018:1348). Därmed så biföll också riksdagen den ansökan som lämnats till regeringen av landstingsfullmäktige i Dalarna och sex län till. Lagen träder i kraft den 1 januari 2019.
Av lagen framgår i 4§ att Landstinget Dalarna med detta får besluta att landstingsfullmäktige och landstingsstyrelsen i stället ska betecknas regionfullmäktige och regionstyrelsen.
Med anledning av ändringen påverkas en rad styrdokument, såsom policys och riktlinjer, som idag innehåller de tidigare beteckningarna. För att underlätta revidering av dokumenten förslås att dessa ändras i enlighet med ändrade beteckningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Riksdagen beslutade 2018-06-19 att tilldela landstingen det regionala utvecklingsansvaret och reglera det i lag om regionalt utvecklingsansvar (SFS 2018:1348). Därmed så biföll också riksdagen den ansökan som lämnats till regeringen av landstingsfullmäktige i Dalarna och sex län till. Lagen träder i kraft den 1 januari 2019.
Av lagen framgår i 4§ att Landstinget Dalarna med detta får besluta att landstingsfullmäktige och landstingsstyrelsen i stället ska betecknas regionfullmäktige och regionstyrelsen.
Med anledning av ändringen påverkas en rad styrdokument, såsom policys och riktlinjer, som idag innehåller de tidigare beteckningarna. För att underlätta revidering av dokumenten förslås att dessa ändras i enlighet med ändrade beteckningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
5 Delårsbokslut 2018 |
Diarienummer: LD18/01959 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Delårsrapport juni 2018, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av landstingets ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2018.
Prognosen för 2018 är ett överskott på 77 mnkr. Av de tre finansiella målen förväntas ett uppnås helt och två delvis. Majoriteten av förvaltningarnas och divisionernas strategiska mål för 2018 bedöms uppnås helt eller delvis. För division kirurgi och division primärvård saknas måluppföljning i delår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport juni 2018
c) Bilaga förvaltningar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av landstingets ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2018.
Prognosen för 2018 är ett överskott på 77 mnkr. Av de tre finansiella målen förväntas ett uppnås helt och två delvis. Majoriteten av förvaltningarnas och divisionernas strategiska mål för 2018 bedöms uppnås helt eller delvis. För division kirurgi och division primärvård saknas måluppföljning i delår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport juni 2018
c) Bilaga förvaltningar | | |
| | |
| | | |   |
6 Skattesats 2019 |
Diarienummer: LD18/02921 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Skattesatsen för år 2019 behålls oförändrad, d v s 11,63 öre per skattekrona
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på motion från Jenny Nordahl (SD): Inför blodbuss i Dalarna |
Diarienummer: LD18/00986 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Ärendet återremitterades, efter yrkande av Ulf Berg (M) med instämmande av Gunnar Barke (S) och Elin Norén (S), till Hälso- och sjukvårdsnämnden vid landstingsstyrelsen den 2018-05-28. Skälet för återremitteringen var att det bör utredas ytterligare om det råder blodbrist i länet.
Jenny Nordahl (SD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna utreder möjligheten att införskaffa en blodbuss.
Landstinget Dalarna bedömer i nuläget att ett byte från dagens fasta tappställen till en blodbuss inte skulle gynna blodgivningen i Dalarna och att alternativet, att utöka aktuella tappställen med en blodbuss inte skulle vara resursmässigt försvarbart, eller för närvarande ens möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motion
C) Protokollsutdrag landstingsstyrelsen § 79, 2018-05-28
D) Beslutsunderlag landstingsstyrelsen 2018-05-28
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet återremitterades, efter yrkande av Ulf Berg (M) med instämmande av Gunnar Barke (S) och Elin Norén (S), till Hälso- och sjukvårdsnämnden vid landstingsstyrelsen den 2018-05-28. Skälet för återremitteringen var att det bör utredas ytterligare om det råder blodbrist i länet.
Jenny Nordahl (SD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna utreder möjligheten att införskaffa en blodbuss.
Landstinget Dalarna bedömer i nuläget att ett byte från dagens fasta tappställen till en blodbuss inte skulle gynna blodgivningen i Dalarna och att alternativet, att utöka aktuella tappställen med en blodbuss inte skulle vara resursmässigt försvarbart, eller för närvarande ens möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motion
C) Protokollsutdrag landstingsstyrelsen § 79, 2018-05-28
D) Beslutsunderlag landstingsstyrelsen 2018-05-28 | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Inrätta en övergripande antikorruptionsplan som ska förebygga och bekämpa korruption |
Diarienummer: LD18/00769 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår landstingsfullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Katarina Gustafsson (KD) föreslår i en motion att landstinget ska inrätta en övergripande antikorruptionsplan som ska förebygga och bekämpa korruption. Katarina Gustafsson efterlyser bl.a. en antikorruptionsplan som gör det möjligt för anställda och externa personer att rapportera misstänkta oegentligheter.
