Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2017-11-23_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: .
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: .
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: .
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Läget i investeringsprojekt
B. Social hänsyn vid upphandling
C. Riskanalys
D Likvidation av kommanditbolag, Dalklockan 6 (Grangärde vc)
E. Ekonomirapport - periodrapport september. Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäls följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen § 113/2014 och Fastighetsnämnden § 39/2016 fattade beslut.
- Av fastighetschefen fattade beslut. Bilagor
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet. Inget att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Fastställande av Policy |
Diarienummer: LD17/03858 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna Hållbarhetspolicy för Fastighetsnämndens ansvarsområde att gälla from 2018-01-01 och tillsvidare.
Sammanfattning:
Redovisad Hållbarhetspolicy är uttryck för politikens vilja och inriktning inom fastighetsnämndens ansvarsområde. Fastighetsnämnden har det övergripande ansvaret för policydokumentets innehåll och uppföljning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Redovisad Hållbarhetspolicy är uttryck för politikens vilja och inriktning inom fastighetsnämndens ansvarsområde. Fastighetsnämnden har det övergripande ansvaret för policydokumentets innehåll och uppföljning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetspolicy | | |
| | |
| | | |   |
8 Strategi och verksamhetsplan 2018 |
Diarienummer: LD17/03837 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa strategi och verksamhetsplan 2018 för Fastighetsförvaltningen samt att notera avkastningskravet på 31,3 mnkr.
Sammanfattning:
Fastighetsstrategin pekar ut riktningen för de kommande årens utveckling inom fastighetsnämndens ansvar som fastighetsägare och ansvarig för att tillhandahålla mark, lokaler och fastighetsanknuten service som behövs för landstingets verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi och verksamhetsplan 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fastighetsstrategin pekar ut riktningen för de kommande årens utveckling inom fastighetsnämndens ansvar som fastighetsägare och ansvarig för att tillhandahålla mark, lokaler och fastighetsanknuten service som behövs för landstingets verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi och verksamhetsplan 2018 | | |
| | |
| | | |   |
9 Delegeringsbestämmelser Fastighetsnämnden |
Diarienummer: LD17/03835 |
Ordförandens förslag:
1. Förslaget till nya delegeringsbestämmelser för Fastighetsnämnden fastställs och börjar gälla från och med 2018-01-01.
Sammanfattning:
Enligt nämndens regemente, § 10, får nämnden uppdra åt ledamot, ersättare i nämnd eller åt anställd hos landstinget att på nämndens vägnar besluta i visst ärende eller grupp av ärenden.
Förra gången nämndens delegationsbestämmelser var uppe till beslut var 2016-11-16. Eftersom ambitionen är att alla styrdokument ska bli föremål för en årlig översyn, föreslås nu efter översyn att bilagda reviderade delegeringsbestämmelser fastställs att gälla from 2018-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt nämndens regemente, § 10, får nämnden uppdra åt ledamot, ersättare i nämnd eller åt anställd hos landstinget att på nämndens vägnar besluta i visst ärende eller grupp av ärenden.
Förra gången nämndens delegationsbestämmelser var uppe till beslut var 2016-11-16. Eftersom ambitionen är att alla styrdokument ska bli föremål för en årlig översyn, föreslås nu efter översyn att bilagda reviderade delegeringsbestämmelser fastställs att gälla from 2018-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
10 Budget 2018 |
Diarienummer: LD17/01322 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa budget 2018 för Fastighetsnämnden samt
2. Överlämna budgeten till Landstingsstyrelsen för kännedom
Sammanfattning:
Landstingsplanen för 2018-2020 anger ett årligt avkastningskrav på 28,7 mkr för Landstingsfastigheter. Planeringen utgår från att det förväntade resultatet kommer att levereras för 2018.
Från och med 2018-01-01 övertar Landstingsfastigheter förvaltningen av Dalatrafiks fastighetsbestånd. Detta medför att Landstingsfastigheters avkastningskrav utökas från 28,7 mkr till 31,3 mkr.
Inom ramen för resultatkravet på 28,7 mkr finns utrymme för att ta bort indexhöjningen i eget ägda fastigheter mot interna hyresgäster för 2018. Det innebär en utebliven hyresökning på totalt 5 mkr för verksamheter inom Landstinget Dalarna.
