Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2018-04-26_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: .
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: .
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: .
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Läget i investeringsprojekt
B. Uppdrag Region Dalarna
C. Periodrapport mars
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäls följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen
§ 17/2017 och Fastighetsnämnden § 43/2017 fattade beslut.
- Av fastighetschefen fattade beslut.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet, pkt A
2. Anmäla vidtagna åtgärder punkt B och C till LF/LS
A. Riktlinje - Anvisning uppföljning 2018. Bilaga
B. Försäljning av fastigheten Falun Häggen 24. Landstingsfullmäktige 2017-06-12, § 70, beslutar att Fastighetsnämnden ges i uppdrag att genomföra processen och i sammanhanget träffa erforderliga överenskommelser. Anmäles att försäljningen genomförts och att avtal har påtecknats 2018-03-01, till en köpeskilling på 5,5 mkr..
C. Avyttring av hus 08, Biskopsgården, fastigheten Ludvika Läkaren 11. Fastighetsnämnden 2017-09-28, § 27, beslutar att uppdra till Fastighetsförvaltningen att slutföra försäljningsprocessen med Ludvika Kommunfastigheter AB. Anmäles att försäljningen genomförts och att avtal har påtecknats 2018-04-03.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Budget 2019 |
Diarienummer: LD18/01182 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa en preliminär budget 2019 för Fastighetsnämnden samt
2. Överlämna budgeten till Landstingsstyrelsen för kännedom
Sammanfattning:
Landstingsplanen för 2018-2020 anger ett årligt avkastningskrav på 28,7 mkr för Landstingsfastigheter. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 36,2 mkr kan levereras år 2019.
Nytt för i år är att intäkter för parkeringsavgifter övergår från Landstingsservice till Fastighetsförvaltningen. Landstingsfastigheter ersätter Landstingsservice för de kostnader som de har för parkeringar och översänder därefter resterande belopp till Finansförvaltningen.
Landstingsfastigheters investeringsplan visar i nuläget ett investeringsbehov på 431 mkr för år 2019, då ingår även Dalatrafik Service AB med 68 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2019, bilaga 1
c) Investeringsplan i Fastigheter, utrustning/IT och konst för åren 2019-2022. Bilaga 2. (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplanen för 2018-2020 anger ett årligt avkastningskrav på 28,7 mkr för Landstingsfastigheter. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 36,2 mkr kan levereras år 2019.
Nytt för i år är att intäkter för parkeringsavgifter övergår från Landstingsservice till Fastighetsförvaltningen. Landstingsfastigheter ersätter Landstingsservice för de kostnader som de har för parkeringar och översänder därefter resterande belopp till Finansförvaltningen.
Landstingsfastigheters investeringsplan visar i nuläget ett investeringsbehov på 431 mkr för år 2019, då ingår även Dalatrafik Service AB med 68 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2019, bilaga 1
c) Investeringsplan i Fastigheter, utrustning/IT och konst för åren 2019-2022. Bilaga 2. (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet) | | |
| | |
| | | |   |
8 Energiplan 2018-2030 |
Diarienummer: LD18/01126 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Energiplan 2018-2030
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna kommer att fortsätta sitt ambitiösa pionjärarbete inom energiområdet genom Energiplan 2018-2030. Landstingets nya långsiktiga målsättning är en nollvision. Senast år 2050 ska Landstingets energirelaterade koldioxidutsläpp vara noll.
Energiplan 2018-2030 ersätter Energiplan 2010.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Energiplan 2018-2030
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna kommer att fortsätta sitt ambitiösa pionjärarbete inom energiområdet genom Energiplan 2018-2030. Landstingets nya långsiktiga målsättning är en nollvision. Senast år 2050 ska Landstingets energirelaterade koldioxidutsläpp vara noll.
Energiplan 2018-2030 ersätter Energiplan 2010.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Energiplan 2018-2030 | | |
| | |
| | | |   |
9 Avgifter för parkeringsplatser m m i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Parkeringsavgifter, enligt bilaga b, fastställs att börja gälla from 2018-06-01. De arbetsplatser som omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Uppdra till fastighetsförvaltningen att:
Så fort det är möjligt säkerställa att beslut om avgifter kommuniceras såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Utarbeta parkeringsplaner för respektive sjukhusområde för att klargöra lokala förutsättningar och hur parkeringsriktlinjens mål ska uppnås.
Successivt genomföra redovisad aktivitetsplan baserad på den s.k. fyrstegsmodellen, bilaga d, så att balans uppnås mellan tillgång och efterfrågan på parkeringsplatser.
Senast vid utgången av 2018 utvärdera den av landstingsfullmäktige i februari 2018 fastställd parkeringsriktlinje.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 26 februari 2018 att:
Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i december 2018
Utifrån fullmäktiges beslut, punkterna 2-4 ovan, har fastighetsnämnden att fastställa avgifter för parkeringar. Föreslagna avgifter framgår av bilaga b. Det bör noteras att parkeringstaxan innebär möjlighet till differentierade avgifter genom att bland annat möjligheten till zonindelning införs.
Detta ärende behandlades av fastighetsnämnden den 28 februari 2018
men återremitterades till fastighetsförvaltningen. I beslutsunderlaget har
synpunkter som framkommer i återremitteringsmotiveringen bemötts. I
förekommande fall har även förslaget till parkeringsavgifter, bilaga b, förtydligats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsavgifter mm
c) Parkeringsriktlinje
d) Aktivitetsplan enligt fyrstegsmodellen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 26 februari 2018 att:
Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i december 2018
Utifrån fullmäktiges beslut, punkterna 2-4 ovan, har fastighetsnämnden att fastställa avgifter för parkeringar. Föreslagna avgifter framgår av bilaga b. Det bör noteras att parkeringstaxan innebär möjlighet till differentierade avgifter genom att bland annat möjligheten till zonindelning införs.