Det finns redan flera olika kanaler för att anmäla missförhållanden om inte de interna vägarna fungerar. Vidare, har Landstingsfullmäktige tidigare i beslut 2018-02-26 § 16 bifallit en motion om införande av ett externt visselblåsarsystem i landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Katarina Gustafsson (KD) föreslår i en motion att landstinget ska inrätta en övergripande antikorruptionsplan som ska förebygga och bekämpa korruption. Katarina Gustafsson efterlyser bl.a. en antikorruptionsplan som gör det möjligt för anställda och externa personer att rapportera misstänkta oegentligheter.
Det finns redan flera olika kanaler för att anmäla missförhållanden om inte de interna vägarna fungerar. Vidare, har Landstingsfullmäktige tidigare i beslut 2018-02-26 § 16 bifallit en motion om införande av ett externt visselblåsarsystem i landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på motion från Knut Scherman (SD) angående uppsägningar |
Diarienummer: LD18/01636 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Knut C. A. Scherman (SD) föreslår i en motion att central förvaltning, Landstinget Dalarna ska skicka ut ett standardiserat frågeformulär till samtliga medarbetare som valt att sluta sin anställning. I motionen påtalas vikten av att svaret ska vara anonymt för att svaret inte ska kunna spåras till avsändaren.
Landstinget Dalarna anser att i dagsläget nuvarande rutiner kring avgångssamtal är tillfylles.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Knut C. A. Scherman (SD) föreslår i en motion att central förvaltning, Landstinget Dalarna ska skicka ut ett standardiserat frågeformulär till samtliga medarbetare som valt att sluta sin anställning. I motionen påtalas vikten av att svaret ska vara anonymt för att svaret inte ska kunna spåras till avsändaren.
Landstinget Dalarna anser att i dagsläget nuvarande rutiner kring avgångssamtal är tillfylles.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på motion från Ulf Berg (M) m. fl: Upphandling av rekryteringsföretag som stöd vid tillsättning av chefstjänster |
Diarienummer: LD18/01682 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Ulf Berg (M) m. fl. yrkar i en gemensam motion att landstingsfullmäktige beslutar om att rekryteringsföretag av hög kvalitet upphandlas för att nyttjas vid tillsättning av högre chefer. ”Det är mycket dyrt att rekrytera en chef som inte fungerar. Många är de exempel där personalflykt blir följden då ledarskapet inte fungerat”.
Inom Landstinget Dalarnas HR-funktion finns idag högskoleutbildade medarbetare med stor rekryteringserfarenhet som konsultativt arbetar med rekrytering. HR-medarbetarna har goda kunskaper i Landstinget Dalarnas kompetensbaserade rekryteringsprocess, intervjuteknik samt är licensierade för både olika rekryteringsverktyg och tester.
Landstinget Dalarna genomför för närvarande en upphandling av rekryteringsföretag. Syftet med upphandlingen är att utgöra ett komplement till nuvarande rekryteringsorganisation med rekryteringsprocess för att förstärka den kompetensbaserade rekryteringen.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ulf Berg (M) m. fl. yrkar i en gemensam motion att landstingsfullmäktige beslutar om att rekryteringsföretag av hög kvalitet upphandlas för att nyttjas vid tillsättning av högre chefer. ”Det är mycket dyrt att rekrytera en chef som inte fungerar. Många är de exempel där personalflykt blir följden då ledarskapet inte fungerat”.
Inom Landstinget Dalarnas HR-funktion finns idag högskoleutbildade medarbetare med stor rekryteringserfarenhet som konsultativt arbetar med rekrytering. HR-medarbetarna har goda kunskaper i Landstinget Dalarnas kompetensbaserade rekryteringsprocess, intervjuteknik samt är licensierade för både olika rekryteringsverktyg och tester.
Landstinget Dalarna genomför för närvarande en upphandling av rekryteringsföretag. Syftet med upphandlingen är att utgöra ett komplement till nuvarande rekryteringsorganisation med rekryteringsprocess för att förstärka den kompetensbaserade rekryteringen.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): HPV är en ojämlik sjukdom - även män ska vaccineras |
Diarienummer: LD18/00887 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår landstingsfullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Katarina Gustavsson (KD) för fram i en motion att HPV är en ojämlik sjukdom. HPV orsakar cancer för både kvinnor och män. Därav bör vaccinering ske på både kvinnor som män, vilket landstinget bör arbeta aktivt för att så införs på nationell basis. Vidare anser motionären att landstinget bör aktivt arbeta med att höja deltagandet i screeningsprogrammet.
