Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2018-01-30_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Sammanträdet inleds med ett studiebesök på Laboratoriemedicin. Pär Lennart Ågren, Divisionschef Medicin, tar tillsammans med verksamhetschef Sivert Stenman emot och presenterar verksamheten.
Ledningen informerar:
A. Karin Stikå-Mjöberg, förvaltningschef hälso- och sjukvården, informerar.
B. LD17/00372 Oberoende av hyrpersonal
Projektledare Susanne Robertsson informerar. Landstingsstyrelsen beslutade 13 februari 2017, § 24 att Landstinget Dalarna ställer
sig bakom strategin för oberoende av inhyrd personal. Det nya projektets mål är ett gemensamt åtagande genom en överenskommelse mellan samtliga landsting/regioner om att uppnå oberoende av inhyrd personal.
C. Division medicin
Divisionschef Pär Lennart Ågren informerar.
D. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson och chef verksamhetsnära ekonomistöd Åse Golles.
E. Information om den nya kommunallagen
Chefsjurist Kerstin Cederberg föredrar.
F. LD17/04125 Kirurgkliniken Falun
Landstingsstyrelsen behandlade vid sitt sammanträde 6 november situationen på Kirurgkliniken i Falun och beslutade därvid:
Landstingsstyrelsens beslut
1. Landstingsstyrelsen godkänner informationen av vidtagna åtgärder och den åtgärdsplan som landstingsdirektören initierat och leder.
2. Landstingsdirektören får i uppdrag att vidtaga erforderliga åtgärder för att snarast öppna 74 vårdplatser på kirurgkliniken i Falun.
3. Landstingsdirektören får i uppdrag att undersöka möjligheter att externt handla upp operationskapacitet för att avlasta landstingets kirurgverksamhet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Förvaltningschef/Bitr förvaltningschef
B) Övriga chefer (Upphandlingschef)
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Budget och verksamhetsplan, Hälso-och sjukvården Dalarna |
Diarienummer: LD18/00141 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b) fastställs.
2. Driftbudgetramar per division och basenhet inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2017 om en total driftbudgetram för 2018 till hälso- och sjukvården på totalt 5 843 800 tkr.
Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 116 202 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning.
Sparkravet 2018 i enlighet med struktur- och förändringsplan uppgår till 32,1 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan för Hälso- och sjukvården
c) Driftbudgetramar per division och basenhet 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2017 om en total driftbudgetram för 2018 till hälso- och sjukvården på totalt 5 843 800 tkr.
Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 116 202 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning.
Sparkravet 2018 i enlighet med struktur- och förändringsplan uppgår till 32,1 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan för Hälso- och sjukvården
c) Driftbudgetramar per division och basenhet 2018 | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Socialdepartementet: delbetänkande SOU 2017:87 Finansiering, subvention och prissättning av läkemedel |
Diarienummer: LD17/04386 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att yttra sig över delbetänkandet SOU 2017:87 Finansiering, subvention och prissättning av läkemedel.
Det är ett delbetänkande till Läkemedelsutredningen, den första översynen av finansieringsordningen för förmånsläkemedel sedan 1998 då kostnadsansvaret för läkemedelsförmånerna formellt övergick från staten till landstingen. Även systemet för prissättning och subvention av läkemedel, som tillkom för drygt 15 år sedan, ses över i utredningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning och innehållsförteckning
Länk till remiss:
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/11/sou-201787/
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att yttra sig över delbetänkandet SOU 2017:87 Finansiering, subvention och prissättning av läkemedel.
