Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2018-01-29_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
Ledningen informerar
A. Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder.
B Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
Ekonomisk information avseende bl.a. resultat 2017, budget 2018 och utlåning till Dalatrafik.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss från JK om skadeståndsanspråk |
Diarienummer: LD17/04280 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till yttrande till Justitiekanslern enligt bilaga b) och c) fastställs.
Sammanfattning:
Justitiekanslern har remitterat Sture Bergwalls skadeståndskrav till Rättspsykiatriska kliniken med ett antal frågor kring den tvångsvård Sture Bergwall fick på Säters sjukhus. Av den genomgång av journalerna som är gjord framgår att medicineringen inte varit av den omfattning som framgår av ansökan om skadestånd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande från Rättspsykiatriska kliniken. OBS! Bilaga b publiceras inte med hänvisnning till sekretess enligt 25 kap. 1 § OSL
c) Bilaga till yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Justitiekanslern har remitterat Sture Bergwalls skadeståndskrav till Rättspsykiatriska kliniken med ett antal frågor kring den tvångsvård Sture Bergwall fick på Säters sjukhus. Av den genomgång av journalerna som är gjord framgår att medicineringen inte varit av den omfattning som framgår av ansökan om skadestånd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande från Rättspsykiatriska kliniken. OBS! Bilaga b publiceras inte med hänvisnning till sekretess enligt 25 kap. 1 § OSL
c) Bilaga till yttrande | | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor |
Diarienummer: LD17/04234 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna avger inget eget remissvar till Socialstyrelsen.
2. Beslutsunderlaget och beslutet skickas till Samverkansnämnden i Uppsala- Örebro sjukvårdsregion för att tjänstepersoner inom Regionala utvecklingsgruppen för nationella riktlinjer ska kunna sammanställa och avge ett gemensamt svar till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Innehållet i den uppdaterad riktlinjen från Socialstyrelsen har förändrats något sedan den första som kom ut 2011. Bedömningen är att landstingets synpunkter tas tillvara i det gemensamma remissvar som kommer att lämnas från Samverkansnämnden, Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
Landstinget bedömer föreliggande riktlinjer som ett utmärkt underlag för styrning och ledning av det preventiva patientarbetet och som stöd för samverkan med andra organisationer i länet i ett befolkningsperspektiv.
Landstinget Dalarna behöver kraftigt förstärka hälso- och sjukvårdens insatser till patienter i risk för ohälsa och sjukdom pga ohälsosamma levnadsvanor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
https://roi.socialstyrelsen.se/riktlinjer/nationella-riktlinjer-for-prevention-och-behandling-vid-ohalsosammalevnadsvanor
c) GAP-analys
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Innehållet i den uppdaterad riktlinjen från Socialstyrelsen har förändrats något sedan den första som kom ut 2011. Bedömningen är att landstingets synpunkter tas tillvara i det gemensamma remissvar som kommer att lämnas från Samverkansnämnden, Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
Landstinget bedömer föreliggande riktlinjer som ett utmärkt underlag för styrning och ledning av det preventiva patientarbetet och som stöd för samverkan med andra organisationer i länet i ett befolkningsperspektiv.
Landstinget Dalarna behöver kraftigt förstärka hälso- och sjukvårdens insatser till patienter i risk för ohälsa och sjukdom pga ohälsosamma levnadsvanor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
https://roi.socialstyrelsen.se/riktlinjer/nationella-riktlinjer-for-prevention-och-behandling-vid-ohalsosammalevnadsvanor
c) GAP-analys | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Norra Dalarna |
Diarienummer: LD17/03009 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Norra Dalarna beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
Sammanfattning:
Norra Dalarnas Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna varken tillstyrker eller avstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning
c) Revisionsberättelse
d) Revisionsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Norra Dalarnas Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna varken tillstyrker eller avstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning
c) Revisionsberättelse
d) Revisionsrapport | | |
| | |
| | | |   |
5 Ersättning till personer med patienterfarenhet alternativt närstående (själverfarna), vid medverkan i förbättringsarbete |
Diarienummer: LD17/03823 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsens arbetsutskott föreslår landstingsstyrelsen föreslå landstingsfullmäktige
1. Ersättning till personer som medverkar i förbättringsarbete i Landstinget Dalarna godkänns enligt förutsättningar i förevarande beslutsunderlag, bilaga a).
