Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2017-11-06_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
A. Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder.
Skriftlig information i bilaga
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson och personaldirektör Anna Cederlöf
C. Övergripande rapport från Hälso- och sjukvårdsförvaltningen samt Hjälpmedel Landstinget Dalarna och Hjälpmedel Dalarna
Förvaltningschef Karin Stikå Mjöberg och bitr förvaltningschef Lars-Olof Björkqvist samt divisionschef Tomas Riman Kirurgi, Pär Lennart Ågren Medicin, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård samt förvaltningschef Gunilla Lillhager Hjälpmedel Landstinget Dalarna och Hjälpmedel Dalarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef/Bitr förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Landstingsplan och budget 2018. Finansplan 2018-2020 |
Diarienummer: LD17/01587 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsplan 2018 inklusive finansplan 2018-2020 och budget 2018, enligt bilaga b), fastställs
2. Investeringsram ram om 586 mkr för år 2018 fastställs
3. Partistöd 2018 beviljas med totalt 11 262.290 kr varav 10 procent utgör grundstöd
4. Hälso- och sjukvårdsnämnden ges i uppdrag att i samband med budgetfördelning av 2018 års ramar presentera en handlingsplan för ekonomi i balans
5. Delegera till Landstingsstyrelsen att under 2018 fatta beslut om fördelning till förvaltning ur övergripande ram hos Finansförvaltningen.
Sammanfattning:
Landstingsplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision Ett jämlikt Dalarna - friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2018-2020 inklusive finansplan 2018-2020 och budget 2018.
c) Förvaltningars styrkort 2018
d) Landstingsplan och budget 2018-220, Centerpartiet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision Ett jämlikt Dalarna - friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2018-2020 inklusive finansplan 2018-2020 och budget 2018.
c) Förvaltningars styrkort 2018
d) Landstingsplan och budget 2018-220, Centerpartiet | | |
| | |
| | | |   |
5 Skattesats 2018 |
Diarienummer: LD17/02690 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Skattesatsen för år 2018 fastställs till 11,63 kr per skattekrona.
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning skall förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara 11,63 kr. Jämfört med innevarande år innebär detta en höjning med 0,47 kr. Detta på grund av skatteväxling av kollektivtrafiken i Dalarna och under förutsättning att regeringen godkänner skatteväxlingsbegäran.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning skall förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara 11,63 kr. Jämfört med innevarande år innebär detta en höjning med 0,47 kr. Detta på grund av skatteväxling av kollektivtrafiken i Dalarna och under förutsättning att regeringen godkänner skatteväxlingsbegäran.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av direktiv för finansförvaltningen |
Diarienummer: LD17/03423 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Uppdaterade Föreskrifter för finansförvaltning, samt placeringsdirektiv pensionsmedel, enligt bilaga b och c, godkänns. Förändringarna tydliggörs i bilaga d) Förändringar i föreskrifter och direktiv.
2. Kontokredit på 90 000 000 kr godkänns. Krediten medföljer sannolikt vid överlåtelse av aktier i Dalatrafik AB, från Kommunalförbundet Region Dalarna till Landstinget Dalarna. Den avslutas senast 2018-12-31.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter antogs av fullmäktige 2015-11-23 - 24 § 109.
Förändringar föreslås i Föreskrifter för finansförvaltning. Dels görs ett antal mindre justeringar, dels tas villkor om räntebindningstid bort. Den senare innebär en större frihetsgrad i användande av ränteswappar, samt möjliggör att fasa ut, alternativt lösa in, befintliga ränteswappar. Bedömningen är att det låga ränteläget då kan utnyttjas bättre vilket på sikt ger en lägre räntekostnad för Landstinget Dalarna. Detta beskrivs i bilaga e och f.
Policy/direktiv kommer framöver att antas årligen samt vid behov revideras enligt tidigare rekommendation från revisorerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Föreskrifter för finansförvaltning
c) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2017
d) Förändringar i föreskrifter och direktiv
e) Swappar - Bakgrund och rekommendation
f) Swappar - Bakgrund och rekommendation bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter antogs av fullmäktige 2015-11-23 - 24 § 109.
Förändringar föreslås i Föreskrifter för finansförvaltning. Dels görs ett antal mindre justeringar, dels tas villkor om räntebindningstid bort. Den senare innebär en större frihetsgrad i användande av ränteswappar, samt möjliggör att fasa ut, alternativt lösa in, befintliga ränteswappar. Bedömningen är att det låga ränteläget då kan utnyttjas bättre vilket på sikt ger en lägre räntekostnad för Landstinget Dalarna. Detta beskrivs i bilaga e och f.
Policy/direktiv kommer framöver att antas årligen samt vid behov revideras enligt tidigare rekommendation från revisorerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Föreskrifter för finansförvaltning
c) Bilaga 1 Placeringsdirektiv Pensionsfond 2017
d) Förändringar i föreskrifter och direktiv
e) Swappar - Bakgrund och rekommendation
f) Swappar - Bakgrund och rekommendation bilaga | | |
| | |
| | | |   |
7 Revidering av Landstingets reglementshäfte |
Diarienummer: LD17/03666 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsfullmäktiges arbetsordning revideras enligt bilaga b) med giltighet fr.o.m. 2018-01-01.
2. Nämndernas allmänna bestämmelser revideras enligt bilaga c) med giltighet fr.o.m. 2018-01-01.
3. Landstingsstyrelsens särskilda bestämmelser revideras enligt bilaga d) med giltighet fr.o.m. 2018-01-01.
4. Patientnämndens särskilda bestämmelser revideras enligt bilaga e) med giltighet fr.o.m. 2018-01-01.
5. Arvodesbestämmelserna, bilaga 2 kompletteras genom att Kollektivtrafiknämndens ordförande ges ett månadsarvode med 40 % av 90 % av riksdagsarvodet med giltighet fr.o.m. 2018-01-01.
Sammanfattning:
Med anledning av att den nya kommunallagen och lagen om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården träder i kraft 2018-01-01 behöver anpassningar göras i fullmäktiges arbetsordning och de allmänna bestämmelserna i nämndernas reglemente samt i patientnämndens särskilda bestämmelser. Följdändringar i arvodesreglementet med anledning av den nya kollektivtrafiknämnden föreslås också.
I samband med revideringen föreslås samtidigt ändring av tidsfristerna för inlämnande av interpellationer och frågor samt en ändring som gör att personalutskottet också kan bereda ärenden inför Landstingsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revidering av arbetsordningen för landstingsfullmäktige
c) Revidering av nämndernas allmänna bestämmelser
d) Revidering av Landstingsstyrelsens särskilda bestämmelser
e) Revidering av Patientnämndens särskilda bestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av att den nya kommunallagen och lagen om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården träder i kraft 2018-01-01 behöver anpassningar göras i fullmäktiges arbetsordning och de allmänna bestämmelserna i nämndernas reglemente samt i patientnämndens särskilda bestämmelser. Följdändringar i arvodesreglementet med anledning av den nya kollektivtrafiknämnden föreslås också.