Det är ett delbetänkande till Läkemedelsutredningen, den första översynen av finansieringsordningen för förmånsläkemedel sedan 1998 då kostnadsansvaret för läkemedelsförmånerna formellt övergick från staten till landstingen. Även systemet för prissättning och subvention av läkemedel, som tillkom för drygt 15 år sedan, ses över i utredningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning och innehållsförteckning
Länk till remiss:
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/11/sou-201787/
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på remiss från Socialdepartementet: Enhetliga priser på receptbelagda läkemedel SOU 2017:76 |
Diarienummer: LD17/04041 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att yttra sig över Socialdepartementets remiss ”Enhetliga priser på receptbelagda läkemedel”. Utredningen anser att det är lämpligt att reglera apotekens marginal för receptbelagda läkemedel utanför läkemedelsförmånen (högkostnadsskyddet), och föreslår fastställda inköpspriser och försäljningspriser till skillnad från nuvarande system med fri prissättning för apoteken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att yttra sig över Socialdepartementets remiss ”Enhetliga priser på receptbelagda läkemedel”. Utredningen anser att det är lämpligt att reglera apotekens marginal för receptbelagda läkemedel utanför läkemedelsförmånen (högkostnadsskyddet), och föreslår fastställda inköpspriser och försäljningspriser till skillnad från nuvarande system med fri prissättning för apoteken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på remiss DS 2017:56 Bastjänstgöring för läkare |
Diarienummer: LD17/04396 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
I en remiss från Socialdepartementet föreslås införande av obligatorisk bastjänstgöring (BT) för tillträde till specialiseringsutbildning (ST). Förslaget bygger på antagandet om, att grundutbildningen till läkare förlängs och AT avskaffas.
Landstinget Dalarna befarar att den föreslagna strukturen för läkares utbildning och bastjänstgöring kommer att påverka möjligheten till landstingets kompetensförsörjning av läkare negativt.
Vidare finns det en uppenbar risk att nylegitimerade läkare kan komma att besitta en lägre grad av breddkompetens än läkare som legitimerats efter AT, vilket i sin tur kan leda till bortfall i produktionen, åtminstone på kortare sikt, och i värsta fall utgöra en fara för patientsäkerheten.
Landstinget Dalarna uttrycker sina farhågor i yttrandet och lämnar även synpunkter gällande anställningsform för BT, vikten av kunskaper i psykiatri, ikraftträdandedatum för BT och intygsförfarandet efter att BT fullgjorts. Skälen till svaren anges i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
http://www.regeringen.se/4ad354/globalassets/regeringen/dokument/socialdepartementet/fokhalsa-och-sjukvard/ds-2017-56-bastjanstgoring-for-lakare.pdf
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en remiss från Socialdepartementet föreslås införande av obligatorisk bastjänstgöring (BT) för tillträde till specialiseringsutbildning (ST). Förslaget bygger på antagandet om, att grundutbildningen till läkare förlängs och AT avskaffas.
Landstinget Dalarna befarar att den föreslagna strukturen för läkares utbildning och bastjänstgöring kommer att påverka möjligheten till landstingets kompetensförsörjning av läkare negativt.
Vidare finns det en uppenbar risk att nylegitimerade läkare kan komma att besitta en lägre grad av breddkompetens än läkare som legitimerats efter AT, vilket i sin tur kan leda till bortfall i produktionen, åtminstone på kortare sikt, och i värsta fall utgöra en fara för patientsäkerheten.
Landstinget Dalarna uttrycker sina farhågor i yttrandet och lämnar även synpunkter gällande anställningsform för BT, vikten av kunskaper i psykiatri, ikraftträdandedatum för BT och intygsförfarandet efter att BT fullgjorts. Skälen till svaren anges i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
http://www.regeringen.se/4ad354/globalassets/regeringen/dokument/socialdepartementet/fokhalsa-och-sjukvard/ds-2017-56-bastjanstgoring-for-lakare.pdf
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
8 Yttrande över kommunalbesvär från Ken Swedenborg rörande "förändrad organisation liggande sjuktransport", mål 4715-17 |
Diarienummer: LD17/04043 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till yttrande till Förvaltningsrätten enligt bilaga d) fastställs.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Något skäl att upphäva det överklagade beslutet finns inte. I yttrandet till Förvaltningsrätten hänvisas till beslutsunderlaget till det överklagade beslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överklagat beslut och beslutsunderlag
c) Föreläggande med klagandens skrivelser
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Något skäl att upphäva det överklagade beslutet finns inte. I yttrandet till Förvaltningsrätten hänvisas till beslutsunderlaget till det överklagade beslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överklagat beslut och beslutsunderlag
c) Föreläggande med klagandens skrivelser
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
9 Beslut enligt nya Kommunallagen om anmälan av delegeringsbeslut |
Diarienummer: LD18/00300 |
Ordförandens förslag:
1. Alla delegeringsbeslut ska också fortsättningsvis anmälas till nämnden.
Sammanfattning:
Enligt nya kommunallagen (2017:725), i fortsättningen benämnd KL, ska en nämnd besluta i vilken utsträckning beslut som har fattats med stöd av delegering, ska anmälas till den. Beslut som inte anmäls ska protokollföras särskilt, om beslutet får överklagas. Bestämmelserna hör till de fåtaliga nyheter som finns i KL fr.o.m. årsskiftet 2018. Vare sig administrativt eller politiskt har några fördelar kunnat identifieras genom att tillämpa den nya alternativa ordningen. För att nämnden ska ha kontroll över och kunna följa upp hela sin verksamhet, föreslås därför att ingen ändring görs i förhållande till de rutiner som hittills gällt. Det innebär att samtliga delegeringsbeslut som fattas med stöd av nämndens fastställda delegeringsbestämmelser, precis som tidigare, ska anmälas till nämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt nya kommunallagen (2017:725), i fortsättningen benämnd KL, ska en nämnd besluta i vilken utsträckning beslut som har fattats med stöd av delegering, ska anmälas till den. Beslut som inte anmäls ska protokollföras särskilt, om beslutet får överklagas. Bestämmelserna hör till de fåtaliga nyheter som finns i KL fr.o.m. årsskiftet 2018. Vare sig administrativt eller politiskt har några fördelar kunnat identifieras genom att tillämpa den nya alternativa ordningen. För att nämnden ska ha kontroll över och kunna följa upp hela sin verksamhet, föreslås därför att ingen ändring görs i förhållande till de rutiner som hittills gällt. Det innebär att samtliga delegeringsbeslut som fattas med stöd av nämndens fastställda delegeringsbestämmelser, precis som tidigare, ska anmälas till nämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på revisorernas granskning av kompetensutveckling för personal inom hälso-och sjukvården |
Diarienummer: LD17/04011 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingets Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av kompetensutveckling för personal inom hälso- och sjukvården. Baserat på granskningsrapporten har revisorerna till landstingsstyrelsen lämnat förslag på åtgärder, vilka är avsedda att ge frågor som rör kompetensutveckling ett mer övergripande och långsiktigt angreppsätt. Revisorerna har i en tillhörande skrivelse rekommenderat hälso- och sjukvårdsnämnden att beakta de rekommendationer som framförs i rapporten, samt att säkerställa att nämnden har en egen uppföljning och kontroll av kompetensutvecklingen för nämnda personal.
Landstingsstyrelsen ser kompetensutveckling som en mycket viktig del av landstingets arbete med kompetensförsörjning och håller med om att arbetet måste bedrivas systematiskt och baserat på behovsanalys. Det är landstingsstyrelsens uppfattning, att det fastställda personalpolitiska programmet 2017-2020 skapar förutsättningar för den typ av behovskartläggning och kompetensanalys som efterfrågas i rapporten, och att en kompetensförsörjningsstrategi behöver arbetas fram, som inkluderar både kompetensutveckling och rekrytering utifrån behov och strategiska överväganden. I ett första skede anses en årlig uppföljning av det personalpolitiska programmet kunna ge en bild av hur landstingets arbete med kompetensförsörjningsfrågor fungerar, således inkluderande insatser som gäller kompetensutveckling för personal inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Yttrande till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av kompetensutveckling för personal inom hälso- och sjukvården. Baserat på granskningsrapporten har revisorerna till landstingsstyrelsen lämnat förslag på åtgärder, vilka är avsedda att ge frågor som rör kompetensutveckling ett mer övergripande och långsiktigt angreppsätt. Revisorerna har i en tillhörande skrivelse rekommenderat hälso- och sjukvårdsnämnden att beakta de rekommendationer som framförs i rapporten, samt att säkerställa att nämnden har en egen uppföljning och kontroll av kompetensutvecklingen för nämnda personal.
