Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2018-03-27_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Ledningen informerar:
a) Karin Stikå-Mjöberg, förvaltningschef hälso- och sjukvården, informerar
Bilaga
b) Ekonomidirektör Peter Hansson och avdelningschef Åse Golles föredrar Hälso- och sjukvårdsförvaltningens bokslut 2017 och budget, prognos 2018
Respektive divisionschef föredrar bokslutet 2017, styrkort och handlingsplaner 2018 över hur man ska nå det budgeterade resultatet:
Tomas Riman, div kirurgi
Pär Lennart Ågren, div medicin
Per Söderberg, div psykiatri
Ulf Börjesson, div primärvård, informerar för sin division i punkt C nedan
c) Division primärvård, divisionschef Ulf Börjesson informerar
d) Kompetensutveckling och personalfrågor inom hälso- och sjukvården
Personaldirektör Anna Cederlöf
e )Nya nära vården
Hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabet Franson
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B)Upphandlingschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Patientsäkerhetsberättelse 2017 |
Diarienummer: LD18/01050 |
Ordförandens förslag:
1. Patientsäkerhetsberättelsen för 2017, enligt bilaga b), godkänns.
2. Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2018 enligt bilaga h), godkänns.
Sammanfattning:
Vårdgivaren ska årligen, enligt patientsäkerhetslagen, upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som har uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas statistik som beskriver utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet. Den hämtas från landstingets avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamhetschefer, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag).
Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2018 anges i patientsäkerhetsberättelsen för 2017 samt i bilaga Mål Patientsäkerhet 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Landstinget Dalarnas Patientsäkerhetsberättelse för 2017
c)Bilaga Svar från divisionerna
d)Mål och strategier patientsäkerhet 2017
e)Bilaga 1 Uppföljning mål VRI Infektionsverktyget
f)Bilaga 2 Uppföljning mål Delaktighet Enkät verksamheterna
g)Bilaga 3 Uppföljning mål Delaktighet Patientenkät
h)Mål Patientsäkerhet 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Vårdgivaren ska årligen, enligt patientsäkerhetslagen, upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som har uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas statistik som beskriver utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet. Den hämtas från landstingets avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamhetschefer, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag).
Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2018 anges i patientsäkerhetsberättelsen för 2017 samt i bilaga Mål Patientsäkerhet 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Landstinget Dalarnas Patientsäkerhetsberättelse för 2017
c)Bilaga Svar från divisionerna
d)Mål och strategier patientsäkerhet 2017
e)Bilaga 1 Uppföljning mål VRI Infektionsverktyget
f)Bilaga 2 Uppföljning mål Delaktighet Enkät verksamheterna
g)Bilaga 3 Uppföljning mål Delaktighet Patientenkät
h)Mål Patientsäkerhet 2018 | | |
| | |
| | | |   |
5 Val av Landstinget Dalarnas representant till den politiska referensgruppen för Kunskapsnätverket i samisk hälsa |
Diarienummer: LD17/03678 |
Ordförandens förslag:
1. Per-Inge Nyberg (S) utses som Landstinget Dalarnas representant till den politiska referensgruppen för Kunskapsnätverket i samisk hälsa.
