Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2018-02-12_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Ledningen informerar
A. Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
Uppföljning från LS 20 december avseende kirurgdavdelningen, Falu lasarett
Vakanser sjuksköteskor i Landstinget Dalarna; rapport avseende statusläge.
Öppna jämförelser kvalitetsbokslut.
Skriftlig information i bilaga
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson och personaldirektör Anna Cederlöf
C. Information från Hälsovalsenheten
Ordf Per-Inge Nyberg och chef Helén Kastemyr
D. Hot och våld mot förtroendevalda
Miljö- och säkerhetschef Anders Nordahl med inbjuden gäst från Polismyndigheten.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Revidering av budget 2018 |
Diarienummer: LD17/01587 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Reviderad resultatbudget 2018, enligt bilaga c), d), e) och f), fastställs.
2. Den övergripande ramen hos Finansförvaltningen utökas med 61,3 mkr.
3. Landstingsstyrelsen ges i uppdrag att under 2018 fatta beslut om fördelning till förvaltning ur ram för riktade statsbidrag inom Finansförvaltningen.
Landstingsstyrelsen beslutar för egen del:
4. Fördelning ur övergripande ram, enligt bilaga b), fastställs under förutsättning att fullmäktige fattar beslut enligt punkt 1 och 2.
Sammanfattning:
Regeringen tillför sjukvården totalt 5,5 miljarder under 2018. Överenskommelser är tecknade mellan Regeringen och Sveriges kommuner och landsting (SKL) för de flesta. Statens riktade statsbidrag uppskattas för Landstinget Dalarnas del uppgå till drygt 227 mkr (137 mkr mer än liggande budgetförslag) enligt uppgift i bilaga d. Samtliga riktade statsbidrag hanteras inom en samlad ram hos Finansförvaltningen att fördelas av landstingsstyrelsen.
Efter budgetbeslutet i november har en ny skatteprognos kommit samt uppgift om statsbidraget för läkemedelsförmåner och definitiv premie för Löf (Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag), vilket stärker finansiering med 61,3 mkr.
I budgetbeslut för 2018 vid landstingsfullmäktige i november avsattes vid Finansförvaltningen 147 500 tkr för senare fördelning. De 61,3 mkr som stärker finansieringen föreslås tillskjutas den övergripande ramen.
Under förutsättning att landstingsfullmäktige fastställer enligt ovanstående beslutar landstingsstyrelsen fördela ur den övergripande ramen enligt Bilaga b)
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tabell 9 Finansplan, fördelning ur övergripande ram
c) Tabell 12 Resultatbudget
d) Ram riktade statsbidrag 2018
e) Tabell 14 Finansbudget
f) Tabell 7 Investeringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen tillför sjukvården totalt 5,5 miljarder under 2018. Överenskommelser är tecknade mellan Regeringen och Sveriges kommuner och landsting (SKL) för de flesta. Statens riktade statsbidrag uppskattas för Landstinget Dalarnas del uppgå till drygt 227 mkr (137 mkr mer än liggande budgetförslag) enligt uppgift i bilaga d. Samtliga riktade statsbidrag hanteras inom en samlad ram hos Finansförvaltningen att fördelas av landstingsstyrelsen.
Efter budgetbeslutet i november har en ny skatteprognos kommit samt uppgift om statsbidraget för läkemedelsförmåner och definitiv premie för Löf (Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag), vilket stärker finansiering med 61,3 mkr.
I budgetbeslut för 2018 vid landstingsfullmäktige i november avsattes vid Finansförvaltningen 147 500 tkr för senare fördelning. De 61,3 mkr som stärker finansieringen föreslås tillskjutas den övergripande ramen.
Under förutsättning att landstingsfullmäktige fastställer enligt ovanstående beslutar landstingsstyrelsen fördela ur den övergripande ramen enligt Bilaga b)
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tabell 9 Finansplan, fördelning ur övergripande ram
c) Tabell 12 Resultatbudget
d) Ram riktade statsbidrag 2018
e) Tabell 14 Finansbudget
f) Tabell 7 Investeringar | | |
| | |
| | | |   |
5 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Norra Dalarna |
Diarienummer: LD17/03009 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Norra Dalarna beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
Sammanfattning:
Norra Dalarnas Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna varken tillstyrker eller avstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning
c) Revisionsberättelse
d) Revisionsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Norra Dalarnas Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna varken tillstyrker eller avstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning
c) Revisionsberättelse
d) Revisionsrapport | | |
| | |
| | | |   |
6 Ersättning till personer med patienterfarenhet alternativt närstående, vid medverkan i förbättringsarbete |
Diarienummer: LD17/03823 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår landstingsfullmäktige
1. Ersättning till personer som medverkar i förbättringsarbete i Landstinget Dalarna godkänns enligt förutsättningar i förevarande beslutsunderlag, bilaga a).
2. Ge i uppdrag till arvodeskommittén att för eventuella framtida förändringar utreda nivåer och omfattning av ersättningen till de som omfattas av dessa ersättningsregler.
Sammanfattning:
Det krävs nytänkande och ändrat förhållningssätt i utvecklandet av hälso- och sjukvården. Det arbetet behöver göras tillsammans med patienter, närstående, forskare och medarbetare i vården. Personer med patienterfarenhet och närståendes (själverfarna) behöver knytas till arbetet. Patient/närståendes medverkan krävs också från statens sida genom de skrivningar som finns i överenskommelse som sluts mellan regeringen och SKL (Sveriges Kommuner och Landsting).
