Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2018-02-01_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Ledamoten kallar själv sin ersättare.
Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se.
Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet.
Hjälpmedelsnämndens protokoll ska anslås på varje samverkande kommuns anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 6 kap 30 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Innovationsprojektet / konferens Styra och leda framtidens välfärd
B) General Data Protection Regulation (GDPR)
C) Prislista
D) Rekrytering förvaltningschef
E) Digital anslagstavla
F) Futura rollatorer
G) Information om befintliga lokaler på Skomakargatan 20. Rundvandring i nya lokalerna på Skomakargatan 22.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: Inga delegeringsbeslut finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Verksamhetsberättelse och bokslut 2017 Hjälpmedel Dalarna |
Diarienummer: LD18/00094 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse och bokslut 2017 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna, enligt bilagor b) och c), fastställs.
Sammanfattning:
Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Tillsammans med länets kommuner tar landstinget ett gemensamt ansvar för att enkelt tillhandahålla hjälpmedel till ett rimligt pris.
År 2017 har framför allt präglats av ombyggnationen och flytt av verksamhet till Skomakargatan 22 samt resursdiskussioner ffa kopplat till rekrytering. Effekten syns både i det ekonomiska resultatet och i måluppfyllelsen. Där verksamheten inte når fram till hälften av de uppsatta målen.
Däremot syns framtiden ljus! Viljan till och förslag på förändringar finns, fler medarbetare är på väg in och några introduceras, Innovationsprojektets arbete börjar ge frukt samtidigt som efterfrågan på LD Hjälpmedels tjänster ökar.
Hjälpmedel Dalarna redovisar ett resultat på - 40 tkr. Där 5,0 Mkr är återlämnade till förskrivande enheter utifrån fakturerade summor. Orsakerna till det stora överskottet hänförs främst till vakanta tjänster, färre köpta tjänster samt minskade kapitalkostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2017
c) Bokslut 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Tillsammans med länets kommuner tar landstinget ett gemensamt ansvar för att enkelt tillhandahålla hjälpmedel till ett rimligt pris.
År 2017 har framför allt präglats av ombyggnationen och flytt av verksamhet till Skomakargatan 22 samt resursdiskussioner ffa kopplat till rekrytering. Effekten syns både i det ekonomiska resultatet och i måluppfyllelsen. Där verksamheten inte når fram till hälften av de uppsatta målen.
Däremot syns framtiden ljus! Viljan till och förslag på förändringar finns, fler medarbetare är på väg in och några introduceras, Innovationsprojektets arbete börjar ge frukt samtidigt som efterfrågan på LD Hjälpmedels tjänster ökar.
Hjälpmedel Dalarna redovisar ett resultat på - 40 tkr. Där 5,0 Mkr är återlämnade till förskrivande enheter utifrån fakturerade summor. Orsakerna till det stora överskottet hänförs främst till vakanta tjänster, färre köpta tjänster samt minskade kapitalkostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2017
c) Bokslut 2017 | | |
| | |
| | | |   |
8 Internkontrollplan 2018 Hjälpmedel Dalarna |
Diarienummer: LD18/00093 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2018 Hjälpmedel Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
En riskanalys är gjord till grund för internkontrollplanen. Riskanalysen kommer att genomföras den 30 januari och resultatet kommer att presenteras på Hjälpmedelsnämndens sammanträde den 1 februari.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En riskanalys är gjord till grund för internkontrollplanen. Riskanalysen kommer att genomföras den 30 januari och resultatet kommer att presenteras på Hjälpmedelsnämndens sammanträde den 1 februari.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2018 | | |
| | |
| | | |   |
9 Riktlinje - Fjärrtillsyn |
Diarienummer: LD18/00089 |
Ordförandens förslag:
1. Riktlinje - Fjärrtillsyn, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Denna riktlinje har tagits fram för att vara ett stöd vid beställning/förskrivning av fjärrtillsyn.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Fjärrtillsyn
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Denna riktlinje har tagits fram för att vara ett stöd vid beställning/förskrivning av fjärrtillsyn.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Fjärrtillsyn | | |
| | |
| | | |   |
10 Riktlinje – Påkallningshjälpmedel |
Diarienummer: LD18/00090 |
Ordförandens förslag:
1. Riktlinje - Påkallningshjälpmedel, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Denna riktlinje har tagits fram för att vara ett stöd vid förskrivning av påkallningshjälpmedel. Påkallningshjälpmedel är ett förskrivningsbart hjälpmedel sedan tidigare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Påkallningshjälpmedel
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Denna riktlinje har tagits fram för att vara ett stöd vid förskrivning av påkallningshjälpmedel. Påkallningshjälpmedel är ett förskrivningsbart hjälpmedel sedan tidigare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Påkallningshjälpmedel | | |
| | |
| | | |   |
11 Tillägg till riktlinje påkallningshjälpmedel, passiva larm och fjärrtillsyn |
Diarienummer: LD18/00092 |
Ordförandens förslag:
1. Tillägg till riktlinje påkallningshjälpmedel, passiva larm och fjärrtillsyn, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Tillägg till riktlinje påkallningshjälpmedel, passiva larm och fjärrtillsyn förtydligar vilket hjälpmedel som hör till vilken riktlinje.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tillägg till riktlinje
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Tillägg till riktlinje påkallningshjälpmedel, passiva larm och fjärrtillsyn förtydligar vilket hjälpmedel som hör till vilken riktlinje.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tillägg till riktlinje | | |
| | |
| | | |   |
Sändlista |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Sändlista |
|
Ordförandens förslag: Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|