Detta ärende behandlades av fastighetsnämnden den 28 februari 2018
men återremitterades till fastighetsförvaltningen. I beslutsunderlaget har
synpunkter som framkommer i återremitteringsmotiveringen bemötts. I
förekommande fall har även förslaget till parkeringsavgifter, bilaga b, förtydligats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsavgifter mm
c) Parkeringsriktlinje
d) Aktivitetsplan enligt fyrstegsmodellen | | |
| | |
| | | |   |
10 Mora lasarett, nybyggnation av lokaler för Mora vårdcentral och Habilitering m m, förslagshandling. |
Diarienummer: LD18/01400 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna föreliggande förslagshandling, daterad 2018-03-29.
2. Uppdra till fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för fortsatt projektering och partneringsamverkan.
Sammanfattning:
Rubricerade behov ligger till grund för det i förslagshandlingen redovisade förslaget på en sammanhållen lokallösning.
Den kalkyl som nu är upprättad efter arbetet med förslagshandlingen anger en projektkostnad om totalt ca 350 mkr, exklusive kostnader för lös utrustning och inredning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Mora lasarett, nybyggnation för vårdcentral & habilitering daterad 2018-03-29.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Rubricerade behov ligger till grund för det i förslagshandlingen redovisade förslaget på en sammanhållen lokallösning.
Den kalkyl som nu är upprättad efter arbetet med förslagshandlingen anger en projektkostnad om totalt ca 350 mkr, exklusive kostnader för lös utrustning och inredning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Mora lasarett, nybyggnation för vårdcentral & habilitering daterad 2018-03-29. | | |
| | |
| | | |   |
11 Falu lasarett, fastighetsutvecklingsplan (FUP) |
Diarienummer: LD18/01415 |
Ordförandens förslag:
1. Anteckna förslaget till Fastighetsutvecklingsplan för Falu lasarett.
2. Remittera förslaget till Hälso- och sjukvården.
Sammanfattning:
Fastighetsutvecklingsplanen syftar till att skapa förutsättningar för en långsiktig hållbar utveckling beträffande de lokalmässiga och fysiska förutsättningarna för vården.
Arbetet med planen har inkluderat att inventera fastighetens nuläge avseende verksamheter och lokaler, identifiera möjligheter och problem samt att utarbeta strategier som anger inriktningen för fastighetens långsiktiga utveckling. Utgångspunkten i en mer övergripande mening har varit att med planen ge förutsättningarna att bedriva en god personcentrerad vård med samverkan kring patienten och nyttja resurser på ett effektivt, jämlikt och hållbart sätt.
Det bör noteras, att planen i nuläget inte innebär något beslut om genomförande utan ska betraktas som ett inriktningsdokument. Behov av ny- och ombyggnad ska alltid föregås av en fördjupad programstudie. Först därefter beslutar landstinget om och när enskilda projekt kan genomföras.
Efter remissomgång återkommer ärendet till Fastighetsnämnden för fastställande av Fastighetsutvecklingsplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fastighetsutvecklingsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fastighetsutvecklingsplanen syftar till att skapa förutsättningar för en långsiktig hållbar utveckling beträffande de lokalmässiga och fysiska förutsättningarna för vården.
Arbetet med planen har inkluderat att inventera fastighetens nuläge avseende verksamheter och lokaler, identifiera möjligheter och problem samt att utarbeta strategier som anger inriktningen för fastighetens långsiktiga utveckling. Utgångspunkten i en mer övergripande mening har varit att med planen ge förutsättningarna att bedriva en god personcentrerad vård med samverkan kring patienten och nyttja resurser på ett effektivt, jämlikt och hållbart sätt.
Det bör noteras, att planen i nuläget inte innebär något beslut om genomförande utan ska betraktas som ett inriktningsdokument. Behov av ny- och ombyggnad ska alltid föregås av en fördjupad programstudie. Först därefter beslutar landstinget om och när enskilda projekt kan genomföras.
Efter remissomgång återkommer ärendet till Fastighetsnämnden för fastställande av Fastighetsutvecklingsplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fastighetsutvecklingsplan
| | |
| | |
| | | |   |
12 Falu lasarett, C-op, op-sal 1 och 8, ombyggnad ventilation |
Diarienummer: LD18/01413 |
Ordförandens förslag:
1. Besluta om igångsättning av Falu lasarett, C-op, op-sal 1-8, ombyggnad ventilation baserat på en investering av ca 5 Mkr.
Sammanfattning:
Projektet avser förbättrad ventilation för Falu lasaretts operationssalar 1 och 8, för att nå dagens krav på ventilation för infektionskänslig kirurgi.
En förstudie av rubricerat projekt har genomförts i samband med projekteringen och genomförandet av ny hybridsal på Falu lasarett.
Det är angeläget att genomföra projektet under 2018 för att snarast möjligt nå erforderliga hygienkrav i dessa båda operationssalar.
Investeringen på ca 5 Mkr inryms i årets investeringsram.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förstudie Op-sal 1 och 8, Luftbehandling, dat 2017-11-27
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projektet avser förbättrad ventilation för Falu lasaretts operationssalar 1 och 8, för att nå dagens krav på ventilation för infektionskänslig kirurgi.
En förstudie av rubricerat projekt har genomförts i samband med projekteringen och genomförandet av ny hybridsal på Falu lasarett.
Det är angeläget att genomföra projektet under 2018 för att snarast möjligt nå erforderliga hygienkrav i dessa båda operationssalar.
Investeringen på ca 5 Mkr inryms i årets investeringsram.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förstudie Op-sal 1 och 8, Luftbehandling, dat 2017-11-27 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|