Dagordning | |
  Dagordning_Hälso- och sjukvårdsnämnd_2017-10-24.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Mötet börjar med utbildning kopplat till ISK - Intern styrning och kontroll - för HSN.
Samordnare Ledningssystem Ulrika Warberg.
Ledningen informerar
A. Förvaltningschef hälso- och sjukvården Karin Stikå Mjöberg inleder.
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson och chef verksamhetsnära ekonomistöd Åse Golles
C. Division Kirurgi
Divisionschef Tomas Riman lämnar en fördjupad avstämning av ekonomi och verksamhet samt uppföljning av fattade beslut kopplade till struktur- och förändringsplan.
D. Nya nära vården
Bitr förvaltningschef hälso- och sjukvården Lars-Olof Björkqvist
E. Nivåstrukturering högspecialiserad vård
Förvaltningschef hälso- och sjukvården Karin Stikå Mjöberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialdepartementet: Kunskapsbaserad och jämlik vård |
Diarienummer: LD17/02606 |
Ordförandens förslag:
1. Det sjukvårdsregionala gemensamma svaret till Socialdepartementet, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Regeringen har tillsatt en särskild utredare med uppdrag att överväga och lämna förslag till hur en ökad följsamhet till nationella kunskapsstöd i hälso- och sjukvården kan uppnås. Syftet med uppdraget är att säkerställa att den hälso- och sjukvård som erbjuds befolkningen är kunskapsbaserad och jämlik och ges på samma villkor till kvinnor och män.
Samverkansnämnden Uppsala/Örebro sjukvårdsregion har beslutat att landstingen/regionerna ska lämna ett gemensamt yttrande.
Uppsala-Örebroregionen instämmer i utredningens bild av att det finns behov av struktur som kan ge stöd och skapa bästa förutsättningar för en jämlik vård där det enskilda patientmötet är grundat på bästa möjliga kunskap. Hälso- och sjukvårdsregionen ställer sig positiv till att ansvar och roller tydliggörs och flertalet andra förslag från utredaren.
Hälso- och sjukvårdsregionens främsta invändning är utredningens förslag om inrättande av vårdkommittéer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen har tillsatt en särskild utredare med uppdrag att överväga och lämna förslag till hur en ökad följsamhet till nationella kunskapsstöd i hälso- och sjukvården kan uppnås. Syftet med uppdraget är att säkerställa att den hälso- och sjukvård som erbjuds befolkningen är kunskapsbaserad och jämlik och ges på samma villkor till kvinnor och män.
Samverkansnämnden Uppsala/Örebro sjukvårdsregion har beslutat att landstingen/regionerna ska lämna ett gemensamt yttrande.
Uppsala-Örebroregionen instämmer i utredningens bild av att det finns behov av struktur som kan ge stöd och skapa bästa förutsättningar för en jämlik vård där det enskilda patientmötet är grundat på bästa möjliga kunskap. Hälso- och sjukvårdsregionen ställer sig positiv till att ansvar och roller tydliggörs och flertalet andra förslag från utredaren.
Hälso- och sjukvårdsregionens främsta invändning är utredningens förslag om inrättande av vårdkommittéer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Socialdepartementet: Utbyte av läkemedel Ds 2017:29 |
Diarienummer: LD17/02675 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Ds 2017:29 ”Utökade möjligheter till utbyte av läkemedel”. Utredningen föreslår ändringar i lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. som innebär att ett läkemedel som inte ingår i läkemedelsförmånerna under vissa förutsättningar ska bytas ut mot ett tillgängligt läkemedel som ingår i förmånerna. Utbytet ska i huvudsak ske enligt samma principer som utbyte av läkemedel som ingår i förmånerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss http://www.regeringen.se/remisser/2017/07/remiss-ds-201729-utokade-mojligheter-till-utbyte-av-lakemedel/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Ds 2017:29 ”Utökade möjligheter till utbyte av läkemedel”. Utredningen föreslår ändringar i lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. som innebär att ett läkemedel som inte ingår i läkemedelsförmånerna under vissa förutsättningar ska bytas ut mot ett tillgängligt läkemedel som ingår i förmånerna. Utbytet ska i huvudsak ske enligt samma principer som utbyte av läkemedel som ingår i förmånerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss http://www.regeringen.se/remisser/2017/07/remiss-ds-201729-utokade-mojligheter-till-utbyte-av-lakemedel/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
6 Förändrad organisation liggande sjuktransport |
Diarienummer: LD16/01063 |
Ordförandens förslag:
1. Liggande sjuktransporter som sker nattetid mellan 23.00 - 07.00 i Falun och Ludvika samt 20.00 - 07.00 i Mora utförs genom taxi.