Landstingsstyrelsen har att ta ställning till ersättningsnivå för själverfarnas medverkan i arbetet. Ersättningarna föreslås i princip följa ersättningsnivån för motsvarande ersättningar som brukarorganisationens företrädare inom Tolknämnden har rätt till, men med visst undantag. Det innebär att man har rätt till:
- Ersättningen är 1700 kr för heldagsmöte (mer än 4 tim) och 850 kr för halvdagsmöte (mindre än 4 tim). I summan ingår för- och efterarbete om så krävs.
- Inkomstbortfall ersätts inte.
- Resor med egen bil ersätts enligt gällande bilavtal för anställda. Resor med kollektivt färdmedel eller färdtjänst ersätts mot redovisning av kvitto/biljett.
- Saknar rätt till traktamente eftersom man som privatperson utför ett uppdrag på motsvarande sätt som en anställd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det krävs nytänkande och ändrat förhållningssätt i utvecklandet av hälso- och sjukvården. Det arbetet behöver göras tillsammans med patienter, närstående, forskare och medarbetare i vården. Personer med patienterfarenhet och närståendes (själverfarna) behöver knytas till arbetet. Patient/närståendes medverkan krävs också från statens sida genom de skrivningar som finns i överenskommelse som sluts mellan regeringen och SKL (Sveriges Kommuner och Landsting).
Landstingsstyrelsen har att ta ställning till ersättningsnivå för själverfarnas medverkan i arbetet. Ersättningarna föreslås i princip följa ersättningsnivån för motsvarande ersättningar som brukarorganisationens företrädare inom Tolknämnden har rätt till, men med visst undantag. Det innebär att man har rätt till:
- Ersättningen är 1700 kr för heldagsmöte (mer än 4 tim) och 850 kr för halvdagsmöte (mindre än 4 tim). I summan ingår för- och efterarbete om så krävs.
- Inkomstbortfall ersätts inte.
- Resor med egen bil ersätts enligt gällande bilavtal för anställda. Resor med kollektivt färdmedel eller färdtjänst ersätts mot redovisning av kvitto/biljett.
- Saknar rätt till traktamente eftersom man som privatperson utför ett uppdrag på motsvarande sätt som en anställd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Avgiftsförändringar 2018 |
Diarienummer: LD17/03123 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Patientavgift uttas för besök eller åtgärd inom hälso- och sjukvården oavsett vilken yrkeskategori som patienten har kontakt med
2. Patienter med uppehållstillstånd mindre än 1 år och kvotflyktingar ska under vissa förutsättningar behandlas som folkbokförda
3. Förändringarna genomförs fr o m 2018-06-01 för punkt 1 och retroaktivt fr o m 2017-10-01 för punkt 2
Sammanfattning:
Patientavgift bör likställas för all sjukvårdande behandling oavsett vilken yrkeskategori inom hälso- och sjukvården som patienten får hjälp av. Patienter med korta uppehållstillstånd och kvotflyktingar drabbas av höga vårdkostnader på grund av problem med folkbokföring.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKL:s PM om Hälso- och sjukvård till vissa personer med korta uppehållstillstånd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientavgift bör likställas för all sjukvårdande behandling oavsett vilken yrkeskategori inom hälso- och sjukvården som patienten får hjälp av. Patienter med korta uppehållstillstånd och kvotflyktingar drabbas av höga vårdkostnader på grund av problem med folkbokföring.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKL:s PM om Hälso- och sjukvård till vissa personer med korta uppehållstillstånd | | |
| | |
| | | |   |
8 Fri kollektivtrafik för blodgivare |
Diarienummer: LD17/03906 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Blodgivare erbjuds gratis kollektivtrafik med Dalatrafiks bussar till och från blodgivning.
Sammanfattning:
De senaste årens nedgång i antal blodgivare och tappningstillfällen kräver en insats för att hålla tillgången på blod uppe. Blodcentralen har framfört önskemål om att i marknadsföringssyfte mot både befintliga och potentiella blodgivare tillåta dessa att resa gratis med Dalatrafiks bussar i samband med blodgivning.
Om landstinget inte hade några egna blodgivare alls skulle landstinget behöva köpa in de blodkomponenter som går åt i Dalarnas sjukvård varje år till en kostnad av drygt 21 miljoner kronor.
Kostnaden för 1500 busskort (1+3-zonskort) laddade med 4 resor är 384 000 kr.
Blodförsörjning för landstinget Dalarnas patienter skulle med förslaget kunna säkras genom att både attrahera nya blodgivare och genom att få nuvarande blodgivare att lämna blod oftare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
De senaste årens nedgång i antal blodgivare och tappningstillfällen kräver en insats för att hålla tillgången på blod uppe. Blodcentralen har framfört önskemål om att i marknadsföringssyfte mot både befintliga och potentiella blodgivare tillåta dessa att resa gratis med Dalatrafiks bussar i samband med blodgivning.
Om landstinget inte hade några egna blodgivare alls skulle landstinget behöva köpa in de blodkomponenter som går åt i Dalarnas sjukvård varje år till en kostnad av drygt 21 miljoner kronor.
Kostnaden för 1500 busskort (1+3-zonskort) laddade med 4 resor är 384 000 kr.
