Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2018-03-26_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
A. Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
C. Information om upphandlingsfrågor
Upphandlingschef Joel Valtanen
D. Information från landstingsägt bolag
AB Dalaflygets VD Anders Mjöberg informerar om bolagets verksamhet och framtida förutsättning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss: Promemorian Ju2018/00824/L6 "Stärkt skydd för valhemligheten" |
Diarienummer: LD18/00598 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget avger svar enligt bilaga c).
Sammanfattning:
Remissen innehåller ett modifierat förslag avseende avskärmade valsedelsställ och ökade möjlighet att använda alla typer av valsedlar för att avge personröster.
Landstinget tillstyrker förslaget avseende avskärmade valsedelsställ och har inga synpunkter på förslaget i övrigt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsunderlag i tidigare ärende LD16/03747
c) Remissvar till Justitiedepartementet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Remissen innehåller ett modifierat förslag avseende avskärmade valsedelsställ och ökade möjlighet att använda alla typer av valsedlar för att avge personröster.
Landstinget tillstyrker förslaget avseende avskärmade valsedelsställ och har inga synpunkter på förslaget i övrigt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsunderlag i tidigare ärende LD16/03747
c) Remissvar till Justitiedepartementet | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Bokslut och årsredovisning 2017 |
Diarienummer: LD17/04082 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Primärvårdens resultat i egen regi inom ramen för hälsoval beslutas till ett överskott på 9,8 Mkr som överförs till 2018.
2. Folktandvårdens resultat beslutas till ett underskott på 2,7 Mkr som överförs till 2018.
3. Hjälpmedel Dalarnas resultat beslutas till 0 Mkr.
4. Årsredovisning 2017 enligt bilaga b) och Verksamhetsberättelser 2017 förvaltningar enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Årets resultat är ett överskott på 246 Mkr. Resultatet medför att landstinget har återställt sitt negativa egna kapital. Vid utgången av året är eget kapital positivt och uppgår till 32 Mkr.
Vid ingången av 2017 uppgick resultat att återställa enligt balanskravet till minus 226 mkr. Efter att årets resultat justerats med jämförelsestörande finansiella poster på 16 Mkr är resultat enligt balanskrav 230 Mkr. Därmed är det tidigare ackumulerade underskottet återställt.
I årsredovisningen lämnas en redogörelse av måluppfyllelsen för landstingets verksamheter. Samtliga finansiella mål uppfylls 2017. Av 79 redovisade verksamhetsmål uppfylls 35 mål, medan 18 mål uppfylls delvis och 22 mål uppfylls inte. 4 mål har fler värden än ett.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2017
c) Bilaga till årsredovisning; Verksamhetsberättelser 2017 förvaltningar
d) Över- och underskottshantering
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Årets resultat är ett överskott på 246 Mkr. Resultatet medför att landstinget har återställt sitt negativa egna kapital. Vid utgången av året är eget kapital positivt och uppgår till 32 Mkr.
Vid ingången av 2017 uppgick resultat att återställa enligt balanskravet till minus 226 mkr. Efter att årets resultat justerats med jämförelsestörande finansiella poster på 16 Mkr är resultat enligt balanskrav 230 Mkr. Därmed är det tidigare ackumulerade underskottet återställt.
