Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2018-05-15_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Sammanträdet inleds med ett studiebesök på Kirurgkliniken i Mora. Verksamhetschef Asbjörn Österberg presenterar verksamheten.
Ledningen informerar:
A. Karin Stikå-Mjöberg, förvaltningschef hälso- och sjukvården, informerar.
B. LD Hjälpmedel
LD Hjälpmedels nytillsatta förvaltningschef Helena Strandberg presenterar sig för nämndens ledamöter. Därtill lämnas en lägesrapport över förvaltningen och information om glasögonbidrag.
C. Ekonomisk information
Ekonomienhetens avdelningschef Åse Golles presenterar en ekonomisk lägesrapport över hälso- och sjukvården.
D. LD17/03678 Landstinget Dalarnas medverkan i kunskapsnätverket för samisk hälsa
Ann-Jeanette Stål, Landstinget Dalarnas samordnare för nationella minoriteter, föredrar informationen.
E. LD16/04010 Införande av digital vårdcentral
Projektledare Matts Lindgren föredrar tillsammans med divisionschef för primärvården Ulf Börjesson informationen, vilken är en uppföljning på det redan igångsatta projektet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Sammanträdesplan 2019 för Hälso- och sjukvårdsnämnden |
Diarienummer: LD18/01872 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsnämnden sammanträder under 2019 den 29 januari, 26 mars, 7 maj, 27 augusti, 15 oktober och den 3 december.
Sammanfattning:
Sammanträdesplanen för hälso- och sjukvårdsnämnden ska fastställas. Planen utgår från kommunallagens bestämmelser med hänsyn till att hälso- och sjukvårdsnämnden ärenden i förekommande fall ska kunna processas vidare till regionstyrelsen och regionfullmäktige. Motsvarande metod tillämpas vid planering av sammanträdesdatum för regionstyrelsens arbetsutskott som i normalfallet ligger en dag före hälso- och sjukvårdsnämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanträdesplanen för hälso- och sjukvårdsnämnden ska fastställas. Planen utgår från kommunallagens bestämmelser med hänsyn till att hälso- och sjukvårdsnämnden ärenden i förekommande fall ska kunna processas vidare till regionstyrelsen och regionfullmäktige. Motsvarande metod tillämpas vid planering av sammanträdesdatum för regionstyrelsens arbetsutskott som i normalfallet ligger en dag före hälso- och sjukvårdsnämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
5 Revidering av Hälso-och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: LD18/00899 |
Ordförandens förslag:
1. Revidering av Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
För att minska centraliteten och arbetsbelastningen på enskild person samt för att underlätta den dagliga driften förslås att samma delegationer, som idag ligger på upphandlingschefen, även delegeras till avtalschefen i Landstinget Dalarna. Även rätten att fatta beslut om inköp och försäljning av vårdtjänster mellan Landstinget Dalarna och andra landsting/regioner föreslås delegeras till Avtalschefen, för att avlasta hälso- och sjukvårdens förvaltningschef.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderade delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att minska centraliteten och arbetsbelastningen på enskild person samt för att underlätta den dagliga driften förslås att samma delegationer, som idag ligger på upphandlingschefen, även delegeras till avtalschefen i Landstinget Dalarna. Även rätten att fatta beslut om inköp och försäljning av vårdtjänster mellan Landstinget Dalarna och andra landsting/regioner föreslås delegeras till Avtalschefen, för att avlasta hälso- och sjukvårdens förvaltningschef.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderade delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på Revisorernas granskning av hälso-och sjukvårdens planering av vården för de mest sjuka äldre |
Diarienummer: LD18/00912 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga d, godkänns.
Sammanfattning:
KPMG har granskat vård- och omsorgen för gruppen mest sjuka äldre i Dalarna. Revisorerna rekommenderar Hälso- och sjukvårdsnämnden att dels beakta de rekommendationer som redovisas i KPMGs granskning och att dels säkerställa en väl fungerande samverkan med länets kommuner även efter regionaliseringen.
Granskningen visar att en rad funktioner och aktiviteter redan finns, men att mer finns att utveckla.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskning av hälso- och sjukvårdens planering av vården för de mest sjuka äldre
c) Revisorernas skrivelse
d) Svar på revisorernas granskning av de mest sjuka äldre
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
KPMG har granskat vård- och omsorgen för gruppen mest sjuka äldre i Dalarna. Revisorerna rekommenderar Hälso- och sjukvårdsnämnden att dels beakta de rekommendationer som redovisas i KPMGs granskning och att dels säkerställa en väl fungerande samverkan med länets kommuner även efter regionaliseringen.