Blodförsörjning för landstinget Dalarnas patienter skulle med förslaget kunna säkras genom att både attrahera nya blodgivare och genom att få nuvarande blodgivare att lämna blod oftare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
9 Förslag prisjustering Dalatrafik |
Diarienummer: LD18/00171 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslå Landstingsfullmäktige
1. En justering görs av Dalatrafiks nuvarande prisnivå på biljetter och kort, enligt bilaga b).
2. De nya priserna börjar gälla fr.o.m. 2018-05-01.
Sammanfattning:
Dalatrafiks senaste prisjustering gjordes 2016-02-15. Den allmänna prisutvecklingen har sedan den senaste justeringen medfört kostnadsökningar. För att bemöta kostnadsökningen vill kollektivtrafiknämnden justera nu gällande priser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag nya priser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dalatrafiks senaste prisjustering gjordes 2016-02-15. Den allmänna prisutvecklingen har sedan den senaste justeringen medfört kostnadsökningar. För att bemöta kostnadsökningen vill kollektivtrafiknämnden justera nu gällande priser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag nya priser | | |
| | |
| | | |   |
10 Riktlinjer för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår Landstingsfullmäktige:
1. Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
2. Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
3. Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
4. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
5. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
6. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast vid utgången av 2018.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Mikael Rosén (M) och Kjell Gustafsson (M): Motion angående parkeringsfrågan vid Falu lasarett |
Diarienummer: LD17/00538 |
Ordförandens förslag:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Mikael Rosén (M) och Kjell Gustafsson (M) att landstingsfullmäktige ger landstingsstyrelsen i uppdrag att uppta förhandlingar med markägaren Falu kommun i syfte att kunna anlägga parkering längs med Regementsvägen vid Falu lasarett.
En ny parkeringsriktlinje för landstinget har tagits fram. Syftet med riktlinjen är att stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid länets sjukhus, mer allmänt utvecklingen av en hållbar och attraktiv miljö och för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsstrategin ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstinget miljömål om att begränsa klimatpåverkan. En del av strategin är att säkerställa att offentliga resurser används så effektivt som möjligt.
För att tillgodose behovet av parkeringsmöjligheter ska vid planering den s.k. fyrstegsprincipen användas. Det innebär tex när efterfrågan är större än tillgången eller när förutsättningarna i övrigt ändras att åtgärder görs i följande ordning:
Åtgärder som påverkar efterfrågan på parkering och val av färdsätt till arbetet
Åtgärder som ger effektivare användande av befintliga parkeringsplatser
Mindre ombyggnads-/förbättringsåtgärder
Samnyttjande, större ombyggnadsåtgärder, nyinvesteringar
Motionen återremitterades till landstingsstyrelsen eftersom en förutsättning för motionssvaret var att fullmäktige antagit ”Riktlinjer för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna”. Ärendet om riktlinje återremitterades vid fullmäktige-sammanträde 2017-11-20 § 135.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2017-09-28 § 31
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Mikael Rosén (M) och Kjell Gustafsson (M) att landstingsfullmäktige ger landstingsstyrelsen i uppdrag att uppta förhandlingar med markägaren Falu kommun i syfte att kunna anlägga parkering längs med Regementsvägen vid Falu lasarett.
En ny parkeringsriktlinje för landstinget har tagits fram. Syftet med riktlinjen är att stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid länets sjukhus, mer allmänt utvecklingen av en hållbar och attraktiv miljö och för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsstrategin ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstinget miljömål om att begränsa klimatpåverkan. En del av strategin är att säkerställa att offentliga resurser används så effektivt som möjligt.
För att tillgodose behovet av parkeringsmöjligheter ska vid planering den s.k. fyrstegsprincipen användas. Det innebär tex när efterfrågan är större än tillgången eller när förutsättningarna i övrigt ändras att åtgärder görs i följande ordning:
Åtgärder som påverkar efterfrågan på parkering och val av färdsätt till arbetet
Åtgärder som ger effektivare användande av befintliga parkeringsplatser
Mindre ombyggnads-/förbättringsåtgärder
Samnyttjande, större ombyggnadsåtgärder, nyinvesteringar
Motionen återremitterades till landstingsstyrelsen eftersom en förutsättning för motionssvaret var att fullmäktige antagit ”Riktlinjer för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna”. Ärendet om riktlinje återremitterades vid fullmäktige-sammanträde 2017-11-20 § 135.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2017-09-28 § 31 | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Ulf Berg (M) med flera: Inför visselblåsarsystem i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD16/03590 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförs besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Ulf Berg (M), Christer Carlsson (M), Lisbeth Mörk-Amnelius (DSP), Bo Brännström (L) och Birgitta Sacrédeus (KD) att Landstinget Dalarna ska införskaffa och implementera ett externt visselblåsarsystem.
Det finns redan flera olika kanaler för att anmäla missförhållanden om inte de interna vägarna fungerar. Det går inte att utifrån erfarenheter av införande av visselblåsarfunktioner dra slutsatsen att sådana har avsedd effekt. Behovet och värdet av ett externt visselblåsarsystem kan därför inte motivera ett införande av ett sådant.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Ulf Berg (M), Christer Carlsson (M), Lisbeth Mörk-Amnelius (DSP), Bo Brännström (L) och Birgitta Sacrédeus (KD) att Landstinget Dalarna ska införskaffa och implementera ett externt visselblåsarsystem.
Det finns redan flera olika kanaler för att anmäla missförhållanden om inte de interna vägarna fungerar. Det går inte att utifrån erfarenheter av införande av visselblåsarfunktioner dra slutsatsen att sådana har avsedd effekt. Behovet och värdet av ett externt visselblåsarsystem kan därför inte motivera ett införande av ett sådant.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Gunilla Berglund (C) och Christina Bröms (C): Stoppa inköp av artiklar som innehåller mikroplaster |
Diarienummer: LD17/03352 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna inför ett inköpsförbud av hygien- och rengöringsartiklar och textilier som innehåller mikroplaster med undantag för bland annat grovdiskmaskinsdiskmedel samt viss funktionsklädsel till personalen.
