Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2017-09-28_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: .
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: .
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: .
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Läget i investeringsprojekt
B. Dalatrafik
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäls följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen § 113/2014 och Fastighetsnämnden § 39/2016 fattade beslut.
- Ordföranden/Vice ordföranden
- Förvaltningschef
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
A. Certifiering ISO 14001:2015. Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Avyttring Biskopsgården, fastigheten Ludvika, Läkaren 11, återrapportering |
Diarienummer: LD17/01406 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna förhandlad köpeskilling, 35 mnkr, för försäljning av Biskopsgården, del av fastigheten Ludvika Läkaren 11.
2. Uppdra till Fastighetsförvaltningen att slutföra försäljningsprocessen med Ludvika Kommunfastigheter AB avseende Biskopsgården.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade vid möte 2017-06-12-13 att en process får påbörjas i syfte att avyttra hus 08, Biskopsgården, med tillhörande mark på fastigheten Ludvika Läkaren 11. Fastighetsnämnden gavs i uppdrag att genomföra processen och i sammanhanget träffa erforderliga överenskommelser.
Förhandlingar har förts med Ludvika Kommunfastigheter AB om ett förvärv av Biskopsgården. Parterna har träffat en överenskommelse om köpeskilling och fortsatt process för att slutföra förvärvet. Kommunfastigheter är för närvarande hyresgäst och hyr motsvarande 4 900 kvm.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade vid möte 2017-06-12-13 att en process får påbörjas i syfte att avyttra hus 08, Biskopsgården, med tillhörande mark på fastigheten Ludvika Läkaren 11. Fastighetsnämnden gavs i uppdrag att genomföra processen och i sammanhanget träffa erforderliga överenskommelser.
Förhandlingar har förts med Ludvika Kommunfastigheter AB om ett förvärv av Biskopsgården. Parterna har träffat en överenskommelse om köpeskilling och fortsatt process för att slutföra förvärvet. Kommunfastigheter är för närvarande hyresgäst och hyr motsvarande 4 900 kvm.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
8 Förvärv av kommanditbolaget Dalklockan 6 med tillhörande fastighet, Ludvika Sunnansjö 240:1, Grangärde vårdcentral, återrapportering. |
Diarienummer: LD17/01563 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna vidtagna åtgärder.
2. Kommanditbolaget Dalklockan 6 likvideras och dess enda tillgång, fastigheten Ludvika Sunnansjö 240:1, överförs till Landstinget Dalarna för fortsatt förvaltning.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade vid möte 2017-06-12-13 om förvärv av fastigheten Ludvika Sunnansjö 240:1, Grangärde vårdcentral som ägs av kommanditbolaget Dalklockan 6. 2017-06-30 förvärvade Landstinget Dalarna kommanditbolaget. Landstingsfastigheter förordar att kommanditbolaget likvideras och att Landstinget Dalarna registreras som ägare av fastigheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade vid möte 2017-06-12-13 om förvärv av fastigheten Ludvika Sunnansjö 240:1, Grangärde vårdcentral som ägs av kommanditbolaget Dalklockan 6. 2017-06-30 förvärvade Landstinget Dalarna kommanditbolaget. Landstingsfastigheter förordar att kommanditbolaget likvideras och att Landstinget Dalarna registreras som ägare av fastigheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
9 Dalarnas Museum, nya magasinslokaler |
Diarienummer: LD17/03381 |
Ordförandens förslag:
Fastighetsnämnden föreslår Landstingsstyrelsen besluta:
1. En process påbörjas i syfte att lösa Dalarnas museums behov av en samlad och långsiktig lokallösning för att säkra förvaringen och skötseln av muséets samlingar och därmed säkra det kulturarv som samlingarna utgör.
2. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att genomföra processen att anskaffa ändamålsenliga lokaler och i sammanhanget träffa erforderliga överenskommelser. Uppdraget är att brett verka för en långsiktig och hållbar lösning.
Sammanfattning:
Stiftelsen Dalarnas museum har en längre tid påtalat och även sökt lösningar för museets behov av mer ändamålsenliga magasinsutrymmen för sina olika museiföremål.
Fastighetsförvaltningen föreslår att en process får påbörjas i syfte att brett studera de alternativ som står till buds för att långsiktigt lösa museets behov av magasinsutrymmen.
Finansieringen är säkerställd genom att projektet är prioriterat och upptaget i nuvarande investeringsplan för åren 2017-2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Stiftelsen Dalarnas museum har en längre tid påtalat och även sökt lösningar för museets behov av mer ändamålsenliga magasinsutrymmen för sina olika museiföremål.
Fastighetsförvaltningen föreslår att en process får påbörjas i syfte att brett studera de alternativ som står till buds för att långsiktigt lösa museets behov av magasinsutrymmen.