Sammanfattning:
Regeringen har beslutat att bevilja Landstinget Dalarnas ansökan om 709 000 kr per år i två år för att delta i etableringen av ett kunskapsnätverk för samers hälsa. Därmed deltar Landstinget Dalarna som part tillsammans med Region Norrbotten, Västerbottens läns landsting, Region Jämtland Härjedalen, Sametinget, Svenska samernas riksförbund (SSR), Landsförbundet svenska samer (LSS), Riksorganisationen Samerna, Same Ätnam och SámiNuorra. Landstinget Dalarna behöver utse en representant för att ingå i den politiska referensgruppen för Kunskapsnätverket samisk hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regeringsbeslut
c) Presentationsmaterial Kunskapsnätverk för samisk hälsa
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen har beslutat att bevilja Landstinget Dalarnas ansökan om 709 000 kr per år i två år för att delta i etableringen av ett kunskapsnätverk för samers hälsa. Därmed deltar Landstinget Dalarna som part tillsammans med Region Norrbotten, Västerbottens läns landsting, Region Jämtland Härjedalen, Sametinget, Svenska samernas riksförbund (SSR), Landsförbundet svenska samer (LSS), Riksorganisationen Samerna, Same Ätnam och SámiNuorra. Landstinget Dalarna behöver utse en representant för att ingå i den politiska referensgruppen för Kunskapsnätverket samisk hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regeringsbeslut
c) Presentationsmaterial Kunskapsnätverk för samisk hälsa | | |
| | |
| | | |   |
6 Uppföljning av internkontroll 2017 för Hälso- och sjukvården |
Diarienummer: LD17/00842 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2017 inom verksamhetsområdet Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern styrning och kontroll 2017. Processerna som kontrollerats är:
Rekrytering
Extern fakturering
Vårdplanering
Journalföring
Undvikbar slutenvård
Läkemedelsgenomgång
Högspecialiserad vård
Köpt vård inom begrepp vårdgaranti/valfrihet
Övertid enligt kollektivavtal
Egenkontroll
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)HS Rapport Intern styrning och kontroll 2017
c)Internkontrollplan HS 2017
d)Bilaga 1
e)Bilaga 2
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern styrning och kontroll 2017. Processerna som kontrollerats är:
Rekrytering
Extern fakturering
Vårdplanering
Journalföring
Undvikbar slutenvård
Läkemedelsgenomgång
Högspecialiserad vård
Köpt vård inom begrepp vårdgaranti/valfrihet
Övertid enligt kollektivavtal
Egenkontroll
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)HS Rapport Intern styrning och kontroll 2017
c)Internkontrollplan HS 2017
d)Bilaga 1
e)Bilaga 2 | | |
| | |
| | | |   |
7 Uppföljning av internkontrollplan 2017, förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD18/00072 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2017 för förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilagor c) och d), godkänns.
Sammanfattning:
En uppföljning av internkontrollplan 2017 har genomförts. Alla punkter har följts upp och det finns inget att anmärka.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Internkontrollplan 2017
c)Uppföljning internkontrollplan 2017
d)Rapport - Intern styrning och kontroll
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En uppföljning av internkontrollplan 2017 har genomförts. Alla punkter har följts upp och det finns inget att anmärka.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Internkontrollplan 2017
c)Uppföljning internkontrollplan 2017
d)Rapport - Intern styrning och kontroll | | |
| | |
| | | |   |
8 Verksamhetsberättelse 2017, förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/04728 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2017 för förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Förvaltningen Hjälpmedel Landstinget Dalarnas budget minskades med 0,5 mkr 2017 och 5 mkr 2016 till följd av ett besparingsbeting. 5 mkr är en minskning med över 10 procent av förvaltningens ramanslag.
Hjälpmedel Landstinget Dalarna redovisar ett positivt resultat på 0,2 mkr.
Under året har ett omfattande arbete med de nya lokalerna pågått.
Väntetiden till behovsbedömning på Hörcentralen är fortsatt lång, ca 9 månader. Syncentralen har inte klarat av att erbjuda alla patienter tid till optiker och arbetsterapeut inom 3 månader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Verksamhetsberättelse 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningen Hjälpmedel Landstinget Dalarnas budget minskades med 0,5 mkr 2017 och 5 mkr 2016 till följd av ett besparingsbeting. 5 mkr är en minskning med över 10 procent av förvaltningens ramanslag.
Hjälpmedel Landstinget Dalarna redovisar ett positivt resultat på 0,2 mkr.
Under året har ett omfattande arbete med de nya lokalerna pågått.
Väntetiden till behovsbedömning på Hörcentralen är fortsatt lång, ca 9 månader. Syncentralen har inte klarat av att erbjuda alla patienter tid till optiker och arbetsterapeut inom 3 månader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Verksamhetsberättelse 2017 | | |
| | |
| | | |   |
9 Budget 2018, förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/04742 |
Ordförandens förslag:
1. Budget 2018 för förvaltning Hjälpmedel Landstinget, enligt bilagor b) och c) fastställs.
Sammanfattning:
Hjälpmedel Landstinget Dalarnas budget ligger på 83, 2 mkr.