2. I övrigt avslås motionen.
Sammanfattning:
I en motion föreslår Gunilla Berglund (C) och Christina Bröms (C) att Landstinget Dalarna inför ett inköpsförbud av hygien- och rengöringsartiklar och textilier som innehåller mikroplaster samt alla andra produkter som bidrar till spridningen av mikroplaster.
Landstinget Dalarna har redan vidtagit en del åtgärder för att minska spridningen av mikroplaster från verksamheten. För vissa produkter finns det idag inga alternativ. Det som åligger Landstinget Dalarna är att följa utvecklingen inom de områden där vi har produkter som kan ge upphov till utsläpp av mikroplaster och göra utbyten när så är möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Gunilla Berglund (C) och Christina Bröms (C) att Landstinget Dalarna inför ett inköpsförbud av hygien- och rengöringsartiklar och textilier som innehåller mikroplaster samt alla andra produkter som bidrar till spridningen av mikroplaster.
Landstinget Dalarna har redan vidtagit en del åtgärder för att minska spridningen av mikroplaster från verksamheten. För vissa produkter finns det idag inga alternativ. Det som åligger Landstinget Dalarna är att följa utvecklingen inom de områden där vi har produkter som kan ge upphov till utsläpp av mikroplaster och göra utbyten när så är möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på motion från Agneta Ängsås (C) och Lena Reyier (C): Inför förmånscykel för landstingsanställda |
Diarienummer: LD17/03260 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår Landstingsfullmäktige:
1. Motionen bifalls
Sammanfattning:
Agneta Ängsås (C) och Lena Reyier (C) föreslår i en motion att Landstinget Dalarna inför möjligheten till förmånscykel för sina anställda.
Flera landsting/regioner och kommuner i Sverige ger sina anställda möjligheten till förmånscykel. Den anställde ges förmånen att till ett förmånligt pris hyra en cykel eller flera cyklar genom ett bruttolöneavdrag på lönen. Avtalet gäller i tre år och därefter kan den anställde ta ställning till om cykeln/cyklarna ska köpas ut eller lämnas tillbaka till leverantören. Arbetsgivarens erbjudande omfattar olika typer av cyklar. Det företag som genom offentlig upphandling får förtroendet att leverera, administrera och informera om cykelleasingen sköter merparten av administrationen.
Förslaget gynnar folkhälsan och ökar attraktiviteten för Landstinget Dalarna/ Region Dalarna som arbetsgivare. Landstinget Dalarna/ Region Dalarna ska vara en attraktiv, miljö- och cykelvänlig region med friska medarbetare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Agneta Ängsås (C) och Lena Reyier (C) föreslår i en motion att Landstinget Dalarna inför möjligheten till förmånscykel för sina anställda.
Flera landsting/regioner och kommuner i Sverige ger sina anställda möjligheten till förmånscykel. Den anställde ges förmånen att till ett förmånligt pris hyra en cykel eller flera cyklar genom ett bruttolöneavdrag på lönen. Avtalet gäller i tre år och därefter kan den anställde ta ställning till om cykeln/cyklarna ska köpas ut eller lämnas tillbaka till leverantören. Arbetsgivarens erbjudande omfattar olika typer av cyklar. Det företag som genom offentlig upphandling får förtroendet att leverera, administrera och informera om cykelleasingen sköter merparten av administrationen.
Förslaget gynnar folkhälsan och ökar attraktiviteten för Landstinget Dalarna/ Region Dalarna som arbetsgivare. Landstinget Dalarna/ Region Dalarna ska vara en attraktiv, miljö- och cykelvänlig region med friska medarbetare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD) med flera: Sjuksköterskebrist i Dalarna kan lösas |
Diarienummer: LD17/02158 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Katarina Gustavsson (KD) m.fl., yrkar i en motion att landstingsstyrelsen skall få i uppdrag att utreda frågan om utlandsrekrytering av (specialist-) sjuksköterskor utanför EU, samt göra en pilotsatsning om rekrytering av ca 25 (specialist-) sjuksköterskor till Landstinget Dalarna.
CIREK (Centrum för internationell rekrytering) anses ha erforderlig kunskap för att bedriva rekrytering av sjuksköterskor från utlandet. Rekrytering av sjuksköterskor med utbildning från länder inom EU, i egen regi och utan mellanhänder, bedöms vara ett tryggare och mer förutsebart alternativ såväl för landstinget som för potentiella medarbetare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Katarina Gustavsson (KD) m.fl., yrkar i en motion att landstingsstyrelsen skall få i uppdrag att utreda frågan om utlandsrekrytering av (specialist-) sjuksköterskor utanför EU, samt göra en pilotsatsning om rekrytering av ca 25 (specialist-) sjuksköterskor till Landstinget Dalarna.
CIREK (Centrum för internationell rekrytering) anses ha erforderlig kunskap för att bedriva rekrytering av sjuksköterskor från utlandet. Rekrytering av sjuksköterskor med utbildning från länder inom EU, i egen regi och utan mellanhänder, bedöms vara ett tryggare och mer förutsebart alternativ såväl för landstinget som för potentiella medarbetare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på motion från Bo Brännström (L): Inför peer-supporters inom psykiatrin |
Diarienummer: LD17/03205 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Bo Brännström (L) yrkar i en motion att den psykiatriska vården bör verka för att patienter med psykisk ohälsa får regelbundet träffa andra personer, s.k. ”peersupporters", med egen erfarenhet från psykisk ohälsa.
