Agenda
Med utgångspunkt från agendan kan Du:
- Expandera ärendet med (+)
- Läsa handlingar kopplade till ärendet.
Handbok
Start
Hjälp
Åter
Kollektivtrafiknämnd 2018-03-29
Dagordning
Växla till protokoll
  Kollektivtrafiknämnd_2018-03-29_dagordning.pdf
Samtliga handlingar inför sammanträdet.
Inledning och protokollsjustering
1 Information
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet. Information lämnas om: Ledningen informerar A. Förvaltningschef Bengt Benjaminsson inleder Information om verksamheten. Hur fungerar busstrafiken i Avesta? Tågplan för 2019. Status för samordning om skolskjutsar med kommunerna, Avgiftsfritt för högstadie- och gymnasieungdomar. Inga nyckeltal p.g.a. att ekonomienheten inte haft möjlighet att ta fram något underlag. B. Ekonomisk information Ingen ekonomisk information vid sammanträdetsammanträdet p.g.a. att ekonomienheten inte haft möjlighet att ta fram något underlag. C. Information av tjänsteleverantör Keolis områdesansvarig Pär Karlsson och vice vd Kalle Orton
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden
2 Extra trafikbeställning avseende tågtrafik för 2019
Diarienummer: LD18/01179
Ordförandens förslag:
1. Extra trafikbeställning avseende tågtrafik för linjen mellan Ludvika och Smedjebacken godkänns
Sammanfattning:
Med mål att bygga upp ett smart kollektivssystem i länet genomfördes ett projekt för att samordna trafiken runt Ludvika/Smedjebacken. Regionala Kollektivtrafikmyndigheten vill utöka tågtrafiken mellan Smedjebacken-Ludvika i samband med tidstabellskiftet augusti 2019 för att öka möjligheten för arbets- och studiependling till i området. Följden av extratågen är att samma tåg trafikerar hela sträckan från Smedjebacken till Borlänge (via Ludvika) utan byte vid attraktiva tidpunkter på dygnet. Att samtidigt få kommunerna att införa samordnade start- och sluttider för skolorna ger en optimal möjlighet att både minska antalet körda kilometer samt att minska behovet av antalet bussar. Genom att erbjuda resenärerna extra avgångar med tågtrafik i attraktivt tidsläge samt göra skolskjutsarna effektivare kan reducering av antalet bussar ske samtidigt som trafikbehovet uppfylls. Regionala Kollektivtrafikmyndigheten (RKTM) vill söka extra tåglägen för att kunna arbeta vidare med att samordna trafiken i området. Ansökan om tåglägen sker till Trafikverket och måste ske före 2018-04-09. En ansökan är inte bindande, men kan innebära en kostnad om ansökan återtas för sent. Kollektivtrafiknämnden måste senare ta beslut om att nyttja eller återta ansökan om de extra tåglägena. Detta är en nödvändig åtgärd för att uppnå önskade besparingar. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Process Ansökan om tågläge
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Process Ansökan om tågläge
Beslutsunderlag
Process Ansökan om tågläge
Med mål att bygga upp ett smart kollektivssystem i länet genomfördes ett projekt för att samordna trafiken runt Ludvika/Smedjebacken. Regionala Kollektivtrafikmyndigheten vill utöka tågtrafiken mellan Smedjebacken-Ludvika i samband med tidstabellskiftet augusti 2019 för att öka möjligheten för arbets- och studiependling till i området. Följden av extratågen är att samma tåg trafikerar hela sträckan från Smedjebacken till Borlänge (via Ludvika) utan byte vid attraktiva tidpunkter på dygnet. Att samtidigt få kommunerna att införa samordnade start- och sluttider för skolorna ger en optimal möjlighet att både minska antalet körda kilometer samt att minska behovet av antalet bussar. Genom att erbjuda resenärerna extra avgångar med tågtrafik i attraktivt tidsläge samt göra skolskjutsarna effektivare kan reducering av antalet bussar ske samtidigt som trafikbehovet uppfylls. Regionala Kollektivtrafikmyndigheten (RKTM) vill söka extra tåglägen för att kunna arbeta vidare med att samordna trafiken i området. Ansökan om tåglägen sker till Trafikverket och måste ske före 2018-04-09. En ansökan är inte bindande, men kan innebära en kostnad om ansökan återtas för sent. Kollektivtrafiknämnden måste senare ta beslut om att nyttja eller återta ansökan om de extra tåglägena. Detta är en nödvändig åtgärd för att uppnå önskade besparingar. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Process Ansökan om tågläge
3 Revidering av beslut avseende Omställningsplan 2018-2020
Diarienummer: LD18/00517
Ordförandens förslag:
1. Omställningsplan för perioden 2018-2020, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen har i uppdrag att under 2018-2020 effektivisera sin verksamhet så att den, med bibehållen kvalité, kostar 55 mkr mindre fram till 2020. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Omställningsplan 2018-2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag_LD18-00517_1946
Omställningsplan 2018-2020_1
Beslutsunderlag_LD18-00517_1946
Omställningsplan 2018-2020_1
Kollektivtrafikförvaltningen har i uppdrag att under 2018-2020 effektivisera sin verksamhet så att den, med bibehållen kvalité, kostar 55 mkr mindre fram till 2020. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Omställningsplan 2018-2020