I samband med revideringen föreslås samtidigt ändring av tidsfristerna för inlämnande av interpellationer och frågor samt en ändring som gör att personalutskottet också kan bereda ärenden inför Landstingsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revidering av arbetsordningen för landstingsfullmäktige
c) Revidering av nämndernas allmänna bestämmelser
d) Revidering av Landstingsstyrelsens särskilda bestämmelser
e) Revidering av Patientnämndens särskilda bestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
8 Ändringar i Region Dalarnas förbundsordning |
Diarienummer: LD17/03444 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Förslaget till ändringar i Region Dalarnas förbundsordning, enligt bilaga 1 i bilaga b) godkänns.
2. Ändringarna träder i kraft när samtliga medlemmars fullmäktige godkänt ändringarna, dock tidigast 2018-01-01.
Sammanfattning:
Region Dalarnas förbundsordning behöver revideras dels på grund av tidigare beslutade verksamhetsförändringar och dels på grund av ändringar i den nya kommunallagen som träder i kraft 2018-01-01. En justering i ordvalet görs samtidigt i 2 § punkt 3.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från Region Dalarna 2017-09-19
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas förbundsordning behöver revideras dels på grund av tidigare beslutade verksamhetsförändringar och dels på grund av ändringar i den nya kommunallagen som träder i kraft 2018-01-01. En justering i ordvalet görs samtidigt i 2 § punkt 3.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från Region Dalarna 2017-09-19 | | |
| | |
| | | |   |
9 Övertagande ägande av Dalatrafik, Tåg i Bergslagen (TiB) respektive Transitio |
Diarienummer: LD17/03422 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Ägandet av aktier i AB Dalatrafik (DT) överlåts från Kommunalförbundet Region Dalarna (RD) till Landstinget Dalarna per 2018-01-01. Samtliga aktier i DT som RD äger (23 000 st) förs över till Landstinget Dalarna. Betalning sker dels genom kvittering av tidigare utställd revers på 11 500 000 kr, och dels genom inbetalning av likvida medel 11 500 000 kr.
2. Landstinget Dalarna betalar in likvida medel till RD enligt ovan, under villkor att RD fattar beslut att i och med affären lösa reverserna hos kommunerna.
3. Samtliga aktier (11 250 st) i Tåg i Bergslagen AB (TIB) som RD innehar överlåts från RD till Landstinget Dalarna per 2018-01-01. Aktierna köps av Landstinget Dalarna för totalt 1 125 000 kr. Betalning till RD görs med likvida medel.
4. Ägandet av aktier i Transitio AB överlåts från RD till Landstinget Dalarna per 2018-01-01. Samtliga aktier (10 000 st) köps av Landstinget Dalarna för totalt 1 000 000 kr som betalas till RD med likvida medel.
5. Tidigare utställd kommunal underborgen med regressavtal, mellan Landstinget Dalarna och berörda kommuner avseende Transitio, upphör 2018-01-01.
6. Samtliga ovanstående beslutspunkter gäller under förutsättning att skatteväxling och flytt av ansvar för kollektivtrafik till Landstinget Dalarna i allt väsentligt genomförs enligt beslut LD17/00211.
Sammanfattning:
I samband med den bredare överenskommelsen om kollektivtrafik så bestämdes att aktierna i Dalatrafik (DT), Tåg i Bergslagen (TiB) och Transitio ska överlåtas från Kommunalförbundet Region Dalarna (RD) till Landstinget Dalarna. Samtliga kommuner, RD och Landstinget Dalarna har beslutat att godkänna överlåtelse av aktier i DT, TiB och Transitio från RD till Landstinget Dalarna (LD17/00211). RD har sedan fattat beslut om att erbjuda Landstinget Dalarna övertagande av aktierna (RD 2017/153). Betalning sker dels genom kvittering av tidigare utställd revers och dels genom likvida medel.
Landstinget Dalarna kommer att ta över driften av DT. Bolagets verksamhet flyttas in i Landstinget Dalarna och styrs framöver av en kollektivtrafiknämnd.
Dalarnas kommuner har tidigare tecknat en underborgen med regressrätt till Landstinget Dalarna avseende Landstinget Dalarnas borgensåtagande gentemot Transitio. Totalt belopp för kommunal underborgen är 4 000 000 000 kr. Denna underborgen utgår i sin helhet i samband med skatteväxlingen.
Landstinget Dalarna har redan idag fullt borgensansvar gentemot Transitio och finansiär. Den relationen ändras inte. Därmed kvarstår Landstinget Dalarnas befintliga borgensåtagande på 8 000 000 000 kr till Transitio AB.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dalatrafik bakgrund
c) Dalatrafik avräkningsnota mall
d) Tåg i Bergslagen bakgrund
e) Tåg i Bergslagen avräkningsnotanota
f) Transitio bakgrund
g) Transitio avräkningsnota köpeavtal
h) Transitio anslutningsavtal
i) Lista på kommuner vars underborgen utgår
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I samband med den bredare överenskommelsen om kollektivtrafik så bestämdes att aktierna i Dalatrafik (DT), Tåg i Bergslagen (TiB) och Transitio ska överlåtas från Kommunalförbundet Region Dalarna (RD) till Landstinget Dalarna. Samtliga kommuner, RD och Landstinget Dalarna har beslutat att godkänna överlåtelse av aktier i DT, TiB och Transitio från RD till Landstinget Dalarna (LD17/00211). RD har sedan fattat beslut om att erbjuda Landstinget Dalarna övertagande av aktierna (RD 2017/153). Betalning sker dels genom kvittering av tidigare utställd revers och dels genom likvida medel.
Landstinget Dalarna kommer att ta över driften av DT. Bolagets verksamhet flyttas in i Landstinget Dalarna och styrs framöver av en kollektivtrafiknämnd.
Dalarnas kommuner har tidigare tecknat en underborgen med regressrätt till Landstinget Dalarna avseende Landstinget Dalarnas borgensåtagande gentemot Transitio. Totalt belopp för kommunal underborgen är 4 000 000 000 kr. Denna underborgen utgår i sin helhet i samband med skatteväxlingen.
Landstinget Dalarna har redan idag fullt borgensansvar gentemot Transitio och finansiär. Den relationen ändras inte. Därmed kvarstår Landstinget Dalarnas befintliga borgensåtagande på 8 000 000 000 kr till Transitio AB.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dalatrafik bakgrund
c) Dalatrafik avräkningsnota mall
d) Tåg i Bergslagen bakgrund
e) Tåg i Bergslagen avräkningsnotanota
f) Transitio bakgrund
g) Transitio avräkningsnota köpeavtal
h) Transitio anslutningsavtal
i) Lista på kommuner vars underborgen utgår | | |
| | |
| | | |   |
10 Revidering Avtal Hälsoval Dalarna |
Diarienummer: LD17/02500 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna med tillhörande utdrag ur bilagor b), c) och d) godkänns.
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsdrivna vårdcentralerna. Avtalet revideras årligen.
I Avtal Hälsoval Dalarna 2018 läggs text till om jämlik vård och information om nya lagen Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård, som träder i kraft 2018-01-01.