Sammanfattning:
Det krävs nytänkande och ändrat förhållningssätt i utvecklandet av hälso- och sjukvården. Det arbetet behöver göras tillsammans med patienter, närstående, forskare och medarbetare i vården. Personer med patienterfarenhet och närståendes (själverfarna) behöver knytas till arbetet. Patient/närståendes medverkan krävs också från statens sida genom de skrivningar som finns i överenskommelse som sluts mellan regeringen och SKL (Sveriges Kommuner och Landsting).
Landstingsstyrelsen har att ta ställning till ersättningsnivå för själverfarnas medverkan i arbetet. Ersättningarna föreslås i princip följa ersättningsnivån för motsvarande ersättningar som brukarorganisationens företrädare inom Tolknämnden har rätt till, men med visst undantag. Det innebär att man har rätt till:
- Ersättningen är 1700 kr för heldagsmöte (mer än 4 tim) och 850 kr för halvdagsmöte (mindre än 4 tim). I summan ingår för- och efterarbete om så krävs.
- Inkomstbortfall ersätts inte.
- Resor med egen bil ersätts enligt gällande bilavtal för anställda. Resor med kollektivt färdmedel eller färdtjänst ersätts mot redovisning av kvitto/biljett.
- Saknar rätt till traktamente eftersom man som privatperson utför ett uppdrag på motsvarande sätt som en anställd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det krävs nytänkande och ändrat förhållningssätt i utvecklandet av hälso- och sjukvården. Det arbetet behöver göras tillsammans med patienter, närstående, forskare och medarbetare i vården. Personer med patienterfarenhet och närståendes (själverfarna) behöver knytas till arbetet. Patient/närståendes medverkan krävs också från statens sida genom de skrivningar som finns i överenskommelse som sluts mellan regeringen och SKL (Sveriges Kommuner och Landsting).
Landstingsstyrelsen har att ta ställning till ersättningsnivå för själverfarnas medverkan i arbetet. Ersättningarna föreslås i princip följa ersättningsnivån för motsvarande ersättningar som brukarorganisationens företrädare inom Tolknämnden har rätt till, men med visst undantag. Det innebär att man har rätt till:
- Ersättningen är 1700 kr för heldagsmöte (mer än 4 tim) och 850 kr för halvdagsmöte (mindre än 4 tim). I summan ingår för- och efterarbete om så krävs.
- Inkomstbortfall ersätts inte.
- Resor med egen bil ersätts enligt gällande bilavtal för anställda. Resor med kollektivt färdmedel eller färdtjänst ersätts mot redovisning av kvitto/biljett.
- Saknar rätt till traktamente eftersom man som privatperson utför ett uppdrag på motsvarande sätt som en anställd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på motion från Ulf Berg (M) med flera: Inför visselblåsarsystem i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD16/03590 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförs besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Ulf Berg (M), Christer Carlsson (M), Lisbeth Mörk-Amnelius (DSP), Bo Brännström (L) och Birgitta Sacrédeus (KD) att Landstinget Dalarna ska införskaffa och implementera ett externt visselblåsarsystem.
Det finns redan flera olika kanaler för att anmäla missförhållanden om inte de interna vägarna fungerar. Det går inte att utifrån erfarenheter av införande av visselblåsarfunktioner dra slutsatsen att sådana har avsedd effekt. Behovet och värdet av ett externt visselblåsarsystem kan därför inte motivera ett införande av ett sådant.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Ulf Berg (M), Christer Carlsson (M), Lisbeth Mörk-Amnelius (DSP), Bo Brännström (L) och Birgitta Sacrédeus (KD) att Landstinget Dalarna ska införskaffa och implementera ett externt visselblåsarsystem.