Styrkortet innehåller bl.a. förvaltningens uppdrag och prioriteringar.
Hjälpmedel skall göras tillgängliga och begripliga för Dalarnas invånare. Förvaltningen är Landstinget Dalarnas resurs gällande habiliterings-/rehabiliterings- och hjälpmedelsverksamhet inom hörsel-, syn- och tolkområdet.
Förvaltningen kommer att fortsätta fokusera på och prioritera att uppfylla vårdgarantin samt att minska sjukfrånvaron.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Budget 2018
c)Styrkort 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hjälpmedel Landstinget Dalarnas budget ligger på 83, 2 mkr.
Styrkortet innehåller bl.a. förvaltningens uppdrag och prioriteringar.
Hjälpmedel skall göras tillgängliga och begripliga för Dalarnas invånare. Förvaltningen är Landstinget Dalarnas resurs gällande habiliterings-/rehabiliterings- och hjälpmedelsverksamhet inom hörsel-, syn- och tolkområdet.
Förvaltningen kommer att fortsätta fokusera på och prioritera att uppfylla vårdgarantin samt att minska sjukfrånvaron.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Budget 2018
c)Styrkort 2018 | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Behandling av spelmissbruk och spelberoende |
Diarienummer: LD17/04770 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialstyrelsen, enligt bilaga c), godkänns.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna överlämnar remissvar på det av Socialstyrelsen framtagna kunskapsstödet med rekommendationer om behandling vid spelmissbruk och spelberoende. Kunskapsstödet är lättförståeligt och tydligt, sammanfattningarna bra och rekommendationerna tydliga. Landstinget lyfter även fram vissa kritiska synpunkter, förslag på förbättringar och utveckling av kunskapsstödet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Remiss
c)Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna överlämnar remissvar på det av Socialstyrelsen framtagna kunskapsstödet med rekommendationer om behandling vid spelmissbruk och spelberoende. Kunskapsstödet är lättförståeligt och tydligt, sammanfattningarna bra och rekommendationerna tydliga. Landstinget lyfter även fram vissa kritiska synpunkter, förslag på förbättringar och utveckling av kunskapsstödet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Remiss
c)Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på revisorernas granskning av patientflöden och effektivitet inom ögonsjukvården |
Diarienummer: LD17/04471 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Ögonsjukvården har under det sista decenniet fått utökade medicinska möjligheter att behandla vanliga ögonsjukdomar. Revisionen belyser tydligt stora förändringar inom ögonsjukvården med nya behandlingsmetoder för stora patientgrupper som motiverar förstärkta ekonomiska- och personalresurser, samtidigt som ögonsjukvården måste fortsätta med en intern organisationsöversyn av patientflöden. Delar av ögonsjukvården har lyckats att öka sin produktion med befintliga resurser, medan produktionen inom andra delar av verksamheten behöver öka för att möta patienternas behov.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse och rapport
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ögonsjukvården har under det sista decenniet fått utökade medicinska möjligheter att behandla vanliga ögonsjukdomar. Revisionen belyser tydligt stora förändringar inom ögonsjukvården med nya behandlingsmetoder för stora patientgrupper som motiverar förstärkta ekonomiska- och personalresurser, samtidigt som ögonsjukvården måste fortsätta med en intern organisationsöversyn av patientflöden. Delar av ögonsjukvården har lyckats att öka sin produktion med befintliga resurser, medan produktionen inom andra delar av verksamheten behöver öka för att möta patienternas behov.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse och rapport
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
12 Överenskommelse med Leksands kommun om ömsesidig avskrivning av fakturor |
Diarienummer: LD17/04782 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget avskriver fordran mot Leksands kommun om 673 992 kr mot att Leksands kommun avskriver fordran mot Landstinget om 620 985 kr enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna och Leksands kommun har haft en segdragen betalningstvist avseende insatser för en patient. Tvisten bilades genom en överenskommelse sommaren 2015. Den har nu dokumenterats genom ett avtal. Uppgörelsen kräver beslut av nämnden då de belopp som ska regleras är högre än vad som omfattas av nämndens delegeringsbestämmelser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Avtal mellan Leksands kommun och Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna och Leksands kommun har haft en segdragen betalningstvist avseende insatser för en patient. Tvisten bilades genom en överenskommelse sommaren 2015. Den har nu dokumenterats genom ett avtal. Uppgörelsen kräver beslut av nämnden då de belopp som ska regleras är högre än vad som omfattas av nämndens delegeringsbestämmelser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Avtal mellan Leksands kommun och Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
13 Verksamhetsberättelse 2017, Hälso-och sjukvårdsförvaltning Dalarna |
Diarienummer: LD18/01007 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen att