Granskningen visar att en rad funktioner och aktiviteter redan finns, men att mer finns att utveckla.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskning av hälso- och sjukvårdens planering av vården för de mest sjuka äldre
c) Revisorernas skrivelse
d) Svar på revisorernas granskning av de mest sjuka äldre | | |
| | |
| | | |   |
7 Avtal om gemensam regional satsning på forskning och strategi för forskning inom hälso- och sjukvård |
Diarienummer: LD18/00925 |
Ordförandens förslag:
1. Avtal om gemensam sjukvårdsregional satsning på forskning 2019-2024 och Strategi för forskning inom hälso- och sjukvård för Uppsala-Örebro sjukvårdsregion antas enligt Samverkansnämndens rekommendation.
Sammanfattning:
Samverkansnämnden för Uppsala-Örebro sjukvårdsregion rekommenderar landsting/regioner att fortsätta den gemensamt finansierade satsningen på klinisk forskning och samordning av kliniska studier inom sjukvårdsregionen enligt bilaga b) och c). För detta syfte inrättades ett forskningsråd år 2007 baserat på ett 6-årigt avtal som sedermera förlängts. Samverkansnämnden föreslår nu att verksamheten fortsätter utifrån denna avtalsskrivning och under en tidsperiod av tre år plus tre år. Forskningsrådet skall fortsätta med att stärka och samordna den kliniska forskningen inom sjukvårdsregionens sju regioner/landsting genom utdelning av anslag till forskningsprojekt och andra initiativ.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden 2018-02-15
c) Avtal om gemensam regional satsning på forskning 2019-2024 inkluderat Strategi för forskning inom hälso- och sjukvård 2018-2024 för Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samverkansnämnden för Uppsala-Örebro sjukvårdsregion rekommenderar landsting/regioner att fortsätta den gemensamt finansierade satsningen på klinisk forskning och samordning av kliniska studier inom sjukvårdsregionen enligt bilaga b) och c). För detta syfte inrättades ett forskningsråd år 2007 baserat på ett 6-årigt avtal som sedermera förlängts. Samverkansnämnden föreslår nu att verksamheten fortsätter utifrån denna avtalsskrivning och under en tidsperiod av tre år plus tre år. Forskningsrådet skall fortsätta med att stärka och samordna den kliniska forskningen inom sjukvårdsregionens sju regioner/landsting genom utdelning av anslag till forskningsprojekt och andra initiativ.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden 2018-02-15
c) Avtal om gemensam regional satsning på forskning 2019-2024 inkluderat Strategi för forskning inom hälso- och sjukvård 2018-2024 för Uppsala-Örebro sjukvårdsregion | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på remiss från Socialdepartementet: Ny lag om koordineringsinsatser inom hälso- och sjukvården. |
Diarienummer: LD18/01028 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialdepartementet, enligt bilaga d, godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet till yttrande över förslag till lag om koordineringsinsatser inom hälso- och sjukvården.
Ett gemensamt arbete med SKL har skett i ställningstaganden om förslaget. Föreliggande förslag till remissvar stämmer i stora delar med SKLs remissvar.
Landstinget Dalarna är positiv till förslaget att införa en ny lag om koordineringsinsatser i hälso- och sjukvården. Landstinget Dalarna instämmer i stora delar av utredningsförslaget. Landstinget Dalarna anser dock att utredningen har gjort en för snäv tolkning av koordineringsuppdraget och att begränsningen av uppdraget riskerar att inte ge önskad effekt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Innehållsförteckning och förord från promemorian utfärdad av Socialdepartementet
d) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet till yttrande över förslag till lag om koordineringsinsatser inom hälso- och sjukvården.
Ett gemensamt arbete med SKL har skett i ställningstaganden om förslaget. Föreliggande förslag till remissvar stämmer i stora delar med SKLs remissvar.
Landstinget Dalarna är positiv till förslaget att införa en ny lag om koordineringsinsatser i hälso- och sjukvården. Landstinget Dalarna instämmer i stora delar av utredningsförslaget. Landstinget Dalarna anser dock att utredningen har gjort en för snäv tolkning av koordineringsuppdraget och att begränsningen av uppdraget riskerar att inte ge önskad effekt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Innehållsförteckning och förord från promemorian utfärdad av Socialdepartementet
d) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på motion från Ulf Berg (M) och Christer Carlsson (M): Förbättrad tillgänglighet för Landstinget Dalarnas ambulansverksamhet |
Diarienummer: LD17/04755 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
2. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Ulf Berg (M) och Christer Carlsson (M) yrkar i en motion att ambulansstationen i Rättvik ska återöppnas och att ambulansens responstider ska minska. Vidare yrkas att en utredning tillsätts för en översyn av IVPA- och övriga sjukvårdslarmavtal mellan landstinget och kommunerna, samt för att säkerställa att SOS-alarm har en hög medicinsk kompetens för att göra rätt prioriteringar vid inkomna larm.