Under rubriken Uppdraget i Avtal Hälsoval läggs följande till: Riskbruk och missbruk i samverkan med öppenpsykiatrin och kommunen, samt Samordna och planera enligt lagen om Samverkan.
I Bilaga Ersättning 2018 regleras ersättningsnivåerna enligt fastslagen budget.
Läkemedelsersättningen och besöksersättningen tas bort från grundersättningen och läggs under övriga ersättningar för att få en stabilare grundersättning över tid.
Ersättningen för hem-och hemsjukvårdsbesöken ökas för att främja dessa besök.
Ett nytt tilläggsuppdrag är Verksamhetsutvecklare. Vårdcentralerna kan ansöka om ersättning för 50 % anställd verksamhetsutvecklare som ska arbeta med det hälsofrämjande arbetet och implementeringen av nationella riktlinjer på vårdcentralen.
Kvalitetsersättningen för det hälsofrämjande arbetet ändras, vårdcentralens arbete med handlingsplan och nulägesbeskrivning samt redovisning fortgår men ger ej ersättning.
Ny kvalitetsersättning blir Riskbruk och missbruk som tidigare varit ett tilläggsuppdrag.
I Bilaga Uppföljning under uppföljningsområdena mödrahälsovård och barnhälsovård ändras måtten efter diskussion med mödrahälsovården och barnhälsovården.
Uppföljningsområdet Patient med diagnos hypertoni tas bort ur Bilaga Uppföljning och två nya uppföljningsområden läggs till: Nationella risklinjer för vård av patienter med astma och KOL, samt Hjärtsjukvård.
Fokusområdet under 2018 för antibiotikaförskrivning blir utbildning inom området sår, detta efter diskussion med smittskyddsenheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utdrag ur Avtal Hälsoval Dalarna
c) Utdrag ur Bilaga Ersättning
d) Utdrag ur Bilaga Uppföljning
e) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen 2017-10-18 § 6
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsdrivna vårdcentralerna. Avtalet revideras årligen.
I Avtal Hälsoval Dalarna 2018 läggs text till om jämlik vård och information om nya lagen Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård, som träder i kraft 2018-01-01.
Under rubriken Uppdraget i Avtal Hälsoval läggs följande till: Riskbruk och missbruk i samverkan med öppenpsykiatrin och kommunen, samt Samordna och planera enligt lagen om Samverkan.
I Bilaga Ersättning 2018 regleras ersättningsnivåerna enligt fastslagen budget.
Läkemedelsersättningen och besöksersättningen tas bort från grundersättningen och läggs under övriga ersättningar för att få en stabilare grundersättning över tid.
Ersättningen för hem-och hemsjukvårdsbesöken ökas för att främja dessa besök.
Ett nytt tilläggsuppdrag är Verksamhetsutvecklare. Vårdcentralerna kan ansöka om ersättning för 50 % anställd verksamhetsutvecklare som ska arbeta med det hälsofrämjande arbetet och implementeringen av nationella riktlinjer på vårdcentralen.
Kvalitetsersättningen för det hälsofrämjande arbetet ändras, vårdcentralens arbete med handlingsplan och nulägesbeskrivning samt redovisning fortgår men ger ej ersättning.
Ny kvalitetsersättning blir Riskbruk och missbruk som tidigare varit ett tilläggsuppdrag.
I Bilaga Uppföljning under uppföljningsområdena mödrahälsovård och barnhälsovård ändras måtten efter diskussion med mödrahälsovården och barnhälsovården.
Uppföljningsområdet Patient med diagnos hypertoni tas bort ur Bilaga Uppföljning och två nya uppföljningsområden läggs till: Nationella risklinjer för vård av patienter med astma och KOL, samt Hjärtsjukvård.
Fokusområdet under 2018 för antibiotikaförskrivning blir utbildning inom området sår, detta efter diskussion med smittskyddsenheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utdrag ur Avtal Hälsoval Dalarna
c) Utdrag ur Bilaga Ersättning
d) Utdrag ur Bilaga Uppföljning
e) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen 2017-10-18 § 6 | | |
| | |
| | | |   |
11 Ledamöter och ersättare i fullmäktige |
Diarienummer: LD17/03667 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Antalet ledamöter i det fullmäktige, till vilket val sker hösten 2018 ska vara 83.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktiges ordförande och gruppledarna i fullmäktige föreslår att antalet ledamöter i det nyvalda landstingsfullmäktige 2018 ska vara oförändrat 83. Vad beträffar antalet ersättare utses dessa av Länsstyrelsen enligt vallagens bestämmelser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktiges ordförande och gruppledarna i fullmäktige föreslår att antalet ledamöter i det nyvalda landstingsfullmäktige 2018 ska vara oförändrat 83. Vad beträffar antalet ersättare utses dessa av Länsstyrelsen enligt vallagens bestämmelser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
12 Riktlinjer för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
2. Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
3. Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
4. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
5. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar. I uppdraget ingår att verka för att åtgärder enligt den s.k. fyrstegsprincipen genomförs.
6. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i juni 2018.
Sammanfattning:
Landstinget har verksamheter i lokaler runt om i länet. En del är belägna på egna fastigheter medan andra är hyrda. Framtagen riktlinje uttrycker landstingets värdering vid användningen av fastigheter för parkeringsändamål oavsett om parkeringsplatserna är belägna på egna fastigheter eller på hyrda fastigheter.
Landstinget Dalarna har sedan 2008 en parkeringspolicy, beslutad av Landstingsfullmäktige 2008-02-18, § 13. Policyn anger bl.a. att avgift för personalparkeringar endast tas ut när det gäller motorvärmarplatser.
Skattelagstiftningen anger att om arbetsgivare håller med fri parkering eller fri garageplats vid arbetsplatsen innebär det i många fall att de anställda har en skattepliktig förmån. Förmånen ska värderas till marknadsvärde. Marknadsvärde är vad det skulle kostat för den anställde att hyra en parkeringsplats eller garageplats i närheten av arbetsplatsen.
Syftet med den nya gemensamma parkeringsriktlinjen är att ha följsamhet till skattelagstiftningen på området, stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid sjukhusen, utvecklingen av en attraktiv miljö samt för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsriktlinjen ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstingets miljömål om att begränsa klimatpåverkan.
Den föreslagna principen för avgifter innebär möjligheter till differentierade avgifter genom att möjligheten till zonindelning införs. Förändringen kan tillämpas på såväl avgifter för landstingets patienter och besökare som personalparkeringar. Nuvarande avgift för motorvärmarplats/tillstånd på personalparkering gäller oförändrad, 200 kronor månad, under perioden oktober – mars.
Avgift för personalparkering föreslås i nuläget endast för lasaretten i Falun och Mora samt Landstingshuset i Falun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsriktlinje
c) Principer för parkeringsavgifter
d) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2017-09-28 § 30
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget har verksamheter i lokaler runt om i länet. En del är belägna på egna fastigheter medan andra är hyrda. Framtagen riktlinje uttrycker landstingets värdering vid användningen av fastigheter för parkeringsändamål oavsett om parkeringsplatserna är belägna på egna fastigheter eller på hyrda fastigheter.