Det pågår redan ett arbete inom Landstinget Dalarna med de typer av frågeställningar som motionären för fram. Motionen är därmed vad som nedan framförs besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Katarina Gustavsson (KD) för fram i en motion att HPV är en ojämlik sjukdom. HPV orsakar cancer för både kvinnor och män. Därav bör vaccinering ske på både kvinnor som män, vilket landstinget bör arbeta aktivt för att så införs på nationell basis. Vidare anser motionären att landstinget bör aktivt arbeta med att höja deltagandet i screeningsprogrammet.
Det pågår redan ett arbete inom Landstinget Dalarna med de typer av frågeställningar som motionären för fram. Motionen är därmed vad som nedan framförs besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Jenny Nordahl (SD): Inför bedömningsbil i Borlänge som pilotprojekt |
Diarienummer: LD18/00787 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Jenny NordahI (SD) föreslår i en motion att landstinget snarast utvärderar möjligheten att införa en bedömningsbil på pilotprojekt i Borlänge.
Dalarna har ett projekt startat inom primärvården - Mobilt team i Västerbergslagen. Ett projekt där allmänläkare och sjuksköterska utgör vårdteam för patienter i den prehospitala miljön och som utgör ett mycket bra alternativ till bedömningsbil. Att få en läkarbedömning på primärvårdsnivå ger ytterligare en nivå till det prehospitala arbetet och utgöra en viktig resurs i bedömning av t ex multisjuka äldre och andra patienter som vanligtvis behandlas av primärvården. Ett samarbete mellan ambulanssjukvård, primärvård och kommunens hemsjukvård kan ge god kontinuitet för de ibland komplexa patienter med kroniska sjukdomar som vårdas i hemmet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Jenny NordahI (SD) föreslår i en motion att landstinget snarast utvärderar möjligheten att införa en bedömningsbil på pilotprojekt i Borlänge.
Dalarna har ett projekt startat inom primärvården - Mobilt team i Västerbergslagen. Ett projekt där allmänläkare och sjuksköterska utgör vårdteam för patienter i den prehospitala miljön och som utgör ett mycket bra alternativ till bedömningsbil. Att få en läkarbedömning på primärvårdsnivå ger ytterligare en nivå till det prehospitala arbetet och utgöra en viktig resurs i bedömning av t ex multisjuka äldre och andra patienter som vanligtvis behandlas av primärvården. Ett samarbete mellan ambulanssjukvård, primärvård och kommunens hemsjukvård kan ge god kontinuitet för de ibland komplexa patienter med kroniska sjukdomar som vårdas i hemmet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Svante Parsjö Tegnér (L) angående Medborgarförslag om diabetesvård |
Diarienummer: LD16/01689 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslå Landstingsfullmäktige
1. Motionen är vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
En motion från Svante Parsjö Tegnér (L) återremitterades i landstingsstyrelsen 2017-02-13. Skälet till återremitteringen var att man ville avvakta de rekommendationer som Uppsala-Örebro sjukvårdsregion förväntades komma att föreslå inom området för aktuell motion.
Landstinget Dalarna arbetar redan idag i stor utsträckning i enlighet med de förslag som redovisas i medborgarförslaget framför allt när det kommer till frågan om användningen av insulinpumpar. I frågan kring CGM/FGM så finns det nationella riktlinjer från både nationella programrådet för diabetes samt från Socialstyrelsen. Frågan om en patient bör ha behandling med denna teknik eller inte måste baseras på en dialog mellan patient och behandlande läkare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En motion från Svante Parsjö Tegnér (L) återremitterades i landstingsstyrelsen 2017-02-13. Skälet till återremitteringen var att man ville avvakta de rekommendationer som Uppsala-Örebro sjukvårdsregion förväntades komma att föreslå inom området för aktuell motion.
Landstinget Dalarna arbetar redan idag i stor utsträckning i enlighet med de förslag som redovisas i medborgarförslaget framför allt när det kommer till frågan om användningen av insulinpumpar. I frågan kring CGM/FGM så finns det nationella riktlinjer från både nationella programrådet för diabetes samt från Socialstyrelsen. Frågan om en patient bör ha behandling med denna teknik eller inte måste baseras på en dialog mellan patient och behandlande läkare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Uppdrag till Landstingsdirektören att fördjupa analysen om förlossning och BB |
Diarienummer: LD17/04229 |
Ordförandens förslag:
1. Uppdra åt landstingsdirektören, tillika förvaltningschef för hälso- och sjukvården, att fördjupa analysen om förlossning och BB i enlighet med förslag.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsens ordförande Gunnar Barke och Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Elin Norén gav 2017-11-14 landstingsdirektören tillika förvaltningschef för hälso- och sjukvården i uppdrag tillse att förutsättningarna för att återupprätta förlossnings- och BB-verksamhet utreddes. Det tillsattes en extern utredning, vilken utfördes av Governo. Utredningens uppdrag var att analysera möjligheterna för att på nytt bedriva förlossningsvård i Mora.
