Dagordning | |
  Servicenämnden_2018-02-20_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarolistan fastställs.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. Sören Aspgren utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen bifogas protokollet.
Information lämnas om:
A) Verksamheten Se bilaga.
B) Kostutredning Mora Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäldes följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen § 113/2014 och Servicenämnden § 23/2015 fattade beslut.
- Av förvaltningschefen fattade beslut.
Inga fattade beslut.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
Översiktlig granskning av intern kontroll rapport KPMG. Se bilaga.
Dnr: LD17/04662
Granskning av pågående struktur- och förändringsarbete, del 4 PM och rappport KPMG
Dnr: LD17/04451
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Verksamhetsberättelse 2017 |
Diarienummer: LD17/00729 |
Ordförandens förslag:
1. Nämnden godkänner redovisat Bokslut för 2017
Sammanfattning:
Det ekonomiska resultatet för 2017 uppgår till 12,9 Mkr, vilket är 4,4 Mkr bättre än det budgeterade besparings-/avkastningskravet på 8,5 Mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsberättelse 2017
C) Miljöredovisning 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det ekonomiska resultatet för 2017 uppgår till 12,9 Mkr, vilket är 4,4 Mkr bättre än det budgeterade besparings-/avkastningskravet på 8,5 Mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsberättelse 2017
C) Miljöredovisning 2017 | | |
| | |
| | | |   |
8 Internkontrollplan 2017 |
Diarienummer: LD17/00444 |
Ordförandens förslag:
1. Nämnden godkänner redovisningen av internkontrollplanen för 2017.
Sammanfattning:
Redovisning av fastställda kontrollpunkter för intern styrning och kontroll (ISK) som genomfördes under 2017. Resultatet av kontrollen för de fyra kontrollpunkternas sammanlagda 18 kontrollmoment, visar att 8 moment genomförts utan anmärkning, och att övriga har genomförts med någon form av anmärkning.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Internkontrollplan 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Redovisning av fastställda kontrollpunkter för intern styrning och kontroll (ISK) som genomfördes under 2017. Resultatet av kontrollen för de fyra kontrollpunkternas sammanlagda 18 kontrollmoment, visar att 8 moment genomförts utan anmärkning, och att övriga har genomförts med någon form av anmärkning.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Internkontrollplan 2017 | | |
| | |
| | | |   |
9 Verksamhetsplan 2018 - 2021 |
Diarienummer: LD18/00623 |
Ordförandens förslag:
1. Nämnden godkänner Verksamhetsplan 2018 - 2021.
Sammanfattning:
Anledningen till fördröjningen i beslutsprocessen av verksamhetsplanen är att samtliga ekonomiska förutsättningar inte har varit klarlagda i rimlig tid.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsplan 2018 - 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Anledningen till fördröjningen i beslutsprocessen av verksamhetsplanen är att samtliga ekonomiska förutsättningar inte har varit klarlagda i rimlig tid.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsplan 2018 - 2021 | | |
| | |
| | | |   |
10 Intern Styrning och Kontroll – Plan för 2018 |
Diarienummer: LD18/00619 |
Ordförandens förslag:
1. Nämnden godkänner 2018 års plan för Intern Styrning och Kontroll (ISK).
Sammanfattning:
Landstingsservice är certifierade avseende Kvalitet 9001:2015 och Miljö 14001:2015. I den riskanalys som genomförts inför 2018 har ett flertal riskområden identifierats. Fyra (4) kontrollpunkter har särskilt lyfts fram för förvaltningen, varav tre (3) utgjorde kontrollområden även under 2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Internkontrollplan 2018 med 1 bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsservice är certifierade avseende Kvalitet 9001:2015 och Miljö 14001:2015. I den riskanalys som genomförts inför 2018 har ett flertal riskområden identifierats. Fyra (4) kontrollpunkter har särskilt lyfts fram för förvaltningen, varav tre (3) utgjorde kontrollområden även under 2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Internkontrollplan 2018 med 1 bilaga | | |
| | |
| | | |   |
11 Budget 2018 |
Diarienummer: LD18/00622 |
Ordförandens förslag:
1. Servicenämnden fastställer föreslagen budget för 2018.
Sammanfattning:
Förslag till budget för år 2018 redovisas, vilket inkluderar ett riktat besparingskrav på ytterligare 0,7 Mkr med utgångspunkt från Finansplanen 2018 - 2021. Totalt innebär detta att ett resultat på 9,2 Mkr skall uppnås.
Anledningen till fördröjningen i beslutsprocessen av 2018 års budget är att samtliga ekonomiska förutsättningar inte har varit klarlagda i rimlig tid.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Budgetförslag 2018
C) Investeringsbudget 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förslag till budget för år 2018 redovisas, vilket inkluderar ett riktat besparingskrav på ytterligare 0,7 Mkr med utgångspunkt från Finansplanen 2018 - 2021. Totalt innebär detta att ett resultat på 9,2 Mkr skall uppnås.
Anledningen till fördröjningen i beslutsprocessen av 2018 års budget är att samtliga ekonomiska förutsättningar inte har varit klarlagda i rimlig tid.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Budgetförslag 2018
C) Investeringsbudget 2018 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|