I den investeringsplan för 2018 som fullmäktige antog i juni 2017 angavs den samlade preliminära investeringsramen för landstinget till 600 mkr, varav fastigheter 230 mkr. Den fortsatta budgetberedningen under hösten har landat i 300 mkr som summerat investeringsbehov i fastigheter, då ingår även Dalatrafik Service AB med 55 mkr.
Nödvändig framförhållning i investeringsplanen är problematisk i nuläget eftersom många verksamheter planerar relativt kortsiktigt. Ett åldrat fastighetsbestånd kombinerat med en hög medicinsk utveckling ligger till grund för rådande behov.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2018. Bilaga 1
c) Investeringsbudget 2018 och investeringsplan 2019-2021 för fastighetsinvesteringar. Bilaga 2 (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplanen för 2018-2020 anger ett årligt avkastningskrav på 28,7 mkr för Landstingsfastigheter. Planeringen utgår från att det förväntade resultatet kommer att levereras för 2018.
Från och med 2018-01-01 övertar Landstingsfastigheter förvaltningen av Dalatrafiks fastighetsbestånd. Detta medför att Landstingsfastigheters avkastningskrav utökas från 28,7 mkr till 31,3 mkr.
Inom ramen för resultatkravet på 28,7 mkr finns utrymme för att ta bort indexhöjningen i eget ägda fastigheter mot interna hyresgäster för 2018. Det innebär en utebliven hyresökning på totalt 5 mkr för verksamheter inom Landstinget Dalarna.
I den investeringsplan för 2018 som fullmäktige antog i juni 2017 angavs den samlade preliminära investeringsramen för landstinget till 600 mkr, varav fastigheter 230 mkr. Den fortsatta budgetberedningen under hösten har landat i 300 mkr som summerat investeringsbehov i fastigheter, då ingår även Dalatrafik Service AB med 55 mkr.
Nödvändig framförhållning i investeringsplanen är problematisk i nuläget eftersom många verksamheter planerar relativt kortsiktigt. Ett åldrat fastighetsbestånd kombinerat med en hög medicinsk utveckling ligger till grund för rådande behov.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2018. Bilaga 1
c) Investeringsbudget 2018 och investeringsplan 2019-2021 för fastighetsinvesteringar. Bilaga 2 (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet) | | |
| | |
| | | |   |
11 Kalkylränta 2018 |
Diarienummer: LD17/03832 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa kalkylräntan för år 2018 till 2,16 procent (2,48) och att en lägre räntesats på 1,08 procent används för energiinvesteringar.
Sammanfattning:
Landstingsfastigheter har sedan många år tillbaka en etablerad modell för att fastställa nivån på kalkyl- och internränta för fastighetsinvesteringar. Modellen syftar till att tydliggöra att investeringar långsiktigt binder kapital, och att detta har ett pris. Trots att det är en långsiktig, trögrörlig ränta så sjunker den som en följd av dagens låga räntenivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ränteutveckling, diagram. Bilaga 1
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfastigheter har sedan många år tillbaka en etablerad modell för att fastställa nivån på kalkyl- och internränta för fastighetsinvesteringar. Modellen syftar till att tydliggöra att investeringar långsiktigt binder kapital, och att detta har ett pris. Trots att det är en långsiktig, trögrörlig ränta så sjunker den som en följd av dagens låga räntenivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ränteutveckling, diagram. Bilaga 1 | | |
| | |
| | | |   |
12 Internkontroll 2017, uppföljning |
Diarienummer: LD16/03466 |
Ordförandens förslag:
1. Anteckna redovisad rapport för uppföljning av internkontroll 2017 till protokollet.
Sammanfattning:
Redovisade iakttagelser i granskningsrapporten pekar på angelägna och relevanta förbättringsområden. Av rapporten framgår vilka åtgärder som har genomförts och kommer att genomföras i syfte att säkerställa förbättringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport internkontroll 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Redovisade iakttagelser i granskningsrapporten pekar på angelägna och relevanta förbättringsområden. Av rapporten framgår vilka åtgärder som har genomförts och kommer att genomföras i syfte att säkerställa förbättringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport internkontroll 2017 | | |
| | |
| | | |   |
13 Internkontroll 2018, plan |
Diarienummer: LD17/03833 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa internkontrollplan 2018 för Fastighetsnämndens ansvarsområde.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har senast 2015-09-28, § 71, beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden. I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Planen är upprättad utifrån av landstingsstyrelsen fastställda kontrollområden samt den riskanalys som gjorts för nämndens ansvarsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har senast 2015-09-28, § 71, beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden. I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Planen är upprättad utifrån av landstingsstyrelsen fastställda kontrollområden samt den riskanalys som gjorts för nämndens ansvarsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2018 | | |
| | |
| | | |   |
14 Mix av miljömärkt el inför 2018 |
Diarienummer: LD17/03836 |
Ordförandens förslag:
1. Köp av miljömärkt elenergi väljs med en mix av sol, vind och vatten enligt alternativ 1, dvs. en procent el, 24 procent vatten och 75 procent vind
2. Köp av miljömärkt elenergi väljs 100% lokalt producerat vatten från Dalälven
Sammanfattning:
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2010. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2010. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
15 Avgifter för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
1. Parkeringsavgifter, enligt bilaga b, fastställs att börja gälla from 2018-01-01. De arbetsplatser som omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
2. Uppdra till fastighetsförvaltningen att utarbeta parkeringsplaner för respektive sjukhusområde för att klargöra lokala förutsättningar och hur parkeringsriktlinjens mål ska uppnås.
3. Uppdra till fastighetsförvaltningen att senast i juni 2018 utvärdera den av landstingsfullmäktige i november 2017 fastställd parkeringsriktlinje.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 20-21 november 2017 att:
Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i juni 2018.
Utifrån fullmäktiges beslut, punkterna 2-4 ovan, har fastighetsnämnden att fastställa avgifter för parkeringar. Föreslagna avgifter framgår av bilaga b. Det bör noteras att parkeringstaxan innebär möjlighet till differentierade avgifter genom att möjligheten till zonindelning införs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsavgifter mm
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 20-21 november 2017 att:
Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i juni 2018.
Utifrån fullmäktiges beslut, punkterna 2-4 ovan, har fastighetsnämnden att fastställa avgifter för parkeringar. Föreslagna avgifter framgår av bilaga b. Det bör noteras att parkeringstaxan innebär möjlighet till differentierade avgifter genom att möjligheten till zonindelning införs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsavgifter mm | | |
| | |
| | | |   |
16 Förslagshandling, ombyggnad av Medicinkliniken, Falu lasarett |
Diarienummer: LD17/03909 |
Ordförandens förslag:
1. Att godkänna föreliggande förslagshandling, daterad 2017-10-13 och fortsatt projektering av rubricerat projekt.
Sammanfattning:
Projektet avser ombyggnad av medicinklinikens lokaler för avdelning 23 och 24 samt lung/allergi- och blodmottagning. Lokalerna behöver moderniseras och hygienstandarden förbättras. De tekniska systemen måste uppdateras och anpassas till dagens krav för robusthet.
Den kalkyl som nu är upprättad efter arbetet med Förslagshandlingen anger en projektkostnad på ca 112 mkr.
Detta medför en hyreskostnad på ca 10,3 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projektet avser ombyggnad av medicinklinikens lokaler för avdelning 23 och 24 samt lung/allergi- och blodmottagning. Lokalerna behöver moderniseras och hygienstandarden förbättras. De tekniska systemen måste uppdateras och anpassas till dagens krav för robusthet.
Den kalkyl som nu är upprättad efter arbetet med Förslagshandlingen anger en projektkostnad på ca 112 mkr.
Detta medför en hyreskostnad på ca 10,3 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
17 Dalarnas Museum, nya magasinslokaler |
Diarienummer: LD17/03381 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna vidtagna åtgärder.
2. Godkänna förvärv av fastigheten Falun Nedre Gruvriset 33:156 mot en köpeskilling av x kronor.
3. Uppdra åt Landstingsfastigheter att genomföra processen och i sammanhanget träffa erforderliga överenskommelser.
Sammanfattning:
Fastighetsförvaltningen har genomfört en process för att lösa Dalarnas museums behov av en samlad och långsiktig lokallösning för att säkra förvaringen och skötseln av museets samlingar och därmed säkra kulturarvet som samlingarna utgör. Förslaget avser förvärv av fastigheten Falun Nedre Gruvriset 33:156.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fastighetsförvaltningen har genomfört en process för att lösa Dalarnas museums behov av en samlad och långsiktig lokallösning för att säkra förvaringen och skötseln av museets samlingar och därmed säkra kulturarvet som samlingarna utgör. Förslaget avser förvärv av fastigheten Falun Nedre Gruvriset 33:156.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|