2. Verksamhetsberättelse 2017 för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b) och c), fastställs.
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen sammanfattas verksamhetsåret 2017 utifrån ett verksamhets-, ekonomiskt- och personalperspektiv. Vidare beskrivs följsamhet till struktur- och förändringsplan samt en kort inblick i 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Verksamhetsberättelse 2017 för Hälso- och sjukvård
c)Verksamhetsberättelser 2017 för respektive division
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen sammanfattas verksamhetsåret 2017 utifrån ett verksamhets-, ekonomiskt- och personalperspektiv. Vidare beskrivs följsamhet till struktur- och förändringsplan samt en kort inblick i 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Verksamhetsberättelse 2017 för Hälso- och sjukvård
c)Verksamhetsberättelser 2017 för respektive division
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Fokus på digitalisering och prioritering |
Diarienummer: LD17/02152 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Katarina Gustavsson (KD) yrkar i sin motion att fullmäktige ger landstingsstyrelsen i uppdrag att identifiera utvecklingsområden lämpliga för digitalisering i hälso- och sjukvårdens verksamhet och upprätta en handlingsplan med en prioriteringsordning.
En Digitaliseringsstrategi är under framtagande, och processas i beslutade styrformer, övergripande och med föreslagna fokusområden, som förstärker digitaliseringsområdets fortsatta hantering och prioritering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Katarina Gustavsson (KD) yrkar i sin motion att fullmäktige ger landstingsstyrelsen i uppdrag att identifiera utvecklingsområden lämpliga för digitalisering i hälso- och sjukvårdens verksamhet och upprätta en handlingsplan med en prioriteringsordning.
En Digitaliseringsstrategi är under framtagande, och processas i beslutade styrformer, övergripande och med föreslagna fokusområden, som förstärker digitaliseringsområdets fortsatta hantering och prioritering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
15 Gemensam riktlinje för ersättning till patienter vid inställt besök/inläggning-operation/behandling, undersökning – orsakad av vården |
Diarienummer: LD18/00572 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Sjukvårdsregional riktlinje enligt bilaga b) för ersättning till patienter vid inställt besök, inläggning, operation, behandling och/eller undersökning - orsakad av vården, godkänns.
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen besluta för egen del:
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att tillse att landstingsövergripande rutin för handläggning av utbetalning skyndsamt tas fram under förutsättning att fullmäktige beslutar enligt punkt 1.