Landstingsstyrelsen ser kompetensutveckling som en mycket viktig del av landstingets arbete med kompetensförsörjning och håller med om att arbetet måste bedrivas systematiskt och baserat på behovsanalys. Det är landstingsstyrelsens uppfattning, att det fastställda personalpolitiska programmet 2017-2020 skapar förutsättningar för den typ av behovskartläggning och kompetensanalys som efterfrågas i rapporten, och att en kompetensförsörjningsstrategi behöver arbetas fram, som inkluderar både kompetensutveckling och rekrytering utifrån behov och strategiska överväganden. I ett första skede anses en årlig uppföljning av det personalpolitiska programmet kunna ge en bild av hur landstingets arbete med kompetensförsörjningsfrågor fungerar, således inkluderande insatser som gäller kompetensutveckling för personal inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Yttrande till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på revisorernas granskning av implementeringen av samverkansnämndens politiska viljeinriktningar |
Diarienummer: LD17/03927 |
Ordförandens förslag:
1. Det gemensamma svaret från Uppsala-Örebro sjukvårdsregion, bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i samtliga sju landsting och regioner som ingår i Uppsala-Örebro regionen genomfört en översiktlig granskning avseende samverkansnämndens och respektive landsting/regions arbete med de politiska viljeinriktningarna (PVI). Uppdraget har avgränsats till att titta närmare på inriktningarna avseende de PVI som antagits 2015-2016 (diabetes, missbruksvård, hjärtsjukvård och astma/KOL).
Samverkansnämnden (SVN) bedömer att revisorerna inte till fullo förstått nämndens roll i relation till de ingående landstingen/regionerna och nämnden delar inte slutsatsen eftersom det inte är samverkansnämnden som ska ansvara för genomförandet av rekommendationerna. Det är inom de ingående landstingen/ regionerna som förutsättningar för ett genomförande finns.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas skrivelse
c) Revisionsrapport
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i samtliga sju landsting och regioner som ingår i Uppsala-Örebro regionen genomfört en översiktlig granskning avseende samverkansnämndens och respektive landsting/regions arbete med de politiska viljeinriktningarna (PVI). Uppdraget har avgränsats till att titta närmare på inriktningarna avseende de PVI som antagits 2015-2016 (diabetes, missbruksvård, hjärtsjukvård och astma/KOL).
Samverkansnämnden (SVN) bedömer att revisorerna inte till fullo förstått nämndens roll i relation till de ingående landstingen/regionerna och nämnden delar inte slutsatsen eftersom det inte är samverkansnämnden som ska ansvara för genomförandet av rekommendationerna. Det är inom de ingående landstingen/ regionerna som förutsättningar för ett genomförande finns.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas skrivelse
c) Revisionsrapport
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på revisionens granskning av "omhändertagande av brottsoffer" |
Diarienummer: LD17/04469 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns
Sammanfattning:
Revisionen har begärt ett yttrande efter genomförd granskning av hälso- och sjukvårdens omhändertagande av brottsoffer. Granskningen bedömer att omhändertagandet skiljer sig åt beroende på patientens kontakter inom sjukvården.
När brottsoffer kontaktar Hälso- och sjukvården ska ett adekvat medicinskt och psykosocialt omhändertagande ske. Landstinget avser att utarbeta en administrativ rutin för omhändertagande av brottsoffer generellt och som klargör sjukvårdens ansvar vid omhändertagandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapport
c) Svar till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisionen har begärt ett yttrande efter genomförd granskning av hälso- och sjukvårdens omhändertagande av brottsoffer. Granskningen bedömer att omhändertagandet skiljer sig åt beroende på patientens kontakter inom sjukvården.
När brottsoffer kontaktar Hälso- och sjukvården ska ett adekvat medicinskt och psykosocialt omhändertagande ske. Landstinget avser att utarbeta en administrativ rutin för omhändertagande av brottsoffer generellt och som klargör sjukvårdens ansvar vid omhändertagandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapport
c) Svar till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
13 Internkontrollplan 2018, förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/04740 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2018 för förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna se till att den interna kontrollen är tillräcklig samt att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarnas internkontrollplan omfattar sju kontrollområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Interkontrollplan 2018
c) Riskanalys, bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna se till att den interna kontrollen är tillräcklig samt att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarnas internkontrollplan omfattar sju kontrollområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Interkontrollplan 2018
c) Riskanalys, bilaga | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Fri kollektivtrafik för blodgivare |
Diarienummer: LD17/03906 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Blodgivare erbjuds gratis kollektivtrafik med Dalatrafiks bussar till och från blodgivning.
Sammanfattning:
De senaste årens nedgång i antal blodgivare och tappningstillfällen kräver en insats för att hålla tillgången på blod uppe. Blodcentralen har framfört önskemål om att i marknadsföringssyfte mot både befintliga och potentiella blodgivare tillåta dessa att resa gratis med Dalatrafiks bussar i samband med blodgivning.