I motionen anges mindre besparingseffekter än beräknat av stängningen av Rättviksstationen. För att nå kortare responstider kommer antalet ambulansstationer i länet troligen behöva utökas. Man menar att ambulanshelikoptern endast ska användas när den gör nytta och att det kan vara effektivare med vägambulanser.
Besparingseffekterna av den nedlagda Rättvikstationen har beräknats till 300 tkr och är en del av Landstinget Dalarnas större sparpaket som beslutades 2015. Förstärkning av ambulansresurserna i Leksand har medfört kortare insatstider här och i Gagnefs kommun, med fler ambulansuppdrag, högre beläggningsgrad, ökad jämlikhet i länsperspektiv och bättre arbetsmiljö.
Med ett återöppnande av Rättviksstationen skulle det sammanhållna sparpaketet överges, ambulanstillgängligheten i Gagnef minskas och arbetsmiljön försämras. En utökning av antalet ambulansstationer skulle kräva extra ekonomiska resurser och utökad bemanning trots fortsatta sparkrav inom Hälso- och sjukvården.
En extern utredning skulle kunna komplettera ambulanssjukvårdens interna statistik, för att nå målet med minskade insatstider.
Statistik från ambulanshelikoptern visar att man flyger på ”rätt” larm till patienter med allvarliga akuta sjukdomstillstånd och olyckor. Antalet larm per capita är mycket större i norra- och västra Dalarna jämfört med övriga länet, vilket leder till att ambulanserna kan ha fortsatt larmberedskap i stället för långa transporter.
Hög medicinsk kompetens på SOS-alarm är viktig för rätt prioritering och för ett effektivt användande av ambulansresurser, vilket kan belysas i en extern utredning.
Om en extern utredning tillsätts där det ingår en dialog med kommunerna för att förbättra avtalen kring IVPA och eventuellt andra sjukvårdslarm med lokala kommunala sjukvårdskompetenser ses detta som positivt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ulf Berg (M) och Christer Carlsson (M) yrkar i en motion att ambulansstationen i Rättvik ska återöppnas och att ambulansens responstider ska minska. Vidare yrkas att en utredning tillsätts för en översyn av IVPA- och övriga sjukvårdslarmavtal mellan landstinget och kommunerna, samt för att säkerställa att SOS-alarm har en hög medicinsk kompetens för att göra rätt prioriteringar vid inkomna larm.
I motionen anges mindre besparingseffekter än beräknat av stängningen av Rättviksstationen. För att nå kortare responstider kommer antalet ambulansstationer i länet troligen behöva utökas. Man menar att ambulanshelikoptern endast ska användas när den gör nytta och att det kan vara effektivare med vägambulanser.
Besparingseffekterna av den nedlagda Rättvikstationen har beräknats till 300 tkr och är en del av Landstinget Dalarnas större sparpaket som beslutades 2015. Förstärkning av ambulansresurserna i Leksand har medfört kortare insatstider här och i Gagnefs kommun, med fler ambulansuppdrag, högre beläggningsgrad, ökad jämlikhet i länsperspektiv och bättre arbetsmiljö.
Med ett återöppnande av Rättviksstationen skulle det sammanhållna sparpaketet överges, ambulanstillgängligheten i Gagnef minskas och arbetsmiljön försämras. En utökning av antalet ambulansstationer skulle kräva extra ekonomiska resurser och utökad bemanning trots fortsatta sparkrav inom Hälso- och sjukvården.
En extern utredning skulle kunna komplettera ambulanssjukvårdens interna statistik, för att nå målet med minskade insatstider.
Statistik från ambulanshelikoptern visar att man flyger på ”rätt” larm till patienter med allvarliga akuta sjukdomstillstånd och olyckor. Antalet larm per capita är mycket större i norra- och västra Dalarna jämfört med övriga länet, vilket leder till att ambulanserna kan ha fortsatt larmberedskap i stället för långa transporter.
Hög medicinsk kompetens på SOS-alarm är viktig för rätt prioritering och för ett effektivt användande av ambulansresurser, vilket kan belysas i en extern utredning.
Om en extern utredning tillsätts där det ingår en dialog med kommunerna för att förbättra avtalen kring IVPA och eventuellt andra sjukvårdslarm med lokala kommunala sjukvårdskompetenser ses detta som positivt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på motion från Kjell Gustafsson (M): När skall Landstinget Dalarna börja att genomföra Tarmografi? |
Diarienummer: LD18/01322 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå landstingsfullmäktige
2. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Kjell Gustavsson (M) har i en motion yrkat att Landstinget Dalarna inför tjock- och ändtarmsscreening.