Den psykiatriska vården i Dalarna har under många år verkat för och utvecklat samarbetet med patienter med psykisk ohälsa. Samarbetet bedrivs på olika arenor och mötesplatser, dels genom formellt uppbyggda brukarråd och dels genom samarbete med ”Dalarnas nätverk för psykisk hälsa”. Inom landstinget finns idag tre olika brukarråd inom psykiatriområdet, ett övergripande brukarråd som är öppet för alla föreningar, ett för föreningar inom missbruk och beroende samt ett brukarråd för anhöriga till barn och unga med psykisk ohälsa.
En gång per år arrangerar Psykiatrins Utvecklingsenhet (enhet inom landstinget) tillsammans med nätverket för psykisk hälsa en länskonferens dit patienter, och medlemmar i brukare- och anhörigföreningar samt vårdpersonal bjuds in. Arrangemanget genomförs ofta på högskolan, under förmiddagen med en föreläsning av en gästföreläsare som har egen psykiatrisk diagnos, och en eftermiddag där de olika brukare- och anhörigföreningarna håller korta seminarier i dialogform. Arrangemangen brukar samla 250 - 300 personer och är mycket uppskattade.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bo Brännström (L) yrkar i en motion att den psykiatriska vården bör verka för att patienter med psykisk ohälsa får regelbundet träffa andra personer, s.k. ”peersupporters", med egen erfarenhet från psykisk ohälsa.
Den psykiatriska vården i Dalarna har under många år verkat för och utvecklat samarbetet med patienter med psykisk ohälsa. Samarbetet bedrivs på olika arenor och mötesplatser, dels genom formellt uppbyggda brukarråd och dels genom samarbete med ”Dalarnas nätverk för psykisk hälsa”. Inom landstinget finns idag tre olika brukarråd inom psykiatriområdet, ett övergripande brukarråd som är öppet för alla föreningar, ett för föreningar inom missbruk och beroende samt ett brukarråd för anhöriga till barn och unga med psykisk ohälsa.
En gång per år arrangerar Psykiatrins Utvecklingsenhet (enhet inom landstinget) tillsammans med nätverket för psykisk hälsa en länskonferens dit patienter, och medlemmar i brukare- och anhörigföreningar samt vårdpersonal bjuds in. Arrangemanget genomförs ofta på högskolan, under förmiddagen med en föreläsning av en gästföreläsare som har egen psykiatrisk diagnos, och en eftermiddag där de olika brukare- och anhörigföreningarna håller korta seminarier i dialogform. Arrangemangen brukar samla 250 - 300 personer och är mycket uppskattade.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Hyrläkare inget hållbart system - varken för patient eller ekonomi! |
Diarienummer: LD17/01604 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Birgitta Sacrédeus (KD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna möjliggör en modell där läkaren är en egen företagare och samtidigt arbetar på en av Landstinget Dalarna driven vårdcentral. I motionen beskriver Birgitta Sacrédeus den nationella vårdsituation som Sverige befinner sig i avseende hyrläkare. Landstinget Dalarna deltar tillsammans med övriga landsting i Sveriges Kommuner och Landstings nationella arbete för att minska landstingens behov av inhyrd personal.
I dagens Hälsoval inom primärvården finns möjligheter för den vårdpersonal som vill driva privata vårdcentraler att göra detta. Det är inte aktuellt för Landstinget Dalarna att på konsultbasis använda sig av läkare med F-skattsedel upphandlade som privata/egenföretagare på för övrigt landstingsdrivna vårdcentraler med landstingsanställda medarbetare.
Om läkare blir egna företagare/ privata vårdgivare måste dessa upphandlas enligt Lagen om offentlig upphandling, vilket inte på något sätt garanterar att samtliga som önskar den företags-arbetsformen får ett avtal med Landstinget Dalarna.
Landstinget Dalarna deltar aktivt i det nationella arbetet för att finna lösningar på problemet hyrläkare/hyrpersonal. Målsättningen är att hälso-och sjukvården ska vara oberoende av hyrpersonal 2019. Landstinget har en handlingsplan för arbetet och under hösten 2017 förstärks det redan pågående arbetet inom Landstinget Dalarna med projektet - Oberoende av inhyrd personal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Birgitta Sacrédeus (KD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna möjliggör en modell där läkaren är en egen företagare och samtidigt arbetar på en av Landstinget Dalarna driven vårdcentral. I motionen beskriver Birgitta Sacrédeus den nationella vårdsituation som Sverige befinner sig i avseende hyrläkare. Landstinget Dalarna deltar tillsammans med övriga landsting i Sveriges Kommuner och Landstings nationella arbete för att minska landstingens behov av inhyrd personal.
I dagens Hälsoval inom primärvården finns möjligheter för den vårdpersonal som vill driva privata vårdcentraler att göra detta. Det är inte aktuellt för Landstinget Dalarna att på konsultbasis använda sig av läkare med F-skattsedel upphandlade som privata/egenföretagare på för övrigt landstingsdrivna vårdcentraler med landstingsanställda medarbetare.