Finansieringen är säkerställd genom att projektet är prioriterat och upptaget i nuvarande investeringsplan för åren 2017-2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
10 Riktlinjer för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Fastighetsnämnden rekommenderar Landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
2. Ny parkeringsriktlinje och principer för parkeringsavgifter, enligt bilaga b och c), fastställs.
3. Arbetsplatser som ska omfattas av avgift för personalparkering är Landstingshuset i Falun samt Falu och Mora lasarett.
4. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om taxeavgifter och när parkeringstaxan ska träda i kraft, så fort det är möjligt samt att i god tid kommunicera denna tidpunkt såväl internt i landstinget som externt gentemot medborgarna.
5. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsriktlinje och avgifter för parkeringar.
6. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställd parkeringsriktlinje och avgifter senast i juni 2018.
Fastighetsnämnden beslutar för egen del
7. Avgiften för motorvärmartillstånd, 200 kronor per månad, gäller from 1 oktober 2017 och villkor i övrigt enligt principer för parkeringsavgifter, bilaga c).
Sammanfattning:
Landstinget har verksamheter i lokaler runt om i länet. En del är belägna på egna fastigheter medan andra är hyrda. Framtagen riktlinje uttrycker landstingets värdering vid användningen av fastigheter för parkeringsändamål oavsett om parkeringsplatserna är belägna på egna fastigheter eller på hyrda fastigheter.
Landstinget Dalarna har sedan 2008 en parkeringspolicy, beslutad av Landstingsfullmäktige 2008-02-18, § 13. Policyn anger bl.a. att avgift för personalparkeringar endast tas ut när det gäller motorvärmarplatser.
Skattelagstiftningen anger att om arbetsgivare håller med fri parkering eller fri garageplats vid arbetsplatsen innebär det i många fall att de anställda har en skattepliktig förmån. Förmånen ska värderas till marknadsvärde. Marknadsvärde är vad det skulle kostat för den anställde att hyra en parkeringsplats eller garageplats i närheten av arbetsplatsen.
Syftet med den nya gemensamma parkeringsriktlinjen är att ha följsamhet till skattelagstiftningen på området, stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid sjukhusen, utvecklingen av en attraktiv miljö samt för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsriktlinjen ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstingets miljömål om att begränsa klimatpåverkan.
Den föreslagna principen för avgifter innebär möjligheter till differentierade avgifter genom att möjligheten till zonindelning införs. Förändringen kan tillämpas på såväl avgifter för landstingets patienter och besökare som personalparkeringar. Nuvarande avgift för motorvärmarplats/tillstånd på personalparkering gäller oförändrad, 200 kronor månad, under perioden oktober – mars.
Avgift för personalparkering föreslås i nuläget endast för lasaretten i Falun och Mora samt Landstingshuset i Falun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsriktlinje
c) Principer för parkeringsavgifter
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget har verksamheter i lokaler runt om i länet. En del är belägna på egna fastigheter medan andra är hyrda. Framtagen riktlinje uttrycker landstingets värdering vid användningen av fastigheter för parkeringsändamål oavsett om parkeringsplatserna är belägna på egna fastigheter eller på hyrda fastigheter.
Landstinget Dalarna har sedan 2008 en parkeringspolicy, beslutad av Landstingsfullmäktige 2008-02-18, § 13. Policyn anger bl.a. att avgift för personalparkeringar endast tas ut när det gäller motorvärmarplatser.
Skattelagstiftningen anger att om arbetsgivare håller med fri parkering eller fri garageplats vid arbetsplatsen innebär det i många fall att de anställda har en skattepliktig förmån. Förmånen ska värderas till marknadsvärde. Marknadsvärde är vad det skulle kostat för den anställde att hyra en parkeringsplats eller garageplats i närheten av arbetsplatsen.
Syftet med den nya gemensamma parkeringsriktlinjen är att ha följsamhet till skattelagstiftningen på området, stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid sjukhusen, utvecklingen av en attraktiv miljö samt för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsriktlinjen ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstingets miljömål om att begränsa klimatpåverkan.
Den föreslagna principen för avgifter innebär möjligheter till differentierade avgifter genom att möjligheten till zonindelning införs. Förändringen kan tillämpas på såväl avgifter för landstingets patienter och besökare som personalparkeringar. Nuvarande avgift för motorvärmarplats/tillstånd på personalparkering gäller oförändrad, 200 kronor månad, under perioden oktober – mars.
Avgift för personalparkering föreslås i nuläget endast för lasaretten i Falun och Mora samt Landstingshuset i Falun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringsriktlinje
c) Principer för parkeringsavgifter | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Mikael Rosén och Kjell Gustafsson (M): Motion angående parkeringsfrågan vid Falu lasarett |
Diarienummer: LD17/00538 |
Ordförandens förslag:
Fastighetsnämnden rekommenderar Landstingsstyrelsen föreslå Landstingsfullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Mikael Rosén och Kjell Gustafsson (M) att landstingsfullmäktige ger landstingsstyrelsen i uppdrag att uppta förhandlingar med markägaren Falu kommun i syfte att kunna anlägga parkering längs med Regementsvägen vid Falu lasarett.