2. Förändringen genomförs fr o m 2018-06-01.
Sammanfattning:
Ambulanssjukvården Dalarna ansvarar sedan många år för liggande sjuktransporter i länet och har enligt uppdrag utrett förutsättning att att minska sjuktransportverksamheten med ca 25 %.
Uppdragen nattetid bedöms kunna utföras av taxi p g a att belastningen är som lägst samt att påverkan på uppdrag mellan vårdinrättningar inomläns är låg. Taxi utökar med fordon för att kunna behov motsvarande minst samma servicenivå som i nuvarande lösning. Flytt av liggande sjuktransporter till taxi gäller endast nattetid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av ekonomisk besparing och statistik över antal uppdrag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ambulanssjukvården Dalarna ansvarar sedan många år för liggande sjuktransporter i länet och har enligt uppdrag utrett förutsättning att att minska sjuktransportverksamheten med ca 25 %.
Uppdragen nattetid bedöms kunna utföras av taxi p g a att belastningen är som lägst samt att påverkan på uppdrag mellan vårdinrättningar inomläns är låg. Taxi utökar med fordon för att kunna behov motsvarande minst samma servicenivå som i nuvarande lösning. Flytt av liggande sjuktransporter till taxi gäller endast nattetid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av ekonomisk besparing och statistik över antal uppdrag | | |
| | |
| | | |   |
7 Delårsrapport Hjälpmedel Landstinget Dalarna 2017 |
Diarienummer: LD17/03649 |
Ordförandens förslag:
1. Delårsrapport Hjälpmedel Landstinget Dalarna 2017, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Hjälpmedel Landstinget Dalarna redovisar ett positivt resultat på 1,5 Mkr. Vid delåret är detta 2,4 Mkr bättre än beräknad budget för perioden. Personalkostnaderna (-1,9 mkr) är största bidragande orsak då fördröjd tjänstetillsättning och långtidssjukfrånvaro påverkat utfallet. Bedömningen är att prognosen 2,0 Mkr för förvaltningen kvarstår.
Hörcentralen uppfyller inte vårdgarantin när det gäller väntetid till första bedömningsbesök.
Sjukfrånvaron, ett av förvaltningens prioriterade områden, har inte fortsatt att öka på årsbasis. Ett trendbrott från i höstas med minskad sjukfrånvaro har skett under våren.
Flera prioriterade arbeten pågår inom arbetsmiljöområdet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport Hjälpmedel Landstinget Dalarna 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hjälpmedel Landstinget Dalarna redovisar ett positivt resultat på 1,5 Mkr. Vid delåret är detta 2,4 Mkr bättre än beräknad budget för perioden. Personalkostnaderna (-1,9 mkr) är största bidragande orsak då fördröjd tjänstetillsättning och långtidssjukfrånvaro påverkat utfallet. Bedömningen är att prognosen 2,0 Mkr för förvaltningen kvarstår.
Hörcentralen uppfyller inte vårdgarantin när det gäller väntetid till första bedömningsbesök.
Sjukfrånvaron, ett av förvaltningens prioriterade områden, har inte fortsatt att öka på årsbasis. Ett trendbrott från i höstas med minskad sjukfrånvaro har skett under våren.
Flera prioriterade arbeten pågår inom arbetsmiljöområdet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport Hjälpmedel Landstinget Dalarna 2017 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Lokal överenskommelse om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård |
Diarienummer: LD17/03573 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Lokal överenskommelse om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård, enligt bilaga b), fastställs under förutsättning att samtliga kommuner i Dalarna fattar motsvarande beslut.