Sammanfattning:
Samverkansnämnden beslutade 2002 att harmonisera ersättning till patienter vid inställd operation och rekommenderade landstingen att anta ett framtaget förslag som godkändes i Landstingsfullmäktige 2002-11-25-27 § 139. På uppdrag av Samverkansnämndens beredningsgrupp har en arbetsgrupp med representanter från alla landsting/regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion tagit fram ett förslag på regelverk till en gemensam riktlinje för ersättning till patienter vid inställt besök/inläggning, operation/behandling, undersökning - orsakad av vården- som kan gälla för samtliga i sjukvårdsregionen ingående landsting/regioner, se bilaga b). Samverkansnämnden rekommenderar landsting/regioner i sjukvårdsregionen att rekommendera och fatta motsvarande beslut enligt protokoll från sammanträde 2017-12-08, se bilaga c). Riktlinjen gäller hälso- och sjukvården. Tandvården inkluderas ej.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Riktlinje för ersättning till patienter vid ekonomisk skada orsakad av vården - vid inställd operation, undersökning/behandling eller besök
c)Protokoll Samverkansnämnden 2017-12-08
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samverkansnämnden beslutade 2002 att harmonisera ersättning till patienter vid inställd operation och rekommenderade landstingen att anta ett framtaget förslag som godkändes i Landstingsfullmäktige 2002-11-25-27 § 139. På uppdrag av Samverkansnämndens beredningsgrupp har en arbetsgrupp med representanter från alla landsting/regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion tagit fram ett förslag på regelverk till en gemensam riktlinje för ersättning till patienter vid inställt besök/inläggning, operation/behandling, undersökning - orsakad av vården- som kan gälla för samtliga i sjukvårdsregionen ingående landsting/regioner, se bilaga b). Samverkansnämnden rekommenderar landsting/regioner i sjukvårdsregionen att rekommendera och fatta motsvarande beslut enligt protokoll från sammanträde 2017-12-08, se bilaga c). Riktlinjen gäller hälso- och sjukvården. Tandvården inkluderas ej.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Riktlinje för ersättning till patienter vid ekonomisk skada orsakad av vården - vid inställd operation, undersökning/behandling eller besök
c)Protokoll Samverkansnämnden 2017-12-08 | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på motion från Christer Carlsson (M): Utred kostnader för att vaccinera dalfolket |
Diarienummer: LD18/00418 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå landstingsfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Christer Carlsson (M) att Landstinget Dalarna ska utreda kostnaderna och nyttan av att införa avgiftsfri vaccination mot influensa och lunginflammation för alla invånare i Dalarna, samt avgiftsfri vaccination mot mässling för de som inte har ett fullgott skydd.
Utredning av vilka som ska vaccineras mot influensa har tidigare gjorts av Socialstyrelsen och rekommendationerna skrivs numera av Folkhälsomyndigheten. Båda myndigheterna har kommit fram till att det är riskgrupperna som ska erbjudas vaccination och någon allmän vaccination rekommenderas inte.
Folkhälsomyndigheten har tillsammans med landets smittskydd enats om att en allmän vaccination mot mässling inte bör genomföras. Undantag kan ske vid pågående utbrott, som det i Göteborg, och då vaccineras endast i utbrottsregionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Christer Carlsson (M) att Landstinget Dalarna ska utreda kostnaderna och nyttan av att införa avgiftsfri vaccination mot influensa och lunginflammation för alla invånare i Dalarna, samt avgiftsfri vaccination mot mässling för de som inte har ett fullgott skydd.
Utredning av vilka som ska vaccineras mot influensa har tidigare gjorts av Socialstyrelsen och rekommendationerna skrivs numera av Folkhälsomyndigheten. Båda myndigheterna har kommit fram till att det är riskgrupperna som ska erbjudas vaccination och någon allmän vaccination rekommenderas inte.
Folkhälsomyndigheten har tillsammans med landets smittskydd enats om att en allmän vaccination mot mässling inte bör genomföras. Undantag kan ske vid pågående utbrott, som det i Göteborg, och då vaccineras endast i utbrottsregionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Motionen | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Inför En-till-en-vård (ONE to ONE-systemet) inom förlossningsvården |
Diarienummer: LD17/03322 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I motionen ”Inför En-till-en-vård (ONE to ONE-systemet) inom förlossningsvården” av Birgitta Sacrédeus (KD) yrkas att förlossningsvården i Landstinget Dalarna ska bemannas av en barnmorska per födande kvinna i aktiv fas på förlossningsavdelningen. Som skäl anförs att vetenskaplig forskning visar positiva utfall, med lägre andel kejsarsnitt, minskad sekundär förlossningsrädsla, mindre behov av medicinsk smärtstillning, färre förlossningskomplikationer hos mor och barn samt en högre amningsfrekvens. Birgitta Sacrédeus hävdar i motionen att man i Dalarnas förlossningsvård inte arbetar evidensbaserat. Arbetssättet som föreslås i motionen skulle också förbättra arbetsmiljön för barnmorskorna och leda till bättre handledningsmöjligheter för blivande barnmorskor.
