Dagordning | |
  Kultur- och bildningsnämnden_2018-09-18_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Dialog |
|
Ordförandens förslag: Björn Halvarsson ordförande i styrelsen för Dalarnas Folkrörelsearkiv samt Anna Rössle verksamhetschef på Dalarnas Folkrörelsearkiv är inbjudna till dialog.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarolistan fastställs.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ordförande
- Regionbildning
- Struktur- och förändringsplan
- Kultur- och bildningsplan 2019-2022 (LD17/03997)
- Kulturdialog med Kulturdepartementet den 4-5 juni (bilaga)
- Fadderrapport
B. Förvaltningschef
- Kultur-och bildningsplan 2016-2018 (LD15/02907)
- Arkitektur, form och design (LD16/01372), KUR-medlen - kort redovisning av Ann-Louise Rönestål
- Internkontroll - status på internkontrollplan (LD18/00375)
- Beslut om riksrekryterande spetsutbildning (LD18/02504)
- Flyttat beslutsdatum för projektstöd från den 23 oktober till den 4 december
- Utredning av Stora Daldansen
- Inbjudan till möte med ICORN angående fristadsprogrammet - bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäldes följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Kultur- och bildningsnämnden § 28/2015 fattade beslut.
A. Förvaltningschef
- Samproduktion Film i Dalarna, omgång 2 och 3 (LD18/01037)
- Remissvar Hedemora kommun biblioteksplan (LD18/03148)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
a) Information från revisorerna: revisorerna genomför granskning av styrelsernas uppsiksplikt. Granskningens syfte är att ge underlag för att kunna bedöma om landstingsstyrelsen dels utövar sin uppsiktplikt på ett ändamålsenligt sätt, dels skapat tydliga gränser mellan nämndernas och styrelsens ansvar.
b) LF §69/2018: politisk organisation under kommande mandatperiod (bilaga)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Delårsrapport per juni 2018 |
Diarienummer: LD18/03009 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden godkänner delårsrapport per juni 2018
Sammanfattning:
Kultur- och bildningsförvaltningen prognostiserar med ett underskott 2018 baserat på perioden januari-juni. Det är främst Musikkonservatoriet som fortsättningsvis har ett underskott, även Fornby folkhögskola redovisar ett underskott avseende ersättning för SFI-undervisningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förvaltningens berättelse
c) Verksamheternas berättelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kultur- och bildningsförvaltningen prognostiserar med ett underskott 2018 baserat på perioden januari-juni. Det är främst Musikkonservatoriet som fortsättningsvis har ett underskott, även Fornby folkhögskola redovisar ett underskott avseende ersättning för SFI-undervisningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förvaltningens berättelse
c) Verksamheternas berättelser | | |
| | |
| | | |   |
9 Bildandet av en ny bild- och formenhet |
Diarienummer: LD18/03274 |
Ordförandens förslag:
1. Förvaltningschefen får i uppdrag att omorganisera nuvarande basenhet Scen dans konst till en ny bild- och formenhet from 2019 i enlighet med föreliggande förslag samt
2. Utreda Mentalvårdsmuseets framtida organisatoriska hemvist under 2019.
Sammanfattning:
From 2018 är Bild och Form ett eget konstområde inom Samverkans-modellen och ersätter det som tidigare hette Konst- och kulturfrämjande verksamhet. Landstinget Dalarna vill förtydliga och stärka bild och formområdet och önskar därför omorganisera nuvarande enhet Scen Dans Konst till en Bild- och formenhet där nuvarande Konstenheten, konstkonsulenter samt arkitektur, form och design ska inrymmas. Nuvarande scenkonstkonsulent- och danskonsulenttjänster föreslås bli en del av Dalateatern med särskilda uppdrag. Mentalvårdsmuseet föreslås vara kvar i enheten tills vidare och i väntan på särskild utredning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Organisationsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
From 2018 är Bild och Form ett eget konstområde inom Samverkans-modellen och ersätter det som tidigare hette Konst- och kulturfrämjande verksamhet. Landstinget Dalarna vill förtydliga och stärka bild och formområdet och önskar därför omorganisera nuvarande enhet Scen Dans Konst till en Bild- och formenhet där nuvarande Konstenheten, konstkonsulenter samt arkitektur, form och design ska inrymmas. Nuvarande scenkonstkonsulent- och danskonsulenttjänster föreslås bli en del av Dalateatern med särskilda uppdrag. Mentalvårdsmuseet föreslås vara kvar i enheten tills vidare och i väntan på särskild utredning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Organisationsplan | | |
| | |
| | | |   |
10 Utredning av opera och dans - redovisning |
Diarienummer: LD18/03273 |
Ordförandens förslag:
1. Förvaltningschefen får i uppdrag att ta fram ett budgetunderlag utifrån den utredning som presenterats om utveckling av opera och dans i Dalarna.