I årsredovisningen lämnas en redogörelse av måluppfyllelsen för landstingets verksamheter. Samtliga finansiella mål uppfylls 2017. Av 79 redovisade verksamhetsmål uppfylls 35 mål, medan 18 mål uppfylls delvis och 22 mål uppfylls inte. 4 mål har fler värden än ett.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2017
c) Bilaga till årsredovisning; Verksamhetsberättelser 2017 förvaltningar
d) Över- och underskottshantering | | |
| | |
| | | |   |
4 Namn och visuell identitet nya regionen |
Diarienummer: LD17/00896 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Namnet för den nya regionen fastställs till Region Dalarna
2. Logotyp för den nya regionen, enligt bilaga b), fastställs
Sammanfattning:
I arbetet med regionbildning 2019 ingår att ta fram och fastställa namn, logotyp samt grafisk profil för den nya regionen. I ett internt arbete har tagits fram förslag för dessa i vilket har beaktats att regionbildningens fusion av Landstinget Dalarna och Region Dalarna också ska kunna spåras här. Igenkänning och en kostnadseffektiv övergång till ett nytt varumärke har varit andra viktiga utgångspunkter för arbetet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till logotype
OBS! Bilaga b) publiceras ej p.g.a. varumärkesskyddsskäl.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I arbetet med regionbildning 2019 ingår att ta fram och fastställa namn, logotyp samt grafisk profil för den nya regionen. I ett internt arbete har tagits fram förslag för dessa i vilket har beaktats att regionbildningens fusion av Landstinget Dalarna och Region Dalarna också ska kunna spåras här. Igenkänning och en kostnadseffektiv övergång till ett nytt varumärke har varit andra viktiga utgångspunkter för arbetet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till logotype
OBS! Bilaga b) publiceras ej p.g.a. varumärkesskyddsskäl.
| | |
| | |
| | | |   |
5 Ny Informationssäkerhetspolicy |
Diarienummer: LD17/03112 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Informationssäkerhetspolicy, enligt bilaga b), fastställs
Sammanfattning:
Informationssäkerhetspolicyn anger Landstinget Dalarnas övergripande mål och inriktning på verksamhetens arbete med informationssäkerhet i syfte att säkerställa informationstillgångarnas tillgänglighet, riktighet, konfidentialitet och spårbarhet. Informationssäkerhetspolicyn utgör landstingets gemensamma plattform för detta arbete. Landstinget Dalarnas informationssäkerhetspolicy, fastställd av fullmäktige 2013-11-18-19 föreslås revideras och anpassas till rådande informationssäkerhetsstandard SS-ISO/IEC 27001.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Informationssäkerhetspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Informationssäkerhetspolicyn anger Landstinget Dalarnas övergripande mål och inriktning på verksamhetens arbete med informationssäkerhet i syfte att säkerställa informationstillgångarnas tillgänglighet, riktighet, konfidentialitet och spårbarhet. Informationssäkerhetspolicyn utgör landstingets gemensamma plattform för detta arbete. Landstinget Dalarnas informationssäkerhetspolicy, fastställd av fullmäktige 2013-11-18-19 föreslås revideras och anpassas till rådande informationssäkerhetsstandard SS-ISO/IEC 27001.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Informationssäkerhetspolicy | | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på motion från Christer Carlsson (M): Leasingbilar |
Diarienummer: LD17/04187 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Christer Carlsson (M) motionerar om att landstingsdirektören ges i uppdrag att göra en översyn i syfte att minska antalet leasingbilar och därmed även kostnaderna.
Landstinget Dalarna har under tio års tid bedrivit ett omfattande och framgångsrikt arbete för att minska antalet leasingbilar i koncernen. Syftet har varit att sänka kostnaderna men också att minska miljöpåverkan, onödigt resande mm. Arbetet har lett till ett ökad nyttjande av videokonferens /-skypemöten, kollektivt resande och en omfattande minskning av antalet leasingbilar. När arbetet startades fanns ca 600 bilar i koncernen och i skrivande stund finns ca 350 leasingbilar kvar.
Arbetet har genomförts med både kraft och varsamhet. En allt för hård linje, avseende nyttjande av leasingbilar, riskerar att försvåra vårdens arbete och utestänga medarbetare från viktiga möten alternativt öka kostnaderna för resor med privat bil.
Mot bakgrund av det omfattande och breda arbete som genomförts, för att minska och hålla antalet leasingbilar på en acceptabel nivå, bedöms ytterligare åtgärder inte i nuläget vara verkningsfulla i ett koncernperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Christer Carlsson (M) motionerar om att landstingsdirektören ges i uppdrag att göra en översyn i syfte att minska antalet leasingbilar och därmed även kostnaderna.