Sammanfattning:
Nuvarande Betalningsansvarslag kommer från 2018-01-01 att ersättas av nya lag - Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.
Den nya lagen syftar till att åstadkomma en god vård på rätt vårdnivå, där ledtiderna är så korta som möjligt samt en säker utskrivning från slutenvård till fortsatt öppen hälso- och sjukvård och kommunal vård och omsorg/socialtjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Länsövergripande överenskommelse mellan Landstinget Dalarna och kommunerna i Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nuvarande Betalningsansvarslag kommer från 2018-01-01 att ersättas av nya lag - Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.
Den nya lagen syftar till att åstadkomma en god vård på rätt vårdnivå, där ledtiderna är så korta som möjligt samt en säker utskrivning från slutenvård till fortsatt öppen hälso- och sjukvård och kommunal vård och omsorg/socialtjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Länsövergripande överenskommelse mellan Landstinget Dalarna och kommunerna i Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
9 Samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet |
Diarienummer: LD17/03612 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Landstinget Dalarna inrättar tillnyktringsverksamhet i egen regi enligt förevarande beslutsunderlag
2. Kostnaderna för tillnyktringsverksamheten delas mellan landstinget (50 %) och kommunerna i Dalarna (50 %).
3. Beslut att inrätta tillnyktringsplatser enligt ovan gäller under förutsättning att samtliga kommunfullmäktige i Dalarna fattar motsvarande beslut.
Sammanfattning:
Berusade personer som omhändertas av polisen enligt lagen (1976:511), omhändertagande av berusade personer (LOB), och placerats i arrestlokal blir sällan medicinskt bedömda. Vid flera tillfällen under de senaste åren har personer avlidit under vistelse i arrestlokal.
Det finns ett stort behov att bättre samarbeta mellan polis, landsting och kommuner kring tillnyktring av berusade personer, vilket kan ske via bättre samordning av hälso- och sjukvårdsinsatser.
Inrättande av tillnyktringsplatser inom landstinget är ett led i samarbetet. Kostnaderna för tillnyktringsplatserna delas lika mellan landsting och kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Berusade personer som omhändertas av polisen enligt lagen (1976:511), omhändertagande av berusade personer (LOB), och placerats i arrestlokal blir sällan medicinskt bedömda. Vid flera tillfällen under de senaste åren har personer avlidit under vistelse i arrestlokal.
Det finns ett stort behov att bättre samarbeta mellan polis, landsting och kommuner kring tillnyktring av berusade personer, vilket kan ske via bättre samordning av hälso- och sjukvårdsinsatser.
Inrättande av tillnyktringsplatser inom landstinget är ett led i samarbetet. Kostnaderna för tillnyktringsplatserna delas lika mellan landsting och kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på motion från Ulf Berg (M) samt Crister Carlsson (M): S-ledningen borde inte vara rädd för lite vatten |
Diarienummer: LD17/00539 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Ulf Berg (M) och Christer Carlsson (M) föreslår i en motion att Säters vårdcentral får bli ett pilotprojekt, som innebär att personalen får en ökad delaktighet i sitt arbete med mål att utveckla, inte avveckla, bassängverksamheten och de anslutande verksamheterna.
Med en omfattande utredning som underlag beslutade landstingsfullmäktige 2016-06-13 att stänga all bassängverksamhet i primärvården samt för en högprioriterad patientgrupp behålla bassängträning vid tre externa bassänger och Neptunbadet i Falun. Rehabverksamhet vid länets vårdcentraler kommer att vara öppen för de patienter som är i behov av rehabilitering. Det finns inte plats och resurser att erbjuda gymverksamhet till länets invånare vid länets vårdcentraler, som idag inte behandlas av sjukgymnast/fysioterapeut. Det är inte landstingets uppgift att erbjuda gymverksamhet till allmänheten och eftersom det finns privata gym är det av konkurrensskäl olämpligt att landstinget bedriver sådan verksamhet. För övrigt kan nämnas att varmvattenbassängen i Säter har tagits över av Säters kommun och är åter öppen.
Motionen avslås därför.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ulf Berg (M) och Christer Carlsson (M) föreslår i en motion att Säters vårdcentral får bli ett pilotprojekt, som innebär att personalen får en ökad delaktighet i sitt arbete med mål att utveckla, inte avveckla, bassängverksamheten och de anslutande verksamheterna.