Det finns redan flera olika kanaler för att anmäla missförhållanden om inte de interna vägarna fungerar. Det går inte att utifrån erfarenheter av införande av visselblåsarfunktioner dra slutsatsen att sådana har avsedd effekt. Behovet och värdet av ett externt visselblåsarsystem kan därför inte motivera ett införande av ett sådant.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på motion från Gunilla Berglund (C) och Christina Bröms (C): Stoppa inköp av artiklar som innehåller mikroplaster |
Diarienummer: LD17/03352 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna inför ett inköpsföbud av hygien- och rengöringsartiklar och textilier som innehåller mikroplaster med undantag för bland annat grovdiskmaskinsdiskmedel samt viss funktionsklädsel till personalen.
2. I övrigt avslås motionen.
Sammanfattning:
I en motion föreslår Gunilla Berglund (C) och Christina Bröms (C) att Landstinget Dalarna inför ett inköpsförbud av hygien- och rengöringsartiklar och textilier som innehåller mikroplaster samt alla andra produkter som bidrar till spridningen av mikroplaster.
Landstinget Dalarna har redan vidtagit en del åtgärder för att minska spridningen av mikroplaster från verksamheten. För vissa produkter finns det idag inga alternativ. Det som åligger Landstinget Dalarna är att följa utvecklingen inom de områden där vi har produkter som kan ge upphov till utsläpp av mikroplaster och göra utbyten när så är möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Gunilla Berglund (C) och Christina Bröms (C) att Landstinget Dalarna inför ett inköpsförbud av hygien- och rengöringsartiklar och textilier som innehåller mikroplaster samt alla andra produkter som bidrar till spridningen av mikroplaster.
Landstinget Dalarna har redan vidtagit en del åtgärder för att minska spridningen av mikroplaster från verksamheten. För vissa produkter finns det idag inga alternativ. Det som åligger Landstinget Dalarna är att följa utvecklingen inom de områden där vi har produkter som kan ge upphov till utsläpp av mikroplaster och göra utbyten när så är möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Internkontrollplan 2018 för Central förvaltning |
Diarienummer: LD18/00078 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen
1. Internkontrollplan 2018 för landstingsstyrelsens förvaltning, Central förvaltning, fastställs enligt bilaga b.
Sammanfattning:
Enligt Kommunallagen 6 kap, 7 §, ska styrelsen se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg ska enligt gällande lagstiftning vara att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 5 kontrollpunkter inom landstingsstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Intern kontrollplan 2018 för Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt Kommunallagen 6 kap, 7 §, ska styrelsen se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheterna bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Ett verktyg ska enligt gällande lagstiftning vara att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 5 kontrollpunkter inom landstingsstyrelsens verksamhetsområde. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Intern kontrollplan 2018 för Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
9 Instruktion för landstingsdirektören |
Diarienummer: LD18/00077 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstingsdirektörens instruktion godkänns.
Sammanfattning:
Enligt 7 kap. 2 § kommunallagen (2017:725) ska styrelsen fastställa landstingsdirektörens uppgifter och hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Uppdraget ska redovisas i en instruktion för landstingsdirektören. Den är nu föremål för landstingsstyrelsens ställningstagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag 2018-01-29
b) PM, Instruktion för landstingsdirektören
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt 7 kap. 2 § kommunallagen (2017:725) ska styrelsen fastställa landstingsdirektörens uppgifter och hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Uppdraget ska redovisas i en instruktion för landstingsdirektören. Den är nu föremål för landstingsstyrelsens ställningstagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag 2018-01-29
b) PM, Instruktion för landstingsdirektören | | |
| | |
| | | |   |
|