Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2018-08-27_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
A. Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
B. Ekonomisk information
- Delårsbokslut för Landstinget Dalarna 2018
Ekonomidirektör Peter Hansson
C.Förslag till ändrat samarbetsavtal mellan Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling Skandionkliniken och Sveriges landsting/regioner
Ekonomidirektör Peter Hansson
D. LD18/01671 Information om uppdrag att stödja landstingen i arbete med katastrofmedicinsk beredskap och planering för civilt försvar inom hälso- och sjukvården. Ärendet är förankrat hos SKL.
Miljö- och Säkerhetschef Anders Nordahl och Beredskapssamordnare Ingela Boberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Yttrande i JOs ärende dnr 4448-2018 |
Diarienummer: LD18/02858 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Ärendet rör klagomål på bristande handläggning vid begäran om egen journalkopia inklusive röntgenbilder. Klagande patient (”Klagande”) har varit i telefonkontakt med njurmottagningarna dels i Mora den 12 och 13 april 2018, dels i Falun 12 april 2018, inför ett planerat besök hos annan vårdgivare i Stockholm den 25 april 2018. Då inga handlingar skickades, besökte Klagande personligen njurmottagningen i Mora den 24 april och fick då ut begärda handlingar. Klagande mottog journalkopia från njurmottagningen i Falun i mitten av maj, dvs efter det att det aktuella vårdbesöket i Stockholm ägt rum. Yttrande har inhämtats från verksamhetscheferna i dels Mora, dels Falun.
Vad gäller handläggningen i Mora, synes ärendet ha tappats bort. Begäran kan inte identifieras. I Falun har begäran om utlämnande sorterats in i postfacket hos patientansvarig läkare, som var på semester. Rutinerna ses nu över i Falun.
Bilaga b och c publiceras inte med hänvisning till sekretess enligt 25 kap. 1 § OSL
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet rör klagomål på bristande handläggning vid begäran om egen journalkopia inklusive röntgenbilder. Klagande patient (”Klagande”) har varit i telefonkontakt med njurmottagningarna dels i Mora den 12 och 13 april 2018, dels i Falun 12 april 2018, inför ett planerat besök hos annan vårdgivare i Stockholm den 25 april 2018. Då inga handlingar skickades, besökte Klagande personligen njurmottagningen i Mora den 24 april och fick då ut begärda handlingar. Klagande mottog journalkopia från njurmottagningen i Falun i mitten av maj, dvs efter det att det aktuella vårdbesöket i Stockholm ägt rum. Yttrande har inhämtats från verksamhetscheferna i dels Mora, dels Falun.
Vad gäller handläggningen i Mora, synes ärendet ha tappats bort. Begäran kan inte identifieras. I Falun har begäran om utlämnande sorterats in i postfacket hos patientansvarig läkare, som var på semester. Rutinerna ses nu över i Falun.
Bilaga b och c publiceras inte med hänvisning till sekretess enligt 25 kap. 1 § OSL
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Näringsdepartementet: Betänkandet Ett gemensamt bostadsförsörjningsansvar (SOU 2018:35) |
Diarienummer: LD18/02412 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Näringsdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarnas främsta synpunkt på betänkandet är att det starkare bör betona vikten av att arbetet för ett gemensamt bostadsförsörjningsansvar på ett tydligt sätt integreras i ett vidare arbete för jämlik hälsa och hållbar utveckling. Frågan om bostadsbrist behöver sättas in i ett helhetsperspektiv som omfattar hela befolkningen samt alla sektorer och politikområden.
I övrigt har Landstinget Dalarna följande synpunkter på betänkandet:
Kommunernas tillgång på viktiga kompetenser och andra resurser som krävs för det nya arbetssättet med bostadsförsörjning behöver hanteras på ett samordnande sätt och i ett sektorsövergripande perspektiv.
Betona vikten av att säkerställa välfungerande och dubbelriktade informationsvägar och anpassa aktuella dialoger med tidsplanen för regionernas beställningar av de regionala Supercrossdatabaserna från SCB.
Bostadsförsörjningen behöver ses om en del i den vidare fysiska och sociala samhällsplaneringen i vilken den regionala nivån har en viktig roll
Analyskapaciteten behöver säkerställas i samtliga regioner
Viktigt att alla regioner tar fasta på de regionala Supercrossdatabasernas möjligheter till effektiva och sektorsövergripande arbetssätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarnas främsta synpunkt på betänkandet är att det starkare bör betona vikten av att arbetet för ett gemensamt bostadsförsörjningsansvar på ett tydligt sätt integreras i ett vidare arbete för jämlik hälsa och hållbar utveckling. Frågan om bostadsbrist behöver sättas in i ett helhetsperspektiv som omfattar hela befolkningen samt alla sektorer och politikområden.
I övrigt har Landstinget Dalarna följande synpunkter på betänkandet:
Kommunernas tillgång på viktiga kompetenser och andra resurser som krävs för det nya arbetssättet med bostadsförsörjning behöver hanteras på ett samordnande sätt och i ett sektorsövergripande perspektiv.
Betona vikten av att säkerställa välfungerande och dubbelriktade informationsvägar och anpassa aktuella dialoger med tidsplanen för regionernas beställningar av de regionala Supercrossdatabaserna från SCB.
Bostadsförsörjningen behöver ses om en del i den vidare fysiska och sociala samhällsplaneringen i vilken den regionala nivån har en viktig roll
Analyskapaciteten behöver säkerställas i samtliga regioner
Viktigt att alla regioner tar fasta på de regionala Supercrossdatabasernas möjligheter till effektiva och sektorsövergripande arbetssätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Skattesats 2019 |
Diarienummer: LD18/02921 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Skattesatsen för år 2019 behålls oförändrad, d v s 11,63 öre per skattekrona
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|