Landstinget Dalarna har sedan 2008 en parkeringspolicy, beslutad av Landstingsfullmäktige 2008-02-18, § 13. Policyn anger bl.a. att avgift för personalparkeringar endast tas ut när det gäller motorvärmarplatser.
Skattelagstiftningen anger att om arbetsgivare håller med fri parkering eller fri garageplats vid arbetsplatsen innebär det i många fall att de anställda har en skattepliktig förmån. Förmånen ska värderas till marknadsvärde. Marknadsvärde är vad det skulle kostat för den anställde att hyra en parkeringsplats eller garageplats i närheten av arbetsplatsen.
Syftet med den nya gemensamma parkeringsriktlinjen är att ha följsamhet till skattelagstiftningen på området, stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid sjukhusen, utvecklingen av en attraktiv miljö samt för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsriktlinjen ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstingets miljömål om att begränsa klimatpåverkan.
Den föreslagna principen för avgifter innebär möjligheter till differentierade avgifter genom att möjligheten till zonindelning införs. Förändringen kan tillämpas på såväl avgifter för landstingets patienter och besökare som personalparkeringar. Nuvarande avgift för motorvärmarplats/tillstånd på personalparkering gäller oförändrad, 200 kronor månad, under perioden oktober – mars.
Avgift för personalparkering föreslås i nuläget endast för lasaretten i Falun och Mora samt Landstingshuset i Falun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsriktlinje
c) Principer för parkeringsavgifter
d) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2017-09-28 § 30 | | |
| | |
| | | |   |
13 Program för uppföljning av privata utförare |
Diarienummer: LD17/03424 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Program för uppföljning av och insyn i verksamhet som utförs av privata utförare, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Genom en lagändring som trädde i kraft den 1 januari 2015 så infördes nya krav på uppföljning och insyn när ett landsting överlåter vården av en kommunal angelägenhet till privata utförare. Fullmäktige ska för varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för sådana kommunala angelägenheter som utförs av privata utförare. I programmet ska det också anges hur fullmäktiges mål och riktlinjer samt övriga föreskrifter på området ska följas upp och hur allmänhetens insyn ska tillgodoses. (3 kap. 19 b § KL)
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Program för uppföljning av och insyn i verksamhet som utförs av privata utförare
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Genom en lagändring som trädde i kraft den 1 januari 2015 så infördes nya krav på uppföljning och insyn när ett landsting överlåter vården av en kommunal angelägenhet till privata utförare. Fullmäktige ska för varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för sådana kommunala angelägenheter som utförs av privata utförare. I programmet ska det också anges hur fullmäktiges mål och riktlinjer samt övriga föreskrifter på området ska följas upp och hur allmänhetens insyn ska tillgodoses. (3 kap. 19 b § KL)
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Program för uppföljning av och insyn i verksamhet som utförs av privata utförare | | |
| | |
| | | |   |
14 Utökning av Språktolknämnden i Dalarna |
Diarienummer: LD17/03473 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Språktolknämnden i Dalarna utökas med fler medlemskommuner.
2. Medlemskommuner i språktolknämnden är Landstinget Dalarna, Avesta kommun, Borlänge kommun, Falu kommun, Gagnefs kommun, Hedemora kommun, Leksands kommun, Ludvika kommun, Mora kommun, Orsa kommun, Rättviks kommun, Smedjebackens kommun samt Säters kommun.
3. Reglemente för språktolknämnden i Dalarna, enligt bilaga b), godkänns.
4. Samverkansavtal för språktolknämnden i Dalarna, enligt bilaga c), godkänns.
5. Föreliggande förslag till budget 2018 för språktolknämnden i Dalarna, enligt bilaga e), godkänns.
6. Ikraftträdande av den utökade språktolknämnden i Dalarna sker från och med 2018-01-01.
7. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga medlemskommuner fattar likalydiga beslut.
Sammanfattning:
Borlänge kommun bedriver sedan mitten av 1970-talet språktolkverksamhet. Borlänge kommun och Landstinget Dalarna kom överens om att från och med 2013-03-06 samverka genom att inrätta en gemensam nämnd, kallad ”Språktolknämnden i Dalarna”. Från och med 2015-06-01 utökades nämnden med Falun, Gagnef, Hedemora, Leksand, Mora, Orsa, Smedjebacken och Säters kommun i den gemensamma nämnden.
I nuläget har kommunerna Avesta, Ludvika och Rättviks kommun lämnat positivt besked angående deltagande i den gemensamma nämnden. Ett utökat deltagande i den gemensamma nämnde är positivt då det på sikt förväntas gen högre kvalitet gällande språktolkförmedlingen.
Respektive kommuns fullmäktige fattar slutgiltigt beslut om deltagande i den gemensamma nämnden. Målet är att Avesta, Ludvika, och Rättviks kommun inträder i nämnden den 1 januari 2018. Undantag råder för Avesta som inträder i nämnden från 2018-01-01 men först börjar nyttja avtalet i mars 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reglemente för språktolknämnden i Dalarna
c) Samverkansavtal för språktolknämnden i Dalarna
d) Kravspecifikation på språktolknämnden i Dalarna
e) Förslag till budget 2018 för språktolknämnden i Dalarna
f) Förhandlingsprotokoll Borlänge kommun och Vision
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Borlänge kommun bedriver sedan mitten av 1970-talet språktolkverksamhet. Borlänge kommun och Landstinget Dalarna kom överens om att från och med 2013-03-06 samverka genom att inrätta en gemensam nämnd, kallad ”Språktolknämnden i Dalarna”. Från och med 2015-06-01 utökades nämnden med Falun, Gagnef, Hedemora, Leksand, Mora, Orsa, Smedjebacken och Säters kommun i den gemensamma nämnden.
I nuläget har kommunerna Avesta, Ludvika och Rättviks kommun lämnat positivt besked angående deltagande i den gemensamma nämnden. Ett utökat deltagande i den gemensamma nämnde är positivt då det på sikt förväntas gen högre kvalitet gällande språktolkförmedlingen.
Respektive kommuns fullmäktige fattar slutgiltigt beslut om deltagande i den gemensamma nämnden. Målet är att Avesta, Ludvika, och Rättviks kommun inträder i nämnden den 1 januari 2018. Undantag råder för Avesta som inträder i nämnden från 2018-01-01 men först börjar nyttja avtalet i mars 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reglemente för språktolknämnden i Dalarna
c) Samverkansavtal för språktolknämnden i Dalarna
d) Kravspecifikation på språktolknämnden i Dalarna
e) Förslag till budget 2018 för språktolknämnden i Dalarna
f) Förhandlingsprotokoll Borlänge kommun och Vision | | |
| | |
| | | |   |
15 Lokal överenskommelse om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård |
Diarienummer: LD17/03573 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Lokal överenskommelse om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård, enligt bilaga b), fastställs under förutsättning att samtliga kommuner i Dalarna fattar motsvarande beslut.
Sammanfattning:
Nuvarande Betalningsansvarslag kommer från 2018-01-01 att ersättas av nya lag - Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.