Med en omfattande utredning som underlag beslutade landstingsfullmäktige 2016-06-13 att stänga all bassängverksamhet i primärvården samt för en högprioriterad patientgrupp behålla bassängträning vid tre externa bassänger och Neptunbadet i Falun. Rehabverksamhet vid länets vårdcentraler kommer att vara öppen för de patienter som är i behov av rehabilitering. Det finns inte plats och resurser att erbjuda gymverksamhet till länets invånare vid länets vårdcentraler, som idag inte behandlas av sjukgymnast/fysioterapeut. Det är inte landstingets uppgift att erbjuda gymverksamhet till allmänheten och eftersom det finns privata gym är det av konkurrensskäl olämpligt att landstinget bedriver sådan verksamhet. För övrigt kan nämnas att varmvattenbassängen i Säter har tagits över av Säters kommun och är åter öppen.
Motionen avslås därför.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Vaccinera barn mot mässling tidigare än idag |
Diarienummer: LD17/02155 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion föreslår Katarina Gustavsson (KD) att Landstinget Dalarna skall tidigarelägga mässlingvaccination (som ges i kombination med påssjuka och röda hund, MPR-vaccin) från dagens 18 månaders ålder till 12 månaders ålder för att förhindra spridning av mässling. Motionen föreslår också att landstinget gör en kampanj för att informera om möjligheten till tidigare vaccination av mässling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Katarina Gustavsson (KD) att Landstinget Dalarna skall tidigarelägga mässlingvaccination (som ges i kombination med påssjuka och röda hund, MPR-vaccin) från dagens 18 månaders ålder till 12 månaders ålder för att förhindra spridning av mässling. Motionen föreslår också att landstinget gör en kampanj för att informera om möjligheten till tidigare vaccination av mässling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Utöka antalet platser på BB, öppna tredje planet på patienthotellet |
Diarienummer: LD17/01717 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I motionen ”Utöka antalet platser på BB, öppna tredje planet på patienthotellet” av Katarina Gustavsson (KD) yrkas att Landstinget Dalarna mot bakgrund av ökade förlossningstal skall öka antalet BB platser genom att öppna ytterligare ett plan på patienthotellet. Denna nya vårdnivå bedöms leda till färre komplikationer efter förlossningen för de nyblivna mammorna och deras nyfödda barn, samtidigt som det stärker tryggheten för hela familjen inför hemgång.
Det nya patienthotellet som öppnade sommaren 2016 har i två våningsplan med totalt 32 rum och 51 sängar. Organisatoriskt är patienthotellet en separat basenhet. Kvinnosjukvårdens verksamhetschef ansvarar också för patienthotellet, eftersom nyblivna föräldrar utgör en majoritet av hotellgästerna. Övriga stora patientgrupper som nyttjar patienthotellet kommer från kirurg- och ortopedklinikerna. Tydliga behov både inom förlossningsvården och från andra kliniker har identifierats för att utöka antalet platser på patienthotellet, och patienthotellets ledning har skrivit en verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för patienthotellet Falun. I denna har förvaltningschefen att ta ställning till om patienthotellet skall utökas med ett våningsplan. Redan nu samarbetar personalen på patienthotellet med BB-personal och vid en utökning av antalet platser föreslås i VBL att samarbetet med rotationstjänstgöring skall utvecklas ytterligare.
Mot bakgrund av aktuellt ekonomiskt läge i Landstinget Dalarna behöver ett ytterligare våningsplan på patienthotellet värderas mot övriga personella och ekonomiska resursbehov inom landstingets olika verksamheter.
Motionen är med vad som anförts besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I motionen ”Utöka antalet platser på BB, öppna tredje planet på patienthotellet” av Katarina Gustavsson (KD) yrkas att Landstinget Dalarna mot bakgrund av ökade förlossningstal skall öka antalet BB platser genom att öppna ytterligare ett plan på patienthotellet. Denna nya vårdnivå bedöms leda till färre komplikationer efter förlossningen för de nyblivna mammorna och deras nyfödda barn, samtidigt som det stärker tryggheten för hela familjen inför hemgång.