I Dalarna sker i genomsnitt 8-9 födslar per dygn, med en stor variation (0-10) i antalet blivande mammor som samtidigt är i aktivt förlossningsarbete. Bemanningen tillåter att barnmorskan nästan alltid kan närvara under förlossningens aktiva del.
Med bemanningsmål att alltid möta den högsta belastningen skulle barnmorskorna nästan alltid vara för många, med risk för sämre klinisk kompetensutveckling som leder till otrygghet samt sämre arbetsmiljö. En optimal bemanning som ger en lagom arbetsbelastning eftersträvas, men vid tillfälliga belastningstoppar blir det nödvändigt att vårda mer än en patient samtidigt. Andra personalgrupper, t.ex. förlossningsundersköterskor kan hjälpa till att få föderskorna och deras partner trygga. För att nå gällande bemanningsmål pågår stora landstings- och statligt finansierade satsningar på sjuksköterskors vidareutbildning till barnmorskor.
Fullt dimensionerad en-till-en förlossningsvård skulle också resultera i ineffektivt nyttjande av personal- och ekonomiska resurser.
Vetenskaplig evidens finns att en-till-en vård kan ha positiva effekter, men det saknas evidens att kejsarsnittsfrekvensen i Sverige påverkas av barnmorsketillgången. Sverige har en låg kejsarsnittsfrekvens och i Dalarna har kejsarsnittsfrekvensen trots barnmorskebrist sjunkit från 19 % till 14% de senaste åren. Förlossningsvårdens utveckling i Landstinget Dalarna baseras på medicinsk evidens och kvinnosjukvården har en hög andel disputerade medarbetare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I motionen ”Inför En-till-en-vård (ONE to ONE-systemet) inom förlossningsvården” av Birgitta Sacrédeus (KD) yrkas att förlossningsvården i Landstinget Dalarna ska bemannas av en barnmorska per födande kvinna i aktiv fas på förlossningsavdelningen. Som skäl anförs att vetenskaplig forskning visar positiva utfall, med lägre andel kejsarsnitt, minskad sekundär förlossningsrädsla, mindre behov av medicinsk smärtstillning, färre förlossningskomplikationer hos mor och barn samt en högre amningsfrekvens. Birgitta Sacrédeus hävdar i motionen att man i Dalarnas förlossningsvård inte arbetar evidensbaserat. Arbetssättet som föreslås i motionen skulle också förbättra arbetsmiljön för barnmorskorna och leda till bättre handledningsmöjligheter för blivande barnmorskor.
I Dalarna sker i genomsnitt 8-9 födslar per dygn, med en stor variation (0-10) i antalet blivande mammor som samtidigt är i aktivt förlossningsarbete. Bemanningen tillåter att barnmorskan nästan alltid kan närvara under förlossningens aktiva del.
Med bemanningsmål att alltid möta den högsta belastningen skulle barnmorskorna nästan alltid vara för många, med risk för sämre klinisk kompetensutveckling som leder till otrygghet samt sämre arbetsmiljö. En optimal bemanning som ger en lagom arbetsbelastning eftersträvas, men vid tillfälliga belastningstoppar blir det nödvändigt att vårda mer än en patient samtidigt. Andra personalgrupper, t.ex. förlossningsundersköterskor kan hjälpa till att få föderskorna och deras partner trygga. För att nå gällande bemanningsmål pågår stora landstings- och statligt finansierade satsningar på sjuksköterskors vidareutbildning till barnmorskor.
Fullt dimensionerad en-till-en förlossningsvård skulle också resultera i ineffektivt nyttjande av personal- och ekonomiska resurser.