Sammanfattning:
Förvaltningschefen redovisar sitt uppdrag att utreda hur de medel som tidigare avsatts till Dalhalla operaverksamhet fortsatt ska användas inom
ramen för samverkansmodellen (LD17/04046 § 67). Utredningen innehåller en översikt och analys gällande aktörer inom professionell opera och dans i Dalarna avseende att utveckla konstformerna regionalt och hur resurser kan fördelas på bästa sätt. I uppdraget har även ingått att ta fram förslag till text till den regionala kultur- och bildningsplanen för 2019 - 2022, vilket finns med i remissutgåvan av planen. Utredningen har genomförts av extern konsult och presenteras under sammanträdet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning (presenteras även under sammanträdet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningschefen redovisar sitt uppdrag att utreda hur de medel som tidigare avsatts till Dalhalla operaverksamhet fortsatt ska användas inom
ramen för samverkansmodellen (LD17/04046 § 67). Utredningen innehåller en översikt och analys gällande aktörer inom professionell opera och dans i Dalarna avseende att utveckla konstformerna regionalt och hur resurser kan fördelas på bästa sätt. I uppdraget har även ingått att ta fram förslag till text till den regionala kultur- och bildningsplanen för 2019 - 2022, vilket finns med i remissutgåvan av planen. Utredningen har genomförts av extern konsult och presenteras under sammanträdet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning (presenteras även under sammanträdet) | | |
| | |
| | | |   |
11 Remmisyttrande Älvdalens kommun kulturplan |
Diarienummer: LD18/02849 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna remissvaret med omedelbar justering.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har remitterats Älvdalens kommuns kulturplan för perioden 2019-2022. Planen ska ge en långsiktig färdriktning för hur hela kommunen ska utvecklas inom kulturområdet.
Enligt förordningen som styr kultursamverkansmodellen ska Landstinget Dalarna ta fram sin regionala kulturplan i samverkan med berörda kommuner. Kommunerna i Dalarna spelar alltså en central roll i genomförandet av planen, och Landstinget Dalarna vill därför på samma sätt vara en medspelare i kommunernas kulturplaner. Utifrån den regionala och den kommunala planen skapas förutsättningar för samverkan i framtiden.
Att Älvdalens kommun nu väljer att ta fram en egen övergripande kulturplan tror Landstinget Dalarna kommer att stärka strukturen för samverkan inom kulturområdet. Planen gynnar även dialogen med Landstinget Dalarna kring vad den kommunala och regionala nivån ska samverka kring, vilket skulle kunna formuleras i en ny överenskommelse för planperioden 2019-2022 mellan Landstinget Dalarna och Älvdalens kommun.
Landstinget är sammantaget mycket positiv till att ha inbjudits som dialogpart under processen med att ta fram remissupplagan och senare som remissinstans. Den generositet, transparens och dialog som kantat processen bidrar till ett ökat kunskapsutbyte och nätverkande bland alla inblandade, vilket enligt Landstinget Dalarna, på sikt främjar det kulturpolitiska samtalet i hela länet och stärker kulturområdets position gentemot andra politikområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar (bilaga)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har remitterats Älvdalens kommuns kulturplan för perioden 2019-2022. Planen ska ge en långsiktig färdriktning för hur hela kommunen ska utvecklas inom kulturområdet.
Enligt förordningen som styr kultursamverkansmodellen ska Landstinget Dalarna ta fram sin regionala kulturplan i samverkan med berörda kommuner. Kommunerna i Dalarna spelar alltså en central roll i genomförandet av planen, och Landstinget Dalarna vill därför på samma sätt vara en medspelare i kommunernas kulturplaner. Utifrån den regionala och den kommunala planen skapas förutsättningar för samverkan i framtiden.
Att Älvdalens kommun nu väljer att ta fram en egen övergripande kulturplan tror Landstinget Dalarna kommer att stärka strukturen för samverkan inom kulturområdet. Planen gynnar även dialogen med Landstinget Dalarna kring vad den kommunala och regionala nivån ska samverka kring, vilket skulle kunna formuleras i en ny överenskommelse för planperioden 2019-2022 mellan Landstinget Dalarna och Älvdalens kommun.