Utredning medgav ett antal förslag som är i behov av en fördjupad analys. Därav uppdras landstingsdirektören, tillika hälso- och sjukvårdens förvaltningschef, att utföra denna fördjupade analys.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Utredning: Förutsättningar för förlossningsvård vid Mora Lasarett
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsens ordförande Gunnar Barke och Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Elin Norén gav 2017-11-14 landstingsdirektören tillika förvaltningschef för hälso- och sjukvården i uppdrag tillse att förutsättningarna för att återupprätta förlossnings- och BB-verksamhet utreddes. Det tillsattes en extern utredning, vilken utfördes av Governo. Utredningens uppdrag var att analysera möjligheterna för att på nytt bedriva förlossningsvård i Mora.
Utredning medgav ett antal förslag som är i behov av en fördjupad analys. Därav uppdras landstingsdirektören, tillika hälso- och sjukvårdens förvaltningschef, att utföra denna fördjupade analys.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Utredning: Förutsättningar för förlossningsvård vid Mora Lasarett | | |
| | |
| | | |   |
15 Delårsbokslut för Central förvaltning |
Diarienummer: LD18/03109 |
Ordförandens förslag:
1. Delårsrapport, enligt bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av förvaltningens ekonomiska ställning och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2018.
Prognosen för Central förvaltning 2018 är ett underskott på 5,8 mkr. De övergripande verksamhetsmålen bedöms delvis uppnås.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Delårsrapport juni 2018 för Central förvaltning
C) Verksamheternas berättelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av förvaltningens ekonomiska ställning och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2018.
Prognosen för Central förvaltning 2018 är ett underskott på 5,8 mkr. De övergripande verksamhetsmålen bedöms delvis uppnås.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Delårsrapport juni 2018 för Central förvaltning
C) Verksamheternas berättelser | | |
| | |
| | | |   |
16 Revidering av Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: LD18/00898 |
Ordförandens förslag:
1. Reviderade delegeringsbestämmelser, enligt bilaga b, fastställs.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser är i behov av revidering. Revideringen gäller att Avtalschefen ges delegation från landstingsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Revidering av delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser är i behov av revidering. Revideringen gäller att Avtalschefen ges delegation från landstingsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Revidering av delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
17 Genomförande av byte av namn och logotyp |
Diarienummer: LD18/03169 |
Ordförandens förslag:
1. Byte av namn och logotyp sker enligt de principer och i den ordning som föreslagits inom de olika områdena.
Sammanfattning:
Arbetet med bytet av namn och logotyp ska genomföras återhållsamt och ske successivt över tid. Det som medborgarna möter ska prioriteras, alltså externt går före internt. Kommunikationsinsatser kommer att ske gentemot medborgarna med information om att de under en övergångsperiod kan mötas av både det gamla och det nya namnen och logotyperna.
Inom IT-området behöver de förändringar som ska genomföras i samband med regionbildningen koordineras med anpassningar av nuvarande IT-plattform. Därför kommer övergången till nya e-postadresser och ny domän att ske successivt över en längre tid. En fullständig plan för övergång inom IT-området ska presenteras 2019-01-31.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Arbetet med bytet av namn och logotyp ska genomföras återhållsamt och ske successivt över tid. Det som medborgarna möter ska prioriteras, alltså externt går före internt. Kommunikationsinsatser kommer att ske gentemot medborgarna med information om att de under en övergångsperiod kan mötas av både det gamla och det nya namnen och logotyperna.
Inom IT-området behöver de förändringar som ska genomföras i samband med regionbildningen koordineras med anpassningar av nuvarande IT-plattform. Därför kommer övergången till nya e-postadresser och ny domän att ske successivt över en längre tid. En fullständig plan för övergång inom IT-området ska presenteras 2019-01-31.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
18 Växling av hushållstidning |
Diarienummer: LD18/01760 |
Ordförandens förslag:
1. Växling av Landstinget Dalarnas hushållstidning från nuvarande Inblick till 1177 Vårdguiden fr o m 2019-01-01.
Sammanfattning:
Byte av hushållstidning från Inblick till den nationellt producerade tidningen 1177 Vårdguiden fr o m 2019-01-01. 1177 Vårdguiden har fasta sidor för regionalt material men merparten av innehållet produceras av en nationell redaktion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga ”Är 1177 Vårdguiden något för Dalarna?”
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Byte av hushållstidning från Inblick till den nationellt producerade tidningen 1177 Vårdguiden fr o m 2019-01-01. 1177 Vårdguiden har fasta sidor för regionalt material men merparten av innehållet produceras av en nationell redaktion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga ”Är 1177 Vårdguiden något för Dalarna?” | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|