Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2017-12-07_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Ledamoten kallar själv sin ersättare.
Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se.
Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet.
Hjälpmedelsnämndens protokoll ska anslås på varje samverkande kommuns anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 6 kap 30 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Lägesrapport på LD Hjälpmedel
B) Enkät ang. överenskommelsen rehab, habilitering och hjälpmedel
C) Avvikelse från avtal gällande upphandling av sängar
D) Månadsrapport, oktober 2017 inkl. statistik Bilaga 4 D)
E) Hjälpmedelscentralens jourtider, skrivelse från Funktionshinderrådet i Falu kommun (dnr LD17/04337):
”Under en långhelg gick ett hjälpmedel för en hjälpmedelsanvändare i Falu kommun sönder och det fanns ingen möjlighet för hen att få tillgång till en ny eftersom hjälpmedelscentralen var stängd fram till nästkommande vardag. I drygt 2 dygn var hen utan hjälpmedlet. Det blev en ohållbar situation för hen i hemmet. Oavsett vilket hjälpmedel det gäller så är det viktigt att det alltid ska finnas möjlighet att få tag på en ersättningsprodukt i liknande händelser. Flera hjälpmedel är livsnödvändiga och att då stå utan i flera dagar är mycket diskriminerande.
Funktionshinderrådet, i Falu kommun föreslår att användare av hjälpmedel kan få tag på ersättningshjälpmedel via rehab eller akuten under kvällar och helger då hjälpmedelscentralen är stängd”.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: Inga delegeringsbeslut finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Uppföljning interkontrollplan |
|
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2017, enlig bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Den riskanalys som är gjord till grund för internkontrollplanen har i år fokus på inköpsprocessen, fakturering till kund och delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den riskanalys som är gjord till grund för internkontrollplanen har i år fokus på inköpsprocessen, fakturering till kund och delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2017 | | |
| | |
| | | |   |
8 Återbetalning utifrån månadsrapportens prognos |
|
Ordförandens förslag:
1. Återbetalning av 2017 års resultatöverskott från förvaltning Hjälpmedel Dalarna enligt Hjälpmedelsnämnden Dalarnas avtal, enligt bilaga b, fastställs.
2. Återbetalningsbeloppet revideras efter novembermånads utfall. Förslaget presenteras vid sittande bord.
Sammanfattning:
Det årliga resultat som uppstår hos LD Hjälpmedel och som avser Hjälpmedelsnämnden ska efter beslut i Hjälpmedelsnämnden fördelas mellan respektive kommun och landstinget i proportion till nyttjandet av
LD Hjälpmedel. I detta avseende räknas totalt fakturerat belopp som bas för beräkning av respektive parts andel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återbetalningsbelopp 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det årliga resultat som uppstår hos LD Hjälpmedel och som avser Hjälpmedelsnämnden ska efter beslut i Hjälpmedelsnämnden fördelas mellan respektive kommun och landstinget i proportion till nyttjandet av
LD Hjälpmedel. I detta avseende räknas totalt fakturerat belopp som bas för beräkning av respektive parts andel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återbetalningsbelopp 2017 | | |
| | |
| | | |   |
9 Styrkort Hjälpmedel Dalarna 2018 |
Diarienummer: LD17/04408 |
Ordförandens förslag:
1. Styrkort Hjälpmedel Dalarna 2018, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Hjälpmedel Dalarna har beskrivit sin verksamhetsplan i form av styrkort med fyra olika perspektiv: Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans. Förvaltningens prioriterade områden under året är utbildning och kompetenshöjande insatser till samarbetspartners, hjälpmedelstillgång samt inre effektivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort Hjälpmedel Dalarna 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hjälpmedel Dalarna har beskrivit sin verksamhetsplan i form av styrkort med fyra olika perspektiv: Befolkning och kund, Process och verksamhet, Medarbetare samt Ekonomi och finans. Förvaltningens prioriterade områden under året är utbildning och kompetenshöjande insatser till samarbetspartners, hjälpmedelstillgång samt inre effektivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort Hjälpmedel Dalarna 2018 | | |
| | |
| | | |   |
10 Budget 2018, Hjälpmedel Dalarna |
Diarienummer: LD17/03864 |
Ordförandens förslag:
1. Budget 2018 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Intäkter och utgifter för 2018 är uppräknade utefter den prognos som är gjord på förvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Intäkter och utgifter för 2018 är uppräknade utefter den prognos som är gjord på förvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget 2018
| | |
| | |
| | | |   |
11 Upphandling av standardmadrasser |
|
Ordförandens förslag:
1. Delegering av upphandling av standardmadrasser fastställs enligt förslag.
Sammanfattning:
Avtalet för Dalarnas kommuner och Landstinget Dalarna gällande standardmadrasser löper ut 2018-11-30. Ny offentlig upphandling (4 år) har ett värde av 1,5 milj kr. Landstinget Dalarna är upphandlare.
Delegation gällande beslut av upphandlingen ges till förvaltningschef Gunilla Lillhager.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtalet för Dalarnas kommuner och Landstinget Dalarna gällande standardmadrasser löper ut 2018-11-30. Ny offentlig upphandling (4 år) har ett värde av 1,5 milj kr. Landstinget Dalarna är upphandlare.
Delegation gällande beslut av upphandlingen ges till förvaltningschef Gunilla Lillhager.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Sändlista |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Sändlista |
|
Ordförandens förslag: Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|