Om läkare blir egna företagare/ privata vårdgivare måste dessa upphandlas enligt Lagen om offentlig upphandling, vilket inte på något sätt garanterar att samtliga som önskar den företags-arbetsformen får ett avtal med Landstinget Dalarna.
Landstinget Dalarna deltar aktivt i det nationella arbetet för att finna lösningar på problemet hyrläkare/hyrpersonal. Målsättningen är att hälso-och sjukvården ska vara oberoende av hyrpersonal 2019. Landstinget har en handlingsplan för arbetet och under hösten 2017 förstärks det redan pågående arbetet inom Landstinget Dalarna med projektet - Oberoende av inhyrd personal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
18 Budget och verksamhetsplan, Central förvaltning |
Diarienummer: LD18/00140 |
Ordförandens förslag:
1. Styrkort för Central förvaltning 2018, enligt bilaga b), fastställs.
2. Driftbudgetramar per basenhet inom Central förvaltning, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Central förvaltnings styrkort 2018 följer det koncernövergripande styrkortet för Landstinget Dalarna. Målen är satta utifrån fyra fokusområden - Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2017 om driftbudget 2018 till Central förvaltning på 315 956 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2018 ytterligare krav på besparingar motsvarande 0,9 mkr. Därutöver tillförs budgetramen 1 mkr för forskningsanslag och 0,8 mkr som avser bidrag till forskning om arbete och genomförande av struktur- och förändringsplan. Vidare utökas budgetramen med 5 mkr för resurser inför regionbildning, 3 mkr för ökade behov inom centralförvaltning, 3 mkr för E-hälsa/Inera samt 0,8 mkr för Dalaflyget.
205 mkr överförs från Central förvaltning till ny kollektivtrafiknämnd samt 2,3 mkr överförs till Kultur- och bildningsförvaltningen för bidragsgivning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort
c) Driftbudget per basenhet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Central förvaltnings styrkort 2018 följer det koncernövergripande styrkortet för Landstinget Dalarna. Målen är satta utifrån fyra fokusområden - Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2017 om driftbudget 2018 till Central förvaltning på 315 956 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2018 ytterligare krav på besparingar motsvarande 0,9 mkr. Därutöver tillförs budgetramen 1 mkr för forskningsanslag och 0,8 mkr som avser bidrag till forskning om arbete och genomförande av struktur- och förändringsplan. Vidare utökas budgetramen med 5 mkr för resurser inför regionbildning, 3 mkr för ökade behov inom centralförvaltning, 3 mkr för E-hälsa/Inera samt 0,8 mkr för Dalaflyget.
205 mkr överförs från Central förvaltning till ny kollektivtrafiknämnd samt 2,3 mkr överförs till Kultur- och bildningsförvaltningen för bidragsgivning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort
c) Driftbudget per basenhet | | |
| | |
| | | |   |
19 Intern kontrollplan 2018 för Central förvaltning |
Diarienummer: LD18/00078 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2018 för landstingsstyrelsens förvaltning, Central förvaltning, fastställs enligt bilaga b.
Sammanfattning:
Enligt Kommunallagen 6 kap, 7 §, ska styrelsen se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg ska enligt gällande lagstiftning vara att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 5 kontrollpunkter inom landstingsstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Intern kontrollplan 2018 för Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt Kommunallagen 6 kap, 7 §, ska styrelsen se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg ska enligt gällande lagstiftning vara att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 5 kontrollpunkter inom landstingsstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Intern kontrollplan 2018 för Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
20 Skapande av ett "Smärtcentrum Dalarna" |
Diarienummer: LD17/02471 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsstyrelsen anslår de ekonomiska ramarna om 3 mkr i enlighet med Hälso- och sjukvårdsnämndens förslag.
Sammanfattning:
Många patienter lider av kronisk smärta men i Landstinget Dalarna finns ingen sammanhållen struktur för utredning av dessa. SKL:s utredning Nationell uppdrag Smärta har identifierat ett antal rekommendationer: Vården behöver åstadkomma en organisation och en strukturerad vårdprocess som möjliggör tidig identifiering av patienter som löper hög risk att utveckla ett långvarigt smärtsyndrom. Dessutom behöver all smärtvård i Dalarna förbättras så att lidandet för patienterna reduceras och den höga vårdkonsumtionen i denna patientgrupp minskas radikalt. Detta genom:
att erbjuda ett lokalmässigt sammanhållet ”Smärtcentrum” för högkvalificerad smärtutredning,
att på specialistnivå ge multidisciplinärt stöd för interventioner, läkemedelsbehandling och rehabiliteringskoncept,
att tillhandahålla högkvalificerad utredning och bedömning som ger en grund för att patienter med kroniska smärttillstånd ska kunna få fortsatt uppföljning och stöd på primärvårdsnivå.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade på sammanträdet den 12 december 2017:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
Ekonomiska ramar om 3 mkr ställs till förfogande för uppbyggnaden av smärtmottagning/utredningsenhet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar för egen del:
En Smärtmottagning/ utredningsenhet inrättas
Enheten lokaliseras till Falun för samverkan med övriga specialistkliniker: Ett ”Smärtcentrum Dalarna” skapas
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bättre flöden för vuxna med långvarig godartad smärta, 2015
c) NSK, Nationellt uppdrag Smärta, 2016
d) Läkemedelsverket, 2017
e) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2017-12-12
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Många patienter lider av kronisk smärta men i Landstinget Dalarna finns ingen sammanhållen struktur för utredning av dessa. SKL:s utredning Nationell uppdrag Smärta har identifierat ett antal rekommendationer: Vården behöver åstadkomma en organisation och en strukturerad vårdprocess som möjliggör tidig identifiering av patienter som löper hög risk att utveckla ett långvarigt smärtsyndrom. Dessutom behöver all smärtvård i Dalarna förbättras så att lidandet för patienterna reduceras och den höga vårdkonsumtionen i denna patientgrupp minskas radikalt. Detta genom:
att erbjuda ett lokalmässigt sammanhållet ”Smärtcentrum” för högkvalificerad smärtutredning,
att på specialistnivå ge multidisciplinärt stöd för interventioner, läkemedelsbehandling och rehabiliteringskoncept,
att tillhandahålla högkvalificerad utredning och bedömning som ger en grund för att patienter med kroniska smärttillstånd ska kunna få fortsatt uppföljning och stöd på primärvårdsnivå.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade på sammanträdet den 12 december 2017:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
Ekonomiska ramar om 3 mkr ställs till förfogande för uppbyggnaden av smärtmottagning/utredningsenhet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar för egen del:
En Smärtmottagning/ utredningsenhet inrättas
Enheten lokaliseras till Falun för samverkan med övriga specialistkliniker: Ett ”Smärtcentrum Dalarna” skapas
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bättre flöden för vuxna med långvarig godartad smärta, 2015
c) NSK, Nationellt uppdrag Smärta, 2016
d) Läkemedelsverket, 2017
e) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2017-12-12
| | |
| | |
| | | |   |
21 Instruktion för landstingsdirektören |
Diarienummer: LD18/00077 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsdirektörens instruktion godkänns.