Om landstinget inte hade några egna blodgivare alls skulle landstinget behöva köpa in de blodkomponenter som går åt i Dalarnas sjukvård varje år till en kostnad av drygt 21 miljoner kronor.
Kostnaden för 1500 busskort (1+3-zonskort) laddade med 4 resor är 384 000 kr.
Blodförsörjning för landstinget Dalarnas patienter skulle med förslaget kunna säkras genom att både attrahera nya blodgivare och genom att få nuvarande blodgivare att lämna blod oftare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
De senaste årens nedgång i antal blodgivare och tappningstillfällen kräver en insats för att hålla tillgången på blod uppe. Blodcentralen har framfört önskemål om att i marknadsföringssyfte mot både befintliga och potentiella blodgivare tillåta dessa att resa gratis med Dalatrafiks bussar i samband med blodgivning.
Om landstinget inte hade några egna blodgivare alls skulle landstinget behöva köpa in de blodkomponenter som går åt i Dalarnas sjukvård varje år till en kostnad av drygt 21 miljoner kronor.
Kostnaden för 1500 busskort (1+3-zonskort) laddade med 4 resor är 384 000 kr.
Blodförsörjning för landstinget Dalarnas patienter skulle med förslaget kunna säkras genom att både attrahera nya blodgivare och genom att få nuvarande blodgivare att lämna blod oftare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
15 Avgiftsförändringar 2018 |
Diarienummer: LD17/03123 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Patientavgift uttas för besök eller åtgärd inom hälso- och sjukvården oavsett vilken yrkeskategori som patienten har kontakt med
2. Patienter med uppehållstillstånd Förändringarna genomförs fr o m 2018-06-01 för punkt 1 och retroaktivt fr o m 2017-10-01 för punkt 2
Sammanfattning:
Patientavgift bör likställas för all sjukvårdande behandling oavsett vilken yrkeskategori inom hälso- och sjukvården som patienten får hjälp av. Patienter med korta uppehållstillstånd och kvotflyktingar drabbas av höga vårdkostnader på grund av problem med folkbokföring.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKL:s PM om Hälso- och sjukvård till vissa personer med korta uppehållstillstånd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientavgift bör likställas för all sjukvårdande behandling oavsett vilken yrkeskategori inom hälso- och sjukvården som patienten får hjälp av. Patienter med korta uppehållstillstånd och kvotflyktingar drabbas av höga vårdkostnader på grund av problem med folkbokföring.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKL:s PM om Hälso- och sjukvård till vissa personer med korta uppehållstillstånd | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på motion från Bo Brännström (L): Inför peer-supporters inom psykiatrin |
Diarienummer: LD17/03205 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Bo Brännström (L) yrkar i en motion att den psykiatriska vården bör verka för att patienter med psykisk ohälsa får regelbundet träffa andra personer, s.k. ”peersupporters", med egen erfarenhet från psykisk ohälsa.
Den psykiatriska vården i Dalarna har under många år verkat för och utvecklat samarbetet med patienter med psykisk ohälsa. Samarbetet bedrivs på olika arenor och mötesplatser, dels genom formellt uppbyggda brukarråd och dels genom samarbete med ”Dalarnas nätverk för psykisk hälsa”. Inom landstinget finns idag tre olika brukarråd inom psykiatriområdet, ett övergripande brukarråd som är öppet för alla föreningar, ett för föreningar inom missbruk och beroende samt ett brukarråd för anhöriga till barn och unga med psykisk ohälsa.
En gång per år arrangerar Psykiatrins Utvecklingsenhet (enhet inom landstinget) tillsammans med nätverket för psykisk hälsa en länskonferens dit patienter, och medlemmar i brukare- och anhörigföreningar samt vårdpersonal bjuds in. Arrangemanget genomförs ofta på högskolan, under förmiddagen med en föreläsning av en gästföreläsare som har egen psykiatrisk diagnos, och en eftermiddag där de olika brukare- och anhörigföreningarna håller korta seminarier i dialogform. Arrangemangen brukar samla 250 - 300 personer och är mycket uppskattade.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bo Brännström (L) yrkar i en motion att den psykiatriska vården bör verka för att patienter med psykisk ohälsa får regelbundet träffa andra personer, s.k. ”peersupporters", med egen erfarenhet från psykisk ohälsa.