Den nya lagen syftar till att åstadkomma en god vård på rätt vårdnivå, där ledtiderna är så korta som möjligt samt en säker utskrivning från slutenvård till fortsatt öppen hälso- och sjukvård och kommunal vård och omsorg/socialtjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Länsövergripande överenskommelse mellan Landstinget Dalarna och kommunerna i Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nuvarande Betalningsansvarslag kommer från 2018-01-01 att ersättas av nya lag - Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.
Den nya lagen syftar till att åstadkomma en god vård på rätt vårdnivå, där ledtiderna är så korta som möjligt samt en säker utskrivning från slutenvård till fortsatt öppen hälso- och sjukvård och kommunal vård och omsorg/socialtjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Länsövergripande överenskommelse mellan Landstinget Dalarna och kommunerna i Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
16 Samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet |
Diarienummer: LD17/03612 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna inrättar tillnyktringsverksamhet i egen regi enligt förevarande beslutsunderlag
2. Kostnaderna för tillnyktringsverksamheten delas mellan landstinget (50 %) och kommunerna i Dalarna (50 %).
3. Beslut att inrätta tillnyktringsplatser enligt ovan gäller under förutsättning att samtliga kommunfullmäktige i Dalarna fattar motsvarande beslut.
Sammanfattning:
Berusade personer som omhändertas av polisen enligt lagen (1976:511), omhändertagande av berusade personer (LOB), och placerats i arrestlokal blir sällan medicinskt bedömda. Vid flera tillfällen under de senaste åren har personer avlidit under vistelse i arrestlokal.
Det finns ett stort behov att bättre samarbeta mellan polis, landsting och kommuner kring tillnyktring av berusade personer, vilket kan ske via bättre samordning av hälso- och sjukvårdsinsatser.
Inrättande av tillnyktringsplatser inom landstinget är ett led i samarbetet. Kostnaderna för tillnyktringsplatserna delas lika mellan landsting och kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendation från Region Dalarnas direktion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Berusade personer som omhändertas av polisen enligt lagen (1976:511), omhändertagande av berusade personer (LOB), och placerats i arrestlokal blir sällan medicinskt bedömda. Vid flera tillfällen under de senaste åren har personer avlidit under vistelse i arrestlokal.
Det finns ett stort behov att bättre samarbeta mellan polis, landsting och kommuner kring tillnyktring av berusade personer, vilket kan ske via bättre samordning av hälso- och sjukvårdsinsatser.
Inrättande av tillnyktringsplatser inom landstinget är ett led i samarbetet. Kostnaderna för tillnyktringsplatserna delas lika mellan landsting och kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendation från Region Dalarnas direktion | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Bo Brännström (L): Tillit och frirum för våra anställda inom Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/01627 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Bo Brännström (L) yrkar i en motion att Landstingsfullmäktige ger i uppdrag till Landstingsstyrelsen att ta fram ett projekt där regelverk och policys ses över med syfte att öka tillit och förtroende gentemot personalen i Landstinget Dalarnas alla verksamhetsområden.
Landstinget Dalarna har under flera år haft en bekymmersam ekonomisk situation. För att komma till rätta med den ansträngda ekonomin pågår ett förändringsarbete på flera plan. Det är en grannlaga uppgift att bedriva patientsäker hälso- och sjukvård med bibehållna kvalitetskrav, samtidigt som kostnaderna ska hållas under kontroll. I detta förändringsarbete är det naturligt om medarbetare och chefer upplever sin handlingsfrihet vara begränsad.
Ett visst mått av centralisering och styrning är viktigt för att landstingets chefer ska känna stöd i sitt ledarskap. Landstinget Dalarna har ett mycket stort förtroende för sina chefer och medarbetare, och utan deras kompetens, engagemang och målmedvetenhet skulle det pågående förändringsarbetet inte ha lyckats så väl som det hittills har gjort.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bo Brännström (L) yrkar i en motion att Landstingsfullmäktige ger i uppdrag till Landstingsstyrelsen att ta fram ett projekt där regelverk och policys ses över med syfte att öka tillit och förtroende gentemot personalen i Landstinget Dalarnas alla verksamhetsområden.
Landstinget Dalarna har under flera år haft en bekymmersam ekonomisk situation. För att komma till rätta med den ansträngda ekonomin pågår ett förändringsarbete på flera plan. Det är en grannlaga uppgift att bedriva patientsäker hälso- och sjukvård med bibehållna kvalitetskrav, samtidigt som kostnaderna ska hållas under kontroll. I detta förändringsarbete är det naturligt om medarbetare och chefer upplever sin handlingsfrihet vara begränsad.
Ett visst mått av centralisering och styrning är viktigt för att landstingets chefer ska känna stöd i sitt ledarskap. Landstinget Dalarna har ett mycket stort förtroende för sina chefer och medarbetare, och utan deras kompetens, engagemang och målmedvetenhet skulle det pågående förändringsarbetet inte ha lyckats så väl som det hittills har gjort.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på motion från Ulf Berg (M) samt Crister Carlsson (M): S-ledningen borde inte vara rädd för lite vatten |
Diarienummer: LD17/00539 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Ulf Berg (M) och Christer Carlsson (M) föreslår i en motion att Säters vårdcentral får bli ett pilotprojekt, som innebär att personalen får en ökad delaktighet i sitt arbete med mål att utveckla, inte avveckla, bassängverksamheten och de anslutande verksamheterna.
Med en omfattande utredning som underlag beslutade landstingsfullmäktige 2016-06-13 att stänga all bassängverksamhet i primärvården samt för en högprioriterad patientgrupp behålla bassängträning vid tre externa bassänger och Neptunbadet i Falun. Rehabverksamhet vid länets vårdcentraler kommer att vara öppen för de patienter som är i behov av rehabilitering. Det finns inte plats och resurser att erbjuda gymverksamhet till länets invånare vid länets vårdcentraler, som idag inte behandlas av sjukgymnast/fysioterapeut. Det är inte landstingets uppgift att erbjuda gymverksamhet till allmänheten och eftersom det finns privata gym är det av konkurrensskäl olämpligt att landstinget bedriver sådan verksamhet. För övrigt kan nämnas att varmvattenbassängen i Säter har tagits över av Säters kommun och är åter öppen.
Motionen avslås därför.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ulf Berg (M) och Christer Carlsson (M) föreslår i en motion att Säters vårdcentral får bli ett pilotprojekt, som innebär att personalen får en ökad delaktighet i sitt arbete med mål att utveckla, inte avveckla, bassängverksamheten och de anslutande verksamheterna.
Med en omfattande utredning som underlag beslutade landstingsfullmäktige 2016-06-13 att stänga all bassängverksamhet i primärvården samt för en högprioriterad patientgrupp behålla bassängträning vid tre externa bassänger och Neptunbadet i Falun. Rehabverksamhet vid länets vårdcentraler kommer att vara öppen för de patienter som är i behov av rehabilitering. Det finns inte plats och resurser att erbjuda gymverksamhet till länets invånare vid länets vårdcentraler, som idag inte behandlas av sjukgymnast/fysioterapeut. Det är inte landstingets uppgift att erbjuda gymverksamhet till allmänheten och eftersom det finns privata gym är det av konkurrensskäl olämpligt att landstinget bedriver sådan verksamhet. För övrigt kan nämnas att varmvattenbassängen i Säter har tagits över av Säters kommun och är åter öppen.
Motionen avslås därför.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Vaccinera barn mot mässling tidigare än idag |
Diarienummer: LD17/02155 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion föreslår Katarina Gustavsson (KD) att Landstinget Dalarna skall tidigarelägga mässlingvaccination (som ges i kombination med påssjuka och röda hund, MPR-vaccin) från dagens 18 månaders ålder till 12 månaders ålder för att förhindra spridning av mässling. Motionen föreslår också att landstinget gör en kampanj för att informera om möjligheten till tidigare vaccination av mässling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Katarina Gustavsson (KD) att Landstinget Dalarna skall tidigarelägga mässlingvaccination (som ges i kombination med påssjuka och röda hund, MPR-vaccin) från dagens 18 månaders ålder till 12 månaders ålder för att förhindra spridning av mässling. Motionen föreslår också att landstinget gör en kampanj för att informera om möjligheten till tidigare vaccination av mässling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Utöka antalet platser på BB, öppna tredje planet på patienthotellet |
Diarienummer: LD17/01717 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I motionen ”Utöka antalet platser på BB, öppna tredje planet på patienthotellet” av Katarina Gustavsson (KD) yrkas att Landstinget Dalarna mot bakgrund av ökade förlossningstal skall öka antalet BB platser genom att öppna ytterligare ett plan på patienthotellet. Denna nya vårdnivå bedöms leda till färre komplikationer efter förlossningen för de nyblivna mammorna och deras nyfödda barn, samtidigt som det stärker tryggheten för hela familjen inför hemgång.
Det nya patienthotellet som öppnade sommaren 2016 har i två våningsplan med totalt 32 rum och 51 sängar. Organisatoriskt är patienthotellet en separat basenhet. Kvinnosjukvårdens verksamhetschef ansvarar också för patienthotellet, eftersom nyblivna föräldrar utgör en majoritet av hotellgästerna. Övriga stora patientgrupper som nyttjar patienthotellet kommer från kirurg- och ortopedklinikerna. Tydliga behov både inom förlossningsvården och från andra kliniker har identifierats för att utöka antalet platser på patienthotellet, och patienthotellets ledning har skrivit en verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för patienthotellet Falun. I denna har förvaltningschefen att ta ställning till om patienthotellet skall utökas med ett våningsplan. Redan nu samarbetar personalen på patienthotellet med BB-personal och vid en utökning av antalet platser föreslås i VBL att samarbetet med rotationstjänstgöring skall utvecklas ytterligare.
Mot bakgrund av aktuellt ekonomiskt läge i Landstinget Dalarna behöver ett ytterligare våningsplan på patienthotellet värderas mot övriga personella och ekonomiska resursbehov inom landstingets olika verksamheter.
Motionen är med vad som anförts besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I motionen ”Utöka antalet platser på BB, öppna tredje planet på patienthotellet” av Katarina Gustavsson (KD) yrkas att Landstinget Dalarna mot bakgrund av ökade förlossningstal skall öka antalet BB platser genom att öppna ytterligare ett plan på patienthotellet. Denna nya vårdnivå bedöms leda till färre komplikationer efter förlossningen för de nyblivna mammorna och deras nyfödda barn, samtidigt som det stärker tryggheten för hela familjen inför hemgång.
Det nya patienthotellet som öppnade sommaren 2016 har i två våningsplan med totalt 32 rum och 51 sängar. Organisatoriskt är patienthotellet en separat basenhet. Kvinnosjukvårdens verksamhetschef ansvarar också för patienthotellet, eftersom nyblivna föräldrar utgör en majoritet av hotellgästerna. Övriga stora patientgrupper som nyttjar patienthotellet kommer från kirurg- och ortopedklinikerna. Tydliga behov både inom förlossningsvården och från andra kliniker har identifierats för att utöka antalet platser på patienthotellet, och patienthotellets ledning har skrivit en verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för patienthotellet Falun. I denna har förvaltningschefen att ta ställning till om patienthotellet skall utökas med ett våningsplan. Redan nu samarbetar personalen på patienthotellet med BB-personal och vid en utökning av antalet platser föreslås i VBL att samarbetet med rotationstjänstgöring skall utvecklas ytterligare.
Mot bakgrund av aktuellt ekonomiskt läge i Landstinget Dalarna behöver ett ytterligare våningsplan på patienthotellet värderas mot övriga personella och ekonomiska resursbehov inom landstingets olika verksamheter.
Motionen är med vad som anförts besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
21 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD) med flera: Sjuksköterskebrist i Dalarna kan lösas |
Diarienummer: LD17/02158 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Katarina Gustavsson (KD) m.fl., yrkar i en motion att landstingsstyrelsen skall få i uppdrag att utreda frågan om utlandsrekrytering av (specialist-) sjuksköterskor utanför EU, samt göra en pilotsatsning om rekrytering av ca 25 (specialist-) sjuksköterskor till Landstinget Dalarna.
CIREK (Centrum för internationell rekrytering) anses ha erforderlig kunskap för att bedriva rekrytering av sjuksköterskor från utlandet. Rekrytering av sjuksköterskor med utbildning från länder inom EU, i egen regi och utan mellanhänder, bedöms vara ett tryggare och mer förutsebart alternativ såväl för landstinget som för potentiella medarbetare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Katarina Gustavsson (KD) m.fl., yrkar i en motion att landstingsstyrelsen skall få i uppdrag att utreda frågan om utlandsrekrytering av (specialist-) sjuksköterskor utanför EU, samt göra en pilotsatsning om rekrytering av ca 25 (specialist-) sjuksköterskor till Landstinget Dalarna.
CIREK (Centrum för internationell rekrytering) anses ha erforderlig kunskap för att bedriva rekrytering av sjuksköterskor från utlandet. Rekrytering av sjuksköterskor med utbildning från länder inom EU, i egen regi och utan mellanhänder, bedöms vara ett tryggare och mer förutsebart alternativ såväl för landstinget som för potentiella medarbetare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
22 Svar på motion från Mikael Rosén (M) och Kjell Gustafsson (M): Motion angående parkeringsfrågan vid Falu lasarett |
Diarienummer: LD17/00538 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår Landstingsfullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Mikael Rosén (M) och Kjell Gustafsson (M) att landstingsfullmäktige ger landstingsstyrelsen i uppdrag att uppta förhandlingar med markägaren Falu kommun i syfte att kunna anlägga parkering längs med Regementsvägen vid Falu lasarett.
En ny parkeringsriktlinje för landstinget har tagits fram. Syftet med riktlinjen är att stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid länets sjukhus, mer allmänt utvecklingen av en hållbar och attraktiv miljö och för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsstrategin ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstinget miljömål om att begränsa klimatpåverkan. En del av strategin är att säkerställa att offentliga resurser används så effektivt som möjligt.
För att tillgodose behovet av parkeringsmöjligheter ska vid planering den s.k. fyrstegsprincipen användas. Det innebär tex när efterfrågan är större än tillgången eller när förutsättningarna i övrigt ändras att åtgärder görs i följande ordning:
- Åtgärder som påverkar efterfrågan på parkering och val av färdsätt till arbetet
- Åtgärder som ger effektivare användande av befintliga parkeringsplatser
- Mindre ombyggnads-/förbättringsåtgärder
- Samnyttjande, större ombyggnadsåtgärder, nyinvesteringar
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2017-09-28 § 31
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Mikael Rosén (M) och Kjell Gustafsson (M) att landstingsfullmäktige ger landstingsstyrelsen i uppdrag att uppta förhandlingar med markägaren Falu kommun i syfte att kunna anlägga parkering längs med Regementsvägen vid Falu lasarett.
En ny parkeringsriktlinje för landstinget har tagits fram. Syftet med riktlinjen är att stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid länets sjukhus, mer allmänt utvecklingen av en hållbar och attraktiv miljö och för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsstrategin ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstinget miljömål om att begränsa klimatpåverkan. En del av strategin är att säkerställa att offentliga resurser används så effektivt som möjligt.
För att tillgodose behovet av parkeringsmöjligheter ska vid planering den s.k. fyrstegsprincipen användas. Det innebär tex när efterfrågan är större än tillgången eller när förutsättningarna i övrigt ändras att åtgärder görs i följande ordning:
- Åtgärder som påverkar efterfrågan på parkering och val av färdsätt till arbetet
- Åtgärder som ger effektivare användande av befintliga parkeringsplatser
- Mindre ombyggnads-/förbättringsåtgärder
- Samnyttjande, större ombyggnadsåtgärder, nyinvesteringar
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2017-09-28 § 31 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
23 Svar på remiss från Socialdepartementet: SOU 2017:47 Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa- Förslag för ett långsiktigt arbete för en god och jämlik hälsa |
Diarienummer: LD17/03234 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att tillgodose behovet av en kunskapsmobilisering hos samtliga förvaltningar inom områdena jämlik hälsa, hälsofrämjande processer och hållbar utveckling med syftet att stödja deras arbete med att uppnå landstingsplanens prioriteringar och övergripande målsättningar.
Sammanfattning:
I en remiss från Socialdepartementet, SOU 2017:47, gör Kommissionen för jämlik hälsa en samlad bedömning av vilka steg som krävs för att ett långsiktigt och hållbart arbete för en god och jämlik hälsa ska kunna fortsätta.
Landstinget Dalarna stöder samtliga förslag i remissen men vill betona och förstärka vissa delar. Därtill aktualiserar den kunskapsbas som ligger till grund för remissen behovet av landstingsinterna processer för en kunskapsmobilisering inom områdena jämlik hälsa, hälsofrämjande processer och hållbar utveckling i syfte att uppnå landstingsplanens prioriteringar och övergripande målsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/06/sou-201747/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en remiss från Socialdepartementet, SOU 2017:47, gör Kommissionen för jämlik hälsa en samlad bedömning av vilka steg som krävs för att ett långsiktigt och hållbart arbete för en god och jämlik hälsa ska kunna fortsätta.
Landstinget Dalarna stöder samtliga förslag i remissen men vill betona och förstärka vissa delar. Därtill aktualiserar den kunskapsbas som ligger till grund för remissen behovet av landstingsinterna processer för en kunskapsmobilisering inom områdena jämlik hälsa, hälsofrämjande processer och hållbar utveckling i syfte att uppnå landstingsplanens prioriteringar och övergripande målsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/06/sou-201747/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
24 Förnyelse av förordnande som biträdande landstingsdirektör |
Diarienummer: LD17/03726 |
Ordförandens förslag:
1. Nuvarande biträdande landstingsdirektör Lars-Olof Björkqvist förordnas som sådan fr.o.m. 2018-01-01 t.o.m. 2019-12-31.
Sammanfattning:
Förordnandet för Lars-Olof Björkqvist som innehar uppdragen som biträdande landstingsdirektör tillika biträdande förvaltningschef för såväl hälso- och sjukvårdsförvaltningen som central förvaltning, gäller längst t o m 2017-12-31. Därför aktualiseras frågan om en förlängning av förordnandet som biträdande landstingsdirektör.
Förslaget är att nuvarande befattningshavare förordnas för ytterligare en period fr o m 2018-01-01-2019-12-31 i den delen som avser biträdande landstingsdirektör.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förordnandet för Lars-Olof Björkqvist som innehar uppdragen som biträdande landstingsdirektör tillika biträdande förvaltningschef för såväl hälso- och sjukvårdsförvaltningen som central förvaltning, gäller längst t o m 2017-12-31. Därför aktualiseras frågan om en förlängning av förordnandet som biträdande landstingsdirektör.
Förslaget är att nuvarande befattningshavare förordnas för ytterligare en period fr o m 2018-01-01-2019-12-31 i den delen som avser biträdande landstingsdirektör.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
25 Svar på revisorernas granskning av förvaltade donationsstiftelser |
Diarienummer: LD17/03517 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
2. Landstingsstyrelsen tillstyrker att en översyn av nuvarande förvaltning av stiftelser ska göras
Sammanfattning:
På uppdrag av Landstinget Dalarnas förtroendevalda revisorer har KPMG genomfört en granskning av samförvaltade stiftelser. Förvaltningen avser 15 stiftelser och har en årlig avkastning/utdelning om 8-10 miljoner kronor.
KPMG har noterat ett antal brister i förvaltningen. Med anledning av de påtalade bristerna rekommenderar de förtroendevalda revisorerna Landstingsstyrelsen att överväga på vilket sätt landstingets interna förvaltning av donationsstiftelser ska vara ordnad.
Det huvudsakliga förvaltningsansvaret ligger inom ekonomienheten. Kultur- och bildningsförvaltningen ansvarar för handläggning av ansökningar i den största stiftelsen, Bröderna Molanders Stiftelse.
Det finns anledning att se över nuvarande förvaltning med målbilden att stärka och särskilja det administrativa ansvaret inklusive ansökningsförfarande, och det ekonomiska ansvaret.
I ärendet redovisas följande dokument:
b) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapporten
c) Yttrande till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av Landstinget Dalarnas förtroendevalda revisorer har KPMG genomfört en granskning av samförvaltade stiftelser. Förvaltningen avser 15 stiftelser och har en årlig avkastning/utdelning om 8-10 miljoner kronor.
KPMG har noterat ett antal brister i förvaltningen. Med anledning av de påtalade bristerna rekommenderar de förtroendevalda revisorerna Landstingsstyrelsen att överväga på vilket sätt landstingets interna förvaltning av donationsstiftelser ska vara ordnad.
Det huvudsakliga förvaltningsansvaret ligger inom ekonomienheten. Kultur- och bildningsförvaltningen ansvarar för handläggning av ansökningar i den största stiftelsen, Bröderna Molanders Stiftelse.
Det finns anledning att se över nuvarande förvaltning med målbilden att stärka och särskilja det administrativa ansvaret inklusive ansökningsförfarande, och det ekonomiska ansvaret.
I ärendet redovisas följande dokument:
b) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapporten
c) Yttrande till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
26 Etablering av en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning |
Diarienummer: LD17/02028 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom rekommendationen om etablering av landsting och regioners system för kunskapsstyrning
2. Landstingsdirektören utses som ombud för hantering av frågan framåt
Sammanfattning:
SKL:s förbundsstyrelse och Samverkansnämnden Uppsala/Örebro sjukvårdsregion rekommenderar landstinget etablera en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning.
Rekommendationen innehåller en gemensam vision; Vår framgång räknas i liv och jämlik hälsa. Tillsammans gör vi varandra framgångsrika.
Landsting och regioner ska anpassa och långsiktigt säkra sin regionala och lokala kunskapsstyrningsorganisation till den nationella programområdes- och samverkansstrukturen.
Landsting och regioner ska avsätta resurser regionalt att ta på sig värdskap för ett antal programområden, tillsätta ordförande och processledare för aktuella programområden och avsätta tid för experter att delta i program-områden och samverkansgrupper.
Varje landsting och region behöver ta ett politiskt inriktningsbeslut om styrgruppens uppdrag, mandat och den finansiella ram som styrgruppen råder över för det gemensamma arbetet. Sjukvårdshuvudmannens politiska ledning utser landstings-/regiondirektören till ombud för hantering av frågan framåt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landsting/regioners system för kunskapsstyrning
c) Rekommendation till landsting och regioner om etablering av en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
SKL:s förbundsstyrelse och Samverkansnämnden Uppsala/Örebro sjukvårdsregion rekommenderar landstinget etablera en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning.
Rekommendationen innehåller en gemensam vision; Vår framgång räknas i liv och jämlik hälsa. Tillsammans gör vi varandra framgångsrika.
Landsting och regioner ska anpassa och långsiktigt säkra sin regionala och lokala kunskapsstyrningsorganisation till den nationella programområdes- och samverkansstrukturen.
Landsting och regioner ska avsätta resurser regionalt att ta på sig värdskap för ett antal programområden, tillsätta ordförande och processledare för aktuella programområden och avsätta tid för experter att delta i program-områden och samverkansgrupper.
Varje landsting och region behöver ta ett politiskt inriktningsbeslut om styrgruppens uppdrag, mandat och den finansiella ram som styrgruppen råder över för det gemensamma arbetet. Sjukvårdshuvudmannens politiska ledning utser landstings-/regiondirektören till ombud för hantering av frågan framåt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landsting/regioners system för kunskapsstyrning
c) Rekommendation till landsting och regioner om etablering av en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning | | |
| | |
| | | |   |
27 Nationell samordning av miljökrav i upphandling |
Diarienummer: LD17/03194 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom förslaget att tillsätta en nationell resurs för samordning av miljökrav i upphandling för landsting och regioner.
2. Landstinget Dalarna medfinansierar samarbetet med 10 öre per länsinnevånare.
Sammanfattning:
Landstingens och regionernas miljöchefer, LMC, har föreslagit en nationell resurs för samordning av miljökrav i upphandling. Syftet är att åstadkomma en ökad samverkan mellan landsting och regioner för att på så sätt nå en större effekt och effektivitet i arbetet. Den miljösamordnande resursen föreslås bli placerad i det nationella kansliet för Hållbar upphandling. Finansiering av miljösamordnaren föreslås ske genom samma modell som för befintligt nationellt kansli. Årskostnaden för den nya rollen uppgår till 10 öre per länsinnevånare. För att garantera kontinuitet förbinder sig varje landsting/region till samverkansarbetet och finansiering på en period om tre år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga 1, Förslag från LMC - landstingens och regionernas miljöchefer om nationell koordinator för miljökrav i upphandling
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingens och regionernas miljöchefer, LMC, har föreslagit en nationell resurs för samordning av miljökrav i upphandling. Syftet är att åstadkomma en ökad samverkan mellan landsting och regioner för att på så sätt nå en större effekt och effektivitet i arbetet. Den miljösamordnande resursen föreslås bli placerad i det nationella kansliet för Hållbar upphandling. Finansiering av miljösamordnaren föreslås ske genom samma modell som för befintligt nationellt kansli. Årskostnaden för den nya rollen uppgår till 10 öre per länsinnevånare. För att garantera kontinuitet förbinder sig varje landsting/region till samverkansarbetet och finansiering på en period om tre år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga 1, Förslag från LMC - landstingens och regionernas miljöchefer om nationell koordinator för miljökrav i upphandling | | |
| | |
| | | |   |
28 Cancerpreventionsplan |
Diarienummer: LD17/02669 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom cancerpreventionsplanen, enligt bilaga b).
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att uppmana alla LD-förvaltningar att vara delaktiga i åtgärder utifrån respektive förvaltnings grunduppdrag.
Sammanfattning:
Cancerpreventionsplanen är ett inriktningsdokument som arbetats fram i samverkan mellan tjänstemän inom folkhälsoområdet i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion. Ett flertal av de föreslagna aktiviteterna och uppföljningssätten pågår redan inom landstingets organisation och i samverkan inom länet. Arbetet kan stärkas och utvecklas.
Landstinget har redan tagit ett flertal beslut som sammanfaller med inriktningen i cancerpreventionsplanen. Landstingsplanen för 2018 anger att systematiska påverkbara skillnader i hälsa ska minska. Detta kan göras genom att identifiera personer och grupper där flera riskfaktorer påverkar, där risken för cancer kan vara en. Att flera verksamheter som MHV, BVC, skola, fritid, miljö, stadsplanering, trafik och vård stärker sitt förebyggande arbete och fokuserar på att minska skillnaderna i hälsa mellan människor kan ge resultat för livskvalitét på kort sikt och resultat i form av minskning av sjukdomar på längre sikt.
Under 2018 är det möjligt att utarbeta aktivitetsplaner som stärker hela det sjukdomspreventiva arbetet i vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerpreventionsplan Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2017-2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Cancerpreventionsplanen är ett inriktningsdokument som arbetats fram i samverkan mellan tjänstemän inom folkhälsoområdet i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion. Ett flertal av de föreslagna aktiviteterna och uppföljningssätten pågår redan inom landstingets organisation och i samverkan inom länet. Arbetet kan stärkas och utvecklas.
Landstinget har redan tagit ett flertal beslut som sammanfaller med inriktningen i cancerpreventionsplanen. Landstingsplanen för 2018 anger att systematiska påverkbara skillnader i hälsa ska minska. Detta kan göras genom att identifiera personer och grupper där flera riskfaktorer påverkar, där risken för cancer kan vara en. Att flera verksamheter som MHV, BVC, skola, fritid, miljö, stadsplanering, trafik och vård stärker sitt förebyggande arbete och fokuserar på att minska skillnaderna i hälsa mellan människor kan ge resultat för livskvalitét på kort sikt och resultat i form av minskning av sjukdomar på längre sikt.
Under 2018 är det möjligt att utarbeta aktivitetsplaner som stärker hela det sjukdomspreventiva arbetet i vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerpreventionsplan Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2017-2018 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|