Sammanfattning:
Enligt 7 kap. 2 § kommunallagen (2017:725) ska styrelsen fastställa landstingsdirektörens uppgifter och hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Uppdraget ska redovisas i en instruktion för landstingsdirektören. Den är nu föremål för landstingsstyrelsens ställningstagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM, Instruktion för landstingsdirektören
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt 7 kap. 2 § kommunallagen (2017:725) ska styrelsen fastställa landstingsdirektörens uppgifter och hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Uppdraget ska redovisas i en instruktion för landstingsdirektören. Den är nu föremål för landstingsstyrelsens ställningstagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM, Instruktion för landstingsdirektören | | |
| | |
| | | |   |
22 Svar på revisorernas uppföljningsgranskning av attester inom personalområdet |
Diarienummer: LD17/03285 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Revisorerna har gjort en uppföljningsgranskning av en tidigare granskning från år 2013. I rapporten konstateras att många av de brister som påpekades efter nämnda granskning har åtgärdats. Vissa brister återstår dock att åtgärda.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse och rapport
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisorerna har gjort en uppföljningsgranskning av en tidigare granskning från år 2013. I rapporten konstateras att många av de brister som påpekades efter nämnda granskning har åtgärdats. Vissa brister återstår dock att åtgärda.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse och rapport
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
23 Svar på revisorernas granskning av kompetensutveckling för personal inom hälso-och sjukvården |
Diarienummer: LD17/04011 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingets Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av kompetensutveckling för personal inom hälso- och sjukvården. Baserat på granskningsrapporten har revisorerna till landstingsstyrelsen lämnat förslag på åtgärder, vilka är avsedda att ge frågor som rör kompetensutveckling ett mer övergripande och långsiktigt angreppsätt. Revisorerna har i en tillhörande skrivelse rekommenderat hälso- och sjukvårdsnämnden att beakta de rekommendationer som framförs i rapporten, samt att säkerställa att nämnden har en egen uppföljning och kontroll av kompetensutvecklingen för nämnda personal.
Landstingsstyrelsen ser kompetensutveckling som en mycket viktig del av landstingets arbete med kompetensförsörjning och håller med om att arbetet måste bedrivas systematiskt och baserat på behovsanalys. Det är landstingsstyrelsens uppfattning, att det fastställda personalpolitiska programmet 2017-2020 skapar förutsättningar för den typ av behovskartläggning och kompetensanalys som efterfrågas i rapporten, och att en kompetensförsörjningsstrategi behöver arbetas fram, som inkluderar både kompetensutveckling och rekrytering utifrån behov och strategiska överväganden. I ett första skede anses en årlig uppföljning av det personalpolitiska programmet kunna ge en bild av hur landstingets arbete med kompetensförsörjningsfrågor fungerar, således inkluderande insatser som gäller kompetensutveckling för personal inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Yttrande till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av kompetensutveckling för personal inom hälso- och sjukvården. Baserat på granskningsrapporten har revisorerna till landstingsstyrelsen lämnat förslag på åtgärder, vilka är avsedda att ge frågor som rör kompetensutveckling ett mer övergripande och långsiktigt angreppsätt. Revisorerna har i en tillhörande skrivelse rekommenderat hälso- och sjukvårdsnämnden att beakta de rekommendationer som framförs i rapporten, samt att säkerställa att nämnden har en egen uppföljning och kontroll av kompetensutvecklingen för nämnda personal.