Landstinget är sammantaget mycket positiv till att ha inbjudits som dialogpart under processen med att ta fram remissupplagan och senare som remissinstans. Den generositet, transparens och dialog som kantat processen bidrar till ett ökat kunskapsutbyte och nätverkande bland alla inblandade, vilket enligt Landstinget Dalarna, på sikt främjar det kulturpolitiska samtalet i hela länet och stärker kulturområdets position gentemot andra politikområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar (bilaga) | | |
| | |
| | | |   |
12 Remissvar angående betänkandet Konstnär - oavsett villkor? (SOU 2018:23) |
Diarienummer: LD18/02236 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna remissvaret med omedelbar justering.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har valt att yttra sig särskilt om de delar i utredningen som behandlar konsten och konstnärers möjligheter att utvecklas i hela landet. I de flesta fall handlar det om att tydligare skriva fram på vilket sätt konstnärspolitiken ska få effekt i hela riket samt hur stat och landsting ska stärka sin samverkan.
Landstinget Dalarna motsätter sig utredningens förslag att skriva om förordningen för kultursamverkansmodellen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har valt att yttra sig särskilt om de delar i utredningen som behandlar konsten och konstnärers möjligheter att utvecklas i hela landet. I de flesta fall handlar det om att tydligare skriva fram på vilket sätt konstnärspolitiken ska få effekt i hela riket samt hur stat och landsting ska stärka sin samverkan.
Landstinget Dalarna motsätter sig utredningens förslag att skriva om förordningen för kultursamverkansmodellen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
13 Reviderade riktlinjer för ideella, idéburna organisationer och funktionshinderorganisationer
|
Diarienummer: LD18/03283 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänner de reviderade riktlinjerna.
Sammanfattning:
I de tidigare riktlinjerna som antogs 171024 så står på s. 4 ett stycke om Överenskommelser. Detta stycke är borta i de riktlinjer i förslaget som föreligger. Det beror på att överenskommelserna som är i fysisk form är en tung administrativ hantering som uppgår till ca 160 timmar årligen, vilket motsvarar en månads heltidsarbete. Efter kontakt med andra län och informationsinhämtning via webb visar det sig att fysiska överenskommelser inte längre används. Istället för fysiska överenskommelser kommer förvaltningen att säkerställa att informationen i överenskommelsen framkommer på annat vis. Vidare förändringar i riktlinjerna är fortsatt på s. 4 i de gamla riktlinjerna då dialog och uppföljning är satta under samma rubrik. Dessa är i förslaget uppdelade på två rubriker, vilket underlättar för sökande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer beslutade 171024
c) Förslag på reviderade riktlinjer
d) Information till förening som beviljats landstingsbidrag
Skärmdump på uppdaterat ansökningsformulär i Vision-flow
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I de tidigare riktlinjerna som antogs 171024 så står på s. 4 ett stycke om Överenskommelser. Detta stycke är borta i de riktlinjer i förslaget som föreligger. Det beror på att överenskommelserna som är i fysisk form är en tung administrativ hantering som uppgår till ca 160 timmar årligen, vilket motsvarar en månads heltidsarbete. Efter kontakt med andra län och informationsinhämtning via webb visar det sig att fysiska överenskommelser inte längre används. Istället för fysiska överenskommelser kommer förvaltningen att säkerställa att informationen i överenskommelsen framkommer på annat vis. Vidare förändringar i riktlinjerna är fortsatt på s. 4 i de gamla riktlinjerna då dialog och uppföljning är satta under samma rubrik. Dessa är i förslaget uppdelade på två rubriker, vilket underlättar för sökande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer beslutade 171024
c) Förslag på reviderade riktlinjer
d) Information till förening som beviljats landstingsbidrag
Skärmdump på uppdaterat ansökningsformulär i Vision-flow | | |
| | |
| | | |   |
14 Ändrat sista ansökningsdatum för Bröderna Molanders Stipendium |
Diarienummer: LD18/03291 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och Bildningsnämnden godkänner ändring av sista ansökningsdag för stipendieansökningar till Bröderna Molanders Stiftelse.
Sammanfattning:
Föreslås förändring av sista ansökningsdag för stipendieansökningar till Bröderna Molanders Stiftelse.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsunderlag 2014-09-24 § 56
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Föreslås förändring av sista ansökningsdag för stipendieansökningar till Bröderna Molanders Stiftelse.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsunderlag 2014-09-24 § 56 | | |
| | |
| | | |   |
15 Kultur- och bildningsnämndens sammanträden 2019 |
Diarienummer: LD18/03026 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden fastställer sammanträdesplan för 2019.
Sammanfattning:
Ett förslag till Kultur- och bildningsnämndens sammanträden under 2019 har upprättats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett förslag till Kultur- och bildningsnämndens sammanträden under 2019 har upprättats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|