Det nya patienthotellet som öppnade sommaren 2016 har i två våningsplan med totalt 32 rum och 51 sängar. Organisatoriskt är patienthotellet en separat basenhet. Kvinnosjukvårdens verksamhetschef ansvarar också för patienthotellet, eftersom nyblivna föräldrar utgör en majoritet av hotellgästerna. Övriga stora patientgrupper som nyttjar patienthotellet kommer från kirurg- och ortopedklinikerna. Tydliga behov både inom förlossningsvården och från andra kliniker har identifierats för att utöka antalet platser på patienthotellet, och patienthotellets ledning har skrivit en verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för patienthotellet Falun. I denna har förvaltningschefen att ta ställning till om patienthotellet skall utökas med ett våningsplan. Redan nu samarbetar personalen på patienthotellet med BB-personal och vid en utökning av antalet platser föreslås i VBL att samarbetet med rotationstjänstgöring skall utvecklas ytterligare.
Mot bakgrund av aktuellt ekonomiskt läge i Landstinget Dalarna behöver ett ytterligare våningsplan på patienthotellet värderas mot övriga personella och ekonomiska resursbehov inom landstingets olika verksamheter.
Motionen är med vad som anförts besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Etablering av en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning |
Diarienummer: LD17/02028 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom rekommendationen om etablering av landsting och regioners system för kunskapsstyrning.
2. Landstingsdirektören utses som ombud för hantering av frågan framåt.
Sammanfattning:
SKL:s förbundsstyrelse och Samverkansnämnden Uppsala/Örebro sjukvårdsregion rekommenderar landstinget etablera en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning.
Rekommendationen innehåller en gemensam vision; Vår framgång räknas i liv och jämlik hälsa. Tillsammans gör vi varandra framgångsrika.
Landsting och regioner ska anpassa och långsiktigt säkra sin regionala och lokala kunskapsstyrningsorganisation till den nationella programområdes- och samverkansstrukturen.
Landsting och regioner ska avsätta resurser regionalt att ta på sig värdskap för ett antal programområden, tillsätta ordförande och processledare för aktuella programområden och avsätta tid för experter att delta i program-områden och samverkansgrupper.
Varje landsting och region behöver ta ett politiskt inriktningsbeslut om styrgruppens uppdrag, mandat och den finansiella ram som styrgruppen råder över för det gemensamma arbetet. Sjukvårdshuvudmannens politiska ledning utser landstings-/regiondirektören till ombud för hantering av frågan framåt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landsting/regioners system för kunskapsstyrning
c) Rekommendation till landsting och regioner om etablering av en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
SKL:s förbundsstyrelse och Samverkansnämnden Uppsala/Örebro sjukvårdsregion rekommenderar landstinget etablera en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning.
Rekommendationen innehåller en gemensam vision; Vår framgång räknas i liv och jämlik hälsa. Tillsammans gör vi varandra framgångsrika.
Landsting och regioner ska anpassa och långsiktigt säkra sin regionala och lokala kunskapsstyrningsorganisation till den nationella programområdes- och samverkansstrukturen.
Landsting och regioner ska avsätta resurser regionalt att ta på sig värdskap för ett antal programområden, tillsätta ordförande och processledare för aktuella programområden och avsätta tid för experter att delta i program-områden och samverkansgrupper.
Varje landsting och region behöver ta ett politiskt inriktningsbeslut om styrgruppens uppdrag, mandat och den finansiella ram som styrgruppen råder över för det gemensamma arbetet. Sjukvårdshuvudmannens politiska ledning utser landstings-/regiondirektören till ombud för hantering av frågan framåt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landsting/regioners system för kunskapsstyrning
c) Rekommendation till landsting och regioner om etablering av en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning | | |
| | |
| | | |   |
14 Cancerpreventionsplan |
Diarienummer: LD17/02669 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom cancerpreventionsplanen, enligt bilaga b).
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att uppmana alla LD-förvaltningar att vara delaktiga i åtgärder utifrån respektive förvaltnings grunduppdrag.