Landstingsstyrelsen ser kompetensutveckling som en mycket viktig del av landstingets arbete med kompetensförsörjning och håller med om att arbetet måste bedrivas systematiskt och baserat på behovsanalys. Det är landstingsstyrelsens uppfattning, att det fastställda personalpolitiska programmet 2017-2020 skapar förutsättningar för den typ av behovskartläggning och kompetensanalys som efterfrågas i rapporten, och att en kompetensförsörjningsstrategi behöver arbetas fram, som inkluderar både kompetensutveckling och rekrytering utifrån behov och strategiska överväganden. I ett första skede anses en årlig uppföljning av det personalpolitiska programmet kunna ge en bild av hur landstingets arbete med kompetensförsörjningsfrågor fungerar, således inkluderande insatser som gäller kompetensutveckling för personal inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Yttrande till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
24 Val av arvodeskommitté fr o m mandatperiod 2019 |
Diarienummer: LD18/00384 |
Ordförandens förslag:
1. En arvodeskommitté bildas i Landstinget Dalarna bestående av sju ledamöter.
2. Arvodeskommittén utses av landstingsstyrelsen som också utser en ordföranden bland ledamöterna.
3. Som ordförande utses xxx och som ledamöter xxx
4. Arvodeskommitténs ska slutföra sitt uppdrag senast samtidigt som utgången av landstingsstyrelsens mandatperiod för innevarande period.
5. Arvodeskommittén beslutar själv om sina arbetsformer.
6. Arvodeskommitténs uppdrag ska vara att
a) Göra en översyn av arvodesreglementet för beslut i fullmäktige inför kommande mandatperiod.
b) Föreslå nivåer för de förtroendevaldas arvoden.
c) I utredningsuppdraget ska beaktas förslag från arbetsgrupp för översyn av den politiska organisationen.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
25 Val av arbetsgrupp för översyn av den politiska organisationen mandatperioden 2019-2022 |
Diarienummer: LD18/00386 |
Ordförandens förslag:
1. En arbetsgrupp bestående av sju (7) ledamöter inrättas med uppdrag att göra en översyn av den politiska organisationen inför kommande mandatperiod.
2. Uppdraget ska redovisas i landstingsstyrelsen senast 2018-05-28.
3. Som ledamöter i arbetsgruppen utse xxx som ordförande, xxx
Sammanfattning:
Inför varje mandatperiod är det brukligt att göra en översyn av den politiska organisationen. Landstingsstyrelsen har därför att inrätta en arbetsgrupp med detta syfte. Dessa ledamöter föreslås vara sju (7) till antalet, utan ersättare. Adjungerade tjänstemän kan knytas till arbetsgruppen. Resultatet av uppdraget ska lämnas till landstingsfullmäktige för ställningstagande. I utredningsuppdraget ska särskilt beaktas förslag till beslut som hanteras i samverkan mellan Landstinget Dalarna och länets kommuner inför kommande regionalisering.
Arbetsgruppens uppdrag är att i huvudsak pröva Landstinget Dalarnas politiska organisation. Som följd av organisationsförslaget kan reglementen och delegeringsbestämmelser behöva revideras.
Landstingsstyrelsens uppdrag är att utse ledamöter
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inför varje mandatperiod är det brukligt att göra en översyn av den politiska organisationen. Landstingsstyrelsen har därför att inrätta en arbetsgrupp med detta syfte. Dessa ledamöter föreslås vara sju (7) till antalet, utan ersättare. Adjungerade tjänstemän kan knytas till arbetsgruppen. Resultatet av uppdraget ska lämnas till landstingsfullmäktige för ställningstagande. I utredningsuppdraget ska särskilt beaktas förslag till beslut som hanteras i samverkan mellan Landstinget Dalarna och länets kommuner inför kommande regionalisering.
Arbetsgruppens uppdrag är att i huvudsak pröva Landstinget Dalarnas politiska organisation. Som följd av organisationsförslaget kan reglementen och delegeringsbestämmelser behöva revideras.
Landstingsstyrelsens uppdrag är att utse ledamöter
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
26 Beslut enligt nya Kommunallagen om anmälan av delegeringsbeslut |
Diarienummer: LD18/00300 |
Ordförandens förslag:
1. Alla delegeringsbeslut ska också fortsättningsvis anmälas till landstingsstyrelsen.
Sammanfattning:
Enligt nya kommunallagen (2017:725), i fortsättningen benämnd KL, ska en nämnd besluta i vilken utsträckning beslut som har fattats med stöd av delegering, ska anmälas till den. Beslut som inte anmäls ska protokollföras särskilt, om beslutet får överklagas. Bestämmelserna hör till de fåtaliga nyheter som finns i KL fr.o.m. årsskiftet 2018. Vare sig administrativt eller politiskt har några fördelar kunnat identifieras genom att tillämpa den nya alternativa ordningen. För att styrelsen ska ha kontroll över och kunna följa upp hela sin verksamhet, föreslås därför att ingen ändring görs i förhållande till de rutiner som hittills gällt. Det innebär att samtliga delegeringsbeslut som fattas med stöd av styrelsens fastställda delegeringsbestämmelser, precis som tidigare, ska anmälas till styrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt nya kommunallagen (2017:725), i fortsättningen benämnd KL, ska en nämnd besluta i vilken utsträckning beslut som har fattats med stöd av delegering, ska anmälas till den. Beslut som inte anmäls ska protokollföras särskilt, om beslutet får överklagas. Bestämmelserna hör till de fåtaliga nyheter som finns i KL fr.o.m. årsskiftet 2018. Vare sig administrativt eller politiskt har några fördelar kunnat identifieras genom att tillämpa den nya alternativa ordningen. För att styrelsen ska ha kontroll över och kunna följa upp hela sin verksamhet, föreslås därför att ingen ändring görs i förhållande till de rutiner som hittills gällt. Det innebär att samtliga delegeringsbeslut som fattas med stöd av styrelsens fastställda delegeringsbestämmelser, precis som tidigare, ska anmälas till styrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|