Vetenskaplig evidens finns att en-till-en vård kan ha positiva effekter, men det saknas evidens att kejsarsnittsfrekvensen i Sverige påverkas av barnmorsketillgången. Sverige har en låg kejsarsnittsfrekvens och i Dalarna har kejsarsnittsfrekvensen trots barnmorskebrist sjunkit från 19 % till 14% de senaste åren. Förlossningsvårdens utveckling i Landstinget Dalarna baseras på medicinsk evidens och kvinnosjukvården har en hög andel disputerade medarbetare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på motion från Lena Reyier (C) och Göte Persson (C): Förstärk ambulanssjukvården |
Diarienummer: LD17/04624 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen bifalls.
Sammanfattning:
Lena Reyier (C) och Göte Persson (C) föreslår i en motion relaterad till en förstärkning av ambulanssjukvården att utreda behovet av en utökning av antalet ambulanser och vilka kostnader det skulle innebära. Man vill också utreda behovet av samverkan mellan kommuner och landsting inom Första hjälpen-insatser.
Ambulansverksamheten registrerar fortlöpande statistik över alla larm och prioriteringar. En utredning kan komplettera ambulanssjukvårdens interna statistik, för analys av insatstider och prioriteringar med mål att öka tillgängligheten enligt motionens förslag.
Fler ambulansstationer och ambulanser kräver utökade ekonomiska resurser och behöver utredas gentemot fortsatta sparkrav och övriga prioriteringar i Hälso- och sjukvården, som är nödvändiga för att fortsatt kunna erbjuda Dalarnas befolkning en god sjukvård med hög kvalitet till en långsiktigt hållbar ekonomi.
Om en utredning av ambulansverksamheten påbörjas bör även SOS-alarm inventeras. Hög medicinsk kompetens hos SOS-operatörerna är mycket viktig för att nyttja ambulansresurserna effektivt. Saknar SOS-operatörerna denna kompetens riskerar detta att leda till ett ineffektivt överutnyttjande av ambulansresurserna och en sämre patientsäkerhet.
Hösten 2017 sade SOS-alarm upp avtalen med flera Dala-kommuner angående första hjälpen larm, vilket ytterligare kan leda till en försenad första insats vid till exempel hjärtstopp. I motionen föreslås en utredning avseende samverkan mellan landsting och kommuner inom första hjälpen insatser vilket är positivt, särskilt om sjukvårdslarm med lokala kommunala sjukvårdskompetenser kan involveras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Lena Reyier (C) och Göte Persson (C) föreslår i en motion relaterad till en förstärkning av ambulanssjukvården att utreda behovet av en utökning av antalet ambulanser och vilka kostnader det skulle innebära. Man vill också utreda behovet av samverkan mellan kommuner och landsting inom Första hjälpen-insatser.
Ambulansverksamheten registrerar fortlöpande statistik över alla larm och prioriteringar. En utredning kan komplettera ambulanssjukvårdens interna statistik, för analys av insatstider och prioriteringar med mål att öka tillgängligheten enligt motionens förslag.
Fler ambulansstationer och ambulanser kräver utökade ekonomiska resurser och behöver utredas gentemot fortsatta sparkrav och övriga prioriteringar i Hälso- och sjukvården, som är nödvändiga för att fortsatt kunna erbjuda Dalarnas befolkning en god sjukvård med hög kvalitet till en långsiktigt hållbar ekonomi.
Om en utredning av ambulansverksamheten påbörjas bör även SOS-alarm inventeras. Hög medicinsk kompetens hos SOS-operatörerna är mycket viktig för att nyttja ambulansresurserna effektivt. Saknar SOS-operatörerna denna kompetens riskerar detta att leda till ett ineffektivt överutnyttjande av ambulansresurserna och en sämre patientsäkerhet.
Hösten 2017 sade SOS-alarm upp avtalen med flera Dala-kommuner angående första hjälpen larm, vilket ytterligare kan leda till en försenad första insats vid till exempel hjärtstopp. I motionen föreslås en utredning avseende samverkan mellan landsting och kommuner inom första hjälpen insatser vilket är positivt, särskilt om sjukvårdslarm med lokala kommunala sjukvårdskompetenser kan involveras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b)Motionen | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|