Sammanfattning:
Cancerpreventionsplanen är ett inriktningsdokument som arbetats fram i samverkan mellan tjänstemän inom folkhälsoområdet i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion. Ett flertal av de föreslagna aktiviteterna och uppföljningssätten pågår redan inom landstingets organisation och i samverkan inom länet. Arbetet kan stärkas och utvecklas.
Landstinget har redan tagit ett flertal beslut som sammanfaller med inriktningen i cancerpreventionsplanen. Landstingsplanen för 2018 anger att systematiska påverkbara skillnader i hälsa ska minska. Detta kan göras genom att identifiera personer och grupper där flera riskfaktorer påverkar, där risken för cancer kan vara en. Att flera verksamheter som MHV, BVC, skola, fritid, miljö, stadsplanering, trafik och vård stärker sitt förebyggande arbete och fokuserar på att minska skillnaderna i hälsa mellan människor kan ge resultat för livskvalitét på kort sikt och resultat i form av minskning av sjukdomar på längre sikt.
Under 2018 är det möjligt att utarbeta aktivitetsplaner som stärker hela det sjukdomspreventiva arbetet i vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerpreventionsplan Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2017-2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Cancerpreventionsplanen är ett inriktningsdokument som arbetats fram i samverkan mellan tjänstemän inom folkhälsoområdet i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion. Ett flertal av de föreslagna aktiviteterna och uppföljningssätten pågår redan inom landstingets organisation och i samverkan inom länet. Arbetet kan stärkas och utvecklas.
Landstinget har redan tagit ett flertal beslut som sammanfaller med inriktningen i cancerpreventionsplanen. Landstingsplanen för 2018 anger att systematiska påverkbara skillnader i hälsa ska minska. Detta kan göras genom att identifiera personer och grupper där flera riskfaktorer påverkar, där risken för cancer kan vara en. Att flera verksamheter som MHV, BVC, skola, fritid, miljö, stadsplanering, trafik och vård stärker sitt förebyggande arbete och fokuserar på att minska skillnaderna i hälsa mellan människor kan ge resultat för livskvalitét på kort sikt och resultat i form av minskning av sjukdomar på längre sikt.
Under 2018 är det möjligt att utarbeta aktivitetsplaner som stärker hela det sjukdomspreventiva arbetet i vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerpreventionsplan Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2017-2018 | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på remiss från Socialdepartementet: SOU 2017:47 Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa- Förslag för ett långsiktigt arbete för en god och jämlik hälsa |
Diarienummer: LD17/03234 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Svar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att tillgodose behovet av en kunskapsmobilisering hos samtliga förvaltningar inom områdena jämlik hälsa, hälsofrämjande processer och hållbar utveckling med syftet att stödja deras arbete med att uppnå landstingsplanens prioriteringar och övergripande målsättningar.
Sammanfattning:
I en remiss från Socialdepartementet, SOU 2017:47, gör Kommissionen för jämlik hälsa en samlad bedömning av vilka steg som krävs för att ett långsiktigt och hållbart arbete för en god och jämlik hälsa ska kunna fortsätta.
Landstinget Dalarna stöder samtliga förslag i remissen men vill betona och förstärka vissa delar. Därtill aktualiserar den kunskapsbas som ligger till grund för remissen behovet av landstingsinterna processer för en kunskapsmobilisering inom områdena jämlik hälsa, hälsofrämjande processer och hållbar utveckling i syfte att uppnå landstingsplanens prioriteringar och övergripande målsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/06/sou-201747/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en remiss från Socialdepartementet, SOU 2017:47, gör Kommissionen för jämlik hälsa en samlad bedömning av vilka steg som krävs för att ett långsiktigt och hållbart arbete för en god och jämlik hälsa ska kunna fortsätta.
Landstinget Dalarna stöder samtliga förslag i remissen men vill betona och förstärka vissa delar. Därtill aktualiserar den kunskapsbas som ligger till grund för remissen behovet av landstingsinterna processer för en kunskapsmobilisering inom områdena jämlik hälsa, hälsofrämjande processer och hållbar utveckling i syfte att uppnå landstingsplanens prioriteringar och övergripande målsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2017/06/sou-201747/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
|