Agenda
Med utgångspunkt från agendan kan Du:
- Expandera ärendet med (+)
- Läsa handlingar kopplade till ärendet.
Handbok
Start
Hjälp
Åter
Kollektivtrafiknämnd 2018-01-22
Dagordning
Växla till protokoll
  Kollektivtrafiknämnd_2018-01-22_dagordning.pdf
Samtliga handlingar inför sammanträdet.
Inledning och protokollsjustering
1 Information
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet. Ledningen informerar A. Förvaltningschef Bengt Benjaminsson inleder. Information om bl.a. verksamhetens löpande förutsättningar och arbete, hur övergången från aktiebolag till förvaltning har fungerat och extra lån från ägarna. B. Eventuellt ekonomidirektör Peter Hansson C. Information/utbildning Intern styrning och kontroll Ulrika Varberg, samordnare ledningssystem
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden
2 Uppdrag till förvaltningschef
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafiknämnden ger i uppdrag åt förvaltningschefen för kollektivtrafikförvaltningen att utreda förutsättningarna för den regionala tågtrafiken.
2. Utredningen återrapporteras till kollektivtrafiknämnden under hösten 2018 för ställningstagande. Ärendet I Trafikförsörjningsprogrammet är den regionala tågtrafiken beskriven som att den är ryggraden i det gemensamma trafiksystemet och busstrafikens volym är beroende av hur många tåg som trafikerar respektive stråk. Den övriga vägledning som finns är det som är skrivet i den Goda resan och i Tågpendlarutredningen, båda är dock dokument som är mer än 10 år gamla. Det finns också beskrivet lite olika trafik visioner, tex att det ska eftersträvas timmestrafik mellan Borlänge och Mora. Några infrastrukturs åtgärder är också nämnda, tex ombyggnad av spåret i Ramnäs samt önskvärd ombyggnad i Vikarbyn och Falun östra för att underlätta tågmöten. Vår uppfattning är att vi behöver bli mer konkreta i vilka åtgärder och vilken trafik som ska eftersträvas. Det känns också stundtals som organisationen både politiskt och på tjänstemannanivå är något oklar. Det är också förknippat med stora kostnader och långa avskrivningstider när det gäller investeringar. Det finns behov att ta beslut om kommande beställningar, dessa bör läggas helst under 2018 för att få leverans under 2021. Frågan är om nuvarande volym ska bibehållas eller om det ska beställas mer tågtrafik på bekostnad av busstrafik med sannolikt därtill ökade kostnader som följd. Utredning behövs kring fordonsbehov, samordning tåg och buss, organisationens utseende samt vilka kostnader olika alternativ innebär.
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden
3 Förslag prisjustering Dalatrafik
Diarienummer: LD18/00171
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår Landstingsstyrelsen föreslå Landstingsfullmäktige
1. En justering görs av Dalatrafiks nuvarande prisnivå på biljetter och kort, enligt bilaga b).
2. De nya priserna börjar gälla fr.o.m. 2018-04-01.
Sammanfattning:
Dalatrafiks senaste prisjustering gjordes 2016-02-15. Med anledning av det besparingskrav på 55 mkr som föreligger finns det anledning att justera nuvarande priser. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Förslag nya priser
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag_LD1800171
Bilaga förslag nya priser
Beslutsunderlag_LD1800171
Bilaga förslag nya priser
Dalatrafiks senaste prisjustering gjordes 2016-02-15. Med anledning av det besparingskrav på 55 mkr som föreligger finns det anledning att justera nuvarande priser. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Förslag nya priser