Den psykiatriska vården i Dalarna har under många år verkat för och utvecklat samarbetet med patienter med psykisk ohälsa. Samarbetet bedrivs på olika arenor och mötesplatser, dels genom formellt uppbyggda brukarråd och dels genom samarbete med ”Dalarnas nätverk för psykisk hälsa”. Inom landstinget finns idag tre olika brukarråd inom psykiatriområdet, ett övergripande brukarråd som är öppet för alla föreningar, ett för föreningar inom missbruk och beroende samt ett brukarråd för anhöriga till barn och unga med psykisk ohälsa.
En gång per år arrangerar Psykiatrins Utvecklingsenhet (enhet inom landstinget) tillsammans med nätverket för psykisk hälsa en länskonferens dit patienter, och medlemmar i brukare- och anhörigföreningar samt vårdpersonal bjuds in. Arrangemanget genomförs ofta på högskolan, under förmiddagen med en föreläsning av en gästföreläsare som har egen psykiatrisk diagnos, och en eftermiddag där de olika brukare- och anhörigföreningarna håller korta seminarier i dialogform. Arrangemangen brukar samla 250 - 300 personer och är mycket uppskattade.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Hyrläkare inget hållbart system - varken för patient eller ekonomi! |
Diarienummer: LD17/01604 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Birgitta Sacrédeus (KD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna möjliggör en modell där läkaren är en egen företagare och samtidigt arbetar på en av Landstinget Dalarna driven vårdcentral. I motionen beskriver Birgitta Sacrédeus den nationella vårdsituation som Sverige befinner sig i avseende hyrläkare. Landstinget Dalarna deltar tillsammans med övriga landsting i Sveriges Kommuner och Landstings nationella arbete för att minska landstingens behov av inhyrd personal.
I dagens Hälsoval inom primärvården finns möjligheter för den vårdpersonal som vill driva privata vårdcentraler att göra detta. Det är inte aktuellt för Landstinget Dalarna att på konsultbasis använda sig av läkare med F-skattsedel upphandlade som privata/egenföretagare på för övrigt landstingsdrivna vårdcentraler med landstingsanställda medarbetare.
Om läkare blir egna företagare/ privata vårdgivare måste dessa upphandlas enligt Lagen om offentlig upphandling, vilket inte på något sätt garanterar att samtliga som önskar den företags-arbetsformen får ett avtal med Landstinget Dalarna.
Landstinget Dalarna deltar aktivt i det nationella arbetet för att finna lösningar på problemet hyrläkare/hyrpersonal. Målsättningen är att hälso-och sjukvården ska vara oberoende av hyrpersonal 2019. Landstinget har en handlingsplan för arbetet och under hösten 2017 förstärks det redan pågående arbetet inom Landstinget Dalarna med projektet - Oberoende av inhyrd personal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Birgitta Sacrédeus (KD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna möjliggör en modell där läkaren är en egen företagare och samtidigt arbetar på en av Landstinget Dalarna driven vårdcentral. I motionen beskriver Birgitta Sacrédeus den nationella vårdsituation som Sverige befinner sig i avseende hyrläkare. Landstinget Dalarna deltar tillsammans med övriga landsting i Sveriges Kommuner och Landstings nationella arbete för att minska landstingens behov av inhyrd personal.
I dagens Hälsoval inom primärvården finns möjligheter för den vårdpersonal som vill driva privata vårdcentraler att göra detta. Det är inte aktuellt för Landstinget Dalarna att på konsultbasis använda sig av läkare med F-skattsedel upphandlade som privata/egenföretagare på för övrigt landstingsdrivna vårdcentraler med landstingsanställda medarbetare.
Om läkare blir egna företagare/ privata vårdgivare måste dessa upphandlas enligt Lagen om offentlig upphandling, vilket inte på något sätt garanterar att samtliga som önskar den företags-arbetsformen får ett avtal med Landstinget Dalarna.
Landstinget Dalarna deltar aktivt i det nationella arbetet för att finna lösningar på problemet hyrläkare/hyrpersonal. Målsättningen är att hälso-och sjukvården ska vara oberoende av hyrpersonal 2019. Landstinget har en handlingsplan för arbetet och under hösten 2017 förstärks det redan pågående arbetet inom Landstinget Dalarna med projektet - Oberoende av inhyrd personal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|