Regionala Cancercentrum i samverkan kom i februari 2018 med en rapport som rekommenderar att alla landsting/regioner inför allmän screening för tarmcancer i slutet av 2019. Tarmcancer har bedömts vara lämpligt för screening dels för att det finns en bra screeningmetod samt för att tidig upptäckt av dessa cancerformer på ett positivt vis kan påverka både sjuklighet och dödlighet.
Rekommendationen föreslår att screeningen ska riktas till alla män och kvinnor i åldersgrupperna 60-74 år. Metoden innebär att alla medborgare i dessa åldersgrupper erbjuds att lämna ett avföringsprov som analyseras med avseende på förekomst av blod. Om blod kan påvisas i avföringsprovet erbjuds deltagarna en koloskopi.
Införande av screening innebär en betydande ökning av flera verksamheter, såsom skopi-, patologi- och röntgenverksamhet. Samtliga har redan idag långa väntetider för undersökning. Om införandet ska kunna ske utan undanträngningseffekter av den vanliga sjukvården behöver flera av dessa verksamheter ett betydande resurstillskott.
Landstinget Dalarna har initierat en samrådsgrupp för att ta fram ett underlag på vilka resurser som behöver tillföras eller tillskapas samt ta fram en plan för hur införandet kan ske. Gruppens arbete bedöms kunna vara klart under hösten 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Slutrapport och rekommendation från Regionala Cancercentrum i samverkan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kjell Gustavsson (M) har i en motion yrkat att Landstinget Dalarna inför tjock- och ändtarmsscreening.
Regionala Cancercentrum i samverkan kom i februari 2018 med en rapport som rekommenderar att alla landsting/regioner inför allmän screening för tarmcancer i slutet av 2019. Tarmcancer har bedömts vara lämpligt för screening dels för att det finns en bra screeningmetod samt för att tidig upptäckt av dessa cancerformer på ett positivt vis kan påverka både sjuklighet och dödlighet.
Rekommendationen föreslår att screeningen ska riktas till alla män och kvinnor i åldersgrupperna 60-74 år. Metoden innebär att alla medborgare i dessa åldersgrupper erbjuds att lämna ett avföringsprov som analyseras med avseende på förekomst av blod. Om blod kan påvisas i avföringsprovet erbjuds deltagarna en koloskopi.
Införande av screening innebär en betydande ökning av flera verksamheter, såsom skopi-, patologi- och röntgenverksamhet. Samtliga har redan idag långa väntetider för undersökning. Om införandet ska kunna ske utan undanträngningseffekter av den vanliga sjukvården behöver flera av dessa verksamheter ett betydande resurstillskott.
Landstinget Dalarna har initierat en samrådsgrupp för att ta fram ett underlag på vilka resurser som behöver tillföras eller tillskapas samt ta fram en plan för hur införandet kan ske. Gruppens arbete bedöms kunna vara klart under hösten 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Slutrapport och rekommendation från Regionala Cancercentrum i samverkan | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Jenny Nordahl (SD): Inför blodbuss i Dalarna |
Diarienummer: LD18/00986 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen avslås
Sammanfattning:
Jenny Nordahl (SD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna utreder möjligheten att införskaffa en blodbuss.
Landstinget Dalarna bedömer i nuläget att ett byte från dagens fasta tappställen till en blodbuss inte skulle gynna blodgivningen i Dalarna och att alternativet, att utöka aktuella tappställen med en blodbuss inte skulle vara resursmässigt försvarbart, eller för närvarande ens möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Jenny Nordahl (SD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna utreder möjligheten att införskaffa en blodbuss.
Landstinget Dalarna bedömer i nuläget att ett byte från dagens fasta tappställen till en blodbuss inte skulle gynna blodgivningen i Dalarna och att alternativet, att utöka aktuella tappställen med en blodbuss inte skulle vara resursmässigt försvarbart, eller för närvarande ens möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Fördelning av riktade statsbidrag 2018 |
Diarienummer: LD18/01722 |
Ordförandens förslag:
1. Fördelning av riktade statsbidrag 2018, enligt bilaga b) fastställs.
2.
Sammanfattning:
Samtliga riktade statsbidrag hanteras inom en samlad ram i Finansförvaltningen, att fördelas av landstingsstyrelsen. I bilaga b) föreligger förslag till fördelning av de riktade statsbidragen. Fördelningen av de totalt 227 mkr i riktade statsbidrag är indelad i respektive statlig överenskommelse och angivna delområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fördelning av riktade statsbidrag 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samtliga riktade statsbidrag hanteras inom en samlad ram i Finansförvaltningen, att fördelas av landstingsstyrelsen. I bilaga b) föreligger förslag till fördelning av de riktade statsbidragen. Fördelningen av de totalt 227 mkr i riktade statsbidrag är indelad i respektive statlig överenskommelse och angivna delområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fördelning av riktade statsbidrag 2018 | | |
| | |
| | | |   |
|