Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2018-02-28_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: .
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: .
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: .
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Revisorerna besöker nämndsammanträdet den 28 februari för information och diskussion
I ärendet redovisas följande dokument
a) Intern styrning och kontroll
B. Läget i investeringsprojekt
I ärendet redovisas följande dokument
a) Investeringsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäls följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen § 17/2017 och Fastighetsnämnden § 43/2017 fattade beslut.
- Av ordföranden fattade beslut. Bilaga
- Av fastighetschefen fattade beslut. Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
A. Landstingets revisorers granskning av landstingets interna kontroll 2017. Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Verksamhetsberättelse 2017 |
Diarienummer: LD17/03070 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelsen för 2017 fastställs.
2. Berättelsen överlämnas till Landstingsstyrelsen för kännedom
Sammanfattning:
Landstingsfastigheter svarar dels för lokalförsörjningen till landstingets verksamheter, dels ekonomisk och teknisk förvaltning av fastigheter och dels investeringar enligt den av landstinget fastlagda investeringsplanen.
Avkastningskravet 2017 var 28,7 mkr. Resultatet blev 38,3 mkr, dvs. 9,6 mkr bättre än förväntat. Det positiva resultatet beror främst på mediakostnader som ligger 6,3 mkr under budget. Lägre elpriser, fortsatt energiarbete i alla pågående projekt samt varmare än ett normalår har bidragit till överskottet. Den lägre investeringsnivån bidrar också till ett överskott på räntor och avskrivningar på totalt 2,4 mkr.
Målen enligt landstingplanen och fastighetsnämndens uppdrag har uppfyllts sånär som på investeringsvolymen som visar ett utfall på ca 63 procent jämfört med budget 2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kortversion av verksamhetsberättelse 2017
c) Verksamhetsberättelse 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfastigheter svarar dels för lokalförsörjningen till landstingets verksamheter, dels ekonomisk och teknisk förvaltning av fastigheter och dels investeringar enligt den av landstinget fastlagda investeringsplanen.
Avkastningskravet 2017 var 28,7 mkr. Resultatet blev 38,3 mkr, dvs. 9,6 mkr bättre än förväntat. Det positiva resultatet beror främst på mediakostnader som ligger 6,3 mkr under budget. Lägre elpriser, fortsatt energiarbete i alla pågående projekt samt varmare än ett normalår har bidragit till överskottet. Den lägre investeringsnivån bidrar också till ett överskott på räntor och avskrivningar på totalt 2,4 mkr.
Målen enligt landstingplanen och fastighetsnämndens uppdrag har uppfyllts sånär som på investeringsvolymen som visar ett utfall på ca 63 procent jämfört med budget 2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kortversion av verksamhetsberättelse 2017
c) Verksamhetsberättelse 2017 | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering av Delegeringsbestämmelser Fastighetsnämnden |
Diarienummer: LD17/03835 |
Ordförandens förslag:
1. Alla delegeringsbeslut ska också fortsättningsvis anmälas till nämnden.
Sammanfattning:
Enligt nya kommunallagen (2017:725), i fortsättningen benämnd KL, ska en nämnd besluta i vilken utsträckning beslut som har fattats med stöd av delegering, ska anmälas till den. Beslut som inte anmäls ska protokollföras särskilt, om beslutet får överklagas. Bestämmelserna hör till de fåtaliga nyheter som finns i KL fr.o.m. årsskiftet 2018. Vare sig administrativt eller politiskt har några fördelar kunnat identifieras genom att tillämpa den nya alternativa ordningen. För att nämnden ska ha kontroll över och kunna följa upp hela sin verksamhet, föreslås därför att ingen ändring görs i förhållande till de rutiner som hittills gällt. Det innebär att samtliga delegeringsbeslut som fattas med stöd av nämndens fastställda delegeringsbestämmelser, precis som tidigare ska anmälas till nämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt nya kommunallagen (2017:725), i fortsättningen benämnd KL, ska en nämnd besluta i vilken utsträckning beslut som har fattats med stöd av delegering, ska anmälas till den. Beslut som inte anmäls ska protokollföras särskilt, om beslutet får överklagas. Bestämmelserna hör till de fåtaliga nyheter som finns i KL fr.o.m. årsskiftet 2018. Vare sig administrativt eller politiskt har några fördelar kunnat identifieras genom att tillämpa den nya alternativa ordningen. För att nämnden ska ha kontroll över och kunna följa upp hela sin verksamhet, föreslås därför att ingen ändring görs i förhållande till de rutiner som hittills gällt. Det innebär att samtliga delegeringsbeslut som fattas med stöd av nämndens fastställda delegeringsbestämmelser, precis som tidigare ska anmälas till nämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
9 Energiplan 2010, uppföljning av mediastatistik och energiincitament 2017 |
Diarienummer: LD18/00173 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av Energiplan 2010 och mediastatistik 2017 antecknas.
2. Energiincitament för 2017 betalas ut med 547 057 kronor.
Sammanfattning:
Uppföljningen av mediastatistiken och energiincitamentet utgår från fastställd energiplan 2010. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka energiprestandan i fastighetsbeståndet och minska utsläppen av klimatgaser, skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Mediastatistik 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Uppföljningen av mediastatistiken och energiincitamentet utgår från fastställd energiplan 2010. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka energiprestandan i fastighetsbeståndet och minska utsläppen av klimatgaser, skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Mediastatistik 2017 | | |
| | |
| | | |   |
10 Avgifter för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
1. Parkeringsavgifter, enligt bilaga b, fastställs att börja gälla from 2018-05-01. De arbetsplatser som omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
2. Uppdra till fastighetsförvaltningen att utarbeta parkeringsplaner för respektive sjukhusområde för att klargöra lokala förutsättningar och hur parkeringsriktlinjens mål ska uppnås.
3. Uppdra till fastighetsförvaltningen att senast i december 2018 utvärdera den av landstingsfullmäktige i februari 2018 fastställd parkeringsriktlinje.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 26 februari 2018 att:
Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i december 2018.
Utifrån fullmäktiges beslut, punkterna 2-4 ovan, har fastighetsnämnden att fastställa avgifter för parkeringar. Föreslagna avgifter framgår av bilaga b. Det bör noteras att parkeringstaxan innebär möjlighet till differentierade avgifter genom att möjligheten till zonindelning införs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsavgifter mm
c) Riktlinje
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 26 februari 2018 att:
Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i december 2018.
Utifrån fullmäktiges beslut, punkterna 2-4 ovan, har fastighetsnämnden att fastställa avgifter för parkeringar. Föreslagna avgifter framgår av bilaga b. Det bör noteras att parkeringstaxan innebär möjlighet till differentierade avgifter genom att möjligheten till zonindelning införs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsavgifter mm
c) Riktlinje | | |
| | |
| | | |   |
11 Ny bussdepå Ludvika |
Diarienummer: LD18/00289 |
Ordförandens förslag:
Godkänna igångsättning av rubricerat projekt baserad på en investering om 77,6 mnkr, under förutsättning av kollektivtrafikförvaltningens godkännande av föreliggande hyresförslag.
Sammanfattning:
Projektet har tidigare drivits hos Dalatrafik med Dalatrafik Service AB som ansvarig. För finansiering finns i investeringsbudget 2018 upptaget 55 mkr. Resterande tas upp för 2019. Projektet beräknas pågå t o m kvartal 1 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kalkyl
c) Ritningar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projektet har tidigare drivits hos Dalatrafik med Dalatrafik Service AB som ansvarig. För finansiering finns i investeringsbudget 2018 upptaget 55 mkr. Resterande tas upp för 2019. Projektet beräknas pågå t o m kvartal 1 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kalkyl
c) Ritningar | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|