Landstinget Dalarna har under tio års tid bedrivit ett omfattande och framgångsrikt arbete för att minska antalet leasingbilar i koncernen. Syftet har varit att sänka kostnaderna men också att minska miljöpåverkan, onödigt resande mm. Arbetet har lett till ett ökad nyttjande av videokonferens /-skypemöten, kollektivt resande och en omfattande minskning av antalet leasingbilar. När arbetet startades fanns ca 600 bilar i koncernen och i skrivande stund finns ca 350 leasingbilar kvar.
Arbetet har genomförts med både kraft och varsamhet. En allt för hård linje, avseende nyttjande av leasingbilar, riskerar att försvåra vårdens arbete och utestänga medarbetare från viktiga möten alternativt öka kostnaderna för resor med privat bil.
Mot bakgrund av det omfattande och breda arbete som genomförts, för att minska och hålla antalet leasingbilar på en acceptabel nivå, bedöms ytterligare åtgärder inte i nuläget vara verkningsfulla i ett koncernperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på revisorernas granskning av "Övertagande av kollektivtrafiken-förstudie" |
Diarienummer: LD18/00914 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsens arbetsutskott föreslår landstingsstyrelsen
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har övertagit ägandet av kollektivtrafikbolag som en del i arbetet med att bli regional kollektivtrafikmyndighet. Ett ändrat ägande av kollektivtrafikbolagen som Region Dalarna tidigare ägde behövde göras eftersom den regionala kollektivtrafikmyndigheten måste äga de bolag som myndigheten avropar transporttjänster av. Förfarandet är en del i Landstingets process i att bli länsregion 2019-01-01.
Landstingets revisorer har gjort en förstudie angående övertagandet av ägandet. Landstingets revisorer anser att fler utredningar borde gjorts. Landstinget instämmer i att det hade varit önskvärt, men det var ej praktiskt möjligt med tanke på tidsaspekten.
Det fanns inga indikationer på problem i bolaget eller andra väsentliga frågor som behövde beaktas, utgående från offentliga dokument och dialog med bolaget samt tidigare ägare, varvid beslut fattades utan ytterligare utredningar.
Revisorerna har ställt följande två frågor till landstingsstyrelsen; Varför har inte väsentliga finansiella frågor utretts innan beslut?; Redovisning av vilka åtgärder som kommer att vidtas för att undvika att landstinget drabbas av ekonomisk skada av det inträffade?
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Yttrande till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har övertagit ägandet av kollektivtrafikbolag som en del i arbetet med att bli regional kollektivtrafikmyndighet. Ett ändrat ägande av kollektivtrafikbolagen som Region Dalarna tidigare ägde behövde göras eftersom den regionala kollektivtrafikmyndigheten måste äga de bolag som myndigheten avropar transporttjänster av. Förfarandet är en del i Landstingets process i att bli länsregion 2019-01-01.
Landstingets revisorer har gjort en förstudie angående övertagandet av ägandet. Landstingets revisorer anser att fler utredningar borde gjorts. Landstinget instämmer i att det hade varit önskvärt, men det var ej praktiskt möjligt med tanke på tidsaspekten.
Det fanns inga indikationer på problem i bolaget eller andra väsentliga frågor som behövde beaktas, utgående från offentliga dokument och dialog med bolaget samt tidigare ägare, varvid beslut fattades utan ytterligare utredningar.
Revisorerna har ställt följande två frågor till landstingsstyrelsen; Varför har inte väsentliga finansiella frågor utretts innan beslut?; Redovisning av vilka åtgärder som kommer att vidtas för att undvika att landstinget drabbas av ekonomisk skada av det inträffade?
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Yttrande till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering av styrkort för Central förvaltning 2018 |
Diarienummer: LD18/00140 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen
1. Styrkort för Central förvaltning 2018, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Central förvaltnings styrkort 2018 följer det koncernövergripande styrkortet för Landstinget Dalarna. Målen är satta utifrån fyra fokusområden - Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort Central förvaltning 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Central förvaltnings styrkort 2018 följer det koncernövergripande styrkortet för Landstinget Dalarna. Målen är satta utifrån fyra fokusområden - Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort Central förvaltning 2018 | | |
| | |
| | | |   |
9 Uppföljning av internkontrollplan 2017 för Central förvaltning |
Diarienummer: LD17/00097 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Uppföljning av ISK-plan för år 2017, Central förvaltning, godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen har 2017-05-29, § 64, beslutat att fastställa internkontrollplan för år 2017 gällande landstingsstyrelsens organisation Central förvaltning. Varje nämnd ska fastställa en intern kontrollplan per årsbasis. Uppföljning sker på det sätt som föreslås i ISK-planen (intern styrning och kontroll) och respektive nämnd ska också följa upp kontrollplanen.
Redovisas uppföljning av den Centrala förvaltningens interna kontrollplan för år 2017 som omfattar sex (6) kontrollområden:
Systematisk avvikelsehantering, kommunikation, egenkontroller inom området Säkerhet (med tyngdpunkt på vissa lagreglerade områden), intern samverkansutveckling, ny planerings- och styrprocess och avtal/beslut inom HR-området.
Arbetet med åtgärder och uppföljning av dessa kontrollområden har skett löpande under året. De fastställda riskidentifieringarna är i flera fall av omfattande karaktär som slutförs först år 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljning av särskilda internkontrollområden 2017, Central förvaltning
c) Bilaga till Uppföljning av särskilda internkontrollområden 2017, Central förvaltning Resultat IK 2471
d) Verksamhetsberättelse för Intern Styrning och Kontroll CF 2017 CF
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen har 2017-05-29, § 64, beslutat att fastställa internkontrollplan för år 2017 gällande landstingsstyrelsens organisation Central förvaltning. Varje nämnd ska fastställa en intern kontrollplan per årsbasis. Uppföljning sker på det sätt som föreslås i ISK-planen (intern styrning och kontroll) och respektive nämnd ska också följa upp kontrollplanen.
Redovisas uppföljning av den Centrala förvaltningens interna kontrollplan för år 2017 som omfattar sex (6) kontrollområden:
Systematisk avvikelsehantering, kommunikation, egenkontroller inom området Säkerhet (med tyngdpunkt på vissa lagreglerade områden), intern samverkansutveckling, ny planerings- och styrprocess och avtal/beslut inom HR-området.
Arbetet med åtgärder och uppföljning av dessa kontrollområden har skett löpande under året. De fastställda riskidentifieringarna är i flera fall av omfattande karaktär som slutförs först år 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljning av särskilda internkontrollområden 2017, Central förvaltning
c) Bilaga till Uppföljning av särskilda internkontrollområden 2017, Central förvaltning Resultat IK 2471
d) Verksamhetsberättelse för Intern Styrning och Kontroll CF 2017 CF | | |
| | |
| | | |   |
10 Uppföljning av intern styrning och kontroll 2017 |
Diarienummer: LD18/00815 |
Ordförandens förslag:
Arbetutskottet föreslår landstingsstyrelsen
1. Uppföljning av landstingsstyrelsens och nämndernas interna styrning och kontroll 2017, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Policy och målsättningsdirektiv för Intern styrning och kontroll fastställdes 2017. Nämnderna har arbetat i enlighet med processen och rapporterar här resultatet av internkontrollarbetet 2017 till landstingsstyrelsen. Av nämndernas sammanlagt fyrtiofem internkontrollpunkter är tjugosju godkända. Övriga internkontrollpunkter visar avvikelser eller brister i olika grad, och punkterna återkommer i de flesta fall i nämndernas internkontrollplaner för 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport om uppföljning av intern styrning och kontroll 2017 Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Policy och målsättningsdirektiv för Intern styrning och kontroll fastställdes 2017. Nämnderna har arbetat i enlighet med processen och rapporterar här resultatet av internkontrollarbetet 2017 till landstingsstyrelsen. Av nämndernas sammanlagt fyrtiofem internkontrollpunkter är tjugosju godkända. Övriga internkontrollpunkter visar avvikelser eller brister i olika grad, och punkterna återkommer i de flesta fall i nämndernas internkontrollplaner för 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport om uppföljning av intern styrning och kontroll 2017 Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
11 Verksamhetsberättelse 2017, Central förvaltning |
Diarienummer: LD18/01008 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen
1. Verksamhetsberättelsen 2017 för Central förvaltning, enligt bilaga b), fastställs
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns beskrivning av förvaltningens organisation, viktiga händelser under året, samt en utblick mot 2018. Ekonomi- och personaluppgifter redovisas. Under 2017 har fokus legat på att få en fungerande och tydlig process för planering och styrning samt besparingar inom administrationen kopplat till struktur- och förändringsplan. Det ekonomiska resultatet för Central förvaltning innebär ett underskott på 23,6 mkr, där största orsaken är underskottet i kollektivtrafiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2017 för Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns beskrivning av förvaltningens organisation, viktiga händelser under året, samt en utblick mot 2018. Ekonomi- och personaluppgifter redovisas. Under 2017 har fokus legat på att få en fungerande och tydlig process för planering och styrning samt besparingar inom administrationen kopplat till struktur- och förändringsplan. Det ekonomiska resultatet för Central förvaltning innebär ett underskott på 23,6 mkr, där största orsaken är underskottet i kollektivtrafiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2017 för Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
12 Revidering av riktlinjer för publika evenemang |
Diarienummer: LD17/03071 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsens arbetsutskott föreslår landstingsstyrelsen
1. Landstinget Dalarnas reviderade riktlinje för publika evenemang, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Landstingets Jurist och Regional Beredskapssamordnare har reviderat Landstinget Dalarnas riktlinjer för publika evenemang utifrån idag gällande lagstiftning och föreskrifter och förtydligat skrivningar i dokumentet som tidigare var otydliga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstinget Dalarnas riktlinje för publika evenemang, revidering
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets Jurist och Regional Beredskapssamordnare har reviderat Landstinget Dalarnas riktlinjer för publika evenemang utifrån idag gällande lagstiftning och föreskrifter och förtydligat skrivningar i dokumentet som tidigare var otydliga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstinget Dalarnas riktlinje för publika evenemang, revidering | | |
| | |
| | | |   |
13 Slutredovisning för beslut från AB Dalaflyget enligt förordnande att utföra tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI) |
Diarienummer: LD18/00541 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Redovisning avseende Dala Airport AB och AB Dalaflyget samt gällande SGEI-förordnande avseende verksamhetsåret 2017 godkänns.
Sammanfattning:
Fullmäktige fastställde 2014-11-24-25 § 131 med tillägg 2016-09-29 § 88 SGEI-förordnande enligt 2012/21/EU för AB Dalaflyget. Övriga delägare i bolaget har fattat liknande beslut. Enligt direktivet ska ägarna vidta kontrollåtgärder för att kontrollera att ägarbidraget inte innebär överkompensation. Landstinget har tagit del av redovisningen från Dalaflyget och anser att den fullgör kraven enligt EU:s regler.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
SGEI-sammanställning TRV 2017 utfall från Dalaflyget
SGEI underlag utfall 2017 från Dalaflyget
SGEI utfall TRV Dala Airport från Dalaflyget
SGEI utfall TRV Mora Siljan från Dalaflyget
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fullmäktige fastställde 2014-11-24-25 § 131 med tillägg 2016-09-29 § 88 SGEI-förordnande enligt 2012/21/EU för AB Dalaflyget. Övriga delägare i bolaget har fattat liknande beslut. Enligt direktivet ska ägarna vidta kontrollåtgärder för att kontrollera att ägarbidraget inte innebär överkompensation. Landstinget har tagit del av redovisningen från Dalaflyget och anser att den fullgör kraven enligt EU:s regler.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
SGEI-sammanställning TRV 2017 utfall från Dalaflyget
SGEI underlag utfall 2017 från Dalaflyget
SGEI utfall TRV Dala Airport från Dalaflyget
SGEI utfall TRV Mora Siljan från Dalaflyget | | |
| | |
| | | |   |
|