En ny parkeringsriktlinje för landstinget har tagits fram. Syftet med riktlinjen är att stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid länets sjukhus, mer allmänt utvecklingen av en hållbar och attraktiv miljö och för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsstrategin ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstinget miljömål om att begränsa klimatpåverkan. En del av strategin är att säkerställa att offentliga resurser används så effektivt som möjligt.
För att tillgodose behovet av parkeringsmöjligheter ska vid planering den s.k. fyrstegsprincipen användas. Det innebär tex när efterfrågan är större än tillgången eller när förutsättningarna i övrigt ändras att:
Åtgärder som påverkar efterfrågan på parkering och val av färdsätt till arbetet
Åtgärder som ger effektivare användande av befintliga parkeringsplatser
Mindre ombyggnads-/förbättringsåtgärder
Samnyttjande, större ombyggnadsåtgärder, nyinvesteringar
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Mikael Rosén och Kjell Gustafsson (M) att landstingsfullmäktige ger landstingsstyrelsen i uppdrag att uppta förhandlingar med markägaren Falu kommun i syfte att kunna anlägga parkering längs med Regementsvägen vid Falu lasarett.
En ny parkeringsriktlinje för landstinget har tagits fram. Syftet med riktlinjen är att stödja en positiv utveckling av trafik- och parkeringssituationen vid länets sjukhus, mer allmänt utvecklingen av en hållbar och attraktiv miljö och för att underlätta planering av åtgärder. Parkeringsstrategin ska också stimulera ett ökat resande med kollektivtrafik och cykel vilket stöds av landstinget miljömål om att begränsa klimatpåverkan. En del av strategin är att säkerställa att offentliga resurser används så effektivt som möjligt.
För att tillgodose behovet av parkeringsmöjligheter ska vid planering den s.k. fyrstegsprincipen användas. Det innebär tex när efterfrågan är större än tillgången eller när förutsättningarna i övrigt ändras att:
Åtgärder som påverkar efterfrågan på parkering och val av färdsätt till arbetet
Åtgärder som ger effektivare användande av befintliga parkeringsplatser
Mindre ombyggnads-/förbättringsåtgärder
Samnyttjande, större ombyggnadsåtgärder, nyinvesteringar
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
| | |
| | |
| | | |   |
12 Delårsrapport januari - juni och helårsprognos 2017 |
Diarienummer: LD17/03070 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna delårsrapport för januari-juni 2017 samt prognos för helår 2017.
Sammanfattning:
Resultatet per 30 juni 2017 är 16,5 mnkr. Budgeterat avkastningskrav för helår 2017 är 28,7 mnkr. Prognosen för helår 2017 visar 31,1 mnkr i resultat.
Prognosen för media förbrukning (el, värme, kyla och vatten) visar även i år på positiva siffror med lägre kostnader än budgeterat.
Målen enligt landstingplanen och fastighetsnämndens uppdrag kommer att uppfyllas, sånär som på investeringsvolym där prognosen visar ett utfall på ca 75 procent jämfört med budget 2017.
Personalkostnaderna är något lägre än budgeterat.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport januari-juni 2017 med helårsprognos.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Resultatet per 30 juni 2017 är 16,5 mnkr. Budgeterat avkastningskrav för helår 2017 är 28,7 mnkr. Prognosen för helår 2017 visar 31,1 mnkr i resultat.
Prognosen för media förbrukning (el, värme, kyla och vatten) visar även i år på positiva siffror med lägre kostnader än budgeterat.
Målen enligt landstingplanen och fastighetsnämndens uppdrag kommer att uppfyllas, sånär som på investeringsvolym där prognosen visar ett utfall på ca 75 procent jämfört med budget 2017.
Personalkostnaderna är något lägre än budgeterat.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport januari-juni 2017 med helårsprognos. | | |
| | |
| | | |   |
13 Sammanträdesplan 2018 |
Diarienummer: LD17/03066 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa sammanträdesplan för 2018.
Sammanfattning:
Ett förslag till sammanträdesplan för 2018 har upprättats. Nämndens möten börjar kl 10.00 om inte annat anges och kan komma att kombineras med studie-/platsbesök i verksamheten.
Onsdag 28 februari
Torsdag 26 april
Onsdag 26 september
Torsdag 22 november
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett förslag till sammanträdesplan för 2018 har upprättats. Nämndens möten börjar kl 10.00 om inte annat anges och kan komma att kombineras med studie-/platsbesök i verksamheten.
Onsdag 28 februari
Torsdag 26 april
Onsdag 26 